Kolejna spółka należąca do Janusza Palikota zgarnia z rynku miliony i to wcześniej niż przewidywanym terminie. Mowa tu oczywiście o „najnowszym” dziecku biznesowym dawnego polityka – Alembik Polska S.A. W ramach kampanii crowdfundingowej przeprowadzonej na portalu Crowdway.pl, emitent pozyskał pełną kwotę zbiórki, tj. 4 499 979 zł od 1043 inwestorów.
Krótko o spółce
Alembik Polska S.A. to właściciela przyszłej sieci alkotek, tzn. miejsc łączących elementy restauracji, produkcji alkoholu, wypieków pieczywa i przygotowywanie przystawek pod owe trunki. Obecnie spółka przygotowywuje 2 z planowych 10 lokalizacji. Są to:
- Młoda Polska we Wrocławiu;
- Czarcia Łapa w Lublinie.
Emitent rozpoczął również inny charakter działalności związany z produkcją wysokoprocentowych alkoholi własnej marki pod marką Palikot.
Emisja
Głównym argumentem stojącym za przeprowadzeniem emisji było pozyskanie kapitału potrzebnego do zamknięcia aktualnie prowadzonych prac w Lublinie i Wrocławiu oraz rozpoczęcia inwestycji związanej ze stworzeniem Alkoteki w Warszawie.
Oferta publiczna akcji rozpoczęła się 30 września na portalu Crowdway.pl i planowo miała zakończyć się 29 października. Stało się jednak inaczej. Już po trzech tygodniach, emitent pozyskał planowaną do zebrania kwotę.
Potencjalnym inwestorom została przedstawiona oferta zakupu 78 947 akcji serii E o łącznej wartości 4 499 979 zł. Cena jednostkowa akcji była odpowiednio równa kwocie 57,00 zł.
Jak zostało to już nadmienione powyżej, emitentowi udało się pozyskać pełną kwotę od 1043 inwestorów, która wkrótce zostanie zainwestowana.
"Na bieżąco inwestujemy środki pozyskane z kampanii crowdfundingowych, a prace modernizacyjne w lokalach idą zgodnie z planem. Już wkrótce będę mógł zaprosić państwa do wrocławskiej Młodej Polski, która wzbogaci się o własną destylarnię. Na początku roku planujemy otwarcie zupełnie nowej Czarciej Łapy w Lublinie. Następnie do sieci dołączy lokal w Jacznie, a potem w Warszawie" – mówi Janusz Palikot.
Pandemiczne zmiany
Rozprzestrzeniający się wirus COVID-19 oraz związane z tym ograniczenia ingerujące w życie gospodarcze wymusiły na emitencie modyfikacji w zakresie przyjętego uprzednio modelu biznesowego.
Pierwotna strategia opierała się na koncepcji „dołączania” alembika do istniejących już restauracji, których wystrój i oferta spełniały oczekiwania. Natomiast nowo przyjęty plan zakłada tworzenie od podstaw całego obiektu. Pozwala to na nieustanne prowadzenie działalności bez względu na obowiązujące obostrzenia, bowiem Alkoteka może funkcjonować zarówno jako restauracja, bar, obiekt produkujący alkohol czy piekarnia. Takie rozwiązanie daje zdecydowanie większe szanse na przetrwanie trudnych czasów.
Ciekawostka
Jednym z inwestorów jest znany polski dziennikarz i showman – Kuba Wojewódzki.
Link do analizy spółki przez portal CrowdReview.pl.