Kilka tygodni temu, w serwisie bankier.pl pojawił się artykuł dotyczący spektakularnego spadku wartości akcji amerykańskiej firmy Contextlogic.INC –właściciela platformy e-commerc’owej WISH.com – założonej w 2010 roku przez przedsiębiorcę polskiego pochodzenia Piotra Szulczewskiego.
Autor wspomnianej publikacji po przyjrzeniu się bliżej wynikom finansowym oraz obecnemu kursowi akcji spółki twierdzi, że firma Contextlogic.INC jest przykładem bańki pustego pieniądza, która miała miejsce w trakcie okresu trwania pandemii. Co więcej jego zdaniem, inwestorzy posiadający akcje tejże spółki raczej nie mają co liczyć na ponowny wzrost ich wartości w przyszłości.
W ślad wspomnianego serwisu poszły również inne, polskie portale branżowe, które w swoich publikacjach utrzymały retorykę wypowiedzi artykułu opublikowanego na łamach serwisu bankier.pl.
W związku z nadmierną ilością nieprzychylnych publikacji na temat amerykańskiej firmy Contextlogic.INC, postanowiłem zbadać czy faktycznie akcje tejże spółki nie mają już szans na ponowny wzrost ich wartości w najbliższej przyszłości, a inwestorzy posiadający jej papiery wartościowe powinni spisać inwestycje na straty.
Zanim jednak przejdę do przedstawienia własnych wniosków, najpierw przestawię firmę Contextlogic.INC , profil jej działalności, historię powstania oraz moment jej debiutu na amerykańskiej giełdzie NASDAQ oraz dalszego przebiegu kursu jej akcji. Dodatkowo skomentuje ze swojej perspektywy wyniki finansowe spółki za rok 2022.
Contextlogic.INC – co to za firma?
Contextlogic.INC to amerykańskie przedsiębiorstwo działające w branży e-commerce. Powstało w 2010 roku, a jego twórcą jest Polak Piotr Szulczewski.
Głównym przedmiotem działalności podmiotu jest świadczenie usług e-commerc’owych dla producentów i sprzedawców z całego świata za pośrednictwem opracowanej i rozwijanej przez ponad 10-lat platformy zakupowej WISH.COM.
Historia spółki i jej produktu sięga przełomu lat 2009/2010, kiedy to Piotr Szulczewski po odejściu z firmy Google, napisał kod źródłowy systemu, który miał służyć do przewidywania zainteresowań zakupowych klientów na podstawie ich zachowania w Internecie. Jego nazwa to Contextlogic – ta sama, która została użyta do nazwania zakładanej wówczas spółki.
Co ciekawe, chwile po uruchomieniu aplikacji, projekt otrzymał dofinansowanie na kwotę 1,7 mln dolarów, a jednym z inwestorów był Jerry Yang – współzałożyciel Yahoo.
W 2011 roku, do Piotra Szulczewskiego dołączył jego dawny kolega ze studiów – Danny Zhang, który tym samym stał się współwłaścicielem spółki Contextlogic.INC. Niedługo potem powstał następca dotychczasowego rozwiązania, tj. serwis służący do tworzenia listy życzeń zakupowych o nazwie WISHMEWALL.com.
Obecna wersja platformy e-commerc’owej o nazwie WISH.com powstała w 2013 roku, kiedy to Hans Tung – inwestor z GGV Capital w Menlo Park postanowił zainwestować w Contextlogic.INC 50 milionów dolarów. Był to przełomowy moment w historii spółki, bowiem już niecałe 4 lata później nowa wersja posiadanej platformy zaczęła odnosić pierwsze poważne sukcesy.
W 2017 roku, aplikacja WISH.com zajęła pierwsze miejsce w kategorii najczęściej pobieranej aplikacji e-commerc’owej w Stanach Zjednoczonych. Dodatkowo, w tym samym roku, właściciel platformy podpisał wieloletni kontrakt z drużyną koszykówki NBA – Los Angeles Lakers, w ramach którego logo aplikacji WISH.com miało widnieć na koszulkach graczy.
Rok później, w 2018 roku, firma Piotra Szulczewskiego i Danny Zhang’a, za pośrednictwem platformy WISH.com, poprowadziła również kampanię mundialu, którego twarzą były różnego rodzaju gwiazdy, w tym m.in. Neymar czy Robin Van Persie.
W 2019 roku, platforma zakupowa o nazwie WISH.com zyskała miano 3-ciego największego gracza na rynku e-commerce w Stanach Zjednoczonych pod względem wolumenu sprzedaży.
W grudniu 2020 roku, akcje spółki Contextlogic.INC zadebiutowały na amerykańskiej giełdzie NASDAQ.
DEBIUT GIEŁDOWY I PROBLEMY
Akcje amerykańskiej firmy Contextlogic.INC zadebiutowały na giełdzie NASDAQ w Stanach Zjednoczonych 16 grudnia 2020 roku. Wprowadzenie spółki na amerykański parkiet giełdowy odbyło się poprzez IPO. Potencjalni inwestorzy mogli nabyć akcje serii H po cenie $24 za sztukę.
Wbrew oczekiwaniom inwestorów pierwszy miesiąc notowań akcji właściciela aplikacji WISH.com nie należał do udanych. Kurs akcji spółki zanurkował już pierwszego dnia notowań osiągając wartość 20 dolarów za akcje, natomiast nie był to najniższy poziom w tamtym okresie. W „najgorszym” momencie w grudniu 2020 roku, akcje firmy Contextlogic.INC dostępne były po cenie $16,50 za sztukę.
Zmiana trendu nastąpiła dopiero po nowym roku, kiedy to wartość akcji wspomnianej spółki zaczęła konsekwentnie rosnąć osiągając poziom $32,85 za sztukę (22.01.2021). Niestety, dzień później nastąpiła ponowna zmiana w nastawienia inwestorów do spółki, która rozpoczęła długofalową wyprzedaż akcji przez inwestorów.
Powód?
Jest ich kilka.
Przede wszystkim, I kwartał 2021 roku to okres, kiedy wskutek podjętych przez rządy większości państw na świecie działań zaczęła ustępować pandemia COVID-19. To właśnie wtedy, zaczęto przywracać normy życia publicznego znane sprzed 2020 roku. Oznaczało to m.in. brak ograniczeń w kwestii funkcjonowania galerii handlowych i sklepów, a w konsekwencji naturalną chęć powrotu ludzi do życia publicznego. Kulminacją tych zdarzeń był mimowolny odpływ użytkowników portali i platform zakupowych, którzy swoje działania przenieśli do punktów stacjonarnych. Wówczas, większość firm (jak nie wszystkie) działających w branży e-commerce odnotowywało spadki w liczbie aktywnych użytkowników, wolumenu sprzedaży oraz przychodów (i w konsekwencji zysków).
Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku platformy zakupowej o nazwie WISH.com należącej do amerykańskiej spółki Contextlogic.INC. Liczba aktywnych użytkowników (i co za tym idzie) kupujących zaczęła drastycznie spadać. W tym samym okresie, nałożył się dodatkowy problem w postaci wysokiej liczby niskiej jakości tanich produktów (głównie z Chin) oferowanych przez sprzedających za pośrednictwem platformy, co dodatkowo zniechęciło użytkowników do korzystania z jej usług.
O ile, w przypadku takich graczy rynkowych jak Amazon czy Aliexpress, odpływ użytkowników nie spowodował zbyt wielkiej paniki wśród inwestorów, tak w przypadku młodego (w porównaniu do konkurentów) jednorożca jakim jest Contextlogic.INC już tak.
Spadające przychody i zwiększone kwoty przepalane w ramach podejmowanych działań marketingowych, których celem było zatrzymanie użytkowników, stanowiły jedynie kolejny argument dla inwestorów do pozbywania się akcji omawianej spółki.
Kolejnym powodem konsekwentnego spadku kursu akcji amerykańskiej firmy Contextlogic.INC była skierowana przez Generalna Dyrekcja ds. Polityki Konkurencji, Spraw Konsumenckich i Kontroli Nadużyć Finansowych we Francji prośba o zablokowanie dla francuskich obywateli dostępu do platformy zakupowej WISH.com. Została on wysłana do takich firm jak Apple, Google oraz Microsoft i obejmowała ona również kwestię usunięcia aplikacji z wyników wyszukiwania.
Powodem podjętej przez francuski urząd decyzji były wyniki przeprowadzonej kontroli jakości oferowanych produktów. Pracownicy DGCCGR zamówili za pośrednictwem platformy e-commercowej WISH.com około 140 produktów różnych kategorii, z których większość pochodziła z Chin. W wyniku przeprowadzonej kontroli okazało się, że spośród 140 otrzymanych produktów, 45% uznano za niebezpieczne, a w przypadku produktów elektronicznych aż 95% nie zostało certyfikowanych do użytku w Europie.
Co ciekawe decyzja ta wzbudziła szereg kontrowersji i wątpliwości, z uwagi chociażby na fakt, że podobna sytuacja występuje u konkurentów firmy Contextlogic.INC, z tą różnicą, że na mniejszą skalę (wynika to z wielkości prowadzonej przez nich działalności).
Dodatkowo warto wspomnieć, że owa decyzja mogła mieć dalej idące konsekwencje, bowiem z uwagi na przynależność Francji do UE, groziło to wydaniem zakazu funkcjonowania dla platformy WISH.com na terenie pozostałych krajów członkowskich. Z tego też względu, część z inwestorów podjęła decyzja o sprzedaży akcji, a instytucje finansowe zaczęły zajmować krótkie pozycje obstawiając tym samym spadek wartości akcji firmy w najbliższej przyszłości.
Gwoździem do przysłowiowej „trumny” była złożona pod koniec 2021 roku przez Piotra Szulczewskiego rezygnacja ze stanowiska CEO oraz upłynnienie posiadanego przez niego znacznego pakiety akcji firmy pozostawiając sobie jedynie 5%. Podjęta przez założyciela firmy Contextlogic.INC decyzja spowodowała dezorientację wśród inwestorów i pytania o dalszą przyszłość spółki jak i jej produktu.
Na domiar złego, w ciągu kolejnych 15 miesięcy, kierownictwo spółki zmieniło się aż trzykrotnie, co spotęgowało i tak już obecny w głowach inwestorów chaos, którzy jeszcze chętniej wyprzedawali posiadane przez siebie pakiety akcji. Co więcej, po stronie funduszy inwestycyjnych, uwypukliła się kolejna okazja do dalszego shortowania akcji amerykańskiej firmy Contextlogic.INC.
WYNIKI FINANSOWE 2022
Opublikowane przez Contextlogic.INC dokumenty finansowe za rok 2022 prezentują wyniki, które na pierwszy rzut oka również nie napawają optymizmem.
Dlaczego? Otóż spójrzmy poniżej.
Tabela nr.I Rachunek Zysków i Strat firmy Contextlogic.INC w latach 2016-2022


Na koniec 2022 roku, firma Contextlogic.INC odnotowała przychody ogółem na poziomie 571 mln dolarów, co w porównaniu do roku poprzedzającego oznacza aż 72,61% spadek. Wartość ta wygląda jeszcze gorzej, jeśli porównany ją do wartości z końca 2020 roku, kiedy to akcje spółki debiutowały na giełdzie. Jest to spadek rzędu 100,03%.
W przypadku kosztów omawianej spółki wynikających z działalności operacyjnej również nastąpił spadek. W porównaniu do roku 2021 ich wartość spadła o 61,76 % (o 10,85 % mniej aniżeli spadek przychodów), natomiast w zestawieniu do kosztów z końca 2020 roku zmalały o 100,03 %.
Strata netto spółki na koniec 2022 roku była nieco wyższa w porównaniu do roku 2021, tj. o 6,37%. Natomiast w przypadku zrównania jej do straty netto na koniec 2020 roku, spadek wyniósł 100,01 %.
Natomiast, tak jak wspomniałem przed chwilą, na zaprezentowane powyżej wyniki należy spojrzeć nieco szerzej. Otóż, od końca 2020 roku do końca 2022 roku, miało miejsce wiele zdarzeń, które miały znaczący wpływ na owe spadki w przychodach. Pierwszym z nich jest liczba użytkowników.
Wykres nr.I Miesięczni aktywni użytkownicy (MAU) platformy WISH.com w latach 2017-2022.
Na koniec 2020 roku, miesięczna liczba aktywnych użytkowników aplikacji wynosiła 107 mln. Na koniec 2022 roku było to już zaledwie 24 mln.
Kolejnym aspektem, który odgrywa znaczący wpływ na osiągane wyniki są podjęte na rzecz poprawy funkcjonalności platformy WISH.com działania, które powinny przełożyć się na wzrost wielkości bazy aktywnych użytkowników (więcej o tym w odrębnym artykule dostępnym pod tym linkiem.)
Ostatnim, równie istotnym, aspektem są wydatki na działania marketingowe, których celem jest promowanie platformy oraz zachęcanie potencjalnych kupujących jak i sprzedających do jej stosowania.
DLACZEGO UWAŻAM, ŻE AKCJE FIRMY CONTEXTLOGIC.INC MOGĄ W PRZYSZŁOŚCI WZROSNĄĆ?
Pierwszym z argumentów stojących za tezą dotyczącą potencjalnej zmiany obecnego kursu akcji jest uchylenie zakazu funkcjonowania platformy WISH.com na terenie Francji wydanego przez Generalną Dyrekcję ds. Polityki Konkurencji, Spraw Konsumenckich i Kontroli Nadużyć Finansowych we Francji. Zgodnie z wydaną decyzją, firma Contextlogic.INC wznowiła prowadzoną przez siebie działalność na terenie Francji 14 marca br. (rok i 4 miesiące po wprowadzeniu zakazu). Powrót platformy do wyników wyszukiwania przez francuskich konsumentów okazał się bardzo pozytywny dla spółki.
W przeciągu 4 miesięcy, platforma e-commerc’owa WISH.com zdobyła dużą przychylność wśród francuskich konsumentów, którzy dokonują zakupu takich produktów jak przedmioty do wystroju wnętrz, sprzęt do pielęgnacji ciała, ubrania, elektronika oraz pozostałe narzędzia i przybory. W oparciu o informacje zebrane przez operatora aplikacji, w miesiącach marzec-kwiecień 2023 największą popularnością wśród jej francuskich użytkowników cieszyły się takie przedmioty jak:
- odnowione Ipady;
- mata do kąpieli zapamiętująca kształt;
- luźne kamienne koraliki do wyrobu biżuterii;
- lampy solarne LED z możliwym zastosowaniem na zewnątrz;
- damskie spodnie z szerokimi nogawkami;
- uchwyt na tablet na biurko;
- akumulatorowe maszynki do strzyżenia włosów;
- samoprzylepna sztuczna skóra;
Co więcej, w związku z wprowadzonymi zmianami wewnątrz aplikacji ( o tym za chwilę), kierownictwo firmy Contextlogic.INC podjęło decyzję o zintensyfikowaniu działań marketingowych na terenie Francji w celu uświadomienia użytkowników z tamtego regionu o wszystkich zmianach jakie zostały wprowadzone w zakresie dokonywania zakupów za pośrednictwem platformy. Kampanie marketingowe będą uwzględniały działania w social mediach, reklamy cyfrowe oraz influencer i content marketing. Standardowo zostanie w tym celu wykorzystana również baza e-mailingowa użytkowników platformy.
Kolejnym argumentem przemawiającym za możliwym wzrostem wartości akcji jest zmiana polityki firmy Contextlogic.INC w stosunku do producentów i dostawców obecnych na jej platformie zakupowej WISH.COM. Po dość przykrej i niemiłej sytuacji we Francji oraz w wyniku zwiększonych ilości negatywnych komentarzy kupujących na temat jakości oferowanych produktów, kierownictwo spółki podjęło działania, które mają przełożyć się na wzrost liczby ofert produktów cechujących się wyższą jakością do obecnie dostępnych w ramach aplikacji towarów. Poza tym, oczekuje się, że działanie to spowoduje wzrost zainteresowania platformą wśród europejskich dostawców, którzy zechcą rozpocząć sprzedaż również za pośrednictwem platformy WISH.com.
Mało tego, zostały wprowadzone dodatkowe mechanizmy pozwalające na weryfikacje dotychczas zarejestrowanych na platformie dostawców, które jednocześnie umożliwiają przeprowadzanie wyrywkowych kontroli jakości oferowanych przez nich produktów. Jest to jeden ze sposobów, w jaki firma Contextlogic.INC chce wykluczyć z platformy producentów oferujących towary niskiej jakości, a w ich miejsce wprowadzić osoby i podmioty sprzedające produkty cechujące się zdecydowanie wyższą trwałością i jakością materiałów użytych w trakcie ich procesu produkcyjnego. Co więcej, działanie to ma na celu zwiększenia zainteresowania platformą wśród konsumentów, którzy dotychczas byli użytkownikami konkurencyjnych platform właśnie z uwagi na jakość oferowanych produktów.
Nieodłącznym elementem omówionego przed chwilą działania jest uruchomienie programu poleceń i zaproszeń, którego głównym założeniem jest pozyskiwanie jak największej liczby europejskich sprzedawców oferujących towary trafiające w gusta pozostałych segmentów klientów, a także odznaczające się wyższą jakością wykonania. Zgodnie z oczekiwaniami spółki, w najbliższej przyszłości, powinno to także przełożyć się na zwiększone zainteresowanie platformą oraz dostępnymi za jej pośrednictwem produktami wśród kupujących.
Oprócz tego, zespół platformy WISH.COM nieustannie prowadzi badania rynku, w szczególności zachowań konsumentów, w celu bieżącego aktualizowania oferowanego w ramach jego systemu asortymentu, m.in. poprzez pozyskiwanie nowych dostawców i producentów. Działanie to ma na celu zwiększenie atrakcyjności posiadanej (w ramach platformy) oferty produktów w oczach osób kupujących i jednocześnie zapobiegnięciu ich znacznemu odpływowi do konkurencji. Z tego także powodu firma Contextlogic.INC zdecydował się na wprowadzenie WISH Standard program – systemu gratyfikacji dla dostawców, którzy odznaczają się pozytywnym zachowaniem na platformie. Obejmuje to m.in. dobrą ekspozycję oferowanych produktów, rabaty prowizyjne oraz szybsze terminy płatności.
Trzecim argumentem stojącym za potencjalnym wzrostem ceny akcji amerykańskiej firmy Contextlogic.INC są zmiany jakie zostały wprowadzone w obrębie UX użytkownika (kupującego) platformy, które w najbliższym czasie również mogą przełożyć się na wzrost liczby osób korzystających z aplikacji.
W ramach podjętych działań wewnątrz ekosystemu platformy zostało wprowadzonych szereg usprawnień, które po stronie osób kupujących zauważalne są od pierwszego kliknięcia. Jednym z nich jest przeprojektowany interfejs strony głównej aplikacji, który zwiększa komfort korzystania z serwisu.
Kolejnym istotnym elementem, który również uległ poprawie, są mechanizmy odpowiadające za interakcje systemu z użytkownikami. Wprowadzone zmiany przełożyły się na wzrost zaangażowania użytkowników wewnątrz aplikacji, co z kolei po stronie dostawców i producentów oznacza zwiększone możliwości sprzedażowe.
Dodatkowo, warto wspomnieć również o zmianach wprowadzonych w obrębie oferowanych usług dostawy zakupionych przez użytkowników platformy produktów.
W lutym br. została wprowadzona zryczałtowana stawka wysyłki dla każdego z kluczowych rynków. Jej wysokość różni się w zależności od regionu. Dla przykładu, we Francji, zryczałtowany koszt za wysyłkę zakupionych towarów kwalifikujących się do grupy produktów powyżej 10 EUR wynosi 3,49 EUR (bez dodatkowych kosztów dla sprzedawców).
Zmianie uległ również średni czas dostawy, który obecnie na wszystkich głównych rynkach wynosi do 15 dni roboczych.
Czwartym z rzędu argumentem przemawiającym za możliwą zmianą trendu jest planowany wykup akcji własnych przez spółkę.
W kwietniu br. firma Contextlogic.INC wydała komunikat, w którym poinformowała o zatwierdzeniu przez Rade Dyrektorów programu wykupu akcji z upoważnieniem do wykupu akcji zwykłych klasy A o wartości do 50 mln USD. Działanie to doprowadzi do konsekwentnego i długoterminowego wzrostu wartości akcji wskutek zmniejszenia ich liczby możliwej do zakupu na rynku giełdowym. Konsekwencją wykupu akcji będzie również wycofanie się funduszy inwestycyjnych i pozostałych instytucji z zajmowanych dotychczas pozycji krótkich na akcjach firmy Contextlogic.INC, co również zniweluje ryzyku ponownego spadku ich wartości.
Termin zakończenia programu przewidziany został na koniec grudnia 2023, aczkolwiek spółka zastrzega sobie prawo do jego zawieszenia, zakończenia bądź zmodyfikowania w dowolnym momencie z dowolnego powodu.
Ostatnim, z istotnych argumentem stojących w opozycji do tez postawionych przez autorów pozostałych publikacji na temat firmy Contextlogic.INC jest rewizja szacunków EPS.
Zgodnie z opublikowanymi na koniec kwietnia wynikami finansowymi spółki za Q12023, firma Contextlogic.INC czwarty kwartał z rzędu przekroczyła konsensusowe szacunki EPS. Na dzień 31 marca br., odnotowała kwartalną stratę w wysokości 3,83 USD. Tymczasem prognoza zakładała stratę w wysokości 3,91 USD na akcje. Jest to różnica rzędu 2,05 %.
W tym miejscu warto przypomnieć, że w poprzednim kwartale różnica ta była jeszcze bardziej znacząca, tj. 11,28%. Wówczas oczekiwano straty w wysokości 5,41 USD na akcję, podczas gdy w rzeczywistości spółka odnotowała stratę w wysokości 4,80 USD.
W wyniku osiąganych przez firmę Contextlogic.INC wyników finansowych, analitycy branżowi w Stanach Zjednoczonych (i na świecie) nabierają coraz większego optymizmu względem możliwego odbicia się kursu akcji od dna i wzrostu ich wartości.
WNIOSEK:
Wbrew wypowiedzi autorów pozostałych publikacji, po zweryfikowaniu informacji na temat właściciela platformy WISH.COM, osobiście uważam, że firma Contextlogic.INC (pomimo słabych wyników finansowych) jest w dobrej sytuacji mikro- i makro-ekonomicznej, która otwiera przed spółką nowe perspektywy i daje szereg nowych możliwości. A co za tym idzie, kurs akcji właściciela platformy WISH.com ma szansę na zmianę trendu, a inwestorzy posiadający pakiet jego akcji mogą liczyć w przyszłości na zyski.