9 marca, Manufaktura Wina Wódki i Piwa S.A. wydała komunikat prasowy dotyczący złożeniu przez nią oferty odkupu browaru w Leżajsku Grupie Żywiec. Warunkiem zawarcia transakcji jest pozostawienie przez obecnego właściciela linii produkcyjnych oraz marki piwa Leżajsk.
- Jedną ze stron transakcji może zostać gmina Leżajsk;
- Sfinansowanie przedsięwzięcia odbędzie się przy wykorzystaniu środków pozyskanych z rynku kapitałowego;
- Grupa Żywiec chce pozbyć się browaru do 30 czerwca br.
Nowe możliwości MPWIK
Zgodnie z wypowiedzią Janusza Palikota – jednego z właścicieli Manufaktury Wina Wódki i Piwa S.A. – nowa inwestycja pozwoli na zwiększenie możliwości produkcyjnych podmiotu, które dzisiaj są i tak już ograniczone w wyniku zwiększonego zainteresowania produktami spółki ze strony rynku.
–Szybko rosnący rynek naszych konsumentów zderza się z ograniczeniami w zakresie wielkości produkcji, jakie mamy w browarze Tenczynek. Włączenie zakładu o skali produkcyjnej Leżajska pozwoliłoby nam skokowo zwiększyć swoje udziały rynkowe. Klienci czekają na nasze produkty. – powiedział Janusz Palikot w komunikacie prasowym spółki.
W oparciu o wyliczenia przygotowane przez Manufakturę Wina Wódki i Piwa S.A., dostępna na rynku nieruchomość ma olbrzymie moce przerobowe, które przerastają nawet zapotrzebowanie Grupy Żywiec.
–Według dostępnych danych, marka Leżajsk to tylko ok. 80 000 hekto produkcji rocznie, w browarze mogącym uwarzyć 1,4 mln hekto. To pokazuje, że nawet pozostawienie marki Leżajsk w dyspozycji nowego inwestora będzie wymagało posiadania silnego portfolio własnych marek lub pomysłów na nowe marki, by utrzymać browar. Mamy jedno i drugie w swoim posiadaniu. – dodaje Janusz Palikot
Optymizm również wśród pozostałych członków zarządu MPWiW
Projekcję nowych szans Janusza Palikota podzielają także pozostali członkowie zarządu spółki.
– Leżajsk ze swoją historią, możliwościami produkcyjnymi i naszym podejściem do marek oznacza sukces. Oczywiście, by być w 100% pewnym, co możemy zrobić w Leżajsku, musimy zrobić due dilligence, ale jestem pewien, że nasza obecność w tym miejscu będzie korzystna dla wszystkich zainteresowanych losem browaru. Jesteśmy gotowi ruszyć do pracy niezwłocznie” – dodał członek zarządu MPWiW Tomasz Czechowski.
Wymagany dodatkowy inwestor
Realizacja tak dużego przedsięwzięcia wiąże się koniecznością poniesienia wysokich nakładów finansowych przez stronę nabywającą. W związku z tym, Janusz Palikot chce rozłożyć inwestycje na „dwa podmioty”. Jednym z nich będzie Manufaktura Wina Wódki i Piwa S.A. Natomiast drugim ma zostać gmina Leżajsk.
– Zwróciliśmy się do władz Leżajska z propozycją współdziałania na rzecz odkupienia browaru przez Manufakturę Piwa Wina i Wódki – powiedział prezes MPWiW Janusz Palikot, cytowany w komunikacie.
Głównym inwestorem pozostanie spółka należąca do Janusza Palikota, która prawdopodobnie sięgnie po dodatkowe środki z rynku potrzebne do przeprowadzenia transkacji.
Przypomnijmy, że Manufaktura Wina Wódki i Piwa S.A. przeprowadziła w ubiegłym roku zarówno emisje publiczną obligacji dwuletnich jak i emisje akcji. W przypadku pierwszej transakcji spółka pozyskała 3,7 mln zł. Natomiast od nowych akcjonariuszy podmiot Janusza Palikota otrzymał 7,5 mln zł.
Pozostali zainteresowani zakupem Browaru Leżajsk
Wśród pozostałych chętnych do zakupu Browaru Leżajsk jest m.in. wójt gminy Leżajsk. Natomiast oprócz tego, w gronie zainteresowanych znajduje się wiele innych podmiotów i marek. Zgodnie z komunikatem Grupy Żywiec, wszystkie złożone oferty zostaną wzięte pod uwagę.
— Jesteśmy na bardzo wstępnym etapie tego procesu. Otrzymujemy deklaracje wstępnego zainteresowania złożeniem oferty. Taką złożył też wójt Leżajska. Zbyt wcześnie, żeby nazwać te propozycje ofertami. Nie będziemy komentować szczegółów tego procesu, gdyż jest poufny. Tak, jak mówiłam już wcześniej, rozważymy wszystkie oferty, które otrzymamy — powiedziała Brzezińska.
Potwierdzenie otrzymania oferty
W momencie upublicznienia informacji na temat planów Grupy Żywiec w sprawie borwaru w Leżajsku, spółka MPWiW niezwłocznie złożyła wstępną ofertę potwierdzającą jej zainteresowanie zakupem nieruchomości.
Dzisiaj, przedstawiciele podmiotu poinformowali o otrzymaniu oficjalnego potwierdzenie przyjęcia oferty wstępnej na zakup browaru w Leżajsku przez Grupę Żywiec.
Zmiana strategii działalności Grupy Żywiec
Browar Leżajsk w obecnym kształcie działa od 1978 roku. Od 2004 r. Leżajsk należy do Grupy Żywiec. Browar jest ważnym pracodawcą i elementem łańcucha wartości dla wielu regionalnych firm. 7 lutego br. Grupa Żywiec poinformowała o „reorganizacji swojej produkcji w Polsce”. Oznacza ona likwidację browaru w Leżajsku do 30 czerwca br. Grupa Żywiec zamierza rozwijać cztery inne swoje browary – w Żywcu, Elblągu, Warce i Namysłowie, gdzie ma być kontynuowana produkacja piwa marki Leżajsk.
Plany MPWiW
Manufaktura Piwa Wódki i Wina S.A. tworzy holding alkoholowy, z silnymi markami piwa regionalnego, konsolidując jednocześnie inne projekty alkoholowe. W skład holdingu Manufaktury Piwa Wódki i Wina wchodzi obecnie bezpośrednio również m.in. Tenczynska Okovita, Tenczynek Dystrybucja, Tenczynek Świeże oraz pośrednio także Tenczynek Bezalkoholowe.
Warto wspomnieć, że w ubiegłum roku, Janusz Palikot zapowiedział debiut spółki na rynku NewConnect. Obecnie, spółka jest w trakcie procesu przygotowującego ją do tego wydarzenia.