Stan rynku crowdfundingu w szóstym miesiącu tego roku potwierdza przypuszczenia z maja. Rynek crowdfundingu w Polsce zaakceptował warunki ekonomiczne i doznał przebudzenia.
- W czerwcu 2022 wystartowało 7 nowych emisji na łączną kwotę ponad 16,5 mln zł;
- Kampanie crowdfundingowe prowadzone są we współpracy z 4 platformami crowdfundingowymi;
- 2 emisje ruszyły z lekkim opóźnieniem, a 3 zostały przedłużone wraz ze zbliżającym się końcem ich trwania.
Zakończone emisje
W czerwcu 2022 żadne z trwających oraz nowych emisji nie dobiegły końca.
Rozpoczęte emisje
Jak zostało to nadmienione we wstępie, czerwiec 2022 jest przełomowym miesiącem w tym roku. Zostało bowiem uruchomionych aż 7 emisji akcji spółek.
Lista spółek, których emisje zostały rozpoczęte w czerwcu 2022
wdt_ID | Emitent | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Próg emisji | Ilość nowych inwestorów ( na dzień 11 lipca 2022) | Data startu emisji | Planowana data zakończenia emisji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Salad Story S.A. | beesfund.com | Udziałowy | 3.123.670,00 | 400.000,00 | 74 | 06/06/2022 | 30/06/2022 |
2 | Fcapp S.A. | emiteo | Udziałowy | 2.000.040,00 | 120,00 | 54 | 08/06/2022 | 07/09/2022 |
3 | Golden Eggs Studio S.A. | crowdway.pl | Udziałowy | 3.999.600,00 | 26.000,00 | 10 | 09/06/2022 | 30/06/2022 |
4 | Illusion Ray S.A. | NavigatorCrowd | Udziałowy | 718.000,00 | 252,80 | ND | 14/06/2022 | 28/07/2022 |
5 | Beer Shop S.A. | beesfund.com | Udziałowy | 4.570.000,00 | 50.016,00 | 13 | 14/06/2022 | 10/08/2022 |
6 | Happy Pack S.A. | beesfund.com | Udziałowy | 1.000.000,00 | 300.000,00 | 52 | 21/06/2022 | 04/08/2022 |
7 | 100% S.A. | emiteo | Udziałowy | 4.499.985,00 | 42.857,00 | 240 | 22/06/2022 | 21/09/2022 |
Wśród debiutantów znajdują się tak słynne marki jak chociażby Salad Story (gastronomiczny koncept zdrowej żywności w formule fast-food) czy Stoprocent (marka odzieżowa).
Salad Story S.A. to dobrze wszystkim znany zdrowy fast-food, który jest obecny w największych miastach Polski. Obecnie, Pani Anna Krajewska (założycielka i Pani prezes) wspólnie z zespołem wyciąga wnioski z okresu 2-lat pandemii i reorganizuje prowadzony biznes.
- Cele emisji:
- rozbudowa stanów magazynowych;
- otwarcie nowych lokali;
- modernizacja obecnych lokali;
- działania online;
- działania promocyjne;
- rozbudowa kuchni centralnej;
100% S.A. to właściciel marki odzieży Stoprocent należący do artysty muzycznego Winicjusza Bartków. Jest to próba reaktywacji marki, która swego czasu przeżywała problemy.
- Cele emisji:
- rozpoczęcie produkcji ubrań;
- działania promocyjne i współpraca z influencerami;
- własny kanał na YouTubie;
- otwarcie dwóch sklepów stacjonarnych;
Pozostałe firmy to podmioty prowadzące swą działalność w sektorze usług IT, gaming’u czy logistyki.
Fcapp S.A. to firma, której działalność skupia się tworzeniu oprogramowaniu w postaci aplikacji służącej do organizacji turniejów piłkarskich oraz zarządzania zespołami. Obecnie, spółka posiada produkt finalny, który w kwietniu 2021 zadebiutował na rynku.
- Cele emisji:
- rozwój aplikacji;
- zwiększenie bazy użytkowników w Polsce;
- ekspansja na nowe rynki;
- marketing i kapitał zakładowy;
Golden Eggs Studio S.A. to warszawskie studio deweloperskie, które specjalizuje się w produkcjach typu Indie games . Na rynku istnieje już 6 lat, co pozwoliło mu na zbudowanie pokaźne portfolia gier. Spółka jest obecna na rynku amerykańskim, azjatyckim, a także w Europie Zachodniej. Studia słynie z wydania gry na rynek chiński.
- Cele emisji:
- rozbudowa portfolio;
- pozyskanie nowego IP;
- stworzenie niezależnego zespołu produkcyjnego;
- wsparcie marketingowe wydanych przez studio tytułów;
Illusion Ray S.A. to z kolei szczecińskie studio deweloperskie tworzące gry AA+. Jego założycielem jest Łukasz Smaga, który po udanym debiucie gry The Beast Inside postanowił wziąć sprawy w swoje ręce i powołać w tym celu własny podmiot. Obecnie spółka prowadzi prace deweloperskie związane z sortowaniem wspomnianego tytułu na konsole nowej i starej generacji, a także kontynuacją bestsellera i stworzeniem nowej rozgrywki o nazwie „Wardogz„.
- Cele emisji:
- pracę nad grą „Wardogz„;
- sortowanie gry „The Beast Inside” na konsole Xbox i Playstation starej i nowej generacji;
Beer Shop S.A. to dość nietypowy projekt łączący model pubu i sklepu monopolowego. Emitent swoją propozycje wartości skupia na oferowaniu alkoholowych trunków kratowych, które konsument może nabyć (i spożyć na miejscu). Dodatkowo spółka chce wprowadzić automat do samodzielnego uzupełniania napoju. Beer Shop S.A. posiada jeden lokal w Rybniku (otwarty w tym roku), jednak aspiruje do miana podmiotu posiadającego sieć lokali w całej Polsce.
- Cele emisji:
- otwarcie 4 własnych lokali;
- kapitał obrotowy;
- marketing i promocja;
- stworzenie magazynu centralnego;
- wsparciu 7 franczyzobiorców;
- stworzenie aplikacji;
Happy Pack S.A. to konkurent znanej wszystkim sieci paczkomatów Inpost. Koncept biznesowy działa na rynku od 2020 roku, kiedy to rozpoczęto budowę sieci punktów Happy Pack oraz rozwijania własnego programu do realizowania przesyłek e-happy.pack. Do końca 2021 roku spółka była posiadaniu własnych 7 punktów o przeznaczeniu PickUp Drop Off. Są to miejsca w których klienci mogą nadawać i odbierać przesyłki. Dodatkowo istnieje możliwość zakupu tam materiałów do pakowania oraz realizowanie drobnych wydruków.
- Cele emisji:
- ukończenie, implementacja oraz rozwijanie autorskiego systemu e-happy.pack;
- rozbudowa działu sprzedaży;
- prac i wdrożenie serwisu sprzedaży usług kurierskich www.happypack.pl;
- działania marketingowe i promocja;
Przedłużone emisje
W czerwcu zarządy 3 spółek emitujących akcje, podjęły decyzje o wydłużeniu terminu zapisu na akcje. 2 z 3, rozpoczeły swoje emisje w maju oraz kwietniu tego roku.
Lista spółek, których termin emisji został wydłużony w czerwcu 2022
wdt_ID | Emitent | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Próg emisji | Ilość nowych inwestorów ( na dzień 11 lipca 2022) | Data startu emisji | Planowana data zakończenia emisji | Nowa data zakończenia emisji |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Salad Story S.A. | beesfund.com | Udziałowy | 3.123.670,00 | 400.000,00 | 74 | 06/06/2022 | 30/06/2022 | 28/08/2022 |
2 | Hemp&Brew S.A. | beesfund.com | Udziałowy | 4.525.000,00 | 200.000,00 | 75 | 26/04/2022 | 24/07/2022 | 24/07/2022 |
3 | Intenson S.A. | crowdway.pl | Udziałowy | 2.500.000,00 | 3,20 | 61 | 23/05/2022 | 23/06/2022 | 23/08/2022 |
Jedną z nich jest już wspomniany wyżej Salad Story S.A. Pozostałe 2 to firmy z branży napojów alkoholowych oraz produktów superfoods.
Hemp&Brew S.A. to spółka powstała z inicjatywy dwóch podmiotów, tj. Browar Tenczynek sp.z o.o. sp. k. oraz Kanopio Trade s.r.o. Specjalizuje się on w produkcji napojów alkoholowych oraz bezalkoholowych w postaci piwa, których skład oparty jest m.in. na emulsji CBD.
- Cele emisji:
- zakup dodatkowych zbiorników produkcyjnych;
- poszerzenie portfolio i zwiększenie ilości wolumenów produkcyjnych;
- R&D nowych produktów;
Intenson S.A. to przedsiębiorstwo założone i kierowane przez Michała Lasockiego. Specjalizuje się ono w produkcji się i sprzedaży superfoods i suplementów diety. Spółka wyróżnia się na rynku dość solidną pozycją, bogatą ofertą produktów oraz własnym zapleczem Research&Development.
- Cele emisji:
- rozwój kanału sprzedaży B2C;
- poszerzenie portfolio spółki;
- ekspansja na rynku zagraniczne, w tym na rynek USA;
Nadchodzące projekty
W bieżącym miesiącu (tj.lipcu) trudne jest do przewidzenia, które z zapowiadanych przez platformy crowdfundingowych (od dawna) emisji wystartuje. Wynika to m.in. z faktu braku jakichkolwiek przesłanek, jak również uruchamiania przez nich kampanii, o których wcześniej nic nie informowano.
Poniżej przedstawiono, tabele uaktualnioną z ilością zapowiadanych emisji na dzień 30 czerwca bieżącego roku.
Ilość zapowiedzianych emisji na poszczególnych platformach crowdfundingowych
wdt_ID | Platforma | Ilość zapowiedzianych emisji (na dzień 30 czerwca 2022) |
---|---|---|
1 | Emiteo.pl | 7 |
8 | NavigatorCrowd | 1 |
9 | beesfund.com | 20 |
10 | crowdway.pl | 1 |
11 | StokAmbit | 1 |
12 | croowdfund.pl | 3 |
13 | emisje.com | 6 |
14 | forc.ee | 0 |