Jakiś czas temu, spółka Deli2 S.A. wydała komunikat o możliwym rozpoczęciu kampanii crowdinvestingowej przed końcem I kwartału br. I tak właśnie się stało. 8 marca wystartowała emisja akcji spółki na platformie beesfund.com
Kilka słów o emitencie
Deli2 S.A. to przykład spółki, która powstała w wyniku zgłaszanego zapotrzebowania przez rynek.
Podmiot powstał na przełomie roku 2020/2021 po inicjatywie jaka wyszła ze strony Pana Adama Gesslera.
Co dokładnie była to za inicjatywa?
Otóż, w związku z rosnącym zainteresowaniem ze strony rynku na zakup gotowych dań w szklanych opakowaniach z kuchni słynnego restauratora, ich pomysłodawca postanowił zwrócić się do (tu cytat) „człowieka od pieniędzy” o wsparcie finansowe na rozwój biznesu.
W ten sposób powstał koncept podmiotu zajmującego się sprzedażą wyselekcjonowanych produktów spożywczych premium w internecie oraz punktach stacjonarnych. Mówiąc krócej, powstały dawne delikatesy w nowym wydaniu.
Profil działalności
Jak przed chwilą zostało to nadmienione, główny profil działalności emitenta skupia się na sprzedaży produktów spożywczych odznaczających się wysoką jakości. Spółka świadczy swoje usługi za pośrednictwem tradycyjnych kanałów sprzedaży jak i po przez internet.
Formalna strona spółki
Deli2 S.A. to podmiot gospodarczy, który został zarejestrowany w KRS dnia 29 stycznia 2021 roku. Kapitał zakładowy spółki wynosi 115 000 zł i został opłacony.
Prezesem Zarządu jest Bartosz Kaźmierczuk. W skład organu nadczorczego wchodzą następujące osoby:
- Damian Łasica (członek organu nadzorczego w Manufaktura Gessler);
- Magdalena Gronkowska ( członek organu nadzorczego w Tower Investment S.A.);
- Piotr Gańko ( członek organu nadzorczego w Tower Investment S.A.).
Wymienione w nawiasach funkcje w pozostałych organizacjach są wybranymi z pośród wielu innych.
Jak nie trudno to dostrzec , Deli2 S.A. jest spółką zależną od notowanego na GPW Tower Investment S.A., którego głównym przedmiotem działalności jest realizacja projektów budowlanych galerii, parków handlowych oraz wielofunkcyjnych obiektów mieszkaniowo-usługowych. Ponadto podmiot ten zajmuje się również kompleksową obsługą dużych sieci handlowych.
Prywatna emisja
W maju ub.r. została podjęta uchwała o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki Deli2 po przez emisję 130 000 akcji serii C o wartości nominalnej 0,1 zł. Cena emisyjna ustalona przez akcjonariuszy miała być nie mniejsza niż 7 zł
30 czerwca 2021 roku wszystkie oferowane akcje zostały objęte po cenie 7,7 za sztukę. Spółka pozyskane w ten sposób środki przeznaczyła na rozwój prowadzonej działalności dokapitalizowanie trwających ówcześnie procesów.
Poniżej znajduje się akcjonariat emitenta przed trwającą emisją.
Struktura akcjonariatu Deli2 S.A.
Wnioski: Po zapoznaniu się z informacjami odnośnie powiązań spółki i jej twórców, można stwierdzić jedno – ten biznes traktowany jest na serio. Stery zostały objęte osobiście przez prezesa spółki macierzystej, która jest notowana na warszawskiej giełdzie papierów wartościowych, a to znaczy, że nie przewiduje się miejsca na pomyłki.
Platforma zakupowa i sklepy stacjonarne
Myśl przewodnia, która przyświecała idei konceptu biznesowego oparta jest na zasadzie, że każdy z 30 dostawców zaopatruje emitenta w towar w produkcji którego się specjalizuje. I tak oto, propozycja wartości skupia się na oferowaniu konsumentom możliwości zakupu wyselekcjonowanych produktów spożywczych bezpośrednio od właścicieli marek premium.Odbywa się to w dwojaki sposób.
Za pośrednictwem strony internetowej deli2.pl bądź w delikatesach stacjonarnych.
Sklep internetowy deli2.pl
Przeglądając platformę zakupową emitenta można stwierdzić, iż oferta (podobnie jak ceny) jest imponująco duża. Osoby zainteresowane zakupami mogą przebierać wśród ponad 9 tyś. produktów z 10 kategorii.
- warzywa i owoce;
- nabiał i jaja;
- mięso i wędliny;
- ryby i owoce morza;
- pieczywo i ciasta
- przyprawy i oleje;
- przetwory;
- dania gotowe;
- napoje alkoholowe i bezalkoholowe;
- produkty bio.
Wśród ok. 35 producentów współpracujących z emitentem znajdują się znane większości marki takie jak Paul, Putka, Przyjaciele Kawy czy Chaud Pain. Pełna lista znajduje się na stronie internetowej deli2.pl.
Ponadto emitent umieścił również ofertę zakupu środków czystości, co stanowi ciekawy element uzupełnienia oferty. Patrząc na zwyczaje zakupowe Polaków, z pewnością znajdzie grono klientów, którzy odwiedzając witrynę chętnie zrobią również zakupy chemii gospodarczej.
Delikatesy stacjonarne
Póki, co marka Deli2 posiada tylko jeden sklep stacjonarny, w którym można nabyć produkty oferowane na stronie. Są to delikatesy znajdujące się w Warszawie przy ulicy Wilczej 3.
Jeszcze w tym roku, spółka planuje uruchomienia dwóch kolejnych placówek (wraz z bazami do wysyłki internetowej) w Warszawie oraz delikatesów na terenie Wrocławia. Natomiast w przeciągu kolejnych 4 lat, Deli2 S.A. , planuje uruchomienie swojej oferty dla mieszkańców Poznania, Krakowa oraz Trójmiasta.
Docelowo na przełomie 2025/2026 roku emitent chce mieć uruchomione usługi asortymentu własnego dla całego obszaru kraju.
Wnioski: Produkt jaki oferuje marka Deli2 S.A. nosi znamiona znanych, lecz nieobecnych już w Polsce delikatesów Alma czy Piotr&Paweł. Oferowane produkty są nietypowe i odznaczają się wysoką jakością. Klienci mogą nabyć nie tylko typowe składniki używane w kuchni, ale również gotowe dania czy przetwory. Różnica, która zdecydowanie gra na korzyść emitenta to możliwość dokonywania zakupów online. Nie wyobrażam sobie osób, które regularnie udają się na ul.Wilczą 3 w celu dokonywania zakupów.
Strategia biznesowa
Zwykle analiza modelu biznesowego powinna obejmować wszystkie 9 elementów, natomiast w przypadku emitenta Deli2 S.A. skupie się tylko na informacjach podanych na stronie emisyjnej.
Omnichannel
Spółka zaskakuje mnie swoim podejściem jeżeli mówimy o modelu biznesowym.
Z jednej strony emitent przedstawia się jako nowoczesne delikatesy dostępne za pośrednictwem internetu, z drugiej strony można wyczytać informacje o planach uruchomienia sieci punktów stacjonarnych. Na pierwszy rzut oka wydaje się to logiczne posunięcie, jako ukłon w stronę klienta, który chce na żywo dotknąć/obejrzeć produkt. Natomiast po głębszych zastanowieniu szukam ekonomicznego uzasadnienia dla wyżej wspomnianych działań.
Powody są chociażby dwa.
- Zaprezentowanie ponad 9 tyś. produktów w każdym ze sklepie jest nieco trudne. (Chyba,że zostanie wybrana grupa danych produktów, ale wówczas traci to sens, ponieważ i tak lepiej zrobić te zakupy przez stronę).
- Nie tak dawno temu, istniały delikatesy premium marek Alma czy Piotr&Paweł. Ich losy nie potoczyły się zbyt dobrze.
Zasoby
W zakresie posiadanych zasobów przez spółkę, na stronie emisji widnieje informacja o własnej flocie pojazdów służącej do dostarczania zamówień do klientów, a także stosowanych systemach wewnątrz organizacji.
Systemy
Na stronie emisji, Deli2 S.A. chwali się oparciem głównego core działania platformy na technologii, która pozwala w pełni zautomatyzować procesy minimaluzując jednocześnie potrzeb nadzoru ze strony człowieka. Składa się ona głownie z trzech „narzędzi”, z których każde odpowiada za inny obszar funkcjonowania. Są to:
- SAP Business One (system ERP)
- odpowiada za operacje sprzedażowe, magazynowe, księgowe oraz raporty;
- Magneto2 (platforma e-commerce)
- za jej pomocą klient składa zamówienia;
- daje możliwość pełnego skalowania biznesu i wdrażania konkretnej funkcjonalności;
- GeoTraxx (system logistyczny)
Osobiście nie miałem nigdy z nimi do czynienia, ale jeżeli faktycznie prawdą jest co nakreśla spółka to faktycznie duży plus dla niej.
Flota aut dostawczych
Podobnie jak w przypadku sklepów stacjonarnych, pojawia mi się wątpliwość co do posiadania własnej floty pojazdów. Głownie z przyczyn czysto kosztowych. Jakby nie patrzeć jest to wysoko kapitałochłonne działanie, które generuje dodatkowe koszty w postaci serwisów pojazdów oraz zatrudnienia kierowców.
Oprócz tego dochodzi perspektywa długoterminowa. W przypadku rozwoju spółki o kolejne sklepy stacjonarne, powstanie również potrzeba zwiększenia floty (według obecnej koncepcji) wraz z personelem. I tu znowu się rodzi pytanie, czy jest to ekonomicznie uzasadnione.
Strategia rozwoju Deli2 S.A.
Spółka posiada jasno nakreśloną ścieżkę rozwoju, którą można podsumować do jednego spostrzeżenia – Deli2 S.A. chce walczyć o klienta, który już wie o jej istnieniu.
W przedstawionej na stronie emisji najbliższej perspektywie, emitent planuje szereg działań, które pozwolą na dotarcie do jak największej ilości konsumentów. W większości są one zbieżne z celami emisji, więc pozwolę sobie na wspomnienie tylko o tych, które zrobiły na mnie dobre wrażenie.
Jednym z nich jest wspomniana wcześniej ekspansja na nowe rynki lokalne po przez tworzenie (tak wątpliwych dla mnie) sklepów stacjonarnych oraz ( i tu duży plus dla spółki) nawiązywanie relacji z lokalnymi dostawcami.
Emitent planuje również wprowadzenie modelu zakupowego opartego na subskrypcji. Tzn. klient będzie mógł wykupić sobie konkretny koszyk produktów w zamian za stała opłatę. Tego nie ma na polskim rynku i również duże brawa dla emitenta.
Pozostałe działania wspomnę przy okazji przedstawiania parametrów emisji.
Wnioski: Strategia biznesowa emitenta jest trudna w ocenie z uwagi na brak przedstawienia (jak dla mnie) wielu kluczowych elementów.
To co mi przede wszystkim zabrakło to gdzie spółka zarabia i ile. Można oczywiście mówić, że jest to marża na produktach, ale jako przyszły akcjonariusz chciałbym wiedzieć dokładnie, m.in. ile. Podobnie, nie zostały przedstawione koszty(ich rodzaje oraz wielkość), jakie spółka ponosi. Oprócz tego nie znalazłem nigdzie wzmianki o sposobie w jaki Deli2 S.A. chce dotrzeć do klienta.
Kondycja finansowa
Emitent w dokumencie informacyjnym zastrzegł, iż nie sporządzono jeszcze pełnego sprawozdania finansowego za rok 2021, lecz zostały podane wartości w zakresie stanu aktywów i pasywów oraz wyniku finansowego spółki.
Trudno jest ocenić sytuacje finansową tylko na podstawie kilku cyfr. Mimo to, pozwolę sobie wydać opinię na temat oferty.
Jeżeli spółka do czasu końca trwania emisji sporządzi sprawozdanie i je opublikuje, wówczas w przypadku znacząco nowych wniosków zaktualizuje artykuł.
Rok 2020
W 2020 roku odnotowała wartość aktywów i pasywów na poziomie 1 289 756,63 zł. Strata netto wynosiła 83 335,29 zł.
Rok 2021
W ubiegłym roku wartość aktywów i pasywów spadła o niecałe 2% . Była równa 1 265 895,27 zł. Strata netto była równa 1 643 827,67 zł. Jest to dość wyraźny wzrost. Przeszło 1872,54 %.
To o czym warto wspomnieć w tym miejscu to również wielkości przychodów osiąganych przez emitenta ze sprzedaży prowadzonej za pomocą sklepu online oraz sklepu stacjonarnego. W oparciu o dane z wydruków z systemu SAP Business można stwierdzić, że spółka z miesiąca na miesiąc odnotowywała coraz wyższe przychody.
Przychód Deli2 S.A. z prowadzonej sprzedaży w sklepie online oraz sklepie stacjonarnym
W styczniu 2021 roku było to zaledwie 3069,03 zł, natomiast w połowie roku kwota ta wzrosła prawie do 20 tyś. zł, po czym na koniec roku wyniosła już 153 565,46 zł.
Jest to pewien powód do zadowolenia, jednak dalej nie znana jest marżowość. Z kolei to nie pozwala obiektywnie ocenić, czy osiągane wyniki dają nadzieje na odnotowanie zysku w przyszłości.
Wnioski: Tak jak już podkreślałem wcześniej, koncept delikatesów premium w internecie jest dobry, ale to co może go „zabić” to ponoszone koszty. Domniemam, że wynik finansowy spółki jest w dużej mierze uzależniony od nakładów inwestycyjnych związanych z platformą, flotą aut oraz sklepem stacjonarnym w Warszawie.
Wycena emisyjna
Wycena emisyjna Deli2 S.A. przedstawia się następująco:
- Pre-money valuation= 9 510 812 zł
- Pre-money valuation= 11 502 814 zł
I kluczowe pytanie, czy to dużo?
Osobiście uważam, że 11,5 mln zł to dużo za dużo jak na spółkę z platformę zakupową, która ma wyraźną stratę netto za obiegły rok. Emitent posiada wspomnianą platformę, licencje na stosowanie systemów oraz podpisane umowy na współpracę z danymi producentami żywności, ale wątpię by można to było wycenić na 9,5 mln zł.
Zapewne spółka bierze przy wycenie potencjał jakim dysponuje. Natomiast jak wielokrotnie wspominałem nie może to stanowić znaczącego argumentu w drodze o ubieganie się o tak duże kwoty. Tym bardziej dzisiaj, gdy mamy dość niestabilne czasy i zmieniające się warunki rynkowe z dnia na dzień.
Parametry emisji
Spółka Deli2 S.A. w prowadzonej na platformie beesfund.com kampanii crowdfundingowej oferuje potencjalnym inwestorom 17,32% całego akcjonariatu, co w porównaniu do przeciętnego poziomu nie stanowi słabej propozycji.
Nieco gorzej wygląda oferta cenowa akcji. Obawiam się, że będzie to wymagało silnej wiary w spółkę ze strony przyszłych akcjoanariuszy.
Ilość i cena emitowanych akcji
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | D | 7,65 | 65.098 |
2 | 2. | E | 8,50 | 175.765 |
Spółka za jedną akcję serii D życzy sobie 7,65 zł, a za jedną akcję serii E nieco więcej, tj. 8,5 zł. W porównaniu do prywatnej oferty, która została przeprowadzona rok temu, można śmiało powiedzieć, że cena ta nie odbiega zbyt mocno.
Na jakie działania spółka przeznaczy środki?
Tak jak wspomniałem przy okazji omawiania modelu biznesowego spółki, cele emisyjne są ściśle związane z przyjętymi założeniami strategii działań na kolejne lata.
Cele emisyjne
Pozyskane środki w wysokości prawie 2 mln zł spółka chce przeznaczyć cele skupione wokół 5 obszarów. Z prezentowanych działań najbardziej przypadły mi do gustu przedsięwzięcia związane z wdrożeniem nowych usług. Propozycja subskrypcyjnego modelu zakupów czy dostawy świeżego pieczywa w godzinach porannych powinna znaleźć grono swoich wielbicieli. Równie ciekawą opcją wydaje się zestaw lunchbox’ów od znanych kucharzy.
Na uwagę zasługują również działania związane z politykę eco. Uważam, że jest to jeden z elementów, który może pozytywnie oddziaływać na postrzeganie marki Deli2 S.A. wśród konsumentów.
Wnioski: Dobór celów, które przyświecały przeprowadzeniu emisji akcji jest jak najbardziej słuszny. W przypadku 100% powodzenia emisji, zebrane środki faktycznie powinny przełożyć się na rozwój przedsiębierstwa. Mimo wszystko, uważam, że może być ciężko przekonać inwestorów do zakupu akcji za podaną cenę.
Korzyści dla inwestora
Można powiedzieć, że oferowane benefity w kierunku inwestorów nie odbiegają od przyjętych standardów.
A mianowicie emitent przewiduje wypłatę dywidendy w przyszłości. Jej wysokość będzie co prawda zależna od potrzeb inwestycyjnych spółki, ale obecnie przyjęty wielkość to 50% wypracowanego zysku. Wypłaty rozpoczną się tylko, gdy spółka osiągnie rentowność.
W przypadku zbycia akcji inwestorzy mają następujące możliwości:
- Handel Akcjami
- Wykup akcji
- Emitent może przeprowadzić wykup akcji za kwotę nie niższą niż 109% ceny akcji. Jednak póki co, spółka nie nakreśla horyzontu czasowego, w jakim się to może stać.
- Sprzedaż akcji w momencie debiutu spółki na NewConnect;
- Jeszcze w br. emitent planuje rozpocząć proces przygotowywania podmiotu do wejścia na rynek regulowany.
Podsumowanie
Wnioski: Deli2 S.A. to spółka, która przywraca na rynku polskim istnienie delikatesów premium. Za jego stworzeniem odpowiada grono ludzi z doświadczeniem i wiedzą na rynku HoReCa, co widać chociażby w doborze dostawców.
Niemniej jednak obawiam się, że rosnąca inflacja w kraju, nieprzewidywalna sytuacja za wschodnią granicą jak i widmo recesji na światowych rynkach może utrudnić rozwój marki. Spółka odnotowała bardzo wysoką stratę netto na koniec 2021 roku. I myślę, że przedstawienie pełnego sprawozdania finansowego przez emitenta, nie wiele w tej kwestii zmieni. Póki co spółka ma zbyt małe przychody na wypracowanie zysku.
Na dzień dzisiejszy biorąc pod uwagę warunki rynkowe i przychody platformy za poprzedni rok, nie jestem przekonany co do jej przyszłości.Jeżeli projekt faktycznie przetrwa ten trudny okres, to niewykluczone, że przełamie złą passę dotychczasowych delikatesów na polskim rynku.
- szeroka oferta produktów;
- platforma zakupowa deli2.pl
- cele emisji, dla których spółka chce pozyskać kapitał;
- brak strategii pozyskiwania klientów;
- wysokie koszty prowadzenia biznesu;
- wysoka wycena spółki;
- mało przekonywującą cena jednostkowa oferowanych akcji;
- niepewność w kwestii