Branża gier wideo to rynek o niewyobrażalnych środkach, które są inwestowane w coraz to nowsze produkcje powstające w oparciu o dostępną technologię. Jeszcze większe pieniądze wydają przyszli ich gracze. Aby móc wyobrazić sobie potencjał rynku wystarczy zwrócić uwagę na fakt, jakim jest powstanie nowej dziedziny sportowej zwanej „e-sport”. Coś co jeszcze 10 lat temu nie wyobrażali sobie rodzice ówczesnych dzieci, dzisiaj staje się codziennością, ba…stanowi nawet sposób zarabiania na życie. O wynagrodzenia nawet nie pytajcie
W poprzednich tygodniach analizowałem już dwie spółki, które chcą rozpocząć działalność bądź nowy projekt w branży gamingowej. Nie zważając na stan ogólny owych spółek czy samego produktu, jedno trzeba przyznać – występuje ewidentny trend, w którym spółki będące do nie dawna podmiotem oferującym usługi outscorcingu, dzisiaj przekwalifikują profil prowadzonej dotychczas działaności, właśnie w kierunku produkcji gier wideo. Nie do końca jesteśmy w stanie zidentyfikować czynniki stojące za takim stanem rzeczy. Jedyną słuszną póki co teorią opartą na wewnętrznych przekonaniach jest to, że każda firma chce zostać drugim polskim CD Projekt’em. Niestety to nie tak działa.
Prognozy rozwoju rynku gier wideo są optymistyczne. Według analityków Newzoo, średni roczne tempo wzrostu w latach 2019-2024 wyniesie około 8,7%, co zaowocuje wartością tego rynku na poziomie 218,7 mld dolarów. Oczywiście, to nie jest tak, że branża ta jest odporna na obecną sytuację epidemiologiczną. W 2021 roku Ci sami analitycy przewidują, że łączna wartość wydatków graczy wyniesie 175,8 mld dolarów, co świadczyłoby o spadku 1,1% w stosunku do roku ubiegłego. Ten subtelny 1,1% będzie wynikał ze zmniejszenia się rynku komputerów PC i konsol o prognozowane 2,8%.
Wciąż mimo, to uważa się, że wiele firm startujących dopiero co w sektorze produkcji gier wideo, ma teraz doskonałą okazję do zaistnienia na rynku. Jedną z takich firm jest studio Render Cube, które w ubiegły wtorek wystartowało z drugą transzą emisją akcji serii C na portalu crowdfudningowym CrowdConnect.pl. Oficjalnie trwa ona od 27 lipca do 3 sierpnia, więc śpieszcie się, bo chyba warto złapać się na akcje tej spółki, pomimo względnie dość wysokiej ceny za akcję, tj. 150 zł.
To co to za spółka, w którą warto zainwestować?
Nie każdy potencjalny inwestor jest fanem gier wideo, więc na początku dodam, że w tym artykule jest mowa o spółce, której produkcja z 2020 roku zajmowała przez I tydzień od premiery miejsce w TOP10 tytułów dostępnym na światowej platformie Steam.
Render Cube S.A. to łódzkie studio zajmujące się produkcją gier wideo. Początki jego działalności sięgają aż roku 2012 , kiedy to obecni członkowie zespołu skupiali się głównie na realizacji zleceń. Opierały się one na wykonywaniu projektów w formule outsourcingu m.in. dla takich potentatów rynku jak CD Projekt, Techland oraz Platige Image. Jednak, po kilku latach działalności, emitent dołączył do trendu ( o którym wspominałem we wstępie) przekwalifikowywania się z „domu outsource’owego” na studio gier wideo. Na początku skupiono się tylko na jednej platformie ( mającej też największy udział w rynku) tj. PC. Patrząc na to z perspektywy czasu, można powiedzieć, że był to bardzo dobry ruch ze strony zarządu spółki. Dowodem tego jest sukces pierwszej autorskiej produkcji – Medieval Dynasty. Do dnia dzisiejszego sprzedała się ona w ilości przekraczającej 600 000 egzemplarzy. O szczegółach za chwilę. Najpierw jeszcze spójrzmy na prawne aspekty.
Otóż, obecna forma studia, tj. spółki akcyjnej istnieje od 23 września 2020 roku (data rejestracji podmiotu w KRS) i powstała w wyniku przekształcenia dotychczasowej spółki z o. o. (o takiej samej nazwie). Na dzień 31 marca 2021 roku, emitent dysponował kapitałem zakładowym w wysokości 100 000 zł, opłaconym w całości. Reprezentował on 1 000 000 sztuk akcji serii A o jednostkowej wartości nominalnej 0,10 zł. Emitent zakończył dopiero co przydział akcji nowej serii B (38 900 sztuk o wartości 0,10 zł każda), która była przeprowadzona w ofercie publicznej, w której minimalny zapis wynosił 100 000 euro. W wyniku ich przydziału, spółka otrzymała ok. 5,8 mln złotych, które planuje przeznaczyć na dalszy rozwój podmiotu w ujęciu technologicznym i kompetencyjnym. Z uwagi na ten fakt obecny akcjonariat wygląda następująco.
Struktura akcjonariatu Render Cube S.A.
Największy odsetek akcjonariatu, tj. 612 623 sztuk akcji serii A (59,0%), należy do spółki Iridium Media Group GmbH, której 100% udziałów posiada austryjacki producent i wydawca gier wideo – Toplitz Productions GmbH. Z kolei ten podmiot w większości jest własnością trzech Panów, tj.: Matthias’a Wuensche, Christoph’a Bayer, Felix’a Regehr , będących właścicielami ponad 60% jej udziałów. Jak widać, mamy tu mocny akcent austryjacki. Drugim akcjonariusze w kolejce jest Pan Damian Szymański posiadający 232 687 sztuk akcji serii A stanowiących 22,4% całkowitej puli dostępnych akcji. Najmniejszą ilością akcji dysponują pozostali właściciele akcji A i B, którzy odpowiednio są w posiadaniu 64 984 (6,3%) i 38 900 (3,7%) akcji.
Wniosek: Render Cube S.A. to dobrze prosperujące studio gier, które z punktu prawnego i czysto biznesowego stanowi mocny podmiot z uwagi na kapitał, z którego jest złożony. Nie ma tu mowy o oszustwie czy nie dopełnieniu obowiązków mogących zaważyć na sytuacje marki. Spółka konsekwentnie rozwijała się w różnej formie przez ostatnie 9 lat, co owocuje dzisiaj w postaci „królowania” na rynku , tytułów stworzonych przez emitenta.
Jakie gry tworzą?
Obecnie w portfolio spółki znajduje się jedna produkcja gry wideo o nazwie Medieval Dynasty dostępna w trybie Early Access na ogólnoświatowej platformie Steam do pobrania na komputery osobiste.
Fabuła gry osadzona jest w okresie średniowiecza, gdzie gracz pod postacią młodzieńca musi przetrwać napotykane przeszkody, a następnie odnaleźć schronienie, w którym zapoczątkuje dynastię zdolną do objęcia władzy na następne pokolenia. Zaczynając od małego budynku, gracz rozwija go, tworząc wioskę, osadę, a na końcu całe miasteczko, za które odpowiada.
Pomimo nie pełnej wersji rozgrywki, można już mówić o sukcesie produkcji. W trakcie pierwszych 8 miesiącach zostało sprzedanych ponad 600 000 sztuk generując tym samym przychód dla emitenta w wysokości 3 750 000 zł ( drugie 3,7 miliona rafia do wydawcy gry jakim jest Toplitz Productions GmbH). Co więcej około 850 000 użytkowników dodało sobie ten tytuł do listy życzeń ( czyli zapewne większość z nich dokona zakupu). Potwierdzeniem tych „wspaniałych” cyfr jest fakt, że tytuł w I tygodni swojej premiery nie schodził z listy TOP 10 na wspomnianym wcześniej Steam’ie.
Emitent konsekwentnie realizuje swój plan rozwoju gry i do końca 2021 roku chce wypuścić pełną wersje gry. Na dzień dzisiejszy rozgrywka dostępna jest w 17 wersjach językowych i można ją zakupić na 10 platformach sprzedażowych. Wkrótce planowany jest debiut gry w wersji na okulary VR (jest możliwe dzięki umowy ze Spectral Games S.A). W międzyczasie mają również rozpocząć się prace związane z przygotowaniem wersji konsolowej.
Produkcja łódzkiego studia łączy rodzaj gry platformowej, strategicznej i RPG w jednym, co ewideteie widać polubili gracze.
Gra w ciągu I tygodnia od premiery zajmowała miejsce w pierwszej TOP10 tytułów na światowej platformie sprzedażowej STEAM.
Gra pozwoliło na uzyskanie znacznego przychodu spółce.
Trwają obecnie prace nad dokończeniem produkcji, by móc wypuścić jej pełną wersje.
Obecnie dostępna jest już w 17 wersjach językowych.
Dystrybucja jej wczesnej wersji na 10 platformach sprzedażowych.
Emitent prowadzi prace nad wersją VR.
Planowana wersja na konsole.
-
Brak wersji na konsole.
Zespół
Za nazwą Render Cube stoi sztab ludzi, począwszy od organów nadzorczych po zespół wykonawczy.
Zarząd
- Damian Szymański – Prezes Zarządu, założyciel Spółki i Dyrektor kreatywny
- posiada 15-letnie doświadczenie w branży gier, w tym 9 lat prowadzenia własnej firmy;
- Michał Nowak – Członek Zarządu i Dyrektor Operacyjny
- posiada 7 doświadczenie w branży gamingowej
- 4 lata pracował jako producent i designer gier
- w spółce odpowiedzialny jest za dokumentację projektów i nadzoruje bieżącą pracę zespołu
- posiada 7 doświadczenie w branży gamingowej
Rada Nadzorcza
- Matthias Wüenschen- CEO grupy Toplitz Productions
- Bayer Christoph – Założyciel i udziałowiec Toplitz Productions
- Regehr Felix – Udziałowiec Toplitz Productions
- Krzysztof Szymański – Udziałowiec Render Cube SA
- Przemysław Marmul – Udziałowiec Render Cube SA
Zespół wykonawczy składa się z 18 osób (począwszy od głównego programisty po pisarza), które brały już udział w takich projektach jak: Call of Juarez , DEAD iSLAND czy SNIPER 3 GHOST WARRIOR.
Strategia biznesowa
Render Cube S.A. pretenduje do miana studia, które chce produkować gry wideo jako długoterminowe klasyki. W tym celu cały czas buduje i powiększa swój zespół aby był on gotowy na rozwój nowych tytułów.
Oprócz tego, emitent od 2019 roku uprawia płomienny „romans” z przedsiębiorstwem wydawniczym Toplitz Productions GMBH z siedzibą w Irdning w Austrii. Owy zagraniczny podmiot zawarł ze spółką umowę wydawniczą na Medieval Dynasty, a także przejął większościowy pakiet jej udziałów – tj. 65%. Wbrew pozorom nie jest to zły ruch ze strony Render Cube S.A. , ponieważ:
- spółka według I umowy (z 2019 roku) otrzymywała od 10-30% zysków ze sprzedaż
- jej kontynuacja (podpisana 30.11.2020 r.) zwiększyła udział emitenta w generowanym zysku do 50% , ale nałożyła też obowiązek przygotowania pełnej wersji gry na platformy PC oraz konsole.
- wydawca w ramach nowej umowy zobowiązał się do prowadzenia działań marketingowych mających na celu promocji gry na rynkach międzynarodowych oraz najważniejszych targach gier;
- spółka nabyła prawa do własności intelektualnej w zakresie gry Medieval Dynasty.
Bardziej nadgorliwi inwestorzy mogą doczytać się w prezentowanych dokumentach sprzedaży akcji emitenta do Iridium Media Group z siedzibą w niemieckim Oberhaching. Spokojnie, nie jest to nic niepokojącego, bowiem dalej są to Ci sami właściciele co w przypadku Toplitz Productions GmbH. Aby ułatwić zrozumienie koneksji biznesowy, poniżej zamieszczam ich schemat.
Struktura powiązań biznesowych pomiędzy Render Cube S.A a jej akcjonariuszami i partnerami biznesowymi.


Umowa wydawnicza z Toplitz Productions GmbH, w ramach której emitent otrzymuje 50% zysków ze sprzedaży gry w trybie Early Access
Spółka nabyła prawa do własności intelektualnej, co daje jej duże możliwości rozwoju produktu o kolejne dodatki.
Duży pakiet własnościowy w rękach zagranicznego podmiotu.
Kondycja finansowa spółki
Sytuacja finansowa spółki jest uzależniona tak naprawdę od wolumenu sprzedażowego gry Medieval Dynasty. Niewątpliwie odpowiada ona w dużej mierze za „stabilną” sytuację ekonomiczną podmiotu czego potwierdzeniem wydają się być liczby zawarte w dokumentach finansowych spółki.
Pozycje Rachunku Zysków i Strat Render Cube S.A. w okresie od 01 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku.
Pozycje Rachunku Zysków i Strat Render Cube S.A. w okresie od 01 stycznia 2020 roku do 31 grudnia 2020 roku.
wdt_ID | Kategoria | od 01.01.2020 do 31.12.2020 |
---|---|---|
1 | Przychody netto ze sprzedaż produktów towarów i materiałów, w tym: | 7.463.713,03 |
2 | Przychody netto ze sprzedaży produktów | 7.463.713,03 |
3 | Koszty sprzedanych produktów, towarów i materiałów,w tym: | 1.045.354,37 |
4 | Koszt wytowrzenia sprzedanych produktów | 1.045.354,37 |
5 | Zysk (strata) brutto na sprzedaży | 6.418.358,66 |
6 | Koszty sprzedaży | 15.465,00 |
7 | Koszty ogólnego zarządu | 155.365,92 |
8 | Zysk (strata) na sprzedaży | 6.247.537,74 |
9 | Pozostałe przychody operacyjne | 16.004,25 |
10 | Pozostałe koszty operacyjne | 863,78 |
Kategoria | od 01.01.2020 do 31.12.2020 |
Rok 2020 pomimo pandemii, spółka może uznać za bardzo dobry, bowiem zakończyła go z przychodami na poziomie 7 463 731,03 zł. Zysk operacyjny wyniósł 6 262. 678,21 zł, a zysk netto 5 853 599,39 zł. Przypomnijmy, że jest to zasługa głównie ostatniej produkcji, której nakład inwestycyjny emitent poniósł w wysokości ok. 5,5 mln zł. W trakcie pierwszych 3 miesięcy bieżącego roku Medieval Dynasty wygenerowało dla spółki 1,7 mln zł przychodu, co przyczynił się do uzyskania na ten okres 1,1 mln zł czystego zysku.
W ramach przygotowań do oferty akcji nowych serii, spółka przygotowała również prognozowane dane finansowe na cały bieżący oraz następny rok.
Szczegółowa prognoza finansowa spółki Render Cube S.A. na cały rok 2021 oraz 2022.


Niestety strumień przychodów emitenta wciąż oparty jest o jedno źródło – tj. wolumen sprzedaży gry Medieval Dynasty oraz jej rozwoju, chociaż nie wygląda ono źle.
Render Cube przewiduje, że w 2022 roku ilość sprzedanych kopii gry wzrośnie do poziomu 1 130 000 sztuk, z czego większość wciąż będą stanowiły produkcje na komputery stacjonarne – tj. 815 000. Pozostałe 315 000 to prognozowana ilość sprzedanych produkcji na konsole i pozostałe platformy. Dodatkowo , emitent przewiduje, że przychód jednostkowy netto wzrośnie z 18,55 zł na poziom 20,16 zł w przypadku wersji na PC, a w wersji na konsole ukształtuje się na poziomie 20,16 zł. Wszystkie te dane składają się na końcowy wynik przychodów ze sprzedaży jakim jest 26 891 096 zł ( uwzględniający pozostałe przychody, tzw. Game Pass).
Prognozowane przychody i wartość EBITDA ( w mln zł) przez Render Cube S.A. w latach 2021-2022.
Prognozowane przychody i wartość EBITDA prez Render Cube S.A. w latach 2021-2022 (w mln zł.) Render
wdt_ID | Kategoria | 2019 | 2020 | 2021 |
---|---|---|---|---|
1 | Przychody ze sprzedaży | 7,46 | 14,00 | 27,00 |
2 | EBITDA | 6,26 | 11,50 | 22,00 |
Kategoria | 2019 | 2020 | 2021 |
Patrząc na to nieco ogólniej, można stwierdzić jedno – Render Cube chce w 2021 roku osiągnąć przychody na poziomie 14 mln zł, EBITDA = 11,5 mln zł. Natomiast w 2022 roku, spółka planuje podwoić oba wyniki osiągając 27 mln zł przychodu ze sprzedaży i EBITDA równą 22 mln zł.
Wniosek: Pomijając fakt, iż źródła przychodu, a co za tym idzie i zysku emitenta jest uzależnione od jednej produkcji, można powiedzieć, że kondycja finansowa spółki jest stabilna. Co więcej w kwestii prognozowanych wartości, Render Cube podparł się stanem faktycznym, tj. posiadanymi prawami do IP gry czy też planowanymi produkcjami.
Wycena
Na podstawie ceny akcji serii C oraz oferowanej ich ilości (w II transzach) równej łącznie 25 900 sztukom, wycena emisyjna prezentuje się następująco:
Post-money valuation= 161 875 000 zł
Pre-money valuation= 157 990 000 zł
Prezentowane powyżej cyfry mogą robić imponujące wrażenie, śnięcia na jawie. Ale akurat w przypadku omawianej spółki jak najbardziej są osiągalne. Emitent posiada już swoją historię, udaną produkcje, a także (co jest potwierdzeniem dwóch poprzednich kwestii) stabilną i dobrą sytuacje finansową. Dodatkowo akcjonariat spółki, w postaci zagranicznych inwestorów oraz obowiązujących między podmiotem a nimi umowami dodatkowo dorzuca przysłowiowe złotówki do wyceny, co widzimy powyżej.
Emisja akcji
Emisja akcji serii C emitenta została przeprowadzona w dość nietypowy sposób porównując ją do pozostałych analizowanych przez Nas spółek. A mianowicie, zarząd spółki podzielił emisje akcji serii C na dwie transze.
- I transza została skierowana została do większych inwestorów indywidualnych.
- Zapisy w ramach tej transzy były przyjmowane od 20 lipca do 26 lipca i wszystkie zostały już uplasowane.
- II transza dotyczy pojedynczych osób, które zechciałby zakupić sobie jednorazowo pakiet do 200 akcji omawianej spółki.
Łącznie w ramach emisji akcji serii C zostało zaoferowanych 25 900 sztuk akcji ( po 12 950 na każdą z transz) w cenie 150 zł za sztukę (struktura cenowa w tabeli nr.2). Całkowita wartość emisji to 3 900 000 zł. Zapisy na obecnie dostępne akcje w ramach II edycji ruszyły wczoraj tj. 27 lipca i potrwają zaledwie 6 dni – do 3 sierpnia.
To co zasługuje na wyraźnie podkreślenie i oklaski to fakt, iż cena emisyjna dla „małych” graczy nie różniła się niczym od tej proponowanej w I transzy, w trakcie której posiadaczem 7 866 akcji jest spółka Carpathia Capital ASI( podmiot powiązany z domem maklerskim INC). Mało który emitent w równy sposób traktuje swoich potenjclanych inwestorów.
Ilość i cena emitowanych akcji Render Cube S.A. w I transzy
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | C | 150,00 | 12.950 |
Ilość i cena emitowanych akcji Render Cube S.A. w II transzy
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | C | 150,00 | 12.950 |
Głównym celem tej emisji jest pozyskanie środków umożliwiających dalszy rozwój spółki po przez kontynuowanie bardziej zaawansowanych prac przy obecnych i planowanych produkcjach.
Struktura rozdysponowania zebranych środków z emisji akcji serii C
Największa część zebranych środków spółka chce przeznaczyć na prace związane z rozszerzeniem tytułu Medieval oraz drugim tytułem. W tym celu emitent planuje rozbudowę dodatkowego zespołu, na co chce przeznaczyć 1 700 000 zł (43,6% całkowitej kwoty). Kolejnym w kolejce działaniem jest rozbudowa studia animacji i muzyki. W tym przypadku spółka chce podjąć inwestycje na poziomie 1 200 000 zł (30,8%) i wynająć większą powierzchnię biurową a także zatrudnić dodatkowych pracowników i dokonać związanego z tym zakupu profesjonalnego sprzętu, m.in. do motion capturingu.). Ostatnim podrzędnym celem jest zwiększenie zatrudnienia w ujęciu ogólnym po przez rekrutacje nowych programistów posiadających doświadczenie w rozgrywkach typu multiplayer.
Wejście na giełdę
Emitent w marcu bieżącego roku ogłosił chęć wejścia na warszawską giełdę NewConnect do końca czwartego kwartału 2021 roku. W tym celu łódzkie studio Render Cube podejmował takie działania jak m.in. zawarcie umowy ze spółkami z grupy kapitałowej INC oraz emisje nowych serii akcji. Czy się uda, zobaczymy, spółka ma jeszcze 5 miesięcy na wprowadzenie swoich słów w czyn, ale jeżeli się uda, to obecni indywidualni akcjonariusze mają szanse na spieniężenie posiadanych aktywów.
Podsumowanie
Wniosek: Łódzkie studio Render Cube S.A. to podmiot, który jak już to wielokrotnie podkreślałem odniósł sukces przy II produkcji gry wideo jaką jest Medieval Dynasty. Co więcej spółka ma dobrą kondycję finansową i perspektywy na rozwój. Jednakże, nie zalecałbym karmieniem się tymi faktami aż nadto, ponieważ można się zachłystnąć. Prawda, spółka jest warta uwagi, ale należy pamiętać, że jednak jaskółka wiosny nie czyni. Na dzień dzisiejszy, 65% akcji znajduje się w rękach obcego, zagranicznego podmiotu, z którym spółka ma zawarta umowę wydawniczą. Dodatkowo, obecne przychody są generowane jedynie przez wspomniany wyżej tytuł. Generalnie nie ma przeciwskazań do tego by nabyć jakąś część akcji tego podmiotu, ale mimo wszystko zachowałbym należytą czujność i monitorował jej sytuacje.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
Emitent posiada już produkcję pt. „Medieval Dynasty„, która niewątpliwe osiągnęła sukces i zjednała sobie rzeszę klientów, którzy w przyszłości również mogą wrócić po kolejne tytuły łódzkiego studia;
poza sukcesem w ujęciu popularności, wspomniana gra wideo przyczyniła się również do wygenerowania znacznych przychodów, a co za tym idzie zysków dla spółki.
Strategia biznesowa, która de facto jest modelem biznesowym oparta jest o współpracę z przedsiębiorstwem wydawniczym;
w ramach obowiązującej umowy spółka otrzymuje 50% zysków z przychodów gry;
prawa własności intelektualnej zostały przeniesione na emitenta, co pozwala na rozwijanie obecnej produkcji o kolejne dodatki i wersje;
Kondycja finansowa Render Cube S.A. jest stabilna.
Rok 2020 spółka zamknęła z wynikiem ok. 7,5 mln zł przychodu i zyskiem netto na poziomie ok. 5,8 mln zł.
Prognozy finansowe na rok:
2021 zakładają wzrost przychodów do 14 mln zł(EBITDA = 11,5 mln zł)
2022 zakładają przychody na poziomie 27 mln zł (EBITDA = 22 mln zł)
Cena emisyjna dla „małych” graczy (w ramach tzw. crowdinvesting’u) jest taka sama jak cena dla większych inwestorów indywidualnych.
Spółka przygotywowuje się do wejścia na giełdę NewConnect do końca 2021 roku.
Większość akcjonariatu w rękach jednego podmiotu i to w dodatku zagranicznego;
Strumienie przychodów uzależnione tylko od jednego źródła, tj. produkcji „Medieval Dynasty„.
Liczne emisje przeprowadzone w ostatnim, dość krótkim czasie
Oferta publiczna akcji nowej serii B, których przydział zostały zamknięty na początku lipca 2021.
Emisja akcji nowej serii C skierowana w dwóch transzach , tj. do większych i mniejszych inwestorów indywidualnych w lipcu 2021.