Sektor kosmetyczny na przestrzeni ostatnich dwóch, trzech dekad przeszedł transformację pod względem wielkości udziału w rynku światowym, wielkości palety produktowej jak i składników używanych w trakcie procesu ich wytwarzania. Obecnie jest to cały szereg kategorii towaru na które składają się kosmetyki makijażowe, produkty do pielęgnacji skóry, zapachy oraz produkty do higieny osobistej i produkty do pielęgnacji włosów i golenia zarostu. Potwierdzeniem tej zmiany są dane napływające z rynku.
Na ogólnoświatowym rynku, wielkość przychodów firm z branży kosmetycznej w 2019 roku była równa 474,3 mld euro, z czego największym rynkiem była Azja (193,1 mld euro), a następnie Europa (109,0 mld euro) i Ameryka Północna (87,4 mld euro). W prognozowanych danych, został ujęty czynnik niezależny, jakim jest pandemia wirusa COVID-19, która dotarła na każdy kontynent świata. Niemniej jednak, pomimo przewidywanego spadku przychodów tej branży we wspomnianym roku o 1,2% do poziomu 468,3 mld euro, analitycy przewidują, że w 2021 roku nastąpi odbicie na rynku i w 2023 roku wartość przychodów firm prowadzących działalność w tym sektorze osiągnie poziom 544,7 mld euro, przy założeniu, że skumulowany roczny wskaźnik wzrostu (tzw. CAGR) wyniesie 5,2%. Poniżej znajduje się wykres przedstawiający wartość światowego importu branży kosmetycznej w miliardach euro.
Przychody branży kosmetycznej na światowym rynku ( w mld).
wdt_ID | REGION ŚWIATA | 2019 | 2020 (P) | 2021 (P) |
---|---|---|---|---|
1 | Azja | 6,30 | 6,20 | 7,00 |
2 | Afryka | 193,10 | 195,10 | 233,90 |
3 | Amerykań Łacińska | 40,50 | 40,10 | 46,20 |
4 | Ameryka Północna | 38,00 | 36,60 | 43,10 |
5 | Europa | 87,40 | 84,80 | 96,80 |
7 | Australia i Oceania | 109,00 | 105,50 | 117,70 |
REGION ŚWIATA | 2019 | 2020 (P) | 2021 (P) |
Na podstawie danych z raportu PKO BP Banku Polskiego, że obywatel Polski średnio w 2019 roku wydał łącznie 104,6 euro na produkty kosmetyczne, z czego największy udział stanowiły produkty higieny osobistej, tj. 50% (52,3 €), a najmniejszy kosmetyki kolorowe – 12,33% (12,9€).
Wydatki per capita na rynku kosmetyków w 2019 r. (EUR) w Polsce.
wdt_ID | RODZAJ KOSMETYKÓW | 2019 |
---|---|---|
1 | KOSMETYKI KOLOROWE | 12,00 |
2 | PIELĘGNACJA SKÓRY | 24,00 |
3 | HIGIENA OSOBISTA | 52,00 |
4 | ZAPACY | 14,00 |
5 | RAZEM | 104,00 |
Niewątpliwe rynek kosmetyków w Polsce jak i na świecie ma potencjał do dalszego wzrostu. Dodatkowo, czynnikami wspierającymi rozwój tej branży, od strony podażowej jest dywersyfikacja składników wytwarzanych produktów, a ze strony popytowej, wzrost świadomości jak i chęci do dbania przez ludzi o własne ciało. Rozwój rynku kosmetyków jak i zmieniające się na niej trendy postanowiła wykorzystać Pani Aneta Stacharek, która po przez zdobyte doświadczenie przy poprzednim projekcie kosmetycznym, w 2020 roku postanowiła nawiązać współpracę z Weroniką Rosatii i stworzyć nową linię produktową dla branży kosmetycznej.
Informacje podstawowe
- Zespół operacyjny – tzw. Zarząd;
- Zespół kreatywny.
Akcjonariat Lajuu S.A.
Największa ilością głosów dysponuje Pani Aneta Stacharek, posiadając 590 tys. akcji, co umożliwia oddania 590 tys. głosów na Walnym Zgromadzeniu Wspólników i reprezentuje 59% kapitału zakładowego ( wartość 1 akcji serii A to 0,10 zł). Natomiast najmniejszą ilość posiadają, Pan Paweł Maksym i Radosław Kucia, którzy samodzielnie są posiadaczami po 10 tys. akcji i reprezentują po 1% kapitału zakładowego spółki. Poniżej zaprezentowana została struktura akcjonariatu w ujęciu procentowym.
Wracając do oferty produktowej. W portfolio marki znajduje się już oddzielna marka kosmetyków dla kobiet w ciąży – Bellamama – która została stworzona przez obecną założycielkę i prowadzona pod egidą jednoosobowej działalności „Active Plus” z siedzibą w Lipkowie przy ul. , NIP:1181654259.
Pomysł Pani Anety Stacharek był odpowiedzią na nowo-powstałą niższe na rynku produktów naturalnych gdzie brakowało kosmetyków o neutralnym składzie z subtelnym i niedrażniącym zapachem.
Z dzisiejszego punktu widzenia, można powiedzieć, że udało się zaspokoić popyt zgłaszany przez rynek, ale w okresie prac koncepcyjnych twórcy marki Bellamama musieli wykazać się szczególną rozwagą przy doborze składników z punktu neutralnego wpływu na zdrowie mam i ich dzieci. Wyzwanie to pozwoliło zdobyć wiedzę oraz doświadczenie w trakcie opracowywania receptur kosmetyków marki Bellamama, co otwiera nowe perspektywy i daje solidne podstawy pod obecny projekt.
Wniosek: Lajuu S.A. to nowy podmiot, który nie jest może w stanie pochwalić się jeszcze osiągnięciami. Niemniej jednak został powołany przez osoby posiadające wiedzę i doświadczenie w branży kosmetycznej.
Oferta produktowa
Obecna paleta produktowa przedsiębiorstwa Lajuu S.A. opiera się na kosmetykach skierowanych do świadomych oraz pewnych siebie kobiet . Według założycieli jest to segment klientów o sprecyzowanych oczekiwaniach co do produktu jakim są kosmetyki, jego jakości oraz efektów w wyniku jego stosowania. Szacowany przedział wiekowy klientek to 25-45 lat.
Bazowym składnikiem wszystkich kosmetyków sygnowanych marką Lajuu jest między innymi woda kokosowa. Zgodnie z zapewnieniem spółki, przynosi ona skórze rozświetlenie, miękkość oraz wygładzenie, a w konsekwencji przyczynia się do poprawy jędrności skóry i jej elastyczności. Dodatkowo składnik ten posiada właściwości antybakteryjne.
Pozostałe składowe produktu stosowane przy procesie jego wytwarzania to ekstrat z Acmellli, bioferment z bambusa, ekstrat z drzewa tara i czerwonych alg, a także kompleks antycellulitowy. Ten ostatni składa się z ekstraktu z ruszczyku, traganka, nawłoci i cytryny, olej z marakuji oraz olej z zielonej kawy.
Zarząd spółki, a w szczególności Pani Aneta Stacharek postarała się aby kosmetyki Lajuu były nietoksyczne, wegańskie, pozbawione jakichkolwiek sztucznych substancji. Elementem dodającym wyjątkowości produktom emitenta jest fakt, iż nie są one testowane na zwierzętach. Początkowo przedsiębiorstwo przewiduje ofertę produktową składających się z 4 kosmetyków, ale wraz ze wzrostem sprzedaży, spółka ma zamiar rozszerzać ją o kolejne kategorie produktowe jak i ich rodzaje.
Oferta produktowa firmy Lajuu S.A.




Kwestią jak zwykle pozostaje cena oferowanych produktów. Niestety nie jest ona niska, co odrazu zawęża grono potencjalnych klientów do osób o zasobnych portfelach. W przypadku wszystkich kosmetyków marki Lajuu cena poniżej 100 zł jest marzeniem ściętej głowy.
Najtańszy produkt kosztuje 129,00 zł i jest to Samoopalacz do ciała z formułą ani-aging o pojemności 180 ml. Nieco większy wydatek stanowią 2 inne produkty kosmetyczne marki, tj. Brązujący balsam z kompletem antycellulitowym oraz Brązujące serum do twarzy o działaniu liftingującym. Cena obydwu kosmetyków wynosi 139 zł. Najdroższą propozycje w ofercie stanowi Krem do twarzy na dzień i noc – antyoksydacja w cenie 169 zł.
Powyższe kwoty znajdują po części uzasadnienie w składnikach, użytych do wytworzenia wspomnianych kosmetyków marku Lajuu. Niemniej jednak, nie oznacza to, że rynek w pełni zaakceptuje powyższe ceny.
Naturalne składniki użyte w produkcji kosmetyków;
Polityka niskiej szkodliwości środowiskowej;
Wykluczenie testowania produktów marki na zwierzętach;
Obecnie 4 produkty w ofercie;
Plany dotyczące rozszerzenia portfolio o nowe kategorie produktowe oraz ich rodzaje;
Cena;
Zespół
- Aneta Stacherek – Prezes Zarządu, Twórczyni Marki
- Absolwentka Akademii Leona Koźmińskiego na kierunku Marketing i Zarządzanie;
- 17-letnie doświadczenie biznesowe
- 9-letnia przygoda prowadzenia salonów z bielizną marki Triumph
- Bellamama- własna linia kosmetyków dla kobiet w ciąży.
- Aktywnie społeczna
- Angażuje się akcje charytatywne oraz wspiera fundacje działające na rzecz zwierząt.
- Paweł Kibalczyc – Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Zarządzający
- Absolwent szkół i uczelni znajdujących się w Polsce oraz w Stanach Zjednoczonych
- 15-letnie doświadczenie biznesowe;
- Twórca wielu marek z branży spożywczej oraz kosmetycznej;
- Michał Bachrynowski – Dyrektor Finansowy, członek zarządu.
- Absolwent University of Strathclyde (Glasgow) na kierunku International Business and Finance;
- 5-letnie doświadczenie biznesowe w branży FMCG
- Specjalista m.in. finansów;
- Doświadczenie zbierał w tym zakresie m.in. na stanowisku menadżera w KPMG;
- Weronika Rosatti – Dyrektor Kreatywna, Ambasadorka i Współtwórczyni Marki.
- Absolwentka nowojorskiej Lee Strasberg Theatre and Film Institute;
- Aktorka filmowa;
- Na swoim koncie ma występ w wielu polskich i amerykańskich produkcjach filmowych oraz serialowych;
- Aktywnie społeczna;
- Prowadzi działania na rzecz ochrony praw kobiet.
- Gerard Przybysz – Marketing & Product Development Manager
- Absolwent Wydziału Zarządzania na Uniwersytecie Warszawskim.
- Kilkunastoletnie doświadczenie w dziedzinie marketingu
- Zdobywał je pracując w kilku agencjach marketingowych.
- Brał czynny udział w pracach współtworzenia marek w branży FMCG i kosmetycznej.
- Julita Kwiatos – Specjalista ds. Administracji
- Studentka studiów magisterskich na kierunku Zarządzanie i Inżyniera Produkcji na Politechnice Łódzkiej.
- Danka Bandzarewicz – Director
- Posiada 10-letnie doświadczenie w branży graficznej
- Na bieżąco poszerza własne umiejętności w oparciu o zmieniające się trendy na świecie w takich obszarach jak, sztuka piękna, mody i wzornictwa.
- W swojej pracy stosuje język minimalizmu.
- Kocha naturę
- Posiada 10-letnie doświadczenie w branży graficznej
Model Biznesowy
Zarząd Lajuu S.A. zakłada, że w przypadku osiągnięcia poziomu 58 sztuk sprzedanych paczek w okresie kolejnych 6 miesięcy, pozwoli spółce odnotować na koniec bieżącego roku zysk netto na poziomie 0,5 miliona zł. Oczywiście dodatkowym warunkiem jest średnia cena zamawianego koszyka przez klienta, tj. 150 zł netto.
W kwestii ceny, trudno jest jednoznacznie stwierdzić o potencjale zakupowym przez klientów, natomiast opierając się na danych Banku Polskiego PKO BP, które zostały zaprezentowane na początku tego artykułu, można śmiało stwierdzić, iż jest to zbyt wygórowana cena, nawet jak na segment premium. Przeciętnie jeden obywatel Polski miesięcznie wydaje 39,23 zł na kosmetyki ( przy założeniu 1€=4,50 zł). Więc, porównując już same kwoty bez osadzania ich w okresie czasowym, jest to różnica ponad 100 zł.
Prognozowany przychód Lajuu S.A. w latach 2021-2024.
wdt_ID | KATEGORIA | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Przychód ( w mln) | 2.10 zł | 6.00 zł | 7.80 zł | 8.80 zł |
2 | Przychód per dzień ( w tys. zł) | 8.75 zł | 16.50 zł | 21.00 zł | 23.80 zł |
3 | Średnia wartość netto koszyka/paczki | 150.00 zł | 200.00 zł | 220.00 zł | 230.00 zł |
4 | Ilość paczek na 1 dzień | 58 | 82 | 92 | 103 |
5 | Ilość produktów w sklepie na koniec okresu | 12 | 25 | 40 | 50 |
6 | Zysk netto (w mln zł) | 0.50 zł | 1.30 zł | 1.60 zł | 2.00 zł |
Kanały dystrybucji
Emitent przewiduje, że do końca 2021 roku, łączna ilość produktów oferowanych będzie wynosiła 12 sztuk, a głównymi kanałami dystrybucji będą sklepy online. Przedsiębiorstwo Pani Anety Stacharek pokłada duże nadzieje w sklepie interentowym Lajuu oraz Bellamama, po przez które będzie odbywała się sprzedaż produktów własnej marki. Uzupełnieniem tego kanału dystrybucji ma być nawiązanie współpracy z gwiazdami i influencerami mogącymi stać się ambasadorami marki. Dodatkowo spółka panuje umieścić paletę swoich produktów w wybranych sklepach online oraz marketplace’ach.
Z uwagi na charakterystykę i zastosowanie produktu, firma pomimo zmieniających się zwyczajów zakupowych, chce również umożliwić klientom przetestowania kosmetyków przed dokonaniem jego zakupu. W związku z tym, emitent planuje , tuż po uruchomieniu wyżej wspomnianego sklepu internetowego, rozpocząć rozmowy z wybranymi sieciami kosmetycznymi w Polsce, które posiadają salony stacjonarne.
Lekkie rozczarowanie
Niestety, na dzień pisania artykułu, autorski sklep internetowy nie został jeszcze uruchomiony, zgodnie z założeniami, tj. do 15 maja 2021 roku.
Przemyślane działania związane z dystrybucją produktów marki;
kanał sprzedaży online;
kanał sprzedaży stacjonarnej;
Przygotowanie prognozowanych przychodów;
Zbyt proste i wygórowane założenie przyjęte w prognozie przychodów;
Brak konkretnego planu działań marketingowych;
Brak informacji odnośnie kluczowych partnerów jakim są podmioty zewnętrzne produkujące na zlecenie kosmetyki marki Lajuu.
Opóźnienie w uruchomieniu sklepu internetowego;
Sytuacja finansowa
Biorąc pod uwagę fakt, iż przedsiębiorstwo w aktualnej formie prowadzi swoją działalność od 18 marca bieżącego roku, trudno jest analizować wskaźniki finansowe spółki.
Natomiast, warto przyjrzeć się jej strukturze finansowy w momencie zawiązywania (tym bardziej, że na dzień 31 marca bieżącego roku został sporządzony bilans oraz rachunek zysków i strat). Z informacji zawartych w dokumentach, wynika, iż aktywem spółki w 97,7% jest jednoosobowa działalność Pani Anety Stacherek „Active Plus”, która została wyceniona przez biegłego rewidenta Janusza Porocnera na 7 087 699,00 zł. Pozostałą wartość aktywów tj. 163 784,96 zł stanowią pozostałe pozycje jak m.in. środki trwałe w budowie czy zapasy.
Wycena
- Post-money valuation= 9 000 793,14 zł
- Pre-money valuation= 8 005 793,14 zł
Emisja
Obecna emisja spółki rozpoczęła się 12 kwietnia 2021 roku i planowo ma trwać do 12 lipca bieżącego roku. W ramach oferty publicznej potencjalnym inwestorom zostały przedłożone akcje nowych serii B,C oraz D. Ich łączna ilość jest równa 124 285 sztukom , co daje całkowitą wartość zbiórki na poziomie wynosi 995 000 zł. Próg powodzenia emisji wynosi 50 010 zł. Struktura oferowanych akcji ze względu na serię , cenę jednostkową i ilość została zaprezentowana w poniżej tabeli.
Ilość i cena akcji ze względu na serię.
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena 1 szt. Akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | B | 7.50 zł | 19.900 |
2 | 2 | C | 7.91 zł | 56.606 |
3 | 3 | D | 8.33 zł | 47.779 |
Zarząd spółki Lajuu S.A. w celu chęci efektywnego wykorzystania zgromadzonych środków, skategoryzował priorytetowość działań, które spółka chciałaby by podjąć w ramach zebranych funduszy.
Planowane działania Lajuu S.A. w pierwszej kolejności.
wdt_ID | Lp. | DZIAŁANIE | KWOTA | PROCENTOWY UDZIAŁ W CAŁOŚCI | PLANOWANA DATA ROZPOCZĘCIA |
---|---|---|---|---|---|
1 | 1 | Produkcja kosmetyków | 200.000 | 20,00 | Q2/Q3 2021 |
2 | 2 | Współpraca z influencerami | 100.000 | 10,00 | Q3/Q4 2021 |
3 | 3 | SEO, retargeting, narzędzi e-commerce | 100.000 | 10,00 | Q2/Q3 2021 |
4 | 4 | Kapitał obrotowy | 100.000 | 10,00 | Q3 2021 |
5 |
W pierwszej kolejności należą do nich zbudowanie zapasu magazynowego o odpowiedniej wielkości będącego wstanie odpowiedzieć na zapotrzebowanie w wyniku premiery pierwszej serii kosmetyków stymulowanej jednocześnie po przez akcje promocyjne. Spółka chciałaby również rozpocząć współpracę z influencerami w celu promocji premiery kosmetyków marki oraz poszerzenia o jej istnieniu wśród potencjalnych klientek, a także chciałaby, po przez rozwiązania e-commerc’owe, podjąć działania skierowane do konkretnych grup odbiorców mające na celu zwiększenie sprzedaży. Dodatkowo spółka przewiduje potrzeb posiadania kapitału zakładowego
Oczywiście, przedsiębiorstwo bierze pod uwagę sytuację, w której kwota zebranych środków z kampanii crowdfundingowej będzie mniejsza od oczekiwanej. Wówczas w zależności od posiadanych funduszy, spółka chce podjąć kroki w celu rozwijania palety produktowej, stworzenia własnych zasobów w postaci laboratoriów testowych oraz zatrudnieniu nowych pracowników w związku z planowaną ekspansją zagraniczną.
Dalsze działania spółki w zależności od ilości zebranych środków
wdt_ID | Lp. | DZIAŁANIE | KWOTA | PROCENTOWY UDZIAŁ W CAŁOŚCI |
---|---|---|---|---|
1 | 1 | Produkcja kosmetyków | 200.000 | 20,00 |
2 | 2 | Współpraca z influencerami | 100.000 | 10,00 |
3 | 3 | SEO, retargeting, narzędzi e-commerce | 100.000 | 10,00 |
4 | 4 | Kapitał obrotowy | 100.000 | 10,00 |
Wniosek: Lajuu S.A. z uwagą przygotowało działania, które w ramach zebranych środków chciałaby realizować.
Debiut na rynku NewConnect
W wywiadzie udzielonym na kanale inwestycje.pl zarząd emitenta w składzie Pani Anety Stacharek oraz Pana Pawła Kibalczyka zdradził, iż kwestie debiutu spółki na rynku NewConnect stanowią odległą perspektywę. Przewidywany okres wynosi od 3 do 5 lat.
Podsumowanie
Wniosek: Lajuu S.A. to niewątpliwie młody podmiot, który pomimo braku historii, może pochwalić się zacnymi osobami stojącymi za jego stworzeniem. Po osiągnięciu pierwsze sukcesu z marką Bellamama (kosmetyki dla kobiet w ciąży) Pani Aneta Stacharek podjęła próbę stworzenia marki kosmetyków skierowanych do świadomych swej wartości kobiet, którą mają sprecyzowane oczekiwania w stosunku do produktów kosmetycznych. Sądząc po cenach, kosmetyki marki Lajuu kierowane są bardziej konkretnej grupy klientów w ujęciu finansowych, tzn. klientów gotowych zapłacić wyższą cenę, aniżeli do każdej z Półek.
Oferta produktowa emitenta nie sama w sobie zła. Spółka posiada już 4 gotowe produkty i w planach ma kolejne 8. Dodatkowo, należy nadmienić, że zarząd spółki również zwrócił uwagę na kanały dystrybucji, które już na obecnym etapie ma w 80% sprecyzowane.
Niestety, jest jeszcze wiele niedociągnięć, jak chociażby zbyt wygórowanych i sztywnych założeń w modelu przychodowym , brak sprecyzowanych działań marketingowych czy chociażby taka „drobnostka” jak opóźnienia w uruchomieniu sklepu internetowego marki.
Spółka pod firmą Lajuu S.A. nie jest idealnym przykładem podmiotu, którego akcje warto nabyć. Nie mniej jednak nie należy jej również odrazu skreślać. Osobiście uważam, że osoby, które interesują się powyższą spółką, powinny rozważyć możliwość nabycia akcji. W przypadku, gdy spółce uda się dopracować nadmienione oraz inne elementy biznesu, wówczas może okazać się to całkiem niezłe przedsięwzięcie.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
-
Doświadczenie i wiedza posiadana przez główną założycielkę i prezes Lajuu S.A.
-
Kompetencje zespołu marki, które są komplementarne względem siebie.
-
Opracowana, gotowa do produkcji formuła i skład produktów kosmetycznych linii Lajuu S.A. by Weronika Rosatti.
-
Możliwość sprzedaży już gotowych produktów, które mają swoich odbiorców, tj. kosmetyki marki Bellamama.
-
Zbyt wysoka łączna cena jednego zamówienia, tj. 150 zł przyjęta w modelu przychodowym;
-
Brak realizacji zakładanego planu, tj. uruchomienie sklepu internetowego do 15 maja 2021 rok;
-
Brak skonkretyzowanych planów dotyczących kwestii marketingowych;
-
Brak informacji odnośnie kluczowych dostawców jakim są bądź jest zewnętrzny producent kosmetyków Lajuu S.A.