KATEGORIA
PODSTAWOWE INFORMACJE
Podmiot
Pora Na Pola S.A.
Parametry emisji
- Cena 1 szt. akcji: 105 PLN
- Seria akcji: F
- Ilość akcji: 18 240
- Całkowity udział: 8,65%
Wycena emisyjna
22 141 040,50 PLN
Debiut na giełdzie
2023
Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji zawartych w dokumencie ofertowym oraz materiałach marketingowych emitenta.
OCENA
KATEGORIA
OCENA
Propozycja Wartości
- możliwość zamówienia ekologicznych i naturalnych produktów spożywczych od regionalnych producentów;
- bogata oferta produktowa ( od nabiału, przez mięso, warzywa aż po alkohol)* – łącznie 1500 produktów.
- ścisła weryfikacja dostawców chcących wystawiać swoje produkty na platformie;
- obecnie na platformie jest ich ok. 100.
- dostawa w ciągu 1 dnia roboczego;
- prosta, przejrzysta i miła w użyciu strona internetowa służąca do dokonywania zakupów;
- prezentacja krótkiego brief’u na temat każdego z dostawcy;
- możliwość realizacji pojedynczego zlecenia dopiero od kwoty 80,01 zł(brutto) ;
- wysokie koszty dostawy = 25,00 zł;
- darmowa dostawa dopiero przy zamówieniu przekraczającym 299 zł;

Model biznesowy
- zdywersyfikowana paleta produktowa pozwalająca na poszerzenie grona potencjalnych klientów;
- uruchomienie nowej kategorii produktowej (w ramach podmiotu zależnego) Alkochole i napoje;
- nowy strumień przychodów;
- uruchomienie nowej kategorii produktowej (w ramach podmiotu zależnego) Alkochole i napoje;
- trafne spostrzeżenie dotyczące preferencji klientów w zakresie sposobu dokonywania zakupów;
- planowane uruchomienie kanału sprzedaży offline i umiejętne połączenie go z kanałem online;
- pozyskanie kluczowych partnerów dla dalszego rozwoju biznesu;
- zawiązanie z 8 rolnikami konsorcjum Por Familia w celu tworzenia krótkich łańcuchów dostaw;
- pozyskanie dofinansowania w kwocie 350 000 zł na powyższy cel w oparciu o umowę z ARiMR;
- nawiązanie współpracy z nowym operatorem logistycznym Frigo Logistics;
- liczba miast objętych dostawą wzrosła z 6 do ponad 90;
- zawiązanie z 8 rolnikami konsorcjum Por Familia w celu tworzenia krótkich łańcuchów dostaw;
- społeczna odpowiedzialność biznesu;
- nawiązanie współpracy z funduszem NESst, którego celem jest wsparcie najmniejszych rolników, a także wsparcie już obecnych po przez zwiększenie wolumenu sprzedawanych przez nich produktów;
- długofalowa strategia spółki;
- powołanie podmiotu DeFood sp. z o.o. z przeznaczeniem na projekt wykorzystujący technologię blokchain i NFT;
- celem jest zdecentralizowanie dystrybucji żywności oraz zapewnienie transparentności w całym łańcuchu dostaw;
- powołanie podmiotu DeFood sp. z o.o. z przeznaczeniem na projekt wykorzystujący technologię blokchain i NFT;
- brak sprecyzowanych działań w zakresie integracji dwóch kanałów sprzedaży, tzn. online i offline;
- brak sprecyzowanych działań na rzecz promocji platformy jak i spółki Pora na Pola S.A.

Kondycja finansowa
- wzrost przychodów netto ze sprzedaży 2020 vs 2019 o 1066%;
- brak zobowiązań długoterminowych;
- podmiot odnotowujący stratę netto na koniec okresów obrachunkowych;
- rok 2019 = – 86 710,13 zł
- rok 2020 = – 463 982,08 zł
- prognozowana wartość EBITDA na koniec 2022 = – 1 100 000 zł;
- dodatnia wartość EBITDA najwcześniej w 2024;
- marżą EBITDA powyżej 5% dopiero w 2025 roku, tj. 6,49%.


Korzyści dla inwestora
- planowany debiut na giełdzie NewConnect w 2023 roku;
- brak wzmianki o planowanej wypłacie dywidendy, tzn. kiedy i na jakich zasadach;
- istnieje ryzyko zmniejszenia procentowego udziału obecnie emitowanych akcji w wyniku:
- przeprowadzenia potencjalnie kolejnej emisji akcji;
- zawiązaniu umowy inwestycyjnej z adCookie, który to podmiot objąłby część udziałów w spółce;
- Program Motywacyjny;
- na jego podstawie członkowie kluczowego personelu Spółki będą mogli objąć akcje spółki

Źródło: Opracowanie własne na podstawie informacji zawartych w dokumencie ofertowym oraz materiałach marketingowych emitenta.
WNIOSKI
Pora na Pola S.A. to projekt/ spółka, która zyskała moją smpatię. Propozycja wartości z jaką emitent wychodzi na rynek uważam za strzał w”dziesiątke”. Połączenie rynku produktów lokalnych oraz o naturalnym pochodzeniu z możliwością ich nabycia przez internet to coś, czego przynajmniej ja nie widziałem na polskim, a nawet ( i tu zaryzykuje stwierdzeniem) europejskim rynku.
Niestety sama idea jak i produkt nie powinien stanowić argumentów to w miarę obiektywnego spojrzenia na kwestie finansowe. Spółka w ostatnich dwóch latach odnotowuje straty netto. I o ile można powiedzieć, że podmiot dopiero co powstał i się rozwija, o tyle bardziej ( z punktu potencjalnego inwestora) martwi mnie liczba emisji crowdfundingowych. Obecna jest już 4-tą i zapewne nie ostatnią. Oczywiście, spółka finansuje również rozwój biznesu z funduszy UE, niemniej jendak głównie opiera się na pierwszej z wspomnianych form.
Zmartwieniom dodaje fakt, iż w razie potencjalnego nawiązania umowy inwestycyjnej z adCookie, część akcji spółki trafiła by w ręce nowego większego inwestora. Pytanie na ile dobrze czuliby się z tym obecni i nowi inwestorzy, którzy nabyli akcje w ramach emisji crowdfundingowych.
Niemniej jednak uważam, że nie warto całkowicie przekreślać Pora Na Pola S.A. Osobiście uważam, że jest to jedna z lepszych ofert na rynku na początku 2022 roku. Należy zachować po prostu rozsądek.
Silne strony
- nietypowa propozycja wartości na polskim rynku. Do czasu powstania nie było platformy, która oferowałaby tak szeroką paletę naturalnych i regionalnych produktów;
- dostawcy obecni na platformie i ich proces weryfikacji;
- koszty rozwijania biznesu;
- spółka korzysta z różnych form finansowania, w tym z emisji akcji, grantów i pożyczek;
- brak zysku operacyjnego;
- najwcześniej w 2024;
- transport i logistyka;
- co prawda emitent zmienił ostatnimi czasy operatora logistycznego zyskując tym samym dostęp do 90 miast, ale istnieje pytanie jak będzie wyglądała dostawa produktów przy zwiększonej liczbie klientów oraz producentów ( dodatkowym utrudnieniem może być ich lokalizacja);
Szanse
- nowy trend wśród społeczeństwa stawia na naturalne pochodzenie produktu z jak najmniejszą ilością sztucznych składników;
- wzrost zainteresowania konsumentów produktami nietypowymi/regionalnymi, które nie są dostępne wszędzie;
Zagrożenia
- spadek konsumpcji w wyniku recesji gospodarczej, która co jakiś czas nakreślana jest w scenariuszu na koniec roku 2022/ początek roku 2023;