Wczoraj, 21 lutego, odbył się ostatni dzień emisji akcji firmy Karmnik S.A. – właściciela platformy e-grocery Karmnik.org. Emitent pozyskał nowe środki na rozwój od 89 inwestorów.
- Kampania crowdfundingowa spółki była realizowana na platformie emiteo.pl;
- Emisja zakończyła się zgodnie z planowanym terminem;
- Oferta publiczna dotyczyła 20,00% całego akcjonariatu.
Kilka słów o spółce
Karmnik S.A. to warszawski podmiot stanowiący kontynuację prowadzonych działań przez Karmnik Katarzyna Kolanowska i Wspólnicy spółka jawna. Ówczesny podmiot powstał w 2020 roku z inicjatywy trzech Pań. Są to: Magda Karpińska, Katarzyna Kolanowska i Anna Gaik. Na codzień mają styczność z domowymi przetworami, gospodarstwem rolnym i zdrową żywnością.
Spółka jest właścicielem platformy e-commerce’owej za pomocą której realizowane są zamówienia klientów w zakresie zakupów świeżej żywności, przetworów oraz innych produktów.
Karmnik S.A. posiada centrum operacyjne oraz magazyn w miejscowości Węgrów (80 km od Warszawy), gdzie przechowywane są produkty dostarczane od producentów.
Na koniec 2021 roku emitent odnotował 270 tyś. zł przychody, który w 79% został wygenerowany przez regularnych klientów. Prognozowaną rentowność na poziomie 3% Karmnik S.A. osiągnie na koniec 2024 roku.
Platforma Karmnik.org
Jest to platforma e-commerceowa za pomocą której realizowane są zamówienia składane przez klientów na produkty spożywcze pochodzące od lokalnych rolników i rzemieślników (głównie ze wschodniego Mazowsza).
Oferta sklepu obejmuje ponad 1000 produktów w 8 kategoriach, tj.: Bistro, Warzywniak, Mleczarnia, Piekarnia, Młyn, Rybny, Mięsny, Pasieka, Spiżarnia, Pijalnia, Zielarnia. Niektóre z kategorii posiada jeszcze do 6 podkategorii. Zakupione produkty, klienci mogą odebrać w 5 miejscach zlokalizowanych na terenie Warszawy.
Dodatkowo, w ramach posiadanych zasobów, emitent oferuje usługi dostaw indywidualnych, dostaw B2B (skierowanych do sklepów stacjonarnych ze zdrową żywnością) oraz kateringu. Oferowane dania przygotowywane są na bazie lokalnych i sezonowych produktów.
Kampania crowdfuningowa
Kampania crowdfundingowa Karmnik S.A. była realizowana we współpracy z platformą emiteo.pl.
Termin emisji akcji
Emisja akcji rozpoczęła się 22 listopada zeszłego roku i zakończyła się zgodnie z planowanym terminem, tj. 21 lutego.
Warunki oferty
Oferta publiczna dotyczyła 20 % całego akcjonariatu i obejmowała 25 tyś. akcji nowej serii B. Cena emisyjna za 1 sztukę wynosiła 20 zł
Kwota emisji
Łączna ilość środków, jakie Karmnik S.A. chciał pozyskać w drodze trwającej kampanii crowdfundingowej wynosiła 500 tys. zł.
Cel emisji
Zarząd spółki podjął dezycję o przeprowadzeniu emisji w celu zebrania środków potrzebnych na dalszy rozwój prowadzonej działalności. Obejmuje to m.in. zwiększenie sprzedaży B2C, rozwój kanału B2B oraz otwarcie nowych lokali.
Emitent ma w planach zintensyfikowanie działań marketingowych, które powinny przełożyć się na wzrost grupy odbiorców, a co za tym idzie również częstotliwość dostaw. W tym celu zostanie powiększone zaplecze logistyczne.
Ponadto spółka chce skupić swoją uwagę na kanale B2B, w którym to ma zostać zwiększona skala podejmowanych działań handlowych. Do końca 2024 roku emitent chce posiadać grupę 40 klientów komercyjnych.
Ostatni z planowanych działań dotyczy otwarcia stacjonarnych sklepików Karmnik na terenie Warszawy, które poza oferowaniem całej palety produktów będą stanowiły punkty odbioru zamówień złożonych przez klientów za pośrednictwem sklepu internetowego Karmnik.org. Pierwszy punkt ma zostać otwarty w III kwartale 2023. Spółka ma dążyć do budowy wzorcowego punktu sprzedaży opartego o zasady gospodarki cyrkularnej (więcej informacji w sekcji Ciekawostka).
Wynik przeprowadzonej kampanii crowdfundingowej
W wyniku przeprowadzone emisji akcji, firma Karmnik S.A. pozyskała 474 800 zł. Zebrane środki stanowią 94,96 % całkowitej kwoty emisji.