Ludzie cechują się tendencją do oszczędzania pieniędzy aniżeli do ich nadmiernego wydawania( przynajmniej tak było jeszcze 10 lat temu wśród trzeźwo myślących ludzi). Istnieje wiele badań i analiz ukazujących strefy życia które mimo wszystko nie są podatne na oszczędzanie przez społeczeństwo. Należą do nich m.in. rodzina, a dokładniej dzieci i zdrowie. Ten pierwszy fakt wykorzystywany jest przez przedsiębiorstwa działające w branży zabawkowej i rozrywkowej dla najmłodszych. Ilość środków przekazywanych na marketing jest niewyobrażalna, a jeszcze większa wraca z powrotem do kieszeni owych firm w wyniku generowanych przychodów.
W świecie, gdzie na dobre zagościły już trendy takie jak „less-waste” oraz „be-eco„, szczególną uwagę przykłada się na stosowanie owej polityki wśród najmłodszych, a w szczególności w produktach i usługach do nich skierowanych. Z kolei to stanowi niepodważalną okazję dla firm do generowania coraz to większych przychodów powołując się na „fakt” w sloganach reklamowych iż właśnie (mówiąc kolokwialnie) to ich produkt bądź usługa jest lepsza, przyjaźniejsza dla pociech. A to, że swoje kosztuje, no to jak mawiał klasyk „Dziecku Pan odmówisz?„
Idąc tym tropem, coraz więcej parków rozrywki, w tym również aquaparki ulegają powolnemu procesowi transformacji. Obecnie głośne i szkodliwe dla zdrowia oraz środowiska atrakcje ( w wyniku użytych materiałów) zastępowane są przez „ekologiczne” rozwiązania, pozbawione hałasu i negatywnego wpływu na zdrowie człowieka. Jedną z firmą, chcącą wpisać się w ten nowy kierunek zmian, jest firm Elfland S.A. Ma ona bowiem zamiar prowadzić działalność opartą na budowaniu i zarządzaniu nowoczesnymi, ekologicznymi i bezszelestnymi kompleksami rozrywki dla dzieci.
Niestety już na początku, po zapoznaniu się z materiałami marketingowymi spółki oraz jej dokumentem ofertowym, jestem zmuszony wyrazić duże rozczarowanie. Postaram nie być się aż nadto subiektywny.
Zacznijmy od początku, co to za podmiot?
Elfland S.A. to nowo-powstała spółka akcyjna, która została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym dnia 14 maja 2021 roku. Tak naprawdę, stanowi ona kontynuację działalności prowadzonej przez przedsiębiorstwo Actimo sp. z o.o. Dotychczas, podmiot ten nieprzerwanie od 2011 roku produkował place zabaw oraz montował je w Polsce, Francji oraz Belgii. Obecnie, w wyniku podjętych decyzji, działalność biznesowa została skoncentrowana na budowie i zarządzaniu własnymi kompleksami rozrywki. Początkowo, już jako Elfland S.A., zarząd spółki podejmuje inwestycje w Polsce, aby w kolejnych latach rozpocząć inwestycje w pozostałych krajach Unii Europejskiej.
Portfolio firmy Actimo sp. z o.o.
Produkt, czy on właściwie jest i gdzie dokładnie?
Emitent swoją propozycje wartości opiera o park rozrywki zlokalizowany na działce o powierzchni 3,0 ha w miejscowości Nekla w województwie Wielkopolskim. Całkowity plan inwestycji zakłada zestaw placów zabaw o różnej tematyce, poziomie trudności oraz doznawanych wrażeń, połączonych jedną ścieżką, po której teoretycznie będzie mogła jeździć „ciuchcia”. Brzmi to obiecująco i ambitnie. Co więcej inwestycja została rozpoczęta w lutym bieżącego roku i na dzień dzisiejszy według zapewnień emitenta, powinna zostać już zakończona i oddana do użytku. Faktycznie tak jest. Do dyspozycji dzieci i dorosłych, w lipcu bieżącego roku zostanie udostępnionych 8 atrakcji, z których mogą korzystać dzieci od 3 roku życia. Obecnie dostępne place zabaw:
- Dla dzieci w wieku 0-3
- Wioska dla Najmłodszych;
- Zaawansowany tor przeszkód.
- Dla dzieci w wieku 3-12
- Kryjówka piratów;
- Wioska alpejska;
- Opuszczona kopalnia złota;
- Tor przeszkód 7 wież;
- Gniazdo orła;
- Tyrolki.
W sytuacji 100% powodzenia emisji (marne na to szanse), spółka będzie mogła dokończyć inwestycje po przez „dobudowywanie” kolejnych atrakcji, m.in Wulkan i Zamek forteca. Każdą w odstępie kilkumiesięcznym. Jest to element drugiego etapu inwestycji zaplanowanego na okres Wrzesień 2021 – Kwiecień 2022, który obejmuje również rozwój małej gastronomii.
Projekty wykonanych i planowanych rozrywek w parku Elfland w Nykowie.
Zrealizowany I etap inwestycji, czekający na oddanie do użytku;
Całkowity plan zakłada atrakcje tematyczne skierowane do dzieci w rożnym wieku;
Możliwość realizacji II etapu inwestycji bez konieczności zamykania całego kompleksu
Brak.
Kto za co odpowiada?
Zespół emitenta tak naprawdę w większości stanowią osoby, które były już wcześniej związane z firmą Actimo sp. z o.o. i posiadają na tym polu wiedzę oraz doświadczenie.
- Marc Keller – Prezes Zarządu, współzałożyciel
- 30 letnie doświadczenie jako przedsiębiorca;
- prowadził firmy w Polsce i we Francji;
- 14 lat był założycielem i prezesem spółki zaaportowanej Actimo sp.z o.o.
- 18-letnie doświadczenie w branży placów zabaw dla parków rozrywki.
- prowadził firmy w Polsce i we Francji;
- 30 letnie doświadczenie jako przedsiębiorca;
- Joanna Jędrzejczak – Przewodnicząca Rady Nadzorczej, współzałożycielką
- 14-letnie doświadczenie w prowadzeniu firmy na terenie Polski i Francji;
- 11 lat jako producent placów zabaw dla parków rozrywki
- magister finansów i bankowości oraz rolnictwa.
- 14-letnie doświadczenie w prowadzeniu firmy na terenie Polski i Francji;
- Mikołaj Mejer – Szef produkcji – Rzeźbiarz
- wieloletnie doświadczenie w konstrukcji, montażu oraz serwisie placów zdobywane w całej Europie;
- od 14 lat związany z Actimo sp. z o.o;
- 10 lat pełni rolę głównego specjalisty do spraw montażu i serwisowania placów.
- Frederic Keller – Dyrektor eksploatacji
- 5-letnie doświadczenie w montażu i serwisowaniu placów zabaw z robinii akacjowej na terenie Europy;
- w spółce poza utrzymaniem parku, odpowiedzialny będzie za jego rozwój.
- Robert Maciejczyk – Projektant
- posiada 15-letnie doświadczenie w projektowaniu oraz certyfikacji placów zabaw;
- jest również ekspertem technicznym PCA i biegłym sądowym;
- stanowi wsparcie spółki w zakresie mechaniki i budowy maszyn
- posiada 15-letnie doświadczenie w projektowaniu oraz certyfikacji placów zabaw;
Place zabaw a biznes
Model biznesowy Elfland S.A. został oparty o trzy strumienie przychodów, które są bezpośrednio związane z niedawno uruchomionym parkiem rozrywki w Nykowie.
Struktura strumieni przychodów emitenta.
60%
BILETY JEDNORAZOWE
20%
BILETY ABONAMENTOWE
20%
MAŁA GASTRONOMIA
Jak zostało to nadmienione przed chwileczką, większość przychodów spółka opiera na sprzedaży jednorazowych biletów wstępu do parku. Mają one stanowić aż 60% całościowego budżetu. Kolejne 20%, emitent chce pozyskiwać ze sprzedaży tzw. biletów abonamentowych. Pozostałą część, tj. również 20% stanowią tak naprawdę zarobki w perspektywie kilku najbliższych lat ( planowo do 2024), kiedy to ma zostać wybudowane zaplecze gastronomiczne.
Elfalnd S.A. sprzedaż swoich biletów planuje prowadzić stacjonarnie oraz po przez internet. Ostatnie rozwiązanie ma pomóc emitentowi w zarządzaniu ilością osób korzystających jednocześnie z placu zabaw, a co za tym idzie, będzie to stanowiło przydatne narzędzie do dystrybucji odpowiedniej puli dostępnych biletów do kupienia na miejscu. Całe zaplecze logistyczne związane z ich zakupem ma być wsparte przez zainstalowane na terenie biletomaty. Z informacji umieszczonych na stronie wynika, iż bilet dla osoby dorosłej będącej rodzicem lub opiekunem dziecka, kosztuje 35 zł. Niestety, spółka nie udzieliła takowej informacji odnośnie dzieci. Cytuje: „Bilety ulgowe dostępne na żądanie„. Budzi to zdziwienie, tym bardziej, że z tego co odebrałem, parki rozrywki budowane są dla dzieci, a nie dla dorosłych… no chyba, że coś pominąłem.
W kolejnych dwóch latach, tj. 2022-2023, spółka chce testować różne sposoby finansowania całego przedsięwzięcia. Natomiast na 2024 rok planowana jest ekspansja działalności spółki w inne obszary Polski jak również za granicę. Dodatkowo, w tym samym przedziale czasowym (jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem) Elfland S.A. chce sprawić, aby tzw. „mała” gastronomia stanowiła 50% wszystkich wpływów w 2024 roku. Emitent rozpatruje równie nowy element modelu biznesowego w postaci udzielania franczyzy na produkowane i montowane parki rozrywki.
To co brakuje w modelu i na pierwszy rzut oka widać, to estymacja dotycząca przychodów i kosztów całego przedsięwzięcia. Zrozumiały jest fakt, iż pierwszą inwestycje emitent rozpoczął z środków i majątku zgromadzonego przez spółkę Actimo sp. z .o.o., natomiast dobrze byłby wiedzieć ile de facto wynosi inwestycja, utrzymanie wybudowanej infrastruktury oraz czy generowane przez nią przychody pozwolą na pokrycie kosztów związanych z działalnością operacyjną oraz kosztów związanych z planowanymi inwestycjami. Bez tego, dyskutowanie o modelu biznesowym, nie ma większego sensu, z uwagi na fakt iż papier przyjmie wszystko, pytanie jak z jego wykonalnością. Potrzebne są jakieś dane, założenia, oraz warianty zakładające wystąpienia innych nieprzewidywalnych zdarzeń, które mogłyby przełożyć się na wynik spółki. Nie wspomnę już o założeniach potrzebnych do franczyzy.
Zdywersyfikowany model strumieni przychodów;
Dwa kanały dystrybucji biletów wstępu, tj. internetowy i stacjonarny;
Nierealne założenie generowania 50% przychodów przez gastronomię;
Brak estymacji dotyczącej ilości klientów i związanych z tym przychodów, kosztów i zysków;
Brak opracowanego cennika biletów dla osób niepełnoletnich.
Sytuacja finansowa
Z uwagi na fakt, iż podmiot Elfland S.A. został założony i zarejestrowany dopiero w I kwartale bieżącego roku, nie posiada jeszcze żadnych sprawozdań finansowych. Dodatkowo, rozpoczęta inwestycja budowy I części parku rozrywki w Nykowie, została ukończona w czerwcu, a dopiero w lipcu udostępniona pierwszym klientom.
493 000 zł, wówczas otrzymujemy okrągłe 2 593 000 zł. Co wchodzi w skład?
- Działka o powierzchni 3,0 ha
- Prawo użytkowania na 99 lat
- Hala namiotowa o powierzchni 280 m2
- Ładowarka teleskopowa Sambron JL24
- Ładowarka Sambron FDI
- Samochód ciężarowy Star-Man z HDS
- Przyczepa 3 osiowa Dl 10m
- Kombajn stolarski
- Komplet narzędzi produkcyjnych marki Hilti
- Prawo pierwokupu działki pod powiększenie pierwszego parku;
Lista „majątku” wniesionego do spółki jest dość klarowna, z wyjątkiem jednego, małego szczegółu – tj. dzierżawy gruntu. Otóż działka, na której obecnie stoi park rozrywki, należy do Pani Joanny Jędrzejczyk (współzałożycielki Elfland S.A.). Pominę już sugestię, wyprowadzania ze spółki w prosty sposób pieniędzy, natomiast zastanawia mnie, dlaczego taka osoba, która tworzy nowy projekt na bazie doświadczeń i dodatkowo w niego „wierzy”, nie wniosła gruntu aportem do nowego podmiotu.
Zrozumiem wiele argumentów stojących za takim stanem rzeczy, ale mimo wszystko w starciu z jednym, wszystkie inne tracą sens. A mianowicie, w sytuacji, gdy spółka by zbankrutowała, wówczas akcjonariusze zostają z placem zabaw na gruncie który jest dzierżawiony, a sama Pani Joanna wychodzi z całej inwestycji bez szwanku z uwagi na posiadane aktywo. Ugryzę się w język i powiem to trochę subtelniej, jest to robienie trochę ludzi w butelkę.
Wniosek: Elfland S.A. posiada bardzo niejasną sytuację finansową. Poza brakującą szczegółową wyceną zaaportowanego podmiotu, Pani przewodnicząca rady nadzorczej zapomniał dorzucić „w pakiecie” gruntu, który obecnie dzierżawi pod inwestycje. Kolejnym bulwersującym stanem rzeczy jest brakujące 2 500 000 zł, o których wspomnę w następnym podrozdziale.
Ile wart jest biznes skierowany głównie do dzieci?
Na podstawie ceny akcji serii B,C i D oraz oferowanej ich ilości równej łącznie 237 338 sztukom, wycena emisyjna prezentuje się następująco:
Post-money valuation= 7 000 362 zł
Pre-money valuation= 5 000 359 zł
Powyższe kwoty robią wrażenie, ale nie dlatego, iż są one odpowiednie, ale z uwagi na fakt, iż brakuje ich pokrycia z tym, co sam emitent zaprezentował w dokumencie ofertowym.
Przypomnę, wartość godziwa przedsiębiorstw Actimo sp.z o. o. (spółki aportowanej do nowego podmiotu) została wyceniona na 493 000 zł. Aktywa posiadane przez nowy podmiot, związane z parkiem Elfland w Nykowie opiewają na kwotę 2 100 000 zł. Jak sama matematyka wskazuje daje to 2 593 000 zł. Nasuwa się więc pytanie, z skąd wycena na poziomie 5 000 000 zł. Czyżby, coś zostało pominięte? Prawie 2 500 000 złotych nie mogło wyparować od tak.
I tu kolejna niespodzianka. Według komunikatu spółki, owa kwota to środki pochodzące z prywatnych oszczędności założycieli spółki Elfland S.A., które były potrzebne na dokończenie I etapu inwestycji. Można by rzec, że sytuacja się rozjaśniła, lecz nie do końca.
Dlaczego owa wartość nie została ujęta w dokumentach finansowych spółki? No chyba, że , właściciele spółki nie zdawali sobie sprawy na początku o brakujących 2 497 000 złotych, czego następstwem jest uzupełnienie brakującej kwoty z własnych środków.
Im dalej w las, tym ciemniej.
Pobawmy się w zakup akcji
Obecna emisja akcji firmy Elfland S.A. rozpoczęła się 15 czerwca 2021 roku i planowo ma trwać do 15 września bieżącego roku. Łączna ilość akcji emitowanych w ramach tej emisji wynosi 237 338 sztuk (struktura cenowa w tabeli nr. 1). za 2 000 000 zł. W ramach pakietu akcji, emitent oferuje aż 28,57% udziałów w spółce. Chociaż nawet pomimo tak stosunkowo wysokiej oferty w stosunku do pozostałych emitentów, powstałe niejasności podważają zasadność zakupu akcji tej spółki.
Struktura cenowa emitowanych akcji.
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 7,83 | 25.543 |
2 | 2. | C | 8,26 | 96.852 |
3 | 3. | D | 8,70 | 114.943 |
Emitent w opublikowanych materiałach przekazał informacje odnośnie do działań, które chciałby podjąć w momencie uzyskania pełnej kwoty z emisji akcji.
Struktura rozdysponowania zebranych środków z emisji akcji serii B,C,D.
Głównym celem emisji jest tak naprawdę dokończenie inwestycji prowadzonej w Nykowie. Z udostępnionych materiałów marketingowych, można wywnioskować, iż będzie to możliwe jedynie w przypadku uzyskania pełnej kwoty 2 000 000 zł. Największy udział w rozdysponowaniu środków będą stanowiły koszta inwestycyjne związane z II etapem inwestycji oraz wybudowaniem infrastruktury administracyjnej w postaci sklepów, toalet, kas, jak również obiektów gastronomicznych. Pozostałe środki, są równe, bądź mniejsze niż 10,00% i mają zostać przekazane na wyposażenie obecnego parku rozrywki, w alejki, parking oraz utwardzoną nawierzchnie dróg.
Emitent w udostępnionych materiałach zapewnia, iż mniejsza kwota również przyczyni się do rozwoju prowadzonej inwestycji i zostanie rozdysponowana proporcjonalnie do jej wysokości, ale będąc szczerym… nie widzę tego. No chyba, że spółka ponownie w magiczny sposób dokapitalizuje spółkę. Ale wtedy rodzi się pytanie , po co była emisja i co z nowymi akcjonariuszami.
Co mogę zrobić z akcjami?
Tak naprawdę, jak w większości przypadków, nic do czasu wejścia spółki na giełdę albo wykupu akcji przez emitenta. Niestety w tym przypadku nie ma żadnej informacji o tym, ażeby emitent rozważał wejście podmiotu na rynek regulowany.
W kwestii wykupu akcji, to jest on planowany nie wcześniej niż po 2026 roku.
Jedyną „pocieszającą” informacje stanowi wzmianka na temat polityki dywidendowej spółki. W momencie ukończenia w 100% prowadzonej inwestycji (planowo na 2024 rok), emitent planuje wypłacić 50% zysku w formie dywidendy. Ale uwaga, spółka zastrzegła sobie zmianę tej decyzji, która ostatecznie leży w gestii Walnego Zgromadzenia.
Podsumowanie
Wniosek: Elfland S.A. wydawał się ciekawą spółką z uwagi na doświadczenie w branży parków rozrywki jak i samego produktu. Niestety ilość niejasności potrafi przysporzyć o ból głowy. Takie rzeczy jak brak przejrzystości w dokumentach finansowych spółki, brak prognoz przychodów i kosztów, czy nawet dzierżawa gruntu przez spółkę od jej założycielki odrazu powinny świadczyć o zdjęciu spółki z emisji akcji do czasu, aż nie zostaną one uzupełnione i wyprostowane. Będąc szczerym, spółka w bardzo prosty sposób potrafi zniechęcić do siebie inwestorów, a co najgorsze wina nie leży i w tak słabych jakościowo materiałach wideo.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
Założyciele jak i pracownicy stanowiący zespół w spółce Elfland S.A. posiadają bogate doświadczenie w produkcji i montażu parków rozrywki dla dzieci, oraz kontakty biznesowe w branży.
Oferowana propozycja wartości, z uwagi na obecną sytuację epidemiologiczną, po ustaniu pandemii może być stanowić jeden z bardziej porządnych form rozrywki wśród najmłodszych.
Istniejący i funkcjonujący park.
8 gotowych atrakcji;
Otwarcie w lipcu 2021.
Brak estymacji planowanych przychodów i kosztów funkcjonującego parku rozrywki w Nykowie;
Brak przejrzystości w dokumentach finansowych:
brak szczegółów i metodologii wyceny przedsiębiorstwa Actimo sp.z o.o.
brak informacji odnośnie wyników finansowych osiąganych przez spółkę Actimo sp. z o.o.
brak szczegółów odnośnie „dokapitalizowania spółki” na kwotę
2 497 000 zł
Niejasny zabieg w postaci dzierżawy gruntu należącego do współwłaściciela spółki – Pani Joanny Jędrzejczyk – zamiast zaaportowania go do spółki.
Brak perspektyw wejścia spółki na giełdę;
Planowany odkup akcji przez emitenta nie wcześniej niż po 2026 roku.