1 września wystartowała emisja akcji firmy SkyCash Poland S.A. Operator płatności mobilnych będących wśród liderów na rynku postanowił sięgnąć drugi raz po środki z rynku crowdfundingu.
- Zapisy na akcje spółki odbywają się za pośrednictwem aplikacji mobilnej SkyCash;
- Oferta publiczna dotyczy 1,5 mln akcji nowej serii M
- Emitent chce pozyskać w ten sposób 4,125 mln zł na rozwój prowadzonej działalności;
Zapraszam do lektury 🙂 .
Co to za podmiot?
Kilka słów o spółce
SkyCash Poland S.A. to warszawska spółka technologiczna, która na rynku FinTech obecna jest przeszło 14 lat. Od momentu powstania, tj. 2008 roku, podmiot wciąż pozostaje w rękach polskich funduszy inwestycyjnych. Spółka posiada licencję krajowej instytucji płatniczej.
Głównym przedmiotem działalności emitenta jest świadczenie usług na rynku płatności mobilnych, a w szczególności w takich branżach jak transport publiczny czy automotive. W celu ich realizacji SkyCash Poland S.A. posiada własny system płatności w postaci aplikacji mobilnej, który nabyła i sukcesywnie rozwija o kolejne usługi, zgodnie z postępującymi na wielu rynkach trendami.
Na dzień dzisiejszy, aplikacja SkyCash może pochwalić się dużą bazą użytkowników – przeszło 4 miliony – oraz szerokim wachlarzem funkcjonalności skierowanych w ich stronę. Dobrym dowodem tego jest chociażby jedna z usług o nazwie mobiParking, która umożliwia kierowcom płatność za postój w 94 miastach na terenie Polski.
Spółka dysponuje również pokaźnym gronem partnerów, wśród których znajdują się miasta, instytucje publiczne, korporacje, przewoźnicy oraz firmy wydające karty płatnicze.
Historia spółki i konceptu
Dokładne początki firmy SkyCash oraz jej produktu nie są do końca znane (ilość informacji dostępnych na ten temat w internecie jest niewielka). Wiadomo jedynie, że koncept SkyCasha narodził się ponad 14 lat temu w głowie szwedzkiego informatyka. Ten natomiast został dostrzeżony przez polskich inwestorów, którzy zakupili prawa właśności do programu.
Niestety w wyniku prac związanych z dostosowywaniem go do rynku polskiego, pierwotny produkt utracił 70% swojej koncepcji. Spowodowało to, że jedynie 30% pozwoliło na stworzenie produktu na rynek polski. Pozostała część, którą owy produkt zyskał, jest wynikiem konsekwentnie prowadzonych prac nad funkcjonalnością programu. Z perspektywy czasu, zdarzenie te korzystnie przełożyło się na pozycje produktu jak i jego usług na rynku.
Tak jak zostało to już wspomniane na początku, od 2010 roku, spółka rozwija posiadany przez siebie produkt oraz wachlarz usług świadczonych za jego pośrednictwem.
- Lata 2014-2018
Lata 2014-2018 to czas, kiedy spółce udało się znacznie zwiększyć wartość obsługiwanych transakcji za pośrednictwem własnego systemu płatności. Stało się tak dzięki silnej ekspansji spółki i proponowanego przez nią rozwiązania w postaci aplikacji mobilnej na rynku płatności mobilnych. SkyCash Poland S.A. pod wodzą ówczesnego prezesa – Tomasza Krajewskiego – realizował politykę konsekwentnego rozwoju akceptacji sieci.
W tym okresie aplikacja SkyCash zyskała nie tylko aktualizację dotychczas oferowanych już usług ale została również wyposażona w nowe funkcjonalności, które miały przełożyć się na wzrost jej użyteczności wśród użytkowników. Proponowane rozwiązanie w postaci dokonywania opłat za postój w strefie płatnego parkowania zagościło bowiem w prawie wszystkich największych miastach w Polsce. Dodatkowo, osoby podróżujące koleją zyskały możliwość zakupu biletów u większości przewoźników, m.in. u Intercity.
Do grona nowych usług dołączyła możliwość zakupu biletów lotniczych w polskiej linii lotniczej LOT, a także opcja zakupu ubezpieczeń przez użytkowników dla siebie i bliskich.
Choć, powyższe zdarzenia i dokonania spółki wyglądają imponująco, to nie one były największym osiągnięciem.
Dlaczego?
Otóż, rok 2017 i 2018 to czas, kiedy spółka zyskała licencję krajowej instytucji płatniczej (nr. licencji: IP/41/2017) , a także za sprawą zezwolenia Prezesa Narodowego baku Polskiego została zaliczona do kategorii podmiotów tworzący tzw. „schemat płatniczy„*.
*Schmet płatniczy – zbiór zasad definiujących to, w jaki sposób przeprowadzane są transakcje płatnicze wykonywane za pomocą instrumentów płatniczych (np. kart płatniczych, aplikacji mobilnych, portfeli elektronicznych)
Okres ten zamyka zmiana prezesa zarządu, którym w następnym roku zostaje Jarosław Mazek.
- Lata 2019- obecnie
Rok 2019
Uwaga!!!
W tym miejscu warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden fakt jakim jest ponowne wygranie przez SkyCash Poland S.A. przetargu na obsługę warszawskiej Strefy Płatnego Parkowania.
Rok 2020
Rok 2020 większości (jak nie wszystkim) kojarzy się z pandemią wirusa COVID-19 i paraliżem nie tylko życia codziennego, ale również działalności firm. Niektóre z nich, wykorzystały wówczas panującą sytuacje i przekuły to na swoją korzyść. Wbrew pozorom, podobnie miało to miejsce w przypadku omawianej spółki.
Jak wiadomo, firma SkyCash Poland S.A. prowadzi swoją działalności na wielu płaszczyznach związanych z płatnościami mobilnymi ( i nie tylko), z czego kluczowymi obszarami są usługi zakupu biletu komunikacji miejskiej i biletu kolejowego oraz usługa płatności za parkingi. Nietrudno się domyślić, jak owe obszary wyglądały w czasach COVID’u, gdzie powszechnie obowiązywała zasada #STAYHOME.
Mimo, to SkyCash Poland S.A. kontynuował wcześniej ustalone założenia dotyczące rozwoju, a nawet wprowadził nowe usługi w obrębie przejazdów i nie tylko.
W kwietniu została poszerzona oferta usług oferowanych w ramach rozrywki. Nowi i dotychczasowi użytkownicy zyskali możliwość zakupu kuponów podarunkowych Allegro, a także kodów do popularnych platform streamingowych takich jak: FilmBoX Live, Player, Spotify oraz Netflix.
W sierpniu użytkownicy zyskali możliwość zakupu biletów autokarowych na następujących trasach:
- Kraków- Nowy Targ-Zakopane;
- Kraków-Brześko- Nowy Sącz,
oraz w kierunku Bukowiny Tatrzańskiej, Piwnicznej i Krynicy.
W listopadzie spółka we współpracy z przewoźnikiem LeoExpress uruchomiła sprzedaż biletów kolejowych na podróż z Wrocławia lub Krakowa w kierunku Pragi, Koszyc czy Ostrawy.
Co więcej, podobnie jak klienci indywidualni w roku poprzednim, tak w 2020 roku klienci biznesowi zyskali możliwość zamawiania przejazdów taksówkami w ramach rozszerzenia współpracy spółki z firmą iTaxi sp. z o.o.
W kontekście dotychczas świadczonych usług w ramach prowadzonej działalności, SkyCash Poland S.A. nawiązał współpracę z nowymi partnerami handlowymi w ramach usługi mobiParking. Tym samym lista miast, w których kierowcy mogą dokonywać opłat za postój, liczyła już prawie 100 pozycji. Wśród nowych miast znalazły się Łańcut, Lubawa, Włocławek, Olkusz Zgorzelec, Chrzanów, Zakopane oraz Katowice.
Ponadto, emitent nawiązał współpracę z firmę Europark , która obsługiwała wówczas kilkaset parkingów w ponad 40 miastach. Z punktu widzenia spółki stanowi to strategiczną umowę.
Podobny rozwój miał miejsce w przypadku usługi zakupu biletu komunikacji miejskiej. Lista miast, w których dostępna stała się jej możliwość za pomocą aplikacji SkyCash, wzrosła o kolejne 3. Były to Rybnik, Chojnice oraz Wałcz.
W 2020 roku wzrósł również udział przychodów w ramach usługi flotowego parkowania (wzrost o 10% do poziomu 40 %). Liczba pojazdów zarejestrowanych do usługi wyniosła 46 tyś. (wzrost o 3 tyś pojazdów r/r.)
Na zakończenie podsumowanie tego roku działalność firmy, uwagę przykuwa jeszcze jeden fakt. A mianowicie liczba zarejestrowanych użytkowników uległa powiększeniu, tj. 2,7 mln wzrosła do 2,9 mln użytkowników.
Rok 2021
Informacje dotyczące tego okresu nie zostały jeszcze przez spółkę ujawnione. Natomiast z informacji branżowych oraz komunikatów aplikacji SkyCash można wyciągnąć pare faktów.
Otóż, rok 2021, to rok kiedy SkyCash Poland S.A. wchodzi na nowy rynek jakim jest rynek crowdfundingu. Spółka uruchomiła własną platformę crowdfundingową o nazwie SkyAnts dostępną za pośrednictwem telefonu w ramach aplikacji mobilnej SkyCash.
Ciekawy akcent stanowi również usługa „zdalnego” zamawiania kwiatów. Została ona również wprowadzona do oferty spółki w 2021 roku. Jej uruchomienie przypadło na dzień kobiet.
A i jeszcze jedno…w 2021 roku SkyCash Poland S.A. ponownie wygrał przetarg na obsługę warszawskiej strefy parkowania.
Formlna strona podmiotu
Obecną formę prawną, tj. spółki akcyjna, firma SkyCash Poland S.A. zyskała w 2011, kiedy na mocy uchwały walnego zgromadzenia SkyCash Poland S.A. z dnia 22 lipca nastąpiło przeniesienie całego majątku podmiotu SkyCash sp. z o.o. na SkyCash Poland S.A.
Na dzień sporządzenia dokumentu ofertowego, kapitał zakładowy spółki wynosi 13 544 515, 50 zł i reprezentuje on 27 089 031 akcji, których wartość nominalna wynosi 0,50 zł. Zostały one w pełni opłacone.
Poniżej zaprezentowano dokładną strukturę akcji omawianego podmiotu.
Struktura akcjonariatu SkyCash Poland S.A.
Akcjonariat spółki składa się z akcji 11 serii, wśród których największy udział mają akcje serii D (26,95%), akcje serii J (15,71%) oraz akcje serii H (11,07%). Natomiast najmniejszy udział stanowią akcje serii G (0,37%).
Zgodnie z opublikowanymi przez SkyCash Polan S.A. dokumentami, na dzień 31 grudnia 2021 roku, spółka posiadała 7 akcjonariuszy o znaczącym udziale. Wsród nich znajdują się głównie polskie fundusze inwestycyjne.
Struktura właścicielską SkyCash Poland S.A.
Największą liczbę akcji posiada Opera Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Otwarty (25,49%). Na drugim miejscu pod względem liczby posiadanych akcji znajduje się Opera Specjalistyczny Fundusz Inwestycyjny Zamknięty (24,32%). Najmniejszą liczbę akcji posiada DM Inwestycje sp. z o.o. (5,53%).
Władzie i organy nadzorcze
Zgodnie z opublikowanym na dzień 1 września br. dokumentem ofertowym zarząd emitenta jest 3-osobowy. Prezesem Zarządu jest Jarosław Mazek, a Piotr Bochenek i Rafał Paluch są członkami zarządu.
Organem nadzorującym prace zarządu firmy SkyCash Poland S.A. jest 3-osobowa rada nadzorcza.
Skład Rady Nadzorczej:
- Maciej Kwiatkowski – przewodniczący Rady Nadzorczej
- Krzysztof Łękarski – członek Rady Nadzorczej;
- Andrzej Paczuski- członek Rady Nadzorczej;
Emisja 2021
Obecna emisja akcji nie jest pierwszą w historii spółki. Pierwsza emisja odbyła się w I kwartale zeszłego rok i stanowiła zapowiedź planowanego rozszerzenia działalności spółki SkyCash Poland S.A. o rynek crowdfundingu.
Odbyła się ona w dniach 18 stycznia – 29 marca, a jej cel rozłożony był na kilka aspektów:
- pozyskanie dodatkowych środków potrzebnych na rozwój platformy,
- implementacje nowych funkcjonalności;
- rozszerzenie prowadzonej działalności w obszarze smart city.
Oferta publiczna dotyczyła 2,1 mln akcji serii K. Cena emisyjna 1 sztuki akcji wahała się od 2,0 zł do 2,5 zł. Jej wysokość zależała od stopnia użytkownia aplikacji przez osobę zainteresowaną zakupem. Łączna kwota emisji wynosiła 4,2 mln zł.
Emisja zakończyła się sukcesem. Spółka pozyskała środki w wysokości 2,9 mln zł od 6 tyś. nowych akcjonariuszy.
Wnioski: SkyCash Poland S.A. to podmiot o ponad 10-letniej historii, a tym samym ugruntowanej pozycji. Te dwa niezaprzeczalne fakty mówią same za siebie, spółka świetnie daje sobie radę w branży FinTech i nadąża nad zmieniającymi się trendami na rynku.
Z całej historii, osobiście podoba mi się jeden fakt. Jest nim rozwój spółki w czasach COVID’u. Spółka nie tylko przetrwała ten trudny okres, ale również zdołała zrobić krok do przodu w kierunku rozwoju prowadzonej działalności.
Propozycja wartości
Na propozycje wartości od SkyCash Poland S.A. składają się dwa aspekty. Są to:
- produkt w postaci aplikacji mobilnej SkyCash;
- usługi oferowane w ramach posiadanego produktu (patrz pkt. wyżej).
Aplikacja SkyCash
Najprościej mówiąc, aplikacja SkyCash to program przeznaczony na smartfony i urządzenia mobilne, który stanowi swego rodzaju mobilny portfel. W ramach aplikacji użytkownik otrzymuje prywatne saldo, które może zasilać dowolną kwotą. Pozwala to na dokonywanie przez niego różnego rodzaju opłat za usługi i produkty bez potrzeby posiadania przy sobie karty kredytowej.
Usługi oferowane w ramach aplikacji
Z uwagi na wielowymiarowość omawianego produktu postanowiłem, że oferowane w ramach niego usługi przedstawię w kontekście danego klienta, tj. klienta indywidualnego oraz biznesowego.
Klient indywidualny
Użytkownicy będący osobami fizycznymi za pomocą aplikacji SkyCash mogą:
- opłacić postój w strefach płatnego parkowania;
- Usługa dostępna jest w przeszło ponad 100 lokalizacjach na terenie Polski obejmując miasta i prywatne parkingi. Możliwość skonfigurowania kilku pojazdów. Użytkownik może wybrać preferowany charakter opłaty, tj. czasowej bądź na określoną kwotę. Ponadto istnieje możliwość ubezpieczenia auta od zniszczeń na kwotę do 5 tyś zł. Płatność dokonywana jest bezpośrednio z podpiętej karty bądź zasilonego wcześniej salda użytkownika.
- zakupić bilet komunikacji miejskiej;
- Usługa dostępna jest w 64 miastach na terenie polski. Możliwy jest zakup różnego rodzaju biletów ( w zależności od wskazanej lokalizacji). Ponadto, aplikacja umożliwia łatwy sposób okazania zakupionego biletu w momencie kontroli.
- opłacić przejazd płatnym odcinkiem autostrady;
- Usługa dostępna na płatnych odcinkach państwowych oraz prywatnych autostrad. Użytkownik może opłacić przejazd na następujących odcinkach:
- A2 Konin-Stryków;
- A4 Wrocław- Sośnica;
- A1 Rusocin- Nowa Wieś;
- A4 Kraków- Katowice;
- Usługa dostępna na płatnych odcinkach państwowych oraz prywatnych autostrad. Użytkownik może opłacić przejazd na następujących odcinkach:
- zakupić ubezpieczenie turystyczne;
- Usługa pozwala na przegląd ofert od ubezpieczycieli dostępnych na rynku oraz zakup najwłaściwszej dla użytkownika i wskazanych przez niego osób.
- zakupić bilet na przejazd pociągami InterCity;
- Usługa pozwala na sprawdzenie rozkładu pociągów InterCity oraz zakup biletów na przejazd wybranymi składami.
- zakupić bilet na przejazd koleją;
- Usługa pozwala na sprawdzenie rozkładu pociągów większości przewoźników kolejowych oraz zakup biletów na przejazd ich pociągami.
- Dostępni przewoźnicy: Warszawska Kolej Dojazdowa (WKD), PKP SKM w Trójmieście, PolRegio, LeoExpress, Koleje Wielkopolskie, Koleje Śląskie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, Koleje Mazowieckie, Koleje Dolnośląskie, Arriva.
- Usługa pozwala na sprawdzenie rozkładu pociągów większości przewoźników kolejowych oraz zakup biletów na przejazd ich pociągami.
- zakupić bilet lotniczy;
- Usługa pozwala na wyszukiwanie połączeń i zakup biletu na lot linią lotniczą LOT.
- zamówić i opłacić przejazd taksówką;
- Usługa pozwala zamówić przejazdu taksówką w dowolnie wybrane przez użytkownika miejsce w ramach infrastruktury firmy iTaxi sp.z o.o.
- dokonać inwestycji na rynku crowdfundingu;
- Usługa, która daje użytkownikom możliwość zainwestowania swoich środków po przez zakup akcji firm prowadzących emisje na platformie SkyAnts (należącej do SkyCash Poland S.A.)
- zakupić bilet autokarowy;
- Usługa pozwalająca użytkownikom na wyszukanie połączenia autokarowego (wraz z ważnymi informacjami dotyczącymi podróży) na wskazanej przez nich trasie oraz dokonanie bezpośredniego zakupu biletu w aplikacji.
- zakupić kwiaty z dostawą pod wskazany adres;
- Usługa pozwalająca użytkownikom na wybór i zakup wybranego bukietu kwiatów bezpośrednio z pozycji aplikacji. Ponadto użytkownik ma możliwość wskazanie dowolnego adresu dostawy (na terenie Polski) bez ponoszenia dodatkowych kosztów.
- zakupić bilet do kina na wybrany seans;
- Usługa pozwalająca użytkownikom na sprawdzenie repertuaru danego kina oraz zakup biletu bądź biletów wraz z wyborem miejsca na wskazany seans. Kina dostępne w ofercie: Luna (Warszawa) ; Nove Kino (Płock) ; Nove Kino (Wisła) ; Nove Kino (Siedlce).
- opłacić rachunki;
- Usługa pozwala na uiszczenie opłat za rachunki jakie użytkownik ma do uregulowania.
- zakupić doładowanie telefonu na kartę;
- Usługa pozwalająca na zakup doładowania karty SIM u takich operatorów jak: Play, Orange, Plus, T-mobile, Virgin, nju.mobile, heyah, Lyca mobile, wrodzinie oraz polsat box.
- zakupić bilet do Tatrzańskiego Parku Narodowego;
- Usługa pozwalająca użytkownikowi aplikacji na zakup biletu wstępu do Tatrzańskiego Parku Narodowego;
- wypłacać/wpłacać środki z/w bankomacie;
- Usługa dająca możliwość wypłaty środków z salda konta aplikacji w bankomatach należących do sieci Euronet. Użytkownicy mogą również za ich pośrednictwem wpłacać środki na saldo przypisane w ramach konta w aplikacji SkyCash.
- przelewać środki innym użytkownikom aplikacji bądź na wskazany rachunek bankowy;
- Usługa pozwalająca użytkownikom na przekazywanie środków na konta innych użytkowników aplikacji bądź bezpośrednio na wskazany przez nich numer konta bankowego.
To o czym warto jeszcze wspomnieć w kontekście oferowanych usług dla klientów indywidualnych to jest tzw. Planer Podróży. Jest to funkcjonalność, której zadaniem jest ułatwienie użytkownikom aplikacji wyszukiwania połączeń do wskazanych przez nich destynacji.
Klient biznesowy
Tak jak zostało to wspomniane na początku, firma SkyCash Poland S.A. swoje rozwiązania kieruje również do osób prawnych będących klientami biznesowymi spółki.
Głównym założeniem usług skierowanych w stronę firm jest optymalizacja kosztów przez nich ponoszonych. Dodatkowo tworzy to jeszcze jedną korzyść w postaci ograniczenia ilości dokumentów jakie co miesiąc firmy muszą rozliczać w związku z delegacjami służbowymi
Obecnie, w ramach aplikacji SkyCash, podmioty mogą udostępnić swoje środki pracowników na:
- opłaty związane z postojem auta firmowego w strefach płatnego parkowania;
- zakup biletu komunikacji miejskiej;
- zamówienie i opłacenie przejazdu taksówką w ramach infrastruktury iTaxi sp. z o.o.
Wszystkie wymienione powyżej usługi dostępne są w tych samych lokalizacjach, co w przypadku klienta indywidualnego.
Dostępność aplikacji
Aplikacja SkyCash przeznaczona jest na telefony komórkowe i urządzenia przenośne z z systemem Android oraz iOS. Dostępna jest za pośrednictwem takich sklepów jak : App Store, Google Play oraz AppGallery.
Wnioski: Mobilny portfel do SkyCash to produkt, który jak widać (po bazie użytkowników) cieszy się dużą popularnością wsród posiadaczy smartfonów i urządzeń przenośnych. Spółka sukcesywnie powiększa wachlarz usług oferowanych w ramach aplikacji, chociaż nie zapomina o kluczowych obszarach.
Ciekawą opcją wydaje się możliwość zakupu ubezpieczeń turystycznych, która dostępna jest w każdej chwili z pozycji telefonu (nawet tuż przed wyjazdem).
To nad czym mogłaby popracować spółka to liczba kin z ofert których można skorzystać za pośrednictwem aplikacji. Póki co jest ich raptem 4.
- produkt w postaci aplikacji pełniący funkcję mobilnego portfela;
- szeroki wachlarz usług oferowanych w ramach aplikacji;
- produkt znajdzie zastosowanie zarówno u klienta indywidualnego jak i biznesowego;
- uboga oferta sieci kin do wyboru;
Model biznesowy
Model biznesowy omawianej spółki wielokrotnie zmieniał się wraz z nowymi trendami i wydarzeniami jakie miały miejsce na rynku. W przypadku tak długo funkcjonującego podmiotu jest to normalna kolej rzeczy.
Poniżej postaram się przeanalizować model działania spółki tak jak w przypadku pozostałych emitentów (o znacznie krótszym czasie istnienia), tj. według Canva Business Model.
Segmenty klientów
Emitent swoje rozwiązanie w postaci aplikacji mobilnej pełniącej role mobilnego portfela kieruje do kilku segmentów klientów.
Pierwszą grupą są oczywiście właściciele oraz kierowcy pojazdów, które parkują w strefie płatnego parkowania określanych przez miasta.
Drugim segment są pasażerowie komunikacji miejskiej.
Trzecia (bardzo zbieżna do poprzedniej) grupa klientów to pasażerowie kolei oraz osoby podróżujące autokarami.
Czwartym segmentem klientów są wspomniane już firmy, dla których aplikacja SkyCash ułatwia zarządzanie delegacjami pracowników i stanowi również dla nich przyjazne narzędzie w trakcie wykonywania swoich obowiązków służbowych.
Konkurencja
Na rynku funkcjonuje kilka podmiotów, które oferują takie same bądź zbliżone usługi co aplikacja SkyCash. Wśród największych rywali są takie aplikacje jak mPay , moBilet oraz od niedawna obecny na rynku Flowbird.
mPay
Aplikacja mobilna należąca mPay S.A. W ramach proponowanego rozwiązania użytkownicy otrzymują m.in. możliwość:
- dokonania opłaty za parkowania,
- zakupu biletów miejskich,
- zakupu biletów dalekobieżnych;
- zakup biletów kolejowych
- zakup doładowań GSM oraz kart prepaidowych;
- skorzystania z usług kurierskich w ramach infrastruktury portalu furgonetka.pl;
Za jej pomocą możemy płacić za bilety komunikacji miejskiej, parkingi, doładowywać telefon, a także wykonywać przelewy w ramach użytkowników platformy.
moBilet
Aplikacja mobilna należąca do Mobile Traffic DATA Sp. z o.o. W ramach proponowanego rozwiązania użytkownicy mają możliwość:
- dokonania opłaty za postój w strefie płatnego parkowania,
- zakup biletu komunikacji miejskiej oraz dalekobieżne.
Zgodnie z komunikatem na stronie, nabycie biletów czy dokonania opłaty za postój możliwe jest w we wszystkich regionach Polski.
Spółka posiada również system EXEK (służący m.in. do kontroli i egzekucji opłat parkingowych, a także przyjmowania reklamacji) oraz ParkField ( współpracuje z systemami służącymi do kontroli dostępu i poboru opłat).
FlowBird
Aplikacja mobilna należąca FlowBird Polska sp. z o.o. Na dzień dzisiejszy, użytkownicy za jej pośrednictwem mogą opłacić postój swojego auta w strefach płatnego parkowania z operatorami których spółka ma podpisaną umowę.
Z wymienionych wyżej aplikacji, na dzień dzisiejszy jedynie aplikacja moBilet ,podobnie jak aplikacja SkyCash, świadczy usługę płatności za postój w strefie płatnego parkowania na terenie Warszawy. Dokładna lista miast, w których funkcjonują wymienieni wyżej operatorzy dostępna jest za pośrednictwem ich stron.
Kanały dystrybucji
SkyCash Poland S.A. ma bardzo dobrze rozwinięte kanały dystrybucji, sprzedaży, a w szczególności kanały komunikacji. Zacznę od tych ostatnich.
Kanały komunikacji
SkyCash Poland S.A. prowadzi ciekawą politykę komunikacji ze swoimi użytkownikami oraz pozostałymi uczestnikami rynku.
Spółka jest obecna w social mediach, gdzie wypuszcza różnego rodzaju komunikaty (m.in. związane z ostrzeżeniami dla kierowców czy zmianami dotyczącymi komunikacji miejskiej). Komunikaty te są również umieszczane bezpośrednio w aplikacji emitenta.Ponadto, spółka zamieszcza przypomnienia o zbliżających się (bądź występujących) świętach w danym dniu.
Oprócz tego, SkyCash Poland S.A. posiada własne biuro obsługi klienta, którego głównym zadaniem jest wsparcie użytkowników aplikacji w razie ich potrzeby.
Kanały dystrybucji
Tutaj dość krótko i zwięźle. Aplikacja SkyCash jest przystosowana do instalacji na smartfony i urządzenia przenośne z systemem Android oraz iOS. Natomiast dostępna jest ona do pobrania bezpłatnie w sklepach: Google Play, AppStore oraz AppGallery (dotyczy to telefonów marki Huwaei).
Kanały sprzedaży
Dotyczy to bardziej klienta biznesowego (aniżeli klienta indywidualnego). Spółka posiada własny dział sprzedaży, który dba o pozyskanie nowych klientów jakimi są firmy. Oprócz tego, ten sam zespół dba, by użytkownicy mieli jak najszerszą paletę miast, w których mogą w pełni korzystać z aplikacji SkyCash.
Kluczowe zasoby
Do kluczowych zasobów emitenta można zaliczyć:
- licencję krajowej instytucji płatniczej (nr. licencji: IP/41/2017);
- schemat płatniczy o nazwie SkyCash (zezwolenie na podstawie decyzji nr. D/4/SC/2018)
Kluczowi partnerzy
Firma SkyCash Poland S.A. posiada pokaźne grono partnerów wśród których znajduje się wiele firm, instytucji krajowych oraz miast. Na swojej stronie, spółka wymienia niektóre z nich. Są to: Visa, MasterCard, LOT, PolRegio oraz m.st. Warszawa.
Kluczowe działania
Obecnie emitent podejmuje wiele działań, które mają istotny wpływ na prowadzoną przez niego działalność.
Pierwszym z nich jest poszerzanie listy miast, w których użytkownicy aplikacji SkyCash mogą dokonywać opłat za postój autem oraz za zakup biletów komunikacji miejskiej.
Drugim kluczowym działaniem jest rozwijanie usług flotowego parkowania, który z roku na rok generuje coraz większe przychody i stanowi również istotny element w całej puli przychodów.
Trzecim działaniem jest rozwój usług skierowanych do klientów biznesowych. Zgodnie z komunikatami spółki, dąży ona do maksymalnego stopnia zdigitalizowania świadczonych usług, tzn. tak aby klient miał jak największą korzyść w kontekście optymalizacji kosztów oraz ilości generowanych co miesiąc dokumentów.
Ostatnim działaniem jest nieustanny rozwój usług komplementarnych, które mogą być świadczone w ramach aplikacji SkyCash. Z uwagi na brak możliwość dokładnego przewidzenia trendów na rynku, zadanie to nie należy do najprostszych.
Strumienie przychodów
W oparciu o informacje zawarte w dokumencie ofertowym, można wywnioskować, że emitent posiada kilka strumieni przychodów. Wynikają one m.in. z prowizji z tytułu pośrednictwa finansowego, świadczenia usługi związanych z obsługą systemu parkowania, a także z świadczenia usług związanych ze sprzedażą biletów.
Zgodnie z zamieszczonymi na stronie emisji dokumentami, na dzień 31 grudnia 2020 struktura poszczególnych strumieni przychodów wyglądała następująco:
- prowizje z tytułu pośrednictwa finansowego – 17,30 %
- usługi związane z obsługą systemu parkowania – 39,77 %
- usługi sprzedaży biletów – 21,36%
- pozostałe* – 21,57 %
Jak można zauważyć, największy udział przychodów w całej puli stanowią przychody generowane przez usługi związane z obsługa systemu parkowania.
*Emitent nie określił jakie przychody kryją się pod kategorią pozostałe.
Struktura kosztów
Podobnie jak w przypadku strumieni przychodów, w dokumencie ofertowym można znaleźć ogólne informacje dotyczące kosztów jakie ponosi emitent. Zgodnie z pozycjami zawartymi w dokumentach są to m.in. usługi obce, wynagrodzenia oraz pozostałe koszty rodzajowe.
Nie wiadomo, co dokładnie kryje się pod poszczególnymi kategoriami, ale emitent określił co zawierają usługi obce stanowiące największy udział w kosztach. Są to głównie opłaty za zlecone usługi informatyczne, usługi hostingowe oraz wynajem biura.
Wnioski: Model biznesowy emitenta jest rozbudowany. Jego obecny kształt wynika z lat doświadczeń i funkcjonowania podmiotu na rynku. Potwierdzeniem tego stanu rzeczy jest chociażby kilka segmentów klientów które spółka obsługuje. Na uwagę zasługuje również pokaźne grono klientów czy zdywersyfikowane strumienie przychodów.
Oprócz tego, SkyCash Poland S.A posiada mocny zasób w postaci licencji krajowej instytucji płatniczej, która nadaje wiarygodności spółce oraz otwiera przed nią nowe możliwości rozwoju.
- obsługa kilka segmentów klientów;
- rozbudowane kanały dystrybucji, a w szczególności kanał komunikacji;
- kluczowy zasób w postaci licencji krajowej instytucji płatniczej;
- pokaźne grono partnerów;
- kilka strumieni przychodów;
- wysoki udział kosztów związanych z zleconymi usługami informatycznymi firmom zewnętrznym;
Kondycja finansowa
Pora spojrzeć na dane finansowe emitenta w perspektywie lat 2018-2021, które zostały załączone na stronie emisji wraz z dokumentem ofertowym.
Rok 2018
Na dzień 31 grudnia 2018 roku, firma SkyCash Poland S.A. odnotowała przychody netto ze sprzedaży na poziomie 8,39 mln zł., a koszty wynikające z działalności operacyjnej na poziomie 6,54 mln zł. W połączeniu z pozostałymi przychodami ( tj. , przychody finansowe, pozostałe przychody operacyjne) oraz kosztami (tj. koszty finansowe, pozostałe koszty operacyjne) spółka odnotowała zysk netto na poziomie 655,64 tyś. zł.
Dane finansowe SkyCash Poland S.A. za rok 2018
Rok 2019
W kolejnym roku, tj. 2019, odnotowywane przez firmę SkyCash Poland S.A. przychody netto ze sprzedaży uległy wzrostowi względem roku poprzedniego, tj. o 6,7%, Wynosiły one bowiem 8,95 mln zł. W przypadku kosztów wynikający z działalności operacyjnej również nastąpiła zmiana. W stosunku do roku 2018 wzrosły one o 21% i były równe kwocie 7,98 mln zł.
Podobnie, w roku 2019, zmieniły się wartości pozostałych przychodów oraz kosztów. Przychody finansowe spółki wzrosły o 5,05% w ujęciu r/r , a pozostałe przychody operacyjne aż o 143,6% (również w ujęciu r/r). Koszty finansowe zmalały o 12,15% r/r, a pozostałe koszty operacyjne spadły o 80,55 % r/r.
Wynik finansowy spółki za rok 2019 był dodatni, lecz niższy aniżeli w roku 2018. Zysk z działalności operacyjnej wyniósł 842,09 tyś zł., a zysk netto był równy kwocie 374,77 tyś zł.
Dane finansowe SkyCash Poland S.A. za rok 2019
Rok 2020
Ten rok nie należy do najlepszych w historii spółki pod względem osiągniętego wyniku finansowego. Aczkolwiek, jak wiadomo nie był to łatwy okres, podobnie zresztą jak cały kolejny rok. W marcu 2020 zawitała do Polski pandemia COVID-19, która sparaliżowała życie codzienne każdego z Nas oraz działalność wielu, jak nie większości firm.
Wracając.
W 2020 roku SkyCash Poland S.A. odnotował przychody netto ze sprzedaży na poziomie 7,28 mln zł, co w stanowi spadek o 18,67 % w stosunku do roku poprzedniego. Natomiast koszty z działalności operacyjnej wyniosły 9,67 mln zł i były o 21,17% większe aniżeli w roku 2019.
W przypadku pozostałych przychodów i kosztów, ich wartości zostały zaprezentowane poniżej. Przychody finansowe były niższe o 58,73 % r/r, a pozostałe przychody operacyjne wzrosły o 163,03 % r/r. Natomiast koszty finansowe spadły o 81,62% r/r, a pozostałe koszty operacyjne wzrosły o 882% r/r (ich wzrost wynikał głównie z aktualizacji wartości aktywów niefinansowych).
Na koniec 2020 roku, spółka odnotowała stratę z działalności operacyjnej na poziomie 4,043 mln zł oraz stratę netto w wysokości 3,94 mln zł.
Dane finansowe SkyCash Poland S.A. za rok 2020
Rok 2021
Na dzień 31 grudnia 2021 roku emitent odnotował przychody netto ze sprzedaży na poziomie 8,67 mln zł. Stanowi to wzrost o 19,01 % w stosunku do feralnego roku poprzedniego.
Dla przypomnienia! Przychody spółki w 2020 roku spadły o 18,67%. W roku 2021 emitentowi udało się odrobić wynik z przed pandemii, co świadczy o tym, że owy spadek wynikał w głównej mierze z polityki anty-covidowej, tj. praca zdalna i lockdown’y.
Koszty z działalności operacyjnej wyniosły 10,76 mln zł i one również uległy wzrostowi, tj. o 11,27% r/r. Wzrost ten był podobnie jak w roku ubiegłym spowodowanym wzrostem poziomu wydatków na usługi obce (tj. usługi informatyczne, hostingowe oraz wynajem biura).
Pozostałe przychody operacyjne odnotowały wzrost o 83,31% r/r , a przychody finansowe zmalały o 30,39% r/r. W przypadku kosztów finansowych nastąpił wzrost o 169,4 % r/r, a poziom pozostałych kosztów operacyjnych zmalał o 96,53%.
Na koniec 2021 roku, SkyCash Poland S.A. odnotował stratę z działalności operacyjnej w wysokości 1,924 mln zł oraz stratę netto w wysokości 1,99 mln zł. Oznacza to wyraźną poprawę wyniku finansowego w stosunku do roku 2020.
Dane finansowe SkyCash Poland S.A. za rok 2021
Wnioski: Kondycja finansowa firmy SkyCash Poland S.A. nie jest tak zła jak mogłoby się to wydawać, a świadczy o tym jej wynik finansowy na koniec 2021 roku. Oczywiście spółka dalej odnotowuje stratę netto, ale jest ona już znacznie mniejsza aniżeli na koniec 2020 roku. Co więcej emitentowi udało się wrócić do poziomu przychodów z sprzed pandemii, tj.2019 roku.
Na uwagę zasługuje jeszcze jeden fakt. Otóż, w latach 2018-2019 emitent odnotowywał zysk netto na koniec każdego roku.
Wycena
Wycena emisyjna firmy SkyCash Poland S.A. wygląda następująco:
- Pre-money valuation= 74 446 428,6 zł
- Post-money valuation= 78 571 428,6 zł
SkyCash Poland S.A. to spółka technologiczna, więc jak sam jej charakter wskazuje narażona jest na koszty związane z rozwijaniem posiadanych rozwiązań jak i podążania za trendami na rynku. Podmiot dysponuje już sprawdzonym ( i co ważne zweryfikowanym przez rynek) produktem. Co więcej, baza użytkowników wynosi (zgodnie z informacjami zawartymi na stroni emisji) 4 mln użytkownik. To jest o 290% więcej aniżeli baza jednego z konkurentów spółki. Spółka ma dobrą perspektywę monetyzacji swoich rozwiązań.
Wnioski: W moim osobistym odczuciu, powyższe kwoty nie są rażąco wysokie, nawet w kontekście osiąganych przychodów czy strat finansowych za poprzednie dwa lata. Należy pamiętać o potencjalne spółki i jej produktu oraz ugruntowanej pozycji na rynku.
Emisja
Obecna kampania crowdfundingowa SkyCash Poland S.A. prowadzona jest współpracy z platformą crowdfundingową SkyAnts.
Emisja akcji rozpoczęła się 1 września i planowo ma potrwać do 28 września. Łączna kwota emisji to 4 125 000 zł.
Zapisy na akcje odbywają się za pośrednictwem aplikacji SkyCash.
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej, emitent oferuje potencjalnym inwestorom nabycie 5,25 % całego akcjonariatu.
Oferta publiczna dotyczy 1,5 mln akcji serii M, których cena emisyjna waha się w przedziale od 2,10 zł za sztukę do 2,75 zł za sztukę. Jej wysokość uzależniona jest od stopnia użytkownika aplikacji przez osobę zainteresowaną w okresie od 1 sierpnia 2021 roku do 31 lipca 2022 roku.
W zależności od ilości dokonanych transakcji oraz innych czynników, spółka wyszczególniła następujące grupy użytkowników.
- Grupa A – użytkownicy aplikacji SkyCash, którzy we wskazanym okresie skorzystali z dwóch lub więcej usług SkyCash oraz dokonali przynajmniej 36 transakcji na kwotę 360 zł. Grupa uwzględnia również pracowników i osoby fizyczne, będące współpracownikami emitenta, których odpowiednio staż pracy lub czas trwania umowy zlecenia na dzień 31 lipca 2022 roku wynosił co najmniej 12 miesięcy.*
- Grupa B – użytkownicy aplikacji SkyCash, którzy we wskazanym okresie skorzystali z jednej lub więcej usług SkyCash oraz dokonali przynajmniej 12 transakcji na kwotę 120 zł. Grupa uwzględnia również pracowników i osoby fizyczne, będące współpracownikami emitenta, których odpowiednio staż pracy lub czas trwania umowy zlecenia na dzień 31 lipca 2022 roku wynosił mniej niż 12 miesięcy.*
- Grupa C – użytkownicy aplikacji SkyCash, którzy nie spełniają warunków grupy A i grupy B.
*nie uwzględnia to transakcji w ramach mobiParking Flota (usługa SkyCash dla firm)
Zgodnie z powyższymi warunkami, wyszczególnionym grupom przysługują następujące ceny emisyjne za 1 sztukę akcji serii M.
Cena akcj serii M firmy SkyCash Poland S.A. dla poszczególnych grup
wdt_ID | Grupa | Cena za 1 szt. akcji |
---|---|---|
1 | A | 2,10 |
2 | B | 2,35 |
3 | C | 2,75 |
Jak można zauważyć, emitent preferuje posiadanie w gronie akcjonariuszy osób, które na codzień aktywnie korzystają z aplikacji bądź uczestniczą w jej rozwoju pracując wewnątrz/ dla organizacji. Z punktu SkyCash Poland S.A. jest to mądre rozegranie, które pozwala na wyeliminowanie spekulantów oraz niedoświadczonych inwestorów wśród przyszłego grona akcjonariuszy. Z kolei to w perspektywie debiutu spółki na giełdzie NewConnect, powinno korzystnie przełożyć się na kurs notowań w przyszłości.
Cele emisji
Pozyskane w ramach trwającej emisji środki zarząd SkyCash Poland S.A. planuje przeznaczyć na aspekty związane z rozszerzeniem funkcjonalności aplikacji SkyCash oraz świadczonych przez spółkę usług. Dodatkowo część funduszy emitent chce przeznaczyć na proces związany z przygotowaniem spółki do wejścia na giełdzie NewConnect.
Cele inwestycyjne SkyCash Poland S.A.
Największą część środków emitent zamierza przeznaczyć na trwające już prace związane z nową funkcjonalnością. Polegać ma ona wspieraniu kierowców w poszukiwaniu wolnych miejsc parkingowych w płatnych strefach parkowania. Proponowane rozwiązanie ma działać w oparciu o sztuczną inteligencję (AI). Na ten cel emitent chce przeznaczyć do 1,5 mln zł (do 36,36% kwoty emisji)
Drugim, pod względem wielkości środków, celem jest stworzenie nowej wersji aplikacji SkyCash, która zapewni lepszą integrację już istniejących i planowanych do wdrożenia usług. Emitent na działanie z tym związane planuje przeznaczyć do 1,45 mln zł (do 35,15% kwoty emisji)
Kolejnym obszarem, na który spółka chce przeznaczyć środki z emisji jest rozwój usług skierowanych do klientów biznesowych i ich pracowników. SkyCash Poland S.A. konsekwentnie od wielu lat prowadzi działania w tym kierunku. Emitent chce teraz skupić się na integracji istniejących i nowych funkcjonalności przeznaczonych dla wspomnianej grupy. Łączna pula środków przewidziana na ten cel wynosi do 1 mln zł (do 24,24% kwoty emisji)
Ostatnim (myślę, że dość istotnym z punktu inwestorów) celem emisji jest zebranie środków na pokrycie kosztów związanych z planowanym debiutem spółki na rynku NewConnect. Obejmują one zawarcie stosownych umów, które pozwolą na przeprowadzenie procesu m.in. z autoryzowanym doradcą, domem maklerskim oraz sponsorem akcji. Ponadto, kwota ma stanowić pokrycie wydatków, jakie spółka musi ponieść, na rzecz podmiotu organizującego ASO oraz Krajowego Depozytu Papierów Wartościowych (skrót. KDPW) w związku z wprowadzeniem akcji do obrotu jak i ich rejestracja w KDPW. Pula środków jakie emitent chce przewidział na powyższe działania nie przekracza kwoty 175 tyś zł. ( nie więcej niż )
Wnioski: Oferowana cena emisyjna akcji w kontekście spółek obecnych na rynku crowdfundingu wydaje się być dość atrakcyjna. Zakładając maksymalną cenę emisyjną akcji w kwocie 2,75 zł, inwestor otrzymuje 1 sztukę akcji serii M spółki, która jest obecna na rynku przeszło ponad dekadę oraz (powtórzę to po raz kolejny) ma ugruntowaną pozycję na rynku.
W kwestii celów emisyjnych spółki, to wydają się one być interesujące z perspektywy użytkowników jak i przyszłych akcjonariuszy spółki. Zgodnie z komunikatem SkyCash Poland S.A. planowane działania powinny przełożyć się w znacznym stopniu na komfort użytkowania aplikacji jak i jej funkcjonalność. W szczególności na uwagę zasługuje projekt związany z wyszukiwaniem wolnych miejsc w strefach płatnego parkowania. Jeżeli faktycznie spółka wprowadzi tą funkcjonalność do swojej oferty, to prawdopobnie będzie jedynym operatorem, który taką usługę zaoferuje. Z kolei to powinno pozytywnie wpłynąć na liczbę użytkowników oraz przychody spółki.
Podsumowanie
Wnioski: SkyCash Poland S.A. to niewątpliwe stosunkowo silny podmiot funckjonujący na rynku płatności mobilnych. Tak jak zostało to już wielokrotnie powtórzone, jest on obecny na rynku przeszło dekadę. W tym czasie spółce udało się nie tylko wprowadzić produkt na rynek (aplikacja mobilna SkyCash), ale również przetrwać i zbudować pokaźną bazę użytkowników (obecnie liczy ona 4 mln użytkowników), a to z punktu powodzenia projektu jest niezwykle istotne.
Dowodem rynkowego sukcesu spółki może być uzyskanie przez nią, w 2017 roku, licencji krajowej instytucji płatniczej, która świadczy również o jej wiarygodności. Pomiot podlega kontroli Krajowej Instytucji Finansowej.
Ostatnie 4 lata, spółka przeznaczyła na rozwój świadczonych funkcjonalności w ramach istniejącego systemu. Dziś chce siegnąć po kolejne środki na rozwój nowych projektów, które następnie zaproponuje swoim klientom.Proponowana cena emisyjna, w porównaniu do podmiotów obecnych na platformach crowdfundingowych, jest kusząca z uwagi na fakt, że emitent jest już obecny na rynku.
Co prawda, sytuacja finansowa spółki może nie budzić zbyt wielkiego uśmiechu na twarzy, lecz nie można uznać ją za tragiczną. Emitentowi, w 2021 roku, udało się już nadgonić stratę, która pojawiła się w roku poprzedzającym. To dobry znak. Spółka w zeszłym roku wygrała przetarg na obsługę warszawskiej płatnej strefy parkowania. Ponadto wciąż rozszerza swą działalność w nowych miejscowościach, gdzie świadczy pełną ofertę swoich usług.
Oczywiście istnieje zagrożenie ze strony rynku, na którym jest kilka podmiotów mogących konkurować z omawianą spółką, lecz z drugiej strony świadczy to również o perspektywie rozwoju sektora jakim są płatności mobilne.
Na koniec dodam, że osobiście czekam na wprowadzenie przez SkyCasha zapowiadanej w tej emisji funkcjonalności w postaci wyszukiwania wolnych miejsc parkingowych. Mam nadzieje, że w najbliższym czasie spółce uda się to zadanie zrealizować.
- podmiot o ugruntowanej pozycji na rynku;
- spółka posiada licencje krajowej instytucji płatniczej;
- emitent posiada własny system płatności w postaci aplikacji mobilnej;
- szeroki wachlarz usług skierowany do klienta indywidualnego jak i klienta biznesowego;
- rozbudowany i zweryfikowany model biznesowy;
- okazjonalna cena dla inwestorów zaliczanych do użytkowników grupy A;
- perspektywiczny jeden z celów emisji;
- bliska perspektywa debiutu spółki na rynku NewConnect;
- strata finansowa za rok 2020 i 2021;
- wysoka konkurencja ze strony innych podmiotów na rynku;