Wraz z początkiem nowego miesiąca, przyszedł czas na podsumowanie sytuacji na polskim rynku crowdfundingu w czerwcu bieżącego roku.
W tym właśnie okresie, inwestorzy indywidualni mieli do dyspozycji aż 5 ofert inwestycyjnych, z czego jedna dotyczyła crowdfundingu pożyczkowego.
- Łączna wartość dostępnych w czerwcu ofert wynosiła 14,39 mln zł;
- Na platformie Crowdway.pl pojawiła się nowa emisja akcji;
- Dwóch emitentów przekroczyło pułap 1 mln zł w pozyskiwaniu środków;
Aktywność platform crowdfundingowych
W okresie od 1 do 30 czerwca 2023 wśród obecnych na rynku graczy aktywne były takie platformy jak: beesfund.com , Crowdway.pl, emiteo.pl, findfunds.pl oraz newcrowd.pl. To właśnie za ich pośrednictwem inwestorzy mieli dostęp do 6 ofert inwestycyjnych, z których każda przypadała na jednego operatora.
Wyjątek stanowi platforma findfunds.pl która prowadziła w tym czasie dwie kampanie crowdfundingowe.
Liczba ofert inwestycyjnych przypadających na 1 platformę
wdt_ID | Platformy | beesfund.com | Crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | Navigator Crowd | CrowdConnect.pl | SkyAnts | newcrowd.pl | findfunds.pl | Crowder.Pro * |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Liczba ofert | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 2 | 1 |
Warto w tym miejscu wspomnieć jeszcze o charakterze prezentowanych ofert. Wśród 6 trwających kampanii, tylko jedna dotyczyła crowdfundingu pożyczkowego. Należała ona do firmy Crowder sp. z o.o. (w trakcie przekształcania w S.A.) i odbywała się we współpracy z platformą beesfund.com.
*Oferta prezentowana przez platformę Crowder.PRO nie była brana w tym podsumowaniu. Zestawienie wyłącznie podglądowe.
Emisja akcji PhiLabs S.A. w końcu wystartowała
W czerwcu, na rynku crowdfundingu, debiut miała tylko jedna spółka, której emisja akcji była zapowiadana już kilka miesięcy wcześniej. Mowa tu oczywiście o polskiej firmie PhiLabs S.A.
Głównym przedmiotem działalności wspomnianego podmiotu jest świadczenie usług medycznych skierowanych dla pacjentów w każdym przedziale wiekowym. Dotyczą one terapii, psychoterapii oraz ogólnej opieki lekarskiej. Realizowane są w ramach posiadanej przez emitenta infrastruktury, tj. przychodni Active Place zlokalizowanej w Warszawie.
Emitent uruchomił również niedawno drugi strumień działalności, który skoncentrowany jest na produkcji nowoczesnych urządzeń przeznaczonych do prowadzenia rehabilitacji. Dotychczas, spółka PhiLabs S.A. opracowała i wprowadziła do sprzedaży produkt o nazwie PHIBOX.
PHIBOX – co to za urządzenie?
Wspomniany produkt o nazwie PHIBOX to urządzenie przeznaczone do prowadzenia zajęć terapeutycznych z dziećmi w domu pod zdalną kontrolą fizjoterapeuty.
Pacjent, przy pomocy urządzenia, może wykonywać dedykowany zakres ćwiczeń, których celem jest poprawa jego sprawności ruchowej. Wbudowane czujniki oraz opracowane algorytmy wykorzystujące sztuczną inteligencję monitorują najważniejsze parametry kinetyczne ruchu, co pozwala na korygowanie błędnie wykonywanych ćwiczeń na bieżąco.
Pozostały zakres prowadzonych działań
Oprócz prowadzonej działalności, emitent ściśle współpracuje z placówkami oświaty (głównie szkoły podstawowe i przedszkola), gdzie przeprowadza badania przesiewowe, a także prowadzi terapie indywidualne oraz grupowe.
Ponadto, zespół z PhiLabs S.A. w tracie wakacji i ferii prowadzi turnusy rehabilitacyjne, m.in. na terenie kliniki.
Kampania crowdfundingowa prowadzona we współpracy z platformą Crowdway.pl
Tak jak zostało to wspomniane na początku, kampania crowdfuningowa PhiLabs S.A. wystartowała pod koniec czerwca ( dokładniej to 27 czerwca) i realizowana jest we współpracy z platformą Crowdway.pl.
Celem prowadzonej emisji akcji jest pozyskanie przez spółkę środków potrzebnych na uruchomienie rehabilitacji stacjonarnej oraz intensyfikację działań marketingowych i sprzedażowych.
Szczegóły dotyczące kampanii crowdfundingowej PhiLabs S.A.
wdt_ID | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Próg powodzenia | Oferowane procent akcjonariatu | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Crowdway.pl | udziałowy | 2.999.993 | 460 | 8,00 | 27/06/2023 | 27/07/2023 |
Więcej informacji o spółce PhiLabs S.A. , urządzeniu PHIBOX oraz jej oferty znajdziecie na stronie emisji dostępnej za pośrednictwem platformy Crowdway.pl.
Trwające kampanie crowdfundingowe
W przypadku ofert inwestycyjnych, które swój początek miały w miesiącach poprzedzających nie nastąpiła żadna większa zmiana. Tzn. inwestorzy indywidualni mieli dostęp do takiej samej liczby ofert co w poprzedni miesiącu.
Szczegóły dotyczące trwających kampanii crowdfundingowych w czerwcu 2023
wdt_ID | Nazwa emitenta | Branża | Platforma | Kwota emisji | Pozyskana kwota ( na dzień 03.07) | Postęp emisji | Oferowany procent akcjonariatu / udziałów | Próg powodzenia emisji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sylen Studio S.A. | gier | newcrowd.pl | 3 999 996 zł | 1.299.276 | 32,48 | 5,82 | 99.990,00 | 03/04/2023 | 03/07/2023 |
2 | Samana Nomad City S.A. | nieruchomości | emiteo.pl | 4 600 000 zł | 667.400 | 14,50 | 18,70 | 200,00 | 18/04/2023 | 17/07/2023 |
3 | Vela Poland S.A. | nieruchomości | findfunds.pl | 891 000 zł | 216.929 | 24,34 | 5,85 | 9,90 | 18/04/2023 | 18/07/2023 |
4 | VeCube sp. z o.o. | gier | findfunds.pl | 1 000 000 zł | 1.083.750 | 108,40 | 16,67 | 200.000,00 | 20/03/2023 | 19/07/2023 |
Na dzień 3 lipca największą liczbę pozyskanych środków odznaczała firma VeCube sp. z o.o., która zebrała dotychczas 1,08 mln zł (108,4 % kwoty emisji).
Drugie miejsce należy do krakowskiego studia gier RPG – Sylen Studio S.A. Spółka pozyskała wówczas aż 1,29 mln zł, co stanowiło 32% kwoty emisji.*
Warto w tym miejscu również wspomnieć, że jest to trzeci w tym roku emitent, który przekroczył próg 1 miliona złotych środków pozyskanych od inwestorów.
W ujęciu procentowym, kolejne miejsce zajmuje spółka Vela Poland S.A., której emisja akcji (zgodnie z uchwałą podjętą 31 maja) została wydłużona do dnia 18 lipca br. Dotychczas emitent pozyskał 24,32 % kwoty emisji, tj. 216,9 tys. zł.
Natomiast, ostatni z emitentów – Samana Nomad City S.A., którego kampania rozpoczęła się również w innym miesiącu niż czerwiec, pozyskał 667,4 tys. zł (6,89 % kwoty emisji).
*Emisja akcji Sylen Studio S.A. dobiegła już końca
Zakończone kampanie crowdfundingowe
W czerwcu dobiegła końca oferta składana inwestorom przez Crowder sp. z o.o. (w trakcie przekształcenia w S.A.) w ramach crowdfundingu pożyczkowego.
Szczegóły dotyczące trwających kampanii crowdfundingowych w czerwcu 2023
wdt_ID | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Wartość prowadzonej kampanii | Oferowane oprocentowanie pożyczki | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | beesfund.com | pożyczkowy | 1.250.000 | 10,00 | 27/05/2023 | 23/06/2023 |
Co warto podkreślić, spółka początkowo starała się o finansowanie w wysokości 1,29 mln zł, jednak na tydzień przed końcem trwania oferty, zarząd Crowder sp. z o.o. podjął decyzje o zmniejszeniu tej kwoty do 400 tys. zł.
Powód?
Zgodnie z wydanym komunikatem, były ówcześnie prowadzone zaawansowane rozmowy z wieloma parterami biznesowymi, które miały swój początek jeszcze przed wystartowaniem zbiórki pożyczki automatycznie konwertowanej na akcje.
Wyniki zakończonej kampanii
W ramach prowadzonej zbiórki środków, Crowder sp. z o.o. (w trakcie przekształcania w S.A.) zebrała pełną kwotę zgłaszanych środków, tj. 400 tys. zł.
Ciekawostka
W dniach 5 – 29 czerwca br. na platformie Crowder.Pro (należącej do Crowder sp. z o.o.) została przeprowadzona oferta crowdlendingowa należąca do Samana Group REH S.r.l. z siedzibą na Dominikanie.
Propozycja spółki cieszyła się wysokim zainteresowaniem wśród inwestorów. Zgodnie z zaprezentowanymi na stronie emisji informacjami, podmiot zebrał 200 tys. zł więcej niż przewidywał.
Co interesujące, w tym samym czasie odbywa się nadal emisja akcji należącej do jej spółki córki, tj. Samana Nomad City S.A. Celem kampanii jest pozyskanie środków stanowiących częściowy wkład w planowaną inwestycję na jednej z wysp położonych w Republice Dominikańskiej.