„To było trudne/dziwne 12 miesięcy … ” od takich słów możnaby zacząć podsumowanie minionego już 2022 roku. Co wydarzyło się w tym czasie oraz jakie są perspektywy na nowo rozpoczęty 2023? Tego dowiecie się czytając poniższy artykuł.
A w nim:
- obraz polskiego rynku crowdfundingu w 2022 roku;
- przemyślenia osób z branży na temat stanu polskiego rynku crowdfundingu w 2022 roku;
- podsumowania ofert inwestycyjnych, które miały miejsce na 9 platformach w ubiegłym roku;
- perspektywy dla rynku crowdfundingu w Polsce na 2023 rok;
Słowo wstępu
Jeszcze 12 miesięcy temu, nikt z Nas nie przypuszczał, że po i tak już burzliwym okresie związanym z wybuchem pandemii COVID-19 mogą nastąpić wydarzenia, które zmienią dotychczasową percepcję postrzegania świata, warunki mikro- i makro-ekonomiczne oraz podejście inwestorów do podejmowanych decyzji inwestycyjnych.
Mimo to, łączna wartość kampanii, które zostały rozpoczęte w 2022 roku za pośrednictwem 9 dostępnych na rynku platform wyniosła aż 83,5 mln zł. Oczywiście część z nich nie doszła do skutku, Natomiast wśród emitentów nie zabrakło podmiotów, które pomimo tak wielu niesprzyjających jednocześnie warunków zebrały pokaźne środki, a nawet osiągnęły 100% kwoty prowadzonej emisji.
A więc jak wyglądał owy 2022 rok?
Początek 2022 roku zapowiadał się optymistycznie, lecz wydarzenie z 24 lutego zmieniły ten pogląd o 180 stopni.
W pierwszych miesiącach po wybuchu wojny na Ukrainie, ruch na platformach praktycznie ustał, a tylko nieliczni emitenci podjęli się przeprowadzania ofert inwestycyjnych. Pozostali operatorzy przesunęli terminy planowanych do uruchomienia kampanii na późniejsze miesiące bądź też całkowicie wstrzymali się od podejmowania działań, tzw. polityka hold and wait. Z perspektywy czasu patrząc, można uznać to za trafnie podjętą decyzje.
W przypadku większości firm wyniki rozpoczętych w tym czasie kampanii pozostawiały wiele do życzenia. Jedynie trzech z 8 emitentów, których emisje rozpoczęły się w tym okresie, pozyskały środki mogące stanowić powód do zadowolenia. Mowa tu o takich podmiotach jak PetsDiag S.A., 2Riders P.S.A. oraz GGDAB Polska S.A.
Pierwsza z nadmienionych firm rozpoczęła swoją kampanie na 10 dni przed inwazją wojsk rosyjskich na Ukrainę. Z tego też względu przeprowadzenie kampanii w przypadku tego emitenta było niezwykle trudnym zadaniem. Ostatecznie spółka pozyskała pozyskała 387,48 tys. zł stanowiących 38,79 % kwoty emisji. Drugi z podmiotów zebrał 100 % środków w ramach wyznaczonego celu emisji, tj. 400 tys. zł. Natomiast firma o nazwie GGDAB Polska S.A. zebrała środki przekraczające próg jednego miliona złotych. Był to pierwszy emitent w 2022 roku, który w ujęciu nominalnym uzyskał taki wynik w badanym okresie.
Pod koniec II kwartału nastąpiło lekkie ożywienie wśród uczestników tego rynku. Na platformach pojawiła się większa liczba prowadzonych emisji, a do ich grona dołączali kolejni operatorzy, którzy wcześniej zawiesili swoją aktywność. Inwestorzy zyskali dzięki temu większy wybór wśród proponowanych ofert. W tamtym czasie ich liczba wynosiła 8 i były one dostępne za pośrednictwem 4 platform. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że jedna z rozpoczętych wówczas emisji należała do firmy Salad Story S.A. – właściciela sieci restauracji typu fast-food.
Chwile później, tj. w okresie wakacyjnym, rozpoczęły się raptem 3 kampanie. Dwie z nich dotyczyły crowdfundingu udziałowego, a jedna crowdfundingu pożyczkowego. Dodatkowo, pod koniec lipca weszła w życie długo wyczekiwana przez rynek ustawa o finansowaniu społecznościowym dla przedsięwzięć gospodarczych i pomocy kredytobiorcom. Zawarte w niej regulacje określiły nowy porządek funkcjonowania branży w najbliższych latach. Ten czas zamyka pozyskanie przez firmę Illusion Ray S.A. 100% kwoty emisji, tj. 718 tys. zł.
Na przełomie września i października nastąpił prawdziwy przełom. Na rynku pojawiły się nowe oferty inwestycyjne, a do gry powróciła platforma CrowdConnect.pl, która zadebiutowała w nowej odsłonie.
Wówczas pozycje lidera na rynku pod względem największej liczby rozpoczętych kampanii należała do platformy beesfund.com. Co więcej, na koniec października, na tej samej platformie miało miejsce przedterminowe zakończenie emisji akcji firmy Kolejkowo S.A., która na 3 dni przed wyznaczonym terminem pozyskała 100% zgłaszanej kwoty. Jest to trzeci i ostatni taki wynik w 2022 roku, który stanowi jednocześnie największą ilość pozyskanych środków w tymże roku.
Pod koniec listopada została podana do publicznej wiadomości informacja o rozpoczęciu nowego projektu przez Artura Granickiego (dotychczasowego CEO Navigator Crowd). Jest nim nowa platforma inwestycyjna o nazwie MyInvests.eu.
Ostatni miesiąc 2022 roku można uznać za okres spokoju, w trakcie którego miała miejsce stabilizacja rynku. Jedyną platformą, która podjęła decyzje o uruchomienie nowych kampanii crowdfundingowych była platforma beesfund.com.
Pozostali operatorzy skupili swoje działania w obrębie trwających i planowanych w nowym roku emisji. Ponadto, część z nich przeznaczyła także ten czas na przygotowania do uzyskania licencji KNF na kontynuowanie prowadzonej dotychczas działalności po 9 listopada 2023 roku.
Podsumowanie roku 2022 słowami osób z branży oraz założycieli i CEO platform
Zanim przejdę do podsumowania polskiego rynku crowdfundingu w 2022 roku, chciałbym zapoznać Państwa z wypowiedziami osób z branży, które zgodziły się odpowiedzieć na zadane przeze mnie pytania. Zamieszczona w artykule ich treść jest zgodna z otrzymanym oryginałem.
- Jak mógłby Pan podsumować rynek crowdfundingu w Polsce w 2022 roku?
Arkadiusza Regiec – CEO platformy beesfund.com:
– To był najtrudniejszy rok od 4 lat. Wojna na Ukrainie, spadki na światowych giełdach i GPW, kryzys na rynku kryptowalut, spadki wycen startupów, skomplikowały bardzo pozyskiwanie środków. Inwestorzy oglądają uważnie każdą złotówkę zanim podejmą decyzję. Dodatkowo Polska opóźniła 8 miesięcy wprowadzenie rozporządzenia parlamentu europejskiego w sprawie dostawców usług w zakresie finansowania społecznościowego dla przedsiębiorstw.
Tym bardziej jesteśmy zadowoleni, że powtórzyliśmy zeszłoroczny wynik i na tak trudnym rynku pomogliśmy przeprowadzić 24 emisje.
Dawid Paczka – CEO platformy emiteo.pl:
– Był to bez wątpienia najcięższy rok dla branży od czasu podniesienia limitów w 2018 roku. Przyczyną takiego stanu rzeczy była globalna sytuacja makroekonomiczna oraz napaść rosji na Ukrainę. Takie otoczenie rynkowe powodowało olbrzymią niepewność wśród inwestorów indywidualnych, czego realnym odzwierciedleniem były chociażby drastyczne spadki na największych światowych indeksach giełdowych oraz krach na rynku kryptowalut. Rynek crowdfundingu inwestycyjnego jest ściśle powiązany z koniunkturą rynków tradycyjnych, dlatego nie ma w tym nic dziwnego, że “oberwał rykoszetem.”
Paweł Stadnik – Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Navigator Capital Group:
– Ubiegły rok był trudny dla całego rynku kapitałowego, a złożyło się na to wiele czynników polityczno-gospodarczych. Niepewność, jaką przyniosła wojna na Ukrainie, inflacja, wzrost stóp procentowych, przerodziła się w dużą ostrożność w podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Wysoki poziom awersji do podejmowania ryzyka nie ominął rynku crowdfundingowego. Rosnące stopy procentowe sprawiły, że wielu inwestorów zdecydowało się na bezpieczniejsze formy lokowania kapitału, których oprocentowanie mimo wszystko nie wyrównuje utraty wartości pieniądza. Odpływ środków z rynku crowdfundingowego spowodował, że tylko nielicznym emitentom udało się osiągnąć zakładane poziomy zbiórki. Jednocześnie w całym 2022 r. tylko jednemu emitentowi w ramach crowdfundingu udało się pozyskać kwotę powyżej 2,0 mln zł co w wymowny sposób obrazuje jaki sentyment panował na rynku. Przełożyło się to również na liczbę samych emitentów, którzy zdecydowali się na rozpoczęcie kampanii. W całym 2022 roku doszło do 47 kampanii na 10 platformach. Dla porównania rok wcześniej przeprowadzonych zostało 85 kampanii na 16 platformach. Co więcej, procent pozyskanych środków emisji w stosunku do wielkości emisji, w ubiegłym roku był niemalże dwukrotnie niższy aniżeli w roku 2021.
Poprzez bardzo wnikliwą selekcję projektów jakiej podjął się Navigator Crowd możemy pochwalić się zrealizowaniem kampanii spółki Illusion Ray, która pozyskała 100% zakładanej emisji oraz jedną z bardziej skutecznych kampanii spółki Neutrino Geology, która pozyskała niespełna 2,0 mln zł (drugi wynik na rynku w 2022 r.).
Eryk Lipski – CEO platformy SkyAnts:
– 2022 był rokiem wielu perturbacji i ogólnie trudnym „inwestycyjnie” zarówno w Polsce jak i na świecie. Nasilona inflacja, spadki na giełdach i niestabilna sytuacja polityczna nie działały zachęcająco wobec inwestycji w spółki we wczesnej fazie rozwoju, czy pozagiełdowe które co prawda dają możliwości ponadprzeciętnych stóp zwrotu, ale zazwyczaj również wiążą się z większym ryzykiem. Z drugiej strony natomiast w Polsce rynek crowdfundingu dopiero się rozwija więc cały czas jest dużo przestrzeni do zwiększania skali. Dodatkowo część programów funduszy unijnych wykorzystały już swoją pulę, a wiele funduszy VC ze względu na opisaną wyżej sytuację wstrzymało się z inwestycjami co sprawia , że teoretycznie więcej podmiotów może być zainteresowanych crowdfundingiem.
Jerzy Bednarek – CEO platformy newcrowd.pl:
W stosunku do dość dynamicznego roku ’21, rok ’22 zanotował wyraźne spowolnienie. Było ono jednak widoczne na całym rynku kapitałowym, co m.in. objawiło się brakiem debiutów na GPW. Przyczyn zapewne jest kilka, na pewno wojna na Ukrainie ale także oczekiwanie na wejście w życie nowych regulacji dotyczących crowdfundingu. Zapewne też po euforii lat poprzednich inwestorzy zaczęli zauważać, że oferty crowdfundingowe są w wielu przypadkach niekoniecznie atrakcyjne: ekstremalnie wysokie wyceny, brak strategii wyjścia albo wyjście enigmatycznie opisane. Myślę, że obecnie rynek jest w fazie swoistej konsolidacji i powiedział tak emitentom jak i platformom „sprawdzam”.
Artur Granicki – CEO nowej platformy inwestycyjnej MyInvests.eu:
– Rok 2022 z pewnością nie można zaliczyć do najbardziej udanych w krótkiej historii rynku crowdfundingowego. Po rekordowym 2021 i mocnym wejściu w nowy rok wydarzenia z 24 lutego oraz olbrzymia inflacja mocno przewartościowały rynek inwestycyjny w Polsce. Czas marazmu wśród inwestorów trwał praktycznie przez cały 2022 rok. Względnym zainteresowaniem cieszyło się parę dobrze przygotowanych ofert spółek z obiektywną wartością. Mowa tutaj jednak o pojedynczych emitentach, natomiast rynek jako całość nie wyglądał dobrze.
Nie mniej ciekawie niż na samym rynku ofert crowdfundingowych działo się w obszarze legislacyjnym. Pod koniec lipca w życie weszła ustawa o finansowaniu społecznościowym, która uregulowała kwestię crowdfundingu oraz działalności platform crowdfundingowych. Rzeczywistość emisji crowdfundingowych uległa istotnej zmianie. Pojawiły się nowe obowiązki względem platform, wprowadzono licencję, dokonano kategoryzacji na crowdfunding udziałowy i pożyczkowy, zwiększono maksymalną kwotę emisji. Uwzględniając potrzeby inwestorów platformy uzyskały możliwość uruchomienia wewnętrznej Tablicy Ogłoszeń. W mojej ocenie to bardzo dobry krok. Reglamentacja usług crowdfundingowych poprzez licencję wpłynie na podwyższenie standardów oraz poziom bezpieczeństwa i komunikacji względem inwestorów, co do tej pory było główną barierą rozwoju crowdfundingu. Zastanawiam się tylko, czy mimo to wszystkim obecnie funkcjonującym platformom uda się dostosować do nowych wymagań i uzyskać licencję Komisji Nadzoru Finansowego. KNF w listopadzie zasugerował, że może nie wyrobić się z oceną wniosków złożonych w 2023 roku i jest to zgodne z naszymi przewidywaniami, w związku z czym rozpoczęliśmy proces licencyjny w Estonii jeszcze w 2022 roku.
dr. Artur A. Trzebiński – Doradca ds. ekonomicznych ZPF, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu:
– W dużym skrócie jako stagnacja. Niestety ubiegły rok nie był udany dla rynku crowdfundingu udziałowego (CFE). Trudna sytuacja gospodarcza, wysokie stopy procentowe, rosnąca inflacja i inne czynniki przełożyły się na zmniejszenie liczby przeprowadzonych emisji. Wiele spółek wstrzymało się z kampaniami, podobnie jak inwestorzy, którzy niechętnie inwestowali na tym rynku.
Rok 2022 nie jest mimo wszystko rokiem straconym. Wprowadzono przepisy regulujące funkcjonowanie crowdfundingu udziałowego, na co rynek czekał od dłuższego czasu. Pod koniec roku można zauważyć ożywienie. Rozpoczęto kilka emisji i inwestorzy powoli zaczęli wracać na rynek CFE.
Pełne podusmowanie 2022 roku znajdzie się w raporcie Crowdfunding 3.0, który rpzygotowuje w ramach współpracy Związku Przedsiębirostw Finansowych i Uniwersytetu Ekonoicznego we Wrocławiu.
Łukasz Konopko – prezes zarządu portal StockWatch.pl:
– Rok 2022 był dla rynku crowdfundingowego bardzo trudny. W otoczeniu wojny, wysokich stóp procentowych i szalejącej inflacji inwestorzy byli znacznie mniej skłonni do inwestowania w niepubliczne spółki we wczesnej fazie rozwoju. Tylko nielicznym emitentom udało się pozyskać z rynku jakieś rozsądne pieniądze. Do takich spółek mogę zaliczyć Neutrino Geology i Kolejkowo.
Wnioski z udzielonych odpowiedzi
W oparciu o powyższe wypowiedzi można stwierdzić, że rok 2022 był jednym z najtrudniejszych okresów ostatnich lat, pełnym niepewności i nieoczekiwanych zwrotów akcji. W pewnym momencie inwestorzy spodziewali się niespodziewanego.
Wybuch wojny na Ukrainie, rosnąca inflacja, wysokie stopy procentowe oraz spadki na światowych indeksach giełdowych i załamanie na rynku kryptowalut to czynniki, które w głównej mierze przyczyniły się do zmiany dotychczasowego podejścia w podejmowaniu decyzji przez inwestorów.
Dodatkowo, istotny wpływ na stan faktyczny miały również nadmuchane wyceny spółek, brak przejrzystych modeli biznesowych oraz brak klarownych strategii wyjścia z inwestycji. W czasach zwiększonej niepewności, elementy te zaczęły odgrywać zdecydowanie większe znaczenie dla inwestorów, aniżeli przedtem. W gruncie rzeczy stanowi to dobry sygnał na przyszłość. Okoliczność ta może wymusić na emitentach bardziej racjonalnego podejścia do prezentowanych wycen a także przyczynić się do poprawy komunikacji w zakresie prowadzonej działalności.
Po zapoznaniu się z krótkim streszczeniem dotyczącego tego jak wyglądał polski rynek crowdfundingu w 2022 roku oraz podsumowaniem go przez CEO platform i specjalistów z branży, przyszedł czas by przyjrzeć się co o rynku mówią cyfry.
Polski rynek crowdfundingu w 2022 roku – podsumowanie
Od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku całkowita liczba ofert inwestycyjnych dostępnych za pośrednictwem 9 platform crowdfundingowych wynosiła 39, z czego 36 dotyczyło crowdfundingu udziałowego, a 3 crowdfundignu pożyczkowego.
Poniżej w tabeli zaprezentowano liczbę ofert, które pojawiły się na rynku w 2022 roku z podziałem na badane platformy.
Liczba ofert inwestycyjnych dostępna za pośrednictwem poszczególnych platform crowdfundingowych w dniach 01.01.2022-31.12.2022*
wdt_ID | Kategoria/Platforma | beesfund.com | crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | crowdconnect.pl | Navigator Crowd | newcrowd.pl | SkyAnts | findfunds.pl | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ogólna liczba ofert inwestycyjnych | 22 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 39 |
2 | Liczba ofert z zakresu crowdfundingu udziałowego | 19 | 4 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 0 | 35 |
3 | Liczba ofert z zakresu crowdfundingu pożyczkowego | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 |
* Dotyczy ofert, której pojawiły się na rynku od dnia 01.01.2022 do dnia 31.12.2022
Jak łatwo można zauważyć, pod względem liczby dostępnych ofert inwestycyjnych, pierwsze miejsce nieustannie należy do platformy beesfund.com. W całym 2022 roku inwestorzy za pośrednictwem wspomnianej platformy otrzymali dostęp do 22 nowych ofert, z czego 19 dotyczyło crowdfundingu udziałowego, a 3 stanowiły oferty z zakresu crowdfundingu pożyczkowego.
Drugie miejsce zajmuje platforma Crowdway.pl. Od 1 stycznia 2022 do 31 grudnia 2022 roku za jej pośrednictwem inwestorzy mieli możliwość nabycia akcji 5 spółek.
Na trzecim miejscu ex aequo znajdują się platformy emiteo.pl oraz forc.ee. W trakcie ostatnich 12 miesięcy, każdy z operatorów przedstawił inwestorom po 3 oferty spółek z zakresu crowdfundingu udziałowego.
Czwarte miejsce zajmuje platforma inwestycyjna należąca do domu maklerskiego INC S.A. o nazwie Crowdconnect.pl. Jej nowa odsłona zadebiutowała na koniec III kwartału 2022 roku. Od tego momentu za jej pośrednictwem inwestorzy otrzymali możliwość inwestowania w akcje 2 podmiotów.
Taką samą liczbę ofert przygotowała platforma Navigator Crowd, która w minionym roku również przeprowadziła kampanie 2 spółek, tj. jednej z sektora wydobywczego oraz jednej z branży gier wideo.
Pozostałe platformy, które zostały poddane badaniu, rozpoczęły bądź przeprowadziły po 1 emisji akcji/udziałów. Mowa tu oczywiście o takich operatorach jak SkyAnts, newcrowd.pl oraz findfunds.pl.
Z uwagi na rodzaj dostępnych w ubiegłym roku ofert, w dalszej części artykułu zostały wyodrębnione odrębne sekcje z podsumowaniem dla rynku crowdfundingu udziałowego oraz dla rynku crowdfundingu pożyczkowego.
Crowdfunding udziałowy
W 2022 roku wartość rozpoczętych kampanii crowdfundingu udziałowego wyniosła aż 74,5 mln zł, z czego prawie 11 mln zł dotyczy emisji, które wciąż trwają.
Kwota rozpoczętych, trwających i zakończonych emisji akcji w 2022 roku z podziałem na poszczególne platformy
wdt_ID | Kwota emisji | beesfund.com | Crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | Navigator Crowd | CrowdConnect.pl | SkyAnts | newcrowd.pl | findfunds.pl | SUMA |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rozpoczętych | 40.149.461,04 | 13.549.800,00 | 5.000.048,00 | 2.050.090,00 | 3.218.181,10 | 6.501.589,90 | 999 990 zł | 1.350.000,00 | 170 0520 zł | 74.519.680,04 |
2 | Zakończonych | 34.936.712,90 | 11.014.800,00 | 4.500.048,00 | 2.050.090,00 | 3.218.181,10 | 6.501.589,90 | ND | 1.350.000,00 | ND | 63.571.421,90 |
3 | Trwających | 5.212.748,14 | 2.535.000,00 | 500.000,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 999 990 zł | 0,00 | 170 0520 zł | 10.948.258,14 |
Na pierwszy rzut oka, największa kwota rozpoczętych emisji w 2022 roku przypisana jest do platformy beesfund.com. Od 1 stycznia 2022 roku do 31 grudnia 2022 roku za pośrednictwem tejże platformy wystartowało 19 kampanii w ramach crowdfundingu udziałowego, z pośród których 16 dobiegło końca, a 3 wciąż trwają.
Na drugim miejscu, pod względem wartości prowadzonej emisji, plasuje się platforma Crowdway.pl, która uruchomiła 5 kampanii w ramach crowdfundingu udziałowego. Cztery z nich już się zakończyły. Ostatnia wciąż trwa.
Trzecie miejsce należy do platformy emiteo.pl, która w 2022 roku rozpoczęła emisje akcji 3 spółek. Dwie z nich pozyskały już nowych inwestorów wraz z środkami. Ostatni emitent czeka na zakończenie aktualnie odbywającej się emisji.
Czwarte miejsce należy do platformy inwestycyjnej Crowdconnect.pl, która w drugiej połowie ubiegłego roku uruchomiła emisje dwóch podmiotów. Ostatnia z nich zakończyła się z początkiem stycznia.
Piąte miejsce zajmuje platforma Navigator Crowd, która w 2022 roku przeprowadziła ( i to z niemałym sukcesem) emisje akcji 2 spółek. Aktualnie, na platformie nie odbywają się żadne kampanie z 2022 roku.
Na szóstym miejscu, pod względem kwoty emisji rozpoczętych w 2022 roku, zajmuje platforma forc.ee. Za jej pośrednictwem odbyły się kampanie crowdfundingowe 3 podmiotów. Ostatnia z nich dobiegła końca 20 stycznia bieżącego roku.
Siódme miejsce należy do platformy findfunds.pl, gdzie wciąż trwa kampania jednej firmy. Początek emisji udziałów podmiotu miał miejsce w wakacje 2022.
Ósme miejsce zajmuje platforma newcrowd.pl, która w ubiegłym roku przeprowadziła wyłącznie jedną emisje akcji. Odbyła się ona na przełomie kwietnia i maja.
Na ostatnim, dziewiątym miejscu, znajduje się platforma SkyAnts. Pod koniec zeszłego roku została uruchomiona za jej pośrednictwem jedna emisja akcji, która wciąż trwa.
Liczba rozpoczętych, zakończonych i trwających emisji z 2022 roku za pośrednictwem 9 platform
wdt_ID | Liczba emisji | beesfund.com | Crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | Navigator Crowd | CrowdConnect.pl | SkyAnts | newcrowd.pl | findfunds.pl | SUMA |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rozpoczętych | 19 | 5 | 3 | 3 | 2 | 2 | 1 | 1 | 1 | 37 |
2 | Zakończonych | 16 | 4 | 2 | 3 | 2 | 2 | 0 | 1 | 0 | 30 |
3 | Trwających | 3 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 7 |
Z uwagi na zbyt dużą dysproporcje w liczbie rozpoczętych kampanii z zakresu crowdfundingu udziałowego w 2022 roku powyższe zestawienie nie stanowi odpowiedniego narzędzia do porównywania wyników osiąganych przez poszczególne platformy. Celem klasyfikacji jest jedynie przedstawienie rynku crowdfundingu w Polsce z perspektywy wartości rozpoczętych emisji.
Efektywność prowadzonych kampanii
Patrząc na zaprezentowane wcześniej kwoty, powstaje więc zatem pytanie ile wynosi efektywność w pozyskiwaniu przez emitentów środków za pośrednictwem poszczególnych platform.
Odpowiedź znajduje się w tabeli poniżej.
Efektywność zakończonych emisji akcji z 2022 roku na poszczególnych platformach
wdt_ID | Kategoria | Navigator Crowd | emiteo.pl | Crowdconnect.pl | forc.ee | beesfund.com | Crowdway.pl | newcrowd.pl |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Efektywność wszystkich zakończonych emisji z 2022 roku | 83,58 | 51,39 | 22,58 | 20,10 | 19,69 | 12,39 | 5,71 |
Na pierwszy rzut łatwo zauważyć, że najwyższą efektywnością w pozyskiwaniu środków odznacza się platforma Navigator Crowd (prawie 84%).
Idąc dalej tą metodologią, na drugim miejscu plasuje się platforma emiteo.pl, a na trzecim platforma Crowdconnect.pl. Dotychczasowo duzi i dobrze znani gracze rynkowi znajdują się na końcu klasyfikacji. Mowa tu o takich platformach jak beesfund.com oraz Crowdway.pl. Większa liczba przeprowadzonych emisji nie zapewniła żadnej z platform wyższego wyniku w otrzymanym pomiarze. Co więcej, platforma beesfund.com pomimo przeprowadzenia największej liczby kampanii w ramach crowdfundingu udziałowego a także pozyskania największej ilości środków w 2022 roku osiągnęła zaledwie 19,68 % w pomiarze efektywności.
By lepiej zrozumieć przyczyny tego stanu rzeczy, warto spojrzeć na wyniki uzyskane przez platformy z nieco szerszej perspektywy, tzn. z uwzględnieniem liczby przeprowadzonych emisji z 2022 roku w danym zakresie procentowym.
Liczba i wyniki zakończonych emisji z 2022 roku w ujęciu procentowym
wdt_ID | Kwota emisji | beesfund.com | Crowdconnect.pl | Crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | Navigator Crowd | newcrowd.pl |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 100%-90% | 1 | 1 | 1 | ||||
2 | 89%-80% | |||||||
3 | 79%-70% | 1 | 1 | |||||
4 | 69%-60% | 1 | ||||||
5 | 59%-50% | |||||||
6 | 49%-40% | 1 | 1 | 1 | ||||
7 | 39%-30% | 2 | 1 | |||||
8 | 29%-20% | 1 | ||||||
9 | 19%-10% | 3 | 2 | |||||
10 | 9%> | 6 | 1 | 2 | 1 |
Jak łatwo zauważyć, na końcowy wynik pomiaru efektywności w ujęciu procentowym istotny wpływ ma liczba emitentów i procent pozyskanej przez nich kwoty emisji. Najlepiej obrazuje to przypadek przytoczonej przed chwilą platformy beesfund.com, gdzie duża część odbytych emisji zakończyła się w przedziale niższym niż 50% ich kwot.
Dla wyraźniejszego zobrazowania istoty sprawy, warto spojrzeć na platformę Navigator Crowd, która w 2022 roku przeprowadziła dwie kampanie w ramach crowdfundingu udziałowego (w tym jedną zakończoną 100% sukcesem) uzyskując tym samym zdecydowanie wyższy wynik, tj. 83,58 %.
Nie oznacza to jednak, że spółki emitujące akcje za pośrednictwem pierwszej ze wspomnianych platform pozyskały mniejszą ilość środków.
Liczba i wyniki zakończonych emisji z 2022 roku w ujęciu nominalnym
wdt_ID | Przedział | beesfund.com | Crowdconnect.pl | Crowdway.pl | emiteo.pl | findfunds.pl | forc.ee | Navigator Crowd | newcrowd.pl | SkyAnts |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 mln i więcej | 1 | ND | ND | ||||||
2 | 1,99 mln - 1 mln zł | 1 | 1 | 2 | ND | 1 | ND | |||
3 | 999 tys. - 900 tys. | 1 | ND | ND | ||||||
4 | 899 tys. zł - 800 tys. zł | ND | ND | |||||||
5 | 799 tys. zł - 700 tys. zł | ND | 1 | ND | ||||||
6 | 699 tys. zł - 600 tys. zł | 1 | ND | ND | ||||||
7 | 599 tys. zł - 500 tys. zł | 1 | ND | ND | ||||||
8 | 499 tys. zł - 400 tys. zł | 1 | ND | 1 | ND | |||||
9 | 399 tys. zł - 300 tys. zł | 3 | 1 | ND | ND | |||||
10 | 299 tys. zł - 200 tys. zł | 2 | ND | ND |
Zgodnie z danymi zawartymi w powyższej tabeli, za pośrednictwem platformy beesfund.com dwóch emitentów zebrało fundusze w kwocie większej niż 1 mln zł. Natomiast, kolejne dwie spółki, może pochwalić się pozyskaniem środków w przedziałach od 900 tys. do 1 mln zł oraz od 600 tys. do 699 tys. zł. Co więcej, pozostałe spółki, które emitowały akcje za pośrednictwem omawianej platformy, pozyskały finansowanie w kwocie od 50 tys. do 399 tys. zł.
Oprócz tego, na platformie beesfund.com były obecne również firmy, które zebrały znacząco mniej środków. Do takiej grupy należy trzech emitentów, z których dwóch zebrało środki w przedziale od 10 tys. do 20 tys. zł, a ostatni zebrał środki, których wartość nie przekraczały 9 tys. zł.
Tymczasem, na platformie Navigator Crowd, próg pozyskania więcej niż miliona złotych przekroczyła tylko jedna z dwóch emitujących akcje spółek. Drugi emitent pozyskał środki w kwocie 718 tys. zł.
Jak widać efektywność operatorów platform w pozyskiwaniu środków można. przedstawić z dwóch różnych perspektyw, z których każda przedstawi danego operatora w innym świetle. Warto jest dlatego brać pod uwagę więcej niż jeden aspekt.
Wielkość pozyskanych środków za pośrednictwem platform przez emitentów, których kampanie rozpoczęły się w 2022 roku
wdt_ID | Kwota emisji | beesfund.com | emiteo.pl | Navigator Crowd | Crowdway.pl | CrowdConnect.pl | forc.ee | newcrowd.pl |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Łączna kwota pozyskanych środków przez emitentów | 6.878.625,29 | 3.340.430,00 | 2.689.801,10 | 1.364.312,00 | 1.016.500,00 | 412.106,00 | 77.077,00 |
W oparciu o dane zawarte w powyższej tabeli, największą ilość środków pozyskali emitenci współpracujący z platformą beesfund.com. Kwota ta wynosi 6,8 mln zł.
Na drugim miejscu znajduje się platforma emiteo.pl, której emitenci zebrali kwotę ponad 3,3 mln zł.
Trzecie miejsce należy do platformy Navigator Crowd, która pozwoliła firmom (emitującym za jej pośrednictwem akcje) na pozyskania ponad 2,6 mln zł.
Następna w kolejności jest platforma Crowdway.pl. Kwota zebranych przez spółki funduszy za jej pośrednictwem wynosi 1,34 mln zł.
Piąte miejsce zajmuje platforma domu maklerskiego INC – CrowdConnect.pl. W ramach przeprowadzonych za jej pośrednictwem emisji, spółka* pozyskał 1,016 mln zł.
Na końcu stawki znajdują się platformy forc.ee oraz newcrowd.pl, których emitenci pozyskali odpowiednio 412,10 tys. i 77,07 tys. zł.
*Nie uwzględniono drugiego emitenta, której zarząd podjął decyzje o przyznaniu akcji wyłącznie w ramach transzy skierowanej do dużych inwestorów.
Najmniejsza i największa ilość pozyskanych środków przez 1 emitenta
Przy badaniu efektywności w pozyskiwaniu przez emitentów finansowania za pośrednictwem poszczególnych platform należy również wziąć pod uwagę jeszcze jeden aspekt. A jest nim największa oraz najmniejsza pula zebranych środków na danej platformie.
Największa i najmniejsza ilość pozyskanych środków przez jednego emitenta za pośrednictwem platform* w ramach emisji rozpoczętych w dniach 01.01.2022-31.12.2022
wdt_ID | Kategoria | beesfund.com | Crowdconnect.pl | Crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | Navigator Crowd |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Największa ilość pozyskanych środków | 2 240 016,32 zł | 1 016 500,00 zł | 559 545,00 zł | 1 773 590,00 zł | 400 000 zł | 1 971 620,00 zł |
2 | Najmniejsza ilość pozyskanych środków | 4 725,00 zł | 718 033,00 zł | 30 415,00 zł | 1 566 840,00 zł | 5 512,00 zł | 718 033,00 zł |
3 | Średnia ilość pozyskanych środków przez emitentów | 594 845,67 zł | ND | ND | ND | ND | ND |
4 | Liczba zakończonych emisji | 16 | 2 | 4 | 2 | 3 | 2 |
*Dotyczy platform, na których odbyły się już co najmniej dwie emisje akcji z 2022 roku.
Za pośrednictwem platformy beesfund.com miało miejsce pozyskanie największej ilości środków przez jednego emitenta w ramach crowdfundingu udziałowego. Kwota ta wyniosła ponad 2 mln zł. Co ciekawe na tej samej platformie doszło również do pozyskania najmniejszej puli funduszy wśród badanych platform. Jest to niecałe 5 tys. zł.**
Na drugim miejscu znajduje się platforma Navigator Crowd, gdzie największa ilość pozyskanych środków przez jednego emitenta była równa prawie 2 mln zł. W przypadku tej platformy również pojawia się ciekawy wątek. A mianowicie, najmniejsza pula pozyskanych przez emitenta środków za pośrednictwem omawianej platformy stanowi jednocześnie 100% kwoty przeprowadzonej emisji – była ona równa 718 tys. zł
Czołówkę zamyka platforma emiteo.pl, na której największa ilość zebranych środków przez jednego emitenta wyniosła nieco ponad 1,7 mln zł. Natomiast najmniejsza kwota pozyskana przez spółkę oscylowała w granicach 1,56 mln zł.
Na czwartej pozycji znajduje się platforma forc.ee. Za jej pośrednictwem największa pula pozyskanych przez jednego emitenta środków wynosi równe 400 tys. zł stanowiących jednocześnie 100 % kwoty emisji akcji spółki. Najmniejsza ilość zebranych środków wynosi natomiast 5,5 tys. zł.
**Nie uwzględniając wyniku uzyskanego przez jednego z emitentów platformy Crowdconnect.pl, którego zarząd odstąpił od przyznania akcji w ramach transzy skierowanej do małych inwestorów uzyskując tym samym kwotę 0,00 zł.
Liczba emisji, która nie doszła do skutku
Po zapoznaniu się z efektywnością prowadzonych kampanii oraz największą i najmniejszą kwotą pozyskaną przez jednego emitenta w ramach crowdfundingu udziałowego, przyszedł czas na weryfikacje ile z zakończonych emisji z 2022 roku faktycznie doszło do skutku.
Wynik może zaskakiwać.
Dlaczego?
Otóż, wśród 19 zakończonych emisji z 2022 roku, aż 10 z nich zakończyło się „niepowodzeniem„.
Liczba zakończonych emisji, które nie doszły do skutku
wdt_ID | Kategoria | beesfund.com | Crowdconnect.pl | Crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | Navigator Crowd | newcrowd.pl | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Liczba emisji, które doszły do skutku | 9 | 1 | 3 | 2 | 1 | 2 | 0 | 18 |
2 | Liczba emisji, które NIE doszły do skutku | 7 | 1 | 1 | 0 | 2 | 0 | 1 | 12 |
W przypadku 9 emitentów powód leży w braku osiągnięcia przez nich wyznaczonego progu powodzenia emisji. Natomiast, zarząd dziesiątego podmiotu podjął decyzje o odstąpieniu z jej przeprowadzenia. Ma to związek z ówczesnymi warunkami i niepewnością jakie towarzyszyły uczestnikom rynku.*
*W klasyfikacji tej nie uwzględniono emitenta, którego zarząd zdecydował o przyznaniu akcji w ramach transzy oferty skierowanej wyłącznie do dużych inwestorów.
Forma prawna podmiotów z rynku crowdfundingu udziałowego.
Na koniec warto również spojrzeć na statystki dotyczące form prawnych podmiotów ubiegających się o fundusze w ramach crowdfundingu udziałowego.
Liczba podmiotów o danej formie prawnej na rynku crowdfundingu udziałowego w 2022 roku
wdt_ID | Kategoria | beesfund.com | Crowdconnect.pl | Crowdway.pl | emiteo.pl | findfunds.pl | forc.ee | Navigator Crowd | newcrowd.pl | SkyAnts | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Liczba wszystkich podmiotów | 19 | 2 | 5 | 3 | 1 | 3 | 2 | 1 | 1 | 37 |
2 | Liczba S.A. | 15 | 2 | 5 | 3 | 0 | 0 | 2 | 1 | 1 | 29 |
3 | Liczba P.S.A. | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 | 5 |
4 | Liczba sp. z o.o. | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
5 | Liczba sp. z o.o. sp.k | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
W 2022 roku wśród emitentów dominowała forma prawna w postaci spółki akcyjnej (skrót. S.A.) , tj. 80,55 % firm. Na drugim miejscu plasowały się podmioty posiadające formę prawną prostej spółki akcyjnej (skrót P.S.A.), tj. 13,88% firm.
Co ciekawe, na rynku wciąż występują podmioty posiadające formę prawną spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (ew. spółki komandytowej). W większości przypadków wynika to z faktu trwającego procesu przekształcania podmiotu w jedną z dominujących na tym rynku form, tj. spółkę akcyjną.
Warto zaznaczyć, że tylko jedna z dwóch pierwszych wymienionych form prawnych, tj. spółki akcyjnej bądź prostej spółki akcyjnej uprawnia spółkę do jej debiutu na rynku regulowanym. Pozostałe firmy, które również rozpatrują wejście na rynek regulowany, muszą w pierwszej kolejności dokonać przekształcenia w jedną ze wspomnianych form.
Emitenci 2022
W tabeli poniżej zaprezentowano wszystkich emitentów, którzy w 2022 roku rozpoczęli kampanie w ramach crowdfundingu udziałowego we współpracy z 9 wspomnianymi platformami.
Lista spółek, których emisje rozpoczęły się w 2022 roku za pośrednictwem 9 wspomnianych platform i dobiegły już końca
wdt_ID | Lp. | Nazwa emitenta | Forma prawna | Branża | Platforma | Kwota emisji | Próg powodzenia emisji | Oferowany % akcjonariatu | Wycena pre-value | Zebrana kwota | % pozyskanych środków | Liczba inwestorów / inwestycji | Emisja doszła do skutku | Powód Nie dojścia do skutku emisji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia (pierwsza) | Ostateczna data zakończenia emisji | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | Megasam24.pl | P.S.A. | E-grocery | beesfund.com | 1.000.016,00 | 1.000.016,00 | 10,16 | 8.842.663,00 | 46.321,00 | 4,63 | 59 inwestorów | Nie | Brak osiągnięcia progu emisji | 25/01/2022 | 18/03/2022 | 18/03/2022 | |
2 | 2. | Pora na pola | S.A. | E-grocery | crowdway.pl | 1.915.200,00 | 525,00 | 8,65 | 22.141.040,46 | 559.545,00 | 29,22 | 159 inwestorów | Tak | ND | 18/01/2022 | 17/02/2022 | 17/02/2022 | |
3 | 3. | PetsDiag | S.A. | Diagnostyka weterynaryjna | beesfund.com | 998.998,00 | 300.005,44 | 9,37 | 9.661.115,00 | 387.484,00 | 38,79 | 90 inwestorów | Tak | ND | 14/02/2022 | 10/04/2022 | 10/04/2022 | |
4 | 4. | Deli2 | S.A. | E-grocery | beesfund.com | 1.992.002,20 | 500.000,00 | 17,32 | 9.510.812,00 | 12.278,00 | 0,62 | 4 inwestycje | Nie | Brak osiągnięcia progu emisji | 08/03/2022 | 22/04/2022 | 22/04/2022 | |
5 | 5. | Alkoholowe | S.A. | Alkoholowa | beesfund.com | 1.000.000,00 | 110.130,00 | 6,92 | 13.446.329,00 | 53.520,00 | 5,35 | 37 inwestycje | Nie | Brak osiągnięcia progu emisji | 22/03/2022 | 31/05/2022 | 31/05/2022 | |
6 | 6. | Columbus Polska S.A. | S.A. | Kawowa | beesfund.com | 1.700.017,20 | 100.027,00 | 13,08 | 11.299.998,00 | 158.923,00 | 9,35 | 62 inwestorów | Tak | ND | 22/03/2022 | 28/04/2022 | 28/04/2022 | |
7 | 7. | GGDAB Poland | S.A. | E-sport | beesfund.com | 4.650.000,00 | 800.000,00 | 20,74 | 17.774.013,00 | 1.001.144,00 | 21,53 | 592 inwestycje | Tak | ND | 04/04/2022 | 19/05/2022 | 01/07/2022 | I raz przekładany termin zakończenia emisji |
8 | 8. | Hemp&Brew S.A. | S.A. | Alkoholowa | beesfund.com | 4.252.000,00 | 200.000,00 | 14,53 | 26.617.678,00 | 349.200,00 | 8,21 | 63 inwestycji | Tak | ND | 26/04/2022 | 23/06/2022 | 24/07/2022 | I raz przekładany termin zakończenia emisji |
9 | 9. | Easy Yachting S.A. | S.A. | Usługowa | newcrowd.pl | 1.350.000,00 | 134.992,00 | 14,53 | 23.327.763,40 | 77.077,00 | 5,71 | 6 inwestycji | Nie | Brak osiągnięcia progu emisji | 22/04/2022 | 31/05/2022 | 31/05/2022 | |
10 | 10. | Intenson S.A. | S.A. | Spożywcza | crowdway.pl | 2.500.000,00 | 320,00 | 5,82 | 40.455.326,50 | 468.230,00 | 18,73 | 74 inwestorów | Tak | ND | 23/05/2022 | 23/06/2022 | 23/08/2022 | I raz przekładany termin zakończenia emisji |
Lp. | Nazwa emitenta | Forma prawna | Branża | Platforma | Kwota emisji | Próg powodzenia emisji | Oferowany % akcjonariatu | Wycena pre-value | Zebrana kwota | % pozyskanych środków | Liczba inwestorów / inwestycji | Emisja doszła do skutku | Powód Nie dojścia do skutku emisji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia (pierwsza) | Ostateczna data zakończenia emisji | Uwagi |
* Przyznanie akcji nastąpiło jedynie w ramach transzy skierowanej do dużych inwestorów.
W oparciu o dane zawarte w tabeli powyżej można wyciągnąć następujące wnioski:
- 6 emitentów pozyskało więcej niż 1 mln zł nowych środków:
- Nazwa emitenta: Kolejkowo S.A.
- Kwota: 2 240 016,32 zł
- Procent pozyskanych funduszy: 100%
- Platforma: beesfund.com
- Nazwa emitenta: Neutrino Geology S.A.
- Kwota: 1 971 620,00 zł
- Procent pozyskanych funduszy: 78,86%
- Platforma: Navigator Crowd
- Nazwa emitenta: 100 % S.A.
- Kwota: 1 773 590, 00 zł
- Procent pozyskanych funduszy: 39,41%
- Platforma: emiteo.pl
- Nazwa emitenta: FCapp S.A.
- Kwota: 1 566 840,00 zł
- Procent pozyskanych funduszy: 78,34 %
- Platforma: emiteo.pl
- Nazwa emitenta: Broń.pl S.A.
- Kwota: 1 016 500,00 zł
- Procent pozyskanych funduszy: 40,66%
- Platforma: Crowdconnect.pl
- Nazwa emitenta: GGDAB S.A.
- Kwota: 1 001 144,00 zł
- Procent pozyskanych funduszy: 21,53%
- Platforma: beesfund.com
- Nazwa emitenta: Kolejkowo S.A.
- 3 emitentów osiągnęło 100% kwoty przeprowadzonej emisji:
- Nazwa emitenta: Kolejkowo S.A.
- Kwota: 2 240 016,32 zł
- Platforma: beesfund.com
- Nazwa emitenta: Illusion Ray S.A.
- Kwota: 2 240 016,32 zł
- Platforma: Navigator Crowd
- Nazwa emitenta: 2Riders P.S.A.
- Kwota: 2 240 016,32 zł;
- Platforma: forc.ee
- Nazwa emitenta: Kolejkowo S.A.
- średnia efektywność przeprowadzonych emisji z 2022 roku wynosi 30,78 %
- łączna wartość pre-value spółek z 2022 roku wynosi 529 723 666 zł;
- Największa wartość : 61 676 184 zł ( Salad Story S.A.)
- Najmniejsza wartość: 2 600 000 zł ( Qbik P.S.A.)
- średni czas trwania 1 emisji na badanych platformach wynosi 66 dni;
- najdłużej trwająca kampania należy do firmy Dajami sp. z o.o. sp.k
- Liczba dni: 123
- Platforma: beesfund.com
- najkrócej trwająca kampania należy do firmy Ed Red S.A.
- Liczba dni: 32
- Platforma: beesfund.com
- najdłużej trwająca kampania należy do firmy Dajami sp. z o.o. sp.k
- planowane terminy zakończenia emisji z 2022 ulegały wielokrotnie zmianie;
- liczba spółek, która wydłużyła termin zakończenia emisji: 13
- n-krotność przekładanych terminów końca przyjmowania zapisów: 23
- liczba spółek, których emisja zakończyła się przed wyznaczonym terminem: 1
- jeden z emitent pojawił się dwukrotnie na rynku crowdfundingu udziałowego w 2022 roku;
- Nazwa emitenta: Pora na Pola S.A.
- I kampania 2022
- Termin: 18.01.2022 – 17.02.2022
- Platforma: Crowdway.pl
- II kampania 2022
- Termin: 01.12.2022 – 06.02.2023
- Platforma: beesfund.com
- I kampania 2022
- Nazwa emitenta: Pora na Pola S.A.
Lista spółek, których emisje rozpoczęły się w 2022 roku za pośrednictwem 9 wspomnianych platform i jeszcze trwają
wdt_ID | Lp. | Nazwa emitenta | Forma prawna | Branża | Platforma | Kwota emisji | Próg powodzenia emisji | Oferowany % akcjonariatu | Wycena pre-value | Zebrana kwota [na dzień 28.01.2023] | Postęp emisji [w %] | Liczba inwestorów / inwestycji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia (pierwsza) | Uwagi |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | IoTeam sp. z o.o. | sp. z.o.o. | Telekomunikcyjna | findfunds.pl | 1.700.520,00 | 0,00 | 14,55 | 9.990.000,00 | 1 033 410,00 zł | 60,77 % | 21 inwestorów | 30/11/-0001 | 30/11/-0001 | I raz przekładany termin (teraz do 02.02.2023) |
2 | 2. | Klub Sportowy Skra Częstochowa S.A. | S.A. | Piłka nożna | beesfund.com | 2.000.000,14 | 150.000,18 | 24,72 | 6.089.568,00 | 76 546,00 zł | 3,83 % | 50 inwestycji | 03/11/2022 | 20/12/2022 | I raz przekładany termin (teraz do 24.01.2023) |
3 | 3. | Beverly Aesthetic Clinick sp. z o.o | sp. z.o.o. | Medycyna/ medycyna estetyczna | beesfund.com | 1.999.998,00 | 100.000,00 | 24,10 | 6.300.000,00 | 1 260,00 zł | 0,06 % | 2 inwestycje | 08/11/2022 | 21/12/2022 | |
4 | 4. | Endofund S.A. | S.A. | Faktoringu | SkyAnts | 999.990,00 | 99.990,00 | 9,91 | 9.090.726,45 | ND | ND | ND | 21/11/2022 | 23/12/2022 | |
5 | 5. | Healthcann S.A. | S.A. | Suplementy diety | crowdway.pl | 2.535.000,00 | 99.996,00 | 11,50 | 19.500.000,00 | 398 502,00 zł | 15,72 % | 78 inwestorów | 22/11/2022 | 21/12/2022 | |
6 | 6. | Karmink S.A. | S.A. | E-grocery | emiteo.pl | 500.000,00 | 20,00 | 20,00 | 2.000.000,00 | 207 220,00 zł | 0.0000 | 89 inwestorów | 22/11/2022 | 21/02/2023 | I raz przekładany termin (teraz do 21.02.2023) |
7 | 7. | Pora na pola S.A. | S.A. | E-grocery | beesfund.com | 1.212.750,00 | 55,00 | 9,97 | 10.954.415,00 | 119 295,00 zł | 13,15% | 78 inwestycji | 01/12/2022 | 06/02/2023 | |
Lp. | Nazwa emitenta | Forma prawna | Branża | Platforma | Kwota emisji | Próg powodzenia emisji | Oferowany % akcjonariatu | Wycena pre-value | Zebrana kwota [na dzień 28.01.2023] | Postęp emisji [w %] | Liczba inwestorów / inwestycji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia (pierwsza) | Uwagi |
Liczba kampanii przeprowadzonych w ramach crowdfundingu pożyczkowego za pośrednictwem platform nie jest zatrważająca. W całym 2022 roku wystartowały zaledwie 3 tego rodzaju kampanie i to w dodatku za pośrednictwem jednej platformy, tj. beesfund.com. Łączna pula środków, jaką firmy chciały pożyczyć w ten sposób od inwestorów wynosiła prawie 9 mln zł.
Lista spółek, które przeprowadziły kampanie w ramach crowdfundingu pożyczkowego za pośrednictwem badanych platformy
wdt_ID | Lp. | Nazwa emitenta | Forma prawna | Branża | Platforma | Kwota pożyczki | Próg powodzenia pożyczki | Oferowany % akcjonariatu | Okres trwania pożyczki | Minimalna kwota pożyczki | Zebrana kwota | Efektywność zbiórki | Liczba pożyczek | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia (pierwsza) | Data zakończenia zbiórki |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | Mazuria Resort sp. z o.o. | sp. z.o.o. | Nieruchomości | beesfund.com | 4.500.000,00 | 0,00 | 10,00 % | 12/24 miesiący | 5000 | 200.000,00 | 4,44 | 2 | 30/11/-0001 | 30/11/-0001 | 10/04/2022 |
2 | 2. | Stalproject sp. z o.o. | sp. z.o.o. | Konstrukcje stalowe | beesfund.com | 2.499.990,00 | 0,00 | 15,00 % | 12 miesięcy | 1000 | 59.000,00 | 2,36 | 8 | 03/11/2022 | 20/12/2022 | 10/10/2022 |
3 | 3. | Neos Stomatologia Śląsk sp. z o.o. | sp. z.o.o. | Stomatologiczna | beesfund.com | 2.000.000,14 | 500.000,00 | inflacja + 5% w skali rok | 12 miesięcy | 1000 | 85.500,00 | 8,55 | 8 | 08/11/2022 | 21/12/2022 | 26/01/2023 |
Lp. | Nazwa emitenta | Forma prawna | Branża | Platforma | Kwota pożyczki | Próg powodzenia pożyczki | Oferowany % akcjonariatu | Okres trwania pożyczki | Minimalna kwota pożyczki | Zebrana kwota | Efektywność zbiórki | Liczba pożyczek | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia (pierwsza) | Data zakończenia zbiórki |
Niestety w wyniku przeprowadzonych kampanii w ramach crowdfundingu pożyczkowego, spółki zebrały zaledwie 344,5 tys. zł stanowiących 3,83% całkowitej puli. Co ciekawe, ostatnia z zakończonych ofert nie doszła do skutku z uwagi na brak przekroczenia wymaganego progu pożyczki.
W oparciu o powyższe dane można wysunąć wniosek, że w 2022 roku kampanie przeprowadzone we współpracy z operatorami platform w ramach crowdfundingu pożyczkowego nie cieszyły się zbyt dużym zainteresowaniem ze strony emitentów oraz inwestorów. Przyczyn tego zjawiska jest zapewne wiele, a jedną z nich stanowi zdecydowanie wysoki koszt pozyskiwania kapitału, który determinowany jest przez poziom inflacji i wysokość stóp procentowych.
Wymusza on bowiem na spółkach chcących pożyczyć kapitał od inwestorów zaoferowania atrakcyjniejszej niż dotychczas stopy zwrotu z inwestycji, która w zestawieniu ze zbyt niepewnymi i nieustannie zmieniającymi się warunkami powinna oscylować w granicach minimum 22%. Obniża to atrakcyjność tej formy pozyskiwania kapitału i skłania część firm do skorzystania z innych form finansowania (w tym m.in. z crowdfundingu udziałowego) bądź rezygnacji z podjęcia decyzji o inwestycji do momentu ustabilizowania się sytuacji polityczno-gospodarczej na świecie.
Nowe perspektywy na rok 2023
Po przebadaniu polskiego rynku crowdfundingu w 2022 roku, warto spojrzeć co czeka jego uczestników w nowo rozpoczętym 2023 roku. Poniżej zaprezentowano wypowiedzi osób, które udzieliły poprzednio odpowiedzi na pierwsze z zadanych pytań.
- Jakie perspektywy widzi Pan dla rynku crowdfundingu w Polsce na 2023 rok?
Marcel Rowiński – CEO platformy Crowdway.pl:
– Przede wszystkim na rynku pojawią się pierwsze podmioty licencjonowane, będzie to kontynuacja 2 letniego okresu przejściowego, który trwa jeszcze tylko do 10 listopada 2023. Ożywienie na rynkach będzie miało także miejsce w wypadku crowdinvestingu zarówno udziałowego, jak i pożyczkowego. Licencjonowanie spowoduje, że na rynku pojawią się podmioty, które będą realizowały kampanie pożyczkowe dla SME oraz nieruchomości. W krajach UE jest to co najmniej 10-krotnie większy rynek niż rynek equity. Jeśli miałbym pokusić się o przewidywanie przyszłości to uważam, że w najbliższym 1-2 latach będzie duże zainteresowanie kampaniami crowdlendingowymi.
Arkadiusza Regiec – CEO platformy beesfund.com:
– To będzie rok pod znakiem skupienia dostawców na otrzymywaniu licencji na prowadzenie działalności zgodnie z rozporządzeniem oraz nowych modeli funkcjonowania spółek na regulowanym rynku. Przewiduje silne odbicie na jesieni, zarówno pod kątem liczby projektów i zebranych kwot.
Dawid Paczka – CEO platformy emiteo.pl:
– Uważam, że rok 2023 będzie równie ciężki dla branży i realnego ożywienia spodziewam się dopiero w drugiej połowie 2024 roku, kiedy największe banki centralne zmienią swoje nastawienie w polityce monetarnej ze skrajnie jastrzębiego na bardziej gołębie. Wysokie stopy procentowe, zniechęcają inwestorów indywidualnych do ponoszenia “zbędnego ryzyka”, mówiąc kolokwialnie kierują się oni prostą logiką – “po co inwestować kiedy lokata oferuje mi 8% zwrotu i w wyraźnym stopniu pokrywa wysoką inflację.”
Niezależnie jednak od koniunktury w Emiteo uważamy, że najlepsze projekty wciąż się obronią i będą w stanie pozyskiwać kapitał tą drogą finansowania. Ponad to uważam, że inwestorzy mogą spodziewać się korzystniejszych wycen tego typu projektów oraz lepszych “perków”, co powinno być dodatkową zachętą dla potencjalnych inwestorów.
Paweł Stadnik – Dyrektor Sprzedaży i Marketingu w Navigator Capital Group (operator platformy Navigator Crowd):
– Pierwsze odreagowanie na rynkach kapitałowych dostrzegalne było w ostatnim kwartale 2022 r. Mogliśmy to zaobserwować szczególnie na przykładzie dużych spółek notowanych na rynku regulowanym (od dołka WIG20 zyskał już przeszło 40%). Sytuacja zaczyna się również powoli poprawiać na rynku ofert pierwotnych. Wydaje się, że rok w roku 2023 obserwowany trend powinien wpłynąć pozytywnie również na rynku crowdfundingu. Dotyczy to zarówno emitentów jak i inwestorów, którym powoli wraca apetyt na ryzyko. Trend rynkowy będzie kształtowany głównie przez wydarzenia związane z niepokojem na wschodzie oraz warunki makroekonomiczne w Polsce i na świecie. Baza jest naprawdę niska i wraz z poprawą nastrojów rynkowych, zeszłoroczny wynik crowdfundingu powinien zostać poprawiony.
Choć daleko nam do euforii rynkowej jaka panowała w latach 2020-2021, to jako Navigator Crowd obserwujemy wzmożone zainteresowanie emisjami crowdfundingowymi. Prowadzimy obecnie rozmowy z dużą grupą potencjalnych emitentów, natomiast znacząca część z nich jest w naszej ocenie na zbyt wczesnym etapie rozwoju nawet jak na emisję crowdfundigową. Kluczowym założeniem biznesowym Navigator Crowd jest wysoki stopień selekcji podmiotów z którymi podejmujemy współpracę. Zależy nam na spółkach, które posiadają innowacyjne rozwiązania bez ograniczeń dotyczących sektora działalności. Jednym z najistotniejszych kryteriów na które zwracamy uwagę są founderzy. Ze względu na bardzo wczesny etap działalności – doświadczony zespół, innowacyjny produkt lub usługa, a także podmiot działający na rosnącym rynku to kluczowe wskaźniki, które bierzemy pod uwagę analizując ryzyko przesięwzięcia. Naszą ideą jest, aby projekty Navigator Crowd nie kończyły swojej przygody z rynkiem kapitałowym na emisji crowdfundingowej. Crowdfunding ma być w naszym przypadku przystankiem na drodze kolejnych emisji na NewConnect czy też rynku regulowanym. Dostrzegamy również konieczność poprawy w prawidłowej komunikacji z akcjonariuszami o czym wielu emitentów zapomina po pozyskaniu finansowania. Prawidłowo prowadzone relacje inwestorskie są kluczem do cennego aktywa jakim jest akcjonariat, który może być zainteresowany kolejnymi emiskami oraz jednocześnie do pozyskiwania nowych inwestorów. Zważywszy na powyższe posiadamy kompleksową ofertę, która obejmuje współpracę z emitentem od pozyskania kapitału na crowdfundingu, poprzez relacji inwestorskie, po usługi autoryzowanego doradcy lub pozyskania kapitału w formie emisji Pre-IPO, które realizowane są w ramach Grupy Navigator.
Eryk Lipski – CEO platformy SkyAnts:
– Tak jak wspomniałem w Polsce rynek crowdfundingu ma jeszcze bardzo dużo przestrzeni na rozwój. Cały czas powinna rosnąć również świadomość całego modelu także, ze wględu na wymogi prawne i konieczność uzyskania licencji pod koniec 2023 aby móc dalej funkcjonować na rynku. Przy wahaniach wartości akcji czy obligacji znajdujących się w obrocie zorganizowanym, możliwość zainwestowania w spółki umieszczone na platformach crowdfundingowych może stanowić ciekawy wybór. Tym bardziej, że wraz z perturbacjami gospodarczymi, spaść powinny ich wyceny do wartości bardziej urealnionych, które z kolei mogą przynieść spore zyski, jeżeli spółka po jakimś czasie zadebiutuje na giełdzie. Świeże przedsięwzięcia biznesowe, które przejawiają zainteresowanaie pozyskaniem funduszy właśnie za pośrednictwem platform finansowania społecznościowego najprawdopodobniej bardziej zaczną zwracać uwagę na osiągnięcie progu zyskowności niż np liczby użytkowników czy planów marketingowych, czego oczekiwać będą potencjalni inwestorzy.
2023 może być więc dobrym i jednocześnie przełomowym rokiem dla crowdfundingu w Polsce, gdzie w następnym funkcjonować już będą jedynie platformy nadzorowane przez KNF.
Jerzy Bednarek – CEO platformy newcrowd.pl:
– Nie spodziewam się też euforii w ’23 roku. Po pierwsze nadal rynek kapitałowy zachowuje się wstrzemięźliwie (chociaż pierwsze dni tego roku przyniosły bardzo dużą dynamikę wzrostu WIG, porównywalną z dotychczas niepokonanymi wzrostami z początku 2002 roku, który rozpoczęły hossę trwającą z małymi przerwami do sławetnego 2008 roku). Nie wykluczam, że ten rok przyniesie też i ożywienie na rynku pierwotnych ofert crowdfundingowych, myślę, że bardzo istotnym czynnikiem jest profesjonalizacja rynku, która musi przecież nastąpić z końcem ’23 roku. Platformy, w tym i nasz NewCrowd.pl, przygotowują się do tego procesu.
Kolejne lata powinny być okresami wzrostu rynku. Uporządkowanie procesów i procedur, zwiększenie limitu środków pozyskiwanych przez crowdfunding najpierw do 2,5m euro a później do 5,0 m euro powinno na rynek wprowadzić nowych graczy, tak po stronie emitentów jak i inwestorów. Niezwykle ważne będzie aby rynek kapitałowy mógł „odbierać” oferty crowdfundingowe czy to w procesach upublicznienia na GPW, czy też poprzez pojawienie się inwestorów branżowych i/lub strategicznych.
Artur Granicki – CEO nowej platformy inwestycyjnej MyInvests.eu:
– W rok 2023 spoglądam optymistycznie, choć tak jak w całym rynku inwestycyjnym wszystko zależeć będzie od sytuacji geopolitycznej, ogólnej koniunktury gospodarczej i nastrojów wśród inwestorów.
Na plus z pewnością zaprocentują wspomniane zmiany wprowadzone ustawą o finansowaniu społecznościowym. Tablica Ogłoszeń, zwiększona kwota emisji, większa przejrzystość informacji o emitentach, to zmiany których od dawna domagał się rynek. W kierunku ochrony inwestora idą również większe obowiązki platform, jak choćby weryfikacja dokumentów ofertowych, czy arkusz kluczowych informacji inwestycyjnych. Poprawi to transparentność ofert, co niewątpliwie wpłynie na plus, gdyż zmniejszy strach inwestorów przed falą „niepoważnych” przedsiębiorców próbujących popłynąć na fali popularności crowdfundingu.
Nie bez znaczenia będzie również fakt europeizacji platform, które finalnie otrzymają licencję. Dzięki temu, nawet przy niekorzystnych nastrojach polskich inwestorów, platformy będą mogły oferować akcje emitentów na terenie całej Unii Europejskiej, a tym samy pozyskiwać inwestorów zagranicznych.
Patrząc więc całościowo proponowane zmiany mogą przynieść korzyści dla funkcjonowania rynku crowdfundingowego. Wyższy standard usług, nacisk na relacje inwestorskie oraz transgraniczność ofert emitentów. Niemniej, na samym końcu, należy obserwować sytuację gospodarczą w kraju i nastroje wobec poczucia ekonomicznego bezpieczeństwa obywateli.
dr. Artur A. Trzebiński – Doradca ds. ekonomicznych ZPF, Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu :
– Rok 2023 będzie nowym rozdziałem w historii polskiego CFE. Po pierwsze, rynek został uregulowany i wprowadzono licencje dla platform finansowania społecznościowego. Po drugie, rozpoczęcie działalności ogłosiło kilka podmiotów. Rynek CFE nie jest duży, więc wejście kolejnych platform jest pożądane. Zwracam uwagę na konieczność posiadania licencji, co zmniejszy liczbę platform. To z kolei nie jest korzystne. Aktywnych jest kilka platform, co powoduje monopolizacją tego rynku.
W zakresie emisji to przewiduję wzrost zainteresowania ze strony spółek tą formą pozyskiwania kapitałów. Z jednej strony crowdfunding pozwala na sprawdzenie przez rynek pomysłu spółki na oferowany produkt czy usługę.
Dodatkowo jest to związane z reklamą spółki, zwiększeniem liczby klientów czy też nawiązanie współpracy z innymi podmiotami. Z drugiej strony, crowdfunding jest jedną z lepszych opcji dla spółek, które planują zostać spółkami notowanymi na giełdzie. Kampania crowdfundingowa pomaga przede wszystkim w uzyskaniu rozproszonego akcjonariatu.
Reasumując, uważam, że polski rynek CFE wejdzie w kolejną fazę rozwoju. Wprowadzenie regulacji prawnych i licencji wpłynie pozytywnie na kształt podmiotowy rynku. Powinno to dodatkowo zachęcić nowych inwestorów do inwestowania w spółki w ramach kampanii crowdfundingowych.
Łukasz Konopko – prezes zarządu portal StockWatch.pl
– Po okresie dynamicznego rozwoju w czasach niewielu regulacji, przyszedł czas na profesjonalizację rynku i jasne zasady prowadzenia emisji w ramach crowdfundingu. W 2023 r. oczekuję dalszego poprawiania jakości dokumentów ofertowych i komunikacji z inwestorami, tym bardziej że w otoczeniu gospodarczym niewiele się zmienia i tylko najlepsze oferty będą miały szansę na zainteresowanie inwestorów. Kluczowe będą konkretne działania emitentów zmierzające do upublicznienia spółek.
Wnioski z wypowiedzi
Czytając powyższe wypowiedzi można wyciągnąć dwa wnioski.
Przede wszystkim zdania wśród ekspertów co do perspektyw wzrostu tego sektora rynku kapitałowego w Polsce w 2023 roku są podzielone.
Część z zapytanych osób wiąże duże nadzieje na silne odbicie rynku wraz z nadchodzącą zmianą przepisów. Ich zdaniem, przyczyni się to do pojawienia się na jesieni bieżącego roku zdecydowanie większej liczby ofert dostępnych za pośrednictwem platform. Ponadto, zjawisko to ma być również wzmocnione po przez dołączenia do grona emitentów firm, które obecnie nie mają jeszcze możliwości pozyskiwania kapitału w ramach finansowania społecznościowego z uwagi na obowiązujące limity kwot przeprowadzanych emisji.
Pozostałe osoby, do rozmów o skali wzrostu polskiego rynku crowdfundingu w 2023 roku podchodzą z lekkim dystansem. W oparciu o prowadzone obserwacje w zakresie sytuacji polityczno-gospodarczej na świecie i w kraju, twierdzą, że w najbliższym czasie nie ma przesłanek mówiących o możliwości pojawienia się warunków, które mogłyby przełożyć się na znaczące ożywienie rynku. Co więcej, z kolei ich zdaniem, może to nastąpić najwcześniej w 2024 roku, kiedy to spodziewane jest poluzowanie polityki monetarnej prowadzonej przez banki centralne na świecie.
Mimo to, wszystkie z zapytanych osób zgodne są co do jednego. Rok 2023 to okres normalizacji i profesjonalizacji rynku crowdfundingu w Polsce. Jest to związane z nieuchronnie nadchodzącym końcem okresu przejściowego dla obecnych na rynku platform, które od 10 listopada bieżącego roku będą zmuszone posiadać licencje od Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego na kontynuacje prowadzonej dotychczas działalności. Oczekuje się, że wejście w życie wspomnianego obowiązku może oznaczać również koniec obecności dla niektórych z nich w wyniku konieczności spełnienia wymogów stawianych w ramach obowiązujących przepisów przez Urząd Komisji Nadzoru Finansowego.

