Według raportu KPMG „Rynek dóbr luksusowych w Polsce” z 2020 roku , wartość rynku biżuterii i zegarków w Polsce wynosiła 376 mln zł. W porównaniu do roku poprzedzającego, w którym wartość ta była na poziomie 548 mln zł, jest to spadek o 31,4%.Według prognozowanego wzrostu sprzedaży średnio o 7,5% w skali roku, w latach 2020-2025 rynek ten nie powróci jeszcze do wartości z 2019 roku.
Balticus S.A. - informacje podstawowe
Obecna forma spółki, tj. Balticus S.A. powstała 4 lutego 2020, natomiast historia przedsiębiorstwa zaczyna się w 2016 roku. To właśnie wtedy twórca marki, a obecnie również prezes zarządu spółki Balticus S.A Bartosz Knop postanowił rozpocząć swoją przygodę na rynku zegarkowym. W ciągu 4 lat działalność była prowadzona przez założyciela spółki pod postacią wyżej wspomnianej jednoosobowej działalności gospodarczej, aby w 2020 roku w wyniku przekształceń, w całości wnieść je aportem do nowo powstałej spółki akcyjnej. Z punktu rozwoju marki, jest to naturalny ruch umożliwiający dalszą rozbudowę prowadzonej działalności. Ale czy na pewno, jednoosobowa działalność gospodarcza mogłaby zostać wyceniona aż na 10 066 439 zł?
Wniosek: Balticus S.A. to tak naprawdę podmiot operujący na rynku czasomierzy. Zanim powstała jego docelowa forma, główny właściciel i jednocześnie pomysłodawca brandu, poświęcił kilka lat na szukanie odpowiednich materiałów, współpracowników oraz co ważniejsze inspiracji do tworzenia polskich zegarków. To co jednak warto już teraz podkreślić, to fakt, iż „ładnie” ubrana branding’owo spółka, stylowe zegarki i galanteria skórzana, nie gwarantuje przetrwania tej spółki na rynku. Jest wiele przykładów firm, które nie zdobyły rzeszy klientów i zbankrutowały.
Oferta produktowa
- Kolekcja zegarków dla Panów;
- Kolekcja zegarków dla Pań;
- Biżuteria damska;
- Galanteria skórzana;
- Skarpetki.
Stylowe zegarki kierowane zarówno do mężczyzn jak i kobiet;
Brak spójności w przedstawianym asortymencie;
Jeżeli produkujemy zegarki, to skupmy się na zegarkach, a nie biżuterię, zawieszki czy skarpetki;
Zbyt wysoka cena najwyższych modeli zegarków;
Zespół
- Bartosz Knop – założyciel i prezes spółki
- poprzednie lata kariery spędził w branży FMCG, a dokładniej w sprzedaży produktów rybnych, m.in. jako wspólnik oraz CEO w polsko-islandzkiej spółce.
- pasjonat zegarków.
- Mateusz Przystał – projektant
- projektant i współzałożyciel studia 8 Design.
- wychowany na tzw. Twardym designie
- jego portfolio składa się z projektów kamperów, wnętrza wagonu restauracyjnego, skutera, roweru, kolekcji mebli metalowych, zegarków, a nawet stacji benzynowych.
- Piotr Ogrodowicz – Mistrz Zegarmistrzostwa
- prowadzi jeden z najbardziej rozpoznawalnych zakładów zegarmistrzowskich w Trójmieście;
- prowadzi autoryzowany serwis zegarków marek szwajcarskich i japońskich;
- zegarkom Balticus towarzyszy od początku wprowadzenia zegarków na rynek, składa wybrane modele oraz jest serwisantem;
- Bierze czynny udział w fazie projektowej i wdrożeniowej nowych modeli.
- Arkadiusz Szczepański – PR Manager
- Dwie dekady mieszkał w Niemczech
- PR-owiec odnajdujący się świetnie w komunikacji kryzysowej;
- Wykładowca akademicki na poznańskiej uczelni Collegium Da Vinci
- Motto życiowe “Problem to okazja w przebraniu”
Model biznesowy
-
- Oficjalny zegarek klubu Wisły Kraków opracowany wspólnie z jednoosobową działalnością Pana Bartosza Knopa “Export-Import” (NIP: 5871435554, REGON: 220114288) We wspomnianym zegarku zastosowano po raz pierwszy szwajcarski mechanizm Sellita SW200 (2019r.)
- Podpisanie umowy ambasadorskiej z reprezentantem piłki nożnej Kamilem Grosickim (2020 r.)
- Nawiązanie współpracy z PGNGIG Super , tj. sponsorowanie ligi damskiej (2020 r.);
Rozpoczęcie procesu ekspansji marki Balticus na rynki zagraniczne;
Nawiązanie współpracy z firmą W.KRUK w zakresie sprzedaży zegarków emitenta;
Możliwość zakupu zegarka stacjonarnie oraz internetowo;
Pierwszy punkt stacjonarny, gdzie można nabyć produkt emitenta to salon W.KRUK w Galerii Dominikańskiej;
Dbanie o wizerunek marki i podnoszenie świadomości o istnieniu marki;
Brak
Sytuacja finansowa
Początki prowadzonej działalności przez Pana Bartosza Knopa nie były łatwe. Jak sam wspomniał w materiale promocyjnym opracowanie pierwszego modelu zegarka zajęło mu 12 miesięcy, w trakcie których wyruszył do Azji w celu poszukiwania odpowiednich materiałów do swoich podzespołów.
Według założyciela, jego entuzjazm trafił na podatny grunt, czego efektem jest obecność zegarków firmy Balticus w wielu sklepach internetowych w Polsce i w Europie. I chociaż jest to prawda, zdanie Pana Bartosza nie może być obiektywne i dalej nie wyjaśnia tak wysokiej wyceny jaką uzyskała jego jednoosobowej działalność gospodarcza.
Spójrzmy więc zatem na ilość sprzedanych zegarków, a następnie dane finansowe z nimi związane.
Ilość sprzedanych zegarków w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej "EXPORT-IMPORT" w latach 2016-2020.
Ilość sprzedanych zegarków firmy Balticus S.A. w ujęciu finansowym
wdt_ID | ROK | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | LICZBA SPRZEDANYCH ZEGARKÓW | 300 | 600 | 850.0000 | 1000.0000 | 1200.0000 |
2 | ROCZNY PRZYROST SPRZEDANYCH ZEGARKÓW [W SZT.] | ND | 300 | 250.0000 | 150.0000 | 200.0000 |
3 | PROCENTOWY PRZYROST SPRZEDANYCH ZEGARKÓW | ND | 100% | 42% | 18% | 20% |
4 | PRZYCHODY ZE SPRZEDAŻY | 250 000 zł | 750 000 zł | 1 080 000 zł | 1 150 000 zł | 1 464 281 zł |
5 | ŚREDNI PRZYCHÓD Z 1 SZT. SPRZEDANEGO ZEGARKA | 833.33 zł | 1 250 zł | 1 270.59 zł | 1 150 zł | 1 220.23 zł |
6 | ?REDNI WZROST PRZYHODU Z 1 SZT. SPRZEDANEGO ZEGARKA | ND | 5 | 0.0200 | -0.0900 | 0.0600 |
7 | % UDZIAŁ 1 SZT. W CAŁOŚCI PRZYCHODÓW ZE SPRZEDAŻY | 0,33% | 0,17% | 0,12% | 0,10% | 0,08% |
- 1250,00 zł w 2017 roku,
- 1270,59 zł w 2018 roku
- 1150,00 zł w 2019 roku
- 1220,23 zł w 2020 roku.
Wycena
- Post-money valuation = 21 365 003,20 zł
- Pre-money valuation = 19 165 003,20 zł
Emisje
- Cena akcji serii B – 1,00 zł – 600 000
- Cena akcji serii C – 1,05 zł – 857 143
- Cena akcji serii D – 1,10 zł – 454 545
- Przygotowanie nowych, limitowanych modeli – 1 200 000 zł (60% zbiórki),
- Inwestycje w B&R – współpraca z Sieć Badawcza Łukasiewicz- Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych Oddział Szkła i Materiałów Budowlanych w Krakowie nad innowacyjnymi materiałami ceramicznymi. – 600 000 (30%)
- Udział w targach oraz wystawach w kraju, ale także poza granicami, marka staje się rozpoznawalna – 200 000 (10%).
- NOMAD
- Diver- Anglerfish-Żabnica
- Deep Water
- Grey Seal (III generacja)
- Anglerfish.
- Nowa kolekcja klasycznej linii zegarków – 1 000 000 zł (45,5% zbiórki),
- Nowa kolekcja zegarków oferowanych z dedykowaną butelką whisky – 600 000 (27,3%)
- Projektowanie i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań oraz prototypowanie czasomierzy – 300 000 (13,6%),
- Działania marketingowe – 300 000 (13,6%)
- III kwartał 2021 – prototypowanie nowej linii zegarków.
- III kwartał 2021 – prototypowanie kolekcji zegarków do setu z whisky.
- IV kwartał 2021 – przedprodukcyjne prototypy modeli Gwiezdny Pył w kopercie z brązu oraz stali damasceńskiej (przy pełnym zrealizowaniu celu emisji).
- IV kwartał 2021 – wzmożenie działań marketingowych.
- I kwartał 2022– wprowadzanie na rynek nowej kolekcji zegarków.
- II- III kwartał 2022 – wprowadzenie na rynek setu – nowej kolekcji zegarków wraz z whisky.
- IV kwartał 2022 – planowane wejście na rynki: niemiecki, czeski, słowacki i brytyjski.
Wyjście z inwestycji
Tak naprawdę, osoby chcące zakupić pakiet akcji spółki Balticus S.A. powinni raczej nastawić się na inwestycje długoterminową.
Dlaczego?
Zarząd nie przewiduje debiutu spółki przynajmniej do 2023 roku, aczkolwiek data ta może ulec zmianie na bardziej odległy termin. Dodatkowo, emitent nie wspomina nic o polityce dywidendowej. Tzn., informuje jedynie, że w przypadku zysku, zostanie wypłacona, ale ( i to słowo kluczowe) inwestujący musi pogodzić się z myślą, że jest to start-up na wczesnym etapie i wypłata dywidendy może być nieosiągalna, aż do momentu wprowadzenia podmiotu na rynek regulowany.
Podsumowanie
Wniosek: Balticus S.A. to dobrze znany akcjonariuszom podmiot, którzy nabyli akcje spółki w trakcie kampanii crowdfundingowej. Nie ulega wątpliwości, iż emitent w należyty sposób wydatkował uzbierane środki. Niestety, analizując podmiot dzisiaj, wciąż pozostaje wiele niejasności, które powstrzymują przed ochoczym powierzaniem środków zarządowi spółki. Należy do nich m.in. wysoka wycena, czy chociażby brak przejrzystości danych sprzedażowych. Nie skreśla to całkowicie emitenta jako okazji, natomiast dobrym krokiem ze strony właścicieli byłoby uporządkowanie powyższych spraw wraz z ich proponowanym asortymentem. O ile uzupełnianie oferty o pokrewne kategorie produktowe nie jest złym posunięciem, ale niestety nie wygląda to profesjonalnie – spółka posiada wybrane produkty. Sprawia to wrażenie luki w ofercie produktowej.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
Stylowe zegarki, które swoim designem wyróżniają się na tle konkurencji;
Ciekawy projekt nowej linii czasomierzy z butelką whisky;
Rozpoczęcie ekspansji marki na rynki zagraniczne;
Pojawienie się marki w salonach W.KRUK.
Roczne tempo wzrostu ilości sprzedanych zegarków na poziomie na poziomie 45%.
Duże akcje marketingowe, tj. zegarek klubu Wisły Kraków oraz sponsorowanie ligi piłki ręcznej PGNIG Superligi.
Mała konkurencja na rodzimym rynku.
Rozproszenie palety produktowej na pozostałe kategorie produktowe nie związane z główną działalnością emitenta;
Wysokie wartości w pozycji „Inne koszty operacyjne”
Zbyt wysoka wycena jak na obecną kondycje finansową przedsiębiorstwa oraz jego pozycje na rynku;
Brak możliwości weryfikacji danych sprzedażowych w latach, gdy była prowadzona jednosobowe działalność gospodarcza „Export-Import„.