Już w najbliższy poniedziałek, 16 maja, kampania crowdfundingowa piwnej spółki Hem&Brew S.A. stanie się publicznie dostępna. Możliwość zainwestowania w akcje emitenta otrzyma każda z zainteresowanych osób. W związku z tym postanowiłem już dzisiaj przyjrzeć się bliżej wspomnianej ofercie jak i samej spółce.
- Hemp&Brew S.A. powstało w wyniku wspólnej inicjatywy polskiej firmy Browar Tarnobrzeg sp. z o.o. sp.k. oraz czeskiej spółki Kanopio Trade s.r.o.
- Produkty emitenta to piwa alkoholowe i bezalkoholowe zawierających emulsję CBD.
- Cena oferowanych akcji waha się od 5 zł do 5,5 zł.
Co to za podmiot?
Hemp&Brew S.A. (wcześniej sp. z o.o.) to producent piwa marki Hemp&Brew, które na rynku wśród innych piw kraftowych wyróżnia się przede wszystkim tym, że zawiera emulsję z CBD. Do tego za chwilę wrócę przy omawianiu propozycji wartości spółki.
Spółka powstała w wyniku wspólnej inicjatywy dwóch podmiotów, tj. Browar Tarnobrzeg sp. z o.o. sp.k oraz Kanopio Trade s.r.o. Każda z nich specjalizuje się w innej dziedzinie, dzięki czemu wspomniana współpraca była możliwa do zawiązania.
Pomysłodawcą projektu był Kamil Burdzy (prezes zarządu Hemp&Brew S.A.), który w macierzystej spółce odpowiada za tworzenie nowych produktów.
To co należy jeszcze w tym miejscu podkreślić, to fakt, iż Hemp&Brew S.A. jest pierwszą spółką na rynku alkoholi, która posiada własną autorską technologię implementacji CBD do tworzonych produktów. Osobiście, nie znam żadnej innej spółki na rynku polskim, która mogłaby pochwalić się podobnym zasobem.
Formalna strona spółki
Hemp&Brew S.A. została zarejestrowana w KRS dnia 22 lutego 2022 roku z siedzibą w Tarnobrzegu przy ulicy Stanisława Jachowicza 12 (taki sam adres co w przypadku jednego z właścicieli, tj. Browar Tarnobrzeg sp. z o.o. sp.k).
Kapitał zakładowy wynosi 0,5 mln zł , który został pokryty aportem majątku podmiotu Hemp&Brew sp. z o.o. wniesionym do spółki. Reprezentuje on akcjonariat 5 mln akcji, której wartość nominalna wynosi 0,10 zł.
Akcjonariat Hemp&Brew S.A.
Z punktu praw właścicielskich, powyżej zaprezentowany akcjonariat rozkłada się pomiędzy właścicieli podmiotów jak i samych podmiotów.
Struktura właścicielska Hemp&Brew S.A.
Brakuje natomiast informacji, ile procent całego akcjonariatu posiada każdy z wymienionych wspólnik.
Spółki stojące za inicjatywą stworzenia piwa CBD
Jak zostało to już na początku wspomniane, podmiot Hemp&Brew S.A. powstał w wyniku współpracy prowadzonej pomiędzy dwoma firmami. Warto przyjrzeć się im z bliska.
Browar Tarnobrzeg sp. z o.o. sp.k.
To podmiot działający na rynku piw rzemieślniczych od 2017 roku założony przez trójkę znajomych. Powstał on w odbudowanym browarze, który funkcjonował nieprzerwanie przez 120 lat aż do 1979 roku. Jest to jedno z nielicznych przedsiębiorstw na rynku piw rzemieślniczych, które posiada własny park maszynowy.
Poniżej zaprezentowano skład zespołu tworzącego spółkę oraz obszary za które są odpowiedzialni. Wszyscy są współzałożycielami i współwłaścicielami podmiotu.
- Rafał Ruszkiewicz ( prezes zarządu) odpowiedzialny za
- sprzedaż i marketing;
- logistyka i zakupy
- Michał Wójcik (członek zarządu) odpowiedzialny za:
- ciągłość produkcji i standardy jakości;
- tworzenie receptur oraz zarządzanie technologią;
- utrzymanie infrastruktury;
- Kamil Burdzy (członek zarządu) odpowiedzialny za:
- strategie i rozwój spółki;
- pozyskiwanie funduszy i inwestorów;
- opracowywanie nowych produktów i usług;
To czeska spółka, której podstawowa działalność skupia się na przetwórstwie konopii siewnej. W głównej mierze dotyczy to produkcji olejków CBD stworzonych z wysokiej jakości surowców. Dodatkowo, podmiot prowadzi nieustająco badania nad zastosowaniem konopii w nowych produktach.
Kanopio Trade s.r.o. została założona w 2019 roku przez dwóch Polaków – Artura Łuczkowiec i Leszek Borkowski. Panowie posiadają 13-letnie doświadczenie w branży, w której postanowili rozpocząć własną działalność.
Podmiot posiada polski oddział we Wrocławiu przy ulicy Powstańców Śląskich 5 pokój 816.
Wnioski: Z punktu czysto formalnego spółka Hemp&Brew S.A. jest jak najbardziej prawidłowo powołanym do życia podmiotem.Plus za proste przedstawienie współpracy między firmami oraz obszary za które są odpowiedzialne. Równie przejrzyście wygląda struktura właścicielska, co świadczy o transparentności pomiędzy partnerami.
To co, w mojej ocenie zabrakło ze strony emitenta to więcej informacji w poszczególnych kwestiach.
Pierwszą z nich, jest aport majątku spółki z o.o. wniesiony do nowego podmiotu. Z całym szacunkiem dla emitenta, ale nie jestem w stanie wejść w głowy jego przedstawicieli i dowiedzieć się co na ten majątek dokładnie się składa. Przy okazji, przydałaby się wzmianka, czy ktoś z zewnątrz oceniał tą wartość, czy są to liczby wzięte z „kosmosu” przez właścicieli.
Drugą kwestią jest informacja odnośnie dokładnego podziału akcjonariatu pomiędzy właścicielami. Na dzień dzisiejszy wiadomo, że spółka Hemp&Brew S.A. w 50% należy do Browar Tarnobrzeg sp. z o.o. sp. k i jego właścicieli, a w kolejnych 50% do Kanopio s.r.o. i dwóch Panów.
Trzecią kwestią jest większa garść informacji odnośnie tego, co każda ze spółek (tj. Browar Tarnobrzeg sp. z o.o. sp.k i Kanopio s.r.o.) wnosi do nowego podmiotu, oraz jakie z tego mają korzyści. Oczywistym jest, że jedna ze spółek specjalizuje się w branży piwnej, a druga w konopnej, ale przyzwoicie byłoby wspomnieć co dokładnie obydwa podmioty oferują w ramach prowadzonej przez siebie działalności.
Produkt
Emitent swoją propozycje wartości skupia wokół produktu jakim jest piwo alkoholowe i bezalkoholowe z zawartością CBD.
Oferta
Marka Hemp&Brew zawiera w swojej ofercie łącznie 6 rodzaju piw, które różnią się pomiędzy sobą doznaniem smakowym oraz zawartością alkoholu.
4 z nich dostępne są cały rok. Natomiast pozostałe 2 są możliwe do zakupienia w sezonie letnim.
Piwa oferowane są w standardowych 0,5 litrowych szklanych bezwrotnych butelkach. Swoją drogą mają całkiem ładny design.
To ile tego CBD posiadają piwa marki Hemp&Brew?
Zawartość kannabidiolu jest taka sama w każdym z oferowanych piw. Tzn. 25 mg (+/- 5 mg).
A jak z mocą napojów?
W przypadku zawartości alkoholu, wartości te zależą od rodzaju smakowego piwa. Piwo alkoholowe o najmniejszej zawartości odznacza się posiadaniem 4,8% objętości alkoholu. Natomiast w ofercie znajdują się również piwa o zawartości 6% objętości alkoholu.
Należy w tym miejscu zaznaczyć, że wśród 4 standardowych piw, spółka posiada jedno piwo bezalkoholowe, które może zawierać do 0,05% objętości alkoholu.
Cena
Z uwagi na charakterystykę (tzn. w modelu B2B), spółka nie podaje cen własnych produktów na stronie.
Ale, w oparciu o sklep allePiwo.pl , można dowiedzieć się, że jedna butelka napoju marki Hemp&Brew waha się od 12,89 zł do 14,99 zł.
Dla przykładu, piwo Chill Guru CBD Edition marki AleBrowar kosztuje 15,89 zł (w oparciu o ceny w sklepie ipiwo.pl), a piwo BUH (tak te od Kuby Wojewódzkiego) 8,99 zł. Pojemność obu butelek wynosi 0,5 l.
Plany na przyszłość
Hemp&Brew S.A. na swojej stronie emisji poinformował o planach rozszerzenia asortymentu o nowe napoje alkoholowe i bezalkoholowe jak również o nowe kategorie produktowe. Wśród możliwych wkrótce w sprzedaży i zapowiadanych towarów znajdują się:
- kolejne odmiany piw konopnych;
- piwo bezglutenowe;
- cydr konopny;
- woda z CBD;
- oleje;
- żelki;
Konkurencja
Na rynku znajduje się kilka podmiotów, które również oferują piwa z zawartością CBD. Jednym z nich są już wspomniane marki takie jak piwoBUH! czy AleBrowar.
Wniosek: Propozycja wartości emitenta wydaje się być dość kusząca dla potencjalnego konsumenta na rynku piw rzemieślnicznych, a to chociażby z uwagi na zawartość CBD w produkowanych napojach.
Natomiast, pozostaje kwestia ekonomicznego sensu wprowadzania kolejnych produktów. Na miejscu spółki, póki co skupiłbym się na rozwoju obecnej kategorii produktów, tak aby zbudować sobie solidny fundament pod kolejne działania biznesowe.
Ostatnimi czasy można zauważyć pewną modę na olejki CBD i związany z tym wysyp kolejnych kategorii produktów uwzględniający jakże słynny składnik. Pytanie jednak jakie się w tym miejscu rodzi, to czy owa moda faktycznie przyczyni się do monetyzacjii tych produktów, czy jednak zakończy się to fiaskiem.
Coś co jest modne teraz, nie oznacza, że coś podobnego odnajdzie sukces. Należy pamiętać, że produkty zawierające kannabidiol są przeważnie droższe. Wynika to właśnie z owej mody czy też wyższych kosztów produkcji. A jak wiadomo, to klient ostatecznie decyduje (w oparciu o użyteczność produktu i cenę) o tym, czy propozycja wartości danej firmy trafia w jego potrzeby.
- produkt piwny, który wyróżnia się na rynku składem;
- kilka rodzaji smaków piwa o różnej objętości alkoholu, lecz z tą samą zawartością CBD;
- wysoka cena;
- brak
Model biznesowy
Spółka dość chętnie dzieli się informacji na temat swojego modelu biznesowego. Szkoda tylko, że nie są one pełne. Ale o tym za chwile.
Segment Klientów
Emitent wspomina, że prowadzi sprzedaż tylko w modelu B2B. Super! Przynajmniej wiadomo, jakiego rodzaju jest / może być to klient. To co mi brakuje w tym miejscu to parę słów o rynku. Tzn. ile procent rynku należy już do podmiotu, a ile jest jeszcze do zdobycia.
Podobnie w przypadku kwestii związanych z ekspansją na rynki zagraniczne. Zespół Hemp&Brew mógłby powiedzieć trochę więcej na ten temat, bo póki co wiadomo, że spółka coś chce, ale nie wiadomo jak, gdzie i po co.
Kanały dystrybucji
Emitent jest jedną z nielicznych firm, która jasno określa model sprzedaży, który zamierza prowadzić. Hemp&Brew S.A. informuje wprost, że jest zainteresowany jedynie modelem sprzedaży B2B (Business-to-business) i poświęca uwagę tylko tym działaniom, które są z tym związane.
W ten sposób, wiadomo, że spółka prowadzi obecnie dystrybucję off-trade w ramach której dostarcza swoje produkty do sklepów, hurtowni i pozostałych importerów.
W przyszłości planuje również uruchomienie dystrybucji on-trade, który według zapewnień spółki ma obejmować restauracje, bary i kluby.
Strategia działania emitenta na omawianym polu to przykład korzystania z możliwości jakie dają kanały partnerów. Stwarza to możliwości poszerzania swojej działalności i korzystania z atutów partnera.
Partnerzy
Skoro już mowa o partnerach, to przydałoby się w tym miejscu coś o nich wspomnieć. Niestety, słów brak. Spółka zapomniała wspomnieć z kim dokładnie współpracuje.
Strumienie przychodów
W prezentowanych na stronie emisyjnej materiałach brakuje konkretnych informacji odnośnie przychodów jakie spółka generuje po przez obecną produkcje wartości, którą jest sprzedaż piwa. Żeby nie być małostkowym, to przejdę do konkretów.
Emitent nie wspomniał nic o udziale poszczególnych kanałów sprzedaży w ogólnym poziomie przychodów. Dodatkowo nie zostały zaprezentowane żadne prognozy na najbliższe lata. A przydałby się… . Oprócz tego zespół Hemp&Brew zapomniał o pokazaniu marżowości swoich produktów.
Czy jest aż tak źle?
Nie do końca. Spółka wspomina o celach na przyszłość, wśród których wymienia m.in. dywersyfikację przychodów. Na tym co prawda się kończy wzmianka. Natomiast wiadomo również, ze emitent poza (produkują innych produktów z zawartością CBD na potrzeby własnej sprzedaży) rozpatruje również produkcję tzw. white label .
Struktura kosztów
Tu zbyt dużo nie można powiedzieć, a praktycznie wcale. Emitent pominął kwestie omawiania przychodów.
Wnioski: Brak konkretnych informacji na temat przyjętego modelu biznesowego. Spółka posiada sprecyzowany segmenty klientów do których kieruje swoje produkty, lecz nie podaje już informacji o ich poszczególnym udziale w ogólnym poziomie przychodów.
Podobnie wygląda sytuacja w przypadku kosztów, gdzie emitent słowem nie wspomniał ani o tym jakie to koszty są ani ile one wynoszą.
Pocieszający jest fakt, że Hemp&Brew S.A. jasno określił model sprzedaży oraz kanały dystrybucji, za pomocą których sprzedaje swoją propozycje wartości.
- skoncentrowanie na klientach w ramach jednego modelu sprzedaży;
- jasno określone kanały dystrybucji oraz plany ich poszerzenia;
- nieznani partnerzy spółki;
- brak sprecyzowanych informacji odnośnie strumieni przychodów;
- zero słów na temat kosztów, nie wspominając już o działaniach marketingowych;
Kondycja finansowa
Sytuacje finansową spółki trudno jest ocenić z uwagi na datę rejestracji w KRS.
Natomiast emitent udostępnił dokumenty finansowe spółki Hemp&Brew sp. z o.o.
Wynika z nich, że w okresie od 17 września 2020 roku do 31 grudnia 2021 roku podmiot Hemp&Brew sp. z o.o. odnotował przychody netto ze sprzedaży na poziomie 251,2 tyś zł. Niestety po zrównaniu ich z kosztami ( 302,6 tyś. zł), spółka odnotowała stratę w wysokości 51,4 tyś zł.
Wniosek: Wyniki finansowe spółki z o.o. należą do trudnych w ocenie. Odnotowała znaczną stratę za poprzedni rok, lecz trzeba zwrócić uwagę na przychody, które nie są małe. Fakt, ktoś te brakujące środki musi wyłożyć. Natomiast nie są one jakieś duże w porównaniu do tego co generuje spółka. Klarowniejszą perspektywę nakreślą wyniki finansowe za ten rok.
Wycena spółki
Jak zwykle bywa w tej sekcji, tak prezentuje się wycena emisyjna Hemp&Brew S.A.:
- Pre-money valuation= 26 617 678 zł
- Post-money valuation= 31 142 678 zł
Z całym szacunkiem dla Hemp&Brew, ale jestem ciekawy na jakiej podstawie prezentują tak wysoką wycenę.
Przedsiębiorstwo nie jest w stanie pochwalić się jeszcze wynikami finansowymi, a już „krzyczy” takie wartości. W przypadku poprzedniej spółki, poziom przychodów tym bardziej nie daje argumentów do obrony.
To samo tyczy się produkcji. Dedukuje, że skoro Hemp&Brew powstało w kooperacji spółki z branży piwnej oraz spółki z branży konopnej , to korzysta z zaplecza i zasobów obu spółek. Bo niby skąd nagle emitent miałby mieć własne aktywa na ten cel, skoro wiąże się to z potężnymi nakładami inwestycyjnymi.
Emisja
Obecna kampanii crowdfundingowa spółki jest prowadzona we współpracy z platformą beesfund.
Emisja akcji rozpoczęła się 26 kwietnia i w początkowej fazie jej trwania została skierowana do ograniczonej grupy inwestorów.
Dopiero 16 maja zostanie ona udostępniona szerszemu gronu. Planowo ma potrwać do 23 czerwca.
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej, emitent oferuje potencjalnym inwestorom nabycie 14,53% całego akcjonariatu. Są to akcje serii B i C, których cena emisyjna waha się od 5 zł do 5,50 zł.
Brakuje mi informacji za co jest ta cena. Za piwo? W końcu emitent nie podał informacji jakie aktywa i zasoby posiada. Wiadomo jedynie, że kapitał zakładowy spółki został pokryty aportem majątki sp. z o.o. (brak dokładnych informacji co on uwzględniał) oraz, że cena nominalna akcji serii A wynosi 0,10 zł.
W porównaniu do ceny na poziomie 5 zł, coś jest nie halo. Rozumiem, Panowie ponieśli już swój koszt, ale trudno jest chcieć pozyskać od ludzi 4,52 mln zł w zamian za 14% akcjonariatu nie będąc w tym momencie transparentnym i informując dokładnie co jest a czego nie ma.
Ilość i cena oferowanych akcji serii B i C
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 5,00 | 300.000 |
2 | 2. | C | 5,50 | 550.000 |
Cele emisyjne
Dużo lepiej emitent wypada w przypadku celów jakie przyświecają emisji.
Cele inwestycyjne Hemp&Brew S.A.
Kwota 4 525 000 zł ma zostać przeznaczona na nastepujące działania:
- Zwiększenie skali produkcji
- zakup dodatkowych zbiorników produkcyjnych (0,8 mln zł);
- poszerzenie portfolio i zwiększenie ilości wolumenów produkcyjnych (0,5 mln zł);
- R&D nowych produktów (0,2 mln zł);
- Poszerzenie kanałów dystrybucji
- Zawieranie współpracy z dużymi sieciami handlowymi (0,5 mln zł);
- Wejście produktów na nowych rynkach zagranicznych (0,5 mln zł);
- Zwiększenie zatrudnienia w zespole sprzedaży (0,5 mln zł);
- Marketing i sprzedaż
- Wielokanałowa kampania marketingowa (0,83 mln zł)
- PR, edukacja (0,3 mln zł)
- Przeprowadzenie kampanii marketingowej i PR z udziałem influencerów (0,4 mln zł)
Wniosek: Spółka powinna udzielić większej ilości informacji by cena emisyjna akcji na poziomie nawet 5 zł nie budziła wątpliwości po stronie inwestorów. Do tego, emitent powinien sprecyzować niektóre z planowanych działań, na które chce pozyskać środki od inwestorów.
Podsumowanie
Wniosek: Konkrety, konkrety, konkrety. To słowo, które mocno oddaje to czego mi zabrakło w prezentacji spółki jak i samej jej oferty.
Hemp&Brew S.A. jest jedną z wielu spółek, które sięgnęły/-ają ostatnimi czasy po finansowanie społecznościowe. Mimo to, omawiany podmiot wyróżnia się na tle pozostałych za sprawą dwóch kwestii:
- zaplecze w postaci wiedzy i doświadczenia jego właścicieli, jak i ich dotychczasowymi osiągnięciami;
- koncept biznesowy, który wydaje się dość ciekawy i odważny (mowa tu o oferowanych produktach ze składnikiem jakim jest CBD);
Stanowi to swego rodzaju atut emitenta, chociaż jak wspomniałem osobiście jestem lekko rozczarowany postawą zespołu w zakresie udzielonych informacji, a raczej jego braku.
Dlaczego?
W prezentowanych materiałach brakuje podstawowych informacji, które dają pełniejszy obraz spółki. Jest to nie tylko już wspomniany na samym początku aport majątku sp. z o.o., ale również strategia biznesowa.Nie zostały podane żadne informacje odnośnie przychodów i kosztów spółki. Nie wspomnę już o progu rentowności planowanych do wprowadzenia produktów czy ekspansji na rynki zagraniczne.
Podobnie wygląda kwestia oferty publicznej. Emitent wycenił się na grubo ponad 20 mln zł nie mówiąc nic na temat podstaw tak wysokiej kwoty. Z tego też względu cena 5 zł za 1 akcje serii B może budzić kontrowersje wśród uczestników rynku crowdfundingu. Cena nominalna akcji spółki wynosi 0,10 zł, podczas gdy spółka chce 4,5 mln zł za oddanie jedynie 14% akcjonariatu. W pełni rozumiem, że Panowie ponieśli już swój koszt, ale z zaprezentowanych dokumentów tak nie wynika.
Z stąd też wynikają moje uwagi. Jeżeli faktycznie spółka zwróciła uwagę na wymienione aspekty, wówczas można powiedzieć, że emitent poważnie podszedł do tematu i nie opiera swego produktu na panującej modzie.
Spółka otrzymała 15 pytań w obszarach, które poruszyłem. W momencie otrzymania odpowiedzi, zostaną one udostępnione na portalu CrowdReview.
- ciekawy koncept biznesowy;
- solidne zaplecze spółek tworzących podmiot;
- know-how i doświadczenie właścicieli;
- sprecyzowany model sprzedaży;
- brak informacji odnośnie majątku wniesionego do spółki S.A.
- brak informacji o ekonomicznym uzasadnieniu wprowadzania nowych kategorii produktów oraz wejście na nowe rynki
- przedstawienie przychodów na ogólnym poziomie;
- brak wzmianki o stukurze kosztów;
- trudne w ocenie wyniki finansowe sp. z o.o. za rok 2021;
- brak podstaw stojących za tak wysoką wyceną i ceną emisyjną akcji;