Zgodnie z zapowiedzią, zasiadłem do analizy spółki Salad Story S.A. oraz jej oferty publicznej realizowanej w ramach crowdfundingu udziałowego. Obecnie prowadzona kampania odbywa się we współpracy z platformą beesfund.com.
- Spółka chce pozyskać
3,53,2 mln zł na skalowanie prowadzonej działalności; - Oferta publiczna dotyczy akcji serii C i D stanowiących 4,95% całego akcjonariatu;
- Cena emisyjna akcji zaczyna się od 490 zł;
Jest to pierwsza spółka, przy analizie której odstąpiłem od systemu oceniania. Każda kolejna analiza będzie dokonywana w ten sam sposób.
Aktualizacja z dn. 23.06.2022
Salad Story S.A. odpowiedzi na zadane przeze mnie pytania (znajdziecie je pod tym linkiem). Wraz z przesłanym e-mialem zostałem poproszony o skorygowanie/uzupełnienie analizy o przesłane przez spółkę komentarze. Znajdziecie je w umieszczone tekście pod kolorem czerwonym.
Co to za podmiot?
Salad Story S.A. to spółka, której początki sięgają końca pierwszej dekady tego tysiąclecia. Mowa tu o roku 2007, kiedy to powstała spółka Salad Story sp. z o.o.
Komentarz spółki: Działalność operacyjną od 2007 roku prowadziła (do 2019) Salad Story Sp. z o.o. Spółka Komandytowa, której Salad Story Sp. z o.o. była komplementariuszem. Obie spółki powstały we 2007 roku.
Cel przedsięwzięcia
Idea, która przyświecała projektowi oparta była na stworzeniu nowej kategorii „fast food’u”, który wbrew ówszczesnym przekonaniu, serwowałby zdrowe jedzenie w krótkim czasie. Pomysłodawczynią konceptu i jednocześnie założycielką podmiotu była Anna Krajewska, która po dziś dzień czuwa nad ofertą sieci oraz jakością serwowanych produktów.
Początki i dalszy rozwój
Pierwszy lokal został usytuowany w Złotych Tarasach. „W tamtych czasach” był to pewien powiew świeżości na rynku usług gastronomicznych, gdzie królowały niezdrowe fast foody znanych marek zagranicznych.
Od tamtego czasu, spółka rozwijała się w szybkim tempie. Wraz ze wzrostem nowych klientów, otwierano nowe lokalizacje. W 2019 roku, została powołana spółka akcyjna o tej samej nazwie.
Komentarz spółki: W 2019 roku Salad Story Sp. z o.o. Spółka Komandytowa została przekształcona (w trybie zapisów Ksh) w Salad Story Spółka Akcyjna, przejmując, w szczególności, wszystkie aktywa i zobowiązania spółki komandytowej.
Okres 2020-2021, kiedy trwała pandemia i zostały wprowadzone w związku z tym lockdowny nie „położyły” spółki. Z informacji zawartych w materiałach marketingowych można wyczytać, że Salad Story S.A. wyszedł silniejszyc (wrócę do tej kwestii później).
W 2022 roku, zgromadzenie wspólników spółki Salad Story S.A. podjęło uchwałę o emisji akcji.
Formalna strona spółki
Akcjonariat Salad Story S.A.
Zgodnie z wypisem aktu notarialnego, istnieje pewna rozbieżność w kwestii kapitału zakładowego. W akcie widnieje kwota 1 mln zł, natomiast w dokumencie informacyjnym 1,027 mln zł.
Ponadto ze wspomnianego dokumentu, można dowiedzieć o strukturze właścicielskiej emitenta. Obecnymi akcjonariuszami jest Anna Krajewska (pomysłodawczyni i założycielka) oraz firma Movens Ventures 3 sp. z o.o. Niestety nie podano informacji o dokładnej ilości posiadanego akcjonariatu przez każdego ze wspólników.
Emitent, w treści e-maila przekazał aktualny odpis KRS, w którym nie występuje owa rozbieżność. Ponadto ujawnił on informacje o dokładnej ilości posiadanego przez każdego ze wspólników akcjonariatu. Szczegóły poniżej.
Struktura właścicielska Salad Story S.A.


Władze i organ nadzorczy
Zarząd jest jednoosobowy i stanowi go prezes zarządu – Anna Krajewska. Natomiast organem nadzorującym jego prace jest Rada Nadzorcza. Składa się ona z 3 osób (zgodnie z KRS).
Komentarz spółki: Rada Nadzorcza Spółki składa się z 4 osób (KRS, Dział 2, Rubryka 2):
1. Michał Leśniewski
2. Maciej Krajewski (brat założycielki)
3. Radosław Rejman
4. Łukasz Pawłowski
Silver Spoon sp. z o.o.
W zamieszczonych na stronie emisji materiałach widnieje informacja o markach należących do grupy kapitałowej Salad Story S.A. Jedna z nich, tj. „WrapMe!” jest prowadzona przez spółkę zależną w oparciu o umowę operatorską. Mowa tu o Silver Spoon sp. z o.o. , która należy w 100% do Salad Story S.A. Funkcję prezesa zarządu pełni Pani Anna Krajewska.
Spółka w okresie od kwietnia 2020 do czerwca 2021 była zawieszona z uwagi na ograniczenia administracyjne na działalność gastronomiczną. Sprzedaż dań tej marki została przeniesiona na ten czas do lokali Salad Story .
Komentarz spółki: Silver Spoon Sp. z o.o. jest jedyną spółką zależną Salad Story S.A. Informacje o tej spółce znajdują się w odpowiedziach na pytanie 2, oraz na stronie emisji href=”https://emisja.saladstory.com/dyskusja#dyskusja”
Wnioski: Salad Story S.A. to znana większości osób firma, która na rynku gastronomii funkcjonuje już 15 lat. Z kolei to świadczy o doświadczeniu, jakie jej pracownicy jak i sama pomysłodawczyni w tym okresie zebrała.
Akcjonariat spółki nie jest do końca przejrzysty, ale wiadomo przynajmniej,że należy on zarówno do pierwotnej właścicielki jak i firmy Movens Ventures 3 sp. z o.o., której przedstawiciele zasiadają w organie nadzorczym emitenta.
Pytania jakie się rodzą to, ilość posiadanych akcji przez każdego z akcjonariuszy oraz w jakim celu „znalazł” się tam akcjonariusz o nazwie „Movens Ventures 3 sp. z o.o.”
Komentarz spółki: Movens Ventures 3 Sp. z o.o. jest wehikułem inwestycyjnym funduszu inwestycyjnego inwestującego w spółki o wysokim potencjale rozwoju. Więcej informacji na stronie emisji https://emisja.saladstory.com/#team oraz na stronie funduszu href=”https://movenscapital.com/”>
Drugą kwestią pozostaje spółka Silver Spoon sp. z o.o., która swego czasu miała wysokie zobowiązania kredytowe, za które zresztą odpowiada Salad Story S.A. Natomiast o tym, napisze przy omawianiu kondycji finansowej emitenta.
Propozycja wartości
Oferta emitenta skupia się wokół usług gastronomicznych realizowanych w krótkim czasie. Odbywa się w ramach trzech marek należących do emitenta. Są to: Salad Story, Wrapme! by Salad Story oraz Haru Ramen & More.
Salad Story
Menu
Marka, której celem jest promowanie świadomego i zdrowego odżywiania przystępnego czasowo i cenowo. Menu składa się z 8 kategorii. Są to:
- sałatki (10 pozycji);
- bowl na ciepło (3 pozycje);
- wrapy (6 pozycji);
- vegan burgery (3 pozycje);
- dressingi (11 pozycji);
- zupy (1 pozycja);
- soki (4 pozycje);
- sweety (1 pozycja);
Dodatkowo, restauracja umożliwia skomponowanie 3 własnych produktów. Są to: wrap, bowl oraz sałatka. Usługa ta polega na wyborze danych składników z oferowanej palety.
Dostępność
W ramach sieci Salad Story, spółka prowadzi 20 lokali (najczęściej zlokalizowane w galeriach handlowych), gdzie konsumenci mogą zakupić dania w formule fast food.
Komentarz spółki: W ramach sieci Salad Story, spółka prowadzi 37 lokali własnych i franczyzowych pod marką „Salad Story” (najczęściej zlokalizowane w galeriach handlowych), gdzie konsumenci mogą zakupić dania w formule fast food, oraz 4 lokale pod marką „WrapMe!”. Ich zakup jest również możliwy przez takie platformy jak pyszne.pl, ubereats, BoltFood etc
Cena
Rozpiętość cenowa jest zróżnicowana. Jedne pozycje są droższe nawet w stosunku do ceny zwykłego lunchu w restauracji (np. Zestaw 1 – danie główne + zupa 37,99 zł). Z kolei inne, takie jak chociażby Smart Wrap Orientalny Kurczak (10,99) ,nie odbiega ceną od zwykłej kanapki w sklepie.
Niewątpliwie, tanio nie jest. Średnia cena za sałatkę sezonową waha się od 28,99 zł do nawet 35,99 zł. Chociaż jak pewnie większość powie, jakość musi mieć odbicie w cenie. Natomiast tą kwestię pozostawiam każdemu z osobna do rozważenia.
Komentarz spółki: Ceny przestawione w tekście nie pokrywają się z cennikiem Spółki (najprawdopodobniej pochodzą z cenników agregatorów). W załączeniu cennik. Jak widać podstawowe dania (sałatki ze stałej oferty, wrapy i burgery|) oferowane przez Spółkę mieszczą się w zakresie 20-28 zł (dania powiększone to właściwie porcje 2-osobowe ze względu na wielkość), a oferty lunchowe – do 33 zł, więc Salad Story oferuje możliwość zjedzenia pełnego posiłku za kwotę niższą niż wskazana w tekście. Polecamy też analizę wzrostu cen w Salad Story versus inne wskaźniki przedstawioną na stronie emisji: https://emisja.saladstory.com/dyskusja#dyskusja
Haru Ramen & More
Menu
Marka ,która w ramach spółki Salad Story S.A., serwuje danie zwane ramen. Jest to nawiązanie do tradycji kuchni japońskiej. Niestety, strona marki nie działa poprawnie i nie było możliwe zapoznanie się bliżej z ofertą.
Komentarz spółki: Jest to marka wirtualna, oferowana sezonowo, Salad Story nie prowadzi lokali pod marką „Haru Ramen & More”
Z uwagi na wspomniany problem ze stroną, nie mogłem zweryfikować cen oferowanych dań.
Wrapme! by Salad Story
Menu
Marka ,która w ramach spółki Salad Story S.A., serwuje menu składające się z 7 kategorii. Są to:
- Wrapy ( 9 pozycji);
- Smart wrapy (3 pozycje);
- Quesadilla ( 3 pozycje);
- Burgery ( 3 pozycje);
- Lemoniady ( 3 pozycje);
- Sałatki/frytki (2 pozycje);
- Smoothie (3 pozycje);
- bogata oferta dań proponowanych w ramach 3 marek spółki;
- wysoki poziom cen;
- lokalizacja punktów gastronomicznych marek Salad Story i Wrapme! by Salad Story;
Model biznesowy
Podobnie jak w przypadku analizowanej już na portalu CrowdReview firmy Hemp&Brew S.A., tak i przypadku omawianej spółki jest o czym pisać w kwestii modelu biznesowego.
Segmenty klientów
15 lat obecności na rynku to długi okres. Można wyciągnąć wiele wniosków na podstawie zbieranych w jego trakcie doświadczeń. Nie inaczej jest w przypadku spółki Salad Story S.A. , która zwracała uwagę na temat profilu behawioralnego klienta swoich restauracji. Dzisiaj emitent jest w stanie jasno stwierdzić, kto najczęściej przychodzi do jego lokali. Pozwala to nie tylko na dostosowanie oferty dań pod gusta danego typu kosnuemnta, ale również pozwala zauważać zmieniające się trendy na rynku.
A więc kto jest tym klientem Salad Story S.A.?
Według spółki, pierwszą segment klientów stanowią kobiety w przedziale wiekowym 25-45 lat. Są najczęstszymi gośćmi lokali gastronomicznych emitenta.
Drugą grupą osób, wśród której widać wzrostową tendencje zainteresowania ofertą marki Salad Story, są mężczyźni oraz młodzież.
Ostatni segment to pracownicy korporacji i firm umiejscowionych w budynkach biurowych, którzy korzystają z usług emitenta z uwagi na bliskie położenie jego placówek. Również na tą grupę, w najbliższej przyszłości spółka chce skupić swoje działania. Lokalizacje nowych punktów gastronomicznych będą wybierane ze względu na bliską odległość od ośrodków biznesowych. Dla tej grupy przeznaczone mają również zostać maszyny vendingowe umiejscowione w pobliżu miejsc pracy.
Jak wygląda częstotliwość ich wizyt?
W oparciu o popularność programu lojalnościowego, spółka wysuwa wniosek, że wiele klientów z pośród wymienionych wyżej grup wraca każdego dnia. Umotywowane ma to być traktowaniem typu oferowanych dań emitenta jako podstawy w zdrowym odżywianiu na mieście. Na ile jest to marketing, a na ile prawda tego nie wiadomo. Z przyjemnością zapytam przedstawicieli marki o twarde dane.
Jak liczna jest grupa klientów?
Zgodnie z informacją udzieloną przez Salad Story S.A. średnia miesięczną liczba gości placówek wynosi ok. 140 tyś osób. I tu znowu pytanie, czy dotyczy to tylko lokali marki Salad Story, czy również pozostałych punktów z grupy Salad Story S.A.
Komentarz spółki: Łączna ilość transakcji w lokalach pod marką „Salad Story” oraz „WrapMe!” wyniosłą w maju 2022 r. 168 tys. paragonów.
Kanały dystrybucji
Ten obszar został już poruszony na początku. Tak więc, dla przypomnienia, emitent prowadzi sprzedaż swoich produktów za pomocą kanałów pośrednich i bezpośrednich. Spółka wykorzystuje zarówno tradycyjny model sprzedaży (stacjonarny w lokalach) jak i za pośrednictwem internetu.
Kanały pośrednie
Są to wszystkie platformy internetowe umożliwiające zakup i dostawę dania z punktów gastronomicznych należących do Salad Story S.A. Dla przykładu są to: pyszne.pl, ubereats, BoltFood. W tym przypadku wykorzystywany jest tylko i wyłącznie internetowy model sprzedaży.
Kanały bezpośrednie
Są to wszystkie restauracje oraz placówki należące do spółki Salad Story S.A. Na dzień 01/01/2022 w całym kraju było ich 33. W przypadku kanałów bezpośrednich, emitent posługuje się zarówno tradycyjnym (na miejscu) modelem sprzedaży jak i przy wykorzystaniu tzw. e-commerce.
Komentarz spółki: Na dzień 15 czerwca 2022 r. Spółka prowadziła działalność w 37 lokalach własnych pod marką „Salad Story” oraz „WrapMe!”
Kluczowe zasoby
Kluczowe działania
Wśród działań, które z punktu operacyjnego (realizacji propozycji wartości i generowania przychodu) można uznać za istotne, jest przede wszystkim ciągła kontrola jakości oferowanych produktów, jak i przygotowywanie ich składników w kuchni centralnej.
Innym, równie ważny działaniem dla dobra spółki jest zmiana podejścia biznesowego po wydarzeniach w 2020 roku. Jak sam emitent przyznaje, wyciągnięto wnioski z zaistniałej sytuacji i wprowadzono zmiany. Obejmują one przede wszystkim:
- zwiększenie sprzedaży za pośrednictwem internetu;
- optymalizacji kosztów po przez zamknięcie 4 punktów o najniższym dochodzie jak i redukcja zaplecza do 1 kuchni centralnej;
Kluczowi partnerzy
Wśród kluczowych partnerów, emitent wymienił jedynie Fundusz Movens Capital. Odgrywa on rolę inwestora. Na codzień główna działalność podmiotu skupia się na wspieraniu firm z Polskim akcentem. Dotyczy to m.in. branż e-commerce, logistyki czy Industry 4.0. Kapitał funduszu został utworzony przy udziale ponad 30 inwestorów prywatnych.
Jaką rolę (poza inwestorem) i na ile kluczową odgrywa owy partner, tego nie wiadomo.
Komentarz spółki: Fundusz Movens Capital pełni rolę inwestora finansowego, wspierając także Spółkę w wybranych obszarach aktywności przedsiębiorstwa, związanych z finansowaniem, rozwojem biznesu oraz systemów zarządczych Spółki.
Strumienie przychodów
W kwestii źródeł generowania przychody, spółka nie podała za wiele informacji. Jedyne co jest wiadome to to, że podstawowym strumieniem przychodu jest sprzedaż dań w lokalach i w dostawie. Natomiast nie ma żadnej wzmianki o marżowości czy prognozach przychodu w kolejnych okresach czasowych.
Sturktura kosztów
Niestety emitent nie wspomniał słowem o strukturze kosztów jakie ponosi, nie wspominając już o ich wielkościach czy udziale poszczególnych wydatków w łącznej puli. Szkoda.
Plany na najbliższą przyszłość
Salad Story S.A. stara się pokazać jako ten, który pręży muskuły, lecz pytanie czy jest to zasadne i ogóle potrzebne.
Emitent planuje otwarcie kolejnych 18 restauracji w przeciągu kolejnych 12 miesięcy. Zostaną one zlokalizowane w Warszawie i okolicach (13), Krakowie (3) , Trójmieście (1) i we Wrocławiu (1). Zgodnie z opisem miejsc, mają to być galerie handlowe, dworce, high streets oraz osiedle mieszkaniowe. O ile w przypadku ostatnich 3 widzę zasadność, tak w przypadku galerii handlowych powstaje pytanie czy jest sens, skoro i tak już dzisiaj Salad Story jest tam obecny. Może to właśnie czas, by wyjść do ludzi z galerii i umiejscowić się w ich pobliżu. Jest to tylko moja prywatna sugestia.
Idąc dalej, spółka chce położyć duży nacisk na kanał online i związaną z tym infrastrukturą. Salad Story S.A. zamierza uruchomić własną platformę do zamówień wraz z siecią zdalnych punktów odbioru. Dodatkowo, ma zostać uruchomiony nowy program lojalnościowy.
Komentarz spółki: Kwestia lokalizacji nowo otwieranych lokali – odpowiedź na pyt. 16.
Odpowiedź na pytanie 16:
"Trzeba wyjaśnić nieporozumienie – 18 zaplanowanych lokali w większości będzie otwarta poza centrami handlowymi. Polityka Spółki zakłada otwieranie lokali tyko w galeriach handlowych o najwyższej odwiedzalności przez potencjalnych klientów (przykładem jest to nowo otwarty lokal w Galerii Krakowskiej). W 2022 roku do dnia dzisiejszego otworzyliśmy 2 lokale uliczne (Wilanów, Żoliborz Artystyczny), 1 biurowy (The Warsaw Hub) i 1 w galerii handlowej (Galeria Krakowska). Większość lokali zaplanowanych do otwarcia do końca 2023 r. to lokale uliczne, lokale w biurowcach lub innych miejscach o wysokim przepływie potencjalnych klientów."
Wniosek: Jest równie dużo informacji na temat modelu operacyjengo emitenta, co również ich brak. A przynajmniej jeżeli chodzi o kluczowe kwestie. Spółka w miarę precyzyjnie definiuje profil swojego klienta, jak i monitoruje wszelkie zmiany w jego preferencjach. Posiada również wiedzę i doświadczenie na rynku, na którym miało miejsce już wiele wydarzeń.
Nie mniej jednak brakuje mi informacji na temat celowości obecności funduszu w akcjonariacie spółki i jego roli w codziennym funkcjonowaniu spółki. Podobnie ma wygląda sytuacja w kwestii strumieni przychodów, struktury kosztów czy planów na najbliższą przyszłość.
- Ile wynosi marża na produkcie? Jaka jest średnia marżowość?
Komentarz spółki: Przyjmując jako definicję marży Spółki na produkcie jako [(sprzedaż gastronomiczna – koszt własny sprzedaży gastronomicznej)/sprzedaż gastronomiczna x 100%], wynosi ona mniej wiecej 65-70%.
- Jak wygląda struktura kosztów przedsiębiorstwa? Jakiego rodzaju są to koszty oraz jakie czynniki determinują ich wielkość? Jaki jest poszczególny udział w łącznej puli wydatków?
Komentarz spółki: Struktura kosztów operacyjnych Spółki nie odbiega od typowej struktury kosztów przedsiębiorstw gastronomicznych i obejmuje: koszt własny sprzedaży, koszty osobowe, koszty najmu oraz inne koszty półzmienne. Są one determinowane przez, jako główne czynniki: koszty zakupu surowców oraz opakowań, koszty logistyki (w tym paliwa), koszty energii, minimalne i średnie wynagrodzenie w gospodarce, kurs EURO/PLN. W okresie od 2020 r. udział poszczególnych grup kosztów w kosztach operacyjnych ulega dynamicznym zmianom, w wyniku zmian wskaźników makroekonomicznych i ich wpływu na główne czynniki determinujące te koszty.
- Czy działania związane z tworzeniem 18 kolejnych punktów ( i to w dodatku w centrach handlowych) jest ekonomicznie uzasadnione? Tym bardziej, że znajdujemy się w cieniu nadchodzącej recesji na rynku.
Komentarz spółki: Jak wyżej w sekcji Plany na Przyszłość.
Uważam,że są to dość istotne aspekty, które warto by spółka rozjaśniła. I na koniec jeszcze jedno pytanie, czy spółka jest w stanie przedstawić twarde dane odnośnie częstotliwości wizyt jej klientów?
Komentarz spółki: Wszystkie działające na 15 czerwca 2022 r. lokale pod markami „Salad Story” i „WrapMe!” wykazują dodatni wskaźnik EBITDA z działalności operacyjnej, w szczególności dotyczy to lokali ulicznych i lokali biurowych. Oznacza to, że metodyka doboru lokalizacji nowych lokali stosowana przez Spółkę jest prawidłowa, nie ma więc podstaw po zakładania, że kolejne nowo otwierane lokale będą nierentowne, tym bardziej, że większość z nich to będą lokale uliczne lub biurowe. Jeśli chodzi o ryzyko nadchodzącej recesji, uważamy, że ryzyka jakie ona niesie dla Spółki są ograniczone ze względu na długoterminowe trendy rynkowe– odp. do pyt. 12, oraz wyjaśnienia na stronie emisji dot. trendów cen w polskim sektorze QSR: https://emisja.saladstory.com/dyskusja#dyskusja
- zdefiniowany segment klientów, do którego spółka kieruje swoją propozycje wartości;
- wykorzystywanie kanałów bezpośrednich i pośrednich do sprzedaży swoich produktów;
- dwa modele sprzedaży
- tradycyjny;
- online;
- racjonalne decyzje na rzecz optymalizacji biznesu i przygotowanie go pod dalszy rozwój;
- brak informacji odnośnie marży na produkcie;
- brak informacji o kosztach ponoszonych przez przedsiębiorstwo;
- brak informacji o czynniki motywujących emitenta do tworzenia 18 nowych palcówek na terenie Polski;
Kondycja finansowa
Na stronie emisji, zostały zamieszczone dokumenty finansowe za poprzedni rok. Szkoda,że emitent nie dołączył również wyników z okresu przed pandemią. W końcu, skoro spółka wyszła silniejsza to warto byłoby to pokazać.
Bilans 2021
Aktywa
Emitent w 2021 roku posiadał aktywa o łącznej wartości 15,79 mln zł. Większość, tj. 11,8 mln zł stanowiły aktywa trwałe. Ogólny poziom należności krótkoterminowych emitenta wzrósł z poziomu 1,8 mln zł do 2,17 mln zł. Znacznemu wzrostowi uległ poziom należności od pozostałych jednostek z tytułu podatków, dotacji, ceł, ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych oraz innych tytułów publiczno prawnych ( z 67,2 tyś na 547 tyś zł).
Pasywa
Zmianie uległa wielkość kapitału (funduszu) własnego, który z poziomu -1,6 mln (na koniec 2020) wzrósł do poziomu 1,4 mln zł (na koniec 2021). Zmianie uległ również zysk netto. W 2020 roku spółka odnotowała stratę w wysokości 4,3 mln zł. Co ciekawe, w kolumnie za rok 2020 widnieje również strata netto z lat ubiegłych w wysokości 2,5 mln zł, co pozwala sugerować, że sytuacja finansowa przedsiębiorstwa wcale nie było stabilniejsza przed wybuchem pandemii. Rodzi się więc pytanie, co takiego stało się w 2021 roku, że emitentowi udało się odrobić stratę z lat ubiegłych i dodatkowo wygenerować (nie mały) zysk na poziomie 3,1 mln zł? Wrócę do tego za chwilę.
Komentarz spółki: W okresie 2010-2019 Spółka odnotowała coroczny zysk netto, pozycja, której mowa powyżej jest wynikiem rozliczenia wypłat z zysku do komandytariuszy w 2017 r. w związku z odejściem ze Spółki jednego z udziałowców/komandytariuszy.
Przykuwającą pozycją są również zobowiązania długoterminowe jak i krótkoterminowe. Na ich podstawie można dowiedzieć się, że podmiot posiada kredyty i pożyczki. W świetle rosnących co miesiąc stóp procentowych (w kontrze do rosnącej inflacji) rodzi to ryzyko większego poziomu kosztów spółki wynikających z obsługi długu. Z kolei to rodzi pytanie, z skąd spółka zamierza pozyskać na to środki. Czy przerzuci ten koszt na klientów? Jeżeli tak to czy to nie będzie stanowiło zbyt dużego obciążenia ich kieszeń a w konsekwencji ich rezygnacji z konsumpcji? To pytanie również pozostawiam emitentowi do udzielenia odpowiedzi.
Komentarz spółki: Poziom zadłużenia, definiowanego jako dług oprocentowany stopą zmienną zależną od WIBOR nie jest wysoki w relacji do przychodów i EBITDA Spółki – na koniec kwietnia wynosił on 2,9 mln zł, co oznacza miesięczny wzrost kosztów finansowych o nie więcej niż 2 400 zł przypadający na 1pp wzrostu stopy WIBOR.
RZIS 2021
Przychody netto ze sprzedaży i zrównane z nimi na dzień 31.12.2021 wyniosły 41,4 mln zł. Natomiast koszty wyniosły nieco więcej, tzn. 43,49 mln zł. Po szybkiej kalkulacji daje to stratę na poziomie 2 mln zł.
Mimo, to spółka za sprawą pozostałych przychodów operacyjnych uzyskuje dodatni zysk netto na koniec roku i to we wspomnianej wysokości 3,1 mln zł. Z skąd taka zmiana? Czy faktycznie spółka posiada znaczące inne przychody operacyjne?
Otóż, odpowiedź na powyższe pytania jest następująca. W 2021 roku Salad Story S.A. otrzymał dotacje w wysokości 5,9 mln zł. Kwota ta pozwoliła na zrekompensowanie strat i wykazanie zysku netto. Pozostałe przychody operacyjne spółki wynoszą zaledwie 193 tyś. zł.
Jak widać, kluczową rolę w roku 2021 odgrywały dotacje. Bez tego niemożliwe byłoby osiągnięcie przez emitenta zysku. Na portalu rejestr.io można spojrzeć z skąd dokładnie pochodziły owe dofinansowania.
Komentarz spółki: Zysk Spółki w 2 połowie 2021 (to znaczy w okresie po uchyleniu ograniczeń administracyjnych związanych z COVID-19) był dodatni (+1 mln zł) nawet bez uwzględniania w nim dotacji – wyjaśnienie na stronie emisji: https://emisja.saladstory.com/dyskusja#dyskusja. Oczywiście, ze względu na w/w ograniczenia Spółka odnotowała stratę w 1 połowie 2021. Należy też podkreślić, że zysk skorygowany o dotacje uzyskany w 2 połowie 2021 r. (=1 mln zł) był wyższy niż zysk 2 połowy 2019 r. (+0,3 mln zł) uzyskany przed pojawieniem się pandemii COVID-19, i to w sytuacji, gdy w 2 połowie 2021 r. Spółka prowadziła mniej lokali niż w 2 połowie 2019 r.
Pomoc publiczna
W 2021 roku, największą pomoc w formie przekazanych środków (3,4 mln zł) spółka otrzymała od Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. Drugi w kolejności był Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie (1,68 mln zł). Obydwie mają charakter zwrotny. Pozostałe kwoty pochodziły m.in. od Prezydenta m.st. Warszawy, banków , Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Urzędu Skarbowego. Ich forma była różna, m.in. zwolnienie z opłat, dotacja, gwarancja czy pomoc de minimis.
One more thing… Silver Spoon sp. z o.o.
Z dyskusji jaka wywiązała się na stronie emisji na platformie beesfund.com można dowiedzieć się, że w 2019 roku, emitent był stroną 4 umów kredytowych. Zgodnie z ich treścią był zobowiązywały go do spłaty zobowiązań Silver Spoon sp. z o.o. na wypadek, gdyby wspomniany podmiot nie wywiązał się w terminie z należności.
W tej samej konwersacji padły pytania o istnienie tych zobowiązań jak i czy sama spółka Salad Story posiada jakieś zobowiązania bilansowe. Odpowiedź poniżej.
"1) Emitent nie ma znaczących zobowiązań pozabilansowych, poza poręczeniami kredytów udzielonych przez banki spółce Silver Spoon Sp. z o.o. opisanych w pkt 2) 2) Spółka Silver Spoon spłaciła większość zadłużenia kredytowego (patrz pkt 3), obecnie spłaca (terminowo) jedynie jeden kredyt w Alior Banku S.A., którego saldo na 30 marca 2022 r. wynosiło 252 tys. zł, i który jest poręczony przez Spółkę poprzez przystąpienie do długu. " - komentarz Dariusza Strojewskiego - dyrektor finansowy Salad Story S.A.
Wnioski: Kondycja finansowa Salad Story S.A. z szerszego punktu widzenia nie rodzi powodów do zadowolenia. Spółka osiągnęła zysk na koniec ubiegłego roku dzięki otrzymanym dotacjom. Co prawda, emitent pokazał na wykresie zysk za 2019 rok, jednak wciąż budzi się we mnie wątpliwość w związku z wykazaną w 2020 stratą z lat ubiegłych. Jej wysokość to ponad 2,5 mln zł. Na prezentowanych na stronie emisji wykresach widnieje zysk za H1 2019 w wysokości 1,32 mln zł , a za H2 2019 0,32 mln zł.
W kwestii podmiotu Silver Spoon sp. z o.o. i spłaty jej należności przez Salad Story S.A.. sytuacja wydaje się być dość klarowna.
By móc coś więcej powiedzieć na temat stabilności i dochodowości biznesu emitenta, należałoby spojrzeć na szerszą perspektywę czasową i to jak kształtowały się przychody oraz koszty przedsiębiorstwa. Na dzień dzisiejszy, spółka ma „bezpieczną” sytuacje finansową i może to wykorzystać by w tym roku zysk wynikał z przychodów od sprzedaży, a nie z dotacji.
Wycena
Salad Story S.A. (moim zdaniem) ceni się wysoko, nawet za bardzo.
- Pre-money valuation= 61 676 184 zł
- Post-money valuation= 64 889 854 zł
Emisja
Kampania crowdfundingowa spółki jest prowadzona we współpracy z platformą beesfund.
Emisja akcji rozpoczęła się 6 czerwca ( 7 dni później niż w początkowo zakładano). Planowo ma potrwać do 30 czerwca. Łączna pula środków, jakie Salad Story S.A. chce zebrać wynosi 3,2 mln zł.
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej, emitent oferuje potencjalnym inwestorom nabycie zaledwie 4,95% całego akcjonariatu. Są to akcje serii C i D, których cena emisyjna waha się od 490 zł do 615 zł.
Osobiście uważam, że jest to dość wygórowana cena za akcje spółki, która nie ma zadowalających wyników finansowych. Nie wspomnę już o tym, że nie jest ona nawet notowana na żadnym rynku regulowanym.
Komentarz spółki: W strategii Spółki emisja crowwfundingowa jest pierwszym krokiem do rynku regulowanego, natomiast wejście na rynek regulowany jest planowane po zrealizowaniu planowanego programu inwestycyjnego, tak aby akcjonariusze mogli skorzystać ze wzrostu wyceny, implikowanego wzrostem skali biznesu Spółki.
Ilość i cena oferowanych akcji serii C i D
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | C | 490,00 | 529 |
2 | 2. | D | 615,00 | 4.804 |
Cele emisyjne
Cele inwestycyjne Salad Story S.A.
Emitent jako cele inwestycyjne wyznaczył wszystkie te działania, które mają przełożyć się na wzrost wielkości prowadzonej działalności. Są to po kolei:
- Zwiększenie stanów magazynowych (12,44% środków);
- Ma pozwolić to na zapewnienie płynności działania przedsiębiorstwa;
- Otwarcie nowych punktów gastronomicznych (48,23% środków);
- Obejmuje to wszystkie inne, pośrednie działania i koszty związane z pozyskaniem, adaptacją lokalu, jego wyposażenie, zatowarowanie, marketing na otwarcie, szkolenie personelu itp.
- Ulepszenie obecnych lokali w Warszawie i ujednolicenie ich formy graficznej (4,66% środków);
- Obejmuje to również zwiększenie ilości klientów możliwych do obsługi w tym samym czasie.
- Wzrost obecności marki w kanałach online (14% środków)
- Obejmuje to działania związane z budową platformy do zamawiania, stworzeniem narzędzi do obsługi programu lojalnościowego, a także do automatyzacji niektórych procesów w wybranych restauracjach.
- Rozbudowa kuchni centralnej (15,55 % środków);
- Obejmuje działania związane z zakupem wyposażenia oraz dostosowaniem przestrzeni magazynowej. Ma to zapewnić spełnić rosnące zapotrzebowanie w związku ze skalowaniem marki.
- Działania marketingowe i wzrost świadomości o istnieniu marki wśród klientów (4,66 % środków)
- Obejmuje to przedsięwzięcia związane z budową bazy klientów platformy do zamówień oraz ze zwiększeniem ilości uczestników programu lojalnościowego.
Wnioski: Parametry emisji jak i jej cele nie przypadły mi do gustu.
Po pierwsze, cena emisyjna oferowanych akcji jest zbyt wysoka jak na tego typu spółkę.
Po drugie, oferowany procent akcjonariatu jest niewielki (dla przypomnienia 4,95%).
Po trzecie, zaprezentowane przez emitenta cele inwestycyjne dotyczą bardzo szerokiego zakresu. Moim zdaniem spółka powinna skupić się na danym obszarze działalności, zamiast zabierać się je do jednoczesnej przebudowy całej firmy.
Podsumowanie
Wnioski: Salad Story S.A. nie był łatwym podmiotem do analizy. Jest wiele aspektów, które budząiły kontrowersje. Jednym z nich jest historia rozwoju spółki jak i fakt pod tytułem Silver Spoin sp. z o. o.i spłata zadłużenia (na szczęście, na dzień dzisiejszy wszystko jest klarowne). Inną sprawą jest zysk spółki na koniec 2021 roku. Okazuje się, że został on osiągnięty dzięki dotacjom, co (przynajmniej u mnie) gasi entuzjazm, bo oznacza to, że spółka wciąż ma problemy z osiągnięciem dodatniego wyniku finansowego.
Pan Dariusz Stryjewski rozjaśnił historie rozwoju spółki (w formie sp. komandytowej) oraz przedstawił rolę spółki Silver Spoon sp. z o.o.
Spółka istnieje na rynku 15 lat. Jest to bardzo długi przedział czasowy, który pozwala na zbudowanie pozycji rynkowej jak i zebraniu doświadczenia. Jest to również dowód na to, że przedsiębiorstwo (lepiej bądź gorzej) było prowadzone w prawidłowy sposób, skoro przetrwało tak długi okres czasu. Oferta emitenta wydaje się być wciąż aktualna i patrząc z dzisiejszej perspektywy, można powiedzieć, że w 2007 roku wyprzedzała ona „tamte” czasy. Wizja, która przyświecała Annie Krajewskiej okazała się prawdziwa i możliwa do zrealizowania.
15 lat później, czyli dziś, spółka (przynajmniej dla mnie) nie robi już takiego wrażenia. Wyraźnie widać potrzebę zmian, szczególnie w obrębie dostępności oferty jak i jej ceny. Nie przystoi oferować dań w cenie lunchu w restauracji, skoro określa się mianem fast-food’u.
Zespół Salad Story S.A. wyciągnął wnioski w trakcie trwania pandemii i wprowadził zmiany w ofercie dla klientów.W kwestii ceny, spółka przesłała wyjaśnienie (wraz z załącznikiem), z którego wynika, że maksymalne ceny w restauracji (dotyczy to oferty lunchowej) sięgają kwoty 33 zł. Wciąż są to kwoty porównywalne do ceny lunch’w restauracji.
Wymienione przez emitenta cele inwestycyjne wyglądają (przynajmniej dla mnie) jakby Salad Story wymagała gruntownej przebudowy. Obejmują one czynności, które dotyczą tak naprawdę każdego aspektu funkcjonowania spółki. A co za tym idzie, nie można mówić, że podmiot jest warty 61 mln zł. Co więcej powstaje pytanie, czy nie warto skupić swoje działania i zasoby na wprowadzaniu owych zmian w ściśle określonym zakresie, tak aby nie zakłócało to dotychczasowej działalności, a także nie obciążało zbytnio zasobów spółki (w tym finansowych). Zmiany wymagają czasu i warto je wprowadzać etapami, tak by móc spostrzec ich wpływ na dotychczasowe funkcjonowanie przedsiębiorstwa.
Salad Story S.A. posiada potencjał, który jest możliwy do rozwinięcia i dostosowania do obecnych czasów. Wspomniane przeze mnie aspekty nie oznaczają, że spółkę jak i jej ofertę należy skreślić. Wręcz przeciwnie, warto zwrócić na nią uwagę. Wciąż uważam, że propozycja wartości emitenta jest na obecne czasy trafna i ma długą perspektywę rozwoju. To w jakim kierunku się rozwinie zależy w dużej mierzy od jej kierownictwa.
- 15-lat doświadczenia na rynku;
- rozpoznawalna marka;
- spółka jest właścicielem 2 innych marek gastronomicznych
- bogata oferta produktowa spółki, która oparta jest na jakości;
- własna baza klientów;
- bieżącą analiza preferencji smakowych klientów oraz wychwytywanie ich zmian;
mało klarowna obecność funduszu inwestycyjnego w akcjonariacie spółki;ceny oferowanej propozycja wartości ;- brak istotnych informacji dotyczących modelu biznesowego;
- kondycja finansowa nie dającą powodów do zadowolenia;
- zbyt wysoka wycena emisyjna spółki;
- słabe parametry emisji