W ubiegłym roku, Kubota S.A. – producent słynnego obuwia z lat 90 sięgał po środki z rynku crowdfundingu. Dziś akcje spółki są już notowane na warszawskiej giełdzie NewConnect.
Z uwagi na dobre wrażenie, jakie spółka wywarła na mnie rok temu przy okazji analizowania jej oferty publicznej, postanowiłem przyjrzeć się co zmieniło się w niej od momentu emisji akcji.
W tym celu skontaktowałem się z Panią Aliną Sztoch – Prezeską Zarządu oraz Dyrektorką Marketingu Kubota S.A. , która przesłała mi informacje na temat wykorzystania pozyskanych funduszy oraz realizacji celów inwestycyjnych.
Kilka słów o spółce
Kubota S.A. to podmiot, który została powołana w celu reaktywacji słynnych w latach 90 klapków Kubota. Choć podmiot nie został założony przez jego prawowitych właścicieli to uczestniczą oni w codziennym życiu spółki i wspierają nowych, młodych właścicieli.
Historia podmiotu
Obecna forma podmiotu powstała w wyniku przekształcenia Kubota Wear sp. z.o.o. Podmiot został zawiązany w 2018 roku, a już w kolejnym roku uzyskał wyłączne prawa do posługiwania się znakiem towarowym, a także nawiązał pierwszą (kluczową) współpracę z właścicielem sieci sklepów Biedronka. Dotyczyła ona sprzedaży klapków Kubota z serii Rzep w cenie 19,99 zł.
Z perspektywy czasu, wydarzenie to miało znaczący wpływ na dalsze losy spółki. Oferowane produkty okazały się hitem sprzedaży, a obie marki nawiązały dłuższą współpracę.
Równie dobry wpływ na kondycje firmy miał okres COVID-u. Dzięki posiadanemu sklepowi internetowemu dynamika sprzedaży rosła, a zespół mógł wprowadzać nowe modele oferowanych klapków. Dobra passa pozwoliła również spółce na otwarcie pierwszego sklepu stacjonarnego.
W 2021 roku, właściciele podmiotu Kubota Wear sp. z o.o. podjęli decyzje o emisji akcji na rynku crowdbfudningu w celu pozyskania funduszy potrzebnych na dalszy rozwój prowadzonej działalności.
Kampania crowdfundingowa
Kampania crowdfundingowa Kubota S.A. była przeprowadzona we współpracy z platformą CrowdConnect. Emisja akcji była podzielona na dwie transze. Pierwsza z nich trwała w dniach 10-16 sierpnia 2021 roku i była skierowana do dużych inwestorów. Natomiast druga miała miejsce w dniach 17 sierpnia – 24 sierpnia 2021 roku i przeznaczona była dla inwestorów indywidualnych.
W ramach oferty publicznej potencjalni inwestorzy mogli nabyć 192 307 sztuk akcji nowej serii D stanowiących 14,75 % całego akcjonariatu akcjonariatu. Cena emisyjna pojedynczej sztuki oferowanego pakietu akcji wynosiła 13 zł.
Celem emisji było pozyskanie 2,5 mln zł, które spółka chciała przeznaczyć rozwój skali prowadzonej działalności. Dotyczyło to 3 kluczowych obszarów, tzn. zwiększenia stanów magazynowych, zwiększenie poziomu zatrudnienia oraz rozwój sklepu internetowego.
W wyniku przeprowadzonej kampanii crowdfundingowej Kubota S.A. pozyskała całość zgłaszanej kwoty od 170 inwestorów.
Realizacja celów emisji
Zgodnie z otrzymaną korespondencją od Pani Aliny, pierwsze spostrzeżenie jakie nasuwa się na myśl po zapoznaniu z przesłanymi informacjami to, że okres ostatnich 12 miesięcy był bardzo pracowity dla całego zespołu Kubota S.A.
Dlaczego?
Otóż, wszystkie zakładane cele w trakcie ubiegłorocznej emisji akcji zostały zrealizowane w 100 %. Dodatkowo spółka zwiększyła przychody (oraz zyski) w porównaniu z analogicznym okresem rok temu, a także (co istotne) nawiązała wiele ciekawych współprac z innymi podmiotami. Niektóre z nich wydają się obiecujące w perspektywie następnych kilku lat.
Poniżej omówiłem każdy z nademinonych aspektów.
Sklep internetowy www.kubotastore.pl
Z punktu operacyjnego jak i finansowego spółki był to jeden z istotniejszych celów emisji. W ramach zebranych środków, zespół z Kubota S.A. opracował nową odsłonę witryny stanowiącej jednocześnie ważny kanał sprzedaży. Wprowadzone zmiany obejmowały gruntowne zmiany, począwszy od strony wizualnej po aspekt komunikacji z klientami i systemu sprzedaży. Mowa tu o:
- stworzeniu nowego systemu i architektury sklepu opartego o mikromoduły (API Rest, Accounts, Checkout, Quantity Management System, Customer Relationship Management, Product Information Management, Content Management System);
- implementacja systemu przecen na słabo rotujących produktach;
- usprawnienie systemu komunikacji w zakresie dostępnych na stronie promocji, nowości oraz bestsellerów;
- wprowadzenie tzw. badage na karcie produktu oraz listingu;
- rozwój struktury kart produktowych;
- poprawa integracji pomiędzy sklepem a zewnętrznym Order Management System
Stany magazynowe
Spółka zwiększyła zapasy posiadanych produktów, co umożliwiło jej na rozpoczęcie prowadzenia symultanicznej współpracy z większą niż przedtem ilością kontrahentów w okresie zwiększonego popytu (tzw. wysoki sezon). Działanie to przełożyło się w bezpośredni sposób na poziom odnotowywanych przychodów, które uległy zwiększeniu.
Wzrost zatrudnienia
Spółka przeprowadziła rekrutację, której celem było pozyskanie specjalistów i menadżerów na istniejących wówczas wakatach. Zgodnie z zapewnieniem Pani Aliny, pozwoliło to na realizację założeń obranej strategii biznesowej, czego potwierdzeniem są wyniki finansowe za pierwsze trzy kwartały bieżącego roku.
Liczba osób zatrudnionych w Kubota S.A.
wdt_ID | Kategoria | 30.09.2022 | 31.07.2021 |
---|---|---|---|
1 | Przychody | 37 | 31 |
Zmiany w zatrudnieniu objęły takie obszary jak sprzedaż i marketing. Łączna ilość zatrudnieniowych osób zwiększyła się o 7 osób w stosunku do stanu na dzień 31 lipca ubiegłego roku. Łącznie w Kubota S.A. pracuje 37 osób.
Współprace Kubota S.A. z pozostałymi markami
- Allegro
Jest to jedna z ciekawszych współprac spółki z uwagi na charakter prowadzonej działalności przez każdą ze stron (producent obuwia i marketplace). Obie marki miału już ze sobą styczność w 2018 roku w momencie reaktywacji jednej z nich. W tym czasie Kubota S.A. zyskała status Brand Partnera. Nie dziwi więc nikogo fakt, że kolejnym etapem będzie wspólny drop obu marek. W oficjalnym sklepie Allegro, w kategorii Fashion znalazły się klapki o intensywnym pomarańczowym kolorze, który nawiązuje do logotypu marketplace’u.
2. Reserved
Współpraca, którą można uznać za sukces spółki, z uwagi na fakt, że jest to pierwsza współpraca marki Reserved z inną polską marką. Głównym mianownikiem dla obu producentów była kolekcja ubrań inspirowana latami 90. Punktem jej wyścia były klasyczne klapki na rzep. Natomiast w ramach kolekcji były dostępne również oversize’owe T-shirty, dresowe komplety, bezrękawniki ze stójką czy czapki z daszkiem i skarpetki.
Efektem współpracy był wzrost zainteresowania ze strony klientów obu marek, a także wyróżnienie przez takie portale jak vouge.pl czy noizz.pl.
3. Coca Cola
Współpraca obu marek miała początek przy okazji wakacyjnej akcji „Poczuj rytm lata„. Coca Cola Poland Services sp. z o.o. i Kubota S.A. przygotowały wspólnie loterię, w której można było wygrać (stworzone specjalnie na zamówienie) klapki Kubota x Coca-Cola Zero Cukru.
Podobnie jak poprzednio wspomnienia współpraca, również i ta odbiła się szerokim echem w portalach branżowych i internecie. Akcja była opisywana m.in. przez wirtualne media.pl, noizz.pl, dla handlu.pl, marketingprzykawie.pl. Oprócz tego inicjatywa obu marek była wspierana przez działania marketingowe zaproszonych do projektu influencerów. Byli to: Przemek Pro, Zuza Tomicka, Aleksandra Gąsior i Natalia Sierzputowska. Poza sesją zdjęciową z limitowanymi produktami, prowadzili oni również komunikację za pośrednictwem swoich profili społecznościowych w takich serwisach jak Tik Tok i Instagram.
4. Harnaś
Współpraca obu marek była realizowana w ramach konkursu „Harnaś w modzie” organizowanego w sklepach sieci Żabka. Na zlecenie Grupy Calsberg spółka wykonała 1 000 par spersonalizowanych kaleków Harnaś X Kubota. Akcja trwała od 25 maja tego roku do 7 czerwca.
5. Żabka
Współpraca opierała się na opracowaniu produktu, który wpisywałby się w strategię komunikacyjną strategię komunikacyjną sklepów Żabka. Projekt (podobnie zresztą jak poprzednie) odbił się szerokim echem w mediach branżowych. Testowy produkt został wyprzedany poniżej 2 tygodni. Akcja została przeprowadzona w okresie letnim 2022.
Produkty dystrybuowane były drogą sprzedaży za pośrednictwem sklepu interentwego kuboktastore.pl oraz w formie nagrody w ramach questy komunikowanego po stronie Żabka Polska.
6. Costa Coffe
Współpraca z globalnym brandem Costa Coffe odbiega od pozostałych, bowiem była ona dwuwymiarowa.
I. Kubota i Costa Coffe przygotowały wspólnie promocję dla swoich klientów, którzy otrzymali możliwość skorzystania z 20% zniżki na produkty obu marek.
II. Na zamówienie Costa Coffe zostały wykonane spersonalizowane klapki w wersji PRO, które stanowiły były częścią konkursu prowadzonego przez Costa Coffe w ramach akcji COSTAlacja Lata!
7. KFC
Na zlecenie Amrest sp. z o.o. zostało wykonanych 400 par spersonalizowanych klapek Kubota z logotypem KFC. Były one dostępne dla gości restauracji jako nagroda w konkursie „Idealny Duet KFC„.
8.Klarna
Współpraca Klarny i Kubota była wynikiem impelmentacji przez producenta alternatywnej metody płatności. Z tej okazji obie marki postanowiły przeprowadzić szeroko zakrojoną kampanię marketingową informująca o współpracy i dostępności opcji odroczonej płatności za produkty w sklepie www.kubotastore.pl.
Finalnym aspektem promocji było oklejenie wagonów trójmiejskich kolei, które dowoziły uczestników tegorocznej edycji festiwalu Opener organizowanego w Gdyni.
One more thing…
Od momentu przeprowadzenia emisji akcji zwieńczonej sukcesem, spółka wprowadziła do swojej oferty 400 nowych SKU. Obejmuje to głównie takie zmiany jak:
- premiera mini kolekcji klapków, m.in. Rzep Halloween, Rzep Christmas, Rzep Party, Rzep Kibica oraz kilka nowych kolorów klapków basenowych Basic;
- wprowadzenie do oferty nowego modelu klapków Rzep 2.0 Tech skierowanego do przedstawicieli młodego pokolenia;
- premiera drugiej w historii kolekcji odzieży oraz akcesoriów z seri #unisexbykubota;
Przychody
Na koniec warto spojrzeć jak zmieniły się przychody (oraz zysk spółki). Poniżej zaprezentowane zostały wyniki Kubota S.A. za trzy pierwsze kwartały bieżącego i ubiegłego roku.
Przychody i zysk Kubota S.A. za pierwsze III kwartały 2022 vs 2021
wdt_ID | Kategoria | 30.09.2022 | 30.09.2021 |
---|---|---|---|
1 | Przychody | 19.500.000,00 | 10.156.250,00 |
2 | Wynik finansowy netto | 804.000,00 | -121.000,00 |
Jak można zauważyć, wyniki spółki w badanym okresie tego roku są znaczącą lepsze aniżeli w analogicznym okresie 2021. Kubota S.A. odnotowała wzrost przychodów o 192%. Osiągnęły one poziom 19,5 mln zł. Natomiast zysk netto wzrósł o 925 tyś. zł niwelując tym samym stratę netto. Wyniósł on bowiem 804 tyś. zł.
Debiut spółki na rynku NewConnect
Pierwszy dzień notowań akcji spółka nie może uznać do udanych. W momencie otwarcia, kurs notowań spadł z poziomu 13 zł w okolice 10 zł. Dziś nad ranem wrócił on w okolice 11 zł, a obecnie (12:49) utrzymuje się on na takim samym poziomie jak wczoraj, tj.10 zł.