Jakiś czas temu, na platformie beesfund.com, pojawiła się nowa oferta publiczna od spółki ze świata e-sportu. GGDAB S.A. wchodzi na rynek z propozycją nowej formy rozgrywek. Czy uda się jej skusić potencjalnych inwestorów do nabyci akcji?
- Ambasadorami ( i jednocześnie inwestorami*) spółki są znane postacie;
- Spółka GGDAB S.A. stara się o statu małej instytucji płatniczej;
- Emitent jest spółką córką macierzystej organizacji GGDAB LTD. w Anglii.
Kilka słów o spółce
Pewnie nazwa GG DAB S.A. nie budzi żadnych skojarzeń wśród wielu osób. Jest to bowiem spółka działająca na pograniczu branży gier wideo i świata e-sportu. Pomysłodawcą całego przedsięwzięcia jest Szymon Gaczek, który pierwsze zarysy konceptu miał jeszcze 3 lata temu. Ówcześnie zawodowo związany z tworzeniem strategii i struktur sprzedaży wpadł na pomysł stworzenia nowej formy rozgrywki, która pozwoli rywalizować ze sobą osobom o podobnych umiejętnościach. Obecnie produkt w postaci platformy jest w wersji beta, która dostosowywana jest do przepisów podatkowych i księgowych, a także pod kątem kwestii stricte technicznych. Przewidywany okres debiutu to pierwszy kwartał 2023 roku.
Akcjonariat GGDAB S.A.
Warto zaznaczyć, że emitent pełni funkcje spółki operacyjnej, która została powołana na potrzeby działalności prowadzonej w Polsce przez organizację macierzystą. Jest nią GGDAB LTD – podmiot zarejestrowany w Anglii z siedzibą w Londynie – który jednocześnie jest głównym założycielem (zgodnie z aktem notarialnym z dnia 25.11.2021 r.).
Więcej informacji o GGDAB LTD
Spółka macierzysta emitenta (zgodnie z informacji ze strony rządu Wielkiej Brytanii) została powołana 14 września 2019 roku. Adres rejestrowy spółki to 7 Bell Yard, Londyn, WC2A 2JR. W podstawowej działalności gospodarczej spółka ma wpisaną działalność : publikowanie innego oprogramowania oraz biznesowy i krajowy rozwój oprgoramowania. Numer rejestrowy spółki (odpowiednik polskiego KRS) to 12314241.
Zgodnie z informacjami zawartymi w dokumencie „Confirmation Statement” sporządzonym na dzień 31 Marca bieżącego roku, spółka posiada 8 udziałowców, wśród których są znane postacie*, o których wspominałem na początku.
Akcjonariat GGDAB LTD.
Wnioski: GGDAB S.A. to podmiot, który rozpoczyna swoją działalność w Polsce, na dość ciekawym i perspektywicznym rynku. Jak powszechnie wiadomo, branża e-sport jest równie popularna jak i dochodowa co tradycyjny sport. W prezentowanych materiałach można dostrzec dużą przejrzystość oraz staranność w przygotowaniach projektu, czego potwierdzeniem może być chociaż fakt złożenia już przez spółkę do KNF wniosku o uzyskanie statutu Małej Instytucji Płatniczej.
Otwartym pytaniem pozostaje tylko, jakie przesłanki stały za powołaniem spółki operacyjnej GGDAB S.A. oraz jakie korzyści ewentualnie owa spółka może czerpać z macierzystej organizacji.
Można by jeszcze pokusić się o kwestie crowdfundingu za granicą. Czemu spółka nie postanowiła iść z tym na platformy międzynarodowe? Projekt wydaje się dość interesujący nawet z poziomu rynku europejskiego czy amerykańskiego.
AKTUALIZACJA [ z dn. 02.05.2022]
GG DAB S.A. została powołana z uwagi na chęć zabezpieczenia interesu spółki jak i zespołu. Spółka córka otrzymuje (w zamian za jednorazową opłatę) możliwość korzystania z platformy i prowadzenie działań biznesowych na terenie Polski. Krok ten wpisuje się również w długofalową strategię spółki, która zakłada otwieranie nowych podmiotów za granicą, w celu szerzenia swojej działalności.
W kwestii decyzji dotyczącej wejście rynku crowdfundingu w Polsce. Pan Szymon Gaczek przyznał, że opcja wyjścia na zagraniczny crowdfundingu jest brana przez niego pod uwagę. Natomiast póki co, koncentruje on swoje siły i działania na rynku lokalnym, z uwagi również na chęci zbudowania już pierwszej bazy użytkowników w Polsce.
Propozycja wartości
Oferta spółki skierowana do konsumentów/ uczestników rynku obejmuje tak naprawdę kombinacje dwóch rodzajów propozycji wartości.
Z jednej strony jest to platforma o nazwie Day of Duel (skrt. DoD) , czyli produkt sensu stricte, za pomocą której zainteresowane osoby będą mogły odbyć rozgrywkę. Z drugiej jednak strony jest to usługa, w postaci możliwości odgrywania turniejów, pojedynków czy treningu oraz zdobywania nagrody.
Więcej słów o platformie
Głównym założeniem projektu było stworzenie platformy, która będzie prosta i łatwa w obsłudze. Tak, aby podobną satysfakcję z gry miały osoby z doświadczeniem jak i bez.
Poniżej znajduje grafika prezentująca schemat czynności za pomocą których uczestnik może rozpocząć wybraną przez siebie rozgrywkę.
Schemat czynności w celu podjęcia rozgrywki za pomocą platformy DoD


Jak można zauważyć powyżej, w ramach platformy istnieje możliwość odbycia kilku rodzaju rozgrywek. Są to:
- Duel
- pojedynek między dwoma uczestnikami gry;
- Multiplayer
- rozgrywka wieloosobowa, gdzie wygrać może tylko najlepszy zawodnik z całej grupy;
- Turniej
- seria pojedynków Duel (1:1) , w której może uczestniczyć od 2 do nawet 32 zawodników,
- Turniej Day of Duel
- jak wyżej seria pojedynków, z tą różnicą, że jest organizowana przez platformę. Istnieje tu możliwość dodatkowych nagród pieniężnych i od sponsorów.
System posiada również algorytm (opracowany przez zespół), który będzie odpowiadał za dobór graczy w pojedynku o zbliżonych umiejętnościach oraz doświadczeniu.
Dostępność
Zainteresowani gracze będą mogli rozgrywać pojedynki za pośrednictwem komputerów, konsol oraz urządzeń mobilnych z systemem Android i IOS.
Cena
I tu jest małe zaskoczenie. Otóż, rejestracja na platformie nie jest związana z ponoszeniem kosztów przez użytkownika.
Natomiast w momencie przystępowania do rozgrywki, gracz określa swoją kwotę wpisowego do turnieju. Niestety zabrakło informacji, o jakim przedziale jest mowa. Zapewne są ograniczenia w przypadku kwoty minimalnej.
- nietypowa oferta na rynku gier;
- „cena” dostosowana do możliwości gracza;
- dostępność praktycznie na każdym urządzeniu do grania;
- brak ukrytych kosztów;
- szeroki wachlarz możliwości dokonywania wpłat;
- brak informacji odnośnie gier dostępnych na platformie;
- brak szczegółowych informacji odnośnie odbywania się samej rozgrywki;
Model biznesowy
Emitent w prezentowanych na stronie emisji materiałach udzielił kilku (dość istotnych) informacji na temat swojego modelu biznesowego.
Segment Klientów
Spółka nie udzieliła dokładnych informacji na temat segmentu klientów, do którego targetuje swoją usługę i produkt. Wiadomo jedynie, że kierowana jest to do osób lubiących świat gier wideo i rywalizację. Można więc założyć, że chodzi o rynek masowy osób preferujących tą formę spędzania wolnego czasu. Brakuje też niestety informacji, w jaki sposób GGDAB Polska S.A. chce owych uczestników rynku pozyskać. Zaprezentowano jedynie prognozy dotyczące ilości aktywnych kont oraz ilości rozgrywek w trakcie pierwszych 3 lat komercyjnego funckjonowania platformy na rynku. AKTUALIZACJA [ z dn.02.05.2022] Segment klientów do jakiego emitent kieruje swoją propozycje wartości jest jasno określony. Są to wszystkie pełnoletnie osoby, które zawodowo nie zajmują się odbywaniem rozgrywek, a od czasu do czasu lubią pograć i rywalizować z innymi osobami.Prognoza liczby kont użytkowników w latach 2023-2025
Wygląda to dość imponująco, jednak zastanawia mnie jeden fakt. A mianowicie, liczba dostępnych w tym czasie rozgrywek.
Prognoza liczby rozgrywek dostępnych na platformie w latach 2023-2025
Powstaje pytanie, czy spółka w jakiś sposób zbadała zapotrzebowanie pod względem liczby dostępnych gier dla prezentowanej ilości graczy.
Przychody
GGDAB Polska S.A. jasno i precyzyjnie określiło swoje podstawowe źródło dochodu jakim będzie stała prowizja 10% pobierana od każdego wpisowego.
W perspektywie kilkunastu kolejnych miesięcy, a dokładniej od 2023 roku, spółka ma zamiar rozpocząć monetyzacje kolejnych aspektów biznesowych związanych z prowadzoną przez siebie działalnością. Wśród nich znajdują się:
- przychody od reklamodawców i sponsorów w związku z możliwością reklamowania się w trakcie turnieje Day of Duel;
- Planowany termin: I kwartał 2023.
- przychody z reklam oraz lokowania produktów w kanale platformy na YouTube;
- Planowany termin: II kwartał 2023.
- przychody ze sprzedaży gadżetów i odzieży oraz tym podobnych;
- Planowany termin: II kwartał 2023.
- przychody z udzielania licencji na wytworzone przez spółkę gry w wersji mobilnej;
- Planowany termin: III kwartał 2023.
Emitent nie zapomniał również o przedstawieniu prognoz dotyczących wspomnianego podstawowego strumienia przychodów
Szacowany przychód z działalności podstawowej w latach 2023-2025
- 25 pojedynków turniejowych – ilość rozgrywek statystycznego użytkownika w ciągu 1 miesiąca;
- 2 $ – średnia kwota wpisowego do turnieju;
- ok. 4000 – szacowana liczba kont aktywnych graczy w trakcie pierwszego miesiąca;
Koszty
W kwestii kosztów ponoszonych przez GGDAB Polska S.A. , można odnieść wrażenie, że nie są one znacząco wysokie jeżeli przyrównamy je do osiąganych przychodów.
Koszty w ciągu pierwszych trzech lat jej funkcjonowania
Jeżeli, założymy, że emitent popełnił błąd w przygotowywaniu materiałów marketingowych i prognoza powinna zaczynać się od roku 2023, to faktycznie można, że spółka ma szanse na sukces.
2,8 mln kosztów versus nieco ponad 4,5 mln przychodu pozwala spółce odnotować zysk na poziomie 1,7 mln zł. Oczywiście pod warunkiem, że przyjęte założenia jak i wykonane prognozy znajdą swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości.
Emitent udzielił również informacji na temat struktury owych kosztów. Co prawda skąpo to wygląda i nie ma informacji o ich procentowym udziale w całkowitej puli, ale przynajmniej jest punkt zaczepienia. Można mieć ogląd na to co spółka bierze pod uwagę w kwestii działań biznesowych. Koszty związane są z:
- wytworzeniem gier na potrzeby platformy Day of Duel,
- pozyskaniem gier od zewnętrznych dostawców;
- pozyskaniem użytkowników i działaniami marketingowymi;
- wynagrodzeniem pracowników spółki;
- ubezpieczeniami społecznymi i innymi świadczeniami;
- sprawami administracyjnymi i utrzymaniem spółki ( w tym m.in. księgowość, stała obsługa prawna);
- stremowaniem rozgrywek.
- koszty pozyskiwania nowych gier na platformę;
- koszty związane z dostosowaniem platformy pod rynek polski;
- zabezpieczenia systemowe;
- kwestii podatkowe;
- chat booty;
- system autoryzacji dokumentów tożsamości;
- koszty marketingowe;
- koszty pozyskania 1 aktywnego konta na terenie Polski w ciągu 12 miesięcy;
Powód wydawać się może błachy, szczególnie z uwagi na specyfikę rynku, niemniej jednak klient w dzisiejszych czasach jest dość wymagający i jeżeli „sparzy” się w pierwszym kontakcie z oferowanym produktem/ usługą to tym trudniej będzie go potem odzyskać. Będzie to wymagało po prostu wyższego nakładu, a to z kolei podniesie ogólny poziom kosztów.
AKTUALIZACJA [ z dn.02.05.2022]
W przypadku palety dostępnych gier, spółka stawia w pierwszej kolejności na sprawdzone dyscypliny, a także te które pozbawione są losowości. Uchylając rąbka tajemnicy będą to m.in. tzw. winter games, czyli skoki narciarskie, zjazdy na nartach etc.
Jak zostało to już nadmienione wyżej, zespół przykuwa dużą uwagę do faktu braku elementu przypadku. W ten sposób emitent chce zapewnić jak najsprawiedliwszą formę rywalizacji jak i uniknąć możliwości oszustw czy też oskarżeń o hazard.
Jeżeli chodzi o pobudki ekonomiczne, to emitent koncentruje się grach, gdzie pula użytkowników wyniesie min. 100 tyś użytkowników.
- jasno sprecyzowany strumień przychodu;
- wyznaczenie możliwych do fonetyzacji pozostałych obszarów biznesowych;
- prognozy przychodu w perspektywie 3 lat;
- prognozy dotyczące ilości aktywnych kont użytkowników i ilości gier dostępnych na platformie;
- oszacowane koszty;
- brak sprecyzowanego regionu działania;
- zbyt ogólne wyznaczenie segmentu klientów;
- brak informacji o kanałach komunikacji z klientem;
- w tym działań związanych z jego pozyskaniem.
- brak sprecyzowania udziału poszczególnych kosztów w łącznej puli wydatków;
Kondycja finansowa
Kwestii finansowych emitenta nie ma sensu omawiać z uwagi na datę powołania spółki i zarejestrowania jej w KRS.
A co z GGDAB LTD?
W przypadku spółki macierzystej, na wspomnianej stronie, widnieje brak informacji odnośnie sytuacji finansowej GGDAB LTD. Ostatnia wzmianka przypada na 30 listopad 2020 rok. Poniżej znajduje się ich dokładna treść.
Micro-entity Balance Sheet as at 30 November 2020


Wycena
Wycena spółki została przygotowana przez Coinbaq Solutions Sp. z o.o. w oparciu o 8 założeń. Obejmują one m.in. okres ciągłości istnienia GDDAB POLSKA S.A. , jej model finansowy, horyzont czasowy w jakim będzie prowadzona działalność oraz dane rynkowe.
Wycena przedstawia się następująco:
- Pre-money valuation= 17 774 013 zł
- Pre-money valuation= 22 424 013 zł
Przyznam,że trochę spora ta kwota, przynajmniej chociażby z uwagi na fakt, iż z punktu sprawozdań finansowych spółka jest czysta. Jedyne co posiada to kapitał zakładowy w wysokości 100 tyś. złotych.
Dodatkowo pojawia się kwestia praw właściciela do platformy. Otóż, czy należeć ona będzie do GDDAB Polska S.A. czy do GDDAB LTD.
Biorę pod uwagę fakt, iż wycena spółki może obejmować jej potencjał, który jest możliwy do zmonetyzowania w krótkim okresie czasu, natomiast z pewnością to nie stanowi 100% prezentowanych kwot.
Myślę, że spółka mogłaby udzielić rąbka tajemnicy, co mniej więcej składa się na kwotę 17,7 mln zł oraz do kogo na końcu będzie należeć platforma. Jest to jedno z kluczowych kwestii.
Emisja
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej na platformie Beesfund , emitent oferuje potencjalnym inwestorom nabycie 20,74% całego akcjonariatu. Co jest całkiem sporą częścią w porównaniu do tego co oferowali bądź oferują spółki działające na tym samym bądź pokrewnym rynku. Tym bardziej, że jeżeli faktycznie, spółek osiągnie sukces i zrealizuje swoje prognozy 1:1 to ich akcjonariusze będą mogli czuć się usatysfakcjonowani.
Wracając do oferty. Dotyczy to 261 677 akcji serii B po cenie 17,77 zł .
Znowu pojawia się ten sam problem, co przy wycenie. Brakuje mi podstaw do tak wysokiej ceny za
Ilość i cena oferowanych akcji serii B
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 17,77 | 261.677 |
Jak dla mnie trochę dużo. Mimo,że gdzieś rozumiem idee przedsięwzięcia, to brakuje mi kropki nad i , która pozwoliłaby powiedzieć „Dobra, te 17,77 zł to nie jest aż tak wygórowana cena„. Póki co, nie wiadomo nawet, czy produkt w postaci platformy fizycznie istnieje oraz na jakim w ogóle jest on etapie.
Cele emisyjne
Środki, które spółka chce pozyskać w ramach prowadzonej oferty publicznej, mają zostać przeznaczone na działania związane z rozwojem i wprowadzeniem platformy Day of Duel na rynek.
Cele inwestycyjne GGDAB Polska S.A.
Łącznie jest 5 głównych obszarów, wokół których emitent ma zamiar podejmować inwestycje.
- Dostosowanie platformy do rynku polskiego
- przygotowanie dokumentacji dla pracowników obsługujących platformę w Polsce;
- szkolenie tychże pracowników;
- dostosowanie systemu w ramach obowiązujacych na terenie Polski przepisami w zakresie gier, podatków i rozliczeń;
- kwestie RODO i polityki prywatności
- opracowanie standardowej gry sportowej dla dwóch graczy dostępnej na platformach: web/iOS/android/xbox/ps4/winPc 2D oraz 3D;
- pozyskanie gry od dewelopera lub stworzenia własnej dla wielu graczy;
- barterowe pozyskanie licencji gier;
- stworzenie własnych gier dla wielu graczy;
- koszty związane z kwestiami technicznymi takimi jak serwer, software House, chat boot, system wspomagający, księgowość, obsługa prawna, koszty utrzymania biura;
- koszty związane z wynagrodzeniem pracowników spółki;
- działania marketingowe związane z pozyskaniem nowych użytkowników;
- reklamy , m.in. w kanałach social mediów;
- bonusy i nagrody przewidziane dla użytkowników
AKTUALIZACJA [ z dn. 02.05.2022]
Pan Szymon Gaczek przedstawił nieco szerszą perspektywę na temat celów emisyjnych.
Otóż, spółka przygotowała sobie różne warianty, w zależności od wyników obecnie trwającej emisji.
W przypadku, gdy pozyskane środki będą stanowiły 100% zakładanego celu, wówczas emitent będzie kontynuował działania związane z nawiązywaniem współpracy z deweloperami.
Natomiast w przypadku osiągnięcia mniejszej puli środków, wówczas spółka skupi się na tworzeniu gier we własnym zakresie z uwagi na większe korzyści ekonomiczne w przyszłości.
A jaki jest stan obecny?
Na dzień dzisiejszy spółka prowadzi i współpracuje z deweloperami gier. Cele emisyjne dotyczą perspektywy kolejnych 12 miesięcy.
Korzyści dla Inwestorów
W kwestii benefitów dla przyszłych akcjonariuszy, można mówić o standardzie. Tzn.:
- Debiut spółki na rynku regulowanym ( w tym przypadku NewConnect)
- Nie wcześniej niż w 2025 roku. Spółka nie podjęła żadnych wiążących decyzji.
- Wypłacanie dywidendy
- Spółka planuje wypłacić pierwsze zyski w 2025 r. za rok ubiegły. Emitent zastrzega sobie że bd zależna od osiągnietego wyniku. Brak konkretów.
Podsumowanie
Wnioski: GG DAB Polska S.A. to dobry przykład na to, jak brak informacji może zmienić postrzeganie spółki. Nie do końca jest to zależne od samego emitenta, niemniej jednak ma on na to wciąż duży wpływ.
Przechodząc do samej spółki.
- GG DAB Polska S.A. nie jest właścicielem platformy Day of Duel , nie mniej jednak wciąż należą do tego samego właściciela. Struktura „mechanizmu” wynika ze strategii biznesowej emitenta.
- Platforma Day of Duel oraz możliwość odbywania za jej pomocą rozgrywek skierowana jest do pełnoletnich amatorów.
- Gry znajdujące się na platformie pozbawione są elementu zwanym „losowość”;
- Pierwsza oferta gier będzie obejmowała tzw. Winter Games;
- Obecnie emitent podejmuje działania, których celem jest dostosowanie platformy do przepisów prawa obowiazujących w Polsce,m.in.;
- system autoryzacji wieku użytkownika;
- metody płatności;
- systemy zabezpieczeń przed oszukiwaniem w trakcie rozgrywki;
- działalność na perspektywicznym, dochodowym rynku odpornym na szoki związane z wydarzeniami geopolitycznymi na świecie;
- ciekawa propozycja wartości w postaci platformy do rozgrywek i usługi odbywania turniejów;
- dokładność w realizacji projektu
- wniosek do KNF o status Małej Instytucji Płatniczej;
- emitent przygotowany ze strony przychodowo-kosztowej
- jasne wyznaczenie podstawowego strumienia przychodu;
- przygotowanie dodatkowych źródeł monetyzacji aspektów biznesowych związanych z produktem;
- brak wskazania korzyści płynących od spółki matki GDDAB LTD;
- brak informacji odnośnie pierwszej palety gier dostępnych dla użytkowników;
- brak jednoznacznego wskazania właściciela platformy, tj. GDDAB POLSKA S.A. czy GGDAB LTD?
- brak szczegółowej informacji o etapie prac nad platformą;
- brak sprecyzowanego obszaru działania;
- brak wskazania kluczowych partnerów ( twórców gier) i działań skupionych na pozyskiwaniu nowych użytkowników;
- brak informacji pozwalających mówić o tak wysokiej wycenie;
- niepewność w kwestii wykonalności celów emisji wskazanych przez emitenta;
- wycena spółki;
- parametry emisji (cena akcji);