Nieco ponad tydzień temu prezentowałem na portalu zapowiedź Pana Janusza Palikota o II emisji akcji jego najnowszej spółki, tj. Alembik Polska S.A. Dwa dni temu ruszyła kampania hrowdfudnginowa na portalu Crowdway.pl, gdzie można nabyć akcje wspomnianego emitenta.
O tym co udało się spółce zrealizować w trakcie ostatnich miesięcy po przeprowadzeniu I emisji, a także jakie są powody obecnej dowiecie się z poniżej analizy.
Co to za podmiot?
Alembik S.A. to należąca do Janusza Palikota spółka, której główna działalność skupia się na tworzeniu ogólnopolskiej sieci miejsc spotkań towarzyskich połączonych z degustacją specjalnie wyselekcjonowanych alkoholi rzemieślniczych. Dodatkowo, w międzyczasie, emitent zdecydował się również na produkcję (kolejnego) wysokoprocentowego napoju alkoholowego jej głównego założyciela – Janusza Palikota.
Krótki zarys historyczny
Alembik S.A. to dobrze znana już inwestorom spółka na rynku crowdfundingu. Nieco ponad rok temu, podmiot ten przeprowadzał I emisje akcji na portalu Crowdway.pl. W trakcie trwania kampanii crowdfundingowej emitent starał się pozyskać środki na realizację projektu stworzenia (wspominanej wcześniej ) sieci 10 destylarni w Polsce.
Patrząc z dzisiejszej perspektywy, można stwierdzić jedno, emisja zakończyła się sukcesem . Pomimo zbyt wysokiej ceny emitowanych akcji , tj. 27 zł za akcję, oraz niedociągnięć, chociażby to w kwestii wpłaconego kapitału przez akcjonairuszy, zebrano prawie 4,2 mln zł .
Niestety dzisiaj zamiast, sieci 10 Alkotek, obecni akcjonariusze mogą ujrzeć tylko 2 i to w remoncie.
Formalna strona spółki
Alembik S.A. to spółka akcyjna, która została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym dnia 12 maja 2020 roku. Kapitał zakładowy po przeprowadzeniu I emisji wynosi 115 500 zł i został opłacony w całości. Dzieli się on na 1 155 000 akcji, z pośród których 1 000 000 to akcje serii A, a pozostałe 155 000 to akcje serii B. Wartość nominalna każdej z nich to 0,10 zł.
Struktura akcji Alembik Polska S.A.
Na dzień sporządzenia dokumentu ofertowego (29 września br.) akcjonariat spółki dzielił się pomiędzy większościowego udziałowca jakim jest Pan Janusz Palikot (założyciel) i jego kolegów/ partnerów biznesowych oraz pozostałych drobnych akcjonariuszy. Były polityk jest w posiadaniu pakietu akcji serii A liczącego 980 000 sztuk serii A , a Pan Przemysław Bobrowicz i Łukasz Piłasiewicz po 10 000 sztuk. Natomiast pozostałe 135 000, będącymi akcjami serii B, jest w rękach inwestorów indywidualnych.
Akcjonariat Alembik Polska S.A.
Organy Nadzorcze
Do organów nadzorczych spółki zalicza się jednoosobowy Zarząd oraz trzyosobową Radę Nadzorczą, w której zasiada m.in. żona założyciela oraz byli współpracownicy Prezesa Zarządu z czasów działalności politycznej.
Wnioski: Spostrzeżenia dotyczące spółki Alembik Polska S.A. nie powinny zbytnio się różnić .Podmiot istnieje już nieco ponad rok na rynku, a wciąż wygląda jakby był w fazie przygotowań do rozpoczęcia działalności. Wątpliwości z sprzed roku, co do poprzedniej wyceny spółki jak oraz obecności byłych współpracowników głównego inicjatora jak i przywilejów mogą tym bardziej towarzyszyć dzisiaj już obecnym inwestorom. Sama koncepcja prowadzonej działalności jak i sposób w jaki jest realizowana budzi w pewnym sensie podziw i zainteresowanie. To co warto podkreślić, to fakt, iż nie jest to pierwszy (i zapewne nie ostatni) biznesowy projekt Pana Janusza Palikot w branży wysokoprocentowych napojów alkoholowych. Niemniej jednak, należy pamietać, że jest to dopiero bądź wciąż początek dla tego projektu.
Propozycja wartości
Jak zostało to nadmienione przy wprowadzeniu, Alembik S.A. to spółka, która swoją propozycje wartości koncentruje wokół dwóch aspektów. Pierwszym z nich jest sieć lokali ( o ich przeznaczeniu za chwile), a drugim produkt w postaci wysokoprocentowego napoju alkoholowego.
1. Alkoteki
Pierwszym z oferowanych usług emitenta jest stworzenie miejsca , w których odwiedzający będą mogli spędzić wspólnie czas w celach towarzyskich bądź biznesowych i jednocześnie mieć możliwość degustacji specjalnie wyselekcjonowanych, wysokogatunkowych alkoholi kratowych. W tym celu, w lokalach, zwanych przez emitenta Alkotekami, mają znajdować się specjalne urządzenia alembiki, z których będzie można skosztować danego trunku. Uzupełnieniem oferty ma być możliwość zamówienia jedzenia, wyselekcjonowanego pod konkretne rodzaje alkoholu.
Brzmi pięknie, a jak wygląda rzeczywistość?
Wbrew pesymistycznym założeniom odbiorców, emitent prowadzi aktualnie prace modernizacyjne w dwóch lokalizacjach (wspomniane na początku artykułu).
I. Młoda Polska we Wrocławiu
Restauracja rozpoczęła współpracę z marką Alembik w maju bieżącego roku. Słynie z bogatej oferty dań charakterystycznych dla polskiej gastronomii. Osobą odpowiedzialną za jakość i poziom smaków oferowanych dań jest zwyciężczyni programu Master Chef – Pani Beata Śniechowska.
Z uwagi na fakt, iż obiekt ten nie jest od początku własnością Alembik Polska S.A., planowane jest wniesienie wszystkich udziałów wspomnianej restauracji do spółki emitenta. Dotychczasowi wspólnicy otrzymają konkretną liczbę akcji uzależnioną od wyceny przez biegłego rewidenta.
Planowa data otwarcia destylarni do grudzień 2021 r.
II. Czarcia Łapa w Lublinie
Restauracja uzupełniła portfolio emitenta w kwietniu bieżącego roku. Plany spółki, według których obecnie trwają prace adaptacyjne, zakładają stworzenie obiektu łączącego produkcję jakościowego alkoholu pod własną marką wraz z zapleczem gastronomicznym i ścianą piw.
Z punktu formalnego, restauracja należy do spółki zależnej , tj. Alembik Lublin sp. z o.o.
Planowa data otwarcia destylarni to okres do 2022 roku.
Wizualizacja nr. I. Wizualizacja destylarni w Czarciej Łapie.


2. Wódka kraftowa Palikot
Poza działalnością usługową, emitent planuje również realizację prac związanych z produckją pierwszej serii wysokoprocentowego napoju alkoholowego, tj. wódki, pod marką Palikot. Zawartość alkoholu etylowego wynosi 44%.
Receptura produktu oparta jest o wykorzystywanie w procesie produkcyjnym zarówno technologii rektyfikacji jak i destylacji. Tzn. producent stosuje kombinacje technik, które wykorzystywane są oddzielna przy produkcji wódki jak i whisky. Według zapewnień emitenta, zabieg ten pozwolił na uzyskanie mocnej wódki z krągłymi smakami w trzech rodzajach:
I. Jęczmień
II. Ziemniak
III. Żyto
Wódka Kraftowa Palikot odnotowała sukces w przedsprzedaży. Obecnie wprowadzana jest do sklepów sieci Żabka. Cena jednostkowa za 500 ml wynosi 59,90 zł.
Portfolio I serii wódki marki Palikot






-
Przemyślany koncept biznesowy, łączący elementy gastronomii, destylarni z trendem spotkań towarzyskich;
-
Oferta obiektów oferująca wyselekcjonowane, kraftowe trunki oraz posiłki;
-
Pomysł adaptacji istniejących obiektów gastronomicznych zamiast tworzenia nowych;
-
Wódka kratowa własnej produkcji w trzech smakach;
-
Sukces w pre-sale;
-
Sukcesywne wprowadzenie wysokoprocentowego napoju alkoholowego do sklepów sieci Żabka.
-
-
Ryzyko wzrostu akcyzy na napoje alkoholowe;
Zespół
Za utworzenie spółki Alembik Polska S.A. jak i zbudowaniu marki wysokoprocentowego napoju alkoholowego, tj. wódki kraftowej marki Palikot odpowiedzialny jest Pan Janusz Palikot. Podobnie jak to bywa w pozostałych przedsięwzięciach, obecny projekt jest realizowany we współpracy z ciekawymi osobistościami, które nadzorują działania nad konkretnymi aspektami.
Założyciel i główny inicjator projektu
Janusz Palikot – Prezes Zarządu
- posiada ponad 2o-letnie doświadczenie jako przedsiębiorca w branży napojów alkoholowych;
- odpowidzialny za stworzenie takich marek jak Dorato, Cin&Cin, Fresco oraz Wódka Żołądkowa Gorzka De Luxe;
- jako pierwszy w Polsce wprowadził innowacyjny produkt bezalkoholowego napoju typu Piccolo.
Zespół
Tomasz Nietubyć
- założyciel i inwestor w firmach z branży FMCG, technologii, gastronomii oraz recyklingu;
- m.in. Doctor Brew, Prodrigo, Etno Cafe;
- przedsiębiorca, manager i inwestor;
- współtwórca restauracji Młoda Polska Bistro&Pianio
- posiada kilkuletnie doświadczenie w handlu internetowym i tradycyjnym;
- obecnie tworzy i zarządza kilkoma projektami w branży gastronomicznej;
Jakub Borowski
- doświadczony handlowiec;
- wprowadził markę Browar Stu Mostów do sieci handlowych oraz zainicjował jej eksport;
Beata Śniechowska
- szefowa kuchni Młoda Polska Bistro&Pianio;
- zwyciężczyni 2 edycji programu Master Chef;
- autorka książek kucharskich;
Izabela Iskierka
- posiada 10-letnie doświadczenie w branży gastronomicznej;
- współzałoożycielka wrocławskiej restauracji ODA Bistro;
- obecnie piastuje stanowisko sommelierki w obydwu Alkotek’ach;
Adrian Bogdan Bęben
- szef kuchni w restauracji Czarcia Łapa w Lublinie;
- posiada doświadczenie w biznesie gastronomicznym;
- tworzył i prowadził własne koncepty restauracyjne;
- ekspert w serii 50food and future dla magazynu Food and Friends;
Model biznesowy
Strategia biznesowa emitenta w 2021 roku uległa znacznej zmianie w porównaniu do założeń prezentowanych przy okazji I emisji akcji spółki.
2020
- stworzenie sieci 10 alkotek zlokalizowanych w różnych miejscach Polski we współpracy z istniejącymi już lokalami;
- wykonanie aplikacji web było jednym z celi emisyjnych, które miało zostać zrealizowane po zakończeniu emisji;
- brak wzmianek o rozpoczęciu produkcji przez spółki zależnej od Alembik Polska S.A. kraftowej wódki marki Palikot;
- prognozy dotyczące wartości EBITDA na koniec 6 lat ( włączając w to rok emisji)
- zaprezentowany model przychodów dla I lokalu;
2021
- rezygnacja z modelu kooperacji oraz postawienie na lokale własne;
- uruchomienie prac nad aplikacją umożliwiającą dokonanie rezerwacie dopiero w momencie uruchomienia 5-ciu pierwszych lokali;
- informacja o stworzeniu i rozpoczęciu sprzedaży nowego produktu jakim jest kraftowa wódka marki Palikot;
- zwiększone wartości EBITDA w prezentowanych prognozach;
- brak prezentacji modelu przychodów dla I lokalu skorygowanego o zmianę założeń modelu biznesowego;
Niewątpliwie jednym z czynników, które miało decydujący wpływ na zmianę głównych założeń modelu biznesowego emitenta był przedłużający się okres lockdownów i sytuacji epidemiologicznej w kraju.
Jak zapewnia sam Pan Janusz Palikot, decyzja związana z otwarciem (bądź adaptacją) lokali własnych, pozwoli na zmniejszenie ryzyka biznesowego. Otóż, taka lokalizacja poza restauracją, może pełnić funkcję miejsca spotkań czy punktu sprzedaży alkoholi w trakcie kolejny lockdown’ów, których nikt już nie wyklucza.
W ten oto sposób, doprowadził to do dołączenie wyżej wspomnianych restauracji wraz z jej właścicielami do emitenta. Jednocześnie zabieg ten spowodował wzrost nakładów inwestycyjnych, jakie trzeba ponieść. Nie mniej jednak, spółka zapewnia, że odnotowała również inne wymierne korzyści jak zwiększenie doświadczenia i wiedzy gastronomicznej, która może mieć pozytywny wpływ na kształtowanie strategii spółki.
Co więcej, według zaktualizowana prognoz finansowych, emitent spodziewa się znacznego wzrostu wartości generowanych przychodów (współczynnik CAGR = 36% dla okresu 2021-2025) , a także związanej z tym wartości EBITD-a. Oczekiwania te motywowane są faktem rozpoczęcia wkrótce działalności, a także wzmożonych działań marketingowych.
Natomiast, nie można dać się zwieść. Spółka miała rozpocząć swoją działalność w I kwartale bieżącego roku. Oczywiście, w tym okresie obowiązywały różne obostrzenia związane z sytuacją epidemiologiczną, ale nie stanowiło to przeszkody w pozyskiwaniu lokalizacji w dawnej czy też obecnej formule.
Porównaniu modeli przychodów prezentowanego przy I i II emisji akcji
Model z I emisji


Model z II emisji


Model z I emisji


Model z II emisji


skorygowanie założeń biznesowych o doświadczenia z okresu trwania pandemii i związanych z tym lockdown’ów
zmiana modelu kooperacji z „lokalizacjami” mającym potencjał na stanie się Alkotekami
efekt: pozyskanie dwóch istniejących restauracji w roli partnerów, którzy zostali „wchłonięci” do spółki emitenta.
dodatkowa działalność generująca nowe źródło przychodu – produkcja wódki kratowej marki Palikot;
sukces w pre-sale’u;
wkrótce dostępna będzie w sklepach Żabka;
-
niezrozumiałe wygórowane wartości prognozowanych przychodów i wartości EBITDA w porównaniu do I wersji modeli;
-
brak informacji odnośnie zmian wartości przychodów dla I lokalu;
-
brak realizacji jednego z założeń strategii biznesowej, które było jednocześnie jednym z celi emisyjnych – aplikacja web;
-
brak przedstawionych konkretnych zamiarów w zakresie promocji marki Alembik Polska S.A. i posiadanych przez nią lokali;
Kondycja finansowa
Na stronie emisji akcji firmy Alembik Polska S.A. został umieszczony dokumenty ofertowy wraz ze sprawozdaniem finansowym za rok 2020, który jednocześnie stanowi I rok obrotowy spółki.
Składniki majątkowe 2020
Wartość aktywów i pasywów, którą odnotował emitent, była równa 15 854 586,75 zł.
Aktywa
- Zapasy [1 097 079,56 zł]
- w całości stanowią to zaliczki na dostawy i usługi;
- Należności krótkoterminowe [13 448 118,63 zł ]
- 12 602 482,84 zł to udzielone pożyczki podmiotom powiązanym ( 68 133,67 zł dla Alembik Lublin sp. z o.o.) i podmiotom niepowiązanym ( 12 595 084 0,34 zł) oraz pozostałe 7398,50 zł to należności od jednostek powiązanych;
- 845 635,79 zł to należności od pozostałych jednostek, wśród których 636 035,79 zł stanowią z tytułu podatków, dotacji, ceł itp. a pozostałe 200 000 to są środki określane jako inne;
- Inwestycje krótkoterminowe [284,93 zł]
- w całości są to środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych podmiotu.
- Krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe [ 1 138 281,63 zł ]
W przypadku aktywów trwałych, których wartość wyliczono na 170 822 zł, największą pozycję odznaczają długoterminowe rozliczenia międzyokresowe stanowiące tak naprawdę 98,5% całej kwoty. Są to aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego. Pozostałe 1,5% to długoterminowe aktywa finansowe, tj. udziały lub akcje – 2 550 zł.
Pasywa
W przypadku źródeł finansowania działaności biznesowej emitenta Alembik Polska S.A. największą wartość stanowi Kapitał (fundusz) własny. Ich wartość na dzień 31.12.2020 wynosi 1 274 364,41 zł. Składają się na nie takie pozycje jak:
- Kapitał (fundusz) podstawowy [115 500,00 zł]
- Kapitał (fundusz) zapasowy [2 475 186,61 zł]
- co tak naprawdę w całości stanowione jest przez nadwyżkę wartości sprzedaży nad wartością nominalną udziałów (akcji)
- Zysk (strata) netto [- 1 316 322,20 zł]
Pozostałe 84,85% wartości pasywów stanowią zobowiązania i rezerwy na zobowiązania.
Kwota 14 580 222,34 zł to pieniądze generowane przez rezerwy na zobowiązania (23 114,00 zł) i zobowiązania krótkoterminowe ( 13 454 176,34 zł) , na które składają się:
- Zobowiązania wobec jednostek powiązanych [1 574 900,39 zł];
- z czego 1 511 865,64 zł stanowią otrzymane pożyczki od jednostek niepowiązanych*, a pozostałe 63 034,75 zł to zobowiązania wobec jednostek powiązanych z tytułu dostaw i usług;
- Zobowiązania wobec pozostałych jednostek [ 11 879 275,95 zł];
- 3 549 907,75 zł stanowią kredyty i pożyczki;
- 7 473 973,70 zł to obciążenia z tytułu emisji dłużnych papierów wartościowych;
- 308 471,71 zł to zobowiązania z tytułu dostaw i usług do 12 miesięcy;
- 36 720,00 zł to zobowiązania z tytułu podatków cel, ubezpieczeń, wynagrodzeń itp.
- 510 202,79 zł to inne bliżej nie określone zobowiązania;
- Rozliczenia międzyokresowe [1 102 932,00 zł]
* W informacji dodatkowej została odnotowany fakt, udzielenia pożyczki spółce przez prezesa zarządu w wysokości 1 125 871 zł.
Przychody i koszty
Przychody Alembik Polska S.A. w trakcie pierwszych 8 miesięcy działalności.
Niewątpliwie, prezentowane wartości przychodów nie są zadawalające. Spółka przez nieco ponad 8 pierwszych miesięcy swego funkcjonowania odnotowała przychody netto ze sprzedaży w wysokości 3 510,00 zł ( nie są to raczej środki pochodzące ze sprzedaży usług czy alkoholi) a także odsetki od jednostek powiązanych o wartości 121 652,34 zł.
Natomiast przechodząc do kosztów prowadzonej działalności i związanej z tym starty, można zauważyć dość pokaźne kwoty.
Koszty Alembik Polska S.A. w trakcie pierwszych 8 miesięcy działalności.
Spółka w okresie od kwietnia 2020 do grudnia 2020 poniosła koszty związane z prowadzoną działalnością operacyjną na łączną kwotę 559 898,95 zł. Składały się na nie:
- Usługi obce [ 559 898,95 zł ]
- Podatki i opłaty [116 641,90 zł]
- Wynagrodzenia [ 216 256,00 zł]
- Pozostałe koszty rodzajowe [206 690,72 zł]
Pozostałe koszty operacyjne wyniosły 22 420,19 zł.
Strata
Wynik finansowy emitenta na koniec 2020 roku nie powinien być zaskoczeniem, ewentualnie jego wartość. Otóż Alembik S.A. odnotował stratę w wysokości 1 316 322,20 zł.
Strata Alembik Polska S.A. za I rok obrotowy
Wnioski: W prezentowanych wcześniej analizach wielokrotnie już wspominałem,że analiza kondycji finansowej spółek emitujących akcje w kampaniach crowdfudningowych często nie ma aż takiego znaczenia jak w przypadku dojrzałych podmiotów. Nie mniej jednak, to co należy i powinno się podkreślić w przypadku Alembik Polska S.A., to fakt, iż spółka jest mocno zadłużona. Oczywiście nie przekreśla to jej szansy na sukces, ale należy pamietać, iż okres zwrotu z inwestycji w postaci zysków i związanych z tym dywidend dla akcjonariuszy może ulec znacznemu wydłużeniu.
Wycena
Na podstawie ceny akcji serii E oraz oferowanej ich ilości , wycena emisyjna prezentuje się następująco:
Post-money valuation= 65 789 166,66 zł
Pre-money valuation= 61 289 187,66 zł
Zanim przejdę do oceny wyżej prezentowanych wartości, chciałbym porównać je do wartości z poprzedniej emisji akcji.
Wycena emisyjna - I emisja (2020)
- Cena 1 szt. akcji serii B: 27 zł
- Oferowany % : 15,5%
- Post money valuation: 27 000 000 zł
- Pre-moeny valuation: 22 500 021 zł
Wycena emisyjna - II emisja (2021)
- Cena 1 szt. akcji serii E: 57 zł
- Oferowany % : 6,84%
- Post money valuation: 65 789 166,66 zł
- Pre-moeny valuation: 61 289 187,66 zł
Na podsycenie wrażeń, dodam, że do dokumentów finansowych, emitent zawarł również raport z wyceny na dzień 31 grudnia 2020 roku przygotowany przez firmę Mercaton sp. z o.o. Została ona przygotowana w oparciu o metodę zdyskontowanych przepływów pieniężnych w ramach podejścia dochodowego.
Na jej podstawie, wartość kapitałów Spółki oszacowana metodą zdyskontowanych przepływów pieniężnych wynosi po zaokrągleniu 80 421 000 zł.
Szczerze mówiąc, to nie rozumiem metodologii obranej przez emitenta. Spółka istnieje od nieco ponad roku, wciąż nie zrealizowała założeń z I emisji akcji, a mimo to ceni się więcej aniżeli w przypadku kampanii crowdfundigowej z przed roku. Zrozumiałym może być dla mnie tłumaczenie, że spółka podjęła już działania związane z zakładaną strategią biznesowa (która też uległa zmianie) i poniosło nakłady inwestycyjne. Lecz wciąż, zaznaczam, żadna z planowanych Alkotek jeszcze nie wystartowała. Spółka jest dość mocno zadłużona a do tego odnotowała stratę w wysokości ponad 1 mln zł.
Osobiście dla mnie, zbyt dużo Pan Janusz Palikot oczekuje za możliwość dołączenia do jego biznesu.
Emisja
Kampania crowdfundingowa w ramach której można nabyć prawa do akcji spółki i Alembik Polska S.A. ruszyła dwa dni temu na platformie Crowdway.pl Planowo ma potrwać do 29 października ( według dokumentu ofertowego).
Potencjalni inwestorzy mogą nabyć łącznie 20 000 sztuk akcji serii E (struktura cenowa w tabeli poniżej). Stanowi to 6,84% wszystkich akcji spółki, w zamian za 4 499 979 zł.
Ilość i cena oferowanych akcji serii E
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | E | 57,00 | 78.947 |
Jak zostało to już wcześniej nade minione przy okazji wyceny, oferowana cena emisyjna za jedną sztukę akcji nowej serii E jest dość mocno wygórowana. Tym bardziej, że w okresie pomiędzy I a II emisją, nie zmieniło się aż tyle ile miało się zmienić według prezentowanych wcześniej planów spółki.
Przechodząc do samych podstaw wyemitowania nowych akcji. Głównym celem jest pozyskanie kapitału niezbędnego do domknięcia aktualnie prowadzonych inwestycjimw Lublinie i Wrocławiu, a także podjęcia się stworzenia nowej lokalizacji Alkotek’i w Warszawie.
Struktura rozdysponowania zebranych środków z emisji akcji serii B i C
Największe środki, tzn. 2 199 979 zł (48,88%), emitent chce przeznaczyć na koszty związane z otwarciem nowego lokalu w Warszawie. Obejmuje to pokrycie kosztów związanych z:
- pracami budowlanymi [ 900 000 zł];
- wykonaniem instalacji (w tym destylacji i wyszynk piwa) [650 000 zł];
- wyposażeniem lokalu [400 000 zł];
- działaniami marketingowymi [249 979 zł];
Kolejne 2 300 000 zł, spółka planuje przeznaczyć na dokończenie obecnie prowadzonych inwestycji:
- Restauracja Czarcia Łapa we Lublinie [1 600 000 zł]
- prace budowlane i instalacyjne [ 700 000 zł]
- wyposażenie kuchni oraz piekarni [ 400 000 zł]
- wyposażenie sali [250 000 zł];
- działania marketingowe [250 000 zł];
- Restauracja Młoda Polska [700 000 zł]
- instalacje do produkcji destylatów [ 300 000 zł]
- prace budowlane i instalacyjne [ 300 000 zł]
- działania marketingowe [ 100 000 zł];
Debiut giełdowy i inne możliwość
Pomimo, iż w przypadku akcji spółki Alembik Polska S.A. mamy do czynienia (można tak powiedzieć) z doświadczonym przedsiębiorcą jakim jest Pan Janusz Palikot, to brakuje konkretów.
A mianowicie, w dokumencie ofertowym istnieje wzmianka o możliwości debiutu spółki na rynku regulowanym w 2023 roku, ale i tak ostatecznie będzie to zależało od wielu czynników. Reasumując, nie padły żadne, wiążące obietnice.
Podobnie sytuacja wygląda w kwestii wypłaty dywidendy, która może zostanie wypłacona, gdy po pierwsze spółka odnotuje zysk i pozwolą na to warunki ekonomiczne. Trudno jest mi sobie wyobrazić, aby stało się to w najbliższej przyszłości, skoro spółka już dziś poza stratą jest mocno obciążona różnymi zobowiązaniami.
Podsumowanie
Wnioski: Nie ocenia się książki po okładce. I dokładnie taką samą zasadą powinien kierować się inwestor indywidualny.
Alembik Polska S.A. to spółka która faktycznie ma ciekawy koncept biznesowy. Ba, co więcej prowadzi w tym kierunku działania ( w mniejszym czy większym stopniu skuteczne). Jednakże osobiście uważam, że prezentowana przez emitenta oferta stanowi okazję do inwestowania. Zbyt wysoka cena emisyjna akcji podmiotu nie jest niczym konkretnym umotywowana. Przypomnijmy,że omawiamy spółkę, która nie potrafił zrealizować celów z I emisji zgodnie z zapowiedzią. Dodatkowo jest obciążona pożyczkami i odnotowała wysoką stratę na koniec 2020 roku.
Nie będę ukrywać, że na początku sam uległem magii marketingu głównego założyciela, natomiast po przyjrzeniu się co tak defacto spółka może mi zaoferować, spojrzałem na to realnie. Myślę, że podobnie mają akcjonariusze, którzy rok temu zakupili akcje w ramach I emisji.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
przemyślany i zrewidowany koncept biznesowy polegający na stworzeniu sieci Alkotek w całej Polsce, a także produkcja wódki marki Palikot;
zmiana modelu współpracy lokalami stanowiącymi potencjalne miejsce Alkotek;
założyciel posiadający ogromne doświadczenie w branży alkoholowej i liczne sukcesy na swoim koncie;
skorygowane założenia strategii biznesowej oparte na doświadczeniach uzyskanych w trakcie pandemii;
dyskusyjna obecność dawnych politycznych znajomości głównego założyciela w akcjonariacie spółki i sposób oraz warunki uzyskania przez nich pakietu akcji ;
brak realizacji celów emisyjnych złożonych w trakcie I kampanii crowdfundigowej;
dość wysokie wartości przychodów i wartości EBITDA przyjęte w skorygowanym już modelu biznesowym;
słaba kondycja finansowa spółki;
wysoka strata za rok ubiegły;
wysokie zobowiązania wobec innych podmiotów;
niezrozumiała wycena emisyjna spółki i związana z tym cena jednostkowa oferowanych akcji;
brak konkretnych informacji odnośnie korzyści dla obecnych i przyszłych inwestorów,
brak jasnych zasad w kwestii polityki dywidendowej;
brak wiążących decyzji w zakresie debiutu spółki na giełdzie;