Minęły trzy pierwsze miesiące 2022 roku. Przyszedł czas na podsumowanie stanu faktycznego polskiego rynku crowdfundingu. Z poniższego artykułu dowiecie się m.in. o trwających i zakończonych emisjach.
Obecny rok 2022 mimo wielu zapowiedzi ze strony platform miał dość ubogi początek jeżeli chodzi o liczbę ofert publicznych. Do dnia publikacji materiałów, rozpoczęło się zaledwie 7 kampanii crowdfundingowych, z czego 2 dobiegły już końca i to z marnym skutkiem. Platformami, które rozpoczęły współpracę z emitentami to jedynie beesfund.com oraz crowdway.pl.
Aktualne emisje w 2022 r.
wdt_ID | Lp. | Nazwa emitenta | Zebrane środki (na dzień stan 08.04.2022) | Postęp emisji ( stan na dzień 08.04.2022) | Liczba inwestorów ( stan na dzień 08.04.2022) | Ilość dni do końca emisji | Platforma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Deli2 S.A. | 12.278 | 0,63 | 4 | 14 | beesfund.com |
2 | 2 | Mazuria Resort sp. z o.o. | 200.000 | 4,44 | 2 | 2 | beesfund.com |
3 | 3 | Pets Diag S.A. | 362.319 | 36,27 | 75 | 2 | beesfund.com |
4 | 4 | Columbus Polska S.A. | 128.549 | 7,56 | 34 | 20 | beesfund.com |
5 | 5 | Alkoholowe S.A. | 24.960 | 2,50 | 21 | 53 | beesfund.com |
Jak widać w powyższej tabeli, postępy emisji akcji nie są zbyt zadawalające. Na dzień pisania artykułu, średnia wielkość uzbieranych środków wynosi zaledwie . Najgorszy wynik odnotowuje spółka Deli2 S.A. Ilośc zebranych środków wynosi zaledwie 0,62% kwoty docelowej, a zostało zaledwie 15 dni do końca kampanii. Drugim w kolejce podmiotem jest Mazuria Resort sp. z o.o., której oferta pożyczki nie wzbudziła dużego zainteresowanie. Spółka pozyskała zaledwie 200 tyś zł. (4,4%) od 2 inwestorów, podczas gdy jej oferta wygasa za 3 dni.
Podobnie sytuacja ma się w przypadku zakończonych już emisji.
Zakończone emisje w 2022 r.
wdt_ID | Lp. | Nazwa emitenta | Zebrane środki | % zebranych środków | Liczba inwestorów | Długość emisji [w dniach] | Platforma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | megasam24.pl P.S.A. | 12.278 | 4,63 | 59 | 53 | beesfund.com |
2 | 2 | Pora Na Pola S.A. | 200.000 | 29,21 | 159 | 31 | crowdway.pl |
Szału nie ma. Pierwsze miejsce najmniejszej efektywności zbiórki zajmuje emitent o nazwie megasam24.pl P.S.A. Spółka może pochwalić się zebranie zaledwie 4,63% planowanej kwoty od 59 inwestorów, co w konsekwencji oznacza nie osiągnięcia progu powodzenia emisji.
Drugim w kolejce jest podmiot o nazwie Pora na Pola S.A. Emisja akcji odbyła się na platformie crowdway.pl i była już IV w historii spółki. Emitentowi udało się zebrać nieco ponad 0,5 mln zł (29,21%).
Na początku bieżącego roku miały swój koniec również kampanie crowdfundingowe rozpoczęte jeszcze pod koniec 2021 roku. Niestety, w tym przypadku jest podobnie, tzn. ich wyniki pozostawiają wiele do życzenia.
Emisje z 2021 r.
wdt_ID | Lp. | Nazwa emitenta | Zebrane środki | % zebranych środków | Liczba inwestorów | Długość emisji [w dniach] | Platforma |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | 3H S.A. | 717.610 | 35,88 | 59 | 70 | navigatorcrowd.pl |
2 | 2 | MKW S.A. | 190.584 | 9,53 | 69 | 92 | beesfund.com |
Projekt zegarka do opieki zdalnej spółki MKW S.A. nie zyskał sympatii inwestorów. Emitentowi udało się pozyskać zaledwie 190 964 zł (9,53%) z prawie 2 mln zł. Nieco lepiej poszło innej spółce z branży konopnej. Mowa o 3H S.A., która to we współpracy z platformą Navigator Crowd pozyskała 717 610 zł (35,88%).
Tak wygląda I kwartał 2022 roku na polskim rynku crowdfundingu. Zobaczymy, co przyniesie II kwartał.
Więcej informacji za 3 miesiące.