Oferta crowdfundingu pożyczkowego od Janusza Palikota dobiega ku końcowi. Poniżej znajduje się krótka analiza spółki dla osób, które wciąż rozważają inwestycje.
Mowa tu oczywiście o spółce Tenczynek Dystrybucja S.A., której zbiórka środków jutro dobiega końca. Do momentu napisania artykułu firmie udało się zachęcić 212 inwestorów. O postępie zebrania środków niestety póki co nie ma dokładnych. informacji
Po co ta spółka?
Wiele osób pewnie zastanawia się, dlaczego Janusz Palikot zdecydował się na powołanie kolejnego podmiotu, który na pierwszy rzut oka może wydawać się co dla niektórych nieuzasadnionym ruchem biznesowym.
Otóż nie do końca tak jest jak się wydaje i ruch ze strony byłego już polityka wygląda na przemyślane działanie wpisujące się w strategie całego konglomeratu (inaczej się tego nie da nazwać ) alkholowego, tj. Manufaktury Piwa, Wódki i Wina.
Jak wspomina sam Janusz Palikot, Tenczynek Dystrybucja S.A. odgrywa równie istotną rolę co m.in. dział marketingu.
Jaki jest jej cel?
Celem Tenczynek Dystrybucja S.A. jest zapewnienie dobrej dystrybucji produktów pozostałych podmiotów z grupy MPWIK. Obejmuje to nie tylko dostarczanie ich do obecnych kontrahentów, ale również na bieżąco uzupełaniane. Ponadto podmiot ten ma odpowiadać za dystrybucje numeryczną, czyli poszerzanie ilości sklepów, w których znajdują się owe produkty.
Jakie są to produkty?
Można by rzec bliżej nieokreślone. Spółka nadmienia jedynie kategorie jakimi są ubrania, napoje bezalkoholowe, książki, kosmetyki, produkty impulsowe oraz spożywcze. Szkoda, że nie zostały nadmienione żadne z konkretnych przykładów. Można się jedynie domyślać, że chodzi o pełną paletę towarów należących do pozostałych spółek Janusza Palikota.
Dostawcy,partnerzy
Niestety, tutaj również jest ubogość w ilości informacji. Zdanie pod tytułem:
"Kluczem efektywnego działania Tenczynek Dystrybucja jest współpraca z partnerami, którzy gwarantują silne wsparcie marketingowe dla sprzedawanych produktów"
nie za wiele wnosi do przedstawienia partnerów. Jest to zbyt ogólne i populistyczna pojęcie. Jedyną, jak narazie konkretną informacją są kraje, z których pochodzą dostawcy spółki. Są to głównie kraje Europy Zachodniej oraz kraje Europy Południowej. Wśród wymienionych państw znalazła się również Ukraina.
Na rodzimym rynku dostawcy pochodzą głównie z miejscowości położonej w centralnej oraz południowej Polsce.
Marketing i sieć sprzedaży
Spółka chwali się możliwościami marketingowymi w postaci znanych osobistości. Za przykład podaje Kubę Wojewódzkiego czy Janusza Palikota. Jak wiadomo nie jest to żaden wyczyn, skoro to leży w interesie pozostałych podmiotów z grupy (należących do nich) aby działania promocyjne były jak najbardziej skuteczne.
Nieco bardziej imponująco Tenczynek Dystrybucja S.A. wypada w przypadku infrastruktury sprzedaży w kraju.
Planowana siatka sprzedaży

Do 2023 roku, spółka chce 54 komórki sprzedaży w detalu oraz 27 w gastro.
Kwestie finansowe
W materiałach marketingowych Tenczynek Dystrybucja S.A. zawarła dane finansowe za rok 2021 oraz prognozę na 7 lat wprzód. Będąc szczerym są to „wymarzone” wyniki jakie chciałoby większość (jak nie każdy) inwestorów widzieć u emitentów.
Wyniki finansowe za 2021 [w tyś.]
wdt_ID | Kategoria | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Przychody ze sprzedaży towarów i materiałow | 295.228,00 | 354.274,00 | 383.797,00 | 413.320,00 | 442.843,00 | 472.366,00 |
2 | Koszty działalności operacyjnej | 269.732,00 | 320.925,00 | 349.519,00 | 375.341,00 | 400.906,00 | 423.698,00 |
3 | Zysk na sprzedaży | 25.496,00 | 33.349,00 | 34.278,00 | 37.978,00 | 41.937,00 | 48.667,00 |
4 | Pozostałe przychody operacyjne | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
5 | Pozostałe koszty operacyjne | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
6 | Zysk na działalności | 25.496,00 | 33.349,00 | 34.278,00 | 37,98 | 41.937,00 | 48.667,00 |
7 | Przychody finansowe | 625,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 | 0,00 |
8 | Koszty finansowe | 3.162,00 | 1.231,00 | 1.000,00 | 733,00 | 0,00 | 0,00 |
9 | Zysk brutto | 22.960,00 | 32.118,00 | 33.278,00 | 37,25 | 41.937,00 | 48.667,00 |
10 | Podatek dochodowy | 4.362,00 | 6.102,00 | 6.323,00 | 7,08 | 7.968,00 | 9.247,00 |
Spółka odnotowała na koniec ubiegłego roku aż 33,51 mln złotych przychodu ze sprzedaży towarów i materiałów. 28,281 mln stanowiły koszty wynikające z działalności operacyjnej. Zysk netto był równy 4,3 mln zł, a EBITDA 5,1 mln zł.
Obecny rok, według spółki, ma się odznaczyć znacznie lepszymi wynikami. Na dzień 31 grudnia 2022 spółka przewiduje odnotowanie aż 5-krotnie wyższego wyniku w stosunku do ubiegłego roku .Jak będzie to się okaże.
Natomiast w perspektywie kolejnych lat, wzrost wskaźników wydaje się być bardziej umiarkowany i już nie tak dynamiczny jak w 2022.
Prognoza wyników finansowych na lata 2022-2027 [w tyś.]
wdt_ID | Kategoria | 2021 |
---|---|---|
1 | Przychody ze sprzedaży towarów i materiałow | 295.228,00 |
2 | Koszty działalności operacyjnej | 269.732,00 |
3 | Zysk na sprzedaży | 25.496,00 |
4 | Pozostałe przychody operacyjne | 0,00 |
5 | Pozostałe koszty operacyjne | 0,00 |
6 | Zysk na działalności | 25.496,00 |
7 | Przychody finansowe | 625,00 |
8 | Koszty finansowe | 3.162,00 |
9 | Zysk brutto | 22.960,00 |
10 | Podatek dochodowy | 4.362,00 |
Oferta crowdfundingu pożyczkowego
Inwestorzy zainteresowani ofertą ze strony spółki mogą pożyczyć jej od 1 tyś. zł do nawet 20 tyś. zł. Tenczynek Dystrybucja S.A. w zamian obiecuje wypłacanie przez 12 kolejnych miesięcy odsetek, których oprocentowanie stanowi aktualny wskaźnik inflacji CPI powiększony o dany procent w skali roku.
Oferowany % w skali roku
wdt_ID | Lp. | Kwota [w PLN] | Oferowany procent w skali roku |
---|---|---|---|
1 | 1. | 1000-4999 | 0,20 |
2 | 2. | 5000-9999 | 0,25 |
3 | 10000-20000 | 0,50 |
Zabezpieczeniem pożyczki jest znak towarowy „Wyjebongo”. Jego wartość została wyceniona przez Grant Thorntona na niemal 17,2 mln zł.
Spółek w ten sposób chce pozyskać aż 11 mln zł. Środki te zostaną przeznaczone m.in. na działania związane z wprowadzaniem na rynek nowych produktów, zwiększeniu zatrudnienia a także zapewnieniu łańcucha dostaw.
Podsumowanie
Wnioski: Oferta crowdfudningu pożyczkowego od Tenczynek Dystrybucja S.A. nie wydaje się zła. Ba może powiedzieć, że jest wręcz korzystna dla inwestora.
Pozostaje tylko pytanie, czy jest uzasadniony sens przeprowadzania takiej akcji? Główny jej reklamodawca wspomina o rozwoju spółki i związanej z tym potrzebie zainwestowania pokaźnych środków.
Jednak w tym miejscy bym się zatrzymał i zastanowił, czy nie dużo korzystniejszym rozwiązaniem dla spółki byłby wolniejszy wzrost możliwy do zrealizowania w oparciu o generowane środki. W tych dość niestabilnych czasach, wydaje się być dużo rozsądniejszym wyjściem aniżeli zadłużanie się. Tym bardziej, że widmo spowolnienia gospodarczego nie będzie sprzyjało dla spółek ze wysokim stopniem zadłużenia i zbyt słabą płynnością finansową.