Ostatnimi czasy, ku zaskoczeniu samych właścicieli, firmy specjalizujące się w produkcji jak i dystrybucji szeroko rozumianego obuwia odznaczają wyraźnie zaskakujące wzrosty wolumenu sprzedawanych produkt. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, iż ostatnie 1,5 roku w większości czasu „przesiedzieliśmy” w domu. Powstaje więc pytanie, jakie czynniki kształtują owe zjawisko. Tym bardziej, że wraz ze wspomnianym wzrostem, popularyzuje się trend noszenia ekologicznych butów o niskiej szkodliwości dla środowiska i człowieka.
Jednym z sektorów tego rynku, który również uległ wspomnianemu wzrostowi jest rynek obuwia dziecięcego. Obecnie istnieje wiele firm, które kilka lat temu zdominowały ten segment rynku w oparciu o panujące wówczas trendy. Natomiast jak to zwykle bywa, nic nie trwa wiecznie.
Z biegiem lat i m.in. wzrostem dochodów, rodzice swoich pociech zaczęli przykuwać uwagę do specyfikacji obuwia jakie noszą. Poza estetycznym wyglądem rolę zaczęły odgrywać aspekty zdrowotne jak i jakość oraz pochodzenie materiałów z których zostały wykonane.
Powyższe zmiany dostrzegł na „własnej skórze” Pan Marek Kołtys, który poszukiwał zarówno zdrowego jak i estetycznego obuwia dla swoich dzieci. W wyniku braku znalezienia satysfakcjonującego go produktu, postanowił sam go stworzyć i niepostrzeżenie wedrzeć się na rynek obuwia dziecięcego.
Zapraszam do zapoznania się z poniższą analizą firmy Shoes For Fun S.A., która jest właścicielem marki obuwia dziecięcego Slippers Family.
Co to za podmiot?
Shoes For Fun S.A. to podhalański producent obuwia Slippers Family dla dzieci w wieku 1- 10 lat, zapewniający zdrowy rozwój ich stóp, tzn. bez płaskostopia i innych dolegliwości. Marka istnieje na rynku od 2013 roku. Początkowo była prowadzona pod egidą jednoosobowej działalności osobowej w przydomowym garażu. Jednakże luka, jaką jej założyciel – Pan Marek Sołtys – odnalazła, pozwoliła marce rozrosnąć się do rozmiarów małego przedsiębiorstwa. Spółka w prezentowanych materiałach marketingowych chwali się liczbą 60 000 klientów powracających po II i kolejną parę obuwia.
Historia spółki
Początek przedsięwzięcia sięga roku 2013, kiedy to Pan Marek Sołtys spostrzegł ( z własnej percepcji ) potrzebę wśród rodziców i ich pociech na ładne i „zdrowe” kapcie.Pod tymi dwoma przymiotnikami, kryje się nic innego jak możliwość zapobieganiu jak i korekcji powstających u dzieci wad postawy ( w tym m.in. przysłowiowego platfusa) za pomocą noszonego przez nie obuwia, które jednocześnie wyglądałoby estetycznie.
W tym samym roku rozpoczęła się jeszcze produkcja pierwszej kolekcji obuwia o nazwie Nature Foot jak również wystartowała kampania bilbordów promujących markę Slippers Family. Równo dwa lata później, liczba wyprodukowanego i sprzedanego obuwia sięgnęła poziomu 10 000 par. W wyniku potrzeby kontynuacji dalszego rozwoju, nastąpiło przejęcie zakładu produkcyjnego, które zbiegło się w czasie z przekształceniem jednoosobowej działalności gospodarczej w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie Shoes For Fun sp. z o.o.
Z dzisiejszej perspektywy podjęte ówcześnie decyzje zostały trafne podjęte. Już w sierpniu 2019 ( tj. 6 lat po uruchomieniu pierwszej produkcji) spółka mogła pochwalić się skalą prowadzonego przedsięwzięcia. Według informacji podanych w materiałach marketingowych, w sierpniu 2019 roku ilość dziennych zamówień przekroczyła poziom 100 par obuwia. Co więcej, wystąpienie pandemii wirusa COVID-19, przyczyniło się do już i tak zwiększonych wyników firmy w stosunku do lat ubiegłych. Dokładnie rok później, tj. w sierpniu 2020 roku, Shoes For Fun sp. z o.o. odnotowywał wzrost zamówień o 100% (200 par dziennie). Pierwszy kwartał bieżącego roku przyniósł równie dobre wieści, a mianowicie spółka uzyskała wynik lepszy aniżeli w przypadku działalności w 2018 roku.
Produkcja Shoes For Fun sp. z o.o. w latach 2017-2020
Dziś, z uwagi na ambitny cel biznesowy jaki Pan Marek Sołtys sobie wyznaczył, tzn. objęcie pozycji lidera w sprzedaży internetowej obuwia dla dzieci w Polsce, spółka ponownie przeszła przez proces zmian formalno prawnych i została przekształcona w spółkę akcyjną – Shoes For Fun S.A.
Jest to nowy podmiot stanowiący kontynuację prowadzonej działalności biznesowej nieprzerwanie od 2013 roku, utworzony na potrzeby pozyskania środków z emisji akcji w ramach rozpoczętej właśnie kampanii crowdfudnignowej.
Garść informacji o stanie faktycznym emitenta
Shoes For Fun S.A. to spółka akcyjna, która ( jak zostało to przed chwilą nadmienione) została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym dnia 26 lipca bieżącego roku. Kapitał zakładowy wynosi 100 000 zł i został wpłacony w całości. Dzieli się on na 100 000 akcji o wartości nominalej 1,00 zł każda.
Na dzień sporządzenia dokumentu ofertowego, jedynym akcjonariuszem Shoes For Fun S.A. jest jej prezes oraz pomysłodawca całej idei – Pan Marek Sołtys.
Akcjonariat Shoes For Fun S.A.
Organy Nadzorcze
Do organów nadzorczych spółki zalicza się jednoosobowy Zarząd oraz trzyosobową Radę Nadzorczą.
Wniosek: Shoes For Fun S.A. to podmiot, który powstał z potrzeby jego głównego założyciela i inicjatora. Trafne spostrzeżenia dotyczące rynku obuwia dla dzieci do lat 10 pozwoliły jasno sprecyzować działalność biznesowową, której podjął się Pan Marek Sołtys. Zaczynając od jednoosobowej działalności, w szybkim tempie dotarł aż do miejsca, w którym zarządza w pełni funkcjonującym podmiotem prawnym o uzyskanej już renomie, przychodach, a co najważniejsze z posiadanym katalogiem produktów. Strategia małych kroczków, okazała się skuteczna, tzn. weryfikacja założeń w oparciu o najprostszą formalną działalność, a następnie tworzenie większych podmiotów, dostosowanych do potrzeb i możliwości ich założycieli i pracowników.
Propozycja wartości
Shoes For Fun S.A. prowadzi swoją działalność biznesową w branży obuwniczej. Z racji osobistych przyczyn, które skłoniły Pana Marka do rozpoczęcia kariery przedsiębiorcy, podmiot ten specjalizuje się w opracowywaniu, a następnie produkcji i sprzedaży obuwia marki dziecięcego dla chłopców i dziewczynek o prozdrowotnych właściwościach. Grupa docelowa spółki to dzieci przedziale wiekowym od 1 do 10 lat.
Kilka słów o marce emitenta
Emitent stworzył nową markę obuwia dziecięcego o nazwie Slippers Family, który w przeciwieństwie do istniejących już konkurentów wyróżniać się ma jakością i pochodzeniem użytych materiałów, które finalnie mają przełożyć się ich zastosowanie oraz wygląd.
W tym celu, spółka przykuwa szczególną uwagę, by oferowane produkty pod marką do niej należąca faktycznie spełniały wszelkie normy braku szkodliwych elementów dla życia i zdrowia dziecka. W prezentowanych materiałach, Shoes For Fun S.A. zapewnia o spełnianiu wszelkich norm organizacji Oeko-Tex, która przydział certyfikat poświadczający brak obecności 100 najbardziej niebezpiecznych substancji zagrażających klientowi docelowemu.
Emitent w swojej ofercie przewidział również buty wegańskie.
Ponadto, spółka wychodzi o krok dalej i stosuje również politykę prośrodowiskową w dystrybucji swoich produktów. Obuwie marki Slippers Family pakowane są w kartonowe pudełka wykonane z pulpy drzewnej. W celu dodatkowej ich ochrony przed czynnikami zewnętrznymi takimi jak deszcz , wiatr czy woda, epitet wykorzystuje biodegradowalne torby wykonane z biografia-plastiku.
Oferta produktowa spółki
W ramach posiadanej marki Slippers Family, emitent przekłada swoim obecnym oraz potencjalnym klientom ponad 100 wzorów par butów dziecięcych. Według opinii konsumentów jak i pracowników samej spółki, obuwie spółki idealnie sprawdza się w szczególności w szkołach, żłobkach i przedszkolach.
Aczkolwiek, w ofercie znajduje się o wiele więcej modeli butów o różnorakim przeznaczeniu. Począwszy właśnie od wspomnianych placówek oświaty, przez sport (tenisówki, czy buty na basen) po wydarzenia okazjonalne i święta.
Cena
Jak to zwykle bywa, jeżeli jest coś dobrze wykonane, to nie musi to być tanie ( pojęcie względne). Średnia cena obuwia marki Slipper Family ( bez względu na jego przeznaczenie) zaczyna się od 99,90 zł. Najdroższy dostępny model jaki udało mi się w sklepie internetowym emitenta znaleźć kosztowały 169,90 zł i dotyczyło to konkretnego modelu o konkretnym rozmiarze, tj. Lordsy Slippers Family Swarne rozmiar 33.
Emitent stosuje fajną i (uważam, że) sprawiedliwą politykę cenową. Tzn., wielkość cena konkretnego modelu obuwia zależy od rozmiaru stopy dziecka. Im mniejsza stopa tym mniejsza różnica pomiędzy ceną bazową a faktyczną.
Stan obecny
Na dzień pisania artykułu w ofercie sklepu internetowego spółki dostępnych było aż 113 modeli butów dla dzieci oraz 9 modeli worko-plecaków.
Wybrane obuwie marki Slippers Family


















Wniosek: Propozycja wartości oferowana przez produkty marki Slipper Family skutecznie odnalazła dla siebie niższe na i tak już konkurencyjnym rynku obuwia dziecięcego. Przemyślany dobór nieszkodliwych materiałów, uwzględnienie istotnych aspektów dla rodziców oraz elementów wizualnych przyczyniło się do powstania niekwestowanego hitu. Potwierdzeniem tego wydaje się być liczna plejada gwiazd, które stały się klientami marki w wyniku poszukiwania odpowiedniego obuwia dla swych pociech.
Jedyną kwestią pozostaje cena. W przypadku niektórych modeli, wydatek na poziomie 169,90 zł może stanowić zbyt duże obciążenie domowego budżetu. Tym bardziej, jeżeli weźmiemy pod uwagę, jak szybko dzieciom w tym wieku zmieniają się proporcje ciała, a także w jak krótkim czasie potrafią „zużyć” noszoną odzież.
Propozycja wartości skupiona łącząca aspekty prozdrowotne z wizualnym wyglądem noszonego obuwia;
Wysoka jakość materiałów i ich bierna szkodliwość dla skóry dziecka;
Szeroki wybór obuwia wśród dostępnych modeli (praktycznie) na każdą okazję;
Prośrodowiskowa polityka – ekologiczne opakowania oraz wegańska linia butów;
Produkt zyskał uznanie wśród szerokiego grona gwiazd, którzy niedawno stali się rodzicami;
Cena;
Zespół
- posiada ponad 25-letnie doświadczenie w marketingu;
- twórca marki Jan Niezbędny i Teraz Polska;
- były współwaściciel firmy konsultingowej;
- wdrażanie strategii w Polskich Spółkach Giełdowych, m.in. Graal, Pamapol etc.
- posiada ponad 30-letnie doświadczenie w produkcji obuwia;
- w przesłości pracował dla takich firm jak NZPS „Podhale”, Wojas, Mrugała;
- kształtował potencjalnych adeptów obuwniczego fachu w szkole obuwniczej w Nowym Targu;
- posiada doświadczenie zawodowe zdobywane na kilku stanowiskach w firmie Estee Lauder w wyniku współpracy z kilkoma międzynarodowymi rynkami;
- odpowiedzialna za wdrażanie nowych produktów, kontrolowanie ich jakości, opracowywanie planów produkcyjnych jak i podejmowanie działań marketingowych.;
- posiada doświadczenie w finansach zdobyte w międzynarodowych korporacjach takich jak PwC, Deloitte oraz EY;
- absolwent programu MBA we Francji w Rouen;
- odpowiedzialna za wdrażanie nowych produktów, kontrolowanie ich jakości, opracowywanie planów produkcyjnych jak i podejmowanie działań marketingowych;
- posiada doświadczenie we wdrażaniu dużych projektów rekrutacyjnych oraz know-how dotyczący implementacji nowoczesnych systemów sprzedaży internetowej;
- Twórca firmy rekrutacyjnej „Allcass Direct” operującej w 3 krajach (Polska, Ukraina, Filipiny)
- posiada liczne doświadczenie jako aktor, reżyser i gwiazda dużych formatów;
- stanowi wartość dodaną dla spółki dzieląc się z nią doświadczeniem jako zapracowany ojciec dwójki dzieci;
Model biznesowy
Strategia biznesowa Shoes For Fun S.A. oparta została na celowości dokonywanego zakupu obuwia dziecięcego jaka przyświeca rodzicom w jego trakcie. I tak oto, głównym założeniem emitenta jak i marki Slippers Family jest specjalizacja w obrębie produkcji butów przeznaczonych do placówek oświatowych jak i domu. W celu uniknięcia ryzyka powstania podróbek oferowanych produktów, spółka zadbała o zastrzeżenie wzorów i nazw w Polsce oraz Unii Europejskiej.
Produkcja, sprzedaż, dystrybucja
Jak zostało to wspomniane na początku, emitent 4 lata temu przejął zakład produkcyjny, w którym od tamtej pory produkuje unikalne wzory własnego obuwia otrzymywane z działu projektowego. Za wytwarzaniem nowych par butów stoją w większości mistrzowie szewscy, którzy ręcznie tworzą kolejne modele. Takie rozwiązanie pozwala nie tylko na optymalizacji kosztów po przez eliminacje pośredników, ale także dostosowanie wielkości produkcji do zgłaszanego przez rynek popytu.
Dlaczego to takie ważne?
Otóż, spółka prowadzi sprzedaż swoich butów jedynie za pomocą własnego sklepu internetowego. Nie jest to może do końca rozwiązanie idealne . Niektórzy rodzice woleliby fizycznie przymierzyć obuwie na stopach dziecka aniżeli „w ciemno” zamawiać konkretny rozmiar. Jednakże, taki kanał dystrybucji produktów stał się bardo popularny w obecnych czasach ( skutek pandemii COVID-19). Co więcej, rozwiązanie to pozwala dostrzec wymierne korzyści finansowe, tzn. emitent zapewnia o realizowaniu dość zwiększonej marży brutto na sprzedaży w porównaniu do pozostałych firm z branży. Z kolei to pozwala na zastosowanie zdecydowanie niższych, konkurencyjnych cen.
Stanowi to również pośrednią odpowiedź na znacznie lepsze wyniki finansowe w momencie trwania pandemii, kiedy to pozostałe firmy mimo równie znacznych wyników sprzedaży ponosili również wysokie koszty z tytułu zamkniętych lokali w galeriach handlowych.
Marketing
Co prawda spółka (podobnie jak 80% emitentów) nie podała informacji odnośnie działań marketingowych przyczyniających się do wzrostu rozpoznawalności marki, ale świadomie bądź nie dała dowód, że ma ten aspekt również na uwadze.
Co mam na myśli?
Otóż, Shoes For Fun S.A. nawiązał współpracę z jednym z najsłynniejszych polskich aktorów – Tomaszem Karolak, który stał się twarzą prowadzonej właśnie kampanii oraz ambasadorem całej marki Slippers Family. Co istotne, z punktu potencjalnych klientów, Pan Tomasz prywatnie jest ojcem dwójki dzieci, a to pozwala domniemywać, że przy podejmowaniu decyzji o udzieleniu wsparciu, nie grały rolę tylko względy finannsowe.
Prognozy
Niestety, po tak miłym odbiorze marki przyszedł czas na przełknięcie czary goryczy. Emitent, mimo (jak sam zapewnia) rewelacyjnych wyników sprzedażowych i finansowych, nie podał do informacji publicznej danych dotyczących prognozowanych ilości sprzedanych par butów, kosztów oraz przychodów w następnych latach.
Podobnie, brakuje informacji odnośnie długofalowego ( perspektywa 5-10 lat) celu biznesowego, jaki emitent chce zrealizować.
Oparcie strategii biznesowej na trafnych spostrzeżeniach dotyczących rynku obuwniczego;
Posiadanie przez spółkę własnego zakładu produkcyjnego, co pozwala na kontrolę jakości wytwarzanych par butów oraz optymalizację skali ich produkcji;
Optymalizacja kosztów po przez rezygnację z tradycyjnych kanałów dystrybucji (sklep stacjonarny) oraz pośredników;
Odpowiedni dobór ambasadora marki Slippers Family – aktor Tomasz Karolak, który jest również ojcem dwójki małych dzieci – przyczyniający się do wzrostu wiarygodności trafnego wyboru zakupowego;
Brak przedstawionych działań marketingowych promujących podmiot, markę oraz jej produkty wśród potencjalnych i już obecnych klientów;
Brak informacji odnośnie spodziewanych wyników sprzedażowych i finansowych w kolejnych latach;
Brak informacji odnośnie długoterminowego celu biznesowego;
Kondycja finansowa
Na stronie emisji akcji firmy Shoes For Fun S.A. został umieszczony dokumenty ofertowy wraz ze sprawozdaniem finansowym Shoes For Fun sp. z o.o. za rok 2019 oraz 2020.
Z uwagi na fakt, iż przedsięwzięcie Pana Marka Sołtysa etapami ewoluowało z jednoosobowej działaności gospodarczej do obecnej formy prawna tj. Shoes For Fun S.A., która istnieje dopiero od niespełna 2 miesięcy, przegląd wyników będzie dotyczył tylko i wyłącznie poprzedniej formy , tj. spółki z o.o.
Składniki majątkowe 2020
Na koniec roku obrotowego, tj. 31 grudnia 2020 roku, emitent odnotował wartość aktywów i pasywów na poziomie 1 126 743,74 zł każdy, co stanowi ich wzrost o 38,38% w porównaniu z rokiem 2019.
Wartość aktywów i pasywów Shoes For Fun sp. z o.o. w latach 2019-2020
- Zapasy (254 865,10 zł)
- z czego 249 865,10 zł stanowią towary a pozostałe 5 000 zł to zaliczki na dostawy i usługi;
- Należności krótkoterminowe ( 36 040,98 zł)
- z czego 16 300,16 są z tytułu dostaw i usług o okresie spłaty do 12 miesięcy, a pozostała kwotę w wysokości 11 240,92 zł i 8 500 zł stanowią z tytułu podatków, dotacji oraz inne.
- Inwestycje krótkoterminowe ( 646 167,04 zł)
- w całości są to środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych podmiotu.
- Kapitał (fundusz) podstawowy (100 000,00 zł)
- Kapitał (fundusz) zapasowy ( 150 000,00 zł)
- Zysk (strata) z lat ubiegłych (333 854,00 zł)
- Zysk (strata) netto (329 020,24 zł)
Pozostałe 19% wartości pasywów stanowią zobowiązania i rezerwy na zobowiązania. Kwota 213 869,50 zł to pieniądze generowane przez zobowiązania krótkoterminowe, na które składają się zobowiązania z tytułu:
- dostaw i usług, o okresie wymagalności do 12 miesięcy (28 628,81 zł);
- podatków, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych tytułów publicznoprawnych (110 379,26 zł);
- wynagrodzeń (44 856,43 zł);
- inne (30 005,00 zł).
Przychody, koszty i zyski
Niewątpliwie po zapoznaniu się charakterem prowadzonej działalności jak i portfolio produktowym emitenta, nie można zaprzeczyć, iż stanowi on mocnego gracza na rynku obuwia dziecięcego. Potwierdzeniem tego zdają się być osiągane coraz to wyższe przychody spółki, której zarząd chętnie chwali się również w materiałach marketingowych.
Przychody Shoes For Fun sp. z o.o. w latach 2017-2020
Na początku istnienia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, tj. w 2017 roku, marka Slippers Family wygenerowała przychody w wysokości 817 977,93 zł. W kolejnych latach, wynik ten średnio rósł o 55,60% rok do roku. I tak oto na koniec 2019 roku ( tuż przed pandemią) Shoes For Fun sp. z o.o. odnotował przychód w wysokości prawie 2 mln zł. Dokładnie było to 1 912 907,51 zł. Natomiast w ostatnim zakończonym roku, tj. 2020, wskutek sytuacji epidemiologicznej w kraju i na świecie spółce udało się powiększyć je o nieco ponad 1 mln zł, dobijając tym samym do granicy 3 mln zł.
Niestety, emitent tak ochoczo nie chwali się już kosztami w prezentowanych materiałach. Ale to nic nie szkodzi. W załączonych sprawozdaniach finansowych Shoes For Fun sp. z o o można uzyskać taką informację chociażby za rok 2019 i 2020.
Koszty Shoes For Fun sp. z o.o. w latach 2019-2020
Shoes For Fun sp. z o.o. na przełomie lat 2019/2020 odnotowywał koszty związane z wytworzeniem sprzedawanych produktów, procesu sprzedaży, a także koszty ogólnego zarządu i pozostałe koszty operacyjne.
W 2020 roku, największe nakłady finansowe spółka musiała ponieść w związku z zarządem. Jest to kwota 858 670,86 zł, która i tak w porównaniu do roku poprzedzającego, tj. 2019, jest o 26,95% niższa.
Drugim istotnym wydatkiem stanowią koszty związane z wytworzeniem sprzedanych przez podmiot produktów. W 2020 roku był on równy 468 220,46 zł i w porównaniu do roku 2019 stanowił on wzrost o 141,48%. W głównej mierze jest to związane z zwiększeniem wolumenu sprzedaży.
Kolejną kwestią są koszty związane ze sprzedażą. W 2020 roku wyniosły one 1 000 421,98 zł. Co ciekawe, w roku poprzedzającym przyjęły one wartość 0,00 zł.
Ostatnią dość mocno rzucająca się w oczy pozycja są inne koszty operacyjne, których wartość w 2020 roku wyniosła aż 227 273,56 zł. Rok wcześniej, kwota ta była niższa o 877,25%.
Zysk Shoes For Fun sp. z o.o. w latach 2019-2020
Pomimo tak wysokich kosztów, Shoes For Fun sp. z o.o. odnotował (moim zdaniem) zadawalające wyniki finansowe w postaci zysku na poziomie 329 020,24 zł zysku netto na koniec roku ubiegłego. Stanowił on spadek o zaledwie 2,49%, co nie jest powodem do niepokoju. Wciąż należy pamiętać, iż podmiot jest na etapie przyspieszonego rozwoju, a także podejmuje kroki w celu jego sprostaniu, w tym m.in. oferta publiczna akcji.
Niestety (jak zostało to wspomniane już wcześniej) emitent nie podał informacji odnośnie spodziewanych przychodów na koniec bieżącego okresu obrachunkowego jak i kolejnych. Pocieszający może być jedynie fakt, iż porównując wyniki za pierwsze półrocza, w 2021 roku Shoes For Fun sp. z o. o. wygenerował przychód w wysokości 1 527 319,36 zł ( wzrost o 29,92% w stosunku do wyników za I półrocze 2020)
Wniosek: Prezentowane przez emitenta dane finansowe mówią same za siebie. Spółka ma stabilną sytuację finansową. Jest podmiotem, który generuje zauważalne zyski i ciągle się rozwija. Niewątpliwie jednym z czynników, na które zarząd spółki miał wpływ, była decyzja o oparciu kanału sprzedaży jedynie na własnym sklepie internetowym, co niewątpliwie pozwoliło uniknąć znacznych kosztów. Szczególnie tych związanych z okresami lockdown’ów w Polsce.
Wycena
Na podstawie ceny akcji serii B i C oraz oferowanej ich ilości , wycena emisyjna prezentuje się następująco:
Post-money valuation= 12 000 000 zł
Pre-money valuation= 10 000 000 zł
Z całym szacunkiem dla Pana Marka Kołtysa i całego jego zespołu, ale wycena emisyjna oparta na cenie przekładanych inwestorom akcji jest zbyt wysoka jak na podmiot, który generuje rocznie zysku ok. 400 tys. zł. Osobiście uważam, że jest ona zawyżona o co najmniej 60 % w ujęciu pre-money valuation.
Zrozumiały jest fakt, wyrzeczeń oraz kosztów jakich sam prezes i założyciel musiał ponieść, nie mniej jednak nie jest to powód do stosowania tak wysokiej wyceny.
Emisja
Kampania crowdfundingowa w ramach której można nabyć prawa do akcji spółki i Shoes For Fun S.A. ruszyła wczoraj nad ranem na platformie beesfund.com. Planowo ma potrwać do 22 grudnia ( według dokumentu ofertowego).
Potencjalni inwestorzy mogą nabyć łącznie 78 947 sztuk akcji serii B oraz C (struktura cenowa w tabeli poniżej). Stanowi to 16,67% wszystkich akcji spółki, w zamian za 2 000 052,57 zł.
Ilość i cena oferowanych akcji serii B i C.
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 91,50 | 3.279 |
2 | 2. | C | 101,67 | 16.721 |
Jak zostało to już wcześniej nade minione przy okazji wyceny, oferowana cena emisyjna za jedną sztukę akcji nowej serii E jest dość mocno wygórowana. Tym bardziej, że w okresie pomiędzy I a II emisją, nie zmieniło się aż tyle ile miało się zmienić według prezentowanych wcześniej planów spółki.
Przechodząc do samych podstaw wyemitowania nowych akcji. Głównym celem jest pozyskanie kapitału niezbędnego do domknięcia aktualnie prowadzonych inwestycji w Lublinie i Wrocławiu, a także podjęcia się stworzenia nowej lokalizacji Alkotek’i w Warszawie.
Struktura rozdysponowania zebranych środków z emisji akcji serii B i C
Największe środki, tzn. 1,5 mln zł (33,33%), emitent chce przeznaczyć na działania związane z automatyzacją procesów produkcji (500 tyś. zł), rozbudową powierzchni magazynowej (500 tyś. zł), a także zwiększenie stanów magazynowych (500 tyś. zł). Wszystkie czynności wykonane w ramach wymienionych powyższej obszarów mają zapewnić zwiększeniu i sprostaniu zakładanej dynamice sprzedaży.
Pozostałe 0,5 mln , Shoes For Fun S.A. chce przeznaczyć odpowiednio po 200 i 300 tys. zł na zwiększenie produkcji obuwia po przez zlecenia na zewnątrz, a także na działania marketingowe ( w tym budowanie świadomości o istnieniu marki). Szkoda, że szczególnie te ostatnie nie zostały konkretnie przedstawione w modelu biznesowym.
Debiut giełdowy i możliwość exitu
Ku mojemu zaskoczeniu, zarząd Shoes For Fun S.A. ma całkiem sporo to zaoferowania swoim przyszłym akcjonariuszom.
Debiut giełdowy
Wbrew wszechobecnej presji w stosunku do spółek biorących udział w crowdbfudningu, Shoes For Fun S.A. nie spieszy się z wejściem na rynek regulowany. Według zamieszczonych na stronie informacji, można wywnioskować, że na pierwszym miejscu Zarząd oraz Rada Nadzorcza spółki na pierwszym miejscu stawia przede wszystkim jej rozwój. W związku z tym, jeżeli faktycznie zostaną spełnione oczekiwania co do emisji i rozwoju wydarzeń a także sytuacji makroekonomicznej, debiut spółki przewidziany jest na 2025 rok.
Wykup akcji
Zarząd omawianego podmiotu zamierza zaoferować pozostałym akcjonariusz możliwość dobrowolnej odsprzedaży akcji za 107% ceny emisyjnej. Warunkiem koniecznym do zrealizowania planowanych działań jest proces debiutu spółki. W przypadku, gdy nie dojdzie on do skutku do 2025 roku, wówczas zarząd złoży propozycje akcjonariuszom.
Polityka dywidendowa
Zarząd spółki cały zysk za rok 2020 chce przeznaczyć na rozwój firmy. Natomiast w kolejnych latach przewiduje on wypłatę dywidendy w postaci 30% zysku za rok 2021 i 2022, a w kolejnych latach 40%. Oczywiście wysokość ta uzależniona będzie od stopnia realizacji strategii rozwoju firmy oraz sytuacji makroekonomicznej na świecie.
Podsumowanie
Wniosek: Shoes For Fun S.A. niewątpliwie stanowi wyjątek wśród prezentowanych obecnie na platformach crowdfundingowych podmiotów. Co najważniejsze,z punktu potencjalnego inwestora, to fakt, iż spółka jest w stanie wygenerować już zysk. Tak naprawdę największe ryzyko oraz koszty zostały już poniesione przez właściciela i prezesa podmiotu, który w trakcie ubiegłych 8 lat tworzył i rozwijał markę Slippers Family praktycznie od zera.
Niemniej jednak, trzeba pamiętać o drugiej stronie medalu jakimi są „wady” omawianej spółki. To co niewątpliwie powinno stanąć na pierwszy miejscu to długofalowy cel biznesowy do którego dąży emitent, jak również cena jednostkowa oferowanych akcji. Są dwie podstawowe rzeczy, które odrazu rzucają się w oczy. Dodatkowo brakuje ze strony emitenta informacji odnośnie spodziewanego wolumenu sprzedaży w kolejnych latach, prognoz dotyczących przychodów i kosztów, jak również opracowanej strategii marketingowej.
Podsumowując, Shoes For Fun S.A. to spółka, która warta jest poświęcenia uwagi, by zapoznać się czy odpowiada osobistym oczekiwaniom i wpisuje się do posiadanego portfela inwestycyjnego.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
-
Podmiot, który jest właścicielem dobrze już znanej marki Slippers Family rozwijanej uprzednio pod egidą jednoosobowej działalności biznesowej jej pomysłodawcy;
-
Produkt w postaci ładnych i zdrowych butów dla dzieci, który powstał z potrzeby i stworzył dla siebie niższe na rynku;
-
Wysoka jakość wykonania;
-
Przystępna cena w większości przypadków modeli;
-
-
Znaczący rozwój spółki w trakcie ostatnich 4 lat;
-
Zasoby spółki w postaci własnego zakładu produkcyjnego oraz kanału sprzedaży jakim jest sklep internetowy;
-
Dobra sytuacja finansowa podmiotu;
-
Odnotowuje zauważalne zyski;
-
-
Rozpoznawalna marka, ktora posiada już rzesze swoich klientów;
-
Zdobycie uznania przez gwiazdy;
-
Ambasadorem marki jest Tomasz Karolak;
-
-
Szeroka (jak na obecny stan rynku crowdfundingu w Polsce) oferta korzyści dla przyszłych akcjonariuszy;
Zbyt wysoka wycena jednostkowa oferowanych akcji, a w związku z tym również zbyt wysoka wycena spółki;
Brak przedstawionego długofalowego celu biznesowego emitenta;
Brak informacji i prognoz dotyczących rozwoju spółki, wolumenu sprzedaży oraz przychodów i kosztów w kolejnych latach;
Brak opracowanej/ przedstawionej strategii marketingowej i działań związanych z podnoszeniem wśród potencjalnych klientów świadomości o istnieniu marki;