3 października br., na miesiąc przed wejściem w życie nowych regulacji na rynku crowdfundingu, na platformie Crowdway.pl zadebiutowała emisja akcji firmy 4MOSA S.A. – właściciela marki MUSCAT w branży optycznej.
W poniższym artykule zostaną przedstawione i omówione następujące kwestie dotyczące spółki 4 MOSA S.A.:
- Informacje ogólne;
Informacje ogólne
4MOSA S.A. to spółka będąca właścicielem marki MUSCAT – producenta okularów i soczewek. Powstała w 2022 roku w wyniku przekształcenia podmiotu 4 MOSA sp. z o.o. i stoi na czele grupy kapitałowej 4 MOSA S.A.
Struktura grupy kapitałowej 4 MOSA S.A.
Z uwagi na szeroki zakres działań podejmowanych w ramach prowadzonej przez emitenta działalności, w ramach grupy zostały powołane następujące spółki celowe:
- Muscat Eyewear sp. z o.o.
- Muscat Glassess sp. z o.o.
- Muscat Retail sp. z o.o.
- Muscat Stores sp. z o.o.
- Okulary Muscat sp. z o.o.
- Muscat S.R.O.
Głównym celem nadmienionych podmiotów jest zarządzanie poszczególnymi butikami marki MUSCAT. Udziały w spółkach należą w 100% do spółki 4 MOSA S.A., która również jako jedyna ma prawo do marki MUSCAT.
Grafika nr I. Struktura kapitałowa grupy 4MOSA S.A.


Pomysłodawcy i założyciele marki
Pomysłodawcami i twórcami marki MUSCAT są Dawid Winter oraz Paweł Porucznik – znajomi z czasów studenckich, którzy mieli okazję w przeszłości ze sobą współpracować przy okazji tworzenia innego brandu również w branży optycznej.
Historia powstania
Marka okularów korekcyjnych i soczewek MUSCAT powstała w 2015 roku. Została zbudowana na podwalinach pierwszej działalności jej założycieli, która opierała się na sprzedaży okularów wykonanych z prawdziwego drewna pod marką Westwood.
Kilka miesięcy po rozpoczęciu jej założycieli działalności w ramach Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości, Paweł Porucznik oraz Dawid Winter pozyskali pierwsze dofinansowanie w kwocie 200 tys. euro na rozpoczęcie sprzedaży okularów marki MUSCAT. Zostało on przyznane w ramach PARP przez fundusz zalążkowy EGC Seed Capital.
Środki te pozwoliły Panom na podjęcie działań, których efekty obecnie możemy podziwiać.
W 2023 roku, spółka 4 MOSA S.A. jest właścicielem marki MUSCAT i posiada 13 salonów optycznych z badaniami wzroku na terenie Polski (12) i Republiki Czeskiej (1). Oprócz tego emitent podejmuje aktywne działania charytatywne, które aktualnie prowadzone są we współpracy z trzema fundacjami. Są to fundacja UNAWEZA Martyny Wojciechowskiej, fundacja Dajemy Dzieciom Siłę oraz fundacja Ocaleni.
Główny przedmiot działalności
W przypadku omawiania spółki 4 MOSA S.A. podstawowy zakres działalności spółki obejmuje wiele aspektów. A mianowicie, podmiot ten prowadzi działania w zakresie projektowania, produkcji oraz dystrybucji produktów optycznych.
W ramach marki MUSCAT oferowane są okulary korekcyjne jak i przeciwsłoneczne dla kobiet i mężczyzn oraz pozostałe akcesoria do okularów, takie jak etui czy artykuły przeznaczone do pielęgnacji i czyszczenia okularów.
Wartości firmy, misja oraz wizja
Przy okazji podejmowanych przez spółkę 4 MOSA S.A. działań warto również wspomnieć parę słów o wartościach firmy oraz jej misji i wizji na kolejne lata.
Zgodnie z materiałami promocyjnymi i dokumentem ofertowym, zespół marki MUSCAT stawia na takie wartości jak: autentyczność; wsparcie; elastyczność; zaangażowanie; otwartość; pomoc innym; pasja oraz tolerancja.
Potwierdzeniem tych słów wydaje się niewątpliwe wspomniane wcześniej akcje charytatywne podejmowane przez spółkę, ale również można do tego zaliczyć jedną z ostatnich kampanii marketingowych spółki, tj. Robimy to inaczej”.
Głównym przekazem działań podejmowanych w ramach kampanii jest ochrona wolności i wyrażania przez każdego człowieka swojej indywidualności. Zespół z MUSCAT chciał w ten sposób zachęcić obserwatorów reklamy do odnalezienia i doceniania własnego potencjału oraz zdjęcia barier w wyrażaniu swojej niepowtarzalności.
Wideo nr.I Kampania marki MUSCAT „Robimy to inaczej”
Kolejnym potwierdzeniem wartości na których została zbudowana marka MUSCAT jest misja oraz wizja spółki będącej jej właścicielem.
„Misja: Tworzenie okularów inaczej, by każdy czuł się w nich wyjątkowo”
Jak można przeczytać, misją firmy 4 MOSA S.A. jest tworzenie okulary w taki sposób, który sprawia, że klienci wybierający okulary marki MUSCAT czuli się w nich wyjątkowo. Słowa te są zgodne z przekazem ostatniej kampanii reklamowej.
„Wizja: „Być ukochaną marką okularów korekcyjnych w Europie Środkowo-Wschodniej”
Zgodnie z przyjętą przez jej założycieli wizją, marka MUSCAT w dłuższej perspektywie ma stać się ulubioną marką wśród klientów Europy Środkowo-Wschodniej wybierających okulary korekcyjne.
Akcjonariat
Zgodnie z opublikowanym na dzień 2 października br. dokumentem ofertowym struktura akcjonariatu wygląda następująco.
Wykres nr I. Struktura akcjonariatu 4MOSA S.A.
Jak można zauważyć, w rękach pomysłodawców i założycieli marki pozostaje ponad 50% akcji firmy, co pozwala stwierdzić, że to oni ostatecznie odpowiadają za budowę i rozwój marki MUSCAT.