Rynek optyczny w Polsce wart jest obecnie prawie 5 mld zł. Według danych GfK (Growth from Knowledge), liczba punktów sprzedających detalicznie artykuły optyczne w naszym kraju wynosi obecnie niemal 4 tys. i odbywa się w większości w sklepach stacjonarnych, które równolegle rozwijają sprzedaż internetową.
W ten trend wpisuje się m.in. marka MUSCAT, która dzięki przejrzystej strategii, stałej współpracy z popularnymi influencerami modowymi oraz kompleksowej ofercie produktowej i usługowej, jest obecnie jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek optycznych na rynku. Przełożyło się to na ponad 160 000 sprzedanych oprawek.
Zapisy na akcje 4MOSA S.A., właściciela marki MUSCAT, ruszyły 3 października 2023 r.
MUSCAT to firma optyczna, która łączy wysoką jakość z najnowszymi trendami mody. Przez lata działalności dostosowała swój model obsługi do potrzeb Klientów, oferując szeroki wachlarz produktów, a także usług. 4MOSA S.A., będąca właścicielem marki, w swoim modelu biznesowym stawia na działania lokalne i usprawnienia procesów. Dzięki własnej montowni okularów, MUSCAT zoptymalizował koszty realizacji zamówień. Pomimo wzrostu kosztów czynszu, energii i presji płacowej, spółka wypracowała pozytywną EBITDA na koniec czerwca 2023 roku, prognozując dalszy wzrost przychodów.
Stale rosnąca wartość rynku optycznego to efekt coraz większej świadomości Polaków w temacie dbania o wzrok. Szacuje się, że ponad 72% Polaków ma stwierdzoną wadę wzroku. Coraz młodsze pokolenie musi sięgać po korekcję wzroku, a jednocześnie coraz więcej osób starszych, już od wielu lat, na co dzień korzysta z okularów. Trend noszenia okularów rośnie, oprawki stają się dodatkiem stroju, takim, jak biżuteria. Młodzi ludzie posiadają 2-3 pary okularów na różne okazje, wzmacniając tym samym trend zakupowy i potencjał do dalszego rozwoju tego segmentu rynku.
“Ponad połowa Polaków codziennie korzysta z okularów, a dodatkowo ponad 1 mln używa soczewek kontaktowych.Społeczność MUSCAT to Klienci, dlatego zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie emisji publicznej – chcemy dać naszym Klientom szansę bycia realną częścią naszej firmy.” - mówi Dawid Winter, founder marki MUSCAT.
Cele emisji
W ramach finansowania społecznościowego, 4MOSA S.A. planuje zebrać blisko 2 mln zł, z czego większość zebranej kwoty chce przeznaczyć na ekspansję sieci sprzedaży – otwarcie dwóch nowych stacjonarnych salonów.
Ekspansja sieci sprzedaży (2 nowe salony sprzedaży) – 1 000 000 zł
Gównym celem 4MOSA S.A., właściciela marki MUSCAT, jest ekspansja. W planach na pierwsze półrocze 2024 roku jest otwarcie dwóch kolejnych butików MUSCAT. Ostateczny wybór lokalizacji będzie zależny od warunków handlowych i technicznych. Brane są pod uwagę miasta takie jak Warszawa, Kraków, Wrocław, Poznań czy aglomeracja trójmiejska.
Odświeżenie oraz usprawnienie e-commerce – 500 000 zł
W ramach pozyskanych środków, spółka planuje odświeżenie szaty graficznej sklepu internetowego MUSCAT, a także usprawnienia pod kątem UX i UI. W ramach zmian brana jest pod uwagę również zmiana silnika strony, optymalizacja mobilnej wersji sklepu oraz poprawienie wskaźników działań SEM i analityki w celu zwiększenia konwersji zakupowej i zapisów na badanie wzroku.
Zwiększenie dostępności produktów – podniesienie zapasów o równowartość zbliżoną do jednomiesięcznego wolumenu sprzedaży – 150 000 zł
Często bestsellery z katalogu MUSCAT wyprzedają się w bardzo szybkim tempie. W związku z długim czasem produkcji, problem stanowią braki magazynowe, wynikające z różnicy pomiędzy popytem, a podażą. Czas produkcji oprawek został zoptymalizowany do minimum. Spółka prowadzi działania mające na celu identyfikację bestsellerowych modeli poprzez badania focusowe Klientów, jednak nie jest to wystarczające. Jedynym rozwiązaniem jest zbudowanie większego magazynu opraw w Polsce, aby w połączeniu z rosnącą ekspansją butików stacjonarnych, popytem, czasem produkcji, minimalizować problem i doprowadzić do wzrostu przychodów.
Nowe kolekcje – powiększenie bazy towarowej (SKU) o 15-20% – 100 000 zł
Do Q4 2024 spółka planuje wprowadzenie do oferty 4 kolekcji standardowych, składających się z kilkunastu modeli, a także kolekcji limitowanej, uwzględniające jedynie kilka wzorców. Produkty będą dostępne w butikach stacjonarnych, a także w sklepie internetowym MUSCAT.
„Branża optyczna jest bez wątpienia przyszłościowym sektorem. Wiele wskazuje na to, że w kolejnych latach będzie się ona w dalszym ciągu dynamicznie rozwijała. Ma na to wpływ kilka czynników – przede wszystkim stale pogarszający się wzrok Polaków i Europejczyków (w ciągu ostatnich 50 lat wskaźniki krótkowzroczności w Europie podwoiły się); rosnące zapotrzebowanie na spersonalizowane okulary i usługi; okulary stały się częścią garderoby, muszą wyglądać modnie. Coraz częściej Klienci chcą mieć więcej niż jedną parę okularów, tak jak mają więcej niż jedną parę butów. Dodatkowo, konsumenci lubią wygodne procesy zakupowe, najlepiej przypominające ich ulubione sklepy i aplikacje. Naszym celem jest odpowiadać na wszystkie te potrzeby naszych Klientów” – mówi Paweł Porucznik, founder marki MUSCAT.
Działania marketingowe – 249 996,70 zł
Spółka zamierza umacniać pozycję na rynku, a także wpływać na zwiększoną rozpoznawalność marki MUSCAT. Bezkompromisowa jakość produktów, a także dostosowany do potrzeb rynku design kolekcji sprawia, że MUSCAT jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek optycznych w Polsce. W ramach elementów wzmacniających tzw. świadomość marki wśród konsumentów, spółka planuje intensyfikację i optymalizację działań reklamowych online, zbudowanie szerszego lejka sprzedażowego, a także produkcję nowych materiałów promocyjnych.
„W zależności od kwoty pozyskanych środków, zamierzamy zrealizować różne strategie dalszego rozwoju. Najszybszy wzrost umożliwi nam połączenie kilku elementów - dalszej ekspansji naszej sieci salonów, której towarzyszyć będą wzmocnione działania marketingowe. Dodatkowo powiększenie dostępnej kolekcji okularów i odświeżenie wyglądu naszego e-commerce.” – mówi Paweł Porucznik, founder marki MUSCAT.
Prognozy
Według ekspertów Statista.com, przychody na rynku okularów wyniosą w 2023 roku 141,50 miliardów dolarów, zaś rynek będzie rosnąć rocznie w latach 2023-2027 o 4,37 proc. Zakładają wzrost wartości tego segmentu rynku do 320 mld dolarów do 2031 roku, z CAGR na poziomie 8,4 proc. Eksperci szacują także, że średnia liczba okularów na osobę wyniesie 1,3 sztuki, ale nadal za 85 proc. sprzedaży będą odpowiedzialne produkty kategorii non-luxury. 4MOSA S.A. zakłada wzrost wolumenu sprzedaży oraz wzrost wartości koszyka poniżej historycznych wzrostów. Model biznesowy spółki uwzględnia waloryzację czynszów, wynagrodzeń oraz wzrost kosztów stałych. Właściciel marki MUSCAT przygotowuje się do dalszej ekspansji i jest świadomy, że do tego potrzebuje zwiększania skali poprzez kolejne otwarcia punktów sprzedaży, nowy e-commerce oraz inwestycje w towar, nowe kolekcje i marketing.
„Naszym głównym celem jest jeszcze bliższy kontakt z naszymi Klientami, stąd decyzja o crowdfundingu. Chcemy, by nasi Klienci byli jednocześnie ambasadorami marki MUSCAT. Mając na pokładzie inwestora w postaci VC, wspierającego spółkę nie tylko finansowo, ale i w zakresie rozwoju biznesu, staramy się zdywersyfikować źródła finansowania. Chcemy uzyskać również dostęp do szerokiego grona inwestorów zainteresowanych działalnością i rozwojem spółki.” – mówi Dawid Winter, founder marki MUSCAT.
Informacje o kampanii 4MOSA S.A. wraz z dokumentacją zawierającą parametry emisji i szczegółowymi planami spółki można znaleźć na stronie crowdway.pl.
Linki do przytaczanych w artykule danych: