W zeszłym miesiącu, przedmiotem jednej z analiz była spółka Happy Pack S.A. i jej oferta publiczna w ramach crowdfundingu. Dzisiaj publikuje odpowiedzi jakie uzyskałem na zadane emitentowi pytania. Dotyczą one nie tylko samego podmiotu jak i produktów oraz usług oferowanych przez niego.
Na wstępie chciałbym podziękować Panu Rafałowi Moryto (prezes Happy Pack S.A.) za udzielenie odpowiedzi.
Zgodnie z przyjętą zasadą otrzymane odpowiedzi publikuję bez ingerencji w ich treść.
Na końcu artykułu znajduje się mój komentarz.
I. Czy spółka Happy Pack sp. z o.o. prowadziła jakąś działalność przed 2020 rokiem? Jeżeli tak to jaką?
" Spółka formalnie założona została w 2018 roku i powstała jako komplementariusz spółki komandytowej TransportLine Sp. k. - zajmującej się transportem osobowym. Aby nie zakładać nowej spółki i skorzystać z zasobów, które posiadaliśmy, dokonaliśmy przejęcia spółki i w ten sposób stała się spółką z o.o. ukierunkowaną na działalność kurierską. "
II. Z skąd się wziął pomysł stworzenia ogólnopolskiej sieci punktów odbierania i nadawania przesyłek w postaci paczek? Co było natchnieniem dla Pana Rafała Moryto?
"Pomysł powstał w okresie pandemii, kiedy wszyscy zaczęliśmy bardziej intensywnie korzystać z e-commerce, w tym część damska zespołu zaczęła wysyłać paczki korzystając z aplikacji vinted i zobaczyliśmy, jakie są potrzeby nadawców. Podobne punkty obsługi paczek widzieliśmy wcześniej w Nowym Jorku i wzorując się na nich zbudowaliśmy nasz pierwszy punkt na ul. Orlińskiego.
Po otwarciu 1 punktu porównaliśmy potrzeby nasze z potrzebami klientów. Następnie przyjrzeliśmy się barierom działalności pośrednika/brokera i tak powstała strategia współpracy z firmami kurierskimi.
Całości dopełniają nasze zobowiązania wobec planety, co zaowocowało budową punktów ułatwiających minimalizowanie emisji CO2 i wdrażanie polityki zero waste przez ponowne wykorzystywanie opakowań.
Happy Pack powstał z myślą o pomocy we wszystkich aspektach związanych z obsługą paczek."
III. W zamieszczonych na stronie emisji informacjach wspominają Państwo o barierach napotkanych w trakcie realizacji konceptu biznesowego polegającego na tworzeniu punktów nadawania i odbierania przesyłek. Jakiego rodzaju były to przeszkody oraz jak wpłynęły one na zmianę Państwa modelu biznesowego?
"Przede wszystkim są to trudności z wdrożeniem współpracy ze strony firm kurierskich, których procesy dla nowego partnera są koszmarne. Poza tym żadna z firm kurierskich, z którą współpracujemy, nie oferuje wsparcia w rozwiązaniach magazynowych czy sprzętowych. Poznawanie tych barier i ich wyeliminowanie przez nas to nasz know how."
IV. Czy mogliby Państwo powiedzieć coś więcej na temat usługi e-happy.pack? Jak ona działa?
"Integruje systemy kurierskie firm współpracujących do jednego systemu. E-happy.pack usprawnia takie elementy jak: rozpoznawanie paczek względem przewoźnika, wskazanie miejsca składowania danej paczki, możliwość wydawanie paczek podczas przyjęcia, fakturowanie, pobieranie płatności bezgotówkowych przy pobraniu z przekazaniem środków bezpośrednio do przewoźnika."
V. W jakim terminie planują Państwo uruchomić usługę e-happy.pack dla klientów?
"Pełną wersję systemu przewidujemy wdrożyć w pierwszej połowie 2023 roku."
VI. W jakim terminie planują Państwo uruchomić możliwość nadawania przesyłki za pośrednictwem portalu www.happypack.pl?
"Możliwość zakupu usług kurierskich za pomocą www.happypack.pl planujemy wdrożyć we wrześniu tego roku. Obecnie serwis jest testowany przez punkty własne, które korzystają z niego przy sprzedaży usług kurierskich.
Tak jak wspominaliśmy we wcześniejszej korespondencji, serwis www jest w trakcje dopracowania i testów działania. Termin jego uruchomienia dla klientów indywidualnych uzależniony jest od osiągnięcia dostatecznej liczby punktów, aby osoby korzystające z Happy Pack Point mogły realizować nadawanie na serwisie www i dostarczać paczki do wybranego punktu oraz odbierać z punktu. Start serwisu przed osiągnięciem odpowiedniej bazy punktów PUDO oznaczałby konieczność realizacji przesyłek niezgodnie z nasza wizją biznesu. Naszym celem jest odpalenie sprzedaży usług kurierskich we wrześniu 2022 roku. "
VII. Czy zakładane przez Państwa prognozy wdrożeń systemu e-happy.pack idą zgodnie z planem? Czy w 2022 roku odnotują Państwo 300 wdrożeń systemu e-happy.pack? Jakich narzędzi zamierzają Państwo użyć by osiągnąć zapowiadany wynik w tym roku oraz następnych latach?
"Na ten moment wszystko przebiega zgodnie z planem i nie widzimy barier w realizacji systemu e-happy.pack. Pozyskanie punktów partnerskich również realizowane jest zgodnie z przewidywaniami, a od października planujemy ich intensyfikację."
VIII. Jak obecnie wyglądają Państwa działania na rzecz promocji marki i usług oferowanych w ramach Happy Pack S.A.? Które z nich przekładają się na wyższe wynki sprzedaży usług? Czy planują je Państwo zmienić? Jeżeli tak to w jakim stopniu?
"Obecnie nasze działania związane z emisją akcji są kluczowym działaniem w ramach promocji marki. Efektem tych działań wspieranych przez marketing jest codzienne pojawianie się partnerów wyrażających chęć współpracy, co pozwoli poszerzać naszą sieć Happy Pack Points. Obecnie nie planujemy zmieniać strategii, lecz konsekwentnie ją realizować i zwiększać liczbę nowych punktów Happy Pack Points. "
XIX. Jak mogą ocenić Państwo obecną sytuacje finansową spółki?
"Finanse spółki po realizacji emisji akcji B i obecnej, której próg został zrealizowany są stabilne i mieszczą się w naszych założeniach.
Jak pisaliśmy we wcześniejszej korespondencji, straty wynikają z etapu rozwoju, na jakim jest Spółka i projektu biznesowego, który właśnie realizuje. Obecna emisja jest realizowana, aby firma HappyPack mogła dokończyć projekt i zacząć go komercjalizować. Straty wynikają z kosztów, jakie musiała ponieść Spółka, aby przygotować projekt i było to od początku skalkulowane w modelu biznesowym. Jest to normalna rzecz w przypadku startupów realizujących innowacyjne projekty technologiczne.
W lutym br odbyła się emisja akcji B dzięki której spółka pozyskała blisko 400 000 PLN podwyższając tym samym kapitały własne i pokrywając stratę z lat ubiegłych. Obecna emisja ma na celu zwiększenie kapitałów własnych i zapewnienie środków na rozwój. Mając na uwadze powyższe, kondycja finansowa jest stabilna mieszcząca się w założonych planach.)."
X. Czy prognozowane przez Państwa wyniki finansowe zostaną osiągnięte przez spółkę zgodnie z założeniami? Czy wzięli pod uwagę Państwo fakt zbliżającej się recesji na rynkach gospodarczych?
"Na dziś nie widzimy przeszkód dla realizacji założeń finansowych. Przewidujemy, że zbliżającą się recesja raczej sprzyja naszym planom rozwojowym. Oczywistą reakcją konsumentów na recesję jest skłonność do oszczędzania, a zakupy online ułatwiają wybór najkorzystniejszych cenowo ofert,. Wzrost e-commerce z kolei stymuluje popyt na przesyłki kurierskie. Dodatkowo zmniejszony ruch w sklepikach lokalnych to idealny czas na podjęcie współpracy w Happy Pack w celu zwiększenia liczby klientów. Zatem nasz rozwój w przypadku recesji powinien wywołać wzrosty i szybszą realizację planów"
XI. Czy nie uważają Państwo, że planowane przez Państwa strumienie przychodów, (ze strony Klientów opłaty) są zbyt liczne i obciążające osoby zainteresowane skorzystania z Państwa usług?
"Nasze opłaty to 60 zł miesięczne. W ramach tej opłaty partner otrzymuje urządzenie, które daje realne możliwości zarabiania. Opłata realizowana jest tylko w przypadku przekroczenia 100 szt. obsłużonych paczek więc nigdy nie powoduje straty dla partnera. Dodatkowo wdrożenie obsługi płatności bezgotówkowych pozwala na wyeliminowanie opłat za korzystanie z obecnego terminalu, który po zakończeniu programu Polska Bezgotówkowa stanowi koszt około 20 zł miesięcznie.
Wartością nadrzędną naszej współpracy jest narzędzie zastępujące 3 urządzenia (komputer, drukarka, skaner), których zakupu wymaga konkurencja i stanowi inwestycję ograniczającą w obecnych modelach współpracy.
Uważamy, że to najprostsza i nie wymagająca inwestycji opcja uzyskania dodatkowego źródła klientów, z jednoczesnym zwiększaniem swoich przychodów."
XII. Jak obecnie wygląda struktura kosztów Państwa firmy? Co stanowi istotny wydatek z punktu spółki oraz w jaki sposób przekłada się on na wynik finansowy? Czy zmieni się on w najbliższych latach oraz w jaki sposób? Jak zmieni się owa struktura na przestrzeni prognozowanych przez Państwa lat, tj.2023-2026?
"W odniesieniu do kosztów, ich struktura w głównej mierze stanowi: 32% to koszty pracownicze w 80% związane z obsługą własnych punktów; pozostałe 20% to koszt wynagrodzeń związane z działem sprzedaży. Koszty własne przesyłek to 30%, wynajem lokali to 20%. Pozostałe koszty stanowią koszty administracyjne.
W najbliższych miesiącach planujemy zmniejszenie kosztów związanych z własnymi punktami. Reorganizacja działań związanych ze skalowaniem biznesu zmieni zupełnie strukturę kosztów. Zmiana ta będzie polegać na zwiększeniu kosztów związanych z obsługą partnerską punktów PUDO. Drugą istotną zmianą jest przejęcie obsługi IT do własnego budowanego działu i zwiększenie nakładów na realizację sytemu czy własnego serwisu www. Dodatkowo pojawiać się bedą koszty związane z wdrożeniem terminali u naszych partnerów. "
Dodatkowa informacja do pkt.12:
" W odniesieniu do struktury przychodów: obecnie 80% przychodów jest związanych ze sprzedażą usług i towarów, a 20% stanowi przychód z realizacji PUDO - przyjmowania i wydawania przesyłek. W najbliższym czasie celem jest zwiększenie udziału przychodu z PUDO w przychodach ogółem do 60%, uzyskanie przychodu z udostępniania systemu e-happy.pack wraz z terminalami płatniczymi i przychodu z obsługi płatności bezgotówkowych."
Mój komentarz: Pan Rafał Moryto, w imieniu spółki, udzielił wyczerpujących odpowiedzi, które tym bardziej uwiarygadniają ideę oraz misję Happy Pack S.A. Emitent nie stronił od odpowiedzi na żadne z zadanych pytań, a tym bardziej na pytań dotyczących sytuacji finansowej czy przygotowań spółki na zbliżającą się recesje.
Ujawniona struktura kosztów oraz plan ich optymalizacji pozwala z optymizmem spojrzeć w przyszłość spółki, aczkolwiek nie oznacza to, że należy pozostać czujnym i kontrolować decyzje podejmowane przez zarząd. Dotyczy to szczególnie działań związanych z kwestiami przychodowo-wydatkowymi.