Rynek usług e-commerce zdominował praktycznie każdą sferę życia społeczeństwa. To co jeszcze 10 lat temu wydawało się abstrakcją i nie budziło zaufania, dzisiaj stanowi nieodłączny element Naszego życia. Co więcej, nagły ich brak mógłby doprowadzić do paraliżu dnia codziennego nie tylko od strony klientów, ale również firm. W wyniku zastosowania narzędzi ecommerce’owych, powstało wiele ułatwienia bez których również wielu przedsiębiorców i firm nie wyobraża swojej działalności.
Niewątpliwie jednym z przykładów tego stanu rzeczy są usługi przewozu osób, a dokładniej mówiąc aplikacje takie jak „uber” , „Bolt” czy „FREE NOW”. Stary model oparty o umawianie taksówki przez telefon przeszedł do lamusa. Podobny los spotkały usługi z sektora Health&Beauty, począwszy od fryzjerów po kosmetyczki i jednodniowe salony spa. Za taki stan rzeczy odpowiada wiele przeróżnych czynników. Jednym ze stymulantów upatruje się w zmianie generacji społeczeństwa. W 2020 roku, 75% ludzi urodzonych w latach 1980-1995 ( stanowiąc większość grupy konsumenckiej) unikało już rozmów telefonicznych i przechodziło na konwersację w formie wiadomości wysyłanych komunikatorem. Namacalnym dowodem tego trendu jest chociażby obecny produkt firmy Booksy sp. z o.o., który pod postacią platformy i aplikacji umożliwia umawianie i odwoływanie wizyt w punktach urody i pielęgnacji ciała. Na rynku, do 2020 roku nie było drugiej podobnej aplikacji oferującej tak szeroki wachlarz wyboru firm dla klientów chcących zadbać o swój wygląd. W listopadzie tego samego roku, firma Bridge Solutions Hub S.A. wypuściła na rynek swój produkt „Wpadaj.pl”, który swoją funkcjonalnością zbliżony jest do aplikacji „booksy”.
Na portalu beesfund.com trwa obecnie emisja akcji wspomnianej firmy, która chce zebrać 4 000 000 zł na rozwój i komercjalizację produktu. Czy warto zainwestować w konkurenta aplikacji „booksy”? O tym poniżej. Zapraszam do zapoznania się z materiałem.
Historia Bridge Solutions HUB S.A. - od agencji marketingowej do spółki technologicznej
Bridge Solutions HUB S.A. to tak naprawdę nowa prawna forma kontynuacji działalności firmy Bridge Solution sp. z o.o., która rozpoczęła swoją działalność w 2009 roku jako dom mediowy. W trakcie przeszło 10 lat, podmiot ten zdołał zrealizować setki projektów kampanii reklamowych dla firm z różnych branż, a także dostawać się do zmieniających się warunków na rynku medialnym. I tak od kilku lat, właściciele firmy skupili się na działaniach związanych z „przekwalifikowaniem” prowadzonej działalności skupionej na wzrastający rynek digitliazji i e-commerc’u. Z prostych projektów medialnych, spółka „przeskoczyła” na realizację zadań związanych z online marketingiem. W wyniku prowadzonych badań i na ich podstawie dokonywanych inwestycji, obecnie podmiot ten działający już jako Bridge Solutions Hub S.A. stał się spółką technologiczno-marketingową specjalizujący się w dwóch obszarach. tj.:
- eCommerce
- W ramach tego sektora usług, spółka oferuje swoim klientom wsparcie w roli hub’a do rozwijania projektów w zakresie e-commercu, markbtplac’u oraz social mediów. Według zapewnień spółki, stan obecny portfolio obejmuje projekty inhousowe oraz gotowe inwestycje kapitałowe, które zostaną wkrótce zrealizowane. Nadrzędnym celem działań prowadzonych w ramach tego obszaru jest osiągnięcie statusu platformy akcelerującej projekty webowe z różnych sektorów na każdym ich etapie.
- Marketing 360
- Są to działania bazujące na doświadczeniu spółki zdobytego w ramach świadczonych usług marketingu offline (outdoor, TV, radio, prasa) oraz online (SEM, SEO, Social media oraz mobile marketing). Dodatkowo spółka oferuje i realizuje zintegrowane strategie marketingowe.
Bridge Solutions Hub S.A. powstał, jak zostało to nadmienione powyżej, w wyniku przekształcenia Bridge Solutions sp. z o.o. i funkcjonuje od dnia 5 marca bieżącego roku. Kapitał zakładkowy spółki na dzień przed uruchomieniem emisji wynosił 1 500 000 zł reprezentując tym samym 1 500 000 akcji o wartości nominalnej 1,00 zł każda. Poniżej zaprezentowana strukturę akcjonariatu.
Struktura akcjonariatu Bridge Solutions HUB S.A.
Największym akcjonariuszem emitenta jest firma Vithea sp. z o.o. należąca do rodziny Pana Sławomir Lutka – założyciel i głównego udziałowiec firmy 4Mass S.A. Spółka ta jest notowana na NewConnect – w ciągu 2 lat urosła do prawie 100 milionów zł kapitalizacji giełdowej. Wspólnikiem nadmienionej spółki jest również Pan Jakub Lutek – obecny członek Rady Nadzorczej Bridge Solution Hub S.A. Rodzina Państwa Lutek posiada po przez spółkę zależną 621 150 sztuk akcji, reprezentując tym samym 41,27% kapitału spółki. Kolejnymi akcjonariuszami posiadającymi znaczne ilości akcji są Pani Violeta- Nowak, Pan Fabian Żwirko oraz Pan Paweł Cylkowski. Najmniejsza ilość akcjonariatu przypada na spółkę Aurues sp. z o.o. oraz Pana Krzysztofa Madeńskie, którzy posiadają odpowiednio po 37 500 oraz 30 100 akcji.
Obecnie stanowisko prezesa zarządu piastuje Pan Paweł Cylkowski. Wiceprezesem zarządu jest Pan Karol Wilczko. Obaj Panowie są również akcjonariuszami Bridge Solutions S.A. oraz wspólnik firmy L4D sp. z o.o.
W skład rady nadzorczej wchodzi 6 osób, z czego pierwsze 4 osoby są powiązane bezpośrednio z firmą 4MASS S.A., gdzie pełnią funkcje członków zarządu.
Wniosek: Przedsiębiorstwo Bridge Solutions Hub S.A. urzekła mnie swoją historią, bowiem mało która spółka ubiegająca się o środki w ramach kampanii crowdfundingowej może pochwalić się takim dorobkiem. Co więcej, na pochwałę zasługuje fakt dostosowania modelu biznesowego do zmieniających się warunków na rynku, czego efektem jest przekształcenie uprzedniej spółki z o.o. z domu mediowego opartego na klasycznych kampaniach marketingową w spółkę technologiczną wykorzystująca najnowsze rozwiązania technologiczne w branży marketingowej. Nie chce chwalić dnia przed zachodem słońca, ale z punktu czysto biznesowego konceptu, spółka moim skromnym zdaniem ma duży potencjał.
Jak wygląda i jak działa produkt konkurencyjny dla booksy.com?
Wpadaj.pl to platforma e-commercowa w formie aplikacji na telefony komórkowe oraz aplikacji webowej pozwalająca na umówienie wizyty w dowolnie wybranym punkcie z sektora Health&Beauty. Oferta skierowana do klienta detalicznego obejmuje wszystkie kategorie salonów, a w szczególności fryzjerów, kosmetyczki oraz Barberów. Tak naprawdę, charakterystyka funkcjonalności od strony użytkownika jest żywcem wzięta z aplikacji booksy.com. W tym przypadku nic się nie zmienia, każda osoba chcąca skorzystać z usług stylizacji i pielęgnacji ciała otrzymuje takie same możliwości w postaci wygodnego umówienia wizyty w dowolnie wybranym przez siebie terminie. Aktualnie usługi realizowane w ramach platformy Wpadaj.pl dostępna są w 11 miastach, tj. Warszawie, Krakowie, Łodzi, Katowicach, Wrocławiu, Poznaniu, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie oraz Białymstoku.
Natomiast z punktu widzenia salonu oferującego swoje usługi w ramach produktu firmy Bridge Solutions HUB S.A., Wpadaj.pl pełni rolę narzędzia CRM w postaci kalendarza, który ma ułatwić nawiązywanie nowych, oraz podtrzymywanie obecnych relacji z klientami. Co tu zasługuje na wyraźnie podkreślenie, platforma ta jest w pełni bezpłatna dla właściciela salonu. W porównaniu do konkurenta, emitent zapewnia o nielimitowanej ilości terminarzy dla pracowników a także dowolną ilość dodawania posiadanych salonów.
Nie chce za bardzo, ani zachwalać omawianego produktu, ani też krytykować konkurencji, ale booksy.com za wszystkie powyższe funkcjonalności życzy sobie wykupienia abonamentu miesięcznego w wysokości 99 zł. W tej cenie są oczywiście ujęte raporty i statystki , tylko wszystko to jest bezpłatne na platformie Wpadaj.pl. Dodatkowo, klient biznesowy otrzymuje możliwość monitorowania stanów magazynowych oraz migrację danych klientów. Punktem stycznym dla obu aplikacji, w którym Wpadaj.pl rozpoczyna pobierania opłaty jest dodatkowa ilość powiadomień SMS wysyłanych przez salony usługowe.
Haczykiem, jak to by ktoś mógł nazwać, są opłaty w zamian za pakiet dodatkowych narzędzi pozwalających właścicielowi się wyróżnić na tle innych salonów. Niestety nic poza pozycjonowaniem w ramach takiego pakietu nie zostało wymienione.
Poniżej zamieszczam film promocyjny, który pomoże Wam zaznajomić się z tą kopią aplikacji booksy.com
Narzędzie e-commercowe dla usługodawców z sektora Health&Beuty ułatwiające dbanie o relacje z klientami;
Darmowa funkcjonalność, która o takim samym zakresie u konkurencji kosztuje;
Platforma obejmuje już 1600 salonów w 11 miastach Polski, a w tym w dwóch największych, tj. w Warszawie i Krakowie.
Trudny próg wejścia na rynek, gdzie monopolistą w przypadku Polski jest aplikacja booksy.com;
Uboga oferta pozbawiona, usług kosmetycznych dla zwierząt oraz usług finansowych ( co booksy.com już ma);
Zbyt mały obszar dostępny w ramach aplikacji w porównaniu do konkurenta;
Kontrowersyjny pakiet „Wpadaj.pl Addons” , który jasno nie określa co oferuje poza pozycjonowaniem.
pytanie czy bez niego, właściciel salonu ma szansę się wyróżnić na tle innych korzystających również z tej samej aplikacji.
Zespół
Nad wartością marki czuwa 16 osób, z czego połowa to członkowie zarządu i rady nadzorczej. Natomiast pozostałe 8 osób to specjaliści czuwający nad rozwojem spółki pod względem pilnowanego obszaru. Niestety, nie zostały podane kompetencje ani doświadczenie owych osób. W związku z tym skupię się jedynie na najważniejszych osobach w komórkach nadzorczych.
Zarząd:
- Paweł Cylkowski – CEO
- posiada 20 letnie doświadczenie w inwestycjach kapitałowych na rynku międzynarodowym;
- posiada również wieloletnie doświadczenie w inwestycjach start-up’owych w fazie seed;
- licencjonowany Makler Papierów Wartościowych (licencja KNF nr. 1933)
- Certified International Investment Analyst (CIIA).
- Paweł Cylkowski – COO, wiceprezes
- główny inspirator marki Wpadaj.pj
- posiada 15-letnie doświadczenie w budowaniu i rozwijaniu firm na na rynku e-commerce.
- odpowiadał za rozwój m.in. Comperia.pl i Comperia Ubezpieczenia, Szkła.com oraz sieć salonów optycznych Kodano Optyk.
- Krzysztof Madeński – CTO, developer i główny PM projektów.
- developer z 10 letnim stażem w branży IT
- obsługiwane technologie: Java, Docker, PHP.
- absolwent Polsko-Japońskiej Wyższej Szkoły Technik Komputerowych ze specjalizacją Programowanie Systemowe i Sieciowe.
- developer z 10 letnim stażem w branży IT
- Ludwik Sobolewski – członek Rady Nadzorczej
- doktor nauk prawnych, adwokat i radca prawny
- menadżer instytucji finansowych i ekspert rynków kapitałowych
- w latach 2006-2013 prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych
- w latach 2013-2017 prezes zarządu Giełdy Papierów Wartościowych w Bukareszcie (BVB)
Konstrukcja biznesowa Wpadaj.pl
Na przestrzeni lat, firma Bridge Solutions Hub S.A. ( wcześniej działająca jako spółka z o.o.) wypracowała dwa strumienie generujące przychód w spółce. Są to:
- Outdoor
Obejmuje ona zakup , wynajem powierzchni reklamowych oraz obsługę kampanii marketingowych na tychże nośnikach.
Odpowiada za 78% przychodów w spółce.
- Media
Dotyczy usług w zakresie kompleksowej realizacji kampanii mediowych bądź reklamowych w takich nośnikach jak m.in. telewizja, radio, prasa, performance marketing oraz social media.
Odpowiada za 22% przychodów w spółce.
Ponadto, emitent od paru lat konsekwentnie dywersyfikuje swój model biznesowy, dostosowując oferowane usługi do panujących trendów na rynku. W związku z tym, coraz większy nacisk kładziony jest przez zespół marki Bridge Solutions Hub S.A. na nowoczesne, zaawansowane pod względem technologicznym techniki marketingowe (Performance Marketing). Efektem tychże działań jest nowo-powstała i jednocześnie dynamicznie rozwijana trzecia odnoga przychodowa w obszarze e-commercu i software z autorskich projektów emitenta. Przykładem jest chociażby platforma „Wpadaj.pl”. Niestety, na dzień dzisiejszy nie stanowi ona jeszcze źródła przychodów z wystarczającą ilością środków pozwalająca na rekompensowanie części kosztów i generowaniu zysków. Bardziej, znajduje się ona na etapie inwestycji.
Spółka planuje ponadto dokonywanie inwestycji w produkty i usługi z obszaru e-commerce’u, marketplace’u oraz inne ciekawe projekty, na różnym ich etapie rozwoju.
Emitent obecnie generuje przychodu w oparciu o dwa niezależne od siebie źródła;
Trwający proces dywersyfikacji modelu biznesowego, który zakłada trzeci strumień przychodu w postaci projektów technologicznych w obszarze e-commerce& software.
Ryzyko nieudanego rozwinięcia źródła przychodów po przez niepowodzenie własnych projektów w branży e-commerce bądź nieudanej inwestycji w zewnętrzne produkty i usługi w postaci aplikacji lub platform.
Kondycja finansowa spółki Bridge Solutions Hub S.A.
Sytuacja finansowa emitenta jest dobra i stabilna. Spółka Bridge Solutions Hub S.A. nie ponosi strat (wręcz odnotowuje zyski), a perspektywa jej przychodów i kosztów nie rodzi obaw do niepokoju.
Na podstawie sprawozdania finansowego, sporządzonego na dzień 31 marca bieżącego roku, można wywnioskować, iż emitent odniósł zysk na poziomie 2 683,94 zł za okres pierwszych III miesięcy bieżącego roku. Natomiast za pełny rok obrachunkowy jakim był rok 2020, Bridge Solutions sp. z o o. odnotowała aż 565 093,87 zł zysku.
Ponadto, emitent w swoich materiałach marketingowych zamieścił informacje odnoście wyników marki Bridge Solutions w latach 2016-2020.
Przychody spółki Bridge Solutions w latach 2006-2020


Według zaprezentowanych powyżej danych przez spółkę, można wywnioskować, iż największe przychody emitent odnotował w 2017 roku, powyżej 9 000 000 zł. W kolejnych latach, zaczęły one sukcesywnie maleć osiągając poziom niecałych 5 000 000 zł w 2020 roku. Równie dobrze prezentują się dane w kwestii wypracowanego zysku.
Zysk netto w latach 2016-2020.


Emitent w latach 2016-2020, największy zysk odnotował w 2018 roku, tj. „ciut” powyżej 800 000 zł. W 2019 roku nastąpił spadek aż o 50% wartości z roku poprzedzającego – tj. równe 400 000 zł. Wbrew pozorom, kolejny rok (2020) okazał się dla spółki znacznie lepszy, bowiem odnotowała ona zysk nieco powyżej 0,5 mln złotych.
Przychody versus zysk spółki w latach 2016-2020.


Po zrównaniu obu wartości finansowych Bridge Solutions sp. z o.o. wychodzi, że średni udział zysku przychodach wynosi 7,2%; największy w 2020 roku – 10,6%, a najmniejszy w 2016 – 2,8%.
Wniosek: Kondycja finansowa Bridge Solutions Hub S.A., podobnie jak pierwotnej jej formy w postaci sp z o.o. oceniam na bardzo dobrą. Dawno nie widziałem na platformach crowdfundingowych, spółek o tak stabilnej sytuacji finansowej, która odnotowuje już przychody będące w stanie przewyższyć koszty generując tym samym zysk.
Wycena
Na podstawie ceny akcji serii B oraz oferowanej ich ilości równej łącznie 400 000 sztukom, wycena emisyjna prezentuje się następująco:
Post-money valuation= 19 050 000 zł
Pre-money valuation= 15 050 000 zł
Z uwagi na to co reprezentuje sobą spółka, tj. posiadane zasoby ludzkie, finansowe oraz intelektualne, poziom wyceny pre-money valuation jest jak najbardziej uzasadniony.
Emisja
Obecna emisja akcji rozpoczęła się 7 czerwca bieżącego roku i według dokumentu ofertowego planowo ma trwać do 9 sierpnia bieżącego roku. Potencjalni inwestorzy mogą nabyć łącznie 400 000 sztuk akcji serii B (struktura cenowa w tabeli nr. 1), stanowiące 21% wszystkich akcji spółki, w zamian za 4 000 000 zł. Biorąc pod uwagę historię spółki, jej wyniki finansowe, produkt oraz perspektywy rozwoju spółki, jest to jak najbardziej dobra oferta z punktu potencjalnego inwestora.
Ilość i cena emitowanych akcji Bridge Solutions Hub S.A.
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 10,00 | 400.000 |
Głównym celem emisji akcji jest zebranie środków na rozwój i komercjalizację obecnego projektu „Wpadaj.pl” oraz produktów pokrewnych, obejmujących takie platformy jak „Wpadaj.pl Lite” , aplikacja Med (nazwa robocza).
Struktura rozdysponowania zebranych środków z emisji akcji serii B.
Największą ilość zebranych środków, tj. 750 000 zł (19%), emitent chce przeznaczyć na tzw. „development” kodu IT wyszukiwarki internetowej oraz systemu CRM dla projektu z branży medycznej w oparciu o silnik platformy Wpadaj.pl. Drugim w kolejności celem (sądząc bo kapitale jaki ma zostać przeznaczony – 600 000 zł ) jest szeroko pojęty rozwój funkcjonalności jaką oferuje kalendarz po przez rozbudowę obecnego „silnika”. Kolejnymi równorzędnymi działaniami, na które spółka chce przeznaczyć środki z emisji są obszary związane z powstaniem drugiej wersji obecnej aplikacji dla branż pokrewnych, pozyskania nowych użytkowników systemu oraz rozwój obecnej wyszukiwarki w branży Health&beauty o kolejne funkcjonalności. Najmniejszą ilość środków, spółka chce przeznaczyć na pozycjonowaniu wyszukiwarki Wpadaj.pl Lite dla pozostałych branż w internecie.
Exit z Wpadaj.pl
Praktycznie każda spółka, która emituje akcje w ramach kampanii crowdfundingowej obiecuje późniejszy jej debiut na rynku regulowanym, tj. giełdzie (najczęściej NewConnect).
Podobnie jest w przypadku firmy Bridge Solutions Hub S.A., z tą różnicą iż zarząd spółki został już upoważniony do dokonania wszelkich działań technicznych i formalnych pozwalających na wprowadzenie spółki na giełdę z końcem bieżącego roku lub nie póżniej niż do 30 czerwca 2022 roku. Oczywiście uchwała Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy upoważniającą zarząd nie jest wieczna i może zostać zmieniona, jednak na uwagę zasługuje fakt, iż większościowym udziałowcem jest Pan Sławomir Lutka, który własną firmę 4Mass S.A. (dla przypomnienia jest jej głównym udziałowcem) wprowadził na giełdę NewConncet. Więc o to bym się aż tak nie martwił.
Niestety, musi być też kubeł zimnej wody po tej wiadomości, a mianowicie spółka nie planuje wypłacanie dywidendy przez najbliższe 5 lat. Powód jest bardzo prosty. Emitent chce przeznaczyć cały zysk na inwestycje w nowe produkty i usługi na rynku e-commerce, co zdaniem jego zarządu przyniesie znacznie większy zwrot z inwestycji w dłużej perspektywie, tj. kilku lat.
Podsumowanie
Wniosek: Bridge Solutions Hub S.A. to firma ze wspaniałą historią. Od zwykłego domu mediowego, firma przeszła transformacje i dostosowując swoje usługi pod zmieniające się warunki na rynku, bezbolesnie przeszła do oferty skupionej wokół nowoczesnego marketingu. Dodatkowo emitent rozwija dodatkową „trzecią” odnogę swojego modelu biznesowego, po przez którą będzie skupiał się przede wszystkim na generowaniu przychodów z projektów e-commercowych rozwijanych w ramach grupy. Spółka przewiduje również inwestycje w projekty zewnętrznych podmiotów na każdym etapie ich rozwoju. Obecnie spółka posiada w swoim portfolio dwa projekty technologiczne, które mają przed sobą silną perspektywę rozwoju.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
-
Udany proces weryfikacji oferowanych usług i dostosowanie się emitenta do nowych warunków rynkowych.
-
Działalność emitenta skupia się wokół
-
e-commerce
-
Skupia się na projektach technologicznych.
-
Wpadaj.pl ( w trakcie komercjalizacji)
-
-
-
marketing 360
-
Obejmuje usługi z zakresu marketingu offline jak i online.
-
-
-
Spółka ma stabilną i dobrą sytuacje finansową z perspektywami na wzrost przychodów.
-
Emitent posiada zasoby ludzkie oraz know-how, które pozwalają jej na tworzenie i rozwijanie produktów i usług wewnątrz grupy bez konieczności korzystania z podmiotów zewnętrznych, co zdecydowanie zmniejsza koszty ich realizacji oraz zwiększa szanse na ich powodzenie.
Ryzyko niepowodzenia projektu Wpadaj.pl w wyniku silnej (można by rzec monopolistycznej) pozycji na rynku jaką ma aplikacja booksy.com.
Ryzyko dokonania inwestycji w produkty i usługi podmiotów zewnętrznych, które zostaną odrzucone przez rynek.