Na platformie newcrowd.pl dobiega właśnie końca emisja akcji spółki, która przedmiotem swojej działalności dość mocno odstaje od większości emitentów. Mowa tu o Easy Yachting S.A., której kampania trwa od 20 kwietnia.
- Easy Yachting S.A. posiada marketplace do wynajmu jachtów jak i sterników/skipperów;
- Kwota prowadzonej kampanii crowdfundingowej wynosi 1,35 mln zł;
- Cena emisyjna oferowanych akcji serii C wynosi 23,60 zł;
Jest to jedna z trudniejszych ofert jak i spółek, które przyszło mi analizować. Odpowiedź w podsumowaniu.
Co to za podmiot?
Easy Yachyting S.A. to spółka, która prowadzi swoją działalność w obrębie pośrednictwa pomiędzy właścicielem yachtu/statku bądź uprawnieniami do jego sterowania a osobą chcącą odbyć żeglugę. O tym w jaki sposób jest to realizowane później.
Przejdźmy do samej spółki, która jest ciekawym, a zarazem trudnym przypadkiem w analizie.
Historia
Początki koncepcji rozwiązania IT w postaci platformy do wynajmy yachtów sięga 2016 roku, kiedy to została zarejestrowana spółka EasYachting Sp. z o.o.
Punktem przełomowym na początku działalności, było pozyskanie pierwszego inwestora. Nastąpiło to 2 lata po zarejestrowaniu spółki, tj. we wrześniu 2018 roku. Zastanawiające jest, że nie cały rok później, tj. w lutym 2019 roku nastąpiło opracowanie koncepcji nowego produktu. Można domniemać, że to co było zrobione w trakcie poprzednich 24 miesięcy zostało przekreślone i wykorzystane pod ten tzw. nowy produkt.
W 2019 roku (marzec) została zawarta umowa z PARP o dofinansowanie unijne Projektu w ramach oddziałań 2.3.2 Bony na Innowację dla MŚP Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020, Nr Umowy: POIR 02.03.02-20-0014/18-00.
Dokładnie rok później, tj. w marcu 2020 r. spółka pozyskała inwestora strategicznego – Bite Fund OU z siedzibą w Tallinie. Jest to firma należąca do Państwa Babieny, którzy na codzień są inwestorami w branży gamingowej Blobber team.
W ciągu kolejnych dwóch miesięcy, zostało zakupionych 100% udziałów spółki Catamarans Sp. z o.o. w celu włączenia opracowanego przez spółkę Catamarans urządzenia do zarządzania flotą jachtową dla brat ower (właścicieli łodzi) do rozwiązań IT Easy Yachting. Dodatkowo zostały rozpoczęte prace nad rozwiązaniem IT EASY YACHTING – platformy łączącej zainteresowanych aktywnym wypoczynkiem i żeglowaniem.
We wrześniu 2020, nastąpiło zwiększenie nakładów finansowych przez inwestora strategicznego – estońskiej spółki Bite Fund OU z siedzibą w Tallinie.
Niecały rok później, bo w lipcu 2021, spółka pozyskała finansowanie w postaci pożyczek konwertowanych na akcje. Natomiast w sierpniu zakończyła się pierwsza część prac nad rozwiązaniem IT w postaci aplikacji WEB i IOS w wersji alpha.
22 września 2021 roku nastąpiła rejestracja Easy Yachting S.A. w KRS. Została przekształcona ze spółki z o.o.
Stan na dziś
Obecna forma podmiotu, tj. S.A., powstała w wyniku przekształcenia dnia 3 sierpnia 2021 roku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Skład właścicielski spółki przekształcanej pozostał taki sam i prezentuje się tak jak poniżej.
Struktura właścicielska Easy Yachting S.A.
Według Załącznika nr.2 do Planu Przekształcenia zawierającego statut spółki Easy Yachting S.A. osoby wymienione z imienia i nazwiska są twórcami konceptu biznesowego, a zagraniczny podmiot Bite Fund z siedzibą w Tallinie jest jednostką umożliwiająca wykonanie projektu. Mimo to, spółka i tak korzystała z dostępnych form finansowania działalności w ramach funduszy UE, o czym informuje na stronie emisji.
We wspomnianym dokumencie zostało również przedstawiony obszar (pod względem terytorium) który obejmuje granice RP oraz poza nią.
W marcu 2022, nastąpiło rozpoczęcia prac nad strategią marketingową dla pierwszej funkcjonalności platformy Easy Yachting oraz opracowaniem planu wprowadzenia na rynek kolejnych funkcjonalności.
Wniosek: Easy Yachting S.A. to spółka, która swoją historię posiada aż od 2016 roku. Przedsiębiorstwo korzystało z licznych form wsparcia. Niestety, produkt finalnie nie został jeszcze ukończony.
Propozycja wartości
Propozycja wartości emitenta skupia się wokół produktu, jakim jest platforma IT. oraz usług świadczonych w ramach niej.
Czym dokładnie jest ta platforma ?
Oferowane przez spółkę Easy Yachting S.A. rozwiązanie to tak naprawdę marketplace z ogłoszeniami dotyczącymi wynajmu jednostek pływających ( mowa tu o yachtach oraz żaglówkach).
Platforma posiada również usługę najmu osób upoważnionych do kierowania poszczególnymi jednostkami. W żargonie morskim nazywa się ich skippera bądź sternikami.
Kto jest potencjalnym klientem rozwiązania oferowanego przez spółkę?
Wśród potencjalnych klientów emitenta można wyróżnić trzy grupy.
Pierwszą z nich są turyści. Spółka definiuje tą grupę jako osoby lubiące zwiedzać nowe miejsca położone przy akwenach wodnych bądź mogąc dostać się do nich za ich pomocą. Mogą to być zarówno osoby posiadające uprawnienia do kierowania takimi jednostkami jak i nie.
Drugą grupę stanowią wszystkie osoby oraz firmy, które są w posiadaniu min. 3 jednostek pływających oraz wyrażają chęć przeznaczenia ich na wynajem.
Trzecią i ostatnią grupą to wszystkie te osoby oraz firmy, które są w posiadaniu yachtów/ statków oraz chcą je wynająć.
Jaki zakres geograficzny obejmuje platforma?
Platforma od Easy Yachting S.A. (według zapewnień emitenta) obejmuje wszystkie akweny wodne na świecie.
Jak wygląda platforma?
Tego niestety nie wiem. Emitent opisuje w prezentowanych na stronie emisyjnej materiałach, że jest to rozwiązanie z prostym interfejsem, który pozwala na realizację potrzeb zakupowych i biznesowych za jego pośrednictwem. Niestety brak informacji o dostępności platformy, by móc zobaczyć dokładnie jej formę.
- przeniesienie usługi najmu jednostek pływających na wzór booking.com/ Airbnb.pl
- brak dostępnej wersji testowej;
- brak informacji odnośnie kosztów użytkowników korzystających z rozwiązania emitenta;
- brak dokładnych informacji odnośnie zasad działania systemu;
Model biznesowy
W przypadku strategii biznesowej emitenta, nie za wiele jestem w stanie tu powiedzieć. Brakuje informacji na temat fundamentalnych podstaw, takich jak planowanych strumieni przychodów czy też struktury kosztów. Brakuje również istotnych kwestii jak kanałów dystrybucji , sprzedaży i komunikacją.
Jedyną informacją w tym zakresie jest ujawnienie nazw rozwiązań konkurencyjnych, obecnych na rynku.
- nadmienione konkurencyjne rozwiązania;
- brak przedstawionego modelu biznesowego;
- brak strumieni przychodów;
- brak struktury kosztów;
- brak kluczowych zasobów;
- brak strategii nawiązywania relacji z klientem i jej podtrzymywaniem;
Kondycja finansowa
Sytuacja finansowa Easy Yachting S.A. jest trudna w ocenie.
Wynika to z faktu, że emitent chwali się na stronie emisji przychodami i zyskiem/stratą, a de facto nie do końca rozumiem z skąd są one czerpane, skoro platforma nie jest dostępna on-line.
Poniżej zaprezentowane przychody oraz wyniki finansowe w roku 2020 (jako sp. z o.o), 2021 (jako S.A.) oraz za okres styczeń-maczec 2022.
2020
2021
01.01.2022-31.03.2022
Po dokładniejszym spojrzeniu w dokumenty finansowe spółki za rok 2020, faktycznie widnieje kwota 113 tyś zł jako przychody netto ze sprzedaży produktów. Koszty działalności operacyjnej, to aż 85 130,72 zł, z czego 60 tyś. to usługi obce. Natomiast wciąż nie wiem z skąd ten przychód, poza informacją, że są to przychody wynikające ze świadocznych usług. Jakich? Tego nie wiadomo. Dodam tylko, że w roku kolejnym na dzień 31 grudnia już jako spółka akcyjna, emitent odnotował 3 tyś zł przychodu, natomiast koszty koszty z działalności operacyjnej wyniosły 405 472,30 zł.
Koniec I kwartału 2022 roku wygląda równie ciekawie. Spółka nie odnotowała żadnych przychodów, a jedynie koszty na poziomie 48 tyś zł, z czego 24 stanowiły usługi obce.
Coś więcej
Z udostępnionych dokumentów finansowych wynika, że na początek roku 2022 koszty prac rozwojowych zakończonych efektem pozytywnym, których z różnych przyczyn nie wdrożono- prace niezakończone.
Spółka w okresie od lipca 2021 do lutego 2022 zaciągnęła również pożyczki konwertowane na akcje.
Dofinansowanie
Ostatnim, ciekawym elementem z punktu finansowego są dofinansowania, jakie spółka Easy Yachting S.A. otrzymywała w ramach umów podpisywanych z Urzędem Marszałkowskim województwa podlaskiego. Łączna ich ilość w latach 2019-202 wynosiła 5.
Wnioski: Sytuacja finansowa emitenta jest trudna w ocenie z uwagi na brak jasności co do przychodów. Jak zostało to wspomniane, w roku 2020 odnotowała przychód w wysokości ponad 100 tyś zł w zamian za wykonanie usługi. Natomiast, w kolejnych latach już przychodu nie było. Natomiast były koszty i to nie małe. Ponadto emitent korzystał z licznych dofinansowań w ramach Poddziałania 1.4.1 Promocja przedsiębiorczości oraz podniesienie atrakcyjności inwestycyjnej województwa dofinansowanego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014-2020.
Będąc szczerym nie podoba mi się historia finansowa spółki.
Wycena
Wycena spółki emitenta prezentuje się następująco:
- Pre-money valuation= 23 327 763,4 zł
- Post-money valuation= 25 327 763,4 zł
Trudno jest mi skomentować podane kwoty.
Emisja
Kończąca się kampania crowdfundingowa spółki jest prowadzona we współpracy z platformą newcrowd.
Emisja akcji rozpoczęła się 20 kwietnia i kończy się za 2 dni.
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej, emitent oferuje potencjalnym inwestorom nabycie 14,53% całego akcjonariatu. Są to akcje serii B, których cena emisyjna waha się od 23,60 zł. Próg powodzenia emisji wynosi ok. 135 tyś zł (czyli tyle ile 5 720 akcji serii C) . Póki co (na dzień 30.05) zebrany kapitał wynosi 77 077,60 zł.
Będąc szczerym to 23,60 zł za 1 sztukę akcji serii C to zdecydowanie za dużo jak na firmę, której produkt nie jest na rynku, i nawet nie został zaprezentowany.
Ilość i cena oferowanych akcji serii B i C
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 3,20 | 781.250 |
Cele emisyjne
Emitent posiada 3 cele emisyjne. Przyznam,że jeden z nich mnie zaskakuje.
Cele inwestycyjne Easy Yachting S.A.
Oczywiście mowa o celu, który dotyczy ukończenia prac deweloperskich IT wersji „beta” aplikacji webowej z funkcjonalnością czarteru jachtów. Łączna kwota, jaka emitent chce przeznaczyć na działania z tym związane wynosi 675 tyś zł.
Drugim punktem jest opracowanie oraz wdrożenie strategii marketingowej obejmującej działania marketingu teaserowego oraz działań promocyjnych i wizerunkowych. Koszty wynoszą 405 tyś zł.
Ostatnim celem są kwestie związane z generowaniem przychodów. Mówiąc krótko jest to wdrożenie kampanii sprzedażowych, programów lojalnościowych oraz działań promocyjnych. Na wspomniane działania, spółka chce przeznaczyć 270 tyś zł.
Wnioski: Zarówno cena jak i cele emisyjne nie napawają mnie optymizmem. Projekt trwa już klika lat, a spółka nie ma nawet gotowej wersji beta możliwej do zaprezentowania.
Podsumowanie
Wnioski: Easy Yachting S.A. to podmiot z ciekawa koncepcją biznesową, jednak w mojej ocenie niedopracowaną. Brakuje istotnych elementów, jak również produktu w wersji testowej. Kwota na jaką emitent wycenił 1 akcje serii C moim zdaniem jest trudna do zaakceptowania na podstawie tego co prezentuje emitent.
Odpowiadając na pytanie w tytule. Tydzień próbowałem ocenić spółkę jak i jej ofertę. Zbyt mało informacji pozwalających na wykonanie tego w prosty sposób.
- ciekawy koncept biznesowy;
- długa historia spółki i jej przymiarek do obecnej działalności;
- obecność strategicznego inwestora;
- brak skończonego produktu;
- brak gotowej do prezentacji wersji testowej;
- brak przedstawionej strategii biznesowej
- słaba kondycja finansowa spółki;
- zaciągnięte pożyczki;
- dofinansowania;
- niezrozumiała cena emisyjna 1 sztuki akcji serii C;
- niezrozumiała wycena spółki