Jak to już zostało nadmienione w artykule o Tech Hire S.A. pandemia wirusa COVID-19 zrewolucjonizowała obecną wówczas rzeczywistość w pozytywny i negatywnym tego słowa znaczeniu. Wiele firm ucierpiało, a nawet zbankrutowało. Są jednak przedsiębiorstwa, które w tym samym przedziale czasowym odnotowały historyczny wzrost ich wielkości za sprawą generowanych przychodów spowodowanych większym popytem na oferowane przez nich usługi czy produkty. Oczywiście mowa tu o podmiotach z branży IT.
Na podstawie raportu Forrester Reasearch „Predictions 2021: B2B Sales” , można wywnioskować, iż obecna sytuacja epidemiczna związana z rozprzestrzenianiem się wirusa położyła duży nacisk na podmioty prowadzące sprzedaż w modelu B2B. W celu dostosowania się do preferencji klientów w zakresie dokonywania zakupów, musieli oni zmienić swoją strategie i 39% nowych inwestycji dokonać w obszarze e-commerc’u.
Według już wstępnych danych i podejmowanych decyzji przez dostawców reagujących na potrzeby rynki, można wysnuć wniosek, iż rok 2021 będzie dwunastomiesięcznym okresem, w trakcie którego będzie dokonywała się konsolidacja dostępnych technologii w obrębie sprzedaży. W Stanach Zjednoczonych penetracja rynku e-commerce w ciągu trzech miesięcy 2020 roku (tj. sierpnia, września i października) wzrosła dwukrotnie jednocześnie osiągając w ciągu jednego kwartału zakładane wartości wzrostu dla 10 lat.
Powyższe, pozytywne zjawiska występujące na rynku rozwiązań technologicznych spowodowały, iż grono firm chcąc wykorzystać szanse w postaci panujących warunków na świecie, postanowiło ubiegać się o dodatkowe środki w ramach różnych możliwości finansowań zewnętrznych. Jedną z takich firm jest CStore sp. z o.o., której zarząd postanowił skorzystać z rynku crowdfundingu. Jest to już drugi raz, w ciągu ostatnich 12 miesięcy, kiedy spółka emituje akcje. W trakcie pierwszej emisji były to akcje serii A, B oraz C.
CStore S.A. - informacje podstawowe
Emitent specjalizuje się w tworzeniu i dostarczaniu rozwiązań branży IT w modelu SaaS pozwalające na automatyzację jak największej ilości procesów sprzedażowych. Oferowane oprogramowanie umożliwia oszczędność czasu pracy działu handlowego poprzez zintegrowanie z programami finansowo-magazynowymi.
Krótka historia firmy Obecny właściciel – Pan Dawid Paszek nie jest jej pierwotnym założycielem, a jedynie osobą, która przejęła spółkę w 2012 roku i konsekwentnie ją rozwijał. Ale zacznijmy od początku. Tak więc, w 2004 roku powstaje marka CStore, która oferowała rozwiązania IT skupione wokół tworzenia i obsługi sklepu internatowego. Model współpracy pomiędzy firmą a klientem był oparty na tzw. modelu B2C (Business2customer). W 2012 roku dochodzi do wyżej wspomnianego już przejęcia marki. Odbyło się to poprzez zakupienie praw do marki przez obecnego wówczas akcjonariusza i prezesa spółki – Pana Dawida Paszka. W 2016 roku, rozpoczęła się jedna z większych inwestycji w historii przedsiębiorstwa, tj. początek przebudowy systemu, która została sfinalizowana na koniec 2019 roku. Wówczas, rozpoczął się również proces jego implementacji u kluczowych klientów. Wartość inwestycji to 2 miliony złotych. Kolejnym istotnym momentem był lipiec 2018, w którym to nastąpiło wdrożenie nowego, dużego klienta – Cargill. To duży, amerykański koncern, zatrudniający ponad 100 tysięcy osób na całym świecie, w którym została wdrożona platforma sprzedażowa B2B. Półtora roku później, marce CStore udaje się pozyskać nowego klienta – AB S.A. – litera branży dystrybucji elektroniki liczący ponad 18 tysięcy stałych odbiorców. Prawdziwego rozpędu, w przeciwieństwie do firm z pozostałych branż, emitentowi nadała pandemia wirusa COVID-19. W związku z „przymusem” jaki nałożyła panująca sytuacja na świecie, tj. przemodelowania większości kanałów sprzedaży z tradycyjnych na internetowy, przedsiębiorstwo odnotowało 100% wzrost sprzedaży oferowanych usług i produktów. W tym samym roku, powstał również nowy podmiot CStore S.A. obejmującego 100% udziałów spółki z o.o. i pozwalający na przeprowadzenie emisji akcji w celu zebrania środków na rozwój firmy. Okres hossy firmy wieńczy podpisanie umowy z drugim już amerykańskim klientem, tj. z firmą Xomox Jewelry INC.Formalna strona emitenta
CStore S.A. to spółka akcyjna, która powstała 19 czerwca 2020 roku w wyniku rozwoju firmy CStore sp. z o.o. Obecny adres przedsiębiorstwa to Gdynia, ul. Aleja Zwycięstwa 96/98. Kapitał zakładowy spółki wynosi 1 083 321,60 zł, z czego 1 000 000 zł zostało wniesione w aporcie. Dokładna struktura akcjonariatu nie jest znana, natomiast do informacji publicznej została podana obecna ilość każdej z serii akcji A, B oraz C.Struktura akcjonariatu firmy Tech Hire S.A.
Wniosek: Historia firmy CStore S.A. to gotowy materiał na film. Wydarzenia jakie miały miejsce w historii spółki są dowodem na to, że emitent ( a głównie to osoby nim zarządzające) potrafią stawić czoła napotykanym przeciwnościom, a nawet zrobić o krok więcej.
Oferta produktowa
- Firma Cargill
- Działalność: Koncern, którego działalność skupia się na dostawie produktów i usług dla przemysłu rolno-spożywczego, handlu zbożem i roślinami oleistymi, ich przetwarzaniem a także zajmuje się wydobyciem soli oraz oferowaniem usług finansowych.
-
- Rozwiązanie: Dostarczenie platformy B2b do obsługi klientów hurtowychw Polsce. Ponadto integracja platformy z programem finansowo-magazynowym obejmując również dodatkowe rozwiązania od takich firm jak IBM oraz Oracle.
- Vive Textille Recycling
- Działalność: Koncern działający w branży recyklingu tekstyliów w Polsce i w Europie. Działania sprzedażowe prowadzone są do 70 krajów.
-
- Rozwiązanie: dostarczenie platformy B2B do zarządzania sprzedaży hurtowej na cały świat. Integracja z programem finansowo-magazynowym zapewniając wielojęzyczność, wielowalutowość oraz terminy płatności jak i indywidualne cenniki czy limity zakupowe.
- MillyMally (B2B)
- Profil działalności: Producent zabawek i akcesoriów dla dzieci. Sieć dystrybucji obejmuje Polskę oraz pozostałe kraje UE.
- Rozwiązanie: Platforma B2b zintegrowana z programem ERP, dostosowaną do profilu działalności firmy.
Dobre przemyślana propozycja wartości produktu oraz usługi skierowanej do klienta docelowego spółki;
Jakość i zadowolenie z oferty emitenta potwierdzone nazwami firm, którzy stanowili klientów spółki.
Brak;
Zespół
- Dawid Paszek – prezes, założyciel
- Założyciel CStores p.z o.o
- Programista z doświadczeniem eksperckim w obrębie projektowania, wdrażaniu oraz automatyzacji procesów sprzedażowych w kanale hurtowym i detalicznym.
- Jarosław Paszek- Przewodniczący Rady Nadzorczej
- Przedsiębiorca
- Wspiera firmy w zakresie usług informatycznych.
- Wieloletnie doświadczenie w branży IT;
- Związany z nią od początku jej istnienia.
- Wspiera firmy w zakresie usług informatycznych;
- Sławomir Nojek – Wiceprzewodniczący Rady Nadzorczej
- Przedsiębiorca i Inwestor;
- 30 letnie doświadczenie w branży motoryzacyjnej i budowlanej.
- Jacek Bonja – Członek Rady Nadzorczej
- 19 letnie doświadczenie w branży farmaceutycznej
- Michał Kuźmicki – Główny Programista
- Dawid Gryglicki – Starszy Programista
- Dmytro Staroselskyi – Starszy Programista
- Jakub Kulwicki – Starszy Programista
- Piotr Góra – Programista
- Bohdan Mykhalevycl – Programista
- Michał Winnicki- Programista
- Maciej Bućko – Programista
- Piotr Kądziela- Młodszy Programista
- Olga Fiebich- Koordynator Projektów
- Zenon Raszyk – Dyrektor Zarządzający (Czechy)
- Andrzej Jankowski – Przedstawiciel handlowy
- Anna Hyjek – Kierownik działu handlowego
- Rafał Kieszkowski – Przedstawiciel handlowy
- Kacper Wiczyński – Przedstawiciel handlowy
Model biznesowy
Przedsiębiorstwo CStore S.A. w swoim modelu biznesowym oparło strumienie przychodów na dostarczaniu swoim klientom oprogramowania służącego do prowadzenia sprzedaży internetowej w kanale hurtowym i detalicznym.
Przychody
Zagłębiając się bardziej w strukturę przychodów, możemy wyróżnić 3 źródła, które zostały przedstawione na diagramie poniżej wraz z ich procentowym udziałem w całości generowanych wpływów.
Struktura strumieni przychodów CStore S.A.
Finansowa strona produktów emitenta
Na uwagę zasługuje podejście spółki co do dywersyfikacji palety produktowej, którą posiada. Jak trafnie zauważyła emitent, produkt w postaci „sklepu internetowego” jest mało atrakcyjny w czasach, gdy na rynku istnieje dużo podmiotów oferujących podobne rozwiązania. Obecnie główny produkt marki stanowi platforma B2b, która na rynku nie ma bezpośredniej konkurencji według zapewnień spółki. Dodatkowo od 2020 roku, zarząd firmy CStore S.A. kładzie główny nacisk na zwiększenie udziału sprzedaży z tytułu licencji oraz obsługi posprzedażowej, tj. serwisu. Potwierdzeniem tych słów wydają się być opublikowane przez spółkę dane dotyczące przychodów w latach 2017-2018.Przychód marki CStore w latach 2017-2020.(w tys.)
Na podstawie powyższych danych można zwrócić uwagę, że średnioroczne tempo wzrostu przychodów marki CStore w latach 2017-2020 wynosiło 32%. Natomiast, co jest interesujące, spółka odnotowała bardzo duży przyrost przychodu w 2021 roku w odniesieniu do roku poprzedzającego.
Procentowy przyrost wyników sprzedażowych w poszczególnych miesiącach 2021 vs 2020.
W I kwartale 2021 roku, CStore S.A. odnotowało średnio 93% wzrost wyników sprzedażowych w porównaniu do I kwartału roku ubiegłego. A w kwietniu 2021, nastąpił ponad 100% przyrost przychodów w porównaniu do kwietnia 2020, który na całym świecie uważany jest za najgorszy miesiąc ostatnich dekad z uwagi na I falę pandemii wirusa COVID-19.
Wracając jeszcze do strategii spółki, również w oparciu o udostępnione dane finansowe, można stwierdzić, iż zarząd CStore S.A. stara się konsekwentnie zwiększać udział przychodów w ogólnej puli generowanej poprzez sprzedaż licencji i serwerów.
Przychody CStore S.A. ze sprzedaży licencji i obsługi posprzedażowej
Podobne działania spółka prowadzi w przypadku zwiększenia marży podstawowej. Niestety na dziś trudno jest jednoznacznie stwierdzić o powodzeniu prowadzonych w tym zakresie działań, czego dowodem jest jej zmienność.
Przychody CStore S.A. w latach 2020-2021, marża podstawowa.
Dobrze zdywersyfikowane źródła przychodów;
Trafne spostrzeżenia spółki dotyczące preferencji klientów;
Dywersyfikacja sposobów monetyzacji oferowanych produktów bądź usług;
Wykorzystanie sytuacji rynkowej jaka był zwiększony popyt na usługi branży IT w wyniku pandemii COVID-19;
-
Zbyt duża zmienność marży na oferowanych produktach i usługach;
-
Wyniki sprzedażowe są zaburzone przez wystąpienie pandemii wirusa COVID-19 – trudno ocenić ich tendencję w perspektywie kolejnych kilku miesięcy;
-
Brak przedstawionych planów związanych z działaniami marketingowymi spółki i sposobem dotarcia do coraz większej rzeszy klientów.
Sytuacja finansowa
Na podstawie dokumentów finansowych dopuszczonych do informacji publicznej i sporządzonych na koniec ubiegłego roku można zaczerpnąć informacji o stanie finansów emitenta.
Kondycja finansowa CS Store S.A.
Na dzień 31 grudnia 2020 roku emitent była w posiadaniu aktyw o łącznej wartości 8 730 411,92 zł. Aż 89% stanowiły aktywa trwałe, których wartość w badanym okresie wynosiła 7 816 963,82 zł.
Na ich wielkość składają się pozycje związane z środkami transportu (106 963,82 zł) oraz inwestycjami długoterminowymi, a dokładniej udziały lub akcje (7 710 000 zł). Pozostałe 913 448, 10 zł stanowią należności krótkoterminowe – zapewne wynikające z należnych zapłat od klientów – oraz krótkoterminowe aktywa finansowe jako środki pieniężne i w kasie oraz krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe.
CSstore S.A. posiada również kapitał własny, na który składają się odpowiednio:
- 1 000 000 zł kapitału podstawowego;
- 6 710 000 zł kapitału zapasowego.
Spółka na koniec 2020 roku odnotowała stratę w wysokości 155 640,07 zł. Prawdopodobnie jest to związane między innymi z utworzeniem spółki akcyjnej oraz przeprowadzeniem pierwszej emisji akcji, tym bardziej że 73% (tj. 121 459,91 zł) tej kwoty w rachunku zysków i strat wynoszą usługi obce.
Sytuacja finansowa pierwotnej spółki
W przypadku spółki CStore sp. z o.o. (podmiotu, który został przekształocony), rachunek zysków i strat wygląda dobrze.
Spółka na koniec 31 grudnia 2020 roku odnotowała 1 839 591 zł przychodów netto ze sprzedaży produktów, z czego 1 629 101,52 zł stanowiły koszty działalności operacyjnej. W dużej mierze są to usługi obce (tj. 705 026,92), co może świadczyć o rozliczeniu wykonania nowego systemu, oraz wynagrodzenia – aż 829 657,31 zł.
Mimo tak pokaźnych kwot związanych z kosztami prowadzonej działalności spółka odnotowała zysk w postaci 210 489,91 zł.
Wnioski: Odnotowanej przez emitenta straty na koniec 2020 roku na miejscu inwestorów bym się nie obawiał. Jest on spowodowany koniecznością poniesienia nakładów związanych z powołaniem nowej formy prawnej podmiotu – spółki akcyjnej – a także z przeprowadzeniem emisji akcji. Emitent jest na dobrej drodzy, by w dokumentach finansowych ponownie pojawiły się wartości dodatnie w zakresie zysku.
Emisja
Obecna emisja akcji firmy CStore S.A. rozpoczęła się 12 kwietnia bieżącego roku i planowo trwa do 12 lipca . Łączna ilość akcji emitowanych w ramach tej emisji wynosi 1 122 600 sztuk stanowiąc 9,39% wszystkich akcji spółki. Całkowita kwota zbiórki to 2 299 960 zł, a próg powodzenia emisji wynosi 10 000,2 zł.
Ilość i cena akcji ze względu na serię.
wdt_ID | Lp. | Seria Akcji | Cena za 1 szt. akcji | Ilość akcji |
---|---|---|---|---|
1 | 1. | D | 2,00 | 57.500 |
2 | 2. | E | 2,10 | 547.600 |
W oparciu o opublikowane materiały marketingowe emitenta, spółka jako główny cel emisji traktuje możliwość kontynuacji ekspansji firmy na rynku amerykańskim z produktem platformy B2B. Obejmuje to działania skupiające się na kreowaniu świadomości marki w Stanach Zjednoczonych, działań związanych z SEO (pozycjonowaniem) oraz generowaniem leadów sprzedażowych. Dodatkowo CStore S.A. przewiduje w swoich planach ekspansję na pozostałem rynki, tj. europejski oraz polski, na zdobycie których chce przeznaczyć łącznie dwukrotnie mniejszą kwotę w stosunku do rynku amerykańskiego, oraz automatyzację procesów sprzedaży.
Struktura rozdysponowania środków po emisji serii akcji D i E.
Wnioski: Inwestycje, które zarząd spółki chce podjąć mogą przyczynić się do wzrostu jej przychodów, a więc i zysków. Z kolei to może przyczynić się do wzrostu wartości spółki. Wycena emitowanych akcji nie budzi większych wątpliwości.
Opcje wyjścia z inwestycji
- debiut na giełdzie NewConnect;
- Zarząd przewiduje debiut spółki na giełdzie Newconnect do dnia 30.06.2023, gdzie cena akcji ma wynosić co najmniej 2,70 zł za sztukę. Opcja dotyczy akcji serii D i E.
- inwestor branżowy:
- Zarząd prowadzi również rozmowy z inwestorem branżowym, który jest zainteresowany skupem akcji. W sytuacji zakończenia rozmów powodzeniem, wspomniany skup odbędzie się z co najmniej 14$ zwrotem w skali roku.
Podsumowanie
Wnioski: CStore S.A. to jedna z wielu firm, która swoją propozycję wartości skupia wokół oferowania usług i produktów w branży IT. Jednocześnie jest to jeden z tak niewielu emitentów, który może pochwalić się tak pokaźną historią i osiągnięciami czy to w kwestii oferowanych usług czy zdobytych klientów. Na uwagę zasługuje również fakt, jakim jest orientacja spółki na otoczenie rynkowe i preferencje konsumentów.
Niestety, spółka posiada również wiele niedociągnięć, jednak osobiście uważam, że nie powinny one stanowić bariery dla osoby, która już rozpatruje inwestycje w spółki z branży IT. Niewątpliwie, jedną z większych obaw powinna być terminowość ze strony spółki w kwestii jej debiutu na rynku NewConnect. 30 czerwca to bliski termin.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
Spółka o solidnych fundamentach; wciąż rozwijana i dostosowywana do obecnych warunków rynkowych oferta produktowa; mocny leader firmy – tj. Pan prezes Dawid Paszek
Konkurencyjny produkt w postaci platformy sprzedażowej w modelu B2C oraz B2b
Doświadczenie spółki w branży IT poparte posiadaniem dużych firm w portfolio, takich jak:
Poprawa kondycji finansowej pierwotnej spółki CStore sp. z o .o. po przez odrobienie straty
z końca 2019 roku i wygenerowanie zysku na koniec 2020 roku w postaci 197 373,75 złKlarowny plan możliwości wyjścia z inwestycji
w przeciągu dwóch lat, tj. do 2023 przez inwestora indywidualnego.
Zbyt duża zmienność marży na oferowanych produktach i usługach;
Wysokie koszty prowadzonej działalności operacyjnej.