W maju tego roku, na jednej z platform crowdfundingowych odbywała się emisja akcji spółki Easy Yachting S.A. – producenta oprogramowania do wynajmu yachtów oraz skipperów. Dzisiaj zamieszczam odpowiedzi udzielone na zadane pytania, które otrzymałem mimo zakończonej emisji.
Standardowo, poniżej zamieszczam odpowiedzi na pytania udzielonych przez prezesa spółki Easy Yachting S.A. bez ingerowania w ich treść.
W tym miejscu chciałbym również podziękować Panu Tomaszowi Suproń za ich przygotowanie mimo zakończonej emisji oraz jednocześnie przeprosić za ich późną publikację.
Na końcu zamieściłem komentarz do udzielonych odpowiedzi.
- Na jakim obecnie etapie jest przedstawiony na stronie emisji produkt w postaci platformy IT ?
"Obecnie będą realizowane ostatnie prace deweloperskie IT, związane głównie z podpięciem drugiego systemu bookingowego do wynajmu jachtu, usunięciu ostatnich błędów i przyspieszenie działania wyszukiwarki.
Są to finalne prace nad I etapem platformy, która pozwoli nam skutecznie konkurować z innymi rozwiązaniami funkcjonującymi na świecie, służącymi do czarteru jachtu. Uzyskamy w ten sposób ofertę 12 tys. jednostek na całym świecie w 28 destynacjach, najbardziej atrakcyjnych turystycznie i nautycznie. Przy czym należy podkreślić, że czarter to jest pierwsza funkcjonalność platformy i jednocześnie baza dla dwóch pozostałych funkcjonalności dedykowanych dla skipperów i boatownerów. Wszystkie prace nad aplikacją web i mobile planujemy zakończyć do końca 2022r, a także wprowadzić pełny model biznesowy, przepracować i zautomatyzować wszystkie procesy. W I kwartale 2023 będziemy już wychodzić na rynki zewnętrzne."
2. Jaki jest koszt korzystania z oferowanego przez Państwa rozwiązania przez każdą z nadmienionych grup klientów?
"Przede wszystkim w odróżnieniu od konkurencji na rynku, a w szczególności od platform bookingowych, funkcjonujących na rynku czarterowym, będziemy pobierali prowizję tylko od dokonanej transakcji. Inne platformy pobierają od użytkowników abonament roczny w wysokości 2,8 tyś do 3,5 tyś EUR de facto nie proponując żadnych wartości dodanych, poza tym, że stanowią bazę ofert dla pośredników. Zatem kosztów korzystania z platformy na zasadach a front fee nie będzie a jedynie na zasadach sukces fee."
3. Jak wygląda strona przychodowa Państwa spółki? Na czym dokładnie zamierzają Państwo zarabiać?
"Przewidujemy na pierwszych etapach dzielności dwa strumienie przychodów: marża/prowizja od czarteru w zależności od rodzaju jednostki, marża za pośredniczenie w sprzedaży eventów zorganizowanych przez skipperów i za ich wynajem. Prowizje/marże naliczane będą zawsze po zaistnieniu sprzedaży. Zatem bardzo istotnym aspektem naszej działalności będzie wspieranie/promowanie naszych użytkowników w realizacji ich pasji i biznesu oraz rozwijanie społeczności skupionej wokół platformy.
Na późniejszym etapie przewidujemy kolejne strumienie przychodu tj.: czarter jednodniowy i godzinny (technicznie możliwy już na starcie platformy, ale wymaga zbudowania skali działania w postaci odpowiedniej ilości jachtów i skipperów oraz nakładów marketingowych)"
4. Jakiego rodzaju koszty ponoszą Państwo jako spółka teraz oraz jakie koszty będą Państwo ponosić w momencie uruchomienia platformy?
"Obecnie głównymi kosztami spółki są koszty związane z dewelopmentem IT, ale ponosimy tez koszty związane z przygotowaniem działań marketingowych i sprzedażowych, oczywiście są też stałe koszty operacyjne, utrzymania narzędzi IT, koszty CC i koszty płacowe.
Po launch'u pierwszej funkcjonalności koszty związane z marketingiem i sprzedażą oraz pozyskiwaniem i tworzeniem kontentu będą głównymi obszarami wydatków. Zespół deweloperów IT pozwalający na stałe prace deweloperskie związane z rozwojem platformy i utrzymaniem platformy będą utrzymywane na poziomie, który pozwoli rozwijać platformę na innych rynkach.
Zdecydowanie należy podkreślić, że największe nakłady będziemy ponosić w związku z dalszym skalowaniem się na inne rynki światowe - użytkownicy z innych krajów"
5. Kiedy planowane jest MVP produktu?
"MVP dla 1 z 3 funkcjonalności wymaga ostatnich prac związanych z usunięciem błędów, przyspieszeniem pracy wyszukiwarki i podłączeniem drugiego systemu bookingowego, tak by umożliwić pełny proces zakupowy. MVP dwóch pozostałych funkcjonalności będzie zrealizowany do końca 2022 r. Zatem proof of concept i przepracowany pełny model biznesowy wraz z automatyzacją będzie zrealizowany do końca I kwartału 2023 r."
6. Jakiego rodzaj usługa została zrealizowana w 2020 roku, że spółka odnotowała przychód w wysokości 113 746,70 zł?
"Spółka kilkukrotnie świadczyła usługi doradcze związane z znajomością rynku czarterowego i rynku IT. Przychody pochodzą z usług doradczych realizowanych przez zarząd spółki. Nie są to jeszcze przychody operacyjne spółki."
7. W jakim celu spółka zaciągało pożyczki konwertowane na akcje?
"Spółka zaciągnęła pożyczki krótkoterminowe z konwersją na akcje w celu realizowania dewelopmentu IT i badanie rynku. Należy podkreślić że nasz Inwestor strategiczny OU Blite Fund również zdecydował się konwertować swoje pożyczki na akcje, co w sposób istotny podkreśla że Inwestorzy wchodzący na etapie pre seed w dalszym ciągu wieżą w sukces spółki i projektu."
Mój komentarz: Z udzielonych informacji przez Pana Tomasza Suproń wynika, iż spółka ma okres pełen zintensyfikowanych prac, których celem jest wypuszczenie gotowego produktu (w postaci aplikacji) na rynek. Osoby, wśród których produkt wzbudził zainteresowanie muszą uzbroić się w cierpliwość do końca I kwartału 2023 lub też jeżeli czują się na siłach mogą już teraz zapisać się do udziału w testach aplikacji.
Na koniec chciałbym podkreślić jeszcze jedną rzecz. A mianowicie, w analizie spółki i jej oferty, którą dokonywałem na końcu trwania emisji, jedną z rzeczy, która mocno mnie zaintrygowała był przychód spółki. Jak się okazało, Pan Tomasz Suproń krótki i rzeczowo przedstawił z czego on wynikał.