29 marca br. Komisja Nadzoru Finansowego zaprezentowała raport o nazwie „Rynek ofert publicznych akcji oraz dłużnych papierów wartościowych w Polsce w 2021 r.”, który zawiera również dane na temat rynku crowdfundingu. Widnieje perspektywa jego rozwoju.
- W 2021 roku, na rynku pojawiło 5 nowych platform crowdfundingowych;
- W 2021 roku, emitenci pozyskiwali średnio 63% pierwotnie zakładanej kwoty emisji;
- W 2021 roku, przedmiotem każdej oferty publicznej przeprowadzonej przy udziale platformy crowdfundingowej, były akcje nowej emisji.
Zauważalny trend wzrostowy
Udział poszczególnych platform w łącznej puli pozyskanych środków w 2020 r.
Udział poszczególnych platform w łącznej puli pozyskanych środków w 2021 r.
Jak można zauważyć, w 2020 roku na polskim rynku „królowały” jedynie 3 platformy crowdfundingowe. Są to Crowdway, Crowdconnect oraz Beesfund. Pozostali gracze, tacy jak Emiteo czy FundedByMe odgrywało nieznaczącą rolę.
Tego samego, nie można powiedzieć już o roku 2021, kiedy to swoim tortem, wspomniane platformy musiały już podzielić się z obecnymi jak i nowymi graczami na rynku. A mowa tu o takich platformach jak:
Liczba ofert na platformach crowdfundingowych w latach 2018-2021
W 2018 roku na platformach crowdfundingowych zostało przeprowadzonych zaledwie 9 ofert. Liczba ta uległa zwielokrotnieniu już rok później w 2019 roku, kiedy to wynosiła ona aż 42 oferty.
Pandemia Covid-19 tylko utwierdziła ten wynik, zwiększając go o 19% w stosunku do roku ubiegłego.
Wartość emisji
Na rynku crowdfundingu, zauważalny jest również wzrost ilości kapitału pozyskanego w ramach przeprowadzonej oferty na platformach.
W roku 2021, emitenci pozyskali łącznie o 32% środków aniżeli w roku 2020. Niestety, w ujęciu średniej wielkości kapitału pozyskanego w trakcie jednej oferty, nastąpił minimalnie zauważalny przyrost, tzn. z 1,5 mln zł do 1,6 mln zł. Natomiast w porównaniu do lat 2018-2019, jest to wynik o 100% większy. Wówczas średnia wielkość pozyskanych środków kształtowała się na poziomie 0,8 mln zł.
Kapitał zebrany przez emitentów na platformach crowdfundingowych w latach 2018-2021
Średnia wielkość zebranego kapitału przez emitenta wynosiła 63% pierwotnie zakładanej kwoty. Podobnie jak w roku 2020, 20 ofert zrealizowało cel emisji w 100%. Ok. 33% z nich to oferty o wartości blisko 1 mln EUR.
Jednym z emitentów, którzy najszybciej osiągneli swój cel są CanPoland oraz Kombinat Konopny. Zajęło im to odpowiednio 11 i 7 minut. Oba podmioty przeprowadzały kampanię we współpracy z platformą Crowdway.
Wszystkie oferty publiczne, które odbyły się w 2021 roku, zostały przeprowadzone w oparciu o wyjątek od obowiązku publikacji prospektu przewidzianego dla ofert o wartości nie większej niż 1 mln EUR.
Tylko 18% z nich, stanowiły oferty publiczne przeprowadzone bez udziału platform crowdfundingowych.
Emitenci
W 2021 roku miano najpopularniejszej oferty zyskała propozycja od klubu piłkarskiego KTS Weszło. Kampania została przeprowadzona we współpracy z platformą Emiteo, a w akcje emitenta zainwestowało około 3,5 tyś osób.
W tym samo okresie, aż 11% emitentów stanowiły podmioty z branży gamingowej. Aż 86% z nich korzystało z usług platformy Crowdconnect.
Równie wysoką popularności cieszyli się emitenci z branży konopnej. Wśród 6 emitentów, aż 67% skorzystało z usług platformy Crowdway.
Warto zaznaczyć, że w 2021 roku, wśród wszystkich emitentów, 4 przeprowadzało swoje oferty publiczne przy udziale platform crowdfundingowych po raz drugi, a 1 po raz trzeci.
Nowe regulacje prawne
Pod koniec ubiegłego roku zmianie uległy krajowe przepisy odnośnie funkcjonowania na rynku platform crowdfundingowych, wobec których został wprowadzony wymóg posiadania licencji na prowadzenie dalszej działalności. Dodatkowo emitenci zyskują możliwość pozyskania większej ilości kapitału przy udziale licencjonowanych platform crowdfundingowych bez konieczności sporządzania prospektu.
Od 10 listopada 2021 roku oferta publiczna może zostać przeprowadzona do kwoty nie wyższej niż 2,5 mln EUR. Natomiast w perspektywie kolejnych dwóch lat, tj. od 10 listopada 2023 r., wartość ta wzrośnie do kwoty 5 mln EUR.
Stało się tak w odpowiedzi na Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Radu (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie(UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937. Wprowadza ono wymóg wobec platform crowdfundingowych posiadania licencji zezwalającej na dalsze prowadzenie działalności.