Proces drukowania trójwymiarowych obiektów sięga przełomu lat 80/90 ubiegłego wieku. Na początku, technologia wykorzystywana w konstrukcji drukarek 3D oraz urządzaniach peryferyjnych pozwalała jedynie na tworzenia form oraz prototypów. Wraz z upływem lat oraz postępem technologicznym odnotowanym na całym świecie, sektor urządzeń drukujących bryły trójwymiarowe nabrał większego znaczenia.
Obecnie znajdują one zastosowanie w:
- przemyśle – do drukowania wzorów i prototypów przedmiotów wykorzystywanych w przemyśle lotniczym, samochodowym, medycznym oraz branży jubilerskiej;
- architekturze – do tworzenia realistycznych modeli budynków oraz makiet prezentacyjnych.
- kulturze i sztuce – do tworzenia i drukowania modeli zabytków, figurek pamiątkowych oraz rzeźb.
- rozrywce – do produkcji zabawek, pamiątek czy elementów gier planszowych.
- medycynie – szczególne zastosowanie znajduje w stomatologii oraz protetyce. Wykorzystywane jest również w chirurgii oraz całościowym procesie produkcji protezy.
Potwierdzeniem powyższych słów zdają się być dane oraz prognozy dotyczące wielkości rynku drukowania trójwymiarowego w ujęciu globalnym w latach 2020-2024.
Wielkość globalnego rynku produktów i usług druku 3D od 2020 do 2024 r. w mld dolarów.
Jak można zauważyć na powyższym wykresie, dane za 2020 rok świadczą o wartości tego rynku równej 13 mld dolarów. W oparciu o ten sam zestaw wartości, przewiduje się, że w perspektywie kolejnego roku, tj. w 2022 roku, wartość tego rynku wzrośnie prawie o 96,15% w porównaniu do roku 2020 osiągając wartość 25,50 mld dolarów. Co więcej, przewiduje się, że na koniec 2024 roku, wartość ta wzrośnie do 40,80 mld dolarów stanowiąc wzrost o 213% w stosunku do 2020 roku i 60% w stosunku do prognozowanej wartości na koniec 2022.
Jednym z sektorów gospodarki, który aktywnie i dość mocno wykorzystuje potencjał drzemiący w technologii druku trójwymiarowego jest medycyna, a w szczególności rynek usług dentystycznych. Obecnie wiele firm dywersyfikuje swój portfel podejmowanych działań, skupiając się na wzroście stopnia zaawansowania technologii w celu ograniczenia kosztów przy jednoczesnym polepszeniu oferowanej jakości. Biorąc pod uwagę perspektywy rozwoju tego rynku, prognozuje się wzrost konkurencji na rynku stomatologicznym, tym bardziej, iż globalny rynek dentystyczny druku 3D odnotowuje ogromny wzrost wielkości. Jednym z czynników determinujących ten fakt, jest możliwość personalizacji produktów za pomocą posiadanej technologii. Pozostałymi czynnikami są również materiały oraz ich jakość, wykorzystywane do druku 3D. Spełniają one bowiem wszystkie niezbędne wymagania i są wykonany zgodnie z normami medycznymi.
Na podstawie danych raportu „Dental 3D Printing Industry – the Global Market to Reach US$ 930 mn by 2025 ent” wynika, iż światowy rynek dentystyczny druku 3D w 2018 roku osiągnął wartość 260 milionów dolarów, a do końca 2025 roku prognozowana wartość tego rynku wynosi 930 milionów dolarów. Skumulowany roczny wskaźnik wzrostu, tzw. CAGR dla lat 2019-2025 wynosi 17%. Poniżej zaprezentowano przychody oraz wycenę spółek konkurencyjnych, prowadzących działalność w sektorze druku 3D, które podążając za rynkowymi trendami również rozpoczęły oferować produkty i usługi dla branży dentystycznej.
Przychody i wycena spółek z sektora druku 3D oferujące produkty i usługi dla branży dentystycznej.
wdt_ID | Kategoria | Przychody Q1 2021 | Wycena |
---|---|---|---|
1 | Envision TEC/Desktop | $ 0.01 | $ 3.54 |
2 | Formlabs | $ 0.05 | $ 2.00 |
3 | 3D Systems | $ 0.09 | $ 3.70 |
4 | Stratasys | $ 0.13 | $ 1.50 |
Pomimo, tak optymistycznych danych, istnieje kilka czynników, które uważane są za „hamulec” rozwoju rynku. Należą do nich stosunkowo duże koszty leczenia z uwagi na wynagrodzenia społeczeństwa oraz nieopłacalna konserwacja maszyn drukujących w 3D.
Wbrew temu, jedna z firm prowadząca dotychczas swoje działania w obszarze druku 3D, w oparciu o takie informacje, jak to, że 15% osób dorosłych ma poważną wadę zgryzu, a do 75% populacji posiada wady ortodontyczne, postanowiła podjąć próbę zającia miejsce w rozwijającym się rynku usług dentystycznych oraz protetycznych przy wykorzystaniu technologii druku 3D. W tym celu przedsiębiorstwo Zortrax powołało spółkę celową Zortrax Dental S.A. Na dzień tworzenia niniejszego artykułu, rozpoczyna się emisja akcji tej spółki w celu pozyskania kapitału na realizację planowanych założeń. Mam nadzieję, iż poniższy artykuł pozwoli podjąć obiektywną decyzją inwestycyjną w zakresie nabycia akcji wspomnianej spółki.
Zortrax Denta S.A. - informacje podstawowe
Zortrax Dental S.A. to przedsiębiorstwo powstałe 24 maja 2021 roku (dzień zarejestrowania spółki w KRS), którego obszar prowadzonej działalności skupia się wokół produkcji oraz sprzedaży towarów w sektorze medycznym. Oferta produktowa emitenta obejmuje drukarki 3D, urządzenia peryferyjne a także autorskie oprogramowania dla branży stomatologicznej.
Obecny adres spółki to Olsztyn, ul. Lubelska 34. Numer NIP to 739-395-41-01, a numer KRS to: 0000900312. Kapitał zakładowy spółki wynosi 100 000 zł i dzieli się na 1 000 000 akcji serii A o nominalnej wartości równiej 0,10zł. Został on opłacony w całości. Poniżej, na diagramie nr. 1 została zaprezentowana obecna struktura akcjonariatu emitenta.
Obecny akcjonariat Zortax Dental S.A.
Największym i jedynym obecnie akcjonariuszem jest firma Zortrax S.A. Jest to spółka prowadząca swoje działania w obszarze produkcji drukarek 3D oraz materiałów do druku wykorzystywanych w procesach prototypowania dedykowanych dla projektantów, inżynierów oraz dla przemysłu, począwszy od automatyki, przez robotykę, architekturę aż po lotnictwo. Warto zaznaczyć, że podobnie jak emitent, Zortrax S.A. zaczynała swoją działalność od kampanii crowdfundingowej. Do dnia dzisiejszego, spółka odnotowała takie sukcesy jak ekspansje swoich produktów w postaci drukarek 3D na 90 rynków zagranicznych, 30 000 sprzedanych urządzeń oraz 80 partnerów w sieci sprzedaży.
Dodatkowe korzyści
Zortrax S.A. stanowi również dla emitenta źródło, z którego może korzystać z know-how przedsiębiorstwa oraz jej pozostałych zasobów. Współpraca ta, pozwala na tworzenie i produkcję obecnych oraz przyszłych produktów marki Zortrax Dental w centrum badawczo rozwojowym. Nad całym procesem produkcyjno-projektowym sprawują piecze inżynierowie, którzy na co dzień realizują projekty wykorzystując technologię stosowaną w branży lotniczej oraz dla Europejskiej Agencji Kosmicznej. Co więcej, w tym samym miejscu powstała jedna z najlepiej sprzedających się i dobrze znanych w Europie drukarek 3D „Zortrax M200”.
Wniosek: Zortrax Dental S.A. to spółka córka dobrze już znanej firmy Zortrax (producent drukarek 3D), która stanowi tak naprawdę krok w kierunku rozwoju marki w segmencie dentystycznym. To z czym jeszcze może być kojarzona spółka matka to afera z przed kilku lat jaka wybuchła w wyniku nieprawdziwych informacji na temat współpracy tej firmy z amerykańskim koncernem Dell. Jak się okazało, nigdy takowe rozmowy nie miały miejsce. Natomiast, sprawa została następnie sprostowana i spółka konsekwentnie „parła do przodu”. Obecnie, omawiany podmiot (tj. Zortrax Dental S.A.) posiada pokaźne zasoby w postaci kapitału ludzkiego, know-how’u oraz kontaktów biznesowych.
Oferta produktowa
Zortrax Dental S.A. swoją ofertę produktową opiera na autorskich drukarkach 3D zaprojektowanych dla stomatologów i protetyków, oprogramowanie, urządzenia peryferyjne umożliwiających dodatkowe utwardzenie oraz oczyszczenia wydrukowanych modeli z nadmiaru żywicy. Producent zapewnia, iż oferowany przez niego ekosystem tworzony wokół głównego produktu jakim jest drukarka 3D, bez problemu współpracuje ze sprzętem pozostałych producentów akcesoriów, w tym skanerów wewnątrz-ustnych.
Produkty marki Zortrax Dental S.A.


-
Propozycja wartości obejmująca cały ekosystem dla druku 3D wykorzystywanym w stomatologii, od drukarek przez akcesoria po dedykowane programy komputerowe;
-
Produkt trafiający w potrzeby rynku;
-
Sprawdzona technologia wykorzystywana przy produkcji drukarek oraz urządzeń peryferyjnych;
-
Kompatybilność z produktami innych firm.
-
Brak.
Zespół
-
Małgorzata Misiewicz – prezes zarządu,
-
Wieloletnie doświadczenie zarządcze
-
Od 2016 roku pełni funkcję Prokurenta oraz Director of the Board Office w Zortrax S.A.
-
Od 2020 roku pełni funkcję Prezesa Zarządu w Corelens (spółka notowana na giełdzie NewConnect)
-
Prezes Zarządu w spółce Blackhat Sp. z o.o.
-
-
Wykształcenie w zakresie prawa zdobyte na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie.
-
-
Rafał Tomasiak- Przewodniczący Rady Nadzorczej
-
Przedsiębiorca;
-
Założyciel i prezes firmy Zortrax S.A.
-
Wraz z zbudowanym przez siebie zespołem stworzył zintegrowane środowisko druku 3D;
-
Flagowe maszyny zostały wyróżnione przez największe portale technologiczne na świecie, tj. m.in. Techcrunch, Make Magazine.
-
-
Wyróżnienie otrzymane przez Polską Radę Biznesu im. Jana Wejcherta zdobyte w 2014 roku;
-
Tytuł Przedsiębiorcy Roku 2015 w kategorii „Nowy Biznes”;
-
-
Wieloletnie doświadczenie w branży IT zdobyte w firmach, które wówczas były liderem;
-
Przykłady firm: Nokia, Sony Ericson
-
-
Specjalista w zakresie zarządzania nieruchomościami, doradztwa podatkowego
i księgowości;
-
-
Mariusz Babula- Członek Rady Nadzorczej
-
Wiceprezes zarządu Zortrax S.A.;
-
Odpowiada za relacje inwestorskie oraz pion operacji i finansów,
-
-
Założyciel i prezes firmy Zortrax S.A.
-
Wieloletnie doświadczenie w konsultingu, przemyśle chemicznym oraz finansach;
-
Przykłady firm: Martis CONSULTING; Grupa Ciech, Centralny Dom Maklerski Pekao, Beskidzki Dom Maklerski oraz Aegon Polska.
-
Specjalista z doświadczeniem w zakresie komunikacji zewnętrznej.
-
-
Przemysław Kremieniecki- Członek Rady Nadzorczej
- Wykształcony, doświadczony prawnik
-
Absolwent Wydziału Prawa Uniwersytetu Warszawskiego
-
Uzyskał aplikację adwokacką, a w 2016 roku otworzył przewód doktorski w Instytucie Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.
-
-
Wieloletnie doświadczenie w prawnej obsłudze obu stron transakcji M&A;
-
Wieloletnie doświadczenie w zajmowaniu się rynkami kapitałowymi;
-
Przykłady firm: Gessel, Kochański Zięba& Partners i Spaczyński, Szczepaniak i Wspólnicy
-
-
Były członek rady nadzorczej spółki Boomerang S.A. (spółka notowana na warszawskiej giełdzie NewConnect)
-
Odpowiada za relacje inwestorskie oraz pion operacji i finansów.
Model Biznesowy
Zortrax Dental S.A. swoje działania biznesowe skupia nie tylko wokół produkcji drukarek 3D, ale przede wszystkim na tworzeniu systemu stomatologii cyfrowej, która obejmuje:
- precyzyjne skanery tworzące obraz jamy ustnej pacjenta;
- projektowanie w oprogramowaniu CAD;
- badanie i rozwijanie rozwiązań na precyzyjnych modelach diagnostycznych.
Dzięki takiemu założeniu, emitent posiada propozycję wartości skierowaną do stomatologów i protetyków dając wzrost efektywności wykonywanej przez nich pracy. Rozbudowany ekosystem marki Zortrax Dental składa się z następujących elementów:
- drukarek 3D model Zortrax Inkspire 2 Dent zaprojektowanej dla stomatologów i protetyków;
- oprogramowanie Zortrax DentLab;
- urządzenia peryferyjne;
- materiały do druku, w tym żywice.
Kompleksowe, dostosowane rozwiązanie w postaci powyższych elementów, które współpracują ze sobą, a także ze sprzętem wiodących zewnętrznych producentów stanowi dobrą ofertę dla osób pracujących w branży stomatologicznej, jak również podmiotów prowadzących działania gospodarcze.
Biorąc pod uwagę innowacyjność produktu oraz kadrę składającą się światowych (według emitenta) klasy inżynierów, zarząd spółki Zotrax Dental S.A. opracował poniższą prognozę udziału w rynku oraz prognozę przychodów w dwóch wariantach, tj. optymistycznym i bazowym. Opiera się ona na danych dotyczących rozmiaru rynku ( w tym wolumenie sprzedaży) oraz tempie jego rozwoju.
Prognozowane łączne przychody Zortrax Dental S.A. w wariancie bazowym oraz optymistycznym.
W sytuacji realizacji prognozy bazowej, Zortrax Dental S.A. na koniec 2021 roku oczekuje przychodu ze sprzedanych produktów w wysokości 12,3 mln złotych w wariancie bazowym, a 14,4 mln w wariancie optymistycznym. Średnioroczne tempo wzrostu przychodu wynosi odpowiednio 75,87% oraz 88,36%. Na koniec 2024 roku, spółka spodziewa się przychodów na poziomie 65,9 mln złotych w wariancie bazowym oraz 95,8 mln złotych w wariancie optymistycznym.
Prognozowane udziały produktów Zortrax Dental S.A. w rynku europejskim, amerykańskim oraz azjatyckim.
W latach 2021-2024, zarząd spółki przewiduje wzrost udziału swoich produktów w rynku z poziomu 0,01% w 2021 do 0,18% w 2024.
-
Zdywersyfikowane źródła przychodu;
-
Prognoza łącznych przychodów emitent.
-
Brak przygotowanych kosztów emitenta;
-
Brak zaprezentowanych cen poszczególnych usług i produktów;
-
Brak przedstawionych kanałów dystrybucji produktów;
-
Brak przedstawienia kluczowych partnerów;
-
Brak przedstawienia potencjału rynku stomatologicznego , tj. segmentu klientów, ile dokładnie ich jest , a do ilu spółka planuje dotrzeć.
Sytuacja finansowa
Z uwagi na datę zarejestrowania spółki w KRS, tj. 24 maja 2021, analiza podmiotu z punktu finansowego jest niemożliwa w wyniku braku danych.
Wycena
Bazując na dokumencie ofertowym emitenta, została obliczona wycena spółki.
- Post-money valuation = 44 000 000 zł
- Pre-money valuation = 40 000 000 zł
Biorąc pod uwagę fakt zarejestrowania spółki w ubiegłym miesiącu, jak również to, iż nie posiada ona żadnych znaczących aktywów, można śmiało stwierdzić, iż wycena ta jest znacznie zawyżona. Uprzedzając myśli skierowane w stronę spółki-matki i korzystania z jej patentów, tak oczywiście jest to pewnego rodzaju aktywo, ale na uwagę zasługuje jeden istotny szczegół – będzie odbywało się to odpłatnie na zasadach rynkowych. Wycena ta jest nie zrozumiała.
Emisja
Obecna emisja akcji firmy Zortrax Dental S.A. rozpoczęła się 17 czerwca bieżącego roku i planowo trwa do 16 lipca bieżącego roku. Łączna ilość emitowanych akcji wynosi 100 000 sztuk stanowiąc jednocześnie 9,09% wszystkich akcji spółki.
Struktura cenowa emitowanych akcji serii B została przedstawiona w tabeli poniżej. Całkowita kwota zbiórki to 4 000 000 zł, a próg powodzenia emisji wynosi 40 zł.
Ilość i cena akcji serii B
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 40,00 | 1.000.000 |
W oparciu o opublikowane materiały marketingowe emitenta, spółka opiera swoją długofalową strategię rozwoju na III filarach, tj. wytworzenie produktu, ekspansja na rynek europejski i amerykański oraz ekspansja na rynek azjatycki. W związku z tym, jako główny cel emisji, przedsiębiorstwo traktuje możliwość produkcji pierwszej serii opracowanych już drukarek 3D Zortrax Dental.
Według wstępnych ustaleń, termin uruchomienia procesu produkcyjnego przewidziany jest na ostatni kwartał bieżącego roku. Kwota wymagana do rozpoczęcia działań z tym związanych, wynosi 3 100 000 zł. Kolejnym krokiem są kampanie marketingowe.
Z uwagi na fakt, iż w pierwszej kolejności spółka celuje w rynek europejski oraz amerykański, działania związane z promocją marki oraz jej produktów będą skupione wokół tego obszary. Koszty związane z tym, opiewają na kwotę 700 000 zł. Znacznie mniej, bo tylko 200 000 zł spółka zamierza przeznaczyć na kreowanie świadomości o jej istnieniu na rynkach azjatyckich.
Wniosek: Przedstawione cele emisyjne są jak najbardziej zrozumiałe. Niemniej jednak 40 zł za 1 szt. akcję to trochę dużo. Należy pamiętać, iż spółka dopiero rozpoczyna swoją działalność. Pomimo zaawansowanego technologicznie produktu, który faktycznie znajduje zastosowanie w segmencie stomatologicznym, nikt nie jest w stanie stwierdzić jednoznacznie czy oferowane akcje są warte aż 40 zł. Dodatkowo, dochodzi do tego element procentu oferowanego, który no umówmy się jest na niskim poziomie. 9,09% szału nie robi.
Struktura przeznaczenia środków po emisji serii akcji B.
Największy udział w całkowitej planowanej do uzyskania w ramach emisji akcji serii B kwocie stanowi proces produkcyjny – 77,5%, a najmniejszy stanowią działania związane z kampania marketingową w Azji – tj. 5%.
OPCJE WYJŚCIA Z INWESTYCJI
W perspektywie roku, potencjalni inwestorzy, którzy nabędą w ramach I emisji akcje spółki, mają możliwość wyjścia z inwestycji poprzez odsprzedaż akcji na rynku regulowanym.
Zarząd firmy Zortrax Dental S.A. w 2021 roku na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu akcjonariuszy podjął uchwałę, która umożliwia Zarządowi rozpoczęcie przygotowywania i składania wszelkich formalności w celu wprowadzenie spółki do wejścia na warszawski parkiet giełdowy, a mówiąc szczegółowiej – NewConnect. Przewidywana data debiutu emitenta na giełdzie NewConnet to I połowa 2022 roku.
Dodatkowo, emitent już teraz podał informacje dotyczące polityki dywidendowej. Wydaje się być bardzo korzystna z punktu przyszłego akcjonariusza. Tzn. od dnia 1 stycznia 2023 roku, zarząd Zortrax Dental S.A. planuje wypłacić dywidendę w wysokości od 60% do 90% zysku netto za rok obrotowy równy kalendarzowemu 2022. Oczywiście spółka najpierw musi odnieść zysk 🙂
PODSUMOWANIE
Wniosek: Zortax Dental S.A. to spółka celowa powołana przez zarząd firmy Zortax w celu wejścia na rynek usług dentystycznych oraz protetycznych w zakresie technologii druku trójwymiarowego. Idea biznesowa jest zacna, podobnie jak przygotowanie podmiotu do działalności operacyjnej. Nie mniej jednak jest pare aspektów, które budzą wątpliwości dają do myślenia.
Pierwszą z nich jest kondycja finansowa spółki, a raczej jej brak. Z uwagi na „wiek” podmiotu nie można nic na ten temat powiedzieć.
Drugim kwestią jest model biznesowy. Zapewne zarząd spółki wie, po ja jakiej i cenie chce oferować swoje produkty i usługi, jak wielki jest jest potencjał rynku (liczba klientów), kto należy do ich kluczowych partnerów oraz jak chcą dystrybuować swoje produkty. Pytanie tylko czy wymienione elementy zostały poprawnie zdefiniowanie przez emitenta, a tego póki co nie jest nikt w stanie stwierdzić.
Trzecim i ostatnim elementem jest cena emisyjna. Otóż spółka wyceniła 1 szt. akcji nowe serii B na 40,00 zł i ma to związek z kapitałem jaki potrzebuje (chce) pozyskać. Nie mniej jednak jak już wspominałem wyżej zaawansowany technologicznie produkt, który faktycznie jet racjonalną propozycją skierowaną do rynku stomatologicznego, nie gwarantuje sukcesu, a co za tym idzie (wracając do kwestii finansowych) również rentowności biznesu.
Co bym zrobił na miejscu inwestora?
Na pewno nie skreślałbym odrazu omawianego emitenta. Ale, na pewno poważnie bym się zastanowił czy wciąż chce zainwestować w spółkę , która dopiero startuje i jest obarczona wysokim ryzykiem. Na pewno, nie zainwestowałbym dużych środków w jego akcje.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
-
Emitent posiada gotowy, zaawansowany technologicznie produkt;
-
Emitent posiada dostęp do zasobów spółki matki, a w tym: know-how, doświadczona kadra oraz sieć sprzedaży grupy Zortax
-
Udana emisja akcji oraz „stworzenie firmy” Zortax – polski producent drukarek 3D oraz materiałów do druku.
-
Perspektywy odsprzedania nabytych akcji przez inwestora w przeciągu najbliższych 12 miesięcy na warszawskiej giełdzie NewConnect.
-
Korzystna polityka dywidendowa, tj. wysokość dywidendy od 60% do 90% zysku netto. Stosowanie jej w rzeczywistości ma nastąpić począwszy od dnia 1 stycznia 2023 roku za rok obrotowy zakończony dnia 31 grudnia 2022 r.*
-
Nie korzystna oferta inwestycyjna z punktu indywidualnych inwestorów. Obecna spółka matka – Zortrax – poniosła nakłady inwestycyjne jedynie w wysokości 100 000 zł, a inwestorom indywidualnym oferuje 9% ze swoich 100% za 4 000 000 zł.
-
Brak informacji odnośnie całego modelu biznesowego; istnieje ryzyko błędnej strategii biznesowej spółki;