Z końcem czerwca, na platformie beesfund.com, wystartowała kolejna emisja akcji. Tym razem należy ona do spółki Happy Pack S.A. zajmującą się procesem odbierania i nadawania przesyłek.
- Happy Pack S.A. to krakowska spółka działająca na rynku przesyłek od 2020 roku;
- Emitent świadczy usługi skierowane do klienta detalicznego oraz mikro-, małych- i średnich- przedsiębiorstw.
- Oferta publiczna dotyczy 250 tyś. akcji serii C i trwa od od 22 czerwca do 4 sierpnia.
Co to za podmiot?
Jak zostało to nadmienione na samym początku, spółka Happy Pack S.A. to krakowskie przedsiębiorstwo, które powstało na początku 2020 roku. Powodu dla którego projekt zaczął być realizowany przez jego pomysłodawcę – Rafała Moryto – nie jest znany. Wiadomo natomiast, że w trakcie jego rozpoczęcia, zespół z Happy Pack S.A. napotkał bariery, które postanowił przekuć w atuty tworzonego przez siebie biznesu.
Głównym przedmiot działalności spółki jest realizacja procesu nadawania i odbierania paczek w punktach zlokalizowanych w pobliżu miejsca zamieszkania ich adresatów. Oprócz tego, spółka oferuje szereg innych usług, które są skorelowane z prowadzoną działalnością spółki. Emitent posiada również własną platformę integrującą usługi wielu firm kurierskich w jednym miejscu.
Obecnie, Happy Pack S.A. dysponuje 7 własnymi punktami typu PickUp Drop Off (skrt. PUDO), a także własną platformę integrującą usługi wielu firm kurierskich w jednym miejscu o nazwie e-happy.pack. Z początkiem lipca wystartował również dział sprzedaży, a od września tego roku ma ruszyć system sprzedaży brokerskiej.
W pierwszym roku działalności spółki, zespół Happy Pack S.A. obsłużył 110 tyś klientów, a w samym grudniu 2021 aż 18 tyś. klientów. Na pytanie czy to dużo czy mało nie ma odpowiedzi z uwagi na brak punktu odniesienia.
Ideą Happy Pack S.A. jest stworzenie sieci punktów PUDO znajdujących się na terenie całej Polski, w każdym mieście na każdym rogu ulicy. Główny pomysłodawca, Rafał Moryto wraz z zespołem chce spopularyzować sposób przesyłek jakim jest wysyłanie paczek.
No dobrze, ktoś mógłby zapytać „A od czego to wszystko się zaczęło?” O tym poniżej.
Historia podmiotu
Projekt nadawania i odbioru paczek od klientów został rozpoczęty w 2020 roku, kiedy to ruszyła „budowa” pierwszego z sieci paczko-punktów Happy Pack S.A. Był on zlokalizowany na ulicy Orlińskiego w Krakowie (osiedle Avia).
Czynnikiem stojącym za lokalizacją wspomnianego punktu, jak i jego utworzeniem była głównie chęć poznania zachowania potencjalnych klientów, a także ich potrzeb. Szczególnie chodziło tu o rozeznanie się przez zespół Happy Pack S.A. jakiego rodzaju usług bądź towarów, które mają, ich klienci potrzebują, a które są im zupełnie zbędne.
Jedną ze wspomnianych usług, jakie zostały wprowadzone jest sprzedaż usług kurierskich oraz usługi doradcze z tym związane. Oprócz tego, był to również czas na opracowanie własnego sposobu magazynowania otrzymywanych paczek, tak aby w jak najbardziej optymalnym czasie je wydawać ( a w konsekwencji też dostarczać) klientom.
Jak wspomina to sam pomysłodawca, pierwszy punkt nadawania i odbierania przesyłek Happy Pack dawał wiele powodów do radości całemu zespołowi, jak również sama idea całego przedsięwzięcia podobała się ludziom wokół.
Dobrze, a w jakiej formie była prowadzona ta działalność dotychczas?
Zanim powstała spółka akcyjna, projekt był realizowany w ramach spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o nazwie Happy Pack sp. z o.o. Zgodnie z dokumentami KRS podmiot ten został zarejestrowana na 2 lata przed rozpoczęciem obecnie prowadzonego projektu, tj. 2 sierpnia 2018 roku.
Formalna strona podmiotu
Obecna forma podmiotu, tj. Happy Pack S.A., powstała w wyniku przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością o tej samej nazwie. Uchwała o przekształceniu z dnia 10 grudnia 2021 roku została objęta aktem notarialnym, a przekształcona spółka została zarejestrowana w KRS dnia 3 stycznia 2022 roku.
Kapitał zakładowy spółki wynosi 225 tyś. zł. i został opłacony w całości. Dzieli się ona na 1,5 mln uprzywilejowanych, imiennych akcji serii A oraz 750 tyś. uprzywilejowanych, imiennych akcji serii B. Cena nominalna 1 sztuki akcji obu serii wynosi 0,10 zł.
Poniżej zaprezentowano obecną strukturę akcji omawianego podmiotu.
Struktura akcjonariatu spółki Happy Pack S.A.
Z uwagi na fakt, iż spółka przekształcona ma takie sama prawa i obowiązki jak spółka przekształcana. Co prawda emitent nie podał dokładnego składu akcjonariuszy, to domniemam, że są to te same osoby i jednostki co w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością.
Struktura właścicielska Happy Pack sp. z o.o.
wdt_ID | Lp. | Akcjonariusz | Posiadany udział [%] |
---|---|---|---|
1 | 1 | Katarzyna Moryto | ND |
2 | 2 | Karolina Lis | ND |
3 | 3 | Kinga Fulińska | ND |
4 | 4 | Discovery Cracow Wordine sp. z o.o. sp. k. | ND |
W przypadku Happy Pack sp. z o.o., w gronie wspólników znajdowały się następujące osoby i podmioty: Katarzyna Moryto, Karolina Lis , Kinga Fulińska oraz Discovery Cracow Wordine sp. z o.o. sp. k. Ostatni z wymienionych wspólników to podmiot należący do Pana Rafała Moryto, który prawdopodobnie po przez nią sprawował kontrolę nad spółką Happy Pack sp. z o.o.
Niestety, dokładny podział udziałów w spółce pomiędzy wspólnikami nie jest znany.
Władze i organy nadzorcze
Zarząd jest dwuosobowy i stanowi go prezes zarządu – Rafał Moryto – oraz wiceprezes zarządu – Joanna Prochwicz. Natomiast organem nadzorującym jego prace jest Rada Nadzorcza. Składa się ona z 4 osób (zgodnie z informacjami zawartymi na stronie emisji)*. Są to:
- Jakub Guła – przewodniczący rady nadzorczej Happy Pack S.A.;
- posiada 25-letnie doświadczenie w branży IT, z czego aż 14 lat w zarządzaniu firmami IT;
- Katarzyna Moryto – członek rady nadzorczej Happy Pack S.A.;
- posiada doświadczenie jako Dyrektor ds. administracji i finansów, a obecnie od 3 lat sprawuje kontrolę nad spółką Discover Cracow Wordine i tworzy największą w Polsce firmę w branży turystyki lokalnej ; współtwórczyni konceptu Happy Pack
- Karolina Lis –członek rady nadzorczej Happy Pack S.A.;
- współtwórczyni Discovery Cracow Wordine (a obecnie także jej CEO) oraz konceptu Happy Pack;
- Paweł Puzio – członek rady nadzorczej Happy Pack S.A.;
- posiada 16-letnie doświadczenie na rynku finansów, z czego 12 lat na stanowiskach kierowniczych związanych z zarządzaniem finansami w przedsiębiorstwach;
* Występuje pewna nieścisłość w prezentowanych informacjach. Otóż zgodnie z Dokumentem Informacyjnym umieszczonym na stronie emisji w formie załącznika widnieje inny skład rady nadzorczej, tj. zamiast Pana Pawła Puzio, występuje Pani Kinga Matysiak.
Komentarz spółki:
"Sytuacja ta spowodowana jest czasem oczekiwania na formalną rejestrację zgłoszeń do KRS. Przed emisją została dokonana zmiana osobowa w RN, lecz do momentu jej wpisu do KRS musieliśmy zgodnie prawem publikować skład RN, który widniał w tamtych dniach jako zapis formalny. Wszystkie dokumenty zostały już wymienione i obecnie wszystkie są zgodne z publikacją i zapisami w KRS."
Ciekawostka
Happy Pack S.A. stosuje politykę zero waste. A mianowicie, każdy z Nas może przynieść do punktu Happy Pack niezniszczony karton po przesyłce i zostawić go za symboliczną złotówkę. Natomiast osoby, które będą chciały coś wysłać, mogą ten sam karton nabyć za symboliczne 2 zł. Tak, oczywiście firma zarabia 100% marży, ale nie znam tańszych kartonów na rynku.
Wnioski: Happy Pack S.A. to dość intrygujący podmiot, z uwagi na fakt, iż powstał on (mowa o spółce z o.o.) na 2-lata przed realizowaniem konceptu punktów nadawania i odbierania przesyłek.
Patrząc na okres ostatnich dwóch lat, firma przeszła długą potężną metamorfozę, by móc dzisiaj być w tym miejscu w którym jest. Zaczynając od jednego punktu stacjonarnego, przechodząc przez bolączki rynku i dochodząc do obecnej formy modelu biznesowego i własnego systemu usług kurierskich.
Propozycja wartości
Oferta spółki skupia się tak naprawdę na 3 aspektach. Są nimi:
- Możliwość nadawania i odbierania paczek oraz usług z nimi związanych;
- Możliwość porównania ofert firm kurierskich i dokonania wyboru w jednym miejscu;
- Dodatkowe źródło dochodu dla partnerów współpracujących ze spółką.
Ok, czyli jak dokładnie wygląda ta propozycja wartości Happy Pack S.A.?
Propozycja wartości skupia się na usługach kurierskich/logistycznych oraz produkcie, którym jest system e-happy.pack oraz mobilny terminal.
Usługi kurierskie/logistyczne
Happy Pack S.A. oferuje szereg usług kurierskich, wśród których na dominującą ofertą znajduje się nadawanie i odbieranie paczek w jednym z siedmiu punktów typu PUDO. Potencjalni klienci mogą to również zrobić za pośrednictwem portalu www.happypack.pl. Wówczas paczka nadawana jest do najbliższego punktu Happy Pack Point (może to być zarówno punkt partnerski). Nie wymaga to już drukowania i naklejania etykiet.
Dodatkowo, emitent oferuje możliwość skorzystania z pokrewnych usług (powiedziałbym typowych dla Poczty Polskiej). Mowa tu o zakupie kartonu, taśmy, kleju, czy innych tego typu rzeczy potrzebnych na rzecz nadania przesyłki.
Emitent daje również możliwości wyboru jednej z kilku firm kurierskich oraz doradza, która z nich będzie najbardziej spełniała oczekiwania klienta.
Platforma e-happy.pack
W ofercie spółki znajduję się również produkt skierowany w stronę mikro-,małych-, i średnich przedsiębiorców, którzy chcieliby rozwinąć swój biznes po przez rozszerzenie działalności o usługi u kurierskie. W tym przypadku Happy Pack S.A. przygotował autorski system integracji ofert wielu firm kurierskich w jednym miejscu. Dzięki takiemu rozwiązaniu, firmy zainteresowane współpracą otrzymują gotowe narzędzie do obsługi swoich klientów.
Uzupełnieniem tego produktu stanowi tzw. Mobile Smart Terminal. Jest to urządzenie mobilne, które skierowane jest głównie (ale nie tylko) do przedsiębiorców dysponujących ograniczonymi zasobami. M.in. pod względem posiadania sprzętu elektronicznego typu drukarka skaner bądź nawet miejsca potrzebnego na jego usytuowanie.
Stanowi ono substytut wspomnianej już drukarki, skanera oraz komputera czy internetu. Umożliwia obsłużenie wszystkich klientów korzystających z usług Happy Pack jak również posiada opcje dokonywania płatności bezgotówkowych. Rozwiązuje to kwestie związane z rozliczaniem się z emitentem (pod względem ilości czasu na to przeznaczonego) oraz przechowywaniem gotówki.
To jakie firmy kurierskie, na dzień dzisiejszy współpracują z Happy Pack S.A.?
Na dzień dzisiejszy, spółka Happy Pack S.A. współpracuje z takimi operatorami przesyłek kurierskich jak : UPS, DHL Express, Orlen Paczka. Ponadto, emitent prowadzi rozmowy z pozostałymi operatorami. Wśród nich znajdują się: Allegro, DPD, GLS oraz InPost.
Wnioski: Oferowana przez emitenta propozycja wartości może wydawać się zbieżna z ofertą innych firm kurierskich, a w szczególności Inpostu. Jednakże jest to mylne wrażenie.
Spółka Happy Pack S.A. podeszła bardzo solidnie do tematu przesyłek i poza wykorzystaniem luki rynkowej ( w postaci trudności pozostawienia przesyłek poza paczkomatami czy punktami operatorów przesyłek- w tym Poczty Polskiej) stworzyła autorskie rozwiązanie, które trafnie wpisuje się w potrzeby małych i średnich przedsiębiorców.
By nie popadać w nadmierny optymizm, należy również zwrócić uwagę na fakty. A do takich należą:
- brak ukończonego i wdrożonego systemu e-happy.pack;
- brak oficjalnego cennika (dostępny jedynie w punktach stacjonarnych);
- możliwość nadania przesyłki (łącznie z odbiorem etykiety) jedynie w punktach stacjonarnych;
Komentarz spółki:
"a) Wszystkie siły koncentrujemy nad dokończeniem prac nad e-happy.pack i wdrożeniem go do działania. Obecnie działamy na aplikacjach mobilnych firm kurierskich przy wykorzystaniu naszego mobilnego terminala. To pozwala nam na pozyskiwanie nowych punktów i rozwój sieci.
b) Podstawą naszej działalności jest obsługa paczek w obszarze odbioru i nadawania. Ceny oferowane dla partnerów są identyczne jak proponowane przez firmy kurierskie których usługi dystrybuujemy. Ich publikacja stanowiła tajemnicę handlową dostępną tylko dla partnerów. Natomiast drugą najważniejszą gałęzią działalności jest sprzedaż usług kurierskich i jej wdrożenie planujemy na wrzesień br., co pozwoli na publikację cen naszych usług. Prowizja za obsługę kart płatniczych jest personalizowana i zależna od kilku czynników w związku z czym nie możemy jej opublikować na ten moment.
c) Strategia nadawania paczek na serwisie www.happypack.pl z jej dostawą do Happy Pack Point jest starannie opracowana i ma na celu wspieranie naszych partnerów prowadzących punkty PUDO. Wdrożenie rozwiązań polegających na odbiorze przesyłek z lokalu nadawcy stoi w sprzeczności z naszym dążeniem do ograniczania emisji gazów i stosowaniem rozwiązań ekologicznych. Naszą wizją jest oferowanie klientom atrakcyjnych cen za obsługę przesyłek z dostawą do punktu, co ogranicza też barierę dla klientów w postaci konieczności wydrukowania etykiety przy nadawaniu paczki - tę usługę można zrealizować w punkcie, do którego klient przynosi przesyłkę. "
- trafnie skrojona oferta spółki pod potrzeby i bolączki klientów;
- wciąż poszerzające się grono firm kurierskich współpracujących z emitentem;
- niezależne rozwiązanie w postaci systemu integrującego usługi kurierskie kilku firm;
- brak znajomosci cennika świadczonych usług (jedynie w punktach stacjonarnych);
- brak ukończonego projektu w postaci systemu e-happy.pack;
- serwis internetowy www.happypack.pl skierowany jedynie w stronę przedsiębiorców i inwestorów ( a co z klientami detalicznymi?)
Komentarz spółki:
"Serwis www jest w trakcje dopracowania i testów działania. Termin jego uruchomienia dla klientów indywidualnych uzależniony jest od osiągnięcia dostatecznej liczby punktów, aby osoby korzystające z Happy Pack Point mogły realizować nadawanie na serwisie www i dostarczać paczki do wybranego punktu oraz odbierać z punktu. Start serwisu przed osiągnięciem odpowiedniej bazy punktów PUDO oznaczałby konieczność realizacji przesyłek niezgodnie z nasza wizją biznesu. Naszym celem jest odpalenie sprzedaży usług kurierskich we wrześniu 2022 roku."
Model biznesowy
Strategia biznesowa Happy Pack S.A. od momentu rozpoczęcia działalności uległa znaczącej zmianie. Jak zaznacza emitent, miało to związek z napotkanymi barierami w budowaniu sieci punktów nadawania i odbioru przesyłek oraz współpracy z firmami kurierskimi.
Poniżej przeanalizowałem elementy modelu biznesowego spółki zgodnie z Business Canva Model, by móc lepiej ocenić jego obecną formę. Na wstępie mogę już dodać, że brakuje mi przedstawienia kwestii promocji marki jak i oferowanych przez nią usług.
Segmenty klientów
W przypadku Happy Pack S.A. trudno jest stwierdzić, że zespół dokonał dogłębnej analizy struktury swoich potencjalnych klientów, w tym ich potrzeb oraz oczekiwań. Aczkolwiek, mowa tu o fazie przed uruchomieniem usługi.
Natomiast emitent, a raczej jego pomysłodawca postanowił wystartować z tzw” przytupem” i badać wspomniane aspekty na żywym organizmie jakim był pierwszy punkt typu PUDO przy ulicy Orlińskiego w Krakowie. Na tej podstawie zespół Happy Pack dobierał wachlarz oferowanych usług w ramach prowadzonej działalności. Ponadto, zabieg ten przyczynił się do przebudowy ówczesnego modelu biznesowego w celu dostosowania go do rynku. Efektem tego był wspomniany już system e-happy.pack oraz mobilny terminal.
Więc kto jest tym klientem oraz jakie ma potrzeby?
Otóż, odpowiedź jest bardzo prosta. Spółka kieruje swoją ofertę do dwóch segmentów klientów (osobiście powiedziałbym, że nawet do trzech).
Pierwszym z nich są osoby (praktycznie każdy z Nas), które chcą nadać przesyłkę bądź ją wysłać. Przedział wiekowy osób, jak i ich statut społeczny czy majątkowy jest tu bardzo rozległy. Punktem wspólny jest wspomniana usługa.
Drugim segment stanowią wszystkie mikro-,małe- i średnie- przedsiębiorstwa, które chciałby uruchomić u siebie usługę kurierską lecz są zbyt „mali” dla tak dużych firm jakimi są operatorzy usług kurierskich i logistycznych by móc nawiązać współpracę (często też nie spełniają wyśrubowanych warunków). Wśród nich spółka wymieniła m.in. kawiarnie, kwiaciarnie, sklepy spożywcze, sklepy odzieżowe i obuwnicze, punkty usługowe, w tym zakłady szewskie i krawieckie, serwisy telefoniczne, komputerowe, samochodowe, oponiarskie itp.
Należy pamiętać, iż jednocześnie stanowią oni partnerów spółki podobnie zresztą jak kolejny segment, o który za chwilę przedstawię.
Trzecim segment, który ja osobiście bym jeszcze tu wyróżnił są właśnie te duże korporacje kurierskie, które docierają do szerszej rzeszy klientów po przez większą dostępności ich usług wśród lokalnych przedsiębiorców.
Konkurencja
Zapoznając się z informacjami zawartymi na stronie emisji na początku miałem wrażenie, że działalność spółki jest zbieżna z działalnością znanej na polskim (i nie tylko) rynku firmą posiadającą paczkomaty. Tak mowa tu o firmie Inpost. Powiedziałbym,że nawet logo jest zadziwiające podobnie pod względem zastosowanej kolorystki.
Jednakże, po kilkukrotnym zapoznaniu się ze stroną emisji, dokumentem ofertowym jak i serwisem emitenta dochodzę do wniosku, że stanowi on świetne uzupełnieniem działalności prowadzonej przez Inpost.
Dlaczego?
Otóż paczkomaty Inpost świetnie odgrywają swoją rolę, jednak do czasu, gdy posiadamy w domu karton, klej i taśmę. Oprócz tego istnieje jeszcze kwestia pokrycia kosztów wysyłki. O ile w przypadku, gdy coś zamawiamy ze sklepu i mamy możliwość bezpłatnego odesłania produktu, o tyle nie ma jeszcze problemu. Natomiast w przypadku, gdy klient pokrywa sam koszty wysyłki, wówczas (jak wiadomo) zależy mu na jak najniższych stawkach. U emitenta, otrzymuje możliwość weryfikacji ceny u innych przewoźników i wybrania takiej, która pod względem ekonomicznym najbardziej mu odpowiada. Nie wspomnę już o fakcie, jakim jest występowanie rozbieżności w usługach oferowanych u poszczególnych operatorów. I w tym miejscu również, spółka Happy Pack S.A. uzupełnia lukę w ramach możliwości udzielania ( w miarę obiektywnej) opinii dotyczącej prawidłowego wyboru.
Podobne atuty (na stronie prowadzonej emisji) wymienił sam emitent, tyle, że dotyczy to przewagi nad konkurencją, której ja póki co nie doszukiwałbym się na rynku.
Kanały dystrybucji
Spółka Happy Pack S.A. jest drugą firmą, która nadmienia o sposobach w jakich ma zamiar komunikować się z klientami, dystrybuować i sprzedawać swoje usługi. Może nie jest to szeroko opisane, ale jednak jest!
W przypadku komunikacji, Rafał Moryto wspomina o rozmowach z klientami jakie prowadzone były w trakcie otwierania pierwszego punktu Happy Pack.
Jeżeli chodzi natomiast o kwestie związane z dystrybucją i sprzedażą usług, to wygląda to następująco:
- sprzedaż oferowanych usług w postaci nadawania, wysyłania paczek itp. odbywa się po przez punkty typu PUDO należące bezpośrednio do emitenta bądź jego partnerów;
- budowanie sieci partnerów odbywa się m.in. po przez formularz na stronie internetowej;
Kluczowe zasoby
Emitent nie wspomniał nic o posiadanych przez siebie zasobach, które mogłyby w istotny sposób wpłynąć na sposób jego funkcjonowania jak i całą organizację. Jednakże, na podstawie udzielonych informacji można stwierdzić, co do nich należy ( a przynajmniej w jakiejś części).
Niewątpliwe pierwszym zasobem posiadanym przez spółkę Happy Pack S.A. jest know-how, czyli to w jaki sposób ten biznes zorganizować.
Kolejnym zasobem jest autorskie oprogramowanie integrujące usługi wielu firm kurierskich w jeden system.
Ostatnim, który jest znany są punkty typu PUDO należące do emitenta oraz zespół ludzi, który tam pracuje.
Kluczowi partnerzy
Wśród kluczowych partnerów spółki można wyróżnić dwie grupy.
- Firmy kurierskie współpracujące (obecnie) z Happy Pack S.A.
- UPS ( podmiot wystawił również list intencyjny, który potwierdza rzetelność spółki oraz wyraża chęć zacieśnienia obecnej współpracy)
- DHL Express;
- Orlen Paczka.
- Operatorzy płatności oraz dostawcy rozwiązań technologicznych.
- eSourcing S.A. – przedsiębiorstwo działające w obszarze budowy systemów adaptacyjnych oraz aplikacji na terminale płatnicze;
- Worldwide Financial Services S.A. – przedsiębiorstwo działające w branży przetwarzania płatności bezgotówkowych;
- Grupa Zibi S.A. – dostawca urządzeń mobilnych typu PDA ułatwiające punktom partnerskim obsługę klienta bez konieczności posiadania komputera, drukarki czy skanera;
W przypadku II grupy, wspomniane przedsiębiorstwa odpowiadają za dostarczenie kluczowych produktów bądź usług, które pozwalają emitentowi na realizację propozycji wartości.
- eSourcing S.A. – odpowiadał m.in. za projekt systemu informatycznego , rekomendację platformy terminalowej, wytworzenia Happy Pack API, wytworzenia aplikacji Android na terminale oraz systemu pośredniczącego, dedykowanego i autoryzacyjnego.
- Worldwide Financial Services S.A. – nawiązanie współpracy w zakresie upowszechnienia swoich usług wspólnie z emitentem w sektorze obsługi przesyłek kurierskich oraz w zakresie kampanii marketingowych prowadzonych w ramach posiadanych kanałów informacyjnych;
- Grupa Zibi S.A. – odpowiada za dostarczenie urządzeń mobilnych typu PDA ułatwiające punktom partnerskim obsługę klienta bez konieczności posiadania komputera, drukarki czy skanera;
Kluczowe działania
Trudno jest stwierdzić, czy emitent ma sprecyzowane działania, które z punktu realizowania propozycji wartości jak i generowania przychodu są istotne. Patrząc wstecz do takich działań z pewnością można zaliczyć utworzenie pierwszego punktu PUDO przy ulicy Orlińskiego, dostosowanie oferty do potrzeb i wymagań klientów oraz opracowanie własnego systemu integrującego kilka firm kurierskich.
Natomiast na dzień dzisiejszy, poza rozwijaniem sieci punktów Happy Pack w ramach własnej struktury własności czy po przez partnerów, takowych działań (wyznaczonych przez emitenta) nie widzę.
Komentarz spółki:
"Działania podstawowe to rozbudowa sieci punktów partnerskich. "
Strumienie przychodów
Emitent w dość klarowny sposób przedstawił strumienie swoich przychodów, które podzielił ze względu na horyzont czasowy. Tzn. obecne oraz te które planuje uruchomić w najbliższej przyszłości.
Strumienie przychodów Happy Pack S.A. na dzień dzisiejszy (tj. 29 lipca 2022)
- Przychody generowane przez punkty PUDO należące bezpośrednio do spółki Happy Pack S.A.
- Składają się na nie głównie środki osiągane w ramach sprzedaży artykułów do pakowania, usług kurierskich czy magazynowania paczek;
- Przychody otrzymywane w ramach umowy z UPS na pozyskiwanie nowych punktów partnerskich dla operatora.
Planowane strumienie przychodów Happy Pack S.A.
W momencie wdrożenia systemu e-happy.pack, emitent przewiduje przychody generowane przez następujące źródła:
- Prowizja od każdej zarejestrowanej paczki w systemie e-happy.pack;
- min. 20% kwoty wypłaconej za paczkę dla Partnera;
- Opłaty za użytkowanie systemu e-happy.pack oraz Smart Mobile Terminal;
- 60 zł netto przy przekroczeniu 100 paczek miesięcznie;
- Marża spółki na usługach kurierskich;
- Min. 10% wartości obrotu
- Prowizja od płatności gotówkowych realizowanych za pomocą terminalu Happy Pack ;
Z punktu biznesowego wygląda to obiecująco. Natomiast patrząc na tą listę ze strony klienta, obawiam się czy ta nadmierna ilość opłat, prowizji itp. nie przytłoczy zbyt bardzo potencjalnych konsumentów i w efekcie ich zniechęci do korzystania z usług Happy Pack S.A.
Prognozy przychodów
Emitent na stronie emisji zamieścił również projekcje swoich przychodów generowanych w kolejnych latach, tj. 2023-2026.

Jak można zauważyć, emitent planuje odnotować znaczący wzrost przychodu już na koniec bieżącego roku. Niestety, wciąż nie pozwoli to na odnotowanie zysku operacyjnego, który według powyższej projekcji może pojawić się dopiero na koniec 2024 roku. Wyniesie on wtedy 4,38 mln zł i zostanie wygenerowany tak naprawdę z przychodów o puli 34,22 mln zł. W kolejnym roku urośnie on dwukrotnie przy nie mniejszym wzroście przychodów (54,41 mln zł)
Na koniec 2026 roku (ostatni rok prognozy) zespół z Happy Pack S.A. spodziewa się przychodów rzędu 73 mn zł i zysku operacyjnego w wysokości 14,21 mln zł. Czy tak faktycznie będzie? Tego nie wie nikt, nawet sam właściciel. Pytanie jest czy została ujęta w prognozie wersja pesymistyczna zaprezentowanych wzrostów. Mam tu na myśli zbliżającą się recesję, która nie oszukujmy się prędzej czy później nadejdzie i jest ona nieunikniona.
Wracając natomiast do kwestii prognozy, to można sądzić, że jest ona po części uzależniona od kolejnej prognozy, tj. liczby wdrożeń systemu e-happy.pack w nadmienionych latach.
Prognoza wdrożeń systemu e-happy.pack

W latach 2022-2026, spółka Happy Pack S.A. planuje przeprowadzić średnio 26 900 wdrożeń systemu e-happy.pack, co średniorocznie daje wynik aż 5 380 wdrożeń. Emitent przewiduje, że pula ta rozłoży się w czasie i z roku na rok będzie wzrastać średnio o 251%.
Struktura kosztów
Niestety, Happy Pack S.A. to kolejna spółka na rynku crowdfundingu, która nie wspomina słowem o ponoszonych kosztach, ich strukturze jak i prognozie.
Wnioski: Model biznesowy Happy Pack jest trudny w ocenie, z uwagi na rynek na którym się znajduje. Wszyscy dobrze znamy historie Inpostu, który borykał się na początku z przeciwnościami losu. Podobnie, aczkolwiek niekoniecznie może być w przypadku omawianej spółki. Rozwiązanie, które wprowadzili na rynek daje pewnego rodzaju swobodę zarówno klientom detalicznym (nadawanie i odbieranie paczek) jak i poszczególnych firmom, które do tej pory nie mogły świadczyć takowych usług. Niestety jak w przypadku większości tego rodzaju biznesów, istotna jest tu skala prowadzonej działalności. Im szybciej spółka rozwinie swoją sieć punktów własnych oraz partnerskich, tym szybciej zacznie realizować swoją propozycje wartości, a w konsekwencji też wypełniać założenia modelu biznesowego.
To co ponownie ( z mojej perspektywy) zabrakło, to większą garść informacji na temat istotnych kwestii. Wśród nich mogę wymienić chociażby kwestie promocji firmy i jej usług, strukturę i wielkość kosztów czy pełniejszy zasób informacji odnośnie zasobów i działań, jakie firma ma oraz chce podjąć w najbliższym czasie.
- zbadany segment klientów na „żywym organizmie” (zweryfikowanie potrzeb i oczekiwań potencjalnych klientów)
- świadomość zespołu o przewagach konkurencyjnych (gdyby takowa wystąpiła);
- przedstawienie kanałów dystrybucji;
- posiadanie solidnych partnerów odpowiadających za dostarczenie produktów lub usług istotnych z punktu realizowania propozycji wartości spółki;
- klarownie przedstawione strumienie przychodów;
- prognoza przychodów oraz zysku w kolejnych latach;
- brak pełnych informacji w zakresie kluczowych działań i zasobów firmy;
- brak informacji o strukturze i wielkości ponoszonych kosztów;
- brak informacji o ujęciu wpływu zbliżającej się recesji na przychody spółki;
- duża ilość opłat i prowizji skierowana w stronę potencjalnych klientów i partnerów;
Komentarz spółki:
"Zarówno w materiale informacyjnym, artykułach prasowych oraz udzielanych odpowiedziach znajdują się odpowiedzi na to pytanie, tj. o kluczowych działaniach, zasobach, strukturze i wielkości kosztów. Są również informacje o źródłach przychodów i rynku na jakim działa Spółka. Prognozy uwzględniają również możliwe zbliżające osłabienie w gospodarce."
Kondycja finansowa
Sytuacja finansowa przedsiębiorstwa Happy Pack S.A. nie wygląda dobrze, a wręcz wygląda źle (nawet można powiedzieć, że bardzo).
Emitent (jeszcze jako sp. z o.o) na koniec 2021 roku odnotował stratę netto w wysokości 348 181,36 zł. Co więcej strata z lat ubiegłych wynosi niecałe 14 tyś zł, a dokładniej to 13 448,22 zł. Biorąc pod uwagę fakt, że kapitał zakładowy wynosi 6 800, a kapitał zapasowy 298 250 zł, to fundusz podstawowy wychodzi na minusie. I to dużym. Tj. – 56 879 zł.
Wybrane pozycje finansowe ze sprawozdania finansowego Happy Pack S.A. na dzień 31.12.2021
Pół biedy, gdyby znalazło to pokrycie w środkach pieniężnych spółki. Niestety tak nie jest.
Środki finansowe spółki w kasie wynoszą zaledwie 29 786,55 zł. Natomiast należności krótkoterminowe 42 695,75 zł. Przy czym już zobowiązania krótkoterminowe opiewają na kwotę 185 101,05 zł.
Powstać pytanie, kiedy wspólnicy mają zamiar uzupełnić brakujący kapitał oraz czy są w ogóle to w stanie zrobić.
A co z przychodami? Czy spółka w ogóle jakieś odnotowuje?
Tak, jak najbardziej. Happy Pack S.A. odnotowuje znaczne przychody ze sprzedaży swoich usług w wysokości 326 tyś. zł.
Przychody i koszty Happy Pack S.A. na dzień 31.12.2021
Niestety nie zaspokaja to kosztów działaności operacyjnej wynoszących ponad 686 tyś zł.
Struktura poniesionych kosztów Happy Pack S.A. na dzień 31.12.2021
Największą pozycją generującą koszty stanowią usługi obce (czyli zapewne stworzenie sytemu, budowa terminala etc.), a także wynagrodzenia dla pracowników.
Czy spółce uda się osiągnąć wyniki prezentowane wcześniej w prognozach?
Nie wiem. To pytanie jest pytaniem z serii trudnych. Natomiast mam nadzieję, że tak, ponieważ w przeciwnym razie spółka będzie w trudnej sytuacji finansowej.
Wnioski: Sytuacja finansowa Happy Pack S.A. nie daje podstaw do optymizmu. Spółka wyraźnie potrzebuje środków na kontynuację swojej działalności i zrozumienia ze strony potencjalnych inwestorów. Niestety, póki co, znajduje się etapie wzrsotu, który wymaga przepalania środków finansowych. Bez tego spółka nie jest w stanie się rozwijać. Jedynym rozwiązaniem na tym etapie jest rozsądna optymalizacja ponoszonych kosztów.
Komentarz spółki:
"Straty wynikają z etapu rozwoju, na jakim jest Spółka i projektu biznesowego, który właśnie realizuje. Obecna emisja jest realizowana, aby firma HappyPack mogła dokończyć projekt i zacząć go komercjalizować. Straty wynikają z kosztów, jakie musiała ponieść Spółka, aby przygotować projekt i było to od początku skalkulowane w modelu biznesowym. Jest to normalna rzecz w przypadku startupów realizujących innowacyjne projekty technologiczne.
W lutym br. odbyła się emisja akcji serii B, dzięki której spółka pozyskała blisko 400 000 PLN podwyższając tym samym kapitały własne i pokrywając stratę z lat ubiegłych. Obecna emisja ma na celu zwiększenie kapitałów własnych i zapewnienie środków na rozwój. Mając na uwadze powyższe, kondycja finansowa jest stabilna, mieszcząca się w założonych planach."
Wycena
Po opadnięciu entuzjazmu, przyszedł czas by spojrzeć jak ceni się spółka.
- Pre-money valuation= 9 000 000 zł
- Post-money valuation= 10 000 00 zł
Wbrew pozorom (wyłączając osiągane wyniki finansowe) mógłbym zaryzykować stwierdzeniem, że taka wycena spółki jest jak najbardziej w porządku. Wartość samych kontraktów podpisana z operatorami kurierskimi, jak i ich potencjał oraz know-how już stanowi solidny fundament. Przekonać dużych graczy na rynku (można powiedzieć, że wręcz monopolistów) to nie lada sztuka.
Jednakże, prowadzenie biznesu opiera się również na osiąganych wynikach finansowych. Z tego też względu, nie zdziwi mnie, jeżeli ktoś takową wycenę będzie śmiało podważał.
Emisja
Kampania crowdfundingowa Happy Pack S.A. jest prowadzona we współpracy z platformą beesfund.com.
Emisja akcji rozpoczęła się 22 czerwca i planowo ma się zakończyć w przyszłym tygodniu, tj. 4 sierpnia. Łączna pula środków zgłaszana do pozyskania przez spółkę wynosi okrągły milion złotych.
Patrząc na pozostałe emisje, nie jest to kwota bardzo trudna do pozyskania, lecz wymaga czasu i przekonania inwestorów do zakupu
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej, emitent oferuje potencjalnym inwestorom nabycie 10% całego akcjonariatu. Powiem szczerze, że jest to trochę mało w porównaniu do ofert innych podmiotów.
Oferta publiczna dotyczy 250 tyś. akcji serii C, których cena emisyjna za jednostkę wynosi 4 zł. Minimalny zapis to 125 sztuk. A próg powodzenia emisji wynosi 250 000 zł (równowartość 62 500 akcji ).
Ilość i cena oferowanych akcji serii B
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | C | 4,00 | 250.000 |
Cele emisyjne
Happy Pack S.A. pozyskane środki w ramach prowadzonej emisji chce przeznaczyć na dokończenie praz związanych z platformą e-happy.pack oraz serwisem do sprzedaż usług www.happypack.pl. Dodatkowo spółka, część środków chce przeznaczyć na zbudowanie działu sprzedaży oraz działania marketingowe.
Cele inwestycyjne Happy Pack S.A.
Największy procent pozyskanych środków emitent chce przeznaczyć na ukończenie prac związanych z platformą e-happy.pack. Obejmuje to między innymi:
- wytworzenie systemu autoryzacji;
- rozbudowa API integracyjnego z firmami kurierskimi;
- zbudowanie zautomatyzowanego mechanizmu fakturowania po akceptacji zestawień partnera;
- stworzenie opcji możliwości przekierowania paczki na dostawę do domu;
- uruchomienia pobierania płatności za pobraniem z przekierowaniem środków na konto firmy kurierskiej,
- uruchamianie pobierania płatności bezgotówkowych.
Dodatkowo, emitent chce rozpocząć wdrożenie nowej, ukończonej wersji systemu. Łączny kosz powyższych działań stanowi 43% zgłaszanych do pozyskania środków.
W przypadku działań związanych z rozbudową działu sprzedaży, skoncentrowany jest on na 8 województwach. W każdym z obszarów zostanie umieszczony jeden opiekun, którego celem będzie pozyskanie 15 nowych partnerów dla spółki. Aby mogło się tak stać, otrzymają oni potrzebne narzędzia do realizacji założeń, m.in. w postaci floty aut elektrycznych. Łączny koszt tego rozwiązania stanowi 29,4% całkowitej kwoty emisji i ma pozwolić emitentowi na pozyskanie 500 partnerów, wdrażających w ich punktach systemu e-happy.pack.
Wnioski: Cele emisyjne Happy Pack S.A. są klarowne i mają bezpośrednie przełożenie na zysk spółki w przyszłości. Oprócz tego są wykonalne.
Punktem zastanowienia może pozostać cena akcji, która mogłaby być nieco niższa. A z kolei oferowany procent mógłby być nieco większy.
Podsumowanie
Wnioski: Koncepcja biznesowa Happy Pack S.A. pokazuje, że na rynku zawsze istnieje niższa, którą można wypełnić. I to właśnie robi Rafał Moryto wraz ze swoim zespołem.
Spółka posiada ciekawe rozwiązanie w postaci systemu e-happy.pack jak i mobilnego terminala. Co więcej, usługa nadawania i przesyłania paczek w punktach PUDO idealnie wpisuje się w potrzeby rynku.Obecnie poza Paczkomatami, Pocztą Polską oraz sklepami sieci Żabka nie istnieją łatwo dostępne punkty, w których można nadać przesyłkę. Ba, co więcej, od drugiej strony, mali i średni przedsiębiorcy mieli dotychczas niewielkie szanse by móc nawiązać współpracę z dużymi operatorami usług kurierskich. Od teraz mają to podane jak na tacy.
Niestety, jak to zwykle bywa, emitent ma również swoje słabe strony. I tu z pewnością można zaliczyć kwestie finansowe. Oczywiście prognozy wyglądają obiecująco, ale są to tylko prognozy. Rzeczywistość je zweryfikuje. Oby na korzyść spółki.
Wracając jeszcze do kwestii wyceny i ceny emisyjnej akcji. Mogła by ona być nieco niższa, a oferowany procent nieco wyższy.
AKTUALIZACJA [dn. 12.08.2022]
Wszelkie wnioski zostały wyciągnięte w oparciu o informacje dostępne na dzień publikacji, tj. 29 lipca. Komentarze umieszczone w artykule nie zostały ujęte w nich ujęte. Czytelnik zmuszony jest do wyciągnięcia własnych opinii oraz wniosku w oparciu o nową dawkę informacji przesłanych przez prezesa spółki – Rafała Moryto.
- komplementarne usługi w stosunku do graczy obecnych na rynku;
- świetny produkt;
- zweryfikowany i dopracowany model biznesowy;
- cele emisyjne, które mają przełożenie na wyniki finansowe (w przyszłości)
- słaba sytuacja finansowa;
- przeciętny procent oferowanych akcji;