Pierwszy miesiąc 2023 roku dawno dobiegł końca. Przyszedł czas by spojrzeć na to co wydarzyło się w tym okresie na polskim rynku crowdfundingu.
Słowo wstępu
Styczeń 2023, podobnie jak grudzień, można uznać za miesiąc spokoju i stabilizacji na rynku crowdfundingu w Polsce. Był to okres podsumowań kampanii za zeszły rok oraz dyskusji na temat zmian czekających cały rynek finansowania społecznościowego. Mowa tu nie tylko o crowdfundingu udziałowym czy pożyczkowym ale również o crowdfundingu donacyjnym.
A jak wyglądał ten miesiąc z perspektywy inwestorów?
Niestety, słabo. Inwestorzy nie mieli zbyt dużego wyboru wśród nowych ofert dostępnych za pośrednictwem platform. Na rynku pojawiła się raptem 1 nowa kampania w ramach crowdfundingu udziałowego.
Co więcej, początkowo była ona dostępna jedynie dla zamkniętego grona inwestorów. Dopiero z początkiem lutego emisja stała się otwarta dla wszystkich.
Aktywność platform crowdfundingwych
Liczba ofert inwestycyjnych dostępna za pośrednictwem poszczególnych platform crowdfundingowych w dniach 01.01.2023-31.01.2023
wdt_ID | Kategoria/Platforma | beesfund.com | crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | crowdconnect.pl | Navigator Crowd | newcrowd.pl | SkyAnts | findfunds.pl | Suma |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Ogólna liczba ofert inwestycyjnych | 4 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 8 |
2 | Liczba ofert z zakresu crowdfundingu udziałowego | 4 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 | 8 |
3 | Liczba ofert z zakresu crowdfundingu pożyczkowego | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wszystkie oferty były prowadzone w ramach crowdfundingu udziałowego i miały swój początek jeszcze w 2022 roku. Wyjątek stanowiła propozycja od firmy CStore S.A., która rozpoczęła się 24 stycznia.
Liczba rozpoczętych, zakończonych i trwających kampanii w ramach crowdfundingu udziałowego za pośrednictwem 9 platform w styczniu 2023
wdt_ID | Liczba emisji | beesfund.com | Crowdway.pl | emiteo.pl | forc.ee | Navigator Crowd | CrowdConnect.pl | SkyAnts | newcrowd.pl | findfunds.pl | SUMA |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Rozpoczętych | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
2 | Zakończonych | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
3 | Trwających | 3 | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 | 7 |
Jest ona realizowana we współpracy z platformą beesfund.com, która kolejny miesiąc z rzędu proponuje inwestorom (przynajmniej) jedną nową ofertę inwestycyjną.
W przypadku pozostałych platform, nie miała miejsca żadna nowa kampania crowdfundingowa.
Rozpoczęte emisje
Tak jak zostało to nadmienione na początku, w styczniu, na rynku pojawiła się tylko 1 nowa oferta w ramach crowdfundingu udziałowego. Należy ona do dobrze już znanej większości inwestorom firmy CStore S.A., która to po raz drugi pozyskuje finansowanie w ramach crowdfundingu udziałowego.
Szczegóły dotyczące kampanii crowdfundingowej CStore S.A.
wdt_ID | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Oferowany procent akcjonariatu | Próg powodzenia emisji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | beesfund.com | udziałowy | 3.000.000 | 9,84 | 10.000,00 | 24/01/2023 | 08/03/2023 |
Co to za firma?
CStore S.A. to spółka działająca w branży IT, która specjalizuje się w tworzeniu nowych rozwiązań w modelu SaaS pozwalających zgłaszającym się do niej klientom na automatyzację jak największej ilości procesów sprzedażowych. Przewagą emitenta są wymierne korzyści oferowanego oprogramowania. Jedną z nich jest oszczędność czasu pracy zespołu handlowego.
Kampania crowdfundingowa
Rozpoczęta w styczniu kampania w ramach crowdfundingu udziałowego jest już drugą w historii emitenta. Pierwsza emisja akcji miała miejsce w połowie 2021 roku i podobnie jak teraz odbywała się ona we współpracy z platformą beesfund.com. Emitent pozyskał wówczas 1 248 729 zł stanowiących 54,29% zgłaszanej kwoty.
Aktualna emisja zadebiutowała na rynku 24 stycznia i początkowo była skierowana wyłącznie do wąskiego grona inwestorów. Niecałe dwa tygodnie później, tj.6 lutego, została ona udostępniona pozostałym zainteresowanym.
Spółka przewiduje zakończyć przyjmowanie zapisów 8 marca. Łączna ilość środków, jakie emitent chce pozyskać wynosi równe 3 mln zł.
Cele emisji
Pozyskana kwota ma zostać wykorzystana na realizacje działań związanych z rozwojem funkcjonalności posiadanego przez spółkę rozwiązania, a także działań promujących zarówno markę jak i produkt. Kampanie reklamowe będą prowadzone nie tylko na rynku krajowym, ale również amerykańskim i europejskim, gdzie spółka również jest obecna.
Postęp emisji
Na dzień 6 luty (data udostępnienia oferty szerszemu gronu inwestorów) emitent mógł pochwalić się pozyskaniem środków w kwocie równej 159 319 zł. Stanowiło to 5,31% wartości prowadzonej emisji.
Przedłużone kampanie crowdfundingowe
W tym samym okresie czasu, tj. styczniu 2023 , zarząd jednej z firm podjął decyzje o wydłużeniu terminu przyjmowania zapisów na oferowane akcje.
Mowa tu firmie biotechnologicznej Healthcann S.A., która prowadzi działalność w zakresie opracowywania, patentowania i komercjalizowania innowacyjnych technologii dostarczania do organizmu aktywnych związków z konopii.
Obecnie spółka rozwija portfolio produktowe w ramach trzech segmentów, tj. nutraceutycznym, farmaceutycznym oraz półproduktów.
Szczegóły dotyczące trwającej kampanii Healthcann S.A.
wdt_ID | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Oferowany procent akcjonariatu | Próg powodzenia emisji | Data rozpoczęcia | Planowana data zakończenia | Nowa data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Crowdway.pl | udziałowy | 2.535.000 | 11,50 | 99.996,00 | 24/01/2023 | 31/01/2023 | 21/02/2023 |
Kampania crowdfundingowa spółki rozpoczęła się w połowie października zeszłego roku i jest realizowana przy wsparciu platformy Crowdway.pl. Kwota, jaką zarząd Healthcann S.A. chce pozyskać wynosi 2,53 mln zł.
Pozyskane środki mają zostać przekazane na działania związane z rozbudową portfolia patentowego, ekspansje firmy na rynek farmaceutyczny oraz kontynuacje realizacji projektów badawczo-rozwojowych.


Zakończone emisje
W styczniu dobiegła końca 1 kampania, która była realizowana we współpracy z platformą CrowdConnect w ramach crowdfundingu udziałowego. Należały one do warszawskiego start-up’u Petgram S.A.
Szczegóły dotyczę zakończonych w styczniu 2023 kampanii crowdfundingowych
wdt_ID | Platforma | Rodzaj crowdfundingu | Kwota emisji | Oferowany % akcjonariatu | Ilość akcji | Seria Akcji | Cena akcji | Data rozpoczęcia | Data zakończenia |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | CrowdConnect.pl | udziałowy | 2.001.604,90 | 5,85 | 448000 | B | 6,70 | 13/10/2022 | 10/01/2023 |
Wyniki zakończonej emisji
Zarząd firmy Petgram S.A. podjął decyzje o przyznaniu akcji wyłącznie w ramach transzy skierowanej do dużych inwestorów pozyskując tym samym około 1 mln złotych.