Dygitalizacja świata doprowadziła Nas do momentu, w którym to co wydawało się jeszcze kilka czy klikanaście lat temu niemożliwe, dzisiaj jest częścią życia codziennego. Począwszy od wkroczenia i zagoszczenia się urządzenia zwanym potocznie „telewizorem” w domach po komputery stacjonarne i urządzenia przenośne. To właśnie te dwie ostatnie wspomniane grupy produktów rewolucji technologicznej spowodowały, że branża gaming’owa już dawno wykroczyła poza znany przez dziesięciolecia wszystkim schemat gier na płytach CD.
W 2019 roku, pewna grupa osób pracująca (można powiedzieć, że od początku jej istnienia w Polsce) w branży gamingowej, postanowiła wykorzystać swój potencjał, wiedzę oraz zdobyte na przestrzeni lat doświadczenie i powołać podmiot specjalizujący się w tworzeniu gier. Obecnie, spółka ta, tj. Weird Fish S.A. przygotowuje się do emisji akcji na portalu Navigator Crowd.
Nigdy nie byłem wielkim fanem spędzania czasu przed ekranem monitora, ale z uwagi na potencjał biznesowy drzemiący w grach postanowiłem przyjrzeć się uważniej spółce akcyjnej zarejestrowanej w Warszawie. Z uwagi na fakt, że odbyła się to na portalu Navigator Crowd, spodziewam się raczej pozytywnego odbioru, aniżeli kolejnego rozczarowania.
Według zapewnień platformy, prezentowane są jedynie takie podmioty które mają szansę debiutu na rynku giełdowym, tj. NewConnect, w perspektywie do 3 lat.
Ale czy naprawdę tak jest oraz czy Weird Fish S.A. to kolejna spółka na miarę CD Projektu? O tym przekonacie po przeczytaniu poniższego artykułu.
Zacznijmy od początku, czym jest Weird Fish S.A.?
Weird Fish S.A. to podmiot , które de facto pretenduje (jeszcze nie wypuścił żadnego produktu do obrotu) do miana polskiego producenta gier wiedo na komputery osobiste oraz konsole dostępne na rynku.
Specjalizacją firmy jest tworzenie projektów o wysokiej jakości w postaci gier typu Sandbox. Cechą charaktersytyczną wspominanych rozgrywek jest tzw. otwarty świat. Gracz otrzymuje postać osadzoną w środowisku możliwym do odkrywania w dowolny, wybrany przez uczesnika sposób. Jest on pozbawiony wszelkich ograniczeń.
Aspekty formalne
Spółka powstała w 2019 roku (dokładnie to 9.12.2019 roku według wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego) z inicjatywy dwóch game developerów, tj. Pana Marka Sobóla i Wiktora Szymańskiego. Adres siedziby spółki to ul.Stawki 2, Warszawa.
Kapitał zakładowy spółki wynosi 631 500 zł i został opłacony w całości. Dzieli się on na 6 315 360 akcji, których wartość nominalna wynosi 0,10 zł. Obecnie akcjonariat znajduje się w „rękach” 17 akcjonariuszy, z czego 15 to osoby fizyczne, a 2 to osoby prawne. W rękach zespołu odpowiedzialnego za rozwój spółki znajduje się 68,3% akcji . Dokładna struktura akcjonariatu została zaprezentowana na diagramie nr. I.
Co ciekawe i zasługuje na podkreślenie, ponad 95% akcji ma tzw. lock up, tzn. zobowiązanie do niesprzedania akcji.
Struktura akcjonariatu Weird Fish S.A.
Największa ilością akcji w ujęciu procentowym dysponuje Pan Marek Soból, tj. 33,8%,. To jest współzałożyciel, a obecnie również prezes zarządu. W kolejce za nim plasuje się Pan Wiktor Szymański dysponując 22,0% akcji i piastując stanowisko członka zarządu.Trzecią, a jednocześnie ostatnią osobą posiadającą pakiet akcji spółki Weird Fish jest Pani Monika Ciesielka, posiadająca 18,0% akcji i będąca dyrektorem operacyjnym w spółce.
Pozostałe 5,0% należy do bliżej nie zdefiniowanych akcjonariuszy.
Ciekawostka
Natomiast, bardzo ciekawy fakt stanowi skład Rady Nadzorczej oraz prokury. Nie zasiada tam żadna z osób, które zostały przedstawione w materiałach marketingowych jak członkowie zespołu wytwarzającego jakąś wartość w ramach spółki. W dodatku, znajduje się tam osoba, która jest dyrektorem zarządzającym i jednocześnie członkiem zarządzającym spółki o nazwie FlixBus. Tak, dobrze czytacie, jest to firma zajmująca się przewozem osób w Europie. .Poniżej lista osób zasiadających w Radzie Nadzorczej oraz prokurze.
Wniosek: Wierd Fish S.A. to spółka założona przez pasjonatów i jednocześnie ekspertów branży gier wideo. Atutem spółki, z formalnej perspektywy, jest fakt, iż większościowy pakiet akcji znajduje się w rękach osób odpowiedzialnych za rozwój spółki i jej produktów.
Oddyssey Your Space, your Way - gra z potencjałem na miarę Minecrafta?
Po gorącym niuansie w zakresie składu Rady Nadzorczej, przyszedł czas aby spojrzeć jaki realnie produkt na dzień dzisiejszy spółka chce wypuścić na rynek. A w oparciu o materiały marketingowe można się dowiedzieć, iż jest to nowa gra komputerowa w trybie Sandbox o tytule „Oddyssey Your Space, your Way„.
Gra osadzona jest w stylu kreskówki, co czyni niewątpliwe tą grę przystępną dla przedstawicieli każdej grupy wiekowej. Rozgrywka toczy się w kosmosie, co czyni z niej trochę produkt w motywie retro-futuryzmu. Akcja toczy się w przyszłości, natomiast występują tam elementy z przełomu lat 80/90 takie jak kasety VHS czy wielkie jak cegła telefony.
Wątek rozpoczyna się zbudowania statku zdolnego do przemieszczania się w kosmosie i jego eksplorowania.Gracz przeszukując odległe zakątki galaktyki ma możliwość zbierania surowców służących następnie do ulepszania środka transportu jakim się porusza. Aby nie było zbyt łatwo, autorzy nowej gry oparli model gry na współpracy pomiędzy graczami w celu przetrwania na pokładzie statku. Co takiego może się wydarzyć w zamkniętej kapsule?
Otóż, twórcy uwzględnili takie przypadki jak usuwanie awarii, utrzymywanie poziomu gazów (w tym tlenu) w normie. Dodatkowo, poszli o krok dalej i poza prozaicznymi awariami, gracz będzie musiał odeprzeć atak istot obcych, tzw. „kosmitów” bądź nawet nie dać się wciągnąć przez czarną dziurę. Elementem dodającym dreszczyku emocji jest fakt, iż główny rozgrywający w trakcie podróży będzie ponosił odpowiedzialność również za współtowarzyszy, a dokładniej 2 miliony zahibernowanych ludzi. Śmierć głównej postaci wpisana jest w scenariusz gry, ale spokojnie, zostanie ona zastąpiona kolejną osobą z pokładu. Dzięki takiemu zabiegowi, wraz z postęp gry, uczestnik dostaje możliwość modyfikacji cech postaci w taki sposób aby dostosować ich do życia w kosmosie.
Z uwagi na fakt, iż jest to gra typu sandbox, gracz otrzymuje kilka rozwiązań. Tzn. może on albo skupić się na rozbudowie statku, albo podążać za scenariuszem gry i zmierzać w stronę planety, co stanowi zakończenie rozgrywki pod jednym warunkiem, tj. w sytuacji rezygnacji z dalszej eksploracji przestrzeni kosmicznej.
Mnie osobiście fabuła gry nie przekonuje to do siebie, natomiast opinia ta nie świadczy o sukcesie gry. Należy pamiętać, iż gra poza rozgrywką będzie oferowała w późniejszym czasie wiele dodatków i będzie przez przynajmniej 2-3 lata rozwijana, co zapewnia nowych doznań z rozgrywki w nią.
Jak podaje sama spółka, istnieją tytułu gier referencyjnych, które niepodważalnie z punktu biznesowego odniosły ogromny sukces. Poniżej ich krótka prezentacja.

- Studio: Mojang Studios
- Cena: $19,99
- Dostępność: STEAM
- Recenzja: 90% (źródło: STEAM)
- Sprzedaż: 200 mln sztuk

- Studio: Ludeon Stuidos
- Cena: $34,99
- Dostępność: STEAM
- Recenzja: 98% (źródło: STEAM)
- Sprzedaż: 2,14 mln sztuk.

- Studio: Two Point Studios
- Cena: $34,99
- Dostępność: STEAM
- Recenzja: 90% (źródło: STEAM)
- Sprzedaż: 0,762 mln sztuk
- Gatunek: space builder, exploration sim
- Plaforma: PC, następnie Nintendo Switch, PS4 XBOX ONE, PS5, XBOX SERIES X
- Budżet gry: 8 mln PLN
- Wydawca gry: 505 GAMES
- Globalny wydawca
- Najlepszy wydawca 2019 roku
- Silnik: Unreal Engine 4
- Liczba graczy: Single player, up to 8 Multiplayer
- Cena: 20-30 USD ( dla kursu 1$= 3,85 -> 77 zł-115,5 zł)
- Premiera: Early Access Q3/Q4 2021
- Szacowana ilość sprzedanych egzemplarzy: 300 000
Dostępna na wielu platformach;
Przystępna cena;
Długi okres wsparcia rozgrywki przez producenta;
Średnia fabuła gry;
Kto stoi za taką nazwą?
Za tak oryginalną nazwą , tj. ang. Weird Fish S.A. ( pol. Dzikie Ryby S.A.) stoi zespół, który był budowany przez założycieli. Trzeba przyznać, iż jest on całkiem imponujący. Składa się on z osób, którzy podobnie jak założyciele spółki są game developerami o dużej wiedzy, kompetencjach oraz bogatym doświadczeniu. Potwierdzeniem tego są tytuły gier, przy których brali oni czynny udział, a dzisiaj są rozpoznawalne na całym świecie.
Galeria nr.1. Produkcje, przy których czynny udział brali obecni członkowie Wierd Fish S.A.













Dla większości osób będących laikami takimi jak, powyższe tytuły produkcji mówią niewiele. Dlatego warto, moim zdaniem spojrzeć na to z punktu biznesowego, tzn. ile sztuk się sprzedało, kto za co odpowiadał oraz na jakie platformy dana produkcja była dostępna. Oto one:
- Call of Juarez: the cartel
- Sprzedaż: 1 100 000 szt.
- Platformy: PS3 XBOX360 , PC
- Odpowiedzialni za produkcję:
- Marek Soból: CEO TECHLAND WARSZAWA, Lead Level Designer, Producent
- Wiktor Szymański: Level Designer
- Sebastian Miłosek: Level Artist
- Kamil Kaczmarski: Programmer
- Dying Light Good Night Good Luck
- Sprzedaż: 5 000 000 szt.
- Platformy: PS4, XONE, PC
- Odpowiedzialni za produkcje:
- Marek Soból: CEO TECHLAND WARSZAWA, Lead Level Designer, Producent
- Wiktor Szymański: Level Designer
- Sebastian Miłosek: Level Artist
- Kamil Kaczmarski: Programmer
- Dying Light 2
- Sprzedaż: 10 000 000 szt.
- Platformy: PS4, XONE, PC
- Odpowiedzialni za produkcje:
- Wiktor Szymański: Level Designer
- Dead Island Definitive Edition
-
- Sprzedaż: 5 500 000 szt.
- Platformy: PS3, XBOX360, PC
- Odpowiedzialni za produkcje:
- Marek Soból: CEO TECHLAND WARSZAWA, Lead Level Designer, Producent
- Wiktor Szymański: Level Designer
- Sebastian Miłosek: Level Artist
- Kamil Kaczmarski: Programmer
-
- Dead Island Riptide Definitive Edition
-
- Sprzedaż: 3 600 000 szt.
- Platformy: PS3, XBOX360, PC
- Odpowiedzialni za produkcje:
- Marek Soból: CEO TECHLAND WARSZAWA, Lead Level Designer, Producent
- Wiktor Szymański: Level Designer
- Sebastian Miłosek: Level Artist
- Kamil Kaczmarski: Programmer
-
- Green Hell
-
-
- Sprzedaż: 1 500 000 szt.
- Platformy: PS4, XBOX360, PC
- Odpowiedzialni za produkcje:
- Marek Soból: Lead Level Designer
-
-
Na podstawie ilości sprzedanych kopii produkcji, przy których członkowie obecnego zespołu brali udział, można śmiało powiedzieć iż podane wartości są całkiem imponujące. Przypomnę, iż ukazywały się one na nośnikach największych konsol, co stanowi również o powadze produkcji. Złej jakości rozgrywki, nie zostałby po prostu dopuszczone na przedstawione platformy.
A więc kim są dokładnie Ci Państwo oraz jak wygląda ich bio? Są to dwa zespoły, tj. zarządzający oraz deweloperski pod przewodnictwem 3 osób, stanowiących filar zespołu programowania.
Zespół zarządzający
- Marek Soból – Prezes Zarządu
- Pełni role dyrektora głównego oraz osoby odpowiedzialnej za design gry
- Posiada 20-letnie doświadczenie w tworzeniu gier komputerowych
- Pełnił kluczowe role w produkcji wielu światowych bestsellerów
- Pełnił rolę szefa warszawskiego studia TECHLAND;
- Współzałożyciel i obecnie członek zarządu Creepy Jar
- Wiktor Szymański – Dyrektor Studia/ Grafik – tzw. Head of Studio/ Designer
- Współzałożyciel, pomysłodawca oraz główny grafik w Weird Fish S.A.
- twórca grupy specjalistów w Weird Fish S.A.
- Posiada 12 letnie doświadczenie w tworzeniu gier komputerowych;
- pełnił rolę lider zespołów developerskich w studiu TECHLAND;
- współautor (wspólnie z Markiem Sobólem) projektów rozpoznawalnych na całym świecie;
- Monika Ciesielka – Dyrektor Operacyjny, tzw. Chief Operating Officer COO
- Osoba odpowiedzialna za operacyjne funkcjonowanie spółki, relacje z kontrahentami oraz inwestorami, planowanie budżetu wydatków oraz promowanie spółki na zewnątrz.
- Stanowi wsparcie dla procesu produkcji gry oraz odpowiada za relacje z wydawcą;
- posiada 10-letnie doświadczenie jako analityk i konsultant strategiczny;
Trzon zespołu developerskiego
- Sebastian Miłosek – Dyrektor Artystyczny, tzw. Director
- Posiada 15-letnie doświadczenie w branży
- Pracował w takich firmach jak CIGAMES i TECHLAND
- Posiada również umiejętności i doświadczenie w wizualiach gry oraz jego design’ie.
- Posiada 15-letnie doświadczenie w branży
- Michał Sadowski – Game Designer
- Osoba odpowiedziana w Wierd Fish S.A. za deisgn w grach;
- najstarszy w ujęciu stażowym, pracownik firmy
- posiada 24-letnie doświadczenie w branży gier
- doświadczył powstawanie pierwszych gier komputerowych polskiej produkcji.
- Osoba odpowiedziana w Wierd Fish S.A. za deisgn w grach;
- Kamil Kaczmarski – Główny programista
- Pasjonat programowania
- zaczynał od pisania prostych programów na COMMODORE C64
- Pasjonat programowania
Nad obecną rozgrywką pracuje około 25 osób.
Model i strategia biznesowa emitenta
I to jest kluczowe pytania, z uwagi na to, iż spółka nie podaje konkretnych informacji odnośnie modelu biznesowego swojego przedsiębiorstwa.
Na dzień dzisiejszy emitent obiera długoterminową taktykę w postaci działalności producenta gier, ale wydawanych przez podmiot zewnętrzny, zwanym wydawcą.
Czy jest to różnica i na czym ona polega?
No ba, właśnie, że jest i to ogromna. W przypadku gdy spółka decyduje się tworzyć i jednocześnie wydawać gry, naraża się na ogromne koszty związane z jej wydaniem, a w szczególności na uzysaknie licencji oraz samej jej komercjalizację. Natomiast w przypadku posiadania umowy z zewnętrznym wydawcą, przenosi część kosztów na drugi podmiot, w zamian oczywiście dzieląc się z nim przychodami generowanymi przez liczbę sprzedanych egzemplarzy.
Niewątpliwie stanowi to atut firmy Weird Fish S.A., która w 2020 roku zawarła umowę wydawniczą z firmą 505 Games – globalny wydawca gier komputerowych. W ramach zawartego porozumienia, emitent otrzymuje wsparcie finansowe w rozwoju pierwszego produktu jakim jest gra „Oddyssey: Your Space, Your Way„. Dodatkowo jest to też element wsparcia marketingowe, który (poza jakimś potwierdzeniem posiadanych kompetencji przez zespół) stanowi element nośnika reklamowego zwiększającego rozpoznawalność pierwszej gry jak również samej spółki. Dla osób, którym nazwa wydawcy (podobnie zresztą jak mi, nic nie mówi), krótko wspomnę o podmiocie. Jest to globalny wydawca gier, który wchodzi w skład grupy kapitałowej Digital Bros, notowanej na włoskiej giełdzie. W swoim portfolio ma takie tytuły jak:
- Death Stranding,
- Control, Assetto Corsa,
- Red Solstice 2,
- Bloodstained: Ritual of the Night,
- Ghostrunner,
Wracając jeszcze na chwile do działalności biznesowej emitenta. Weird Fish planuje wypuszczać nowe tytuły w odstępie 2-3 lat, w trakcie których część zespołu będzie rozwijała dodatki oraz aktualizacje do obecnie wypuszczonych gier. Według zapewnień emitenta, na dzień dzisiejszy, poza grą „Oddyssey: Your Space, Your Way”, spółka posiada w swoim zapleczu, 2-3 nowe projekty gier.
Kluczowy partner jakim jest wydawca 505 GAMES
optymalizacja kosztów związanych z wydaniem i komercjalizacją gry;
dodatkowy aspekt marketingowy;
Spółka planuje wydawać nowe tytuły co 2-3 lata;
W zasobach spółki znajdują się jeszcze już wstępnie opracowane 2-3 projekty gier;
Brak innych strumieni przychodów;
Brak informacji o działaniach marketingowych emitenta;
Brak struktury kosztów ponoszonych przez spółkę;
Aspekt finansowy
Ile warta jest spółka tworząca gry?
Na podstawie ceny akcji serii E, tj. 190 zł oraz ich ilości równej 10 527 sztukom, wycena emisyjna prezentuje się następująco:
Post-money valuation= 121 991 970 zł
Pre-money valuation= 119 991 840 zł
Niewątpliwie są to duże wartości, które trudno poddać ocenie. Dla mnie osobiście, spółka nie jest aż tyle warta, z uwagi chociażby na fakt, iż nie posiada jeszcze w swoim portfolio żadnej sprzedanej gry. To, że emitent posiada kompetentny, doświadczony zespół deweloperski, umowę wydawniczą oraz nieskończony produkt w postaci gry o budżecie 8 mln zł nie świadczy o takiej wartości.
W moim przekonaniu, moglibyśmy rozmawiać o tak wysokiej wycenie w momencie pomyślnego debiutu obecnie rozwijanej gry. Natomiast, w sytuacji, gdy nie znamy jeszcze odbioru przez rynek wspomnianej produkcji, byłbym daleki od tak wysokich kwot. Tym bardziej nie przekonują mnie argumenty typu szacowana ilość sprzedaży równa 300 000 sztuk czy kapitałowe wsparcie przez wydawcę. Kategoryczne NIE!
Gdzie mogę kupić akcje? Co z zebranymi pieniędzmi?
Struktura cenowa emitowanych akcji firmy Weird Fish S.A.
Cele emisji- Wierd Fish S.A.
wdt_ID | Cel | Udział |
---|---|---|
1 | Rozpoczęcie prac pre-produkcyjnych na drugą grą | 50,00 |
2 | Finalizacja produkcji gry "Oddyssey: Your Space, Your Way" | 50,00 |
Cel | Udział |
Głównym celem emisji jest zebranie środków potrzebnych na produkcję i marketing pierwszego projektu „Oddyssey: Your Space, Your Way” oraz na rozpoczęcie prac nad kolejnymi produkcjami.
Cele emisji akcji oferowanych Weird Fish S.A.
Wniosek: Niestety, ale w kwestii emisji podchodzę bardzo subiektywnie. Nie dość, że emitent z niewiadomych przyczyn przekładał datę rozpoczęcia emisji, to jeszcze zastosował wysoką cenę emisyjną akcji. Z całym szacunkiem dla spółki, jej zasobów oraz potencjału, ale kwota 190 zł za 1 akcje serii E to lekka przesada. Tym bardziej, że gra jeszcze nie miała swego debiutu.
Debiut na giełdzie i polityka dywidendowa
W kwestii dywidendy nie zostały udostępnione informacje, co może być równoznaczne z tym, iż spółka nie przewiduje w najbliższym czasie jej wypłaty. Natomiast, emitent oświadczył iż, na przełomie Q3/Q4 2021 roku planuje wejście na rynek New Connect.
Z kolei to, da inwestorom możliwość do odsprzedaży akcji bądź ich zachowania w celu nabycia większej wartości oraz partycypacji w ewentualnych zyskach po przez wypłaty dywidendy.
Niestety, nie została podjęta w tym celu jeszcze stosowna uchwała! Aby to nie było tak jak podobnie miało to miejsce w przypadku wystartowania kampani na portalu Navigator Crowd w … czerwcu. (Przypomnę jeszcze raz, mamy lipiec 🙂 )
Podsumowanie
Wniosek: Weird Fish S.A. stanowi ciekawa propozycję dla osób szukających podmiotu w branży gamingowej. Niewątpliwie spółka ma potencjał na miano osiągnięcia pozycji podobnej do CD Projektu (tyle że w innej kategorii gaming’u).
Natomiast tak jak to bywa w tej branży, spółka narażona jest na opinię klientów docelowych. W momencie negatywnych opinii bądź niezadowolenia z zakupu po stronie klienta, wówczas może to negatywnie odbić się wynikach finansowych po przez zwrot zakupionych kopii bądź nawet spadek sprzedaży. Należy pamiętać, iż w takiej sytuacji , kurs ceny akcji na rynku NewConnect jest zagrożony deprecjacją.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
Spółkę założyły osobę, które dysponują ogromną wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami w zakresie produkcji gier. Poza zarządzaniem podmiotem, są w stanie dołączyć do wykonywanych prac jak każdy szeregowy pracownik;
Kompetentny, doświadczony zespół deweloperski firmy o bogatym portfolio;
Dobre podejście spółki, tzn. nie zaczynają od konceptu produktu a są już na etapie jego komercjalizacji;
Pierwszy produkt, tj. gra typu sandbox „Oddyssey: Your Space, Your Work” ma pojawić się w ofercie na przełomie Q3 i Q4 bieżącego roku;
Spółka planuje produkcję dodatków oraz rozwijanie wydawanych gier o nowe funkcjonalności. Również co 2-3 ma następować premiera nowego projektu.
Umowa wydawnicza zawarta z 505 Games, co poza dodatkowym marketingiem, stanowi superlatyw w postaci przerzucenia części kosztów, a również ryzyka związanych z komercjalizacją gry po stronie podmiotu wydawniczego;
-
Brak klarownego modelu biznesowego;
-
Ryzyko”nieodpowiedniego” spełniającego oczekiwania twórców przyjęcia ich produkcji prez graczy bądź negatywnych opinii, które również miałby wpływ na ilość zwrotów zakupionych kopii lub nawet spadek w ilościach zakupu nowych;
-
Duże uzależnienie podmiotu od jednego wydawcy;
-
Pomimo, mocnych superlatyw w postaci, pomysłu na produkt, sama gra, zespół jak również umowa wydawnicza itp. nie stanowią podstawy do tak niskiego procenta ofertowego w ramach emisji akcji serii E, tj. 1,89%.
-
Zbyt wysoka wycena spółki, tj. 121 991 970 zł ( kto to widział)
Comments 1