Na platformie SkyAnts, po dłuższej przerwie, wystartowała nowa emisja akcji. Tym razem należy ona do Endofund S.A. – spółki świadczącej usługi faktoringowe dla podmiotów działających w branży medycznej.
- Założycielami Endofund S.A. są osoby odpowiedzialne za rynkowy sukces pokrewnej firmy Endolink sp. z o.o sp.k.;
- Spółka przeprowadził już jedną emisję akcji, w 2020 roku, na platformie beesfund.com;
- Emitent jest laureatem Polskiej Nagrody Innowacyjności 2022 za istotny wpływ na kształtowanie gospodarki narodowej oraz wprowadzenie innowacyjnego faktoringu medycznego dla MŚP.
Co to za podmiot?
Kilka słów o spółce
Opis
Endofund S.A. to firma działająca w branży medycznej. Powstała w II połowie 2020 roku. Celem podmiotu jest poprawa dostępności usług i sprzętu skierowanych dla pacjentów po przez finansowe wspieranie podmiotów działających na rynku medycznym. Założycielami spółki są osoby posiadające doświadczenie w zakresie ubezpieczeń, bankowości i co ważne rynku medycznego. Endofund S.A. stanowi część grupy, do której należy firma Endolink sp. z o.o. sp.k – dostawca sprzętu medycznego.
Działalność biznesowa
Głównym przedmiotem działalności podmiotu jest świadczenie kompleksowych usług faktoringowych dla mikro-, małych- i średnich- przedsiębiorstw z branży medycznej, które mają trudności w utrzymaniu płynności finansowej.
Opracowane przez emitenta rozwiązanie przyczynia się do poprawy kondycji finansowej jego klientów po przez przedterminowe uregulowanie należności wynikające z wystawionych faktur sprzedaży bądź też zobowiązań klientów, które są efektem leasingu czy wynajmu urządzeń od ich dostawców.
Ponadto, spółka posiada w swojej ofercie rozwiązania, które jest w stanie dopasować do indywidualnych potrzeb i oczekiwań swoich klientów.
Idea konceptu finansowego
Ideą projektu było stworzenie firmy pierwszego wyboru w zakresie wspomagania płynności finansowej mikro-, małych- i średnich- przedsiębiorstw z branży medycznej w oparciu o usługę jaką jest faktoring.
Endolink sp. z o.o. sp.k
Endolink sp. z o.o. sp.k jest dystrybutorem innowacyjnych produktów przeznaczonych do leczenia tętniaków oraz rozwarstwień aorty brzusznej i piersiowej metodą endowaskularną (wewnątrznaczyniową). Wśród producentów współpracujących z firmą można znaleźć takie podmioty jak LeMaitre GmBH (Niemcy) , Endologix Inc (USA), Cardiatis BV (Belgia) oraz Medicut GmbH (Niemcy).
Spółka powstała w 2015 roku jako rozszerzenie prowadzonej uprzednio działalności przez Endolink sp. z o.o. (od 2014) oraz jednoosobową działalność gospodarczą Endolink Medical Services (od 2009).
Media
Endofund S.A. jest jedną z niewielu firm na rynku crowdfundingu, która jest przedmiotem artykułów różnych portali branżowych. O oferowanym rozwiązaniu przez emitenta pisano już m.in. w Forbes, Puls Biznesu, kierunekfarmacja.pl, mangerpuls.pl, biznesnewseria.pl, ceo.com.pl.
Portale branżowe, które pisały o usłudze faktoringowej Endofund S.A.


Historia
Endofund S.A. nie posiada zbyt długiej historii prowadzonej przez siebie działalności. Podmiot powstał na koniec lipca 2020 roku w odpowiedzi na pogłębiające się problemy firm działających na rynku medycznym w wyniku trwającej wówczas pandemii COVID-19.
Już na początku swojego istnienia zarząd emitenta podjął decyzje o pozyskaniu finansowania potrzebnego na przyspieszenie prowadzonych działań. Kampania crowdfundingowa spółki została przeprowadzona we współpracy z platformą beesfund.com.
W trakcie kolejnych dwóch lat, zespół z Endofund S.A. prowadził działania związane z obsługą podmiotów z branży medycznej dostosowując posiadane rozwiązanie do potrzeb klientów.
Efektem wykonanej pracy jest uzyskana przez spółkę i jej założycieli Polskiej Nagrody Innowacyjności 2022. Wydarzenie to miało miejsce w trakcie tegorocznej edycji Polskiego Kongresu Przedsiębiorczości, które odbyło się w dniach 14-16 listopada. Nagroda została ufundowana przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości, a wręczała ją Edyta Dębek Siwek – Prezes Urzędu Patentowego RP.
Formalna strona spółki
Endofund S.A. został zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym 31 lipca 2020 roku z kapitałem zakładowym w wysokości 100 000 zł. Został on pokryty w całości z wkładów pieniężnych założycieli. A jeżeli o nich mowa, to zgodnie z aktem notarialnym są to:
- Katarzyna Potargowicz-Cioch
- Endolink sp. z o.o. sp.k.
Poniżej zaprezentowano obecną strukturę akcjonariatu.
Struktura akcjonariatu Endofund S.A.
Na dzień publikacji dokumentu ofertowego kapitał zakładowy spółki dzielił się na 100 960 akcji, które składały się z 100 000 akcji serii A oraz z 960 akcji serii B. Wartość nominalna każdej z nich wynosi 1,00 zł.
A jak wygląda struktura właścicielska na dzień dzisiejszy?
Otóż, 99% akcji należy do jego założycieli, a 1% do akcjonariuszy akcji serii B, którzy nabyli je w trakcie I emisji akcji.
Struktura właścicielska Endofund S.A.
Największą liczbą akcji na dzień publikacji dokumentu ofertowego dysponuje Katarzyna Potargowicz-Cioch. Jest ona w posiadaniu 60 000 akcji serii A. Pozostałe 40 000 akcji serii A należy do Endolink sp. z o.o. sp.k. W rękach inwestorów indywidualnych pozostaje 960 akcji serii B.
Co istotne, emitent w bieżącym roku przedłożył akcjonariuszom akcji serii B ofertę odkupu akcji z 20% zyskiem lecz żaden z ich obecnych właścicieli nie był zainteresowany sprzedażą.
Władze i organy nadzorcze
Zarząd jest jednoosobowy i stanowi go prezes zarządu – Piotr Cioch. Natomiast organem nadzorującym jego prace jest Rada Nadzorcza. Składa się ona z 3 osób (zgodnie z informacjami zawartymi w dokumencie ofertowy). Są to:
- Bartłomiej Świątkowski– członek rady nadzorczej Endofund S.A. ;
- posiada wieloletnie doświadczenie na stanowiskach zarządczych w zakresie zarządzania sprzedażą, które zdobywał w takich firmach jak:
- ING Bank Śląski;
- GE Money Bank;
- Eurobank;
- Grupa PZU;
- posiada wieloletnie doświadczenie na stanowiskach zarządczych w zakresie zarządzania sprzedażą, które zdobywał w takich firmach jak:
- Irek Mizera – członek rady nadzorczej Endofund S.A.
- posiada 8-letnie doświadczenia w zakresie marketingu oraz 9 lat przepracowanych na stanowisku agenta celnego w dużych firmach spedycyjnych;
- odznacza się wysoką umiejętnością komunikacji oraz negocjacji;
- od 2019 roku jest odpowiedzialny za obsługę handlową kluczowych klientów w Endolink sp. z o.o. sp.k;
- Katarzyna Potargowicz-Cioch – członek rady nadzorczej Endofund S.A.
- posiada ponad 13-letnie doświadczenie w zarządzania zasobami finansowymi firmy oraz nawiązywaniu i utrzymywaniu relacji ze strategicznymi kontrahentami zagranicznymi;
- jest współtwórcą firmy Endolink sp. z o.o. sp.k;
Wnioski: Endofund S.A. to przedsiębiorstwo o dość specyficznym profilu prowadzonej działalności, który powstał w odpowiedzi na powstałe potrzeby podmiotów prowadzących działalność na rynku medycznym. Niewątpliwe mocną stroną omawianej spółki jest zakres działań, jakie dotychczas członkowie zespołu Endofund S.A. mieli okazje realizować. Zdobyte w trakcie ich realizacji doświadczenie oraz wiedza stanowi mocny fundament dla realizacji nowego przedsięwzięcia.
Propozycja wartości
Tak jak zostało to wspomniane przy omawianiu profilu działalności spółki, propozycja wartości emitenta oparta jest na rozwiązywaniu problemów związanych z terminowym regulowaniem płatności przez podmioty działające w branży medycznej jak również wspieranie go w otrzymywaniu należnych mu środków od kontrahentów.
W jaki sposób?
Otóż, Endofund S.A. świadczy usługi faktoringowe dla podmiotów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw współpracujących ze szpitalami i placówkami medycznymi posiadającymi otwarte kontrakty z NFZ na dostawy wyrobów lub usług medycznych, na podstawie obowiązującej umowy.
Co znaczy faktoring i jak on działa?
Faktoring to nic innego jak wykupienie należności firmy (faktoranta) wynikające z tytułu dostawy i usługi od jej wierzycieli przez podmiot (faktor) świadczący takiego rodzaju usługi. Usługa ta możliwa jest do zrealizowania również w drugą stronę, tzn. regulowaniu zobowiązań spółki u jego kontrahentów.
Jak owa usługa działa w przypadku emitenta?
Omawiana spółka pełni właśnie rolę faktora, który w swojej ofercie posiada 3 modele współpracy z klientem (faktorantem).
Model współpracy A
Zgodnie z zapewnieniem przedstawicieli Endofund S.A. jest to najbardziej rozbudowany model kooperacji, jaki spółka posiada w swojej ofercie.
Głównym założeniem tej formy współpracy jest wsparcie podmiotów w całym procesie transakcyjnym, tzn. od momentu zakupu przez nich towaru u producenta czy też dystrybutora, aż do momentu jego sprzedaży klientowi docelowemu.
Propozycja ta pozwala podmiotom z sektora małych i średnich przedsiębiorstw działających na rynku medycznym na przeprowadzenie całego procesu transakcyjnego bez angażowania własnych środków.
Model współpracy A oferowany przez Endofund S.A.


Cały proces w ramach tego modelu rozpoczyna się od przesłania przez podmiot wniosku o refinansowanie danej transakcji zakupowej wraz z kopią faktury zakupowej do Endofund S.A. Po pozytywnym jego rozpatrzeniu emitent przekazuje środki na realizacje zamówienia złożonego przez klienta u producenta, a ten dostarcza towar/usługę do faktoranta.
Następnie, klient emitenta wystawia fakturę sprzedaży swojemu klientowi, którym jest placówka medyczna i na jej podstawie przekazuje towar. Kopia faktury wraz z wnioskiem o refinansowanie zysku z faktury sprzedażowej przesyłana jest do Endofund S.A.
Ostatnim etapem jest wypłata należnego zysku faktorantowi oraz spłata zobowiązania przez klienta faktoranta na rzecz Endofund S.A.
Zalety
Faktorant otrzymuje jedynie zysk z przeprowadzonej transakcji, natomiast całość środków trafia na konto Endofund S.A. Eliminuje to ryzyko niewywiązania się z umowy przez klientów emitenta.
Model współpracy B
Jest to dobrze znana forma faktoringu polegająca na uregulowaniu należności faktoranta przez Endofund S.A. wynikających z tytułu faktury sprzedaży u ich kontrachentów. Model ten pozwala faktorantowi na utrzymaniu płynności (i stabilności) finansowej po przez przedterminowe uzyskanie należnych mu środków.
Model współpracy B oferowany przez Endofund S.A.


W przypadku omawianego modelu współpracy cały proces zaczyna się w momencie wystawienia faktury sprzedaży przez klienta Endofund S.A. i przekazaniu towaru do placówki medycznej. Wówczas przesyłana jest kopia faktury wraz z wnioskiem o jej refinansowanie. Następnie wykonywany jest przelew równowartości kwoty z kopii wystawionej faktury przez Endofund S.A., a na końcu odbywa się spłata zobowiązania przez klienta faktoranta na rzecz emitenta.
Zalety
Klient emitenta otrzymuje należne wynagrodzenie przedterminowo, dzięki czemu eliminowane jest ryzyko problemów z utrzymaniem płynności finansowej. Przypomnijmy, że wartość zawieranych kontraktów na rynku medycznym bardzo często obciąża kondycje finansową przedsiębiorstw z sektora małych i średnich przedsiębiorstw aż do momentu ich uregulowania.
Model współpracy C
Rodzaj współpracy, który rozszerza możliwości klientów Endofund S.A. w zakresie dokonywania inwestycji. Polega on na regulowaniu przez emitenta zobowiązań faktorantów wynikających z zakupu przez nich towaru u producenta.
Model współpracy C oferowany przez Endofund S.A.


W ramach modelu współpracy C oferowanego przez Endofund S.A., proces finansowania rozpoczyna się w momencie przesłania przez faktoranta kopi faktury zakupowej wraz z wnioskiem o jej refinansowanie do emitenta. Następuje wówczas przekazanie należności wynikających z tytuły otrzymanej faktury do producenta towaru. W momencie otrzymania środków, zakupiony produkt wraz z fakturą jest dostarczany do faktoranta.
Ostatnim etapem jest spłata przez faktoranta zaciągniętego zobowiązania u Endofund S.A.
Zalety
Podmioty z sektora mikro-, małych- i średnich- przedsiębiorstw działające na rynku medycznym otrzymują możliwość przedterminowej realizacji inwestycji/zakupu bez konieczności angażowania własnych zasobów finansowych.
Wnioski: Oferowane rozwiązanie przez Endofund S.A. wydaje się być lekarstwem na dzisiejsze czasy dla firm działających w branży medycznej. Opracowane przez spółkę modele kooperacji dają przedsiębiorstwom szereg możliwości ułatwiających im funkcjonowanie na niełatwym dość rynku medycznym. Szczególnie, że bolączki, z którymi borykał się owy rynek, nasiliły się w wyniku wystąpienia pandemii COVID-19 oraz galopujących cen m.in. w wyniku wojny na Ukrainie.
Jednym z problemów, które owa usługa rozwiązuje jest czas w jakim mikro-, małe i średnie- przedsiębiorstwa otrzymują należne im środki. Wcześniejsze regulowanie płatności otwiera przed klientami spółki nowe możliwości w postaci możliwych do realizacji przedsięwzięć, a także eliminuje ryzyko bankructwa. Podobnie wygląda sprawa w przypadku regulowania zobowiązań klienta.
Można więc zatem spróbować zadać sobie pytanie, czy usługa faktoringowa świadczona przez Endofund S.A. posiada jakieś słabe strony?
W moim przekonaniu nie, chociażby z uwagi na wspomniany wyżej fakt jakim jest obsługiwanie przez emitenta tylko i wyłącznie tych podmiotów, które mają otwarte kontrakty z NFZ.
- kompleksowe rozwiązanie dla podmiotów działających na rynku medycznym;
- klarowne i jasne formy współpracy dla faktorantów;
- unikatowa usługa, niespotykana dotychczas na rynku medycznym;
- brak;
Model biznesowy
Przy opisywaniu modelu biznesowego spółki Endofund S.A. zdecydowałem skontaktować się z przedstawicielami spółki w celu doprecyzowania informacji w zakresie modelu biznesowego, które uzyskałem na podstawie materiałów zawartych na stronie emitenta, dokumencie ofertowym oraz magazynach branżowych.
W tym miejscu chciałbym podziękować Panu Piotrowi Cioch (prezesowi zarządu Endofund S.A.) za precyzyjne odpowiedzi na przesłane przeze mnie pytania.
Segmenty Klientów
Zgodnie z założeniami modelu biznesowego propozycja wartości Endofund S.A. kierowana jest do firm z sektora mikro-,małych- i średnich- przedsiębiorstw współpracujących ze szpitalami posiadającymi otwarte kontrakty z NFZ na dostawy wyrobów lub usług medycznych na podstawie obowiązujących umów.
Kto jest obecnie klientem Endofund S.A.?
Na dzień dzisiejszy, omawiana spółka obsługuje firmy z branży chirurgi naczyniowej i kardiochirurgi stanowiące podstawę do rozwijania prowadzonej przez nią działalności i pozyskiwania nowych klientów.
Konkurencja
Zgodnie z materiałami promocyjnymi na stronie internetowej spółki, obecnie na rynku nie ma drugiego podmiotu oferującego usługi faktoringowe dla przedsiębiorstw z sektora SME.
Z czego wynika ten fakt?
Otóż, przyczyny tego stanu rzeczy leżą w specyfice rynku finansów medycznych, gdzie sztywne zasady funkcjonowania dużych firm faktoringowych (w tym sposobu ratingu klientów) się nie sprawdzają.
Dlaczego?
Przyczyna leży w braku praktycznej wiedzy dotyczącej sytuacji szpitali jak i mechanizmów regulowania przez owe placówki zobowiązań.
Kanały
Kanały komunikacji
Emitent komunikuje się ze swoimi klientami za pomocą kanałów własnych oraz kanałów pośrednich.
Co to oznacza?
Oznacza to, że zespół z Endofund S.A. współpracuje z przedsiębiorstwami, z którymi posiada wypracowane wcześniej relacje przy okazji realizowania innego rodzaju przedsięwzięć (m.in. w trakcie działalności w ramach Endolink sp. z o.o. sp.k).
Ponadto, emitent pozyskuje klienta z polecenia.
Na dzień dzisiejszy, spółka posiada również własną stronę internetową wraz z kontami na social mediach (LinkedIn, Facebook), gdzie zawarte są informacje na temat prowadzonej przez nią działalności.
Natomiast, tak jak jest to napisane w dokumencie ofertowym, w momencie pozyskania środków z emisji, zespół z Endofund S.A. zamierza rozpocząć szeroką kampanię informacyjną skierowaną do mikro-,małych- i średnich- przedsiębiorstw współpracujących ze szpitalami.
Kanały sprzedaży
Sprzedaż usługi emitenta odbywa się po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku złożonego przez podmiot z sektora MŚP z branży medycznej.
Kluczowe zasoby
Endofund S.A. jest w posiadaniu trzech rodzaji zasobów, które z punktu operacyjnego spółki odgrywają kluczową rolę.
Zasoby intelektulane
Emitent posiada zastrzeżony znak towarowy Endofund na ternie całej Unii Europejskiej. Ponadto członkowie zespołu posiadają wiedzę ( tzw.know-how) w zakresie rynku medycznego oraz zasad funkcjonowania obecnych na nim podmiotów (w tym placówek medycznych).
Zasoby ludzkie
Wymienieni przed chwilą członkowie zespołu posiadają również wiedzę i doświadczenie w innych obszarach, tj. m.in. z zakresu ubezpieczeń i bankowości.
Zasoby finansowe
Endofund S.A. jest w posiadaniu kapitału własnego oraz kapitału dłużnego, który wykorzystuje w obrocie. Kwota kapitału dłużnego to prawie 3 mln zł.
Ponadto, emitent otrzymał ostatnimi czasy propozycje zwiększenia poziomu finansowania z kilkuset tysięcy złotych do niemal 3 mln zł. Oferta została złożona przez jeden z funduszy inwestycyjnych.
Kluczowe działania
Na dzień dzisiejszy, istotnym działaniem z punktu widzenia spółki jest osiągnięcie możliwości obrotu kapitałem własnym jak i kapitałem powierzonym przez inwestorów oraz potencjalnych akcjonariuszy w wysokości 20 mln zł. Zgodnie z komunikatem przedstawicieli Endofund S.A. pozwoli to na zwielokrotnienie wyników finansowych bez negatywnego wpływu na koszty stałe funkcjonowania podmiotu.
Kolejnym, równie ważnym aspektem, jest rozpoczęcie działań marketingowych spółki i oferowanych przez nich usług w szerokim gronie firm z branży medycznej. Ma to się stać po przeprowadzeniu trwającej obecnie emisji, z której część pozyskanych środków zostanie przeznaczona na ten właśnie cel.
Kluczowi partnerzy
Wśród grona kluczowych partnerów spółka wyróżnia firmę Endolink sp. z o.o. sp.k, która stanowi dla Endofund S.A. solidny fundament w zakresie działań prowadzonych na rzecz rozwoju usługi faktoringu medycznego w Polsce.
Omawiany podmiot pozyskuje od swojego partnera wiedzę oraz informacje finansowe na temat rynku medycznego, które stanowią istotny czynnik decyzyjny w trakcie procesu weryfikacyjnego wniosków nadesłanych od kontrahentów.
Dodatkowo, dzięki pracy w Endolink sp.z o.o., członkowie zespołu emitenta zdobywają doświadczenie i wiedzę na temat zasad funkcjonowania rynku medycznego w Polsce.
Strumienie przychodów
Obecnie, spółka Endofund S.A. odnotowuje swoje przychody z marży narzuconej na wartość obsługiwanej transakcji.
Od czego zależy jej wysokość?
Wysokość marży uzależniona jest od wielkości zaangażowanego kapitału, terminu zwrotu oraz poziomu ryzyka zaangażowanego kapitału.
Zgodnie z komunikatem spółki, z uwagi na obecne warunki makroekonomiczne (tzn. wzrost poziomu inflacji oraz wahania stóp procentowych) wysokość marży jest kalkulowana indywidualnie w zależności od kontraktu, a nie kontrahenta jak miało to miejsce dotychczas.
Ponadto, emitent jest w trakcie analizy rynków finansowych na terenie Unii Europejskiej, gdzie rozpatruje możliwość ekspansji prowadzonej przez siebie działalności w ciągu najbliższych 24 miesięcy.
Struktura kosztów
- wynagrodzenia;
- pozyskania kapitału;
- koszty związane z utrzymaniem spółki.
Na dzień dzisiejszy koszty uzyskania przez emitenta przychodu stanowią około 45% przychodów, ale wraz ze wzrostem posiadanego kapitału w obrocie faktoringowym poziom owych kosztów będzie malał.
Wnioski: Model biznesowy omawianego podmiotu mimo specyfiki prowadzonej działalności wydaje się być dość klarowny i przejrzysty. Emitent posiada jasno sprecyzowaną grupę odbiorców do których kieruje swoją propozycje wartości. Dodatkowo, w oparciu o informacje z rynku, Endofund S.A. jest obecnie jedynym podmiotem świadczącym usługi faktoringowe dla wskazanego segmentu.
Na uwagę zasługuje wykorzystanie przez emitenta zasobów pokrewnej spółki Endolink sp. z o.o.sp.k., które niewątpliwie ułatwiają prowadzenie działań, a także stanowią przewagę konkurencyjną nad podmiotami o podobnym profilu działalności, które chciałyby wejść do branży medycznej.
Jedynym mankamentem omawianego podmiotu na dzień dzisiejszy stanowi niewątpliwe wielkość kosztów związanych z uzyskaniem przychodu. Jest to 45%.. dużo, aczkolwiek z drugiej strony jest sytuacja trudna do uniknięcia. Emitent w swojej działalności wykorzystuje kapitał powierzony od inwestorów, co przy obecnych warunkach makroekonomicznych generuje wyższe koszty związane z jego pozyskaniem. Zgodnie z prognozą, wraz ze wzrostem posiadanego kapitału w obrocie faktoringowym, procentowy udział owych kosztów powinien sukcesywnie maleć.
Na uwagę zasługuje jeszcze jeden fakt jakim jest marża, którą emitent ustala indywidualnie w zależności od warunków obsługiwanej transakcji. Jest to rozsądne podejście, które zabezpiecza interes spółki oraz pozwala na obsłużenie większej ilości podmiotów.
Perspektywa wejście Endofund S.A. na rynki zagraniczne może okazać się korzystnym posunięciem pod względem finansowym.
- jasno sprecyzowana grupa odbiorców oferowanej usługi;
- brak bezpośredniej konkurencji na rynku;
- wiedza i doświadczenie członków zespołu na temat rynku medycznego i zasad funkcjonowania działającym na nich podmiotów;
- partner biznesowy (Endolink sp.z.o.sp.k) działający na rynku medycznym;
- klarowny strumień przychodu;
- prosta struktura kosztów;
- perspektywa rozszerzenia prowadzonej działalności o rynki krajów UE;
- koszt pozyskania kapitału;
Kondycja finansowa
Z uwagi na fakt, jakim jest zawiązanie spółki po 30 czerwca 2020 roku, pierwszym rokiem obrachunkowym za który emitent musiał sporządzić sprawozdanie finansowe jest rok 2021.
Na stronie emisji zostały zamieszczone dokumenty finansowe za okres od 31 lipca 2020 (czyli od początku istnienia spółki) do 31 grudnia 2021 roku. Natomiast przy opisywaniu sytuacji finansowej spółki wsparłem się danymi finansowymi za okres od 1 stycznia do 30 września bieżącego roku.
Podobnie jak w przypadku modelu biznesowego, Pan Piotr w przesłanych materiałach załączył również dokumenty finansowe (tj. bilans spółki oraz rachunek zysków i strat) sporządzone na dzień 30 września bieżącego roku.
Aktywa i Pasywa
Aktywa trwałe
Wśród znajdujących się pozycji zostały wyróżnione środki trwałe, których wartość wynosiła 97 636,78 zł.
Aktywa obrotowe
Spółka w okresie od 1 stycznia 2022 do 30 września 2022 odnotowała należności krótkoterminowe w wysokości 1 303 149,57 zł.
Pasywa
W badanym okresie na wartość pasywów spółki składały się: kapitał (fundusz) własny oraz zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.
Kapitał (fundusz) własny
Spółka na dzień 30 września 2022 roku odnotowała kapitał (fundusz) własny w wysokości 511 794,62 zł, a w tym kapitał fundusz podstawowy wynoszący 100 960,00 zł.
Zobowiązania
W okresie od 1 stycznia 2022 do 30 września 2022, Endofund S.A. odnotował zobowiązania i rezerwy na zobowiązania w wysokości 1 384 946,00 zł. Zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek wynosiły 1 329 320 zł.
RZiS
2021
Na dzień 31 grudnia 2021 roku emitent wygenerował 240 287,82 zł przychodu oraz 153 692,85 zł kosztów wynikających z działalności operacyjnej. Uzyskane wartości pozwoliły firmie Endofund S.A. odnotować na koniec ubiegłego roku dodatni wynik finansowy. Zysk netto spółki wyniósł 53 984 zł.
Struktura kosztów działalności operacyjnej
Na wartość kosztów działaności operacyjnej (według RZiS) przypadały:
- wydatki związane z wynagrodzeniami ( 13 493,76 zł);
- pozostałe koszty rodzajowe (140 199,09 zł)
Q1-Q3 2022
Na dzień 30 września bieżącego roku firm Endofund S.A. w wyniku prowadzonej działalności wygenerowała przychody netto na poziomie 600 065,65 zł. W tym samym okresie koszty działalności operacyjnej wyniosły 208 442,58 zł. Spółka odnotowała również pozostałe koszty i straty w wysokości 115 842,36 zł. Zysk netto emitenta wyniósł 270 150,82 zł.
Struktura kosztów działalności operacyjnej
Podobnie jak w przypadku 2021 roku koszty działaności operacyjnej (według RZiS) były generowane przez:
- wydatki związane z wynagrodzeniami ( 34 879,38 zł);
- pozostałe koszty rodzajowe (173 563,20 zł)
Przychody, koszty, podatek i wynik finansowy Endofund S.A. (wariant porównawczy)
wdt_ID | Kategoria | Kwota na dzień 31.12.2021 | Kwota na dzień 30.09.2022 |
---|---|---|---|
1 | Przychód ze sprzedaży netto | 240.287,82 | 600.065,65 |
2 | Koszty działalności operacyjnej | 153.692,85 | 208.442,58 |
3 | Pozostałe przychody i zyski | 0,00 | 11.692,91 |
4 | Pozostałe koszty i straty | 27.122,97 | 115.842,36 |
5 | Podatek dochodowy | 5.488,00 | 17.323,00 |
6 | Zysk netto | 53.984,00 | 270.150,62 |
Wnioski: Sytuacja finansowa emitenta jest dobra. Wyniki za pierwsze 3 kwartały bieżącego roku potwierdzają hipotezę dotyczącą osiąganych wyników finansowych, tzn. wraz ze wzrostem wartości (oraz liczby) obsługiwanych transakcji nastąpi wzrost przychodów, który przy zachowaniu kosztów na optymalnym poziomie przełoży się na zauważalny zwrot odnotowywanych zysków.
Wycena
Wycena emisyjna spółki Endofund S.A. przedstawia się następująco:
- Pre-money valuation= 9 090 726,45 zł
- Post-money valuation= 10 090 716,40 zł
Drugim aspektem jest tzw. know-how dotyczący rynku medycznego i podmiotów na nim funkcjonujących, który założyciele omawianego podmiotu posiadają. Kluczowym aspektem w tym zakresie jest znajomość przez nich sposobu rozliczeń pomiędzy mikro-,małymi- oraz średnimi- przedsiębiorstwami a szpitalami i placówkami medycznymi.
Kolejną kwestią jest rozpoznawalność wsród innych przedsiębiorstw obecnych na rynku. W trakcie 13-lat pracy poszczególni członkowie zespołu z Endofund S.A. wypracowali w ramach Endolink sp.z o. sp.k istotne relacje z firmami, które obecnie stanowią grupę klientów spółki.
Czwartym aspektem są środki, jakimi emitent dysponuje w obrocie. Zgodnie z informacjami spółki, na dzień dzisiejszy jest to kwota prawie 3 mln zł, a w najbliższej perspektywie jest możliwość otrzymania kolejnych funduszy tj. do 3 mln zł. Pozyskane środki zwiększą możliwości emitenta w zakresie liczby i wartości obsługiwanych transakcji.
Ostatnim elementem są wyniki finansowe omawianego podmiotu, który na koniec września bieżącego roku odnotował nieco ponad 270 tys. zł zysku netto. Biorąc pod uwagę sposób w jaki spółka zarabia (marża), stanowi do dobry wynik.
Wnioski: Na wycenę firmy Endofund S.A. składają się głównie elementy, które są nienamacalne. W związku z tym należy rozpatrywać je pod względem czasu oraz pracy, jakie spółka oraz jej założyciele i pracownicy musieli poświęcić by zaprezentować obecny stan rzeczy i perspektywy przed nimi stojące.
Co można zatem powiedzieć o wartości pre-money value?
Uważam, że prezentowana wycena firmy Endofund S.A. na poziomie 9 090 726,45 zł ma rację bytu.
Połączenie wszystkich nadmienionych powyżej aspektów sprawia, że emitent posiada dużą przewagę konkurencyjną nad potencjalnymi podmiotami, które w przyszłości mogą pojawić się na rynku.
Emisja
Obecnie trwająca kampania crowdfundingowa Endofund S.A. realizowana jest we współpracy z platformą SkyAnts.
Termin i kwota emisji
Emisja akcji rozpoczęła się 21 listopada i planowo ma ona potrwać do 23 grudnia. Łączna pula środków jaką emitent chce pozyskać opiewa na kwotę 999 990 zł.
Miejsce dokonywania zapisu
Akcje spółki Endofund S.A. można nabycia za pośrednictwem aplikacji SkyCash.
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej łódzka spółka oferuje potencjalnym inwestorom nabycie 9,91 % całego akcjonariatu, które stanowią akcje serii C. Cena emisyjna 1 sztuki oferowanych akcji wynosi 90 zł.
Ilość i cena oferowanych akcji Endofund S.A.
wdt_ID | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|
1 | C | 90,00 | 11.111 |
Cele emisji
Zarząd Endofund S.A. podjął decyzje o przeprowadzeniu II emisji akcji w celu pozyskania środków na działania związane ze zwiększeniem skali prowadzonej dotychczas działalności. Działania te, wraz z kwotą, zostały przedstawione na poniższym wykresie.
Cele inwestycyjne Endofund S.A.
Największą ilość pozyskanych środków emitent chciałby przeznaczyć na obsługę kontrahentów po przez finansowanie ich faktur. Zgodnie z dokumentem ofertowym mają one stanowić do 85% całkowitej kwoty emisji.
Drugim w kolejności celem jest stworzenie kapitału zabezpieczającego, który ma pozwolić spółce na realizację nieplanowanego zlecenia o niskiej wartości. Ponadto będzie on stanowił zabezpieczenie pokrycia bieżących kosztów związanych z funkcjonowaniem podmiotu. W tym przypadku emitent planuje przeznaczyć do 12% zgłaszanych środków.
Ostatnim z zakładanych celi inwestycyjnych stanowią działania w zakresie marketingu i promocji usług oferowanych przez Endofund S.A.
Zgodnie z zapewnieniem przedstawicieli spółki, realizacja powyższych celów emisji przełoży się w pozytywnym stopniu na osiągane wyniki finansowe.
W najbliższym czasie, zespół z Endofund S.A. zamierza skupić swoje działania na małych firmach z zachowaniem dywersyfikacji koszyka klientów w w zakresie profilu ich działalności. Początkowo liczba planowanych do obsłużenia klientów wynosi od 7 do 10 podmiotów.
Co w przypadku zebrania tylko częściowej kwoty z emisji?
Wówczas emitent rozdysponuje otrzymane fundusze w następujących proporcjach:
- 95% środków do obrotu faktoringowego;
- 5% środków na kapitał zabezpieczający;
Wnioski: Przedstawione przez Endofund S.A. cele emisji wydają się racjonalne. Spółka po przez ich realizacje, nie tylko zwiększy grono swoich klientów, ale również otworzy przed sobą nowe możliwości w zakresie finansowania bardziej wymagających (pod względem finansowym) transakcji.
Podsumowanie
Wnioski: Endofund S.A. to nietypowy podmiot na rynku crowdfundingu, który miałem okazje badać. Połączenie rynku medycznego i finansowego stanowiło ciekawy temat do lektury.
Bazując na faktach można powiedzieć, że przedsiębiorstwo posiada dopracowaną propozycje wartości w oparciu o wiedzę i znajomość rynku, która pozwala emitentowi wpasować się w powstałą na rynku lukę. Spółka posiada już pierwsze grono odbiorców swojej usługi, czego dowodem są osiągane przychody. Ich poziom pozwala zaspokoić potrzeby finansowe Endofund S.A. oraz wygenerować zysk.
Na dzień dzisiejszy jedynymi słabymi stronami emitenta (jakie dostrzegam w oparciu o dostępne informacje) jest brak większych działań marketingowych (obecnie jest to jeden z celów emisji) oraz wysoki koszt pozyskania kapitału.
- podmiot stanowi doświadczony zespół, o ugruntowanej pozycji na rynku medycznym;
- dopracowana propozycja wartości;
- przejrzysty model biznesowy;
- dobra sytuacja finansowa spółki;
- cele emisji nastawione na rozwój prowadzonej działalności;
- wysoki koszt pozyskania kapitału do obrotu;
- brak większych działań marketingowych;