Marihuana, jej użytkowanie oraz próby zalegalizowania budzą od zawsze skrajne emocje i opinie z nimi związanych. Tak naprawdę, wiele osób, jak niewiększość kojarzy produkty konopne tylko i wyłącznie z środki odurzającymi, które zawierają składnik halocugenny THC. Poniekąd mają oni racje, natomiast produkty konopne nie ograniczają się w zastosowaniu jedynie do tzw. „jointów”.
Mało kto wie, że tak naprawdę uprawy roślin konopnych wykorzystuje się w przemyśle, z uwagi na fakt, iż są to jedne z wszechstronnych roślin. W zależności od sposobu ich uprawy oraz terminu ich żniw, mogą one zostać zastosowane w takich gałęziach gospodarki jak:
- przemysł spożywczy;
- przemysł kosmetyczny;
- przemysł włókienniczy;
- przemysł motoryzacyjny;
- przemysł papierniczy;
- przemysł budowlany.
Potwierdzeniem, możliwości zastosowania produktów konopnych są dane gospodarcze. Z analiz przeprowadzonych przez konsultingową firmę Prohibtion Partenrs wynika, iż wartość rynku produktów konopnych w USA do końca 2024 roku (kraju, w którym temat wykorzystywania produktów konopnych nie jest tematem tabu i stanowi on jednocześnie największy rynek konopi na świecie) wyniesie 47,3 miliarda dolarów. Co interesujące ta sama firma, przeprowadziła analizy potencjału rynku europejskiego, z której wynika, że do końca 2028 roku rynek produktów konopnych w Europie może wynieść aż 100 miliardów dolarów.
Oczywiście istnieją czynniki, które mogą sprawić, iż powyższe analizy odbiegną daleko od realnych wartości, chociaż w ubiegłym roku zainwestowano 406 milionów dolarów w rynek konopi. Dla przypomnienia, był to rok, w którym pandemia wirusa COVID-19 spowodowała praktycznie całkowite zatrzymanie, nawet jeżeli chwilowe, większości gałęzi gospodarki światowej.
Na podstawie prognoz firmyNew Frontier Data, wartość europejskiego rynku dóbr pochodzenia konopnego osiągnie w 2020 roku poziom 1,5 mld dolarów, a jego tempo wzrostu utrzyma poziom 20%.
W Polsce, największy udział w całym przetwórstwie konopnym ma proces wytwarzania produktów żywnościowych, suplementów diety oraz kosmetyków zawierających kannabidiol (CBD). W zakresie pozostałych kategorii produktowych takich jak papiernictwo, żywność i środki dla zwierząt etc., branże tak naprawdę nie istnieją. Fakt ten może wynikać z dwóch czynników wzajemnie ze sobą powiązanych:
- Brak znajomości podstawy legislacyjnej przez producentów i potencjalnych klientów;
- W świetle katalogu Nowej Żywności wprowadzonego przez Komisje Europejską, produkty żywnościowe zawierające CBD muszą przejść długotrwałą i kosztowną procedurę rejestracyjną
- W Polsce, przed rozpoczęciem uprawy lub skupie konopi przemysłowych, należy spełnić szereg wymagań formalnych, w tym złożyć odpowiedni wniosek do urzędu gminy określający miejsce upraw oraz ich powierzchnię.
- Brak wyraźnego pioniera w produkcji towarów konopnych jak i ich sprzedaży.
- Struktura branży konopi przemysłowej opiera się na wielu mikro firm zatrudniających zaledwie klika osób. Przedsiębiorstwo z liczbą pracowników przekraczającą 10 osób są wyjątkiem, z czego i tak większość stanowi własność kapitału zagranicznego.
Mimo powyższych barier i nierozstrzygniętych do końca proponowanych rozwiązań, znany polityk i artysta muzyczny- Pan Piotr Liroy-Marzec postanowił wspólnie ze swoimi partnerami biznesowymi, otworzyć firmę zajmującą się sprzedażą i dystyrbucją produktów konopnych w Polsce. W tym celu dopełnił wszelkich formlaności i ruszył z emisją akcji serii B, w celu zebrania środków niezbędnych do uruchomienia produkcji. Czy warto, powierzyć swoje środki politykowi, a obecnie również przedsiębiorcy? Mam nadzieję, że znajdziecie Państwo odpowiedź na to pytanie poniżej.
LiRoyal S.A. - informacje podstawowe
LiRoyal S.A. to spółka powstała 20 kwietnia 2021 roku (dzień zarejestrowania spółki w KRS), która odpowiedzialna jest za sprzedaż hurtową i detaliczną produktów konopnych wykorzystujących substancje CBD, CBG, CBN oraz podobnych. Obecny adres spółki to Poznań, ul. Młyńska 12 lok.309. Numer NIP to 7831837224, a numer KRS to: 0000901511. Kapitał zakładowy spółki wynosi 100 000 zł i został opłacony w całości. Na podstawie dokumentów spółki, można stwierdzić, iż struktura organizacyjna emitenta składa się z Rady Nadzorczej oraz Zarządu.
Struktura komórki zarządzczej podmiotu LiRoyal S.A.


W kwestii struktury samej organizacji, można wyróżnić wiele podmiotów, które składają się na produkty oferowane pod marką LiRoyal.
Struktura marki LiRoyalTM.


Według materiałów informacyjnych spółki, przedsiębiorstwo Global-Hempire.comTM S.A. jest posiadaczem wszystkich akcji firmy LiRoyal S.A. Natomiast jej udziałowcem w 50% jest przedsiębiorstwo HubBurger.com GMBH, które w połowie należy do Pana Piotra Liroy’a-Marzec, a w drugiej połowie do Macieja Sagala , właściciela spółki KingAPP®.pl S.A. To właśnie ten podmiot będzie odpowiedzialny za infrastrukturę IT oraz działania programistyczne obejmujące system sprzedażowy, magazynowy jak i logistyczny. Wykorzystując zasoby marki KingAPP®.pl, spółka LiRoyal S.A. planuje ekspansję na rynki zagraniczne. Dodatkowo spółka Pana Macieja Sagala odpowiedzialna jest za percepcje postrzegania marki przez potencjalnych klientów. Działania podejmowane na ten cel obejmują również projekt logotypu, opakowań produktów oraz materiałów marketingowych marki LiRoyal. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku podmiotu GoldGreen sp. z o.o., który będzie odpowiedzialny za produkcje wszystkich produktów marki LiRoyalTM. Jego założycielem jest Patryk Diałkowski i jego zespół, który jest zaangażowany w działania skupiające się na tworzenia marki LiRoyalTM i jej oferty produktowej. Dodatkowym argumentem przemawiającym za przeznaczenie wyżej wspomnianych działań tej firmie była jej specjalizacja się w ekstrakcji i przygotowywaniu produktów konopnych opartych o kannabinoidy CBD, CBN oraz CBG.
Wniosek: Zawiła struktura emitenta może budzić mieszane uczucia, i nic w tym dziwnego. Streszczając tą całą zawiłą sieć zależności, można powiedzieć, iż omawiana spółka należy w większości do Pana Liroya. To co jednak powinno budzić większy niepokój to fakt, iż jest to tak naprawdę pusty, bez kompetencji podmiot, korzystający z zasobów innych spółek. Co to oznacza? Oznacza to, że Pan Liroy chce zrealizować swoje konopne zapędy za cudze pieniądze, których ewentualną stratę nie odczuje, a akcjonariusze zostaną z niczym. Gdyby było inaczej, wówczas Pan Liroy mógłby stworzyć holding, którego akcje obejmowały by również pozostałe firmy będące kluczowe z punktu operacyjnego (mam tu na myśli m.in. GoldGreen sp. z o.o. odpowiadającą za produkcję produktów marki LiRoayal).
Oferta produktowa
LiRoyal S.A. swoją ofertę produktową chce oprzeć na 26 produktach. Początkowo spółka planuje wypuścić na rynek olejki, susze oraz joint’y w dwóch wersjach, tzn. LiRoyalTM Dark oraz LiRoyalTMGold o różnym stopniu skondensowania terpenów i innych substancji.
Struktura oferty produktowej firmy LiRoyal S.A.
Zdywersyfikowana paleta produktowa o różnych stopniach stężenia terpenów itp.
Brak uruchomionej sprzedaży.
Zespół
LiRoya S.A. tworzą ludzie, począwszy od założyciela po kluczowych partnerów zasiadających w radzie nadzorczej spółki. Posiadane przez nich kompetencje oraz doświadczenie czyni zespół mocnym „składem” dającym wrażenie zawojowania rynku. Warto zatem spojrzeć na charakterystykę każdego z nich.
Właściciele:
- Piotr Liroy-Marzec – prezes zarządu, współwłaściciel
- Jeden z pomysłodawców przedsięwzięcia;
- Polski raper, producent muzyczny, a także przedsiębiorca i ekspert w dziedzinie konopi;
- Jako polityk pełnił funkcję przewodniczącego Parlamentarnego Zespołu ds. marihuany medycznej
- Autor ustawy legalizującej stosowanie marihuany w Polsce w celach medycznych
- Wspólnie z Maciejem Sagalem działa na rynku konopnym za pomocą spółki Hubburger GmbH.
Maciej Sagal- Dyrektor ds. innowacji i rozwoju, współwłaściciel
- Przedsiębiorca, właściciel spółki KingAPP.de GmbH (spółki działająca na rynku oprogramowania dla MŚP)
- 20-letnie doświadczenie biznesowe
- W tym przez 17 lat pracował w handlu częściami do BMW na 17 rynków;
- Współtwórca „Poland-Honk Kong Business Association”
- Stowarzyszenie specjalizujące się we wsparciu przedsiębiorców w handle i kontaktach z Chinami.
Patryk Działkowski – Główny Technolog (CTO), współwłaściciel
- 7 letnie doświadczenie w branży konopnej;
- Właściciel spółki GoldGreen;
- Produkty marki GoldGreen cieszą się uznaniem na rynkach w USA, Chinach i państwach europejskich.
Kluczowi współpracownicy
Jacek Bienias – Członek Rady Nadorczej
- Adwokat, specjalista prawa gospodarczego
- Wieloletnie doświadczenie w doradaniu firmom z branży reklamowej, filmowej i telewizyjnej
- Uczestniczył w pracach legislacyjnych mających na celu wprowadzenie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych;
- Były arbiter Komisji Praw Autorskiego.
Produkty marki GoldGreen cieszą się uznaniem na rynkach w USA, Chinach i państwach europejskich.
Tomasz Misiak – Członek Rady Nadorczej
- Założyciel Work Service SA (spółki notowanej na GPW)
- Przedsiębiorca, inwestor, członek Rad Nadzorczych;
- Bogate doświadczenie w działalności społeczno-politycznej;
- Laureat nagród biznesowych;
- in. Teraz Polska; Przedsiębiorca Roku Ernst&Young.
Grzegorz Pierzakowski – Członek Rady Nadorczej
- 13-letnie doświadczenie analityczne
- CTO w KingAPP® nadzorujący procesy wdrożeniowe w obszarze sklepów internetowych, systemów magazynowych, systemów ERP oraz systemów CRM i CMS u kluczowych klientów;
Tobiasz Adam Kowalczyk – Członek Rady Nadzorczej
- Inwestor, lobbysta i negocjator;
- Członek Zarządów oraz Rad Nadzorczych Spółek z przychodami 200 mld euro
- Radca prawny
- Uhonorowany w 2019 roku tytułem najlepszego prawnika przedsiębiorstw w Polsce.
- Wieloletnie doświadczenie w budowaniu zespołów i struktur korporacyjnych;
- Zdobyte w spółkach z listy Fortune 500
- CTO w KingAPP® nadzorujący procesy wdrożeniowe w obszarze sklepów internetowych, systemów magazynowych, systemów ERP oraz systemów CRM i CMS u kluczowych klientów;
Piotr Ambrozowicz – Doradca Zarządu
- 20-letnie doświadczenie zawodowe na rynku polskim, europejskim i azjatyckim.
- 4 miliardy EUR – łączna kwota finansowania uzyskana na projekty operacyjne i inwestycyjne;
- Wprowadzał spółki zarówno na giełdy w Warszawie jak i Londynie.
Model biznesowy
Marka LiRoyalTM oparła swój model biznesowy na sprawdzonych zasadach w biznesie, jakimi są:
- Dobra oferta produktowa;
- Zdywersyfikowane kanały sprzedaży.
- Zweryfikowani i pewni partnerzy;
Zagłębiając się w myśl powyższych założeń, z materiałów udostępnionych przez spółkę można uzyskać informacje odnośnie średniej marży na 1 sztuce produktu, która ma wynosić 600%. Dla przypomnienia, przedsiębiorstwo planuje wprowadzić w najbliższym czasie 3 kategorie produktowe, a kolejne 3 do końca bieżącego roku. W pierwszej ofercie, przedział cenowy oferowanych produktów będzie w przedziale od 40 zł do 1150 zł.
Firma LiRoyal S.A. w swoim modelu biznesowym oparło strumienie przychodów na dostarczaniu swoim klientom produktów konopnych w modelu B2C oraz B2b2, których udział w ogólnej sprzedaży, a co za tym idzie w modelu przychodowym będzie wynosił odpowiednio 80% i 20%. Produkty oferowane będą przez spółkę na własnej witrynie sklepu internetowego będącego w stanie obsłużyć nie tylko klientów krajowych, ale również zagranicznych. Dodatkowo, z uwagi na pandemię wirusa COVID-19, LiRoyal S.A. zrewidowało swoje plany rozwojowe i nie planuje obecności sklepów stacjonarnych w galeriach handlowych. Do końca 2021 roku, spółka planuje otworzyć sklep stacjonarny w Warszawie.
Podobnie jak w przypadku sprzedaży stacjonarnej, spółka w wyniku otrzymania dużej (jak sama przyznaje) ilości zapytań od krajowych i zagranicznych sklepów na temat współpracy w zakresie dystrybucji produktów marki LiRoyalTM zmodyfikowała swoje założenia. Zarząd spółki wprowadził do swojego modelu opcje sprzedaży produktów przez pośredników i do sklepów innych niż własne. Rozpoczął on również negocjacje z dużą siecią dystrybucyjną posiadającą potencjał na zostanie głównym partnerem w obszarze B2B oferując dotarcie do ponad 10 tysięcy punktów.
Ostatnim, ważnym założeniem marki LiRoyalTM są zweryfikowani dostawcy. W celu zapewnienia produktów o wysokiej jakości, spółka nawiązała współpracę z firmą GoldGreen sp.z o.o. posiadającą technologię pozyskiwania kannabinoidów z uszu konopnego najwyższej jakości. Co więcej partnerstwo to pozwala spółce LiRoyal S.A. kupować półprodukty po 1/8 ceny rynkowej, z kolei to przekłada się na wyżej wspomnianą marżę i w konsekwencji na wyższe zyski.
Wniosek: Założenia modelu biznesowego jak najbardziej słuszne. Chociaż wciąż nie mogę przeboleć faktu, iż pod całą inicjatywę powołany został nowy podmiot zamiast wykorzystać obecnie posiadane spółki przez właściciela.
Wycena
Na podstawie informacji zawartych w dokumencie ofertowym emitenta, wycena spółki prezentuje się następująco.
- Post-money valuation = 49 495 500 zł
- Pre-money valuation = 45 000 000 zł
Kwoty zaprezentowane powyżej mogą budzić „lekkie” zdziwienie. Wycena spółki LiRoyal S.A. jest mocno wygórowana i nie jest to wniosek bezpodstawny. Patrzą realnie na to co teraz reprezentuje spółka to pusty podmiot o miesięcznej historii, który rozpoczyna swoją działalność w perspektywicznej, ale również podatnej na zmiany w wyniku zmian legislacyjnych branży rynku
Emisja
Obecna emisja akcji firmy LiRoyal S.A. rozpoczęła się 2 czerwca bieżącego roku i planowo trwa do 2 września bieżącego roku. Łączna ilość akcji emitowanych w ramach tej emisji wynosi 99 900 sztuk stanowiąc 9% wszystkich akcji spółki. Struktura cenowa emitowanych serii akcji została umieszczona w tabeli nr. Całkowita kwota zbiórki to 4 495 500 zł, a próg powodzenia emisji wynosi 45 zł.
Ilość i cena akcji serii B
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena 1 szt. Akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | B | 45.00 zł | 400.000 |
W oparciu o opublikowane materiały marketingowe emitenta, spółka jako główny cel emisji traktuje rozwój linii produktowej i jednocześnie zwiększenie skali biznesu w ujęciu międzynarodowym. Obejmuje to działania skupiające się na rozpoczęciu prac, a docelowo również badań, nad nowymi kategoriami produktowymi z zastosowaniem składnika jakim jest CBD. Jest to sposób na znalezienie nowych, komplementarnych do istniejących obszarów, w których istnieje możliwość zastosowania CBD oraz ich przetestowania. Dodatkowo LiRoyal S.A. przewiduje w swoich planach uruchomienie masowej produkcji olejków CBD przy wykorzystaniu innowacji w procesach produkcyjno-technologicznych przy jednoczesnym zachowaniu wszystkich europejskich standardów w kwestii produktów zawierających CBD. Ponadto zespół marki LiRoyalTM ma zamiar skupić się na wdrożeniu nowych produktów zawierających CBG, CBN oraz inne kannabinoidy jak również debiut na rynku niemieckim, co wiąże się również z prowadzeniem tam działań w zakresie budowania nowego zespołu dedykowanego do obsługi rynku niemieckiego jak i prowadzenia kampanii marketingowych.
Struktura przeznaczenia środków po emisji serii akcji B
wdt_ID | Cel | Udział |
---|---|---|
1 | Rozbudowanie powierzchni magazynowej | 25,00 |
2 | Automatyzacja procesów produkcji | 25,00 |
3 | Zwiększenie stanów magazynowych | 25,00 |
4 | Działania marketingowe | 15,00 |
5 | Zwiększenie produkcji | 10,00 |
Cel | Udział |
Wniosek: Cele emisyjne LiRoyal S.A. są jak najbardziej słuszne. Natomiast 45 zł za 1 akcje to lekka przesada. Tym bardziej, że sami właściciele nic do spółki nie wkładają.
Opcje wyjścia z inwestycji
LiRoyal S.A. przewiduje możliwość wyjścia z inwestycji przez jednorazową propozycję wykupu akcji od zainteresowanych inwestorów, jak również możliwości handlu posiadanymi akcjami.
- Wykup akcji;
- Zarząd przewiduje, że do 2023 roku będzie wstanie zaproponować wykup akcji dla inwestorów po cenie 7,5% ceny bazowej akcji rocznie.
- Handel akcjami:
- Każdy inwestor zakupujący akcje i stający się jednocześnie akcjonariuszem, może w dowolnym momencie sprzedać akcje zainteresowanej osobie w oparciu o prostą umowę kupna-sprzedaży. Na dzień dzisiejszy, spółka nie przewiduje wejścia na rynek giełdowy, co oznacza, że każdorazowo sprzedaż akcji wymaga samodzielnego znalezienia nabywcy.
Podsumowanie
Wnioski: LiRoyal S.A. to nowa marka wychodząca z nowym rodzajem produktu na rynku polskim jakim są olejki, susze i joint’y zawierające składnik CBD, CBG czy CBN. Oferta produktowa jest interesująca podobnie jak model biznesowy spółki. I to byłoby na tyle z dobrych informacji. Niestety, podmiot ten nie posiada sam w sobie żadnej wartości. Tak naprawdę korzysta on z zasobów firm zewnętrznych, które pośrednio bądź bezpośrednio należą również do Pana Liroya. Uważam, że jest to lekko nieuczciwe zagranie, ponieważ skoro np. spółka GoldGreen będzie odpowiadała za produkcje towarów dla firmy LiRoyal S.A., to nie mogła zostać wykorzystana jako podmiot do tej samej działalności co omawiany? Czyżby Pan Liroy miał coś do ukrycia bądź się czegoś boi?
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
Nowa marka, z nowym rodzajem produktu na rynku, która zidentyfikowała potrzebę wśród społeczeństwa, tj. możliwość konsumowania produktów konopnych.
Zespół marki LiRoyalTM składa się z mocnych osobowości, znanych w środowisku biznesowym jak i politycznym.
Wiedza (również od strony prawnej) i doświadczenie poszczególnych osób w runku produktów konopnych;
Nowy, perspektywiczny rynek z dużym potencjałem będący na początku swojej drogi rozwoju w Polsce i Europie.
Brak spójności w komunikacji marketingowej. Emitent informuje o kwocie inwestycji na poziomie 4 500 000 zł, przy czym po analizi planu szczegółowego wychodzi 5 950 000 zl
Wysokie ryzyko „położenia” biznesu po przez działania krajowych rządów za pomocą wprowadzanych ustaw legislacyjnych zabraniających produkcji oraz handlu produktami zawierającymi CBD i tym podobne.
Duża złożoność podmiotu emitenta; 3 spółki posiadające wspólnie z inwestorami indywidualnymi udziały w pustej spółce „LiRoyal S.A.”
Brak sensu tworzenia nowego podmiotu, skoro spółka GoldGreen sp.z o.o. posiada wszelkie potrzebne zasoby do produkcji , tzn. m.in. technologię pozyskiwania kannabinoidów z uszu konopnego.
Zbyt wysoka wycena spółki, która po pierwsze nie rozpoczęła jeszcze swojej działalności operacyjnej, a po drugie wchodzi w branżę o wysokim stopniu podatności na zmiany legislacyjne, które mogą „zdusić” biznes w zarodku.