Miniona sobota była ostatnim dniem grudnia 2022 roku. Warto więc zatem spojrzeć, co wydarzyło się w minionym miesiącu na polskim rynku crowdfundingu.
- Na platformie beesfund.com pojawiły się 2 nowe kampanie crowdfundingowe;
- Zarządy 4 spółek podjęły uchwałę o wydłużeniu terminu przyjmowania zapisów;
- W styczniu pojawi się nowa emisja na platformie newcrowd.pl.
Aktywność platform crowdfundingowych
Grudzień 2022 roku odznaczał się wyraźnym spokojem wśród operatorów platform crowdfundingowych i emitentów. Z pośród 10 badanych platform, jedynie jedna z nich uruchomiła dwie nowe kampanie, natomiast pozostałe 5 skoncentrowało swoje działania wokół trwających i kończących się wówczas emisjach.
Liczba rozpoczętych, trwających i zakończonych kampanii crowdfundingowych na 10 wybranych platformach w Grudniu 2022
wdt_ID | Nazwa platformy | Liczba rozpoczętych emisji | Liczba trwających emisji | Liczba zakończonych emisji |
---|---|---|---|---|
1 | Beesfund.com | 2 | 3 | 2 |
2 | Crowdway | 0 | 2 | 0 |
7 | CrowdConnect | 0 | 1 | 1 |
8 | Navigator Crowd | 0 | 0 | 0 |
9 | Emiteo.pl | 0 | 1 | 0 |
10 | SkyAnts | 0 | 1 | 0 |
13 | emisje.com | 0 | 0 | 0 |
14 | StockAmbit | 0 | 0 | 0 |
15 | FindFunds.pl | 0 | 1 | 0 |
16 | forc.ee | 0 | 1 | 1 |
Legenda:
- Rozpoczęte kampanie – kampanie crowdfundingowe które rozpoczęły się pomiędzy pierwszym a ostatnim dniem badanego miesiąca;
- Trwające emisje – kampanie crowdfundingowe które rozpoczęły się w miesiącach poprzedzających badany okres;
- Zakończone kampanie – kampanie crowdfundingowe które rozpoczęły się w miesiącach poprzedzających badany okres;
Beesfund.com wciąż na podium
W zeszłym miesiącu jedyną platformą, która podjęła decyzje o rozpoczęciu kolejnych dwóch kampanii crowdfundingowych jest platforma beesfund.com. Za jej pośrednictwem inwestorzy indywidualni otrzymali możliwość zapoznania się z dwiema nowymi ofertami. Jedna z nich dotyczyła crowdfundingu udziałowego, a druga crowdfundingu pożyczkowego.
Warto zaznaczyć, że wspomniana platforma wciąż pozostaje niekwestionowanym liderem pod względem liczby rozpoczętych kampanii crowdfundingowych w zeszłym roku.
Crowdway.pl i pozostali gracze
Pod względem liczby dostępnych ofert publicznych, swoją aktywnością odznaczała się platforma crowdway.pl, gdzie potencjalni inwestorzy mogli wybierać z pośród dwóch dostępnych za jej pośrednictwem ofert. Obie dotyczyły crowdfundingu udziałowego.
W przypadku pozostałych operatorów platform, tj. emiteo.pl; SkyAnts; crowdconnect, findfunds czy forc.ee, inwestorzy mieli do wyboru po jednej ofercie.
Rozpoczęte kampanie crowdfundingowe
Nowe kampanie crowdfundingowe pojawiły się na rynku z dniem 1 grudnia ubiegłego roku. Łączna pula środków o które ubiegają się podmioty wynosi 2,2 mln zł.
Szczegóły dotyczące rozpoczętych kampanii crowdfundingowych w grudniu 2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | Pora na Pola S.A. | beesfund.com | udziałowy | 1.212.750 | 01/12/2022 | 06/02/2023 |
2 | 2. | Neos Stomatologia Śląska sp. z o.o. | beesfund.com | udziałowy | 1.000.000 | 01/12/2022 | 26/01/2023 |
Pierwsza z ofert dotyczy crowdfundingu udziałowego i należy do dobrze znanej już większości inwestorów spółce Pora na Pola S.A. Przedsiębiorstwo prowadzi działalności w sektorze e-grocery i jest właścicielem platformy zakupowej o nazwie Pora na Pola. Umożliwia ona konsumentom zakup produktów od lokalnych rolników i producentów żywności.
Trwająca emisja akcji jest już 5-tą w historii emitenta oraz drugą w tym roku. Tym razem spółka chce pozyskać 1,2 mln zł, które zamierza przeznaczyć na stopniową realizację założonych wcześniej celów biznesowych. Dotyczy to w szczególności budowy sieci sklepów partnerskich i franczyzowych, rozwoju platformy Pora na Pola oraz przejęcie udziałów w podmiocie prowadzącym działania biznesowe o zbliżonym profilu.
Druga z prezentowanych ofert dotyczy crowdfundingu pożyczkowego i należy do Neos Stomatologia Śląska sp. z o.o. Jest to firma, która zajmuje się tworzeniem sieci klinik stomatologicznych w centralnej i południowej Polsce. Przedsiębiorstwo skupia się głównie na przejmowaniu już istniejących ( i dobrze prosperujących) gabinetów stomatologicznych, które przejmuje na własność i oznacza własną marką oraz nazwą.
Trwająca kampania crowdfundingowa spółki ma na celu pozyskania od inwestorów okrągłego miliona złotych w formie oprocentowanej pożyczki na okres 12 miesięcy.
Postęp rozpoczętych kampanii
Mimo, iż kampanie rozpoczęły nieco ponad miesiąc temu, zarządy obu podmiotów nie mają powodów do wstydu.
Postęp rozpoczętych kampanii na dzień 31.12.2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Zebrana kwota [na dzień 31.12.2022] | % planowanej kwoty |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | Pora na Pola S.A. | 106.425 | 8,78 |
2 | 2. | Neos Stomatologia Śląska S.A. | 70.426 | 7,04 |
Szczególną uwagę przykuwa postęp kampanii crowdfundingowej należącej do firmy Neos Stomatologia sp. z o.o., która to zebrała dotychczas od inwestorów 68 tys. zł w formie pożyczki. Jest to imponujący wynik, z uwagi na rodzaj oferty oraz jej rezultaty wśród pozostałych firm w przeszłości.
Trwające kampanie
Od 1 grudnia do 31 grudnia 2022 roku na 10 platformach crowdfundingowych prowadzonych było łącznie 9 kampanii crowdfundingowych. Łączna ilość środków, jakie owe firmy chcą pozyskać wynosi ponad 16,3 mln zł.
Szczegóły dotyczące trwających kampanii crowdfundingowych w grudniu 2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | IOTeam sp. z o.o. | Findfunds | udziałowy | 1.700.520,00 | 05/02/2023 |
3 | 2. | Naster S.A. | Crowdway | udziałowy | 2.600.000,00 | 06/01/2023 |
4 | 3. | Petgram S.A. | CrowdConnect | udziałowy | 3.001.600,00 | 06/01/2023 |
5 | 4. | Pethomer S.A. | forc.ee | udziałowy | 1.000.090,00 | 20/01/2023 |
6 | 5. | Klub Sportowy Skra Częstochowa S.A. | beesfund.com | udziałowy | 2.000.000,14 | 03/02/2023 |
7 | 6. | Beverly Aesthetic Clinic sp. z o.o. | beesfund.com | udziałowy | 1.999.998,00 | 24/01/2023 |
8 | 7. | Endofund S.A. | SkyAnts | udziałowy | 999.990,00 | 18/02/2023 |
9 | 8. | Healthcann S.A. | Crowdway | udziałowy | 2.535.000,00 | 31/01/2023 |
10 | 9. | Karmnik S.A. | emiteo.pl | udziałowy | 500.000,00 | 24/01/2023 |
Warto również wspomnieć, że wśród wyżej wymienionych spółek znajdują się podmioty, których zarządy podjęły ostatnimi czasy uchwałę o wydłużeniu terminu przyjmowania zapisów na akcje.
Lista podmiotów, które wydłużyły swoje kampanie crowdfundingowe w grudniu 2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Data rozpoczęcia kampanii | Planowana data zakończenia | Nowa data zakończenia | Data podjęcia uchwały |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | Klub Sportowy Skra Częstochowa S.A. | 03/11/2022 | 20/12/2022 | 03/02/2023 | 20.12.2022 |
2 | 2. | Beverly Aesthetic Clinic sp. Z o.o. | 08/11/2022 | 21/12/2022 | 24/01/2023 | ND |
3 | 3. | Healthcann S.A. | 22/11/2022 | 21/12/2022 | 31/01/2023 | 19.12.2022 |
4 | 4. | Endofund S.A. | 21/11/2022 | 23/12/2022 | 18/02/2023 | 21.12.2022 |
Jedną z takich firm jest Endofund S.A. , której zarząd zdecydował się na wydłużenie emisji w związku z brakiem możliwości odbycia wszystkich zaplanowanych spotkań z potencjalnymi inwestorami w okresie przedświątecznym. W związku z ich ilością, nowy termin zakończenia przyjmowania zapisów został przesunięty na luty bieżącego roku, choć jak zastrzegają przedstawiciele spółki może zakończyć się ona przed czasem.
W podobnej sytuacji znajdują się pozostałe podmioty, które również zdecydowały się na wydłużenie terminu emisji. Ma to związek ze zwiększonym zainteresowaniem (w postaci zapytań) ze strony inwestorów.
Dodatkowo, poza wymienionymi wyżej spółkami, jest jeszcze jedna firma, której zarząd zdecydował się na wydłużenie terminu prowadzonej kampanii. Mowa tu o firmie Neos Stomatologia sp. z o.o., której oferta crowdfundingu pożyczkowego wystartowała na początku badanego miesiąca.
Postęp trwających kampanii crowdfundingowych
Na dzień 31 grudnia 2022 roku łączna pula pozyskanych środków przez wymienione wyżej spółki ( z wyjątkiem Neos Stomatologia sp. z o.o.) wynosi zaledwie 1,8 mln zł.
Postęp trwających kampanii crowdfundingowych w grudniu 2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Zebrana kwota [na dzień 31.12.2022] | % planowanej kwoty |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | IoTeam sp. z o.o. | 1032300 | 60,70 |
2 | 2. | Naster S.A. | 286622,00 | 11,02 |
3 | 3. | Petgram S.A. | ND | 0,00 |
4 | 4. | Pethomer S.A. | 6594,00 | 0,66 |
5 | 5. | Klub Sportowy Skra Częstochowa S.A. | 70426,00 | 3,52 |
8 | 6. | Beverly Aesthetic Clinic sp. Z o.o. | 1008,00 | 0,05 |
9 | 7. | Endofund S.A. | ND | 0,00 |
10 | 8. | Healthcann S.A. | 221481 | 8,74 |
11 | 9. | Karmnik S.A. | 203720 | 40,74 |
Jak można zauważyć, najwyższą skutecznością w pozyskiwaniu środków odznacza się podmiot IoTeam sp. z o.o. – spółka technologiczna, która ma zamiar świadczyć usługi telekomunikacyjne za pomocą własnych kart SIM. Ostatniego dnia grudnia firma miała zebranych ponad 1 mln zł środków, które stanowił 60,70% wartości docelowej kwoty. Mimo tak świetnego wyniku, warto dodać, że kampania spółki trwa od 8 sierpnia 2022 roku.
Na drugim miejscu, pod względem ilości pozyskanych środków, znajduje się firma Karmnik S.A. – właściciel platformy e-grocery o nazwie Karmnik.org za pomocą której realizowane są zamówienia składane przez klientów na produkty spożywcze pochodzące od lokalnych rolników i rzemieślników. Od początku kampanii spółka pozyskała 203,72 tys. zł, co stanowi 40,74% całkowitej kwoty emisji.
Najmniejszą ilość środków od inwestorów otrzymał dotychczas podmiot o nazwie Beverly Aesthetic Clinic sp. z o.o. Jest to krakowski start-up świadczący usługi z zakresu medycyny oraz medycyny estetycznej skierowanych zarówno do kobiet jak i mężczyzn. Na dzień 31 grudnia spółka miała pozyskanych zaledwie 1 008 zł. Jest to 0,05% wartości prowadzonej emisji.
Zakończone kampanie
W zeszłym miesiącu 4 emisje akcji dobiegły końca. Łączna pula środków, na które firmy zgłaszały zapotrzebowanie wynosiła
Szczegóły dotyczące zakończonych kampanii crowdfundingowych w grudniu 2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Oferowany % akcjonariatu | Ilość akcji | Seria Akcji | Cena akcji | Data rozpoczęcia | Data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1. | Ed Red S.A. | beesfund.com | udziałowy | 920.000 | 3,00 | 4000 | H | 230 zł | 22/11/2022 | 15/12/2022 |
2 | 2. | Odpocznij S.A. | beesfund.com | udziałowy | 1.999.997 | 24,00 | 47 619; 300 171 | D,E | 5,25 zł ; 5,83 zł | 01/12/2022 | 14/12/2022 |
3 | 3. | Broń.pl S.A. | CrowdConnect.pl | udziałowy | 2.500.000 | 16,00 | 200000 | B | 12,50 zł | 08/11/2022 | 08/12/2022 |
4 | 4. | qbik P.S.A | forc.ee | udziałowy | 650.000 | 20,00 | 250000 | B | 2,60 zł | 26/09/2022 | 26/12/2022 |
Pierwsza emisją, która w badanym okresie dobiegła końca należy do Broń.pl S.A. – firmy specjalizującej się w sprzedaży produktów strzeleckich i obronnych nie wymagających zezwolenia. Ponadto, emitent, posiada w swojej ofercie odzież oraz akcesoria survivalowe oraz jest właścicielem dwóch sklepów internetowych – Broń.pl oraz Hobby4men.com.
Kampania crowdfundingowa spółki rozpoczęła się na początku listopada i zgodnie z oczekiwaniami zakończyła się 8 grudnia z wynikiem ponad 1 mln zł pozyskanych od inwestorów (ok. 40%).
Drugą w kolejności firmą, której emisja dobiegła końca, jest warszawski start-up Odpocznij S.A. Główna działalność podmiotu skupia się wokół budowy sieci mikro-hoteli położonych w malowniczych miejscowościach. W tym celu spółka opracowała własny produkt jakim jest domek modułowy UKOI.
Kampania crowdfundingowa emitenta wystartowała w połowie września, lecz z powodu zwiększonego zainteresowania termin jej zakończenia przekładany był dwukrotnie. Finalnie, emisja akcji zakończyła się 15 grudnia z wynikiem 916,8 tyś zł wpłaconych przez inwestorów. Stanowi to 45,84% zgłaszanej do pozyskania kwoty.
Trzecia oferta, której termin zakończenia przypadał również na grudzień, należy do znanej większości inwestorów spółce Ed Red S.A. Jest to podmiot, który w wyniku pandemii zmienił profil prowadzonej działalności, tzn. z usług gastronomicznych przeszedł do produkcji i sprzedaży dań premium.
Kampania crowdfundingowa spółki wystartowała pod koniec listopada i zakończyła się w pierwotnie zakładanym terminie, tj. 15 grudnia. W wyniku emisji akcji serii H, emitent pozyskał 280 600 zł, co stanowiło 30,5% kwoty emisji.
Ostatnia oferta, której termin końca przypadał na grudzień należy do Qbik P.S.A.– właściciela systemu do zarządzania w gastronomii o nazwie Qbik. Opracowane przez spółkę rozwiązanie pozwala klientom restauracji na zapoznanie się z menu danego lokalu oraz obowiązującymi w nim promocjami, przywołanie kelnera, zamówienie dania bądź poproszenia o rachunek.
Kampania crowdfundingowa podmiotu wystartowała pod koniec września i zakończyła się w pierwotnie zakładanym terminie, tj. 26 grudnia. Uzyskany przez spółkę wynik nie stanowi powodu do zadowolenia. Otóż Qbik P.S.A. pozyskało zaledwie 5,5 tyś zł stanowiących 0,85% kwoty przeprowadzonej kampanii.
Wyniki zakończonych kampanii crowdfundingowych w grudniu 2022
wdt_ID | Lp. | Nazwa podmiotu | Zebrana kwota | % planowanej kwoty |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | Ed Red S.A. | 280 600 zł | 30,50 |
2 | 2. | Odpocznij S.A. | 916 800,17 zł | 45,84 |
3 | 3. | Broń.pl | ponad 1 000 000 | 40,00 |
4 | 4. | Qbik P.S.A. | 5 512 zł | 0,85 |
Zapowiedziane emisje
Wkrótce można spodziewać startu nowej emisji akcji należącej do Constance Care S.A. – właściciela profesjonalnego centrum rehabilitacji specjalizującego się głownie w rehabilitacji neurologicznej. Spółka debiutowała na rynku New Connect w listopadzie 2021 roku.
Obecna kampania crowdfundingowa podmiotu ma zostać zrealizowana we współpracy z platformą newcrowd.pl.
W przypadku pozostałych platform, należy wyczekiwać pierwszych informacji dotyczących startu nowych emisji.