Pandemia wirusa COVID-19, która nastała pod koniec 2019 roku w Chinach, a następnie rozprzestrzeniła na pozostałe kraje świata, spowodowała że wiele firm w 2020 roku musiała zmienić swój model biznesowy i dostosować posiadane zasoby do panujących warunków na rynku. W większości przedsiębiorstw dotyczyło to głównie kwestii związanych z prowadzonymi dotychczas kanałami sprzedaży.
Z tradycyjnego modelu zawierania transakcji pomiędzy klientem a firmą, sprzedaż w znacznym stopniu, a w szczególności w przypadku handlu detalicznego, „przeniosła” się do Internetu. Efektem tego zjawiska jest znaczny wzrost ,pod względem wielkości jak i znaczenia, jednej z gałęzi gospodarki jaką jest „e-commerce”.
Na podstawie danych z serwisu Statista.com, wartość tego sektora gospodarczego na świecie w ujęciu wartości sprzedawanych produktów i usług w 2016 roku wynosiła 1 336 miliarda dolarów. Natomiast w 2020 roku, była ona już równa 4 280 miliardów dolarów, co oznacza, że średnio roczne tempo wzrostu tego rynku jest równe 17,17%.
Co warto podkreślić, w samym roku 2020 wartość sprzedaży w stosunku do 2019 roku wzrosła aż o 27,61%. Głównym czynnikiem, który przyczynił się do takiego wyniku jest oczywiście światowa pandemia wirusa COVID-19.
Rzeczywista oraz prognozowana wartość brutto sprzedawanych produktów na globalnym rynku e-commerce w latach 2017-2024.
Prognozowane wartości wzrostu wartości tego rynku na lata 2021-2024 wyglądają równie obiecująco. Na koniec 2026 roku rynek e-commerce może osiągnąć wartość 6 388 miliarda dolarów, z średnio rocznym tempem wzrostu na poziomie 10,56%.
Rzeczywista oraz prognozowana wartość brutto sprzedawanych produktów na rynku e-commerce w Polsce w latach 2017- 2024.
Rynek e-commerce w Polsce, pomimo dość „młodego wieku” wygląda równie imponująco. Wartość brutto sprzedaży produktów w roku 2020 w porównaniu do roku 2017 wrosła o 88%, osiągając poziom 23 miliardów dolarów. Podobnie jak w przypadku globalnego rynku „e-commerce”, handel internetowy w Polsce zapowiada się bardzo optymistycznie. Według prognozowanych wartości brutto sprzedaży produktów, wzrost tego wskaźnika w latach 2021-2024 szacuje się na 12,3% , a jego wartość w ostatnim roku ma wynieść 36 miliardów dolarów.
Tak pozytywne dane mają odzwierciedlenie w rozwoju poszczególnych branż. Jedną z nich jest rynek obuwniczy w Polsce, który odnotował korzystny wpływ zastosowania „e-commerce” w sprzedaży produktów. Według raportu przygotowanego przez Gemius „E-commerce w Polsce 2020”, 58% procent ankietowanych osób stwierdziło, że kupili bądź zamierzają kupić obuwie, co dowodzi, że jest to druga kategoria produktu, którą Polacy najchętniej zaraz po ubraniach nabywają przez Internet.
Z uwagi na powyższe informacje, warto zwrócić uwagę na rodzimą firmę obuwniczą Akardo S.A. , która wywodzi się , jak przyznaje sama spółka w materiałach marketingowych, z Wadowic, serca szewskiego zagłębia. Obecnie prowadzona jest II w historii podmiotu emisja akcji.
Akardo S.A. - informacje podstawowe
AKARDO S.A to świeżo założona spółka akcyjna, która powstała w wyniku przekształcenia jednoosobowej działalności „Akardo Adam Kubarski” 27 stycznia 2020 roku. Adres spółki to ul. Dr. J. Putka 9 Wadowice 34-100 , NIP: 5512643212 .
W skład rady nadzorczej wchodzą takie osoby jak Karol Szpar, Karolina Kubarska oraz Szymon Domagała, a prezesem zarządu jest pomysłodawca i główny założyciel firmy, Adam Kubarski. Kapitał zakładowy wynosi 111 111,10 zł i został opłacony w całości. Poniżej zaprezentowana strukturę akcjonariatu spółki.
Ilość oraz procentowy udział posiadanych akcji przez każdego z akcjonariuszy Akardo S.A.
Działalność firmy Akardo S.A. skupia się wokół oferowania klientowi detalicznemu, obuwia wykonanego z wysokiej jakości materiałów przez małe zakłady szewskie w przystępnej cenie. Jest to odpowiedź firmy na niższe, która pojawiła się na rynku w wyniku jego rozwarstwienia. Do 2013 roku, kiedy to powstała marka emitenta, na rynku obuwniczym w Polsce potencjalny klient mógł dokonać wyboru pomiędzy obuwiem z tzw. „sieciówki” w niskiej cenie, a butami markowych firm, których cena często wykraczała poza budżet konsumenta. Można by rzec, że jest to niemożliwe do zrealizowania i brzmi trochę utopijnie, natomiast patrząc na pierwszy rzut oka, można stwierdzić, iż firma Akardo S.A. stworzyła dobry produkt.
Wniosek: Marka obuwia jaką jest Akardo to kompromis pomiędzy produktami oferowanymi przez marki premium a tanimi butami z sieciówki. Sama idea jak i droga, którą przeszedł jej główny założyciel zasługuje na słowa uznania.
Oferta produktowa
Oferta produktowa firmy Akardo S.A. obejmuje obuwie damskie, męskie oraz dziecięce tworząc łącznie paletę 650-ciu modeli par butów dostępnych online. Dodatkowo przedsiębiorstwo w wyniku przeprowadzonej z 100% sukcesem pierwszej emisji akcji w 2020 roku, stworzyło nową męską markę obuwia premium pod nazwą –Haka Shoes.
Wysokiej jakości obuwie, które stylistyką wpisuje się w obecne trendy;
Szeroka paleta modeli;
Brak;
Zespół
- Adam Kubarski – założyciel i prezes AKARDO S.A;
- Posiada doświadczenie zarówno w rynku szewskim jak i sprzedaży internetowej:
- Wychowywał się w rodzinie z szewskimi tradycjami, gdzie u boku swego ojca obserwował rynek obuwniczy w Polsce od najmłodszych lat.
- Oferował sprzedaż butów z zakładu szewskiego. na Allegro.pl.
- odpowiadał za wdrożenie i rozwój takich sklepów internetowych jak: twojemeble.pl, belmeb.pl.
- W 2013 roku założył firmę AKARDO.
- Posiada doświadczenie zarówno w rynku szewskim jak i sprzedaży internetowej:
- Karolina Kubarska – członkini rady nadzorczej;
- Studiowała socjologię
- Odpowiada za język komunikacji marki z obecnymi i potencjalnymi klientami w Social Mediach;
- Efektem jej prac jest wzrost wielkości konta AKARDO na Instagrama o 500%.
- Rozwija markę AKARDO od momentu jej powstania.
- Karol Szpar – członek rady nadzorczej;
- Założyciel i prezes zarządu Omega Meble SP. Z O.O.
- właściciel salonu meblowego 4 Style w Wieliczce oraz sklepu internetowego twojemeble.pl.
- w ofercie sklepu znajduje się 50 producentów mebli.
- Założyciel i prezes fundacji 4 Style;
- jej celem jest wspieranie i prezentowanie inicjatyw artystycznych.
- Szymon Domagała – członek Rady Nadzorczej;
- Posiada doświadczenie jako analityk ds. relacji inwestorskich giełdowej spółki Famur S.A.
- Od 2014 zarządza spółką Henniger Investment odpowiadając tym samym za każdy obszar działalności firmy.
- Założyciel i prezes zarządu Omega Meble SP. Z O.O.
Model biznesowy
Emitent opiera swój model biznesowy o „drobnych” szewców usytuowanych w różnych częściach Polski, którzy na jego zlecenia wykonują obuwie sygnowane „wyrobem rzemieślniczym”. Dzięki takiemu zabiegowi, produkt oferowany przez Akardo S.A. ma wyróżniać się na tle obuwia premiów ceną i jakością wykonania.
W oparciu o te założenia oraz dane finansowe z lat ubiegłych, gdy marka ta funkcjonowała jeszcze jako jednosobowe działalność gospodarcza, spółka przygotowała prognozy sprzedażowe. Pomimo, iż są to urealnione wyliczenia, na miejscu zarządu nie podchodziłbym aż nadto optymistycznie w perspektywie prezentowanych lat, tj. 2021-2024 z uwagi na zbliżający się kryzys.
W tabeli poniżej zostały zaprezentowane szacunkowe dane dotyczące przychodów ze sprzedaży, EBITD-y oraz marży EBITDA udostępnione do informacji publicznej przez Akardo S.A.
Prognozy sprzedażowe
wdt_ID | Kategoria | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Przychody ze sprzedaży | 4 700 000 zł | 8 900 000 zł | 16 000 000 zł | 27 200 000 zł | 43 500 000 |
2 | EBITDA | -423 000 zł | -178 000 zł | 560 000 zł | 1 904 000 zł | 4 350 000 zł |
3 | MARŻA EBITDA | -9% | -2% | 4% | 7% | 10% |
Emitent zakłada wzrost przychodów sprzedaży w roku 2025 aż 886% w stosunku do roku 2020, a EBITDA na poziomie 4 350 000,00 zł w ostatnim prezentowanym okresie czasowym. Niestety brakuje podstaw by stwierdzić na jakiej podstawie spółka wysnuła takie informacje oraz czy ujęła w tym symptomy nadchodzącej recesji na rynku globalnym, a co za tym idzie również polskim.
Możliwość oferowania obuwia wykonanego z wysokiej jakości materiałów w relatywnie odpowiedniej cenie.
Rozproszenie produkcji pośród kilku zakładów szewskich;
Zbyt optymistyczne założenia w kwestii prognozy dla przychodów w latach 2021-2025.
Ryzyko wzrostu kosztów wytworzenia obuwia w wyniku wzrostu stawek pracy rzemieślniczej;
Ryzyko braku sprostania popytu zgłaszanego przez rynek.
Sytuacja finansowa
W nawiązaniu do informacji finansowych spółki, tj. bilansu oraz rachunku zysków i strat Akardo S.A. zostały sporządzone za pierwszy niepełny rok, jakim był 2020. Dokumenty te nie były przedmiotem badania biegłego rewidenta.
Informacje o kondycji finansowej Akardo S.A. za rok 2020
wdt_ID | Kategoria | Kwoty w PLN |
---|---|---|
1 | Przychody ze sprzedaży | 2.841.259,00 |
2 | Koszty działalności operacyjnej | 3.330.041,00 |
3 | Zysk(strata) brutto ze sprzedaży | -488.782,00 |
4 | Aktywa razem | 1.782.042,00 |
5 | Aktywa trwałe | 1.036.300,00 |
6 | Aktywa obrotowe | 745.741,00 |
7 | Pasywa razem | 1.782.042,00 |
8 | Pasywa trwałe | 1.251.527,00 |
9 | Pasywa obrotowe | 530.515,00 |
Na podstawie wyżej zaprezentowanych informacji, można stwierdzić, iż koszty z działalności operacyjnej spółki przekroczyły przychody o 17% generując jednocześnie stratę dla spółki w wysokości 488 782,00 zł.
Przedsiębiorstwo posiada aktywa obrotowe w wysokości 745 741, 00 zł , z czego po głębszej analizie bilansu można wywnioskować, że 403 762 zł stanowią zapasy, 207 885,89 zł należności krótkoterminowe, 130 617,54 zł inwestycje krótkoterminowe a 3 476 zł krótkoterminowe rozliczenia międzyokresowe. Aktywa trwałe mają wartość 1 036 300,00 zł. W większości na tą kwotę składa się pozycja wartości niematerialnych i prawnych- 997 342,10 zł.
W kwestii pasywów, spółka posiada kapitał zapasowy w wysokości 1 609 654, 12 zł, z czego 988 888,89 zł pochodzi z nadwyżki osiągniętej w wyniku sprzedaży akcji w trakcie pierwszej emisji. Spółka posiada również zobowiązania długoterminowe w wysokości 218 177,90 zł z tytułu kredytów i pożyczek. Dodatkowo patrząc na pozycję i wpisaną wartość w rubryce „zobowiązania krótkoterminowe” , można wnioskować, iż spółka jest dłużna swoim podwykonawcom (prawdopodobnie zakładom szewskim) 312 336,87 zł.
Krótko rzecz ujmując kondycja finansowa spółki nie jest wymarzoną sytuacją z punktu widzenia inwestora, natomiast warto wspomnieć jeszcze o danych sprzedażowych. Emitent udostępnił do wiadomości publicznej informacje odnośnie ilości sprzedawanych par obuwia na przestrzeni lat 2015-2020 w formie jednoosobowej działalności gospodarczej.
Informacje sprzedażowe jednoosobowej działalności gospodarczej.
wdt_ID | Informacja | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Liczba zamówień | 2 381 | 6 918 | 8 689 | 9 146 | 10 667 | 13 513 |
2 | Wartość | 527 860.00 zł | 1 691 591.00 zł zł | 2 229 467.00 zł | 2 482 073.00 zł | 3 414 677.00 zł | 4 409 830.00 zł |
3 | Wzrost wartości obsłużonych zamówień |
ND | 220,46 % | 31,80 % | 11,33 % | 37,57 % | 29,14 % |
4 | Średnia wartość zamówienia brutto | 221.70 zł | 244.52 zł | 256.58 zł | 271.38 zł | 320.12 zł | 326.34 zł |
Wycena
Na podstawie informacji zawartych w dokumencie ofertowym, wycena emitenta prezentuje się następująco.
- Post-money valuation = 12 869 998,90 zł
- Pre-money valuation = 11 189 998,90 zł.
W porównaniu do wyceny z przed I emisji, obecne wartości stanowią wzrost o 28% w przypadku wartości post-money valuation oraz 24% w przypadku pre-money valuation. Biorąc pod uwagę rozwój spółki po przez zbudowanie oferty obuwia liczącego 650 modeli, opracowania nowej lini produktowej (marka premium męskiego obuwia – Haka Shoes) oraz wyników spółki za 2020 rok, wycena ta jak najbardziej może odzwierciedlać przybliżoną wartość oraz jej wzrost w porównaniu do okresu z sprzed I emisji.
Emisja
Głównym celem obecnej emisji jest zebranie środków pozwalających spółce zrobić krok do przodu i rozpocząć ekspansję zagraniczną. Emitent rozpoczął zbiórkę 7 kwietnia bieżącego roku i planuje ją zakończyć 25 czerwca bieżącego roku. Akardo S.A. zastrzega sobie prawo. W ramach obecnej emisji, spółka oferuje nowym oraz obecnym akcjonariuszom 160 000 akcji serii D po cenie jednostkowej 10,50 zł. Łączna ilość emitowanych akcji stanowi 12,59% wszystkich akcji spółki. Poniżej został zaprezentowane struktura planowanych wydatków środków uzyskanych w ramach emisji.
Struktura rozdysponowania środków uzyskanych w ramach emisji akcji przez firmę Akardo S.A.
W ramach ekspansji zagranicznej, spółk Akardo S.A., pierwszy krok chce uczynić w kierunku transferu obecnego sklepu internetowego Akardo na nową platformę e-commercową, która przede wszystkim będzie w stanie sprostać wzrostowi ilości potencjalnych wizyt przez potencjalnych oraz obecnych klientów. Dodatkowo emitent przewiduje zatrudnienie nowych pracowników potrzebnych do operacji logistycznych, opracowanie sposobów rozliczania transakcji dokonywanych za pomocą nowej platformy jak również wdrożenie innych wersji językowych dla domen zagranicznych.
W przypadku planowanych działań marketingowych, obecny zespół Akardo S.A planuje stworzyć od podstaw solidny dział odpowiedzialny za marketing, który poza „napędzaniem” sprzedaży, będzie odpowiadał za percepcją marki wśród klientów. Do działań z nimi związanych spółka zalicza nawiązanie współpracy z ambasadorami marki oraz influencerami. Dodatkowo emitent planuje podjąć współpracę z kolejnymi zakładami szewskimi oraz opracować, a następnie wprowadzić nowe modele obuwia na rynek. Biorąc pod uwagę powyższe zamiary, nie powinien nikogo dziwić ostatni punkt planu, który zakłada zwiększenie stopnia zatowarowania magazynu by móc sprostać oczekiwanym wzrostom sprzedaży butów.
Debiut giełdowy
Emitent w dokumencie ofertowym zawarł informacje odnośnie debiutu spółki na giełdzie. Niestety, potencjalni inwestorzy będą musieli uzbroić się w anielską cierpliwość, bowiem nastąpi to nie wcześniej aniżeli w 2023 rok i może wydłużyć się nawet do końca 2025 roku. Przed tem zarząd będzie starał się uzyskać finansowanie w trakcie III rundy inwestycyjnej.
W kwestii wypłaty dywidendy, myślę, że też można póki co o tym zapomnieć. Spółka nie podaj żadnych dodatkowych informacji odnośnie planowanej polityki dzielenia się zyskiem (który najpierw trzeba wypracować).
Podsumowanie
Wniosek: Akardo S.A. to spółka, która postawiła na jakość oferowanych produktów obuwniczych. Można uznać, że był to dobry ruch ze strony głównego pomysłdowacy. Znalazł on bowiem niższe na rynku, którą w szybkim tempie stara się wypełnić tworząc to coraz nowsze modele obuwia.
Patrząc na podmiot z punktu inwestorskiego, nie stanowi ona może wybitnej okazji, ale zapewne jest interesującą propozycją w postaci uzupełnienia portfela inwestycyjnego. Zapewne, nie raz usłyszymy coś o omawianym emitencie.
Uwaga !!! Jak już to wielokrotnie zaznaczałem w wielu artykułach, prezentowane przeze mnie analizy nie stanowią oferty inwestycyjnej, ani nie są zachętą do inwestowania w akcje analizowanej spółki. Powyższy artykuł stanowi jedynie subiektywną opinię na temat podmiotu.
-
Oferta produktowa firmy Akardo S.A., tj. wysokiej jakości obuwia w przystępnej cenie, wypełnia niszę rynkową pomiędzy tanim obuwiem niskiej jakości z tzw. „sieciówki” a drogim obuwiem marek premium.
-
Doświadczony zespół o uzupełniających się kompetencjach, szczególnie wiedza i doświadczenie głównego założyciela, który wywodzi się z rodziny szewskiej.
-
I emisja akcji przeprowadzona ze 100% suckesem;
-
Realne efekty wykorzystania środków uzyskanych w ramach I emisji akcji serii B.
-
Perspektywy rozwoju na rynkach międzynarodowych.
Przewidywany zysk spółki dopiero pod koniec 2023 roku; marża EBITDA na poziomie 3,5%,
Zbyt optymistyczne prognozy odnośnie wzrostu w ilościach sprzedawanych par obuwia na lata 2021-2024.
Model biznesowy opierający się na produkcji butów przez rodzimy rzemieślników. Ryzyko braku zapewnienia ciągłości produkcji w wyniku zaistnienia czynników niezależnych.