Listopad to miesiąc pełen nowości. Na rynku crowdfundingu pojawiło się w tym czasie aż 7 nowych emisji dostępnych za pośrednictwem 5 platform crowdfundingowych działającym na polskim rynku.
- Nowe emisje miały miejsce na takich platformach jak: beesfund.com, Crowdway.pl, CrowdConnect.pl, Emiteo.pl oraz SkyAnts.
- W listopadzie odbyła się również Konferencja CrowdFunding 4.0. współorganizowanej przez Kolegium Gospodarki Światowej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie;
- W minionym miesiącu zakończyła się tylko 1 emisja akcji, która odbywała się za pośrednictwem platformy beesfund.com;
Zwiększona aktywność na platformach crowdfudningowych
Przedostatni miesiąc 2022 roku to prawdziwy wystrzał pod względem liczby ofert publicznych dostępnych za pośrednictwem platform crowdfundingowych. Z pośród 10 badanych operatorów, aż 6 z nich wykazywało aktywność we wspomnianym okresie.
Aktywność 10 platform crowdfundingowych w Listopadzie 2022
wdt_ID | Nazwa platformy | Liczba rozpoczętych emisji | Liczba trwających emisji | Liczba zakończonych emisji |
---|---|---|---|---|
1 | Beesfund.com | 3 | 2 | 1 |
2 | Crowdway | 1 | 1 | 0 |
7 | Crowconnect | 1 | 1 | 0 |
8 | Navigator Crowd | 0 | 0 | 0 |
9 | Emiteo | 1 | 0 | 0 |
10 | SkyAnts | 1 | 0 | 0 |
13 | emisje.com | 0 | 0 | 0 |
14 | StockAmbit | 0 | 0 | 0 |
15 | FindFunds.pl | 0 | 1 | 0 |
16 | forc.ee | 0 | 2 | 0 |
Jak łatwo zauważyć, niekwestionowanym liderem wśród platform działających na rynku polskim pozostaje beesfund.com. Na dzień 30 listopada platforma ta miała największą liczbę rozpoczętych, trwających i zakończonych emisji. Wyjątek stanowi tylko platforma forc.ee na której w tym samym okresie realizowane były dwie kampanie crowdfundingowe rozpoczęte w poprzednich miesiącach.
Na drugim miejscu znajdują się ex aequo platformy crowdway.pl oraz crowdconnect. Liczba rozpoczętych i trwających emisji jest taka sama na obu platformach, tzn. po 1 emisji na każdą z platform.
Trzecie miejsce przypada dla platformy emiteo.pl oraz SkyAnts. Podobnie jak przed chwilą, liczba rozpoczętych emisji w przypadku obu operatorów jest jednakowa i również wynosi po 1 emisji na każdego z operatorów.
W przypadku pozostałych platform nie odnotowano żadnych rozpoczynających, trwających czy też kończących się emisji w listopadzie.
Rozpoczęte emisje
Lista podmiotów, których emisje akcje rozpoczęły się w Listopadzie 2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | Klub Sportowy Skra Częstochowa S.A. | beesfund.com | udziałowy | 2.000.000 | 03/11/2022 | 20/12/2022 |
2 | 2. | Beverly Aesthetic Clinic sp. z o.o. | beesfund.com | udziałowy | 1.999.998 | 08/11/2022 | 21/12/2022 |
3 | 3. | Broń.pl S.A. | CrowdConnect | udziałowy | 2.500.000 | 08/11/2022 | 05/12/2022 |
4 | 4. | Ed Red S.A. | beesfund.com | udziałowy | 920.000 | 22/11/2022 | 15/12/2022 |
5 | 5. | Endofund S.A. | SkyAnts | udziałowy | 999.990 | 21/11/2022 | 23/12/2022 |
6 | 6. | Karmnik S.A. | Emiteo.pl | udziałowy | 500.000 | 22/11/2022 | 21/02/2023 |
7 | 7. | Healthcann S.A. | Crowdway.pl | udziałowy | 2.535.000 | 22/11/2022 | 21/12/2022 |
Pierwsza oferta, która pojawiła się na rynku crowdfundingu w listopadzie, należy do klubu sportowego SKRA Częstochowa S.A. Organizacja charakteryzuje się działalnością typową dla dobrze zorganizowanego przedsiębiorstwa. Poza działalnością sportową, emitent posiada własną akademię piłkarską.
Kampania crowdfundingowa klubu sportowego SKRA Częstochowa S.A. realizowana jest we współpracy z platformą beesfund.com. Kwota emisji wynosi 2 mln zł, które zarząd podmiotu chce przeznaczyć na rozbudowę i modernizację stadionu. Działania podjęte w ramach wymienionych celi mają ułatwić klubowi walkę o awans do Ekstraklasy, a także w bezpośredni sposób przełożyć się na wzrost przychodów z odgrywanych spotkań.
Drugą nowością na rynku jest oferta publiczna od Beverly Aesthetic Clinic sp. z o.o., która realizowana jest również we współpracy z platformą beesfund.com. Wspomniana spółka prowadzi działalność w branży medycyny i medycyny estetycznej. Jest właścicielem klinki zlokalizowanej w Krakowie, gdzie świadczy usługi m.in. z zakresu dietetyki, kosmetologii, fizjoterapii czy ginekologii estetycznej.
Celem trwającej emisji jest zebranie 1,99 mln zł, które zarząd podmiotu chce przeznaczyć na zwiększenie swojej przewagi technologicznej nad firmami konkurencyjnymi. Obejmuje to zakup urządzeń z zakresu dermatologii, ginekologii oraz laserotarpii. Ponadto spółka chce dokonać inwestycji w zakresie rozwiązań chmurowych, które będą wykorzystywane w procesach we wnątrz organizacji.
Trzecią ofertą, która pojawiła się również tego samego dnia co przed chwila omawiana, należy do podmiotu specjalizującego się w sprzedaży produktów strzeleckich i obronnych nie wymagających zezwoleń, a także odzieży oraz akcesoriów survivalowych. Mowa tu oczywiście o firmie Broń.pl S.A. – właścicielu dwóch sklepów internetowych Broń.pl oraz Hobby4men.com.
Kampania crowdfundingowa emitenta realizowana jest we współpracy z platformą crowdconnet. Kwota emisji wynosi 2,5 mln zł. Pozyskane środki zarząd zamierza przeznaczyć na zdynamizowanie rozwoju spółki. Podjęte w tym zakresie działania będą dotyczyły optymalizacji sklepu internetowego pod kątem szybkości działania oraz budowy nowej platformy dla sklepu internetowego, która zintegruje oba systemy.
Kolejna emisja akcji należy do dobrze już znanej większości inwestorom spółce – Ed Red S.A. Jest to podmiot, który od 2020 roku prowadzi działalność związaną z produkcją i sprzedażą dań premium. Obecna kampania crowdfundingowa realizowana jest w celu pozyskania funduszy potrzebnych na zwiększenie mocy produkcyjnych poprzez inwestycję w technologię oraz powiększenie stanów magazynowych produktów gotowych. Kwota emisji wynosi 920 tyś. zł.
Przedostatni debiut należał do Endofund S.A. – firmie świadczącej usługi faktoringowe dla małych i średnich przedsiębiorstw prowadzących działalność w branży medycznej. Spółka istnieje od 2020 roku, a zdążyła już zyskać nagrodę przyznaną w trakcie tegorocznej edycji Polskiego Kongresu Przedsiębiorczości za istotny wpływ na kształt gospodarki narodowej oraz wdrożenie innowacyjnego faktoringu medycznego dla małych i średnich przedsiębiorstw.
Emitent ma na swoim koncie już jedną emisję, którą przeprowadził na platformie beesfund.com w 2020 roku. Obecnie trwająca kampania crowdfundingowa realizowana jest we współpracy z platformą SkyAnts. Spółka chce pozyskać 999 990 zł, które planuje przeznaczyć na zwiększenie skali działalności. Obejmuje to m.in. zwiększenie obrotu faktoringowego.
Ostatnią nowością na rynku crowdfundingu w listopadzie była oferta od Healthcann S.A. – spółki biotechnologicznej, która na codzień zajmuje się opracowywaniem i wprowadzaniem na rynek produktów konopnych (w tym suplementów diety).
Kampania crowdfundingowa emitenta realizowana jest we współpracy z platformą crowdway.pl. Celem emisji akcji jest pozyskanie 2,53 mln zł , które zarząd spółki chce przeznaczyć na kontynuowanie prac związanych z realizacją projektów badawczo-rozwojowych, poszerzania portfolia patentowego oraz ekspansje na rynku farmaceutycznym. Ponadto, emitent zamierza również przeznaczyć część środków na zwiększenie mocy produkcyjnych i zatrudnienia w obszarze sprzedaży. Działania te mają przyspieszyć proces komercjalizacji opracowywanych produktów.
Postęp emisji rozpoczętych w listopadzie
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Zebrana kwota [na dzień 30.11.2022] | % planowanej kwoty |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | Klub Sportowy Skra Częstochowa S.A. | 18709 | 0,00 |
2 | 2. | Beverly Aesthetic Clinic sp. z o.o. | 1008 | 0,05 |
3 | 3. | Broń.pl S.A. | ND | 0,00 |
4 | 4. | Ed Red S.A. | 249780 | 27,15 |
5 | 5. | Endofund S.A. | ND | 0,00 |
6 | 6. | Karmnik S.A. | 137720 | 27,54 |
7 | 7. | Healthcann S.A. | 118063 | 4,65 |
Pomimo faktu, że niektóre z wymienionych emisji dopiero co się zaczęły, część z nich odnotowuje już pokaźne wyniki. Jedną z takich firm jest Ed Red S.A., która pozyskała dotychczas 27,19 % zgłaszanej kwoty.
Trwające emisje
W listopadzie zmianie uległa również liczba trwających kampanii crowdfudnigowych, które rozpoczęły się w poprzednich miesiącach. Łącznie było ich 7.
Lista spółek, których emisje wciąż trwały w listopadzie 2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | Odpocznij S.A. | beesfund.com | udziałowy | 1.999.996,68 | 08/11/2022 |
3 | 2. | Hydroprad P.S.A. | beesfund.com | udziałowy | 999.999,75 | 02/12/2022 |
4 | 3. | IOTeam sp. z o.o. | findfunds | udziałowy | 1.700.520,00 | 05/12/2022 |
5 | 4. | Petgram S.A. | CrowdConnect | udziałowy | 3.001.600,00 | 16/12/2022 |
6 | 5. | Naster S.A. | Crowdway | udziałowy | 2.600.000,00 | 06/01/2023 |
7 | 6. | MP SOFTWARE P.S.A. | forc.ee | udziałowy | 1.000.090,00 | 20/01/2023 |
8 | 7. | Monitor Zdrowia sp. z o.o. | forc.ee | udziałowy | 650.000,00 | 26/12/2022 |
Jak łatwo zauważyć zestawienie otwierają spółki, której pojawiły się już przy okazji podsumowywania zeszłego miesiąca. Mowa tu o Odpocznij S.A. oraz IOTeam sp. z o.o. Dotychczas, pierwsza z wymienionych spółek pozyskała 788 616 zł, a druga 782 550 zł.
Warto dodać, że w przypadku Odpocznij S.A. termin emisji był już przekładany dwukrotnie w wyniku zwiększonego zainteresowania ze strony inwestorów.
Kolejną spółką, której termin emisji akcji uległ również dwukrotnej zmianie jest warszawski start-up Petgram S.A. Obecnie termin zakończenia emisji przypada na 16 grudnia.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku start-up’u prowadzącego działalność w branży produkcji czystej energii elektrycznej o nazwie Hydroprad P.S.A. Dotychczas, w ramach trwającej emisji akcji, emitent pozyskał 90 304 zł. Termin kampanii crowdfundingowej spółki został wydłużony do 31 grudnia.*
Zmianie uległ również data końca zapisów na akcje firmy Naster S.A. przedsiębiorstwa specjalizującego się w sprzedaży energii i gazu. Emisja akcji spółki realizowana we współpracy z platformą Crowdway.pl została wydłużona do 6 stycznia przyszłego roku. Ostatniego dnia listopada emitent odnotował 284 622 zł wpłaconych przez 38 inwestorów.
W minionym miesiącu na rynku crowdfundingu dostępne były również oferty publiczne od MP SOFTWARE P.S.A. oraz Monitor Zdrowia sp. z o.o. Pierwsza z nadmienionych firm jest właścicielem portalu pełniącego rolę AirBnB dla psów i kotów. Natomiast druga spółka jest właścicielem rozwiązania Qbik – elektronicznego menu restauracji dostępnego z poziomu telefonu komórkowego.
Kampanie crowdfundingowe obu spółek realizowane są we współpracy z platformą forc.ee. Dotychczas obie spółki zebrały odpowiednio 6 594 zł oraz 5 512 zł.
Postęp trwających emisji w listopadzie
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Zebrana kwota [na dzień 30.11.2022] | % planowanej kwoty |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | Odpocznij S.A. | 788616 | 39,43 |
2 | 2. | Hydroprad S.A. | 89959 | 9,00 |
3 | 3. | IOT Team sp. z o.o. | 782550 | 46,01 |
4 | 4. | Naster S.A. | 284622 | 10,94 |
5 | 5. | Petgram S.A. | ND | 0,00 |
8 | 6. | Monitor zdrowia sp. z o.o. | 5512 | 0,84 |
9 | 7. | MP Software P.S.A. | 6594 | 0,65 |
* Obecnie, na stronie emisji akcji spółki Hydroprad S.A. widnieje informacja o zakończeniu kampanii crowdfundingowej.
Zakończone emisje
W listopadzie zakończyła się jedna emisja akcji, która należała do firmy Grydsen Lab P.S.A. Głównym przedmiotem działalności spółki jest tworzenie rozwiązań wykorzystywanych w trakcie terapii, której celem jest leczenie i poprawa zdrowia fizycznego oraz psychicznego pacjentów. Obecnie, emitent posiada w swojej ofercie okulary VR o nazwie Grydsen, które są wykorzystywane w terapii psychologicznej osób starszych w celu spowoleninia postępu chorób otępiennych (m.in. Alzhaimera). Głównymi odbiorcami oferowanych rozwiązań są podmioty zajmujące się opieką nad seniorami.
Szczegóły emisji Grydsen Lab P.S.A.
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | Grydsen Lab P.S.A. | beesfund.com | udziałowy | 399.997,00 | B | 337,00 | 27/10/2022 | 28/11/2022 |
Kampania crowdfudningowa spółki realizowana była we współpracy z platformą beesfund.com. Emisja akcji trwała od 27 października do 28 listopada . Oferta publiczna dotyczyła 1 185 akcji nowej serii B, które stanowiły 2,23 % całego akcjonariatu spółki Cena emisyjna 1 sztuki akcji była równa 337,55 zł.
Wyniki przeprowadzonej kampanii crowdfundingowej
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Zebrana kwota | % planowanej kwoty |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | Grydsen Lab P.S.A | 4.725,00 | 1,18 |
W wyniku przeprowadzone emisji akcji, firma Grydsen Lab P.S.A. pozyskała zaledwie 4 725 zł.
Pozyskane fundusze stanowią 1,18 % całkowitej kwoty emisji.
Zapowiadane emisje
Ostatni miesiąc tego roku zapowiada się naprawdę ciekawie. 1 grudnia ruszyły już kolejne emisje akcji na platformie beesfund.com. Należą do takich firm jak Pora na Pola S.A. oraz Neos Stomatologia sp. z o.o.
Nowych kampanii crowdfundingowych można się również spodziewać na platformie newcrowd.pl. Ostatnimi czasy, pojawiły się zapowiedzi startu dwóch nowych emisji należących do STK Group S.A. oraz właściciela platformy Budagent.
Więcej informacji na temat spółek i ich emisji pojawi się wkrótce na portalu CrowdReview.pl
Konferencja Crowdfunding 4.0.
W listopadzie miało miejsce jeszcze jedno wydarzenie jakim była konferencja „Crowdfunding – 4.0. – kierunki rozwoju i wyzwania przyszłości” organizowana przez Kolegium Gospodarki Światwowej Szkoły Głównej Handlowej we współpracy z Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu i Politechniką Warszawską.
Celem spotkania było stworzenie wspólnego pola dla wymiany myśli i doświadczeń pomiędzy przedstawicielami ze świata nauki i biznesu korzystających bądź planujących skorzystać z formy finansowania jaką jest crowdfunding.
Więcej informacji o wydarzeniu oraz obecnych tam gościach znajdziecie pod tym linkiem.