Nie tak dawno jak wczoraj opublikowana została na łamach portalu analiza oferty publicznej akcji od Columbus Polska S.A. Dzisiaj rano postanowiłem przesłać 10 pytań do emitenta w celu uzyskania pełniejszego obrazu spółki jak i rozwiania powstałych wątpliwości.
Muszę przyznać, że reakcja Pana Tomasza Weczer jak i sprawność komunikacji mnie zaskoczyła. Była na najwyższym poziomie. Nie spodziewałem się tak szybkiej odpowiedzi jak i obszerności w wypowiedzi.
Poniżej zamieszczam odpowiedzi uzyskane od wspomnianego już prezesa spółki Columbus Polska S.A. na przesłane przeze mnie pytania. Zostały one opublikowane bez ingerencji w ich treść. Uważam,że udzielone odpowiedzi rzucają nieco więcej światła na spółkę jak i jej ofertę publiczną akcji.
Wkrótce również, zamieszczę komentarze od Pana Tomasza do wczorajszej analizy, tymczasem zachęcam do przeczytania odpowiedzi na zadane pytania,
1. Czym był aport wniesiony do spółki Columbus Polska S.A.?
"Dokument potwierdzający Aport: "Wycena wartości know-how głównego menedżera i animatora biznesu w ramach przedsięwzięcia inwestycyjnego przedsiębiorstwa COLUMBUS POLSKA S.A. według wartości godziwej, na dzień 31.12.2020 r.", Wyjaśnienie: Aport niematerialnych składników majątkowych został wyceniony przez rzeczoznawcę – konsultanta ekonomiczno-finansowego mgr. Inż. Andrzeja Półkoszka, następnie zaopiniowany przez biegłego rewidenta z listy biegłych sądowych mgr. inż. Bogdana Zegara i zatwierdzony przez Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy (XIV Wydział gospodarczy - Krajowego Rejestru Sądowego). Przedmiotem wyceny aportu był między innymi know-how głównego animatora projektu biznesowego (startupu) – osoby fizycznej (Tomasza Weczera). Zasadniczo know-how objęło takie podstawowe obszary, jak: doświadczenie rynkowe i branżowe, kontakty z głównymi, renomowanymi europejskimi dostawcami produktów branży kawowej, opracowanie koncepcji strategicznej i operacyjnej projektu biznesowego. Do wkładu kapitałowego inwestorów zaliczono także prawa autorskie do logo, które wraz z projektami graficznymi opakowań produktowych stanowiły koncept opracowania nowej linii kawowej. Poniżej szerszy opis zdolności aportowej przedmiotu wykonanej wyceny: Know-how jest generalnie klasyfikowany jako aktywo niematerialne spełniające w określonych warunkach wymogi zdolności aportowej. Pojęcie zdolność aportowa oznacza w zarysie okoliczności, w których przedmiot aportu może podlegać obrotowi wolnorynkowemu. Oznacza to, że ekonomiczne znaczenie i związane z nim efekty (korzyści) ekonomiczne winny mieć zastosowanie dla szerokiej grupy uczestników przedmiotowego rynku, a nie tylko dla stron związanych z konkretną transakcją aportową. Poza tym w kontekście terminu "know-how" w aspekcie aportowym ważne jest to, czy wiedza i umiejętności zawarte w zdefiniowanym obszarze know-how posiadają cechę "transferowalności" (przenoszalności). Np. typowo indywidualnych zdolności osobowych w danej dziedzinie nie można przenieść w adekwatnej skali, ponieważ są one uznawane za właściwe dla danej osoby. Natomiast człowiek nie może być przedmiotem aportu. W przedmiotowym przypadku know-how stanowi wiedzę osobową pana Tomasza Weczera. Cechy funkcjonalne tego aktywa można opisać w sposób następujący: Know-how obejmuje wszystkie cztery obszary funkcjonalne IP projektu biznesowego, tj.: a) MARKETING - wiedza o strukturze rynku, konkurencji, głównych producentach, kanałach dystrybucji, wizja koncepcji rynkowej rozwoju projektu biznesowego, doświadczenie w zakresie struktury rynku konsumentów kawy i innych produktów objętych docelową ofertą handlową. b) ZARZĄDZANIE - wiedza i doświadczenia w zakresie zarządzania personelem w sieci handlowej [sieć kawiarni Columbus Coffee], w zakresie zarządzania projektami biznesowymi, w zakresie kontaktów z producentami kawy, w zakresie rozwoju koncepcji handlowej biznesu [w tym - kanałów dystrybucji, ich specyfiki], kontakty z usługodawcami w zakresie marketingu, agencji reklamowych, twórców oprogramowania w zakresie platformy sklepu internetowego oraz aplikacji na urządzenia mobilne, przygotowanie biznesplanu w części dotyczącej dostaw kawy w kapsułkach. c) TECHNOLOGIA - wiedza o preferencjach technologicznych konsumentów, koncepcja dotycząca wyboru rodzajów produktów kawowych, ograniczonych do wskazanych niszy rynkowych, o cechach rozwojowych (ekspresy do kawy w kapsułkach), receptury kaw smakowych. d) R&D - z tym obszarem Inwestorzy utożsamiali serię testów opracowania kaw smakowych w kapsułkach, opartych na oryginalnych recepturach smaków, rozwijanych jeszcze w ramach sieci kawiarni "Columbus Coffee". Testy zostały zlecone w laboratorium profesjonalnej firmy niemieckiej "/////////" i wykonane przez nią, a na podstawie wyników tych testów zostały dopracowane receptury kaw smakowych przygotowanych pod produkcję w formie kapsułek. Powyższa odpowiedź jest również dostępna od 26 marca na stronie emisji w dziale „dyskusja”."
2. Jak wygląda struktura właścicielska wspomnianej przez Państwa spółki QETHEREAL ESPANA S.L.?
"51% udziałów posiada Columbus Polska SA, a 49% udziałów posiada osoba fizyczna inwestor zagraniczny, obywatel Hiszpanii posiadający kilkunastoletnie doświadczenie w branży Hostelería na terenie półwyspu iberyjskiego."
3. Czy mogliby Państwo powiedzieć coś więcej na temat spółki QETHEREAL ESPANA S.L. i prowadzonej przez nią działalności na terenie Hiszpanii?
"Spółka Qethereal Espana S.L. to formalnie rzecz ujmując odpowiednik polskiej spółki z o.o. Spółka ta została utworzona w grudniu 2021 roku i obecnie jest w fazie rozwojowej. Spółka zajmuje się dystrybucją kawy Qethereal na terenie Hiszpanii, obecnie tylko w sektorze HoReCa. Spółka Qethereal Espana S.L. kupuje kawę od Columbus Polska SA. Hiszpańska spółka swoją sprzedaż rozpoczęła w marcu br i posiada już pierwszych odbiorców. Wykorzystując systemy zarządzania sprzedażą i budowy struktur sprzedażowych zaczerpniętych z Columbus Polska SA do końca roku wdroży podobne rozwiązania na terenie Hiszpanii. Kolejnym etapem będzie uruchomienie sprzedaży B2C poprzez sklep internetowy oraz wejście do sieci handlowych."
4. Czy istnieje ekonomicznie uzasadniony sens wprowadzania nowych kategorii produktowych? W jakim stopniu przełoży się to na przychody ( i zysk ) spółki?
"Tak. Jest to uzasadnione zabezpieczeniem/zagwarantowaniem przychodów z różnych kanałów sprzedaży na wypadek kolejnego kryzysu na rynku. Te kanały to: B2B, Omnichanel, Retail oraz e-commerce. Każdy z tych kanałów z oczywistego powodu potrzebuje zróżnicowanych produktów, np. kapsułki i kawa mielona bardziej pasują do kanału B2C i Omni natomiast profesjonalne ekspresy do kawy, kawa ziarnista w opakowaniach 1kg czy akcesoria dla baristów do kanału B2B (HoReCa). Produkty te różnią się również rodzajem opakowań, rodzajem ekspozytorów i paletyzacji.
Przykład: sprzedaż w e-commerce zapewnia sprzedaż i funkcjomowanie przedsiębiorstwa na wypadek wstrzymania sprzedaży w kanale HoReCa jak miało to miejsce podczas ograniczeń w czasie „pandemii” itd…"
5. Na czym dokładnie polega koncept „Kapsuły Eterycznej”? W jaki sposób osoby w niej się znajdujące będą doznawać zapach i smak kawy?
"- Kapsuła eteryczna jest edukacyjno-marketingowym narzędziem mającym na celu budowę świadomości konsumentów na temat wysokojakościowych gatunków kawy oraz utożsamianie klienta z marką Qethereal.
- Poprzez fizyczne jej degustowanie wykorzystując w tym celu jedynie receptory smaku i węchu, jednak nie zakłócając ich innymi czynnikami zewnętrznymi, takimi jak światło czy dźwięk."
6. Czy posiadają Państwo prognozy finansowe na rok 2022 i 2023 oraz związane z nimi prognozy sprzedaży swoich produktów?
"Tak są one przedstawione w wycenie dostępnej do pobrania na stronie emisji. Te prognozy były jednym z czynników branych pod uwagę podczas wyceny. Ponadto spółka posiada uchwalony budżet na rok 2022, który zakłada przychód na poziomie 7mln zł oraz zysk na poziomie 183 tys zł. W budżecie jest wskazana estymacja sprzedaży na poszczególnych kanałach. Z uwagi na przepisy dotyczące spółek handlowych oraz nadzoru KNF podczas emisji publicznej, spółka nie powinna przedstawiać tych danych w formie, która mogłaby być uznana za obietnicę zysku – np. za pomocą wykresu pt. „prognozowane przychody."
7. Co stoi za tak wysoką wyceną spółki? Mam tu na myśli 11 299 998 zł. W prezentowanych materiałach brakuje argumentów do jej obrony.
"Spółka od samego początku miała w swoich założeniach jawną wycenę, dlatego od pierwszego dnia startu emisji na stronie emisji znajduje się plik do pobrania oficjalnej wyceny naszej spółki. Jest to bardzo obszerny dokument, który szczegółowo i precyzyjnie określa jej wartość na koniec roku 2021.
Pozwolę sobie zauważyć, że jesteśmy pierwszą spółką na Beesfund która ujawnia inwestorom swoją wycenę i sposób jej określenia."
8. Jaki jest powód otwierania spółki akurat na terenie Słowenii? Czy decyduje o tym potencjał rynku lub warunki prowadzenia działalności gospodarczej?
"Decyduje o tym potencjał rynku, dość wygodne przepisy dotyczące zagranicznych podmiotów wchodzących w skład rodzimej spółki oraz tak samo jak w przypadku Hiszpanii osoba będąca doświadczonym przedsiębiorcą z branży pretendująca na udziałowca i zarządzającego podmiotem zależnym od CPSA."
9. 350 tyś. zł brzmi mało jak na budowę lini produkcyjnej? Gdzie spółka ma zamiar realizować inwestycje ? Czy spółka posiada już grunt pod jej realizacje?
"To w zupełności wystarczająca kwota. Linia produkcyjna jest de facto linią napełniającą kapsułki w kawę mieloną, która jest już w naszym obrocie. Spółka nie ma potrzeby i nie zamierza w tym celu budować „fabryki” tylko planuje wyposażyć obecnie pracująca dla niej palarnię, posiadającą wszelkie certyfikaty niezbędne do produkcji żywności."
10. Czy Columbus Polska S.A. czerpie korzyści ekonomiczne z wyników finansowych generowanych przez spółkę w Hiszpanii? Jeżeli tak to w jakim stopniu? Czy są również inne korzyści z tytułu bycia spółką-matką?
"Tak spółka CPSA czerpie korzyści przede wszystkim poprzez sprzedaż kawy do spółki hiszpańskiej oraz umacnia wizerunek swojej marki kawowej na kolejnym rynku europejskim."