Na platformie CrowdConnect trwa właśnie emisja akcji warszawskiego start-up’u z branży pet-tech – Petgram S.A. Przedsiębiorstwo jest właścicielem portalu społecznościowego przeznaczonego dla miłośników zwierząt.
- Petgram S.A. to prężnie rozwijająca się spółka technologiczna założona w 2020 roku przez właścicieli czworonogów;
- Start-up posiada własny produkt jakim jest obroża z lokalizatorem GPS oraz portal społecznościowy Petgram, w ramach którego świadczy swoim użytkownikom różnego rodzaju usługi.
- Oferta publiczna dotyczy 298,7 tyś. akcji serii B i stanowi drugą transzą trwającej od początku października emisji;
Co to za podmiot?
Kilka słów o spółce
Opis
Petgram S.A. to warszawski start-up działający na rynku pet-tech. Powstał w marcu 2020 roku i początkowo funkcjonował jako sp. z o.o. Został założony przez Monikę Goździalską oraz Jordana Wojsym-Antoniewicza, którzy oboje prywatnie są właścicielami psów i kotów.
Działania biznesowe spółki
Głównym przedmiotem działalności spółki jest świadczenie usług skierowanych do posiadaczy zwierząt. Jej założyciele opracowali autorską obrożę wyposażoną w lokalizator GPS oraz stworzyli platformę społecznościową, która jest dostępna za pośrednictwem aplikacji (również należącej do emitenta) o nazwie Petgram.
Oferowane w ramach portalu rozwiązania przeznaczone są dla właścicieli zwierząt domowych i dają im szereg możliwości. Należą do nich m.in. monitorowanie aktywności zwierzęcia, uczestnictwo w konkursach oraz zakup produktów zoologoicznych. Ponadto, aplikacja oferuje funkcjonalność w postaci zlokalizowania własnego zwierzęcia przy wykorzystaniu wspomnianej obroży.
Idea i koncept biznesowy
Ideą projektu było stworzenie produktu, który by trafiał w typowe potrzeby właścicieli zwierząt, tj. poczucia bezpieczeństwa zwierzaka, motywacji do aktywności oraz łatwego dostępu do produktów zoologicznych.
Stan na dziś
Na dzień 22 września bieżącego roku spółka odnotowała 67 tyś. instalacji oprogramowania w 105 krajach na świecie. Co warto zauważyć, póki co oprogramowanie emitenta dostępne jest jedynie w polskiej wersji językowej.
Użytkownicy aplikacji Petgram na świecie (18.01.2021 - 22.09.2022)


Największy odsetek użytkowników przypada na Polskę (62 819). Na drugim miejscu są Niemcy (1 100), a na trzecim Stany Zjednoczone. Najmniejszą liczbę użytkowników póki co emitenta odnotowuje w Irlandii (130).
Media
Petgram S.A. jest również tematem artykułów w wielu portalach branżowych. Pisano o nim m.in. w Rzeczypospolitej, Brief, MY COMPANY Polska , :INN, MAMSTARTUP oraz Puls Biznesu.
Magazyny branżowe, które pisały o spółce Petgram S.A.


Działalność charytatywna
Emitent prowadzi również działalność charytatywną, która opiera się na zbieraniu tzw. Petcoinów przez użytkowników aplikacji w trakcie spacerów i konkursów, które następnie mogą oni wymieniać na realną ilość karmy dla zwierząt ze schronisk.
Z tym obszarem prowadzonej działalności, spółka Petgram S.A. wiąże również część obranej strategii rozwoju. Odzwierciedleniem tego faktu, jest jeden z celów trwającej właśnie emisji (wspomnę o tym przy okazji omawiania parametrów emisji).
Krótka historia
Początek konceptu biznesowego Petgram miał miejsce jeszcze przed początkiem 2020 roku, kiedy to jego pomysłodawcy, tj. Monika Goździalska oraz Jordan Wojsym-Antoniewicz dostrzegli na rynku brak produktu, który trafiałby w ich potrzeby jako typowych właścicieli zwierząt (zostało one wymienione przy okazji omawiania idei projektu). W związku z tym faktem, postanowili oni przeprowadzić badanie rynku i opracować rozwiązanie, które owe potrzeby by zaspokajało.
W taki oto sposób, w marcu 2020 roku zostaje zarejestrowany podmiot Petgram sp. z o.o. z kapitałem zakładowym w wysokości 5 000 zł.
W przeciągu kolejnych 3 miesięcy, właściciele spółki otrzymują wsparcie ze strony dwóch inwestorów, którzy poza zaangażowaniem się w projekt w wymiarze finansowym, pełnili również rolę „aniołów biznesu”. Dodatkowo inwestycji w projekt dokonuje podmiot Black Swan Sp. z o.o. ASI S.K.A.
Dnia 25 czerwca 2020 roku, w formie aktu notarialnego, zostaje podjęta uchwała o podwyższenie kapitału spółki Petgram z kwoty 5 000 zł do kwoty 11 800 zł w drodze utworzenia 136 nowych udziałów. Było to pierwsze podniesie kapitału stanowiącego jednocześnie inwestycje w spółkę przez inwestorów. Podobne uchwały zostały podjęte również 19 lutego oraz 20 września 2021 roku. Zgodnie z informacją zawartą w dokumencie ofertowym emitenta, spółka Petgram sp. z o.o. na stworzenie i rozwój swojego produktu pozyskała łącznie 3 mln zł w drodze podwyższeń kapitału zakładowego.
Warto zaznaczyć, że w trakcie procesu pozyskiwania kolejnych funduszy, nieprzerwanie trwały prace nad głównym produktem spółki jakim jest aplikacja Petgram. Dodatkowo, pomysłodawcy projektu prowadzili działania na rzecz opracowania komplementarnego urządzenia do tworzonego oprogramowania jakim jest dedykowana obroża z lokalizatorem GPS.
Dnia 18 stycznia 2021 roku została udostępniona pierwsza (komercyjna) wersja aplikacji Petgram. Była ona dostępna za pośrednictwem sklepów z aplikacjami mobilnymi, tj. App Store oraz Google Play. Jednocześnie oznacza to, że oprogramowanie emitenta było dostępna zarówno dla posiadaczy telefonów z systemem iOS jak i z systemem Android. Był to pierwszy tak duży test aplikacji, który pozwolił zgromadzić grupę testową użytkowników w liczbie 26,5 tyś. osób.
Kolejnym krokiem zespołu emitenta było skupienie się na uwagach i spostrzeżeniach otrzymywanych od osób korzystających z aplikacji. W oparciu o otrzymywany feedback, dokonano optymalizacji aplikacji, poprawiono stabilność jej funkcjonowania oraz wprowadzono nowe funkcjonalności.
W II kwartale bieżącego roku, na Nadzwyczajnym Zgromadzeniu Wspólników spółki Petgram sp. z o.o. została podjęta uchwała o przekształceniu podmiotu w spółkę akcyjną. Decyzja ta była podyktowana m.in. chęcią sięgnięcia przez emitenta po środki z rynku crowdfundingu, których część ma zostać przeznaczona na promocję marki i jej produktów.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że do dnia emisji, spółka nie podejmowała wcześniej większych działań marketingowych.
Plany na przyszłość
Zgodnie z przyjętą strategią biznesową, zespół z Petgram S.A. chce nieustannie pracować nad rozwojem posiadanego rozwiązania jakim jest portal oraz opaska GPS w celu oferowania możliwe największej ilości usług dostosowanych do potrzeb i oczekiwań właścicieli zwierząt.
Spółka (trochę jak słynna Meta) chce silniej zaangażować obecnych (i przyszłych) użytkowników do korzystania z aplikacji i portalu. W tym celu planowane jest wprowadzenie funkcjonalności związanej z monitorowaniem zdrowia zwierzęcia, tworzeniem postów i relacji w formie wideo oraz uczestnictwem w forum dyskusyjnym. Przewidywane jest również wprowadzenie kalendarza zwierzaka.
Oprócz tego, założyciele spółki, po przeprowadzeniu emisji chcą rozpocząć prowadzenie działań marketingowych, których celem ma być rozpromowanie marki wśród uczestników rynku.
Co więcej, w planach jest przejęcie portalu Petopo.com, który jest narzędziem służącym do pomocy bezdomnym zwierzętom w odnalezieniu nowych, kochających właścicieli. W tym celu 12 października br. emitent zawarł z osobom fizyczną przedwstępną umowę nabycia 100% udziałów w spółce Petopo sp. z o.o. będącej właścicielem portalu. Został również wpłacony zadatek przez Petgram S.A. na poczet zakupu udziałów. Zgodnie z umową przeniesie praw na emitenta powinno nastąpić w ciągu 3 dni od przydziału akcji serii B.
Formalna strona spółki
Obecna forma podmiotu, tj. Petgram S.A., powstała w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o tej samej nazwie, tj. Petgram. Uchwała o przekształceniu została podjęta dnia 13 kwietnia 2022 roku i została objęta aktem notarialnym, a przekształcona spółka została zarejestrowana w KRS dnia 28 maja tego samego roku.
Kapitał zakładowy spółki wynosi 240 000 zł i dzieli się ona na 2 400 000 akcji serii A o wartości nominalnej 0,10 zł każda. Został on w całości opłacony. Struktura akcjonariatu została zaprezentowana poniżej.
Struktura akcjonariatu Petgram S.A.
Na dzień publikacji dokumentu ofertowego, akcjonariat podmiotu Petgram S.A. znajdował się w rękach 4 osób fizycznych oraz 1 osoba prawna.
Struktura właścicelska Petgram S.A.
Największa ilość akcji należy do założycieli spółki Petgram sp. z o.o. oraz pomysłodawcy całego konceptu biznesowego, tj. Moniki Goździalskiej oraz Jordana Wojsyk-Antoniewicza. Dysponują oni oboje po 720 tyś. akcji serii A stanowiących łącznie 60% całego akcjonariatu spółki Petgram S.A.
Drugimi w kolejce są (prawdopodobnie) inwestorzy pełniący jednocześnie rolę aniołów biznesu, tj. Maciej Hazybski oraz Zbigniew Opęchowski. Każdy z nich posiada 240 tyś. akcji, które stanowią 10% całego akcjonariatu.
Pozostałe akcje w liczbie 480 tyś. znajdują się w rękach podmiotu o nazwie BlackSwan Sp. z o.o. ASI S.K.A. w likwidacji, który posiada 20% akcjonariatu. Tj. 480 tyś. akcji serii A.
W tym miejscu warto zaznaczyć, że członek zarządu wspomnianej spółki będącej akcjonariuszem zasiada w radzie nadzorczej emitenta. Jest nim Joanna Namysł ( w KRS uwidoczniona jako Joanna Zielińska).
Władze i organy nadzorcze
Zarząd jest jednoosobowy i stanowi go prezes zarządu – Jordan Wojsym-Antoniewicz. Natomiast organem nadzorującym jego prace jest Rada Nadzorcza. Składa się ona z 5 osób (zgodnie z informacjami zawartymi na w dokumencie ofertowy). Są to:
- Joanna Namysł – członek rady nadzorczej Petgram S.A.;
- posiada wieloletnie doświadczenie na stanowiskach zarządczych:
- pełni funkcję członka zarządu w podmiocie będącym komplementariuszem spółki Black Swan sp. z o.o. ASI S.K.A.
- jest członkiem rady nadzorczej spółki HPI GMA sp. z o.o.;
- posiada wieloletnie doświadczenie na stanowiskach zarządczych:
- Rafał Hubert Węgrzyniak– członek rady nadzorczej Petgram S.A.
- posiada kilkuletnie doświadczenie w komercyjnym tworzeniu oprogramowania (głównie w branży e-commerce);
- obszary jego specjalności to m.in. implementacja aplikacji po stronie serwera, tworzenie struktur danych czy projektowanie architektury systemów informatycznych i zarządzanie infrastrukturą IT;
- poza funkcją nadzorującą, w Petgram S.A. odgrywa rolę inżyniera oprogramowania;
- Bartosz Kotliński* – członek rady nadzorczej Petgram S.A.
- jest właścicielem i CEO software house’u BCave prowadzącym działania w branży blockchain;
- posiada bogate, wieloletnie doświadczenie na stanowiskach kierowniczych:
- pełnił rolę CTO w Hesalight Poland – wiodący dostawca rozwiązań LED – oraz Cannabis Poland S.A.;
- zasiada na stanowisku prezesa zarządu VividLed – spółce zajmująca się dostarczaniem rozwiązań technologii LED dla publicznego sektora w Polsce – oraz Cave Games S.A.;
- pełni rolę członka Rady Nadzorczej w Verdiso S.A.;
- w Petgram S.A. stanowi wsparcie w zakresie zarządzania projektem, współpracy z kluczowymi partnerami biznesowymi oraz promocji marki
- Sebastian Mardyło – członek Rady Nadzorczej Petgram S.A.
- posiada 5-letnie doświadczenie prawnicze oraz zarządcze:
- od 2022 roku pełni rolę przewodniczącego rady nadzorczej w Cava Games S.A.;
- specjalizuje się w prawie spółek;
- w Petgram S.A. wspiera działania związane z obsługą prawną;
- posiada 5-letnie doświadczenie prawnicze oraz zarządcze:
- Zbigniew Opęchowski – członek Rady Nadzorczej Petgram S.A.
- posiada bogate doświadczenie zarządcze zdobyte w wielu, różnych spółkach prawa handlowego, m.in.:
- od 2014 roku pełni funkcję prezesa zarządu w Invendo sp. z o.o.;
- od 2019 roku pełni funkcję prezesa zarządu European Extreme Sports Centre sp. z o.o.;
- od 2020 roku pełni funkcję prezesa zarządu w Medical Marketplace sp. z o.o
- posiada bogate doświadczenie zarządcze zdobyte w wielu, różnych spółkach prawa handlowego, m.in.:
*Bartosz Kotliński jest osobą pozostającym we wspólnym gospodarstwie z współzałożycielką Petgram S.A. – Moniką Goździalska.
Dziś znane są jego rezultaty i jak widać, bez względu na dalsze losy podmiotu, można powiedzieć, że przedsięwzięcie w jakie zaangażowane zostały podmioty i osoby zewnętrzne (zwane inwestorami) odniosły swego rodzaju sukces.
Propozycja wartości
Propozycja wartości spółki Petgram S.A. skupia się na dwóch aspektach, tzn. produktu oraz świadczonych w ramach niego usług.
Produkt
Zgodnie z dokumentem ofertowym emitenta, Petgram S.A. w swojej ofercie posiada dwa produkty, którymi są:
- aplikacja mobilna Petgram (produkt główny);
- lokalizator GPS Petgram (produkt komplementarny);
Aplikacja mobilna Petgram
To opracowany przez emitent system na urządzenia przenośne, który skierowany jest do właścicieli zwierząt. Za jego pomocą, otrzymują oni szereg funkcjonalności trafiających w potrzeby typowego właściciela zwierząt, a także uzyskują dostęp do szerszej społeczności tworzonej przez podobne tego typu osoby.
Podgląd aplikacji Petgram


Jakie są to funkcjonalności systemu?
Portal społecznościowy
Pierwszym z oferowanych udogodnień jest dostęp do portalu społecznościowego, który pozwala na stworzenie profilu posiadanego zwierzaka. Integruje on użytkowników aplikacji, którzy mogą wchodzić w interakcje z innymi osobami korzystającymi z rozwiązania emitenta. Obejmuje to m.in. obserwowanie znajomych, udostępnianie postów oraz uczestniczenie w konkursach.
Oprócz tego, użytkownicy (podobnie jak na Facebooku) mają możliwość wysyłania wiadomości tekstowych w obrębie systemu, tworzenia konwersacji grupowych oraz brania udziału w wydarzeniach organizowanych za pośrednictwem aplikacji Petgram.
W niedalekiej przyszłości emitent planuje wprowadzić funkcjonalność związaną z publikacją i udostępnianiem materiałów video.
Element grywalizacji i gratyfikacji użytkowników
Aplikacja Petgram i dostępny przy jej pomocy portal społecznościowy posiada mechanizm angażujący właścicieli zwierząt do interakcji z pozostałymi użytkownikami systemu oraz do dodatkowej aktywności ze swoimi pupilami. W zamian za wykonywanie zadań terenowych, otrzymują oni punkty o nazwie Petcoin, które następnie mogą wykorzystać w sklepie internetowym Petgram Marketplace bądź wymienić na karmę dla zwierząt w ramach prowadzonej zbiórki charytatywnej.*
Użytkownicy mogą otrzymywać punkty Petcoin m.in. za:
- odbywanie spacerów przez punkty wyznaczone na mapie za pomocą algorytmu aplikacji (tzw. fontanny Petcoin’ów);
- branie udział w konkursach;
*Organizatorem akcji jest Petgram S.A., dystrybutor karmy dla zwierząt marki Brit oraz organizacja społeczna Pogotowie dla Zwierząt.
Sklep internetowy Petgram Marketplace
Za pośrednictwem aplikacji Petgram jej użytkownicy mają dostęp do sklepu internetowego, który w założeniu ma oferować szereg, wysokojakościowych produktów zoologicznych skierowanych do właścicieli zwierząt. Obejmuje to takie kategorie jak:
- zdrowie;
- karmy;
- zabawki;
- posłania;
- akcesoria;
- smycze;
- inne;
Na dzień dzisiejszy Petgram Marketplace jest jeszcze w fazie przygotowań. Użytkownicy mogą jedynie wymieniać zebrane punkty Petcoin na nagrody oraz zakupić lokalizator GPS Petgram wraz z subskrypcją.
Notyfikacja aktywności Petgram Active
Za pośrednictwem usługi o nazwie Petgram Active, użytkownicy otrzymują możliwość śledzenia swojej aktywności ze zwierzęciem na podstawie danych geolokalizacyjnych zbieranych za pomocą telefonu. Dzięki temu, właściciele zwierząt mają podgląd odbytych tras w trakcie spacerów, zebranych parametrów aktywności oraz mogą także brać udział w wyzwaniach GPS.
Uwaga! Do korzystania z funkcji w ramach Petgram Active, nie jest wymagany zakup lokalizatora GPS emitenta.
Lokalizator GPS Petgram
Tak jak zostało to wspomniane na początku tej sekcji, emitent posiada w swojej ofercie akcesorium jakim jest lokalizator GPS dostępny z obrożą w różnych rozmiarach.
Budowa i pochodzenia
Urządzenie jest wielkości małego prostokąta o zaokrąglony rogach (wyglada trochę jak mały powerbank). Jego wymiary to 5 cm x 4 cm x 1,6 cm i waży 40 g.
Lokalizator jest produkowany na zlecenie emitenta przez jedną z firm zlokalizowanych w Chinach, która na codzień zajmuje się produkcją tego typu urządzeń. Zgodnie z wytycznymi członków zespołu Petgram S.A., posiada ona powiększoną (w stosunku do standardowej wersji) baterię oraz indywidualny branding.
Dodatkowo warto wspomnieć, że lokalizator GPS Petgram wyposażony jest we wbudowaną kartę SIM, która pozwala na sprawne funkcjonowanie usługi GPS oraz zapewnia stałą łączność z serwerami emitenta. Dostawcą usług internetowych jest firma Polkomtel sp. z o.o. – właściciel sieci Plus.
Lokalizator GPS Petgram


Przeznaczenie
Głównym przeznaczeniem lokalizatora GPS Petgram jest zapewnienie właścicieli o bezpieczeństwie ich zwierząt. Mówiąc prościej, lokalizator od emitenta pozwala na stały nadzór nad pupilem oraz wyznaczeniu strefy, po której może się on poruszać bez naruszania spokoju jego właściciela. W przypadku jej opuszczenia, użytkownik aplikacji zostanie niezwłocznie o tym fakcie powiadomiony.
Cena i dostępność
Pojedyncze urządzenie jest dostępne za pośrednictwem sklepu internetowego emitenta oraz w Petgram Marketplace (w aplikacji) w cenie 239 zł (chociaż w aplikacji jest teraz 40% zniżka). Niestety nie jest to jedyny koszt, jaki użytkownik aplikacji musi ponieść. W celu możliwości korzystania nieprzerwanie z usługi emitenta (związanej z lokalizatorem GPS Petgram) konieczne jest wykupienie planów subskrypcji. Poniżej zostały zaprezentowane ich stawki. Wysokość abonamentu zależy od okresu jego obowiązywania.
Plany subskrypcji oferowane przez emitenta
wdt_ID | Długość subskrybcji | Kwota |
---|---|---|
1 | 1 miesiąc | 19,90 |
2 | 6 miesięcy | 99,90 |
3 | 12 miesiecy | 179,90 |
Na pocieszenie dodam, że w cenie subskrypcji użytkownik otrzymuje dostęp do szerszej listy funkcjonalności w ramach aplikacji.
Usługi
Tak jak przed chwilą wspominałem, użytkownik po zakupie lokalizatora GPS wraz z planem subskrybcji otrzymuje dostęp do szerszej palety funkcjonalności dostępnej za pośrednictwem aplikacji Petgram. A są to takie usługi jak:
- dostęp do interaktywnej mapy;
- wyznaczenie bezpiecznej strefy, po której może poruszać się zwierze;
- śledzenie lokalizacji pupila w czasie rzeczywistym (24h/7 z odświeżaniem w interwale 10 minut);
- rejestrowanie tras spacerowych oraz wybranych parametrów (przebyty dystans, spalone kalorie, łączny czas spaceru);
- dostęp do historii spacerów;
- wyzwania spacerowe i odznaki GPS;
- udostępniania lokalizacji zwierzęcia znajomym;
Na dzień 31 sierpnia br. emitent odnotował 1167 aktywnych subskrybentów.
Ciekawostka
Statystyki aplikacji Petgram
wdt_ID | Średni czas użytkownika w aplikacji | Liczba opublikowanych postów | Liczba "Łapek" | Liczba dodanych komentarzy |
---|---|---|---|---|
1 | 00:30:29 | 101.120 | 1.820.660 | 133.937 |
Zgodnie z zebranymi danymi, do dnia 31 sierpnia br. zostało opublikowanych 101,12 tyś. postów, liczba dodanych komentarzy wyniosła 133,93 tyś, a ilość polubień wzrosła do 1,82 mln „łapek”. Średni czas spędzony w aplikacji przez użytkownika wynosi 30 m 29 s.
Emitent zawarł również informacje odnośnie aktywności fizycznej użytkowników aplikacji. Są one dostępne na stronie 72 w dokumencie ofertowym.
Wnioski: W przypadku omawianej spółki mamy bardzo ciekawy przypadek wykorzystania już funkcjonującego na rynku modelu produktu jakim jest portal społecznościowy integrujący ludzi o tych samych bądź podobnych potrzebach i upodobaniach.
Aplikacja Petgram wydaje się być dobrze przemyślaną propozycją wartości, zarówno pod kątem biznesowym jak i użytkowym. Emitent sprytnie wykorzystuje potencjał aplikacji w celu odnotowywania dodatkowych strumieni przychodów (mowa tu m.in. o sklepie internetowym wewnątrz aplikacji).
Osobiście muszę przyznać, że początkowo miałem problem ze zrozumieniem co faktycznie emitent uważa za swój produkt, bowiem w moim odczuciu największą wartością (póki co) stanowi portal społecznościowy, a aplikacja stanowi dodatek.
Natomiast w przypadku, gdy faktycznie emitentowi uda się zaimplementować typową funkcjonalność związaną z parametrami zdrowotnymi zwierzęcia, wówczas możnaby było mówić nawet o dwóch solidnych produktach.
Póki co, jest aplikacja, której jedną z funkcjonalności jest przynależność do społeczności tworzonej przez właścicieli zwierząt. Zadaniem zespołu spółki Petgram S.A. jest jej podtrzymanie przed naturalnym obumarciem, co można zauważyć w komentarzach pod aplikacją w sklepie AppStore.
- produkt trafiający w potrzeby właścicieli zwierząt;
- świetna rozwiązanie lokalizacji posiadanego zwierzęcia;
- rozbudowana funkcjonalność aplikacji;
- system gratyfikacji użytkowników;
- sklep z produktami zoologicznymi (jeszcze niedostępny);
- planowane funkcjonalności systemu, które mogą przełożyć się na silny rozwój spółki i produktu;
- wiele ciekawych funkcji dostępnych dopiero w momencie zakupu subskrypcji;
- ryzyko naturalnego umarcia społeczności;
Model biznesowy
Segmenty klientów
Zespół Petgram S.A. w zamieszczonych na stronie emisji materiałach jasno przedstawił do kogo kieruje swoje rozwiązanie, a także uwzględnił informacje dotyczące wielkości rynku, na którym prowadzi swoją działalność.
A więc do kogo emitent kieruje swoją propozycje wartości?
Aplikacja Petgram oraz oferowany w ramach niej portal społecznościowy kierowany jest w szczególności do młodych właścicieli zwierząt, tj. w przedziale wiekowym od 20 do 49 lat. Decyzja o wydorbęniniu tej konkretnej grupy klientów wynika z ich profilu behawioralnego, tzn. osoby te wyróżniają się wyższym wskaźnikiem zainteresowań nowoczesnymi technologiami aniżeli osoby w pozostałych przedziałach wiekowych. Dodatkowo, przedstawiciele tej grypy są skłonni do ponoszenia większych wydatków związanych z posiadaniem zwierzęcia.
Emitent poparł tą decyzje dostępnymi opracowaniami dotyczącymi rynku właścicieli zwierząt i typowych dla nich zachowań konsumenckich. Jednym z badań, które zostały wzięte pod uwagę, jest „National Pet Owners Survey” z lat 2017-2018. Jego autorem jest stowarzyszenie American Pet Products.
Właściciele jakich zwierząt mogą tworzyć profile w aplikacji Petgram?
Aplikacja Petgram daje możliwość utworzenia profili aż dla 16 gatunków zwierząt. Dotyczy to właścicieli psów, kotów, żab, owadów, gryzoni, żółwi, pająków, gadów, ptaków, ryb, płazów, węży, chomików, ssaków, świnek morskich oraz zajączków.
Dodatkowo, każdy z użytkowników może wybrać rasę zwierzęcia.
A jak wygląda potencjał rynku?
Rynek, na którym emitent prowadzi swoją działalność wygląda dość obficie.
Polska
Zgodnie z raportem Kantar Puli pt. „Zwierzęta w polskich domach” 2017 ( przytoczony przez emitenta) liczba zwierząt domowych w Polsce wynosi ok. 14 mln. Ich właścicielami jest ok. 19 mln mieszkańców Polski.
Patrząc na badania rynku z lat późniejszych, tj. 2018-2019 wielkość ta się nie zmieniła. Wciąż utrzymuje się na podobnym bądź takim samym poziomem w zależności od gatunku zwierzęcia.
Zgodnie z danymi przedstawionymi w powyżej wspomnianym raporcie, liczba kotów w Polsce wyniosła 4,082 mln, a liczba psów o 2 mln więcej, tj. 6,466 mln .
Poniżej zaprezentowana liczbę psów i kotów w Polsce zgodnie z wyżej wspomnianym raportem.
Europa
W kontekście całego rynku europejskiego liczba gospodarstw posiadających zwierzę domowe w 2021 roku wyniosła 90 mln. Liczba kotów wynosiła 113 milionów, a liczba psów 92 mln. Dane pochodzą z Annual Report 2022 , którego autorem jest izba handlowa FIEDAF reprezentująca branże spożywczą dla zwierząt. Jej członkami są przedstawiciele 18 krajów i 5 firm.
Konkurencja
Zgodnie z komunikatem spółki Petgram S.A. na rynku nie istnieją firmy, których obszar prowadzonej działalności byłby porównywalny do tego jak prowadzi emitent.
Niemniej jednak, spółka zawarła informacje dotyczące firm o zbliżonym profilu działalności. Emitent wyróżnił je na podstawie zbliżonych funkcjonalności posiadanych produktów.
Kategoria Lokalizatory
W zakresie funkcjonalności związanej z lokalizacją, spółka jako konkurenta podaje tu za przykład podaje trzy przedsiębiorstwa, tj. austriacki Tracive GmbH , polski Locon sp. z o.o. oraz amerykański Whistle Labs Inc.
Tractive GmbH
Głównym przedmiotem działalności tej firmy jest sprzedaż lokalizatorów dla zwierząt oraz tworzenie i obsługa nowego oprogramowania dla posiadanej aplikacji.
Produkt spółki (tj.lokalizator) wyposażony jest w funkcje śledzenia „obiektu” na żywo a także umożliwia wydzielenia strefy bezpieczeństwa za pomocą wirtualnego ogrodzenia. Urządzenie jest wodoodporne i działa na całym świecie.
We wspomnianej aplikacji, klienci spółki otrzymują dostęp do śledzenia aktywności oraz snu zwierzęcia.
Zgodnie z wyceną podmiotu na koniec 2021 roku, jego wartość oscyluje w przedziale od 140 tyś. do 210 tyś. USD.
Locon sp.z o.o.
Spółka prowadzi szeroko zakrojone działania w branży technologicznej. Począwszy od tworzenia i projektowania aplikacji mobilnych i internetowych, po tzw. e-business. Odbywa się to przy wykorzystaniu system nawigacji satelitarnej (GPS) oraz GSM przystosowanej do lokalizacji osób i przedmiotów.
Firma posiada kompletny zestaw ochrony osób i mienia, który skierowany jest w szczególności do rodzin. W swojej ofercie przedsiębiorstwo posiada usługi o następujących nazwach : Gdzie jest Dziecko?, Bezpieczny Dom, Bezpieczny Senior, oraz Bezpieczne zwierze.
Ostatnia ze wspomnianych usług, w 2021 roku zdobyła 1 miejsce w kategorii Debiut Roku w badaniu „Konsumencki Lider Jakości 2021„
Locon Sp. z o.o. posiada również własny lokalizator GPS w 3 wersjach, który dostosowany jest do rozmiarów psów i kotów. Spółka posiada również dedykowana aplikację mobilną, której oferuje następujące funkcjonalności:
- ustalenie precyzyjnej lokalizacji zwierzęcia 24h/7;
- sygnał SOS w przypadku odnalezienia zagubionego zwierzęcia;
- wyznaczenie strefy bezpieczeństwa;
- dostęp do historii lokalizacji zwierzęcia;
Aplikacja jest dostępna na telefony z systemem Android oraz iOS.
Według statystyk udostępnionych przez Loco sp. z o.o. ze wspomnianego pakietu ochrony osób i mienia skorzystało już ponad milion użytkowników.
Whistle Labs Inc.
Podmiot jest spółką zależną od firmy Mars Petcare z siedzibą w San Francisco.
Spółka posiada urządzenie lokalizacyjne GPS o nazwie Whistle GPS Pet Tracker, które noszone jest przez zwierzęcia na obroży. Umożliwia ono pomiar aktywności zwierzęcia oraz ustalenie dokładnej lokalizacji. Zbierane informacje wyświetlane są w aplikacji mobilnej dostępnej na platformy iOS oraz Android w modelu subskrypcyjnym (5$/miesięcznie).
Kategoria Usługa szkolenia zwierząt*
W aspekcie szkoleń zwierząt przy wykorzystaniu instruktażowych materiałów wideo, emitent wymienił jedną firmę, którą uważa za głównego konkurenta w tej kategorii. Jest nią niemieckie przedsiębiorstwo DOGO App GmbH.
DOGO App GmbH
Spółka posiada własną aplikację do szkolenia psów. Za jej pośrednictwem właściciele psów mają dostęp do ponad 100 ćwiczeń oraz spersonalizowanych programów szkoleniowych. Oprócz tego otrzymują oni co tygodniowe wyzwania fotograficzne, a także możliwość wymiany doświadczeń pomiędzy właścicielami psów i odbywania egzaminów w formie wideo. Aplikacja jest dostępna odpłatnie w modelu subskrybcyjnym i posiada 12 wersji językowych.
Na dzień 31 grudnia 2021 roku, liczba osób korzystających z rozwiązania spółki wynosiła 4 mln.
*Emitent na dzień publikacji dokumentu ofertowego nie posiadał podobnej bądź takiej samej usługi co wymieniony podmiot. Aczkolwiek jednym z założeń długookresowej strategii rozwoju spółki Petgram S.A. jest wprowadzenie do oferty filmów instruktażowych dla właścicieli zwierząt tworzonych przez zwierzęcych behawiorystów.
Kategoria Usługa opieka nad zwierzętami*
Jako głównego konkurenta w aspekcie zlecania usługi opieki nad zwierzętami, emitent postrzega amerykańską spółkę Rover Inc Group. Co warto zaznaczyć, podmiot notowany jest na amerykańskiej giełdzie Nasdaq.
Rover Inc Group.
Przedsiębiorstwo posiada aplikacje i stronę internetową za pośrednictwem których użytkownicy mogą zamówić opiekuna do swoich zwierząt. Warto zaznaczyć, że możliwe jest zlecenie opieki nad zwierzęciem w domu opiekuna bądź właściciela. Usługa dostępna jest w ponad 24 tyś. dzielnic miast w USA, Kanadzie, Wielkiej Brytanii oraz Europie.
Spółka zadbała o jakość świadczonych usług i wprowadziły do aplikacji m.in. mechanizm weryfikacji recenzji dodawanych przez właścicieli, kontrolę tożsamości opiekuna oraz możliwość spotkania obydwu stron przed zawarciem umowy.
Rover Inc Group został wyceniony na 1,4 mld USD (2021). W tym samym roku odnotowała ona przychody na poziomie 110 mln USD.
*Podobnie jak w przypadku poprzedniej kategorii, emitent nie posiada jeszcze w swojej aplikacji funkcjonalności związanej ze sprzedawaniem i kupowaniem usługi opieki nad zwierzętami. Stanowi ona jedno z założeń długookresowej strategii rozwoju spółki.
Poniżej zaprezentowano porównanie wymienionych powyżej firm konkurencyjnych z produktem emitenta przygotowane przez zarząd Petgram S.A.
Porównanie produktu Petgram z produktami konkurencyjnymi


Rozwiązanie proponowane przez emitenta zawiera w sobie każdą z przewodnich usług firm konkurencyjnych, a ponadto jest przystępne cenowo ( w kontekście rynku polskiego).
Kanały dystrybucji
Petgram S.A. jako jedna z nielicznych spółek na rynku crowdfundingu posiada rozbudowane kanały dystrybucji sprzedaży oraz komunikacji.
Kanały komunikacji
Emitent prowadzi rozległe działania na rzecz komunikacji ze swoimi obecnymi jak i potencjalnymi klientami (użytkownikami).
Pierwszym z nich jest zakup powierzchni reklamowych w internecie, które podnoszą świadomość wśród grupy potencjalnych klientów o rozwiązaniu spółki jakim jest aplikacja Petgram oraz lokalizator Petgram GPS. W tym celu emitent wykorzystuje następujące narzędzia:
- zautomatyzowany system kupna i sprzedaży reklam internetowych ( tzw. marketing programatyczny) ;
- marketing w wyszukiwarkach (tzw. Search Engine Marketing);
- optymalizacja sklepów z aplikacjami (tzw. App Store Optimalization)
Drugim aspektem prowadzonych działań jest wszelka współpraca z influencerami*, którzy przy pomocy swojej popularności są w stanie wypromować propozycje wartości spółki. Obecnie do grona tych osób należy Monika Goździalska ( współzałożycielka i współpomysłodawczyni) oraz Bartek Jędrzejak (psd. Katiczikss).
Kolejną formą komunikacji spółki z obecnymi i potencjalnymi użytkownikami jest działalność charytatywna. Emitent posiada na swoim koncie już jedno z takich działań – zbiórka karmy z dystrybutorem karmy dla zwierząt Brit. W I edycji wydarzenia wzięło udział 1100 osób. Zebrano 1000 kg karmy, która została przekazana do organizacji społecznej Pogotowie Dla Zwierząt.
Ostatnim element komunikacji spółki Petgram S.A. są konta w mediach społecznościowych. Na dzień sporządzenia dokumentu ofertowego, konto emitenta w serwisie społczenościowym Facebook odnotowało 13 tyś. polubień.
*Emitent zastrzegł, że wszelka, dotychczasowa współpraca z influencerami odbywa się na zasadach barteru, afiliacji bądź partnerstwa.
Kanały dystrybucji
Kanały te należy rozpatrywać w trzech aspektach, tzn. produktu jakim jest aplikacja Petgram, lokalizator GPS Petgram oraz oferowanych w ramach systemu usług.
Sama aplikacji Petgram możliwa jest do pobrania za pośrednictwem dwóch sklepów z aplikacjami mobilnymi, tj. Google Play oraz App Store.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w przypadku lokalizatora GPS Petgram, który możliwy jest do zamówienia za pośrednictwem aplikacji w Petgram Marketplace, strony internetowej emitenta oraz w serwisie allegro (sprzedawcą jest spółka Petgram S.A.). Po zakupie akcesorium przez użytkownika, zostaje ono wysłane na wskazany przez niego adres.
W przypadku usług, użytkownicy mogą z nich korzystać za pośrednictwem aplikacji. Część z nich staje się dostępna dopiero w momencie wykupienia przez nich subskrypcji.
Kanały sprzedaży
Emitent wykorzystuje kanały własne pośrednie i bezpośrednie, a także kanały partnerskie.
O czym dokładnie mowa?
- Aplikacja dostępna jest za pośrednictwem sklepów AppStore oraz Google Play (kanał partnerski);
- Spółka sprzedaje swoje usługi w obrębie aplikacji (kanał własny bezpośredni);
- Lokalizator GPS dostępny jest do zakupu za pośrednictwem aplikacji Petgram (kanał własny bezpośredni) , strony interentwoej emitenta (kanał własny bezpośredni) oraz serwisu allegro (kanał własny pośredni).
Kluczowe zasoby
Emitent w zamieszczonym na stronie emisji dokumencie ofertowym wskazał, że do kluczowych zasobów spółki zalicza m.in. zasoby ludzkie. Są to współpracownicy Petgram S.A. oraz członkowie jego zespołu. Mowa tu o:
- Jordan Jacek Wojsym-Antoniewicz (członek zespołu)
- Sebastianie Morydło (współpracownik);
- Bartoszu Kotliński (współpracownik);
- Rafale Węgrzyniak (współpracownik);
Do listy powyższych osób można również dopisać współzałożycielkę, tj.Monikę Goździalska, która pełni rolę wizjonera.
Ponadto, po zapoznaniu się z dokumentem ofertowym spółki, można stwierdzić, że spółka posiada również inne zasoby. Mam tu na myśli zasoby fizyczne oraz zasoby intelektualne.
Zasoby fizyczne
Emitent jest w posiadaniu oprogramowania w postaci aplikacji mobilnej Petgram oraz urządzenia jakim jest lokalizator GPS Petgram.
Zasoby intelektualne
Jest to tak naprawdę autorska wiedza założycieli, którzy orientują się w jaki sposób posiadane przez nich produkty oraz oferowane usługi mają funkcjonować.
Kluczowe działania
Zespół z Petgram S.A. nie przedstawił wprost działań, które z perspektywy spółki konieczne są do podjęcia, by realizacja propozycji wartości (a co za tym idzie generowanie przychodów) mogła odbywać się bez zakłóceń.
Natomiast, po zapoznaniu się z dokumentem ofertowym, można odnieść wrażenie, które to czynności są. Wydaje się, że po raz pierwszy są one zbieżne z celami emisyjnymi.
Co to więc za działania?
Spółka za priorytet powinna postawić dokończenia usługi Marketplace Petgram. W momencie pozyskania firm chcących oferować swoje produkty wewnątrz aplikacji, emitent dokończy prace rozpoczęte w przeszłości i będzie mógł skoncentrować się na dalszym rozwoju aplikacji. Co więcej zapewni to jakiś poziom wpływów na konto.
Równocześnie z powyższym działaniem, należałoby skupić się na działaniach promocoyjnych, których nadrzędnym celem byłoby pozyskiwanie nowych użytkowników aplikacji.
Kolejnym krok powinna być praca związana z angażowaniem użytkowników do interakcji w ramach systemu, tak aby portal społecznościowy nie sprawiał wrażenia wymierającego tworu.
Ostatnim, istotnym z punktu spółki działaniem jest rozwój aplikacji i oferowanych usług po przez implementacje nowych funkcjonalności systemu (m.in. usługa opieki nad zwierzętami).
Kluczowi partnerzy
Partnerem emitenta jest firma Polkomtel sp. z o.o. (właściciel sieci Plus) oraz firma z Azji produkująca lokalizatory GPS na jego zlecenie.
Emitent nie wymienił innych partnerów. Niewykluczone, że istnieją.
Strumienie przychodów
- przychody generowane w wyniku sprzedaży lokalizatorów GPS (już realizowane);
- przychody generowane w wyniku sprzedaży abonamentu (już realizowane);
- przychody z Petgram MarketPlace (planowane);
- emitent czerpie prowizję od każdego sprzedanego produktu przez partnera biznesowego
- przychody z abonamentów reklamowych (planowane)
Prognozowane wielkości przychodów netto ze sprzedaży Petgram S.A. w latach 2022-2026
wdt_ID | Rok | Przychody | % wzrost przychodów [r/r] |
---|---|---|---|
1 | 2022 | 642.393 | |
2 | 2023 | 2.660.243 | 314,11 |
3 | 2024 | 5.246.805 | 97,23 |
4 | 2025 | 9.031.226 | 72,13 |
5 | 2026 | 13.802.247 | 52,83 |
Jak można zauważyć, spółka spodziewa się znacznego wzrostu przychodów już na koniec przyszłego roku. Zgodnie z wyliczeniami zespołu Petgram S.A. ma on wynieść aż 314,12%. W kolejnych latach, średnio co roku, emitent spodziewa się wzrostu na poziomie 134%. Na koniec 2026 roku, warszawski start-up powinien odnotować prawie 14 mln zł przychodu.
Niestety, prezentowane powyżej wartości są silnie uzależnione od liczby użytkowników aplikacji, co potwierdza sam emitent. Odgrywa ona kluczową rolę w każdym z 4 wymienionych strumieni przychodów. W przypadku braku ich pokaźnej ilości, emitent odnotowuje mniejsze ilości sprzedaży lokalizatorów czy subskrypcji, które również są od siebie silnie zależne.
W tym przypadku emitent przyjął założenie, że sprzedaż lokalizatorów GPS będzie się przekładała na liczbę zakupionych przez użytkowników subskrybcji w następującym stopniu:
- w 40% w okresie od Q4 2022 do końca Q1 2023;
- w 50% w okresie od Q2 2023 do końca końca Q1 2024;
- w 60% w okresie od Q2 2024 do końca Q4 2026;
Co więcej, warto pamiętać, że mniejsza liczba użytkowników oznacza również mniejszą ilość zakupów przez nich dokonywanych w ramach Petgram Marketplace. Z kolei to będzie miało negatywny wpływ na przychody notowane przez spółkę w ramach 10% prowizji pobieranej od firm trzecich oferujących swoje produkty za pośrednictwem sklepu wewnątrz aplikacji.
Podobnie jak w przypadku przychodów pochodzących z wykupionych subskrybcji, emitent zakłada konwersje kupujących na następujących poziomach:
- 2% w okresie od Q4 2022 do końca Q2 2023;
- 3 % w okresie od Q3 2023 do końca Q3 2024;
- 4 % w okresie od Q4 2024 do końca Q4 2026;
Na koniec należy poruszyć jeszcze jedną kwestię. A mianowicie, mniejsza baza użytkowników będzie również oznaczała trudności w pozyskaniu reklamodawców, co również może negatywnie wpłynąć na wielkość odnotowywanych wpływów.
Projekcja każdego ze strumieni przychodów oraz założenia, jakie spółka przyjęła w trakcie ich opracowywania są dostępne w dokumencie ofertowym emitenta na stronach 85-89.
Struktura kosztów
W prezentowanym na stronie emisji dokumencie ofertowym, emitent nie zaprezentował struktury ponoszonych obecnie kosztów. Niemniej jednak, spółka przedstawiła prognozę kosztów wynikających z działalności operacyjnej na lata 2022-2026.
Prognozowane wielkości kosztów z działalności Petgram S.A. w latach 2022-2026
wdt_ID | Rok | Koszty | % różnica pomiędzy poziomiem kosztów a poziomem przychodów |
---|---|---|---|
1 | 2022 | 1.277.574,00 | 98,88 |
2 | 2023 | 4.362.810,00 | 64,00 |
3 | 2024 | 4.886.012,00 | -6,88 |
4 | 2025 | 5.713.989,00 | -36,73 |
5 | 2026 | 7.020.191,00 | -49,14 |
Jak łatwo zauważyć, emitent na koniec bieżącego i przyszłego roku spodziewa się kosztów, które w znacznym stopniu będą przekraczały poziom odnotowywanych przychodów. Średnio o 81,44%.
Z czego wynika tak duża dysproporcja?
Otóż, zgodnie z zaprezentowaną w dokumencie ofertową strategią, zespół z Petgram S.A. chce zwiększyć nakłady inwestycyjne związane z rozwojem funkcjonalności aplikacji Petgram oraz działaniami marketingowymi. Emitent liczy, że po przez te działania liczba użytkowników korzystających z jego rozwiązania wzrośnie, co z kolei pozwoli mu na monetyzację pozostałych usług i produktów.
A czego dokładnie będą dotyczyły działania?
Działania i koszty z nimi związane będą wynikały ze wzrostu wydatków na usługi obce.
Wynagrodzenia
Spółka planuje stopniowe zwiększanie zatrudnienie w okresie od czwartego kwartału bieżącego roku do początku 2024 roku. Obejmuje to zrekrutowanie członków zespołu dla każdego z obszarów prowadzonych działań. Największe zatrudnienie będzie miało miejsce w dziale IT, tj. 3 programistów w ramach front-end developerów oraz 4 programistów jako back end developerów. Ponadto prace u emitenta znajdzie także:
- 2 social media managerów,
- specjalista do kampanii marketingowych;
- specjalista od marketingu cyfrowego;
- grafik;
- specjalistę sprzedaży;
- HR managera
- specjalista do obsługi klienta;
Marketing
W ramach ponoszonych kosztów na usługi obce, znajdują się tam również usługi marketingowe. Emitent kładzie szczególny nacisk na:
- marketing programatyczny ( zautomatyzowany system kupna i sprzedaży)
- przewidywana pula środków do wykorzystania w trakcie 1 miesiąca wynosi od 60 do 100 tyś. zł;
- współpracę z influencerami
- charakter sezonowy;
- przewidywana pula środków do wykorzystania w trakcie 1 miesiąca wynosi od 40 do 50 tyś. zł
- dwumiesięczne odchyleniem na przełomie Q1/Q2 2026, kiedy wydatki te wzrosną do 100 tyś. zł;
- akcje promocyjne
- charakter sezonowy, lecz wyróżniają się zwiększoną częstotliwością;
- przewidywana pula środków do wykorzystania w trakcie 1 miesiąca wynosi od 40 do 60 tyś. zł;
Pozostałe
Wśród pozostałych wydatków na usługi obce, emitent wymienił nakłady na infrastrukturę IT, sprzęt elektorniczny, programy i narzędzia komputerowe. Dodatkowo ujmują one również koszty wynikające z obsługą kart SIM montowanych w lokalizatorach GPS, obsługi księgowej i wynajmu powierzchni biurowej.
Na pocieszenie dodam, że od końca 2024 roku, spółka powinna odnotowywać większy poziom przychodów aniżeli ponoszonych kosztów, co powinno przekuć się w dodatni wynik finansowy.
Skoro o nim mowa, warto zerknąć jak emitent prognozuje jego wartości.
Prognozowany wynik finansowy Petgram S.A. w latach 2024-2026
wdt_ID | Kategoria | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Zysk (strata) z działalności operacyjnej | -635.180,00 | -1.702.567,00 | 360.793,00 | 1.317.237,00 | 6.782.055,00 |
2 | Zysk (strata) brutto | -635.180,00 | -1.702.567,00 | 360.793,00 | 3.317.237,00 | 6.782.055,00 |
3 | Zysk netto | -635.180,00 | -1.702.567,00 | 259.997,00 | 2.686.962,00 | 5.493.465,00 |
Zgodnie z tym co napisałem przed chwilą, Petgram S.A. prognozuje pierwszy dodatni wynik finansowy na koniec 2024 roku. Ma on wówczas wynieść 259,9 tyś. zł. W kolejnym roku prognozy ma nastąpić jego zdecydowany wzrost (aż o 933,45%) do poziomu 2,68 mln zł.
Na koniec 2026 roku, choć już nie tak spektakularnie, ale wciąż ma miejsce wzrost generowanych przychodów. Tym razem mają one wynieść 5,49 mln zł.
Wnioski: Zespół z Petgram S.A. odwalił naprawdę dobry kawałek roboty! Spółka posiada nie tylko sprecyzowaną (i co najważneysjze przebadaną) grupę odbiorców swojego rozwiązania, ale również zorientowana jest na firmy konkurencyjne obecne na rynku. Ich przewagi przekuwa na proponowane przez siebie rozwiązanie.
Dużym atutem podmiotu jest również świadomość o roli marketingu w powodzeniu całego projektu, a także szeroki wachlarz strumieni przychodów. I choć widać, że mają one solidną słabość (uzależnione są od ilości użytkowników), to są świetne pokazuje nastawienie spółki do zarabiania.
Oczywiście, jak wspomniałem istnieje duże ryzyko związane z ilością użytkowników (typowe dla tego typu projektów), co w połączeniu z wysokimi nakładami w kolejnych 2 latach może stanowić wysokie zagrożenie dla funkcjonowania podmiotu w późniejszym okresie.
- sprecyzowana grupa odbiorców;
- przeanalizowana i zweryfikowana pod kątem zagrożenia oferta firm konkurencyjnych;
- rozbudowane kanały sprzedaży;
- rozbudowane strumienie przychodów;
- silna zależność przychodów od ilości użytkowników systemu;
- wysokie koszty ( oraz strata) w kolejnych dwóch latach prowadzenia działalności;
Kondycja finansowa
Na stronie emisji zostały zaprezentowane sprawozdania finansowe za rok obrotowy 2020, 2021 oraz I półrocze bieżącego roku. Dotyczą one danych finansowych zarówno poprzedniej formy prawną emitenta, tj. Petgram sp. z o.o. jak również obecnej.
Aktywa i Pasywa
Na dzień 30 czerwca bieżącego roku, suma aktywów Petgram S.A. była równa sumie pasywów.
Aktywa
Łączna wartość posiadanych aktywów wynosiła 2 483 951,81 zł. Aktywa obrotowe stanowiły większość tej w kwoty (96,37 %) i były równe 2 393 898,86 zł. Aktywa trwałe miały wartość 90 052,95 zł.
Aktywa trwałe
Jedyną pozycją były wartości niematerialne i prawne, które wynikały z kosztów zakończonych prac rozwojowych. Zgodnie z bilansem wynosiły one 90 052,95 zł.
Aktywa trwałe Petgram S.A. na dzień 30.06.2022




Źródło: Sprawozdanie finansowe Petgram S.A. od 01.04.2022 do 30.06.2022
Aktywa obrotowe




Źródło: Sprawozdanie finansowe Petgram S.A. od 01.04.2022 do 30.06.2022
Pasywa
Na dzień 30 czerwca br. na wartość pasywów spółki składały się takie pozycje jak kapitał (fundusz) własny oraz zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.
Kapitał (fundusz) własny
Spółka na koniec I półrocza tego roku odnotowała kapitał (fundusz) własny w wysokości 2 284 483,44 zł. Składał się na niego:
- kapitał fundusz podstawowy (240 000 zł) ;
- kapitał (fundusz) zapasowy wynikający z nadwyżki wartości emisyjnej nad wartością nominalną udziałów ( 3 769 000),
- strata z lat ubiegłych (- 1 609 709,64 zł);
- strata netto (-114 806,92 zł) ;
Kapitał (fundusz) własny Petgram S.A. na dzień 30.06.2022


Zobowiązania
Zobowiązania Petgram S.A. na koniec omawianego okresu wynoszą 192 569,51 zł. Wynikają z zobowiązań krótkoterminowych oraz rozliczeń międzyokresowych.
Zobowiązania międzyokresowe
Stanowią zobowiązania wobec pozostałych jednostek z tytułu:
- dostaw i usług o okresie wymagalności do 12 miesięcy (26 512,72 zł);
- wynagrodzeń ( 140 431,79 zł);
- inne (25 619,00 zł)
Jedyną pozycją są inne krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe. Wynoszą one 6 898,86 zł.
Zobowiązania i rezerwy na zobowiązania Petgram S.A. na dzień 30.06.2022




Źródło: Sprawozdanie finansowe Petgram S.A. od 01.04.2022 do 30.06.2022
RZiS
2020
Był to pierwszy rok działalności podmiotu o nazwie Petgram sp. z o.o. Wówczas spółka nie odnotowała żadnych przychodów. Spowodowane to było prowadzeniem prac koncepcyjnych oraz programistycznych związanych z produktem jakim jest aplikacja mobilna.
Poniżej na wykresie zostały przedstawione koszty, jakie w tym okresie poniosła spółka w związku z podejmowanymi działaniami oraz osiągnięty w ich rezultacie wynik finansowy.
Przychody, koszty i wynik finansowy Petgram sp. z o.o. na dzień 31.12.2020
wdt_ID | Kategoria | Kwota na dzień 31.12.2020 |
---|---|---|
1 | Przychód ze sprzedaży netto | 0,00 |
2 | Koszty działalności operacyjnej | 130.671,00 |
3 | Pozostałe przychody operacyjne | 0,84 |
4 | Pozostałe koszty operacyjne | 430,37 |
5 | Zysk (strata) ze sprzedaży | -130.671,00 |
6 | Zysk (strata) z działalności operacyjnej | -131.100,00 |
7 | Zysk netto | -160.850,15 |
Na koniec 2020 roku Petgram sp. z o.o. odnotowała koszty wynikające z działalności operacyjnej, które opiewały na kwotę 130 671 tyś. zł. W tym samym okresie podmiot zanotował również koszty finansowe oraz inne koszty operacyjne. Ich wartości były równe odpowiednio 29 749,69 zł oraz 430,37 zł.
Rok oborowy spółka zakończyła stratą netto w wysokości 185 764 zł.
Struktura kosztów działalności operacyjnej
Zgodnie z RZiS, największy udział w kosztach wynikających z działaności operacyjnych miały usługi obce (aż 74%). Wynosiły one aż 97 054 zł.
Poszczególne pozycje i wartości kosztów działalności operacyjnej Petgram sp. z o.o. na dzień 31.12.2020
wdt_ID | Kategoria | Kwota na dzień 31.12.2020 |
---|---|---|
1 | Amortyzacja | 0,00 |
2 | Zużycie materiałów i energii | 14.329,00 |
3 | Usługi obce | 97.054,00 |
4 | Podatki i opłaty | 377,00 |
5 | Wynagrodzenia | 12.000,00 |
6 | Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia | 3.482,00 |
7 | Pozostałe koszty rodzajowe | 3.429,00 |
8 | Wartość sprzedanych towarów i materiałów | 0,00 |
Pozostałe, znaczące pozycje stanowią wydatki związane ze zużyciem materiałów i energii (10,96%) oraz wynagrodzenia (9,18%) . Wyniosły one odpowiednio 14 329 zł i 12 000 zł.
2021
W tym roku miała miejsce premiera testowej wersji aplikacji Petgram. Stało się to dokładnie 18 stycznia. To właśnie wtedy oferowane przez emitenta rozwiązanie zostało udostępnione publicznie na smartfony z systemem operacyjnym Android (za pomocą sklepu Google Play) oraz iOS (za pomocą sklepu App Store). Wydarzenie to stanowiło kamień milowy w prowadzonej działalności spółki i pozwoliło jej na rozpoczęcie generowania pierwszych przychodów.
Przychody, koszty i wynik finansowy Petgram sp. z o.o. na dzień 31.12.2021
wdt_ID | Kategoria | Kwota na dzień 31.12.2021 |
---|---|---|
1 | Przychód ze sprzedaży netto | 173.346,67 |
2 | Koszty działalności operacyjnej | 1.489.136,12 |
3 | Pozostałe przychody operacyjne | 3.355,30 |
4 | Pozostałe koszty operacyjne | 5.605,83 |
5 | Zysk (strata) ze sprzedaży | -1.315.789,45 |
6 | Zysk (strata) z działalności operacyjnej | -1.318.039,98 |
7 | Zysk (strata) netto | -1.324.777,52 |
Na dzień 31 grudnia 2021 roku Petgram sp. z o.o. odnotowała przychody na poziomie 173,34 tyś zł. Niestety, koszty działalności operacyjnej znacznie przewyższały tą kwotę (o 759,05 %). Wyniosły one bowiem aż 1,49 mln zł i spowdowoały, że strata ze sprzedaży wyniosła 130 671 zł.
Spółka odnotowała również inne koszty operacyjne w kwocie 5 605,83 zł.
Rok obrotowy 2021 Petgram sp. z o.o. zakończyła z ujemnym wynikiem finansowym. Strata netto wyniosła 1 324 777,52 zł.
Struktura kosztów działalności operacyjnej
W 2021 roku, zgodnie z RZiS, największy udział w kosztach działalności operacyjnej mają wartość sprzedanych towarów i materiałów (45,82 %), usługi obce (25,99 %) oraz wynagrodzenia (12,88 %).
Poszczególne pozycje i wartości kosztów działalności operacyjnej Petgram sp. z o.o. na dzień 31.12.2021
wdt_ID | Kategoria | Kwota na dzień 31.12.2021 |
---|---|---|
1 | Amortyzacja | 180.105,90 |
2 | Zużycie materiałów i energii | 30.463,86 |
3 | Usługi obce | 387.013,94 |
4 | Podatki i opłaty | 2.142,39 |
5 | Wynagrodzenia | 191.918,54 |
6 | Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia | 8.565,47 |
7 | Pozostałe koszty rodzajowe | 6.730,00 |
8 | Wartość sprzedanych towarów i materiałów | 682.296,02 |
Pozostałe wydatki stanowią jedynie 15,31% kosztów działaności operacyjnej i zalicza się do nich:
- amortyzację,
- zużycie materiałów i energii,
- ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia;
- pozostałe koszty rodzajowe.
- Sprawozdanie finansowe Petgram sp. z o.o. za okres 01.01.2022 – 01.02.2022;
- Sprawozdanie finansowe Petgram S.A. za okres 01.04.2022 – 30.06.2022;
- RZiS za I półrocze;
Przychody, koszty i wyniki finansowy Petgram S.A. na dzień 30.06.2022
wdt_ID | Kategoria | Kwota na dzień 31.07.2022 |
---|---|---|
1 | Przychód ze sprzedaży netto | 141.666,26 |
2 | Koszty działalności operacyjnej | 379.371,47 |
3 | Pozostałe przychody operacyjne | 151.237,53 |
4 | Pozostałe koszty operacyjne | 21.207,70 |
5 | Zysk (strata) ze sprzedaży | -237.705,21 |
6 | Zysk (strata) z działalności operacyjnej netto | -237.862,67 |
7 | Zysk (strata) netto | -238.888,89 |
Na dzień 30 czerwca 2022 roku przychody netto ze sprzedaży za I półrocze wyniosły 141 666,26 zł, a koszty działalności operacyjnej 379 371,47 zł. Strata ze sprzedaży wyniosła 237 705,21 zł.
Wynik netto na koniec I półrocza to – 238 888,89 zł.
Struktura kosztów działalności operacyjnej
W I półroczu bieżącego roku największy udział w kosztach działalności operacyjnej miały usługi obce (39,77 %), których wartość wynosiła 150 897,14 zł.
Poszczególne pozycje i wartości kosztów działalności operacyjnej Petgram sp. z o.o. na dzień 31.12.2021
wdt_ID | Kategoria | Kwota na dzień 30.06.2022 |
---|---|---|
1 | Amortyzacja | 90.052,95 |
2 | Zużycie materiałów i energii | 13.734,60 |
3 | Usługi obce | 150.897,14 |
4 | Podatki i opłaty | 1.289,19 |
5 | Wynagrodzenia | 60.105,12 |
6 | Ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia | 2,80 |
7 | Pozostałe koszty rodzajowe | 30.000,00 |
8 | Wartość sprzedanych towarów i materiałów | 33.289,02 |
Drugim w kolejności pod względem wielkości kosztem była amortyzacja. Kwota to 90 052,95 zł. Istotnymi wydatkami były jeszcze wynagrodzenia, pozostałe koszty rodzajowe oraz wartość sprzedanych towarów i materiałów.
Wnioski: Sytuacja finansowa emitenta nie jest tak zła jak mogłoby się wydawać. Tym bardziej, że , że jest to spółka technologiczna. Z uwagi na osiągnięty wynik finansowy, najgorszym dotychczas okresem w historii spółki był rok 2021. Tak wysoka strata netto wynikała z nakładów jakie spółka musiała ponieść w związku z „wyprodukowaniem” systemu oraz dedykowanych do niego akcesoriów (mowa tu o lokalizatorze GPS).
Niemniej jednak nie oznacza to, że zespół z Petgram S.A. zacznie za chwile odnotowywać przychody pozwalające na wypracowanie zysku. Jak zaznacza w dokumencie ofertowym sam emitent, kluczowym aspektem w powodzeniu całego projektu jest liczba użytkowników oraz częstotliwość korzystania przez nich z aplikacji Petgram. W momencie, gdy będzie ona nie wystarczająca, warszawskie przedsiębiorstwo wciąż może notować straty, choć nie powinny być one już tak wysokie.Wyjątek stanowi sytuacja, w której spółka będzie przeznaczała znaczne środki na bezskuteczną reklamę. Wówczas, strata netto może być wyższa.*
*Bezskuteczna reklama – działania promocyjne, których koszt przewyższa opłacalność pozyskiwania nowych użytkowników systemu.
Wycena
Wycena emisyjna spółki Petgram S.A. prezentuje się następująco:
- Pre-money valuation= 16 000 000 zł
- Post-money valuation= 19 000 000 zł
Ponadto spółka nie osiągnęła dotychczas pozytywnego wyniku finansowego i pomimo optymistycznych prognoz nie ma pewności, że stanie się to w zapowiadanym okresie, co potwierdza sam emitent. Kluczowym aspektem w tej kwestii będzie przyrost liczby aktywnych użytkowników systemu, który ma być wspierany m.in. przez działania marketingowe. A jak wiadomo koszty promocji nie należ do najwyższych.
Emisja
Kampania crowdfundingowa Petgram S.A. prowadzona jest we współpracy z platformą CrowdConnect.
Termin i kwota emisji
Emisja akcji (jak było to w zwyczaju tej platformy) została podzielona na dwie transze. Łączna pula środków zgłaszana do pozyskania przez spółkę wynosi 3 001 600 zł.
I transza
Trwała w dniach 11-12 października i była skierowana do dużych inwestorów.
II transza
Rozpoczęła się 13 października i planowo miała potrwać do 10 listopada, lecz w wyniku zwiększonego zainteresowania zarząd emitenta podjął uchwałę o jej wydłużeniu.
Nowy termin obecnie trwającej II transzy przypada na 30 listopada. Natomiast zapisy uzupełniające na akcje z II transzy potrwają do 2 grudnia.
Akcje oferowane w ramach II transzy przeznaczona są dla inwestorów indywidualnych.
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej, warszawski start-up Petgram S.A. oferuje potencjalnym inwestorom nabycie 5,85 % całego akcjonariatu. Są to akcje serii B, których cena emisyjna wynosi 6,70 zł. Ich ilość różni się w zależności od transzy.
Ilość i cena oferowanych akcji Petgram S.A. w zależności od transzy
wdt_ID | Transza | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji | Wartość transzy |
---|---|---|---|---|---|
1 | I | B | 6,70 | 149.253 | 999.995,10 |
2 | II | B | 6,70 | 298.747 | 2.001.604,90 |
Cele emisji
Zespół z Petgram S.A. w ramach prowadzonej emisji akcji serii B chce pozyskać fundusze potrzebne na realizację założeń strategii rozwoju spółki oraz oferowanego przez nią produktu.
Poniżej przedstawiono cele inwestycyjne.
Cele inwestycyjne Petgram S.A.
Największy procent całkowitej kwoty emisji (47,47 %) spółka chce przeznaczyć na działania marketingowe, które powinny w bezpośredni sposób przełożyć się na liczbę użytkowników portalu Petgram oraz przychody emitenta. Obejmuje to:
- marketingu programatyczny
- Kwota: 712 500 zł
- influencer marketingu
- Kwota: 285 000 zł
- akcji promocyjnych
- Kwota: 427 500 zł
Drugim w kolejności celem pod względem wielkości planowanych do przekazania środków (35,81%) jest stworzenie anglojęzycznej wersji aplikacja Petgram oraz rozbudowa oferowanych w ramach niej funkcji. W tym przypadku lista planowanych działań obejmuje aż 7 kluczowych obszarów systemu, które pochłoną 34,98 % wartości emisji. Dotyczy to takich funckjonalności jak:
- profile reklamowe oraz system reklamowy
- Kwota: 210 000 zł
- video content
- Kwota: 140 000 zł
- kalendarz zwierzaka
- Kwota: 70 000 zł
- Marketplace dla usług dogwalking’u i petsitting’u
- Kwota: 350 000 zł
- Zaginione zwierzę w Twojej okolicy
- Kwota: 70 000 zł
- Forum dyskusyjne
- Kwota: 210 000 zł
Szczegółowe cele emisji wraz z planowanym terminem ich realizacji
wdt_ID | Cel | Kwota | Termin realizacji |
---|---|---|---|
1 | Akwizycja podmiotu z branży Pet-Tech | 1.425.000,00 | Q4 2022 |
2 | Rozwój funkcjonalności profili reklamowych oraz systemu reklamowego | 1.075.000,00 | Q4 2022 |
3 | Rozwój funkcjonalności video contentu | 500.000,00 | Q1 2023 |
5 | Rozwój funkcjonalności „Kalendarz Zwierzaka” | 70.000,00 | Q3 2023 |
7 | Rozwój funkcjonalności „Anglojęzyczna wersja aplikacji” | 25.000,00 | Q2 2023 |
9 | Rozwój funkcjonalności Marketplace dla usług Dogwalking & Petsitting | 350.000,00 | Q3/Q4 2023 |
11 | Rozwój funkcjonalności „Zaginione zwierzę w Twojej okolicy” | 70.000,00 | Q2 2023 |
13 | Rozwój funkcjonalności „Forum dyskusyjne” | 210.000,00 | Q3/Q4 2023 |
15 | Marketing programatyczny | 712.500,00 | Q4 2022-Q4 2022 |
17 | Influencer marketing | 285.000,00 | Q4 2022-Q4 2023 |
Jak można zauważyć, wszystkie planowane działania związane z rozwojem funkcjonalności systemu przypadają na okres od Q4 2022 do Q4 2024. Z puntku inwestycyjnego, będzie to kluczowy czas, który może zadecydować o dalszej pozycji spółki jak i jej produktu na rynku.
Wnioski: Tak jak w przypadku większości spółek cena emisyjna 1 sztuki akcji może budzić kontrowersje. 6,70 zł za 1 sztukę akcji spółki, która ma jeszcze przed sobą sporo pracy to trochę dużo.
W kwestii celów emisji są one jak najbardziej klarowne. Z punktu operacyjnego oraz finansowego mają odgrywają one istotną rolę w kolejnych latach funkcjonowania przedsiębiorstwa. Miły gest ze strony emitenta o podaniu planowanych terminów realizacji podanych celów emisji. W przypadku m.in. marketingu można dostrzec, że spółka jest przygotowana do rozpoczęcia prac, co eliminuje ryzyko braku podjęcia zamierzonych działań w momencie zakończenia emisji.
Podsumowanie
Wnioski: Petgram S.A. to kolejny ciekawy podmiot na rynku crowdfundingu z funkcjonującym już produktem. Biorąc pod uwagę powyższy przegląd faktów dotyczący emitenta, każdy z inwestorów powinien sam dokonać wyboru inwestycyjnego.
- funkcjonujący produkt na rynku;
- koncept biznesowy zbudowany w oparciu o potrzeby przedstawicieli rynku;
- zdywersyfikowany portfel strumieni przychodów;
- opracowane działania marketingowe na rzecz przyrostu użytkowników;
- kluczowy partner jakim jest operator sieci Plus;
- działalność charytatywna emitenta;
- wycena spółki;