KATEGORIA
PODSTAWOWE INFORMACJE
Podmiot
Wielkopolska Manufaktura Wódek S.A.
Parametry emisji
- Cena 1 szt. akcji: 14 PLN
- Seria akcji: B
- Ilość akcji: 150 000
- Całkowity udział: 13,04%
Wycena emisyjna
16 104 294,50 PLN
Debiut na giełdzie
2023
Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji zawartych w dokumencie ofertowym oraz materiałach marketingowych emitenta.
OGÓLNA OCENA
KATEGORIA
OCENA
Propozycja Wartości
- szeroki wachlarz napoi alkocholowych ( nalewek i wódek) opartych na sprawdzonych recepturach;
- naturalne, wysoko-gatunkowe składniki użyte w produkcji;
- przystępne cenowo produkty w porównaniu do marek konkurencyjnych;
- widmo wzrostu akcyzy, która przełoży się na wyższe koszty (spadek marży oraz wzrost ceny) ;

Model biznesowy
- rozszerzenie obecnej palety produktowej o nowe produkty i ich kategorie;
- zdywersyfikowane strumienie przychodów (produkcja alkocholi własnej marki, usługi dla innych producentów alkocholi);
- opracowana strategia dystrybucji ( ekspansja na rynki zagraniczne , w tym rynek w USA; zasada 1 kraj – 1 dystrybutor);
- opracowana strategia marketingowa ( social media, działania SEO, kampanie reklamowe);
- własny kanał sprzedaży (sklep internetowy);
- opracowana prognoza przychodów i kosztów w perspektywie 2021-2027;
- przemyślana decyzja o pozyskaniu funduszy na rozwój spółki w ramach crowdinvestingu);
- sprecyzowana przewaga konkurencyjna emitenta w stosunku do pozostałych firm operujących na rynku ( portfolio marki);

Kondycja finansowa
- Zysk netto na koniec 2020 roku: 38 483,60 zł (pokrycie straty za rok 2019) ;
- Wysoki poziom zobowiązań spółki, w tym m.in.:
- zobowiązania długoterminowe: 303 990 zł
- zobowiązania krótkoterminowe: 786 346,81 zł

Korzyści dla inwestora
- planowana data wejście spółki na rynek regulowany – 2023;
- przewidywana wypłata dywidendy w przyszłości;
- brak wiążących decyzji w zakresie debiutu spółki na 2023 (równie dobrze może to nie nastąpić wcale);
- brak opracowanej/przedstawionej konkretnej polityki dywidendowej z wyznaczonymi celami i planowanymi terminami;

Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji zawartych w dokumencie ofertowym oraz materiałach marketingowych emitenta.
WNIOSKI
Wielkopolska Manufaktura Wódek S.A. to jedna z nielicznych spółek, o których chętnie się czyta. Podmiot,który powstał w przeciągu ostatnich kilku lat wywodzi się tak naprawdę z rodzinnej tradycji i pasji do produkcji napojów alkocholowych. Początkowe lata działalności skupiały się na działalności usługowej, która pozwoliła emitentowi rozwinąć się do miana właściciela własnego protfolio produktów alkocholowych.
Analizując spółkę, nie ma większych zastrzeżeń co do prowadzonej przez nią działalności. Co więcej sposób pozyskiwania dodatkowych środków został również dokładnie obmyślany przez założycieli. Jedynymi kwestiami mogącymi rzucić cień wątpliwości jest wysoki poziom zobowiązań za rok 2020 jak również bardzo słaba (jak na tak dobrą spółkę) polityka dywidendowa. Po za tym, jak zostało to nadmienione wcześniej, wszystko wskazuje,że na koniec roku na rynek crowdfundingu trafiła prawdziwa grudniowa gwiazdka.
Silne strony
- dwa niepowiązane ze sobą źródła przychodu:
- własna marka alkocholi;
- usługi dla pozostałych marke ( m.in. banderolowanie, import, rozlew)
- produkt
- wieloletnie, sprawdzone receptury przekazywane z pokolenia na pokolenie;
- polityka „zero-waste” przy produkcji alkocholi ( własne ujęcie wody, energia użyta w procesie pochodzi z odnawialnych źródeł energii)
- surowce użyte w produkcji pochodzą od lokalnych dostawców (niektóre z nich zbierane przez zespół emitenta) i są ekologiczne;
- szeroki wachlarz kategorii produktowych i ich rodzaji;
- usługi
- emitent oferuje odpłatne wsparcie innym markom alkocholi kraftowych, które nie są w stanie same zorganizować dane przedsięwzięcie.
- ekspansja na rynki zagraniczne ( w tym USA i WB);
- ryzyko ograniczonych zasobów surowcowych u lokalnych dostawców w wyniku zwiększonego popytu (zgłaszanego choćby z zagranicy);
- pozyskiwanie niektórych surowców odbywa się w dość prozaiczny sposób
- wymaga bezpośredniego zaangażowania obecnego zespołu;
- zdecentralizowany system produkcji;
- zdecentralizowane zarządzanie przedsiębiorstwem + rodzinne powiązania
- ryzyko podejmowania decyzji w oparciu o emocje w kryzysowych sytuacjach;
- ryzyko uzależnienia się od jednego podmiotu w myś zasady 1 kraj- 1 dystrybutor;
Szanse
- wzrostowy trend zainteresowania wśród konsumentów alkocholami kraftowymi;
- segment rynku alkocholi, który jest w fazie rozwoju;
Zagrożenia
- widmo nadchodzących podwyżek akcyzy;
- spadek marżowości biznesu kraftowego;
- wzrost ilości firm na i tak już „gęstym” rynku alkocholi kraftowych;
- ryzyko walutowe ( emitent importuje napoje alkcholowe na zlecenie marek zewnętrznych);
- segment rynku alkocholi, który jest w fazie rozwoju;