Z końcem czerwca (dokładniej ostatniego dnia) wystartowała emisja spółki Dajami sp.z o.o sp.k. Przedsiębiorstwo prowadzi sprzedaż urządzeń dużych producentów sprzętu RTV/AGD oraz świadczy usługi ich instalacji. Dzisiaj przyszedł czas na analizę podmiotu jak i jej oferty publicznej.
- Dajami sp.z o.o. sp.k. to jeden z największych podmiotów na rynku specjalizujących się od 2017 roku w sprzedaży oraz instalacji klimatyzacji w Polsce;
- Emitent w swojej ofercie posiada klimatyzatory, oczyszczacze powietrza, nawilżacze, odkurzacze pionowe i automatyczne a także pompy ciepła.
- Oferta publiczna dotyczy 909 091 akcji serii B, których cena jednostkowa wynosi 4,4 zł;
Zapraszam do lektury.
Co to za podmiot?
Dajami sp.z o.o. sp.k to przedsiębiorstwo, które swoje początki datuje na 2017 rok, kiedy to jako spółka osoba zaczynała swoją przygodę na rynku oczyszczaczy powietrza. Obecnie stanowi jeden z największych spółek specjalizujące się w sprzedaży oraz instalacji klimatyzacji na terenie całej Polski. Natomiast swoje działania prowadzi również na terenie Czech i Niemiec.
Głównym przedmiotem działalności (jak zostało to przed chwileczką nadmienione) jest sprzedaż klimatyzatorów oraz ich instalacja (na terenie Polski). Ponadto spółka specjalizuje się w 10 innych branżach. Obejmuje to m.in. sprzedaż urządzeń od dużych i znanych producentów sprzętu RTV/AGD. Wśród nich można wyróżnić takie firmy jak: Philips, Dyson, Daikin, Panasonic, Samsung, Electrolux, Xiaomi oraz Sharp.
Spółka może pochwalić się dobrą opinią wśród swoich klientów. Należą do nich m.in. m.st. Warszawa, Budimex , Bank Polski PKO BP; Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Ministerstwo Edukacji Narodowej; Uniwersytet Jagieloński w Krakowie.
W 2020 roku Dajami sp. z o.o. sp.k odnotowało zysk na poziomie 835 tyś zł, przy przychodach rzędu 21,8 mln zł.
W kolejnych latach, spółka przewiduje wzrost wspomnianych wyżej wartości. Celem długoterminowym emitenta jest osiągniecie przychodów rzędu 100 mln zł rocznie w ciągu 4 lat wynikających ze sprzedaży klimatyzacji.
Obecnie spółka jest w trakcie przekształcenia na spółkę akcyjną.
Historia podmiotu
Jak zostało to wspomniane na początku, działalność spółki Dajami rozpoczęła się w roku 2017, kiedy to (jako spółka osobowa) rozpoczęła swoją przygodę na rynku oczyszczaczy powietrza. W trakcie 3 lat od momentu wystartowania, zespołowi emitenta udało się zbudować silną, rozpoznawalną wśród uczestników rynku markę. Potwierdzeniem tego mogą być osiągane przez spółkę przychodów rzędy 20 mln zł ze sprzedaży owych urządzeń w 2020 roku.
Ponadto okres ten (pełen prac) zaowocował także w innym wymiarze. A mianowicie spółka Dajami wypracowała sobie dobre relacje z takimi producentami sprzętu AGD/RTV jak Philips, Dyson czy Panasonic. Ich efektem są bezpośrednio podpisane kontrakty ze wspomnianymi koncernami.
Osiągnięte sukcesy spowodowały, że spółka Dajami rozpoczęła podbój kolejnych nisz rynkowych, na których mogłaby odnotowywać podobne sukcesy. Wybór padł na niełatwy (jak sam określa go emitent) rynek klimatyzacji. Dowodem tego jest chociażby skala nakładów inwestycyjnych o których również wspomina emitent (niestety bez podania konkretnych kwot).
Efekty są dość imponujące. Obecnie, przy zaangażowaniu całego zespołu Dajami, siatka instalatorów na terenie całej Polski liczy ponad 120 jednostek. Wraz z jej tworzeniem spółka wprowadziła szereg udogodnień dla klientów.
Począwszy od możliwości dokonania szybkiego zakupu za pomocą sklepu internetowego wraz z instalacją, przez możliwość rozłożenia zakupu na dogodne dla klienta raty, możliwość dokonania odroczonej płatności czy kończąc na sprawdzonej ekipie instlatorów w regionie, szerokiej gamie produktów przystępnych cenowo oraz wysoką jakością obsługi klienta.
Jak sama spółka przyznaje, w oparciu o dane z badania rynku klimatyzacyjnego przeprowadzone przez Interconnection Consulting w 2020 roku największym powodzeniem wśród klientów cieszą się produkty z kategorii klimatyzacji i oczyszczaczy.
Plany na przyszłość
Plany emitenta na najbliższe od 3 do 5 lat są dość ambitne, bowiem (jak zostało to nadmienione na początku artykułu) spółka w ciągu 4 lat chce osiągnąć poziom przychodu wynoszący 100 mln zł generowany ze sprzedaży klimatyzacji.
Ale nie to jest największym celem podmiotu. Dajami sp. z o.o. sp.k. chce skonsoliować rynek klimatyzacji, który obecnie jest (zdaniem emitenta) mocno rozdrobniony. Spółka chce tego dokonać przy pomocy łączenia konsumenta z instalatorem. Podobne zresztą już działania przewidywane są w kontekście rynku pomp ciepła.
No i tak jak zostało to również wspomniane. Podmiot Dajami sp. z o.o. sp.k jest obecnie w procesie przekształcenia w spółkę akcyjną. Zarząd przewiduje jego zakończenie w 2023 roku. Z kolei to pozwoli spółce na spełnienie kolejnego z zakładanych celów. A mianowicie debiutu na głównym rynku GPW.
Formalna strona
Obecna forma podmiotu, tj. Dajami sp. z o.o. sk. jest w trakcie przekształcania w spółkę akcyjną. Uchwała o przekształceniu została podjęta 31 maja bieżącego roku w Krakowie.
Z uwagi na formę prawną, funkcję komplementariusza spółki pełni podmiot Dajami sp. z o.o. , która odpowiada za wszelkie zobowiązania Dajami sp. z o.o. sk. bez ograniczeń. Natomiast komandytariuszami (odpowiadającymi do wysokości wniesionych wkładów) są pozostali wspólnicy.
Wspólnicy Dajami sp. z o.o. sp.k.
wdt_ID | Lp. | Wspólnicy | Wysokość sumy komandytowej | Wartość wkładu umówionego |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | Dariusz Ożóg | 1000.00 zł | 102600.00 zł |
2 | 2. | Michał Ćwierzyk | 1000.00 zł | 102600.00 zł |
3 | 3. | Jacek Cwierzyk | 1000.00 zł | 2000,00 zł |
4 | 4. | Dajami sp. z o.o. | ND | ND |
Wszyscy wspólnicy wnieśli w równej wartości wkłady pieniężne. Natomiast to komplementariusz (czyli Dajami sp. z o.o.) będzie odpowiadał za prowadzenie spraw spółki. W związku z tym warto zerknąć na listę wspólników we wspomnianej sp. z o.o.
Wspólnicy Dajami sp. z o.o.
wdt_ID | Lp. | Wspólnicy | Liczba posiadanych udziałów |
---|---|---|---|
1 | 1. | Dariusz Ożóg | 40 |
2 | 2. | Michał Ćwierzyk | 40 |
3 | 3. | Jacek Ćwierzyk | 40 |
Podobnie jak w przypadku sp. komandytowej. Każdy ze wspólników posiada taką samą ilość udziałów.
A jak będzie wyglądała formalną strona spółki akcyjnej?
Otóż, następująco.
Kapitał zakładowy spółki akcyjnej ma wynosić 300 tyś. zł. i będzie się on dzielił na 10 mln akcji serii A. Wartość nominalna ma wynosić 3 grosze każda.
Poniżej zaprezentowano planowaną strukturę akcji omawianego podmiotu.
Planowana struktura akcjonariatu Dajami S.A.
Planowana struktura właścicielska Dajami S.A.
W przypadku spółki akcyjnej, rozkład „sił” ma wyglądać zupełnie inaczej aniżeli w przypadku obecnej formy podmiotu. Otóż, największą ilością akcji ma dysponować Pan Dariusz Ożóg (obecny prezes Dajami sp. z o.o. sp.k.) – aż 4,7 mln akcji. Następnie Pan Michał Ćwierzyk i Jacek Ćwierzyk mają dysponować po 2,35 mln akcji. Pozostałe 0,6 mln akcji ma należeć do podmiotu Dajami sp. z o.o.
Władze i organy nadzorcze
Tak jak zostało to już nadmienione wyżej. Komandytariuszem w Dajami sp. z o.o. sp.k. jest podmiot Dajami sp. z o.o. Natomiast komplementariuszami są osoby fizyczne.
Komandytariusz upoważniony jest do prowadzenia spraw spółki. Prezesem spółki Dajami sp. z o.o. sp.k. jest Pan Dariusz Ożóg.
Wnioski: Dajami sp. z o.o. sp.k to na pierwszy rzut oka dobrze zorganizowany podmiot, który w niedługim czasie zbudował sobie ugruntowaną pozycję na rynku oczyszczaczy powietrza oraz klimatyzacji.
To co mi osobiście się podoba, to fakt, iż zespół z Dajami wciąż szuka kolejnych niższe rynkowych, które pozwolą mu się rozwijać.
Propozycja wartości
Oferta spółki koncentruje się na kilku obszarach życia codziennego każdego z uczestników rynku. Jak określa to emitent skupia się to na podstawowej potrzebie jakiej jest dbanie o zdrowie, własny komfort, siebie i bliskich. Chapeau ba za to. Sztuka dostarczenie odpowiedzi na zgłaszane przez rynek potrzeby to jeden z kluczy do sukcesów firmy.
Wracając.
Spółka wyznaczyła sobie za cel ( który nazywa misją) dostarczanie takich produktów i usług, które są w stanie sprostać oczekiwaniom klienta, a jednocześnie pozostały przystępne dla nich cenowo. W tym celu emitent oferuje produkty i rozwiązania w zakresie oczyszczania i nawilżania powietrza w przestrzeniach domowych, utrzymywanie optymalnej temperatury w pomieszczeniach w których przebywa domownik czy utrzymywania czystości w domach dzięki technologii implementowanej w dzisiejszych odkurzaczach i robotach sprzątających.
Oczywiście, emitent pięknie puentuje swoją ofertę modnym ostatnimi czasem hasłem „ekologia„. I trudno się tu z nim nie zgodzić. Duża część oferowanego asortymentu taki ma właśnie cel. Mowa tu o oczyszczaczach powietrza czy nawilżaczach, a także bardziej wydajnych i mniej prądożernych urządzeniach klimatyzujących czy sprzątających.
Produkt oraz usługa
Jak zostało to już wcześniej wspomniane emitent w swoim asortymencie posiada klimatyzatory, oczyszczacze powietrza, nawilżacze, odkurzacze pionowe i automatyczne a także pompy ciepła. Sprzedaje je za pomocą kilku platform, które posiada.
Jednocześnie (na terenie Polski) świadczy usług instalacyjne zakupionych produktów.
Poniżej zaprezentowałem brandy, pod którymi emitent oferuje posiadany przez siebie asortyment produktów.
Aero7
Serwis należący do emitenta, za pomocą którego jest on w stanie sprzedać klimatyzator wraz z usługą instalacyjną. Platforma służy spółce do pełnienia roli sprzedawcy, który od początku do końca przeprowadza cała obsługę sprzedażową oraz posprzedażową. Dodatkowo pełni on także jeszcze jedną funkcję, a mianowicie podnoszenie świadomości wśród osób zainteresowanych nabyciem owego urządzenia.
LoveAir.pl
Brand LoveAir służy emitentowi do oferowania (za pomocą serwisu LoveAir.pl) urządzeń typu oczyszczacze powietrza, nawilżacze, odkurzacze pionowe i automatyczne. To właśnie w tym przypadku, zespół Dajami często sięga po hasła związane z ekologią i troską o zdrowie. Oferowane produkty jak i poradniki (według zapewnień emitenta) niwelują wśród klientów marki objawy alergii wziewnej, a także obniżają poziom stężenia zanieczyszczeń powietrza. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym.
home7.pl
Platforma Dajami służącą do sprzedaży pomp ciepła wraz z usługą jej instalacji ( podobnie jak w przypadku brandu Aero7 i klimatyzatorów). Instalatorzy przeznaczeni do wykonywania owej usługi są przeszkoleni, więc poza możliwością montażu oferują również pomoc i wsparcie dla klientów w samodzielnym montażu.
Gdzie można obejrzeć produkty firmy Dajami?
Z informacji zawartych na stronie emisji wynika, że produkty marek Aero7 i LoveAir można zobaczyć w showroomach o powierzchni 108 mkw. Dla zainteresowanych inwestorów – tak wchodzą one w skład majątku spółki. Natomiast dla zainteresowanych konsumentów – nie podano ich dokładnej lokalizacji.
Ponadto emitent posiada biuro w nowoczesnym budynku przy ul. Bunscha w Krakowie.
Wnioski: Może propozycja wartości emitenta nie skupia się wokół zaawansowanej technologii i zastrzeżonych patentów, ale przynajmniej jest skuteczna. Co to oznacza? Spółka w trakcie kilku lat zbudowała sobie dobre i bezpośrednie relacje z producentami sprzętu, którym można powiedzieć (wprost) handluje. Dodatkowo, jako element uzupełniający świadczy usługi montażu, co stanowi kompleksową obsługę klienta poszukującego jednego z produktów, jakim dysponuje spółka.
- szeroki asortyment produktów pochodzących od znanych producentów;
- usługa instalacji zakupionego sprzętu u emitenta;
- Brak;
Model biznesowy
Powiedzieć, że emitent posiada strategię biznesową to jak nie powiedzieć nic. Oczywiście ilość udzielonych informacji nie jest może zadawalająca (a przynajmniej taki jaki ja sobie wymarzyłem), ale nie wątpliwie spółka poświęciła uwagę jednej z najważniejszych kwestii (z punktu widzenia inwestorów). Chodzi o strumienie przychodów, ich strukturę oraz prognozy.
Zacznijmy od początku.
Segment Klientów
W przypadku klienta docelowego marki Dajami trudno stwierdzić (po zapoznaniu się z informacjami przedstawionymi na stronie) kto dokładnie nim jest. Mowa tu o przedziale wiekowym, profilu behawioralnym jak i statusie społecznym.
Jedyną wiadomom informacją (w kwestii klienta detalicznego), pozwalającą na stwierdzenie (ogólne) kto zalicza się do grupy docelowej jest potrzeba/chęć troski o zdrowie i komfort własny oraz bliskich.
Spółka, dzięki bezpośredniej współpracy z wieloma producentami, rozwija również swój własny kanał sprzedaży Business2Business.
Konkurencja
Mimo braku dokładnego przedstawienia konkurencji, emitent daje wyraźnie do zrozumienia, że posiada pełną wiedzę na temat rynku oraz graczy w nich uczestniczących. Świadczy o tym chociaż skala obecnie prowadzonych działań biznesowych. Bez owej wiedzy, omawianej spółce trudno by było przedrzeć się wśród konkurencji na tak rozdrobnionym rynku.
Co więcej, jak zapewnia zespół z Dajami sp. z o.o. sp.k. ( w swoich materiałach zamieszczonych na stronie emisji), dzięki wprowadzeniu odpowiednich standardów jakości obsługi klientów oraz ustandaryzowania procedur, spółka zabezpiecza się przed powieleniem swojego modelu biznesowego przez firmy konkurencyjne.
Kanały dystrybucji
Dajami sp.z o.o. sp.k. sprowadził wszystkie trzy kanały (dystrybucji, sprzedaży i komunikacji) do jednego. A przynajmniej można tak powiedzieć, z uwagi na fakt w jaki sposób to robił.
Emitent wykorzystał e-commerce do budowy swojej marki w internecie. Za pomocą posiadanych portali i serwisów informuje rynek o posiadanych przez siebie produktach ( a co za tym idzie i usługach). Oprócz tego zapewnia możliwość zakupu (w tym sprzedaż na raty) oraz obsługę posprzedażowa, tzn. montaż zakupionych urządzeń.
Na dzień dzisiejszy powyższe trzy działania odbywają się za pomocą kanałów własnych, do których można zaliczyć następujące portale:
- aero7.pl;
- loveair.pl;
- loveair.de (dotyczy rynku niemieckiego);
- home7.pl;
Spółka Dajami prowadzi również showroom marek Aero7 i LoveAir, gdzie można obejrzeć cały asortyment emitenta w kategorii produktów z klimatyzacją i oczyszczaczami powietrza.
Kluczowi partnerzy
Tak naprawdę, wśród kluczowych partnerów spółki można wymienić wszystkie te koncerny, z którymi spółka posiada wypracowane przez lata bezpośrednie kontrakty. Do tego grona można zaliczyć następujące firmy:
- Daikin;
- Electrolux;
- Panasonic;
- Dyson;
- Philips;
- Samsun;
- Xiaomi;
- Sharp;
Ponadto, emitent współpracuje z wieloma autoryzowanymi firmami podwykonawczymi, które działają pod brandem Dajami. Z uwagi na fakt, iż pozwala to spółce na realizowanie jednej z propozycji wartości ( w postaci usługi montażu) również owe firmy można uznać za kluczowych partnerów spółki.
Kluczowe zasoby
Do kluczowych ( czyli istotnych z punktu realizowania propozycji wartości) zasobów spółki Dajami, można zaliczyć przede wszystkim zasoby intelektualne oraz ludzkie.
W przypadku zasobów intelektualnych jest marka Dajami oraz brandów wchodzących w jej skład. Mowa tu o Aero7, LoveAir oraz home7.
W kwestii zasobów ludzkich z pewnością można zaliczyć ekipy monterskie, które bezpośrednio podlegają pod Dajami sp. z o.o. sp.k.
Jeżeli chodzi o pozostałe zasoby, którymi spółka dysponuje, to nie zostały one uwzględnione z uwagi na brak wzmianki o nich w materiałach umieszczonych na stronie emisji.
Strumienie przychodów
Mój ulubiony temat w przypadku omawianej spółki 🙂 .
Emitent swoje przychody generuje po przez sprzedaż urządzeń różnego typu ( o tym wyżej w sekcji Propozycja Wartości), które przedstawia swoim klientom za pomocą własnych platform o różnych brandach.
Oprócz tego, spółka generuje przychody po przez drugi strumień przychodu jakim jest usługa instalacji zakupionych przez klienta urządzeń.
To co zasługuje na brawa w przypadku omawianego podmiotu to fakt, iż potrafi on powiedzieć coś więcej o swoich przychodach aniżeli w przypadku pozostałych emitentów.
Otóż, spółka spostrzegła, iż najszybciej rozwijającym się kanałem sprzedaży ( a co za tym idzie również przychodów) są urządzenia zwane klimatyzorami. To właśnie na ten segment, emitent ma zamiar położyć największy nacisk ( o czym świadczą nawet prognozy przychodów na lata 2022-2025, ale o tym za chwile).
Jest to również jedna z nielicznych spółek, która na jednym wykresie potrafi zaprezentować przychody z ostatnich kilku lat (od początku istnienia) oraz „szeroką” prognozę na lata następne. Oczywiście nie obyło się bez wad, ale i tak wygląda to naprawdę dobrze.
O czym mowa?
O marży (m.in.). W przypadku prognoz brakuje informacji (nawet ogólnej) o zysku, marży spółki na produktach sprzedawanych w ramach danego brandu/ kategorii produktowej jak również na świadczonej usłudze instalacyjnej. Jedyne co wiadomo, to fakt, że średnio firma zarabia na ekipie instalacyjnej 25 tyś zł. Ale jest to zbyt ogólna informacja.
Poniżej zaprezentowano przychody osiągane przez Dajami w okresie 2017-2021.
Przychody Dajami w latach 2017-2021
Przychody w przyszłości
Jak zostało to już wspomniane przed chwilą, Dajami sp. z o.o. sp. k. przygotowała prognozy przychodów na lata 2022-2025 o szerszym zakresie aniżeli niektóre z firm obecnych na rynku crowdfundingu. Mowa tu o strukturze przychodów. Tzn. co i ile będzie generować przychód dla spółki.
Poniżej prognoza łącznych przychodów Dajami (już chyba jako S.A.) na lata 2022-2025.
Prognoza przychodów Dajami S.A. w latach 2022-2025
W horyzoncie czasowym na lata 2022-2025, spółka Dajami spodziewa się nieustającego wzrostu przychodów. Średnioroczny wzrost ma wynieść 40,95% r/r. Największy wzrost ma nastąpić generowanych środków ma przypaść miedzy rokiem 2024 a rokiem 2025, tj. 52 mln zł przychodu na dzień 31.12.2024 vs 78 mln zł przychodu na dzień 31.12.2025.
Dużo więcej w kwestii ich wielkości mówi wspomniana już wcześniej struktura przychodów, którą zaprezentowano na poniższym wykresie.
Prognoza struktury przychodów Dajami S.A. na lata 2022-2025
Zgodnie z zapowiedzią emitenta, największego udziału przychodów w ogólnej puli przychodów spodziewa się ona z segmentu Klimatyzacja.
Na koniec prognozowanego okresu ma on odpowiadać aż za 59% generowanych w spółce przychodów. Ma się tak stać na rzec zmniejszenia udziału w segmencie Oczyszczaczy Powietrza. Zapewne odbędzie to po przez zmniejszenie intensyfikacji działań ( czyli też i kosztów) związanych z ich sprzedażą oraz rozwojem firmy we wspomnianym segmencie.
Niemniej jednak, w przypadku Pomp ciepła oraz Pozostałych urządzeń, ich udział ma nie ucierpieć, a nawet wręcz wzrosnąć. Jeżeli chodzi o pierwszy z nadmienionych segmentów, to na koniec 2025 roku ma wynieść on 12,8% ( wzrost o 5,7 w stosunku do 2022 roku). Natomiast w przypadku produktów z sekcji określanej jako Pozostałe, ich udział ma wzrosnąć do poziomu 2,6% ( to jest o 0,7% więcej aniżeli w roku 2022). Co prawda, najwyższą prognozowany udział osiągnie on w 2024 roku – tj. 2,8%, po czym spadnie do wspomnianego poziomu.
Struktura kosztów
Powtórka z rozrywki. Zero słowa na temat ponoszonych kosztów. Dlaczego spółki tak bardzo boją się tego tematu?!
Wnioski: Zaprezentowany model biznesowy nie jest może w pełni kompletny, ale i tak pozwala na zobrazowanie sobie poszczególnych elementów modelu biznesowego emitenta. Jest to też zrozumiałem (przynajmniej dla mnie) z uwagi na wspomnianą konkurencje.
Emitentowi należą się oklaski za zaprezentowanie prognozy przychodów, ich struktury oraz udziału. Niestety zabrakło mi tu informacji (przynajmniej) o spodziewanym zysku. Jest to kluczowa informacja, z uwagi na wyniki finansowe spółki za ostatni rok (o tym za chwile).
No i klasycznie.. zabrakło informacji o kosztach. Począwszy od ich wielkości po strukturę.
- emitent posiada wiedzę o rynku i firmach konkurencyjnych;
- zabezpieczył się przed skopiowaniem modelu biznesowego;
- spółka posiada bezpośrednie kontrakty/umowy z czołowymi producentami sprzętu RTV/AGD;
- spółka posiada zdywersyfikowany portfel przychodów;
- emitent posiada własne ekipy montażowe;
- brak informacji o kosztach, ich prognozie oraz strukturze;
- brak informacji o marży i prognozowanym zysku;
- brak informacji o segmencie klientów do których kierowane są produkty;
Kondycja finansowa
Dajami sp. zo.o. sp.k. przedstawiła w formie załączników dokumenty finansowe za okres :
- od 1.10.2017 do 31.12.2018;
- od 01.01.2019 do 31.12.2019;
- od 01.01.2020 do 31.12.2020;
Cóż można powiedzieć… kondycja finansowa spółki jest teoretycznie dobra i zadawalająca z pozycji potencjalnego inwestora. Chociaż odnotowywane zyski z roku na rok maleją. Poprzedni rok zakończył się stratą netto w wysokości – 1 mln zł..
Okres 01.10.2017 – 31.12.2018
Aktywa
Na dzień 31 grudnia 2018 roku spółka posiadła aktywa o wartości 100,74 tyś zł. Środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych wynosiły 230,91 tyś zł. Wartość posiadanych przez podmiot zapasów w tym czasie wyniósł 675,8 tyś zł.
Przychody i koszty
Imponująco wyglądają przychody emitenta w omawianym okresie. Otóż z Rachunku Zysków i Strat wynika, iż na dzień 31 grudnia 2018 przychód netto ze sprzedaży i zrównane z nimi wynosiły prawie 19 mln zł (dokładniej to 18 865 990,86 zł). Natomiast koszty działalności operacyjnej opiewały na kwotę prawie 17 mln zł ( dokładnie to 16 727 310,45 zł). Zysk ze sprzedaży wynosi nieco ponad 2 mln zł (dokładnie to 2 138 680,51).
Spółka odnotowała również pozostałe przychody operacyjne oraz koszty. Wynoszą one odpowiednio 55,34 tyś. zł oraz 24 tyś zł.
Przychody i koszty Dajami sp.z o.o. sp.k na dzień 31.12.2018
Po zestawieniu osiąganych przychodów oraz kosztów można dowiedzieć jak kształtowały się zysk z działalności operacyjnej, zysk brutto, oraz co najważniejsze zysk netto.
Wyniki finansowe Dajami sp. z o.o. sp.k na dzień 31.12.2018
Jak można zauważyć, wynosił on 2,2 mln zł.
Okres 01.01.2019 do 31.12.2019
Aktywa
Na dzień 31 grudnia 2019 roku spółka posiadła aktywa o wartości 160,4 tyś zł. (wzrost o 59,25% r/r) Środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych wynosiły 59,99 tyś zł. (spadek o 74% r/r) Wartość posiadanych przez podmiot zapasów w tym czasie wyniósł aż 1,916 mln zł (wzrost o 183% y/y).
Przychody
Przychody w omawianym okresie były niestety nieco niższe aniżeli w poprzednio omawianym okresie. Otóż spółka odnotowała prawie 14 mln zł przychodu netto ze sprzedaży towarów i materiałów (dokładniej to 13 804 228,31 zł, tj. spadek o 26,87 % ).
W przypadku kosztów, można powiedzieć że były one również znacząco niższe, aczkolwiek ich stosunek do wielkości przychodów już był znacząco mniejszy. Tzn. różnic między generowanymi przychodami a ponoszonymi kosztami, czyli tzw. zysk ze sprzedaży, wyniosła niecały 1 mln zł (dokładniej to 965 920,5 zł). Podczas gdy koszty działalności operacyjnej opiewały na kwotę prawie 13 mln zł ( dokładnie to 12 838 307,98 zł).
Spółka, podobnie jak w okresie poprzednim odnotowała również pozostałe przychody operacyjne oraz koszty. Wynoszą one odpowiednio 20,23 tyś. zł oraz 18,45 tyś zł.
Przychody i koszty Dajami sp.z o.o. sp.k na dzień 31.12.2019
I znowu… po zestawieniu osiąganych przychodów oraz kosztów można dowiedzieć jak kształtowały się zysk z działalności operacyjnej, zysk brutto, oraz co najważniejsze zysk netto.
Wyniki finansowe Dajami sp. z o.o. sp.k na dzień 31.12.2019
Jak widać, zysk netto spółki był w tym okresie znacząco mniejszy, aniżeli w poprzednim. Tzn. wynosił on 940 tyś. zł.
Okres 01.01.2020 do 31.12.2020
Aktywa
Na dzień 31 grudnia 2020 roku spółka posiadła aktywa o wartości 553,66 tyś zł. (wzrost o 245% r/r). Środki pieniężne w kasie i na rachunkach bankowych wynosiły 30,01 tyś zł. (spadek o 49,97% r/r) Wartość posiadanych przez podmiot zapasów w tym czasie wyniósł aż 2,920 mln zł (wzrost o 52,36% y/y).
Przychody i koszty
Przychody w omawianym okresie były znaczącą wyższe aniżeli w poprzednim omawianym okresie. Otóż spółka odnotowała ponad 21 mln zł przychodu netto ze sprzedaży towarów i materiałów (dokładniej to 21 711 972,75 zł, tj. wzrost o 57,28 % r/r).
W przypadku kosztów, one również uległy zmianie. Oczywiście wzrosły i nawet zmniejszyły swój stosunek do osiąganych przychodów. Tym razem wyniosły one ponad 20 mln zł (dokładniej to 20 976 498,35 zł, tj. wzrost o ) i zmniejszyły zysk ze sprzedaży do 735,47 tyś zł (versus 965,92 tyś zł w 2019).
Spółka, podobnie jak w dwóch poprzednich okresach tak i w tym odnotowała również pozostałe przychody operacyjne oraz koszty. Wynoszą one odpowiednio 51,271 tyś. zł oraz 900 zł.
Przychody i koszty Dajami sp.z o.o. sp.k na dzień 31.12.2020
Po zestawieniu osiąganych przychodów oraz kosztów można dowiedzieć jak kształtowały się zysk z działalności operacyjnej, zysk brutto, oraz co najważniejsze zysk netto.
Wyniki finansowe Dajami sp. z o.o. sp.k na dzień 31.12.2020
Zysk netto spółki wyniósł 835 081,54 zł i był w tym okresie mniejszy o 11,17 % aniżeli poprzednim.
Rok 2021 i wstępny Rachunek Zysków i Strat
Emitent zamieścił również na stronie emisji wstępny Rachunek Zysków i Strat za rok 2021. Wynika z niego, iż spółka odnotowała przychody netto ze sprzedaży na poziomie 20,6 mln zł (dokładnie to 20 674 508,39 zł).
Przychody Dajami sp. z o.o. sp. k.
Na osiągnięty przychód składają się przychody od powiązanych jednostek, przychody netto ze sprzedaży produktów oraz przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów.
Niestety koszty działalności przewyższają osiągane przez emitenta przychody. A mianowicie na koniec 2021 roku wyniosły one prawie 22 mln (dokładniej to 21 914 626,11 zł). Spowodowane jest to m.in. znacząco wzrostem kosztów usług obcych (ponad o 1 mln zł).
Koszty działalności operacyjnej Dajami sp. z o.o. sp.k. na dzień 31.12.2021
Skutkiem tego jest ujemny wynik pozostałych wyników finansowych, tj. zysku z działalności operacyjnej oraz zysku netto.
Wyniki finansowe Dajami sp. z o.o. sp.k na dzień 31.12.2021
Wnioski: Stało się to, czego obawiałem się czytając sprawozdania finansowe. Spółka z roku na rok odnotowywała coraz większe koszty, za którymi nie szedł znaczący wzrost przychodów pozwalający nie „zjadać” generowanego zysku.
Co prawda, emitent prezentuje na stronie emisji prognozy dotyczące rosnących przychodów. Ale wciąż pozostaje pytanie, jakich kosztów się spodziewa. Ponieważ bez ich optymalizacji czy też nieznacznie niższego poziomu aniżeli notowanych przychodów, Dajami nie osiągnie długoterminowych korzyści.
Wycena
W prezentowanych na stronie emisji materiałach, emitent zapewnia,że dla inwestorów platformy beesfund.com zapewnia 20% mniejszą wycenę, aniżeli faktycznie spółka ma.
Przyznam,że jest to dość niespotykane obecnie podejście. Chociaż z drugiej strony, jaki jest sens zaniżać wartość czegoś, co de facto ma taką wartość. W jakim celu jest to robione? Nie wiem. Może spółka będzie w stanie pomóc zrozumieć to podejście.
Wracając, wycena z 2022 roku przedstawia wartość Dajami sp. z o.o. sp.k na kwotę 55 mln zł. Tymczasem, po już wspomnianym dyskoncie, wycena emisyjna prezentuje się następująco:
- Pre-money valuation= 44 000 197 zł
- Post-money valuation= 48 000 197 zł
No trudno się jest nie zgodzić co do faktu, że spółka posiada swoją wartość. Pokaźne przychody, silna marka na rynku i sieć odbiorców stanowi niewątpliwie podstawę do takiej wyceny. Oczywiście jak zwykle muszę wtrącić swoje 3 groszy.
Otóż, gdyby emitent nie odnotował straty w zeszłym roku, a wręcz osiągnął zysk taki jak na koniec okresu przypadającego na dzień 31 grudnia 2018 roku, wówczas byłbym w 100% za takową wyceną. Dzisiaj trudno jest mi coś powiedzieć, ponieważ to pierwszy rok, gdzie tak drastycznie maleją zyski przechodzące w stratę.
Emisja
Kampania crowdfundingowa spółki jest prowadzona we współpracy z platformą beesfund.com.
Emisja akcji rozpoczęła się 30 czerwca. Planowo miała trwać ona do 13 sierpnia, lecz dzień przed tym spółka podjęła decyzję o wydłużeniu czasu trwania emisji. Nowy termin przypada na 27 września.
Łączna pula środków, jakie Dajami sp. z o.o. sp.k chce pozyskać w ramach crowdfundingu wynosi okrągłe 4 mln zł.
Patrząc na tendencje wsród inwestorów w kontekście ostatnio prowadzonych zbiórek może być ciężko pozyskać spółce tak dużą pule środków. Aczkolwiek, czas pokaże. Może tym razem będzie inaczej.
Parametry emisji
W ramach prowadzonej kampanii crowdfundingowej, emitent oferuje potencjalnym inwestorom nabycie jedynie 8,33% całego akcjonariatu. Są to akcje serii B, których cena emisyjna wynosi 4,4 zł.
Cena warta grzechu? No nie wiem. Trzeba pamiętać o stracie za zeszły rok. Podejrzewam, że spółka chce szybko pozyskać środki by być wstanie sprostać rosnącym kosztom prowadzonej działalności.
Ilość i cena oferowanych akcji serii B
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | B | 4,40 | 909.091 |
Cele emisyjne
Dajami sp. z o.o. sp.k pozyskane środki w ramach prowadzonej emisji chce przeznaczyć na wzrost skali prowadzonego biznesu oraz podniesie jakości obsługi klienta. Dodatkowo spółka, część środków chce przeznaczyć na działania marketingowe.
Cele emisji Dajami sp.z o.o. sp.k
Największy ilość pozyskanych środków emitent chce przeznaczyć na zwiększenie stanów magazynowych oraz działania marketingowe. Pozwoli to nie tylko zabezpieczyć się spółce przed nieustająco zmieniającymi się cenami wynikającymi z sytuacji polityczno-gospodarczej na świecie, ale również stać się bardziej konkurencyjnym w stosunku do mniejszych firm, które dokonują tego typu zakupów na bieżąco.
Ponadto, zespół z Dajami sp. z o.o. sp. k. planuje działania SEO, interentowe reklamy oraz kampanie radiowe, które mają przyczynić się do wzrostu świadomości wśród klientów na rynku polskim o istnieć marki Aero7. Z kolei to, w ostatecznym rozrachunku, ma przełożyć się na wzrost przychodów emitenta.
W przypadku obu działań, spółka chce przeznaczyć po 800 tyś. zł na każdy z nich, tj. zwiększenie stanów magazynowych oraz działania promocyjne.
Dla przypomnienia! Emitent, średnio na jednej ekipie potrafi zarobić 25 tyś zł.
Z uwagi na koszt wdrożenia wynoszący 65 tyś. zł. emitent planuje w najbliższych miesiącach utworzyć kolejne 12 własnych ekip.
Dodatkowo, emitent wciąż planuje rozszerzać istniejącą już sieć instalatorów-podwykonawców. Tym razem ma to być aż 70 nowych jednostek. Łączny koszt jaki przewiduje wynosi 250 tyś. zł.
Podsumowanie
Wnioski: Dajami sp. z o.o. sp.k. to spółka, która jest dość nietypowa w kontekście spółek ubiegających się o dofinansowanie na rynku crowdfundingu. Większość podmiot chce pozyskać środki na swój autorski produkt bądź usługę. W przypadku omawianej spółki, sprawa dotyczy tak naprawdę prostszego biznesu (w porównaniu do pozostałych), który został już zweryfikowany przez rynek. Ryzyko niepowodzenia jest dużo mniejsze aniżeli w przypadku nowej usługi bądź produkty.
Niemniej jednak, w tym przypadku ryzyko wciąż istnieje. Kondycja finansowa uległa znacznemu pogorszeniu i nie wiadomo tak naprawdę co stanowiło przyczynę tego faktu. Spółka w ciągu roku z zysku 835 tyś osiągnęła ponad 1 mln zł straty.
Zapewne spółka wyjdzie z tego i stanie się dużo silniejszym graczem na rynku. Pytanie tylko jak długo jej to zajmie. Ryzyko wciąż jest realne, aczkolwiek nie na tyle by mieć powody do obaw. Przez kilka lat, emitent odnotowywał zyski.
- spółka o ugruntowanej pozycji na rynku;
- szeroki asortyment, który skierowany jest do klientów o jednej potrzebie – troski o zdrowie i komfort;
- emitent odnotowywał pokaźne zyski na koniec 2018,2019 i 2020 roku;
- strata netto na koniec 2021 roku;
- zbyt wiele celów emisji;