Na platformie crowdway.pl pojawiła się niedawno pierwsza emisja od końca lutego bieżącego roku. Dotyczy ona spółki Intenson S.A. – podmiotu specjalizującego się w produkcji i sprzedaży na terenie Europy superfoods oraz suplementów diety.
- Spółka z długoletnią historią sięgającą 2011 roku, która jest konsekwentnie rozwijana;
- Portfolio spółki obejmuje produkty stanowiące zamiennik dla tradycyjnych składników diety jak i te przeznaczone dla sportowców.
- Obecnie emitent prowadzi swoją działalność na terenie Wielkiej Brytanii, Czech, Ukrainy, Włoch, Hiszpanii, Niemiec oraz Polski.
Zapraszam do lektury.
Co to za podmiot?
Intenson S.A. to producent produktów mogących zakwalifikować do zdrowej żywności. Oferta spółki obejmuje towary z kategorii superfood jak i suplementy diety, które od początku do końca produkowane są przez emitenta. Przedsiębiorstwo posiada własny dział Reserach&Development, który opracowuje nowe propozycje produktowe. Ponadto Intesnon S.A. sprawuje piecze nad pozyskiwanymi do produkcji surowcami.
Warto zaznaczyć, że zanim spółka osiągnęło obecną skalę prowadzonej działalności, na początku zaczynała od działań biznesowych skupionych na prowadzeniu sklepu internetowego. Miało to miejsce w 2011 roku, kiedy to Michał Lasocki zaczął pełnić rolę założyciela i prezesa Intension Europe.
Historia
Jak zostało to nadmienione przed chwilą, działalność emitenta rozpoczęła się w 2011 roku. Początkowo obejomowała ona sprzedaż takich produktów jak superfoods, żywność funkcjonalna, naturalne słodziki czy oleje i była realizowana za pomocą różnych kanałów.
W 2015 roku, w wyniku zwiększenia rozmiarów prowadzonej działalności została utworzona sp. z o.o.. Od tego momentu nastąpił kolejny etap rozwoju marki Intenson. Co ciekawe, niecały rok później nastąpił ukończenie rozbudowy zakładu w miejscowości Całowanie.
Lata 2017-2020 to okres działań mających jeszcze większy wpływ na rozwój spółki. Został wdrożony system IFS (wraz z uzyskaniem niezbędnego certyfikatu), a także została rozwinięta sprzedaż krajowa. Emitent wspomniał również o kanale nowoczesnym (domniemam, że miał na myśli e-commerce). Wracając, następnie został stworzony dział eksportu, który w ciągu kolejnych 24 miesięcy rozwinął się, rozpoczęto sprzedaż za pomocą własnego sklepu e-commerce oraz Amazon w całej Europie.
W 2021 roku nastąpiło przekształcenie sp. z o.o. w spółkę akcyjną.
Stan na dziś
Akcjonariat Intenson S.A.
Obecny akcjonariat w całości należy do osób bezpośrednio związanych ze spółką i pracujących w niej.
Struktura właścicielska Intenson S.A.
Największa ilość akcji należy do Michała Lasockiego (założyciela i prezesa zarządu). Jest on w posiadaniu ponad 11 mln akcji serii A stanowiących 87,62% udziału w kapitale. Następnie jest Radosław Łodziato (dyrektor finansowy), który jest właścicielem 631 490 akcji serii A reprezentujących 4,71% kapitału spółki. Najmniejszą ilość akcji posiada dyrektor sprzedaży – Paweł Olczak, który jest w posiadaniu 247 tyś. akcji reprezentujących 1,85% kapitału zakładowego spółki.
W sytuacji, jeżeli zostanie zasubskrybowanych 100% oferowanych akcji w obecnej emisji, nowi akcjonariusze zyskają 5,82% całego akcjonariatu, którego ilość akcji wzrośnie do 13,49 mln sztuk akcji serii A i serii B.
Powiązania kapitałowe spółki
Intenson S.A. posiada udziały bądź akcje ( w zależności od formy prawnej podmiotu) w trzech podmiotach. 2 z nich prowadzą działalność, która nie jest związana z celami obecnej emisji.
Pierwszy z nich to Quilo sp. z o.o., w której Intenson S.A. posiada 100% udziałów. Przedsiębiorstwo zarządza sklepem internetowym w domenie intenson.pl.
Drugi podmiot to Excelence Cannabis S.A., który prowadzi działalność w Polsce. Specjalizuje się w produkcji suplementów diety, kosmetyków, produktów spożywczych z olejem cannabis oraz kryształami CBD. Intenson S.A. posiada 14,29% akcji.
Trzeci podmiot to Polskie Konopie S.A.. Podobnie jak wcześniej wspomniany podmiot, jego działalność jest również związana z produktami konopnymi. Są to susze i oleje CBD, kosmetyki oraz liquidy. Intenson S.A. posiada 27,27% akcji.
Wniosek: Intenson S.A. to na pierwszy rzut oka, bardzo dobrze zorganizowane przedsiębiorstwo, które powstało ponad 10 lat temu w wyniku podjęciu przez Michała Lasockiego o uruchomieniu działalności. Spółka na przestrzeni dekady, z małej działalności urosła do prężnie funkcjonującego przedsiębiorstwa, które posiada aktywa trwałe, takie jak zakład produkcyjny. Duży plus dla spółki, za podejście do prowadzonej działalności. Emitent posiada własny dział R&D, który jest odpowiedzialny za tworzenie nowych produktów. Mało która spółka jest się w stanie pochwalić takim wynikiem.
Propozycja wartości
Jak zostało to nadmienione wyżej spółka specjalizuje się w branży superfoods w Polsce.
Oferta emitenta obejmuje szeroki wachlarz produktów, które są skierowane do różnych grup klientów.
A co dokładnie to jest?
Po zajrzeniu na stronę intenson.pl można dostrzec 5 kategorii, wśród których uporządkowana została cała paleta produktów Intenson S.A.
- SNIADANIA I PRZEKĄSKI
Obejmuje 59 produktów spożywczych o różnej gramaturze i cenie. Są to różnego rodzaju owsianki, kisiele, kremy orzechowe, batony oraz musy.
Najtańszy nieprzeceniony produkt kosztuje 2,79 zł (np. Choco Bite Truskawka & Czekolada, 20G), a najdroższy 29,99 zł (np. Pasta orzechowa Słony Migdał 200G). Swoją drogą, cenowo nie wygląda to strasznie.
Wspomniany baton jest prawie o 2 zł tańszy niż baton sygnowany nazwiskiem znanej polskiej trenerki personalnej.
2. SUPLEMENTY
Jak sama nazwa wskazuje są to wszystkie produkty będące odżywkami dla organizmu oraz stanowiące źródło witamin. Wśród nich znajdziemy takie produkty jak Kolagen, Diatomit ziemia okrzemkowa czy Ashwagandhe.
Rozpiętość cenowa to 3,99 zł (np. Kolagen o smaku bananowym w proszku do picia) do 139,99 (np. Kolagen czekoladowy 600 g). Mowa oczywiście o produktach nieprzecenionych.
Są to wszystkie wydzielone produktu z kategorii SUPLEMENTY zawierające kolagen.
Najtańszy nieprzeceniony produkt kosztuje 3,99 , natomiast najdroższy ma cenę 139.99 zł.
Pochodzenie produktów
To drogo czy nie?
- przejrzysta i dobrze skonstruowana oferta produktów;
- klarowne pochodzenie produktów;
- umiarkowana cena;
- Brak
Model biznesowy
Intenson S.A. to jedna z niewielu spółek na rynku polskiego crowdfundingu tak dobrze się prezentująca. I to pomimo braku pewnych informacji.
Segmenty klientów
Marka Intenson S.A. istnieje na rynku już 10 lat. W trakcie tego okresu zdołała sobie zbudować grupę odbiorców swoich produktów nie tylko w Polsce ale i za granicą. Emitent nie podaje co prawda w jakim modelu współpracje, tzn. czy jest to model B2B czy model B2C, nie mniej jednak po tym co prezentuje można uznać, że jest to głownie model B2B wsparty własnym sklepem internetowym.
Na dzień dzisiejszy produkty spółki są obecne w 7 krajach europejskich, tj. w Niemczech, Hiszpania, Włoszech, Wielkiej Brytanii, Czech, Ukrainy oraz Polsce. Można je znaleźć w sklepach należących do takich sieci handlowych jak: Aldi, Stokrotka, Auchan, E.Leclerc, Biedronka, Żabka, Eurocash, Intermarche, Spar, Rossmann, Amazon.
Ponadto, emitent koncentruje swoje działania związane z własnym sklepem internetowym intenson.pl. Jednym z celów obecnie trwającej emisji jest właśnie rozwinięcie kanału sprzedaży online B2C.
Kluczowe zasoby
Co prawda Intenson S.A. nie wymienia w punktach zasobów jakich posiada, to z zamieszczonych informacji jasno wynika, iż spółka posiada własny zakład produkcyjny w Całowaniu.
Wśród wspomnianych zasobów, za kluczowy można również uznać dział Badań i Rozwoju, który (jak zostało to już wielokrotnie wspomniane) jest odpowiedzialny za opracowywanie nowych produktów, które następnie jest wypuszczane na rynek. Z punktu konkurencyjności ,jest to mocny atut spółki, który pozwala wyróżnić się jej na rynku wśród pozostałych podmiotów. W szczególności dotyczy to przedsiębiorstw które importują produkty, a nie wytwarzają w ramach posiadanych zasobów.
Kluczowe działania
Przedstawiciele spółki są zorientowani na celu jakim jest rozwój prowadzonej działalności, w której widzą potencjał dyktowany możliwościami spółki. Przypomnę, posiadanie zasoby pozwalają na kompleksowy proces produkcji (począwszy od zakupu surowców po konfekcjonowanie już wytworzonych produktów).
To właśnie w obrębie tego celu prowadzone są wszelkie działania. Jednym z przykładów może być rozpoczęcie sprzedaży za pomocą własnego sklepu e-commerce czy utworzenie przedtem działu eksport. Co więcej decyzja o crowdfundingu jest związana również z tym celem.
Jednym z kluczowych działań na przyszłość, przedstawiciele spółki upatrują w wejściu produktów marki Intenson na rynek amerykański.
Strumienie przychodów
Emitent czerpie przychody z marży jaka jest naliczana na produktach. W oparciu o słowa przedstawicieli spółki, na dzień dzisiejszy 80% palety produktów to marka własna Intenson, a pozostałe 20% to marki własne.
Niestety, nie padły słowa o tym ile owa marża wynosi. Zostały natomiast podane prognozy finansowe na koniec bieżącego roku oraz w perspektywie roku 2023, 2024 i 2025.
Prognozy finansowe Intenson S.A. na lata 2022-2025
wdt_ID | Kategoria | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
1 | Przychody netto [PLN] | 37 654 326 | 52 250 196 | 80 010 608 | 107 208 313 |
2 | Rentowność netto [%] | 6,36 | 9,59 | 11,47 | 12,13 |
3 | EBITDA [PLN] | 4 534 516 | 7 626 780 | 13 397 818 | 18 205 233 |
Na koniec grudnia tego roku, emitent spodziewa się przychodów na poziomie aż 37,65 mln zł, gdzie rentowność prognozowana jest na poziomie 6,36%, a zysk EBITDA na poziomie 4,5 mln zł.
Jeszcze lepiej (pod względem finansowym) prezentują się wyniki na rok 2023,2024 i 2025. Spółka przewiduje nieustanny wzrost przychodów. W 2023 roku mają one przekroczyć 50 mln, w 2024 dojdą do 80 mln zł, a na koniec 2025 przekroczą 100 mln zł. Rentowność ma wzrosnąć (na koniec 2025 roku) do 12,13%, a wynik EBITDA ma wynieść 13 mln zł.
Wygląda to obiecująco, tylko pytanie jakie założenia zostały przyjęte do stworzenia omawianej prognozy. Mam tu na myśli głównie, czy spółka wzięła pod uwagę fakt realizacje celów emisyjnych zakładając 100% zebranej kwoty.
Struktura kosztów
Wniosek: Intenson S.A. to jedna z niewielu spółek, która mimo nie podaniu wszystkich informacji odnośnie strategii biznesowej potrafi wybronić się swoim osiągnięciami. Jednym z nich jest niewątpliwie własny zakład produkcyjny i dział R&D.
Fajnie, że spółka podała spodziewane przez nią przychody netto w kolejnych latach. Niestety zabrakło kilku innych (dla mnie ważnych) kwestii.
Pierwszym z nich są to wszelkie działania, które spółka chce podejmować na rzecz pozyskiwania nowych klientów na rynku krajowym i zagranicznym. Dotyczy to również perspektywy wejścia marki na rynek amerykański.
Drugą kwestią są to koszty, a raczej ich wielkość oraz rodzaj. Emitent mógłby podać spodziewaną/estymowaną wartość.
Trzecim aspektem są partnerzy spółki, którzy (gdzieś tam) odgrywają kluczową rolę w całości prowadzonej działalności. Warto wspomnieć czy i jeżeli tak to kto będzie wspierał spółkę w wchodzeniu na nowy rynek w Stanach Zjednoczonych.
Ostatnią kwestią pozostają spółki zależne, które w jakimś stopniu należą do spółki Intenson S.A. Pytanie jakie się rodzi, to czy i jeżeli tak to w jakim stopniu wspierają one działalność emitenta. Jakie stanowią dla niego obciążenie?
- 10-lat na rynku i zbudowane portfolio klientów;
- obecność produktów marki w 7 krajach europejskich oraz w 11 dużych sieciach handlowych;
- eksport do 31 krajów;
- obiecujący prognozy wyników finansowych na koniec 2022 roku;
- prognozowany wzrost rentowności i wartości EBITDA w perspektywie kolejnych 3 lat;
- brak pełnego wachlarza informacji na temat poszczególnych elementów strategii biznesowej;
- brak znajomości marży na produkcie;
- brak przedstawionych kosztów oraz ich wielkości;
- nie zaprezentowane działania na rzecz pozyskania nowych klientów na rynkach rodzimym i zagranicznych;
- korzyści (czy wogóle są) z posiadania spółek zależnych;
Kondycja finansowa
Muszę przyznać, że Intenson S.A. to jedna ze spółek, które osobiście lubię. Nie dość, że wynik finansowy w perspektywie ostatnich 3 lat uległ poprawie, to na dodatek został on osiągnięty optymalizacją kosztów. Szczegóły poniżej.
W 2019 roku, przychody netto ze sprzedaży wniosły 21,66 mln zł. Niestety koszty działalności operacyjnej wyniosły 22,47 mln zł. W połączeniu z pozostałymi kosztami operacyjnymi i kosztami finansowymi, strata netto spółki sięgnęła 2,47 mln zł.
W 2020 roku było już zdecydowanie lepiej. Przychody spółki urosły o 31% do poziomu 28,38 mln zł. Koszty z działalności operacyjnej również wzrosły ale mniej niż przychody, tzn. o 22,22% w skali roku do poziomu 27,47 mln zł. W połączeniu z pozostałymi pozycjami takimi jak pozostałe przychody operacyjne, pozostałe koszty operacyjne i koszty finansowe, wynik finansowy spółki był dodatni i wyniósł 296,6 tyś zł. Jest to znacząco poprawa r/r.
W 2021 wyniki były równie obiecujące. Przychody spółki wzrosły o 6% , podobnie koszty z działalności operacyjnej – o 7,5 % w górę. Znaczącemu wzrostowi uległy również pozostałe przychody operacyjne (ponad 50%). Rok spółka Intenson S.A. zamknęła na poziomie 1,28 mln zł.
Wniosek: Sytuacja finansowa emitenta wydaje się być dobra. Osiągane wyniki same na to wskazują. Pytanie jakie jednak powstaje (w kontrze do tego optymizmu) to jak one faktycznie będą wyglądały na koniec bieżącego roku. Spółka sama przyznaje (w jednym z webinarów), że na początku wybuchu wojny na Ukrainie, napotkała trudności, z których wyszła. I kwartał roku został zamknięty z poziomem 8 mln zł przychodu ze sprzedaży (1,4 mln EBITDA). Jest to kolejny optymistyczny sygnał, czy tak pozostanie? To się okaże już za pół roku. Inflacja wciąż rośnie, a widmo recesji na rynku robi się coraz wyraźniejsze.
Wycena
Wycena spółki Intenson S.A. wygląda następująco:
- Pre-money valuation= 40 455 326,50 zł
- Post-money valuation= 42 955 326,50 zł
Emisja
Obecna kampanii crowdfundingowa spółki jest prowadzona we współpracy z platformą crowdway.pl.
Emisja akcji rozpoczęła się 23 maja i planowo ma potrwać do 23 czerwca.
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej, emitent oferuje potencjalnym inwestorom nabycie 5,82% całego akcjonariatu. Są to akcje serii B, których cena emisyjna wynosi 3,20 zł.
Może nie jest duży kawałek tortu, ale przynajmniej cen akcji nie waha się w okolicy 20 zł jak co u niektórych. W stosunku do tego, co spółka już posiada, oraz jaką pracę na jej rzecz wykonał główny założyciel, można powiedzieć, że jest to dobra oferta.
Ilość i cena oferowanych akcji serii B
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 3,20 | 781.250 |
Cele emisyjne
W kwestii celów emisyjnych to sytuacja jest równie dość prosta i klarowna. Spółka chce przeznaczyć pozyskane środki w 3 kluczowych obszarach, którymi są:
- rozwój internetowego kanału sprzedaży B2C;
- poszerzenie oferty produktowej;
- ekspansja na nowe rynki;
Cele inwestycyjne Intenson S.A.
Pierwszy wspomniany obszar będzie związany z rozwojem obecnej platformy internetowej oraz dostosowania jej pod ekspansje na nowe rynki. Zmiany nie ominą również aspektów wizualnych i użytkowych (pod kątek klienta). Oprócz tego, zostaną zintensyfikowane działania na rzecz promocji poszczególnych kategorii oraz produktów w internecie. Łączna kwota, jaką spółka zamierza przeznaczyć na ten cel z zebranych środków to 1 mln zł.
Drugi obszar związany jest z poszerzeniem obecnego portfolio produktów w celu sprostania rosnącym oczekiwaniom ze strony klientów. Emitent zamierza rozpocząć od produktów funkcjonalnych, suplementów diety oraz produktów wegańskich. Łączna ilość środków, jaką spółka chce przeznaczyć wynosi 1 mln zł.
Trzeci i chyba najważniejszy dla przedstawicieli podmiotu obszar. Tzn. ekspansja na rynek europejski oraz rynek w USA. Na ten cel, spółka będzie chciała przeznaczyć 0,5 mln zł. Nie wiem czy nie za mało, ale to w końcu emitent wie ile potrzebuje.
Na końcu chciałbym wspomnieć o jednej kwestii. Otóż Intenson S.A. zastrzegło sobie, że w przypadku uzbierania 100% środków, zespół emitenta wykorzysta swoje przewagi konkurencyjne do realizacji stosowanej z powodzeniem strategii dywersyfikacji działalności.
Wniosek: Niewygórowaną cena akcji i przemyślane cele emisji, które przełożą się na późniejsze wyniki finansowe spółki, a ostatecznie też na jej wartość.
Podsumowanie
Wniosek: Intenson S.A. to jedna z tych spółek , które (osobiście) chciałbym mieć u siebie w portfelu. Klarowna historia podmiotu, ciekawa propozycja wartości, dobre wyniki finansowe i rozsądne podjęcie do wyceny jak i emisji. Nie wiele jest takich spółek dzisiaj na rynku.
- spółka z ugruntowaną pozycją na rynku (przeszło 10 lat);
- dobrze skrojona oferta produktów;
- własne zaplecze badawcze;
- własny zakład produkcyjny;
- wyjście z trudności na początku 2022 związanych z wybuchem wojny na Ukrainie;
- dobra sytuacja finansowa;
- przemyślane i przekładające się na rozwój spółki cele emisji;
- brak pełnego obrazu modelu biznesowego;
- struktura kosztów;
- prognoza kosztów;
- marża na produkcie;